⁉️تاریخنگار انقلاب اسلامی در نشست انتقادی تحریف ظالمانه چه گفت؟
🎙شامگاه یازدهم خرداد؛ قم شاهد برگزاری نشستی انتقادی پیرامون موضوع « #تحریف_ظالمانه شخصیت و مکتب امام خمینی قدس سره» بود. نشستی که به خاطر اهمیت موضوع آن بیپرده و #صریح دنبال شد.
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نیز در این نشست سخنان مهمی را مطرح نمودند که گزارش تفصیلی آن را تقدیم میکنیم:
🔹حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نشست «تحریف ظالمانه؛ واکاوی پروژه تحریف امام در رسانههای داخلی و خارجی» با تبیین ریشههای تاریخی تحریفگری؛ ابلیس را اولین تحریفگر خواندند که با اغواگری خود راه حضرت آدم و حوا علیهماالسلام را منحرف ساخت:
«اولین تحریفگر، ابلیس بود. او با شیوهای بسیار فریبنده نهی الهی از خوردن میوه ممنوعه را که پیشتر خداوند نسبت به آن به آدم و حوا هشدار داده بود، دگرگون ساخت و تحریف کرد. به بیان قرآن : ﴿ وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ﴾ (اعراف: ۲۰) [و گفت: پروردگارتان شما را از اين درخت منع نكرد جز [براى] آنكه [مبادا] دو فرشته گرديد يا از [زمره] جاودانان شويد!] شیطان آسیبی را که در این درخت نهفته بود به گونهای جلوه داد و تحریف کرد که گویا به نفع آنهاست و از همین جا اولین ضربه را به آدم و بنیآدم وارد. کرد.»
🔸ایشان در ادامه سیر تحریف در تاریخ #توطئه_سامری در زمان حضرت موسی علی نبینا و آله و علیهمالسلام، ساخت مسجد ضرار در زمان نبی اکرم صلّی الله علیه و آله، فتنه خوارج و تحریفات معاویه در زمان امیرالمؤمنین علیهالسلام و انحرافات صوفیگری در زمان امام صادق علیهالسلام را از موارد دیگر خط تحریف دانستند و سپس به ذکر مواردی از تحریفگری معاصر پرداختند و انحراف «جدایی دین از سیاست» که توسط آخوندف بنیانگذاری شد را از این قبیل شمردند.
🔹حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در ادامه سیر تاریخی سخنان خود روش سکوت در برابر طاغوت را شیوهای تحریفی عنوان کردند که در سال 1339 توسط برخی شخصیتهای حوزوی، که هماکنون در کسوت استادی حوزه قم هستند، ترویج میشد.
تاریخنگار انقلاب اسلامی با گذر از سیر تاریخی تحریف، به اقسام تحریف مکتب و شخصیت امام پرداختند:
مهمترین مسئله در زمینه تحریف امام این است که بدانیم چه نوع تحریفهایی علیه ایشان صورت میگیرد و در نتیجه قابلیت مقابله با آنها را پیدا کنیم. در مورد امام(ره) این تحریفات صورت گرفته است:
1.تحریف عامدانه شخصیت.
2. تحریف عامدانه مکتب، خط و راه ایشان که چند نوع دارد.
3. تحریف عامدانه برخی از دیدگاههای امام و نه همه آن.
4. تحریف عامدانه موضعگیریها و عملکردهای امام.
5. تحریف شخصیتی، فکری و انتقادی.
🔸ایشان در ادامه سخنان خود، سه نوع از انواع تحریف شخصیت امام و نمونههای آن را برشمردند که عبارتاند از: ترور سفید و بدنام کردن شخص، زیر سؤال بردن مواضع و تحریف در لباس تعریف.
حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در خصوص نوع دوم تحریف بیان کردند:
همچنان که نوع اول تحریف یعنی ترور سفید غالبا توسط دشمن به صورت خاص دنبال میشد و هدف از آن بیآبرو بیاعتبار ساختن امام بود، نوع دوم یعنی زیر سوال بردن مواضع ایشان حتی توسط خودیها نیز انجام شده است. افرادی همانند آقای هاشمی رفسنجانی مواضعی از این قبیل داشتهاند. او میگوید «ما بنیصدر را شناخته بودیم. به امام میگفتیم که او را عزل کند اما از آنجایی که ایشان در جامعه نبود و اطلاعی نداشت، از بنیصدر حمایت میکرد!» هرچند خوشبختانه بنیصدر در خاطرات خود به صراحت نوشته است زمانی که وی قصد داشت برای ریاستجمهوری نامزد شود به دیدار امام رفت اما امام به او فرمودهاند که او صلاحیت ندارد! امام در نامه خود مورخ ۶ فروردین ۱۳۶۸ آوردهاند «والله قسم من به ریاستجمهوری بنیصدر رأی ندادم» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۳۱) حال یک دوست نادان (یا هر چیز دیگر که در تاریخ روشن میشود) این گونه قضاوت کرده است که امام بینش سیاسی نداشته و او بهتر میفهمیده است! این کار زیر سوال بردن امام از منظر فکری و عقلی بود که نمونههای بسیاری را میتوان برای آن شمرد.
@Bonayadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️تاریخنگار انقلاب اسلامی در نشست انتقادی تحریف ظالمانه چه گفت؟2/
◀️رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ در ادامه با تبیین این نکته که در حال حاضر نیز عدهای به دنبال تحریف شخصیت امام خمینی (قدس سره) هستند گفتند:
امروزه نیز سعی میکنند امام را اهل زد و بند، بند و بست، اهل بده بستان و مذاکرات پنهان و پشت پرده معرفی میکنند. نمونه بارز چنین تحریفی را در کتاب «الف لام خمینی» میتوان دید. هر جا کلمهای یافتهاند از اینکه امام در زندان یا در دوران حصر با یکی از مقامات حکومتی ملاقات داشته است، تلاش نموده القا کند آنچه میان آنها گذاشته است جای سوال دارد و مشخص نیست؛ اما پیداست که مسائلی رد و بدل شده است! این عبارتپردازیها برای این است که امام را از منظر راستی و صداقت زیر سؤال برند و بگویند که ایشان در پشت پرده بده بستان داشته است.
🔹ادامه سخنان حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در خصوص شیوههای مختلف تحریف امام بود که عبارتاند از:
افراطی جلوه دادن ایشان
ناهمخوان جلوه دادن خط ایشان با شرایط امروز
غیر عملی نشان دادن سخنان ایشان و استناد به برخی وقایع
🔸ایشان در ادامه روش مقابله با تحریف امام پرداختند که اولین گام آن شناخت خط امام است:
من فکر میکنم اگر ما میخواهیم به شیوهای درست و موثر با این تحریفات مقابله کنیم باید چند برنامه را حتما به کار بگیریم. نخست شناختن خط امام است و من این ادعا را با اطلاع و آگاهی عرض میکنم که بسیاری از ما خط امام را نشناختهایم و این به نوبه خود مصیبت بزرگی است. ما آثار و پیامهای امام را مطالعه نکرده و از آن اطلاع نداریم و در نتیجه نمیتوانیم به درستی دفاع کنیم. زمانی میتوان از خط، فکر و راه شخصی دفاع کرد که فرد راه آن شخص را به خوبی شناخته باشد. اگر به این مهم توجه نشود ممکن است نتوانیم به گونهای مطلوب از امام دفاع کنیم یا حتی بدتر از این، راه برای سوء استفاده دشمن نیز فراهم شود. امروز دشمن به قدر وقیح شده که بیشرمانه و صریح میگوید کلام امام امروز به درد ما نمیخورد.
🔹رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با انتقاد از سخنان تحریفآمیز رئیس جمهور و خط خطرناکی که دولت در این زمینه پی گرفته گفت:
همین آقای رئیسجمهور در بهمن سال ۱۳۹۵ به مرقد امام رفت و شخصی هم که عنوان یادگار امام را یدک میکشد در کنارش ایستاده بود. رئیسجمهور گفت: «ما نباید مانند مشتی متحجرین، خودمان را به کلمات بیروح امام محدود کنیم! باید ببینیم اگر امام امروز در میان ما بود چه کار میکرد.» اولا کلمات و کلام امام را بیروح خواند! بیروح یعنی مرده! ثانیا چه کسانی از این کلمات پیروی میکننند؟ مشتی متحجر! جالب اینجاست که آب از آب تکان نخورد و کسی در اعتراض به سخنان رئیسجمهور چیزی نگفت و مصیبت دقیقا همین است!
یکی از توطئههای دولت خراصون این است که خط و راه امام را به طور کلی از یادها حذف کند، راه ایشان را به بن بست بکشاند، فکرها و اندیشهها را بر خلاف آنچه که امام در جامعه حاکم کند، منحرف سازد.
🔸ایشان در ادامه؛ جداسازی مردم از حکومت را یکی از برنامههای خطرناک دولت عنوان کردند و در این زمینه گفتند:
اینکه میبینید در هر سخنرانی به مردم اهانت میکرد برای این بود که آنان به تدریج زده شده و به کنار روند در حالی که بزرگترین خدمت و دستآورد امام این بود که ملت با دولت همراه و همفکر باشند. آنها میخواهند این دستآورد به کلی از بین برود و نه دولت به مردم کاری داشته باشد و نه مردم به دولت و همانند زمان شاه مردم بیاعتنا شوند تا هر کاری که خواستند انجام دهند.
حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی بدبین کردن مردم نسبت به روحانی را یکی از برنامههای عمدی دولت دانستند و گفتند:
مصیبتی که این دولت برای اسلام و روحانیت به بار آورده این است که روشی را در پیشگرفته که من نمیتوانم آن را غیر عمدی بدانم. این دولت با دروغ، فریبکاری و حقهبازی سعی کرده تا مردم را به طور کلی نسبت به روحانیت بدبین کند؛ زمانی که مردم نسبت به روحانیت بدبین شوند، به دیانت نیز بدبین خواهند شد و در نتیجه از دین بر خواهند گشت.
ایشان در ادامه وظایف حوزه و روحانیت را در مقابله با این خط انحرافی یادآور شده؛ گفتند:
🔹متاسفانه ما یعنی روحانیت نیز به وظیفه خود عمل نکردهایم. اگر روحانیت در صحنه حضور داشت و ابوذرها و عمارها یعنی فریادگران اسلام، در صحنه بودند، محال بود چنین افرادی بتوانند بر این کشور مسلط شوند.
همچنین ایشان در خاتمه سخنان خود به لزوم تشکیل مجموعهای حوزوی از پژوهشگران عمیق، استوار، پایدار و بامطالعه برای مقابله با تحریف خط و شخصیت ایشان تأکید کردند و این راه را بهترین شیوه برای مقابله با جریان تحریف دانستند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📄متن کامل سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نشست انتقادی «تحریف ظالمانه»
نشست «تحریف ظالمانه؛ واکاوی پروژه تحریف امام توسط دشمن در رسانههای داخلی و خارجی» شنبه یازدهم خرداد برگزار شد که مطالب ارائه شده توسط اساتید و سخنرانان محترم، بازخوردهای مختلفی را داشته است.
اکنون متن کامل سخنرانی رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام سیدحمید روحانی آماده انتشار است. به امید آنکه مقابله با تحریف امام که مطالبه صریح مقام معظم رهبری و امت حزبالله است بیش از این به پیش رود:
🎙تاریخنگار انقلاب اسلامی در نشست «تحریف ظالمانه»:
اولین تحریفگر؛ ابلیس بود/ ترور سفید امام از زمان جوانی ایشان آغاز شده بود/ تحریفگری هاشمی رفسنجانی: امام بینش سیاسی نداشت/ امروز سعی میکنند امام را اهل زد و بند معرفی کنند/مصیبت سکوت در برابر تحریفگری رئیس جمهور/دولت میخواهد دستآورد مردمی امام از بین برود/ لزوم تشکیل مجموعه حوزوی مقابله با تحریف امام.
◀️متن کامل سخنرانی:
https://b2n.ir/86796
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خرداد خونین/2
💢 ۱۵ خرداد؛ تهران به خاک و خون کشیده شد..
🔥وقتی که صدای شکستن ستون های کاخ مرمر به گوش شاه رسید..
✴️خبر دستگیری امام، تلفنی به مقامات برجسته روحانی، ملی و سیاسی پایتخت رسید.ساعتی بعد از این خبر در سراسر تهران مثل بمب صدا کرد.توده های مسلمان با شنیدن این خبر مدهش و باورنکردنی از خانه ها بیرون ریختند، مغازه ها و دکاکین تعطیل شد.شور و غلغله همراه با قهر و خشم و غضب سراسر پایتخت را فرا گرفت.دانشجویان کلاس ها را ترک گفته و در محوطه دانشگاه به تظاهرات پرداختند.واکنش بازداشت #امام خمینی در تهران قبل از هر جای دیگر در دانشگاه بروز کرد.دانشجویان غیور با #تظاهرات دسته جمعی و شعارهای انقلابی از دانشگاه خارج شدند و دامنه تظاهرات را به خیابان ها کشانیدند و با فریاد:«خمینی را آزاد کنید» شور و احساسات توده هایی را که هنوز از دستگیری امام بی خبر بودند برانگیختند. پلیس، دانشگاه را تعطیل کرد و با تانک و توپ در محاصره قرار داد.
✴️ دامنه تظاهرات گسترش یافت، تظاهر کنندگان خشمگین با هدف سرنگونی #رژیم_شاه به پاخاسته بودند و در راه تسخیر مراکز دولتی و تصرف اداره رادیو و تسلیحات ارتش با همه نیرو تلاش می کردند. رژیم شاه که پایه های لرزان سلطنت خود را در خطر می دید، به خونریزی وحشتناکی دست زد و از کشته ها پشته ساخت.میزان قساوت و وحشیگری به پایه ای بود که برخی از درجه داران و سربازانی که برای #سرکوب خونین مردم به خیابان ها آورده شده بودند، در بازگشت به پادگان اشک می ریختند.
✴️ با اوج گرفتن قیام همگانی در تهران و یورش بی امان مردم به کاخ و مراکز حساس دولتی، #رژیم_شاه در معرض سقوط قرارگرفت. این بار شاه وحشیانه به میدان آمد، به طوری که هزاران نفر از سربازان مسلح از کاخ پاسداری می کردند.سیل خروشان جمعیت تا نزدیکی های کاخ پیش رفت و به چند قدمی لوله های توپ و مسلسل رسید و اینجا بود که رژیم شاه وحشیانه ترین حمله های فاشیستی را به سوی مردم آغاز کرد..رگبار گلوله به طرف تظاهرکنندگان باریدن گرفت،تانک ها و توپ ها از کشته ها پشته ساخت.
✴️ مأموران سیاهپوش شاه با گرد آتش زا به آتش زدن مغازهها، اتومبیل ها و سوزاندن کتابخانه پرداختند، تا محملی برای تبلیغات رژیم شاه درست کنند و قیام ملی و اسلامی ۱۵ خرداد را آشوبی ارتجاعی و غیر انسانی وانمود سازند و آدم کشی ها و خونریزی های خود را موجه جلوه دهند، غافل از اینکه دنیا ناظر بود که ملت به پا خواسته ایران هیچ گاه به کتاب و کتابخانه حمله نکردند بلکه به کاخ شاه یورش بردند.
📔نهضت امام خمینی(ره)، ج ۱،صص۵۳۰تا ۵۳۶
پی نوشت:
بی شک مقاومت جانانه ملت با دستان خالی در ۱۵ خرداد صدای خروش انقلاب را به گوش جهانیان رسانید و به تعبیر امام راحل(ره):« قیام ۱۵خرداد ۴۲، گویای این واقعیت بود که اگر ملّتی مورد تجاوز و زورگوییهای عدهای قدرت طلب دیکتاتور مآب قرار گیرد؛ تنها اراده آن ملت است که میتواند در مقابله با ظلمها و ستمها ایستادگی کند و سرنوشت خود را رقم زند و ۱۵ خرداد، روز ورق خوردن سرنوشت مبارکی بود که اگر چه با خونهای جوانان پاک این سرزمین آغشته شد؛ اما مبدأء تحول بزرگ در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی جامعه بود.»
قیام بزرگ 15 خرداد پیش از آنکه قیامی سیاسی باشد آغاز یک جنگ بود جنگی با زورگویان و مستبدان عالم که بیش از نیم قرن است ادامه دارد: جنگ اراده ها.
و پیروز نهایی این نبرد با حذف سازشکاران و منافقان به دست ملت; مردم قهرمان ایران خواهد بود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️💢دروغ نامه ای به نام #الف_لام_خمینی💢
◀️مدتی است هدایت الله بهبودی نویسنده کتاب #شرح_اسم، کتابی پیرامون امام نوشته است و در آن ادعا کرده می خواهد امام را به نسل جدید معرفی نماید!
🔸از نخستین روزهای انتشار کتاب، به طرز بی سابقه و البته مشکوکی، طیف های مختلف سیاسی و فکری به تمجید اغراق آمیز از کتاب پرداختند؛ از صدا و سیما گرفته تا تیم #مهدوی_راد در ارشاد و سرآخر هم شبکه ناپیدای کتاب، این اثر پرغلط را شایسته کتاب سال جمهوری اسلامی معرفی کرد و از دست #حسن_روحانی، جایزه دریافت کرد!
این اثر به طرز پیچیده ای مطالب دروغ و خلاف واقع را از زندگی امام روایت کرده و سراسر تهمت و تحریف به امام امت است.
❌بعد از انتشار نقدهای تاریخ نگار انقلاب اسلامی، استاد سید حمید روحانی، نویسنده و ناشر این اثر همچنان به ترویج اثر پرداخته از پذیرش اشتباه و تلاش برای جبران این غلط کاری آشکار، امتناع ورزیدند.
مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی یکی از مجموعه های اقماری #وزارت_اطلاعات است که گفته می شود برای انتشار این اثر از اخذ مجوز قانونی نیز امتناع کرده است!
شاید به خط کردن همه امکانات کشور و پرهیز از هرنوع پاسخ گویی به #محافل_علمی نیز ناشی از همین نگاه ازبالا به پایین باشد که طبعا سابقه و نام این مجموعه خدوم را لکه دار خواهد کرد.
کتاب الف لام خمینی گرچه اکنون به طرز مصنوعی مورد تملق و تمجید سازمان یافته قرار گرفته اما به زودی که اندیشمندان متعهد و خصوصا #حزب_الله عزیز متوجه تحریف اهانت آمیز بهبودی نسبت به امام شان شوند، به مایه ننگ و بدنامی و شرمساری نویسندگان، ناشر و ترویج کنندگان آن مبدل خواهد شد.
⭕️بهبودی و دوستانش پیش از این در دانشنامه پرغلط #فرهنگ_ناموران، به مرحوم آخوند خراسانی، نسبت فراماسونری داده بودند و غلط هایی از این دست موجب شد که به دستور مقامات عالیه نظام، برای همیشه متوقف شود.
◀️ظاهر غلط انداز و سابقه تحریر چند اثر در حوزه دفاع مقدس که موجب تحسین رهبر انقلاب نیز شده بود، موجب شده برخی نیروهای متعهد و انقلابی در پذیرش خطای نابخشودنی #تحریف_امام، از سوی #بهبودی، تردید داشته باشند.
طبعا وقتی که کتاب الف لام به دقت مورد مطالعه قرار گیرد، همه اذعان خواهند نمود که بهبودی بار دیگر تجربه تخریب روحانیت در دانشنامه #فرهنگ_ناموران را تکرار نموده و مستحق توبیخ و بلکه #محاکمه خواهد بود.
🔹همه دوستداران انقلاب اسلامی و ملت عزیز می دانند که حفظ حرمت و حیثیت امام، یک #سرمایه_ملی و یک عنصر هویت بخش جاویدان برای همه ایرانیان است که نمی توان در صیانت از آن تسامح نمود.
رپرتاژ معنادار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در آستانه سی امین سالگرد ارتحال امام، برای یک اثر تحریف آمیز و تخریب گر، موجب آن شد تذکار تاریخی رهبری معظم انقلاب اسلامی در خرداد ۹۴ مبنی بر تحریف امام را بیش از پیش لمس کنیم و از یاد نبریم که #نفوذ و #تحریف، همسایه دیوار به دیوار همدیگرند!
#الف_لام_تحریف
بخش اول نقد الف لام خمینی:
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/486
بخش دوم نقد الف لام خمینی:
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/487
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقاله1.pdf
4.27M
💢بخش اول نقد الف لام خمینی نوشته حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی💢
◀️شبکه یک صدا و سیما بخش خبر 21؛ اخیرا به تبلیغ اثر تحریفآمیز الف لام خمینی نوشته هدایتالله بهبودی پرداخته است. کتابی که با شیوهای پیچیده شخصیت امام را زیر سؤال برده است.
حفظ حرمت و حیثیت امام #سرمایه_ملی است. با اعتراض خود به صدا و سیما از این سرمایه بیبدیل ملی دفاع میکنیم:
📞شماره تماس بخش انتقادات و پیشنهادات صدا و سیما :
162 در تهران
021-2781 در سایر شهرهای ایران
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقاله2.pdf
769.2K
💢بخش دوم نقد الف لام خمینی نوشته حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی💢
◀️علت تمجید اغراقآمیز از کتاب تحریفآمیز و غیرعلمی «الف لام خمینی» چیست؟ کدام #گروه_خاص در وزارت فرهنگ و ارشاد حامی این کتاب و هدایتالله بهبودی هستند؟ علت حمایتهای رسمی صدا و سیما (و اخیرا خبر 21 شبکه یک) از این کتاب، که حتی در خصوص مجوز آن نیز تردید وجود دارد، چیست؟ هدایتالله بهبودی از چه پشتوانه قدرتی برخوردار است که پاسخگوی محافل علمی منتقد نیست؟
این سؤال و سؤالات بیپاسخ فراوانی پشت کتاب «الف لام خمینی» هست اما مهمتر از همه حفظ مکتب و راه امام قدس سره است که مورد اتفاق همه جریانهای انقلابی است اما صدا و سیما با غفلت به تبلیغ صریح کتاب الف لام خمینی پرداخت.
حفظ حرمت و حیثیت امام #سرمایه_ملی است. با اعتراض خود به صدا و سیما از این سرمایه بیبدیل ملی دفاع میکنیم:
📞شماره تماس بخش انتقادات و پیشنهادات صدا و سیما :
162 در تهران
021-2781 در سایر شهرهای ایران
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢تبلیغ دروغنامه الف لام خمینی در خبر 21💢
از کتاب تحریفگر الف لام خمینی فراوان گفتیم. از تحریفهای ظالمانه و نارواگوییهای فراوانی که هدایتالله بهبودی ناجوانمردانه به امامِ دلها روا داشته بود. امّا ظاهرا دستهای قدرتمندی پشت این کتاب تحریفگر هست و از صدا و سیما گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد حامیان تحریف یا غافلان از تحریف مشغول کارند.
صدا و سیما نیز از این قافله عقب نماند و با پخش گزارشی به تبلیغ این اثر تحریفگر و غیرمستند پرداخت:
https://b2n.ir/28398 -دقیقه 48:28 خبر.
اما فارغ از کمکاریهای برخی مسؤولین و خیانتهای برخی دیگر؛ حفظ حرمت و حیثیت امام #سرمایه_ملی است. با اعتراض خود به صدا و سیما از این سرمایه بیبدیل ملی دفاع میکنیم:
📞شماره تماس بخش انتقادات و پیشنهادات صدا و سیما :
162 در تهران
021-2781 در سایر شهرهای ایران
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/3
💢حمامی از خون در شیراز
🔻پیوند عمیق مردم با روحانیت انقلابی ؛ در جریان قیام 15 خرداد
«✴️ علما و روحانیون شیراز پس از شنیدن خبر دستگیری امام و کشتار روز ۱۵ خرداد بی درنگ به گفتگو و رایزنی نشستند. در این نشست قرار شد به عنوان اعتراض به تجاوز گستاخانه شاه به #مقام_مرجعیت و سرکوب خونین مردم، روز #۱۶خرداد را در شیراز #عزای_عمومی اعلام کنند و اهالی را به اعتصاب،تعطیلی سراسری و گردهمایی اعتراض آمیز در مساجد فراخوانند؛ و از مردم بخواهند که در یکی از مساجد شیراز تا آزادی امام به بست بنشینند.
🔻شهید دستغیب در شامگاه ۱۶ خرداد در سخنرانی خود، بازداشت امام و کشتار مردم را محکوم کرد و مردم را به اعتصاب و اعتراض فراخواند.
✴️ درپی این سخنرانی و روشنگری های علما و روحانیون خشم و کین توده ها نسبت به رژیم شاه فزونی یافت.مردم با آشفتگی و پرخاشگری از مساجد بیرون آمدند و شیراز در ۱۶ خرداد در تب خشم و خروش مردم به مرز انفجار رسید و چهره خون رنگ، قهرآمیز و نا آرامی به خود گرفت.
✴️ در «کمیسیون امنیت ملی» که در #ساواک_شیراز تشکیل شد مقرر گردید که #شهید_عبدالحسین_دستغیب،#حاج_شیخ_بهاءالدین_محلاتی و تنی چند از دیگر مقامات روحانی را دستگیر کنند.این خبر به بیرون درز کرد و بر خشم و خروش مردم افزود.تظاهرکنندگان که پیش بینی می کردند که در شب۱۶ خرداد پلیس برای دستگیری نامبردگان دست به کار می شود، بر آن شدند که شب را در خیابان ها و گردخانه های برخی از علما به صبح برسانند..از این رو خیابان ها و کوچه ها و بالای بام خانه های برخی از مقامات روحانی از مردم پاکباخته و جان بر کف شیراز آکنده شد.
✴️ چند ساعتی از نیمه شب ۱۶ خرداد ۴۲ گذشته بود که کماندوهای گارد با راهبری فرماندهان انتظامی محل به خانه های محلاتی و دستغیب و به مردمی که در گرد خانه آنان به دفاع ایستاده بودند یورش بردند.با هجوم کماندوها فریاد یاحسین، یاحسین از هر سو بلند شد، صدای گوشخراش رگبار مسلسل های دستی دژخیمان که بی هدف به هر طرف شلیک می کردند، با فریاد استمداد مردم بی پناه در هم آمیخت و وحشت و نگرانی اهالی شهر را فزونی بخشید.
✴️ نیروهای#گارد_شاهنشاهی با قساوت و بی رحمی حمله می کردند،با سرنیزه، رگبار، قنداق، تفنگ و مشت ولگد مردم را می زدند، شکم می دریدند، فرق سر می شکافتند، دندان خرد می کردند، دست و پا می شکستند، بسیاری از افراد را که روی پشت و بام ها رفته بودند، به پایین افکندند که منجر به شکستن سر و دست، و مرگ عده ای شد. در حمله به خانه #شهید_دستغیب، زن و بچه های او را نیز مورد حمله قرار دادند و کتک زدند که بنابر آنچه در خاطره برخی از شاهدان عینی آن شب آمده است،« همسر آن شهید که حامله بودند، بچه سقط کردند».
🔺 به رغم این جنایت در بامداد۱۶ خرداد۴۲ مردم شیراز دلیرانه به صحنه آمدند و به تظاهرات دست زدند و شماری کفن بر تن کرده در میدانی که آن روز « فلکه شاهچراغ» خوانده می شد گرد آمده بودند و فریاد یاحسین یا حسین می کشیدند.
⭕️ پی نوشت:
مردم #شیراز با آنکه فرسنگها با کانون حادثه یعنی قم فاصله داشتند، ولی در دفاع از علمای شهرشان و همگام با سایر نقاط کشور در حمایت از امام خمینی و نهضت سنگ تمام گذاشتند و این نشان دهنده عمق تدین مردم این دیار است که البته هنوز هم در این شهر و در استان پهناور فارس محفوظ مانده است و مردم این دیار با #روحانیت_انقلابی ارتباط مستحکمی دارد. به طور مثال حضور باشکوه مردمی در تشییع پیکر مطهر #امام_جمعه_کازرون که نمونه عینی دیگری از پیوند ناگسستنی #مردم_و_روحانیت در عصر حاضر می باشد.
📔نهضت امام خمینی(ره) ، ج۱، ص۵۶۶»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢تحریف امام در ایام ارتحال امام💢
دیدن گزارش اخبار 21 در تبلیغ و ترویج کتاب الف لام خمینی مقداری تعجبانگیز بود. نه از این جهت که صدا و سیمای جمهوری اسلامی غفلت کرده؛ کتابی غیرعلمی و آکنده از تحریف را تبلیغ میکند بلکه از این جهت که گزارشی تکراری را برای ترویج این کتاب پخش کرده است، گویی صدا و سیما هم برای تبلیغ این اثر حرف تازهای ندارد.
در هر صورت چند روز گذشته نشستی انتقادی و صریح در شهر مقدس قم برگزار شد که در آن اساتید برجسته و متعهد بیپرده در خصوص تحریفگرانِ امام سخن گفتند. در همان جلسه نیز در کنار خبرگزاری صدا و سیما؛ #خبرنگاران_خبرگزاریهای_خاص بودند و از محتوای جلسه شدیدا ناراحت شدند و با قهر و غیظ از آن سخن گفتند اما طبیعی است که همان بزرگواران هم پاسخی منطقی برای انتقادات مطرح شده نداشتند.
آیا بین نشست تحریف ظالمانه، قهر و غیظ رسانههای خاص و بازپخش یک گزارش فرهنگی که شاید طرفدار چندانی هم نداشته باشد ارتباط منطقی وجود دارد؟ نمیدانیم اما هرچه هست فرماندهان مقابله با تحریف امام، از صدا و سیما تا نهادهای دیگر در خواب غفلتاند و بنا بر حکم فرمانده کل قوا در این شرایط باید آتش به اختیار بود چراکه حفظ حرمت و حیثیت امام #سرمایه_ملی است و ما با اعتراض خود به صدا و سیما از این سرمایه بیبدیل ملی دفاع میکنیم:
📞شماره تماس بخش انتقادات و پیشنهادات صدا و سیما :
162 در تهران
021-2781 در سایر شهرهای ایران
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خرداد خونین/4
🗞مطبوعات و خبرگزاری های خارجی و ۱۵ خرداد
💢 بخش اول/ کشورهای عربی
«🔺علی رغم تلاش بی امان استعمارگران شرق و غرب درآلوده ساختن چهره انقلابی قیام ۱۵ خرداد و سیل تهمت به قهرمانان آن روز تاریخی، حقایق در زیر پرده پوشیده نماند و بسیاری از واقعیت ها از لابه لای قلم نویسندگان غربی که می کوشیدند قیام ملت ایران در ۱۵ خرداد را #ارتجاعی، غیر ملی و آنارشیستی وانمود سازند بروز کرد و شاه و حامیان غربی و شرقی او را بیش از پیش رسوا کرد.
🔻روزنامه الاهرام_ چاپ قاهره_ با عنوان« تهران شعله ور گردیده و اهالی آن با صدای بلند، بر اندازی نظام حاکم و قطع رابطه با اسرائیل را می خواهند» نگاشت "دیروز تهران از آتش خشم مردم شعله ور شد و زبانه های آتش به شهرهای دیگر کشید. نیروی نظامی و ارتش شاه با تانک و توپ و زره پوش به خیابان ها آمد و صدها نفر از تظاهرکنندگان کشته و زخمی شدند."
🔺این روزنامه در ۱۷ خرداد زیر عنوان« آتش در تمام شهرهای ایران شعله ور شده است» می نویسد: " انقلاب مردمی سراسر ایران را فرا گرفته است و تلاش بی امان ارتش که به تانک و زره پوش مسلح است، در سرکوب انقلاب به جایی نرسیده است." این روزنامه همچنین می افزاید " شاه شخصا رهبری سرکوبی انقلاب مردمی را بر عهده دارد.. دانشجویان دانشگاه ها نیز به انقلابیون پیوستند و آزادی زعمای دینی خود را می خواهند و بالای درب ورودی دانشکده صنعتی پلاکی بالا برده اند که «مرگ بر شاه خون آشام»" .
🔻مجله هفتگی« ابسرواتور عرب» درشماره هفدهم خود در ژوئن ۱۹۶۳ مقاله ای را به تظاهرات خونین ۱۵ خرداد اختصاص داده و تحت عنوان« نیرنگ بزرگ» می نویسد: "در اوایل این ماه چندین هزار نفر از طرفداران رهبر مذهبی آیت الله خمینی دست به تظاهراتی علیه حکومت دیکتاتوری زدند." همچنین این مجله اضافه می کند: " گر چه دسته های نظامی اغتشاشات ضد دولتی را سرکوب کردند، ولی این امر نتوانست مانع بشود که رهبران مذهبی در ضمن پخش تراکت هایی مردم را علیه رژیم شاه به جهاد دعوت کنند." همچنین ابسرواتور می نویسد: " دانشجویان ایرانی در ایالات متحده آمریکا اظهار داشتند که.. این اغتشاشات نتیجه محض و روشن احساسات ضد شاه و عدم رضایت عمومی توده مردم است".»( نهضت امام خمینی ج۱،ص۶۱۲)
پی نوشت:
با نگاهی به رسانهها و روزنامههای سال 42 میبینیم که قیام 15 خرداد با توجه به بازتاب بینالمللی آن ظرفیت جهانی شدن را دارد اما دریغ که با کمکاری عجیب رسانهها نه تنها این مهم اتفاق نیفتاده بلکه عموم مردم گمان میکنند این قیام محدود به شهرستان ورامین یا نهایتا قم بوده است.
امید است با آگاهی هرچه بیشتر امت حزبالله غبار مظلومیت از چهره قیام دینی و ملی 15 خرداد زدوده شود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🎞 "در امتداد برلین" را در شبکه های اجتماعی ببینید
کوتاه نمای #در_امتداد_برلین با موضوع مقابله اصلاح طلبان و تحریف گری اعتدالی ها در مواجهه با خط و مکتب امام توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تهیه شد:
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/466
هم اکنون میتوانید این کوتاه نمای مستند و صریح را در شبکه های اجتماعی آپارات و یوتیوب مشاهده کنید و جهت روشنگری هرچه بیشتر پیوند آن را برای دوستان خود ارسال کنید.
📎پیوند آپارات:
https://www.aparat.com/v/bfBR2
📎پیوند یوتیوب:
https://youtu.be/s_GHdpf5FnA
✅با ما باشید; با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خرداد خونین/5
مطبوعات و خبرگزاریهای خارجی و ۱۵ خرداد
بخش دوم/ کشورهای غربی
🔹خبرنگار(U.P.I) آمریکا که خود شاهد قسمتی از جریانات بوده اینطور گزارش می دهد: "تظاهر کنندگان با مشت های گره کرده و فریادهای رعد آسا وارد خیابان های اطراف بازار شدند و با قوای ارتشی مواجه گشتند. قوای مسلح به طرف جمعیت تیراندازی می کرد ولی مردم همچنان پیش می رفتند. من شخصا ناظر پیشروی شجاعانه تظاهرکنندگان به سوی رگبار گلوله بودم".
🔸روزنامه لوموند زیر عنوان« تظاهرات در تهران قدرت شاه را متزلزل کرده است» چنین می نویسد:"در این تظاهرات به هر پرچم عزای حسین شهید عکسی از خمینی زده شده بود و نیز بیرق هایی دیده می شد که روی آن نوشته بود « زنده باد مصدق». " همچنین این روزنامه با انعکاس اخبار میدانی از واقعه ۱۵ خرداد می نویسد: "۲۳ تانک در برابر اداره شهربانی و وزارت خارجه آماده عملیات هستند.." این خبرگزاری فرانسوی سعی کرد با دخالت دادن مصر و انعکاس اخبار دروغین پرداخت وجوه به رهبران مذهبی، بر طبل اختلافات بکوبد.
از نکات حایز اهمیت انعکاس اخبار درگیری های شیراز بود که نشان از اهمیت این شهر در اذهان بین الملل داشت.
🔹روزنامه دی ولت چاپ آلمان در ۶ژوئن زیر عنوان « تظاهرکنندگان خواهان سقوط شاه شده اند» با درج اخبار نا آرامی های تهران و شیراز اینچنین آورد: " تظاهرکنندگان پلاکارت هایی در دست داشتند که روی آن ها نوشته شده بود: « نابود باد دشمنان اسلام»،« ما خواهان آزادی رهبر مذهبی خود هستیم».
دی ولت در شماره بالا در گزارش دیگری سعی کرد تظاهرات مردم را به اغتشاشات کنترل شده توسط رژیم تعبیر کند از اینرو با اخباری از کنترل تظاهرات و تعبیر "خفه کردن تظاهرات در نطفه" به جانب داری خود از رژیم شاه پرداخت.
🔸روزنامه تایمز مالی، چاپ لندن هم خواست با انعکاس آشوب و گزارش شکستن شیشه های اماکن دولتی و حمله برای اشغال ایستگاه رادیو، مردم در صحنه را آشوب طلب معرفی کند و با تعبیر شورش طلب ها خواست مردم را برای آزادی رهبر دینی خود را توطئه روحانیون در مخالفت با اصلاحات ارضی قلمداد نماید.»(نهضت امام خمینی(ره)، ج۱، صص۶۲۲-۶۲۷)
🔵 پی نوشت:
همانطور که روشن است مطبوعات و رسانههای غربی، اخبار ۱۵ خرداد را به نفع رژیم وابسته به خود مینوشتند و این مطلب از تناقض در گزارش های منتشر شده از این بنگاههای تبلیغاتی پیداست و در سراسر عباراتشان دوگانگی موج می زند.
این دو گانه گویی و تناقض نشانه بی صداقتی غربیها در زمینه #گردش_آزاد_اطلاعات و حمایت از دموکراسی و حقوق بشر است. دروغی که اکنون هم آن را می گویند و اندک غربزده های وطنی آن را باور کرده هر از چند گاهی با آنان نشست و برخواستهای هزینهبر انجام میدهند. از خرداد 42 بیش از نیم قرن گذشته است و در این چند دهه صدها بار بیصداقتی غربیها و غربنشینان اثبات شده است. آیا لیبرالهای وطنی پس از گذشت این همه سال از اعتماد مخرب خود دست برمیدارند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/6🔻
🔴 مطبوعات و خبرگزاری های خارجی و ۱۵ خرداد
💢 بخش سوم/ رسانههای صهیونیستی
💢 رسانه های صهیونیستی در مورد قیام ۱۵ خرداد چه گفتند؟
🌀 امام در سخنرانی ۱۳ خرداد(عصر عاشورا) بر چند محور تاکید کردند، که یکی از فرازهای آن تاکید بر خباثت اسرائیل بود «اسرائیل نمی خواهد در این مملکت قرآن باشد.. اسرائیل به دست عمال سیاه خود، مدرسه فیضیه را کوبید..می خواهد ثروت ها را تصاحب کند، اقتصاد شما را قبضه کند..». این هجمه امام بر اسرائیل از سوی یک عالم دینی و به راه افتادن نهضت عظیم ۱۵ خرداد سبب شد، تا رسانههای اسرائیلی، وقایع مربوط به آن را تحت نظر بگیرند.
🔴 در گام اول، #روزنامه_های_صهیونیستی در #فلسطین_اشغالی که از خیزش و خروش ملت ایران بر ضد شاه و صهیونیست ها سخت بیمناک و نگران شده بودند، با آوردن یک سلسله تحلیل های زهر آگین کوشیدند که مسلمانان را به اختلاف های داخلی بکشانند، اذهان را مشوب کنند و حرکت اسلامی ایران را زیر سوال ببرند.از این رو، اینگونه به یاری شاه شتافتند.
🔻روزنامه معاریو چاپ تل آویو تیتر زد «شاه شیعیان را مات کرد» و سعی کرد که اولا: اختلاف های مسلمانان شیعه و سنی را که به دست فراموشی سپرده بود، زنده کند و دامن بزند. ثانیا: مکتب تشیع را که خطرناکترین ایدئولوژی بر ضد صهیونیسم و امپریالیسم را در بردارد مذهبی ارتجاعی بنمایاند. ثالثا: تقلید از مراجع و رهبران مذهبی را ارتجاعی و سخیف جلوه دهد.( مخالفت با اصل ولایت فقیه) رابعا: اختلافات نژادی عرب و عجم را زنده کند و احساسات ناسیونالیستی را دامن بزند.
🔺روزنامه گل ها عام؛ ارگان حزب کمونیست«اسرائیل» با مقاله ای تحت عنوان« چه عواملی باعث اغتشاشات اخیر ایران شد» سعی کرد قیام ۱۵ خرداد را علیه اصلاحات ارضی، حقوق زنان و... وانمود نماید.
🔻روزنامه لمرحاب( ارگان اتحاد کارگر) و روزنامه هتسوفه( ارگان حزب جبهه ملی مذهبی اسرائیل) نسبت به شعارهای ضد اسرائیلی حساسیت نشان دادند و نسبت به آینده جامعه یهودیان ایران اظهار نگرانی کرد.
🔺روزنامه هابوکر چاپ تل آویو با مقاله ای تیتر درشت زد« تظاهرات علیه اسرائیل در تهران» تلاش کرد در مقاله روزنامه نقش جمال عبدالناصر را در پدید آمدن قیام ۱۵ خرداد، مسلم و قطعی نشان دهد.
⭕️ خبرگزاری های غربی بویژه صهیونیست ها با تبلیغات دروغین و دور از واقعیت رژیم شاه علیه قیام ۱۵ خرداد را با آب و تاب فراوان مخابره کردند و نقش جمال عبدالناصر و مالکان را در آن قیام با تبلیغات گسترده ای انتشار دادند و تلاش کردند به غربی ها بباورانند که تظاهر کنندگان ۱۵ خرداد ۴۲ « مخالف اصلاحات ارضی و شرکت بانوان در مقدرات کشور هستند».
این جو سازی و حق کشی ها دل امام را سخت به درد آورد، از این رو، پس از آزادی از زندان در سخنرانی ۲۶ فروردین ۱۳۴۳ دردمندانه اظهار کرد:« افسوس که دست ما از عالم کوتاه است، افسوس که صدای ما به عالم نمی رسد..جراید خارج از کشور ما را مخالف اصلاحات و ترقی مملکت معرفی می کنند..».(نهضت امام خمینی، ج۱، صص ۶۲۳ تا ۶۲۶)
🔴 پی نوشت:
قیام 15 خرداد اهمیت بسیار زیادی در تاریخ #انقلاب_امام و امت دارد به گونهای که حتی رسانههای اسرائیلی را نیز در آن سالها به واکنش واداشت. بنا به این مطلب و با تصریحات #امام_خمینی (قدس سره) نسبت به احیا و بزرگداشت این روز آیا #صدا_سیما و رسانههای داخلی نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کردهاند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️روزگار تلخ قائم مقامی
چند ماه به #انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده بود که انتشار یک فایل صوتی توپخانه رسانهای دشمن را فعالتر از قبل کرد. صوت سخنان جنجالی آقای #حسینعلی_منتظری در حمایت از #سازمان_تروریستی مجاهدین خلق.
انتشار این فایل حافظه تاریخی ایرانیها را به سالها قبل برگرداند و بخشی از نسل جوان که از آن سالها خاطرهای نداشتند در میان روایتهای مختلف سر در گم ماندند و این خطر وجود داشت که دستهای آلوده جای جلاد و شهید را عوض کند. نقش تاریخپژوه اینجاست که زنده میشود چراکه او مرزبان حقیقت برای نسل امروز و آتیه کشور است. از این رو تاریخنگاران خبره، متعهد و انقلابی بر آن شدند تا بار دیگر پروندهای حساس و رازآلود را بگشایند و روزگاری را به تصویر بکشند که برای نسل امروز تازگی داشت:«روزگار قائم مقامی» تصویری که در غبار جنجالهای رسانهای در آستانه گم شدن بود و حقیقتی بود که صدایش در میان هیاهوی #بیت_قائم_مقام ناپیدا مینمود.
⁉️ به راستی؛ #مرجعیت_منتظری یک مرجعیت طبیعی بود یا یک مرجعیت سیاسی؟ آیا آقای قائم مقام از مفاسد فامیل نزدیکش، سید مهدی هاشمی خبر نداشت؟ اگر مفاسد مهدی مخفی بود پس چرا امام در دوران حضور در نجف اشرف از او به عنوان « #سیدمهدی_قاتل » یاد کردند؟ اساسا چرا آقای منتظری پس از اثبات جرائم مهدی هاشمی باز هم از او دفاع کرد؟ کدام جریانهای سیاسی ذهنیت منتظری را میساخته و میپروراندند؟ و چرا آقای هاشمی رفسنجانی علی رغم اینکه میدانست امام با قائم مقامی منتظری مخالفاند برای به منصب رسیدن او تلاش کرد؟
پاسخ به این سؤالات و بسیاری از سؤالات دیگر در کتاب:
«روزگار قائم مقامی»- اثری جامع در بررسی ماجرای قائم مقامی منتظری و افول او. کتابی که در نگارشش همه آثار و اسناد مهم پیشین مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفته و نگاهی جامع و جدید به مسئله ارائه داده است.
📚«روزگار قائم مقامی» به زودی از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ کتابی مرجع که البته هیچگاه مورد تأیید جلادها و منافقان قرار نخواهد گرفت.
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خرداد خونین/7
💥انتشار متن حاج آقا مصطفی خمینی در خصوص قیام ۱۵ خرداد؛ برای اولین بار در فصلنامه پانزده خرداد
💢 متن حاضر بخشی از یادداشتهای آیتالله شهید حاج سید مصطفی خمینی در خصوص قیام خودجوش ملت ایران در 15 خرداد 1342ش است که برای اولینبار از طرف فصلنامه پانزده خرداد منتشر شد. متنی که نشان میدهد فرزند برومند امام به اصطلاح امروزی«آقازادگی» نداشت بلکه در پیشانی مبارزات حضور داشت و جانفشانی میکرد و در نهایت نیز در همین مسیر به شهادت رسید.
«🔺شاه مردی خبیث و لجوج و خودخواه بود و فکر نمیکرد که بعد از مرحوم بروجردی دیگر در ایران مردی باشد که بتواند در مقابل خواسته او کلمهای بگوید. بعد از آن که دید چنین نیست به فکر کوبیدن قم افتاد و ابتدا حملهای شدید به #مدرسه_فیضیه نمودند و تا آنجا که ممکن بود قشون چنگیزی دمار از روزگار چندین صد نفر از شاگردان حضرت صادق(ع) در روز وفات آن حضرت کشیدند. گرفتند و زدند و بردند و سوزاندند و غارت نمودند و بیماران حادثه شوم 25 شوال را که مطابق با دومین روز فروردین سال 1342 بود از بیمارستان بیرون کردند و آنچه که نباید دشمن با دشمن در سختترین جنگهای جهانی کند اینان با ملت خود و طبقه روحانیت کشور کردند.
🔻از این هنگام وظیفه #روحانیت دو قسمت میشد: یک طایفه عقبنشینی کردند... و یک طایفه که در رأس آنان "پدر من" بود ایستادگی به خرج دادند و کار بالا گرفت و اعلامیههای ایشان شدید شد و در نتیجه مقاومت ملت ایران که از این خانواده (خانواده شاه) نهایت نفرت را داشته و دارند به ایشان گرویدند و از خارج و داخل او را تأیید کردند و در نتیجه شخصیت ایشان تا حدودی بارز گشت. او مردی بود جامع از جهت شجاعت و از حیث عقل و از جهت علم و عمل.
🔺از این روی تمام فداکاری خود را ممحض در آن کردند و در این هنگام نطقها و خطابههای آتشی ایشان که صریحاً علیه آن مرد [شاه] بود ابراز گشت و او خوب فهمید که بعد از خطابه مدرسه فیضیه که در روز عاشورای سال 1383 مطابق با 15 خرداد ماه سال 1342 در مقابل دهها هزار نفر جمعیت قم و مسافرین صورت گرفت دیگر نمیتواند زندگی کند و چارگی جز قیام مسلحانه علیه ملت نیست و در نتیجه روز 12 محرم همان سال [1342ش] قبل از طلوع فجر به منزل شخص ایشان [امام خمینی] با قوای مسلح حمله کردند و حضرتش را به جانب تهران و زندان بردند.
🔻من به فراز منبر رفتم.روز عجیبی بود، هر مردی انگار بهترین عزیز خود را از دست داده بود هر زنی گویی جوان ناکام خود را در شعله آتش میدید. بگویم که چه روزی بود. تمام دکاکین بسته، مردم گرسنه هوای گرم تابستان، چنان جمعیت در هم فشرده شدند که من فکر کردم الان ممکن است چند صد نفر تلف شوند. از این رو جمعیت را به خارج صحن سوق دادم که از خطر نجات پیدا کنند
🔺هم آغاز با این سر و صدا که در قم از اول آفتاب پیدا شد در تهران قریب دو یا سه ساعت بعد از آن بود که صدایی چند صد برابر این صدا به گوش میرسید و همگی با یک جنبش همهجانبه میگفتند: #یا_مرگ_یا_خمینی؛ مسلسلهای بیگانگان که از پول این ملت تهیه شده بود به روی این ملت بستند و گفته شد که قریب 15 هزار نفر را در مدت بسیار کوتاهی از بین بردند و مطابق نقل صحیح در میدان سپه توپ میانداختند و خدای میداند که قوای دشمن ملت تا چه حد بیشرمی کرد.
🔻ابتدا دستور #شلیک نداشتند و بعد از آن که دیدند کار ملت بالا گرفته است و در نزدیکی بیسیم رسیدند دستور زدن به هدف توسط رئیس پلیس وقت به نام سرهنگ وثیق ابلاغ شد. ولی این دستور همراه با آن بود که به قسمت پایینتنه بزنند ولی باز خطر نزدیکتر شد از این جهت توسط بیسیم شخص شاه خائن لعنهالله تعالی به شماره 25/27 که رمز مخصوص آن وقت بود فرمان صادر کردند و مردم بیگناه شهر تهران را به آتش کشیدند. این خبر تا عصر روز پانزدهم خرداد یعنی دوازدهم محرم به گوش میرسید. فردای آن روز هم صدایی از گوشه و کنار به پا خواست ولی دیری نپاید که باز در هم شکسته شد.
🔺تهران و اطرافش تعطیل بودند، از ورامین جماعتی با اسلحه سرد حمله به تهران کردند. در اواسط راه مصادف شدند با قوای مسلح، همگی را کشتند و یکی از دوستان موثق به من که از مشهد در آن ساعت رسیده بود میگفت گویا تپهای از کشته مردم ساختهاند و از کنار آن مسیر خون جاری به چشم میخورد همراه با این سر و صدا که در تهران و قم و ورامین بود در سایر شهرستانها خصوصاً شیراز که آقای محلاتی را از آنجا روز شانزدهم گرفتندولی کشتاری در آنجا به طور مسلم معلوم نگشت.
📄فصلنامه پانزده خرداد،ش۵۵،بهار ۱۳۹۷»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/8
🔸قیام ۱۵ خرداد و غربزدگان عقبافتاده از ملت
برخی از جریانهای همیشه مدعی که قدمت خود را از نهضت امام بیشتر می دانند و خود را پیشکسوت حرکت مبارزه بر علیه #طاغوت میپندارند، پس از واقعه ۱۵ خرداد در تردید و ترس از همراهی با دریای خروشان ملت فرو رفتند. جریانهایی که با پیروزی نهضت قصد داشتند انقلاب اسلامی ملت ایران را مصادره کنند و امروز هم به این و آن انگ #تحجر میزنند. بازخوانی #عقبماندگی_غربزدگان مدعی؛ همچون جبهه ملی و نهضت آزادی از قیام اسلامی-ملی پانزده خرداد جایگاه حقیقی جریانات شبهروشنفکری در صحنه نهضت را مشخص میکند:
🔹« رهبر« جبهه ملی ایران» با تمام موقعیت ویژهای که در میان دانشگاهیان و طبقه روشنفکر داشت، به علت بی تفاوتی و پیش گرفتن روش غیر متعهدانه در برابر قیام ملی و اسلامی ۱۵ خرداد و عدم پشتیبانی از امام به گونهای منفور و مبغوض شد که دیگر نتوانست در میان اجتماع موقعیت از دست رفته خود را بازیابد؛ تا آنجا که "دکتر #مصدق" ناگزیر شد برای حفظ آبروی «جبهه ملی » رهبران آن را برکنار کند.
🔸در همان وقت ابتدا اعلامیه ای به مناسبت قیام ۱۵ خرداد از سوی نهضت آزادی منتشر شد که اصل آن بعدها در کتاب اسناد نهضت آزادی؛ج اول ،ص۲۹۶ منتشر شد، لیکن سران و رهبران این گروه در آن روز این اعلامیه و چند اعلامیه مشابه آن را تکذیب کردند و ساختگی خواندند.
شگفت آور اینکه نهضت آزادی (به دلیل اینکه میخواسته از دو جهت مورد هجوم واقع نشود و حفظ ظاهر نماید) در کتاب اسناد نهضت آزادی عین اعلامیه «جامعه روحانیت ایران» را آورده است و فقط گویی امضای آنان را از اعلامیه حذف نموده است.به طوری که در فراز«..وظیفه ما گفتن و اعتراض بود، ما در منابر گفتیم و در کتاب ها نوشتیم و به ستمگران تذکر دادیم..» که در این اعلامیه آمده است،نشان می دهد که نویسندگان اعلامیه روحانیون هستند، نه « نهضت آزادی»؛ و دیگر اینکه نگارنده(استاد سید حمید روحانی) به یاد دارد که این اعلامیه به قلم آقای مکارم شیرازی به رشته نگارش کشیده شد و متن چاپ شده آن که با امضای « جامعه روحانیت ایران» می باشد، هم اکنون در آرشیو( بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی) موجود است.»(نهضت امام خمینی، ج۱، صص۶۴۶-۶۴۸)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️بازتاب خبر پیشانتشار «روزگار قائم مقامی»
کتاب روزگار قائم مقامی که پیش از این به معرفیاش پرداختیم. اثری جامع و مرجع که خبر آن حتی پیش از انتشار نیز بازتاب مناسبی در خبرگزاریهای مختلف داشت. کتابی که به دست پژوهشگران بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نوشته شد و سدّی محکم در برابر وارونهنمایی تاریخ انقلاب خواهد بود.
🔆خبرگزاری مهر:
🔹🔸https://b2n.ir/77394
🔆خبرگزاری رسمی حوزه علمیه:
🔹🔸https://b2n.ir/63545
🔆خبرگزاری ایکنا:
🔹🔸https://b2n.ir/56386
🔆فردانیوز:
🔹🔸https://b2n.ir/82522
#حسینعلی_منتظری
#روزگار_قائممقامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/9🔻
🔵قیام ۱۵ خرداد؛ نماد اتحاد ملت و روحانیت و شکست تحلیلهای حزبی در صحنه سیاسی
🔹 امام خمینی علاوه بر آنکه مغز متفکر و طراح ایدئولوژی انقلاب اسلامی بود، نقش اساسی و مهمی نیز در بسیج قشرهای مختلف مردم و هدایت آنان به سوی هدف نهایی انقلاب، که سرنگونی رژیم شاهنشاهی بود داشت. رهبری ایشان در این مرحله از دو ویژگی بر خوردار بود:
الف. تکیه بر حضور همه گروهها و قشرها در صحنه انقلاب و ایجاد وحدت کلمه میان آنان
ب. حاکم ساختن ایدئولوژی اسلام بر مبارزه مردم در انقلاب
🔸یروآند آبراهامیان از نویسندگان مخالف انقلاب اسلامی، با وجود آنکه تلاش دارد روایتی مغلوط و مخدوش از انقلاب اسلامی ارایه دهد، نتوانسته نقش بی بدیل امام خمینی را در بسیج توده های مردمی نادیده بیانگارد. این است که ضمن اشاره به این توانمندی ویژه روحانیت در پیوند با مردم، به ناتوانی احزاب سیاسی غیر مذهبی در عرصه بسیج مردمی نیز اعتراف کرده است. البته او در عبارت پردازی جهت دار خود، تلاش کرده است این ویژگی تاریخی پیوند مردم- روحانیت را امری موقتی و گذرا قلمداد کند ولی با این همه نتوانسته است ظرفیت اجتماعی بی رقیب روحانیت را در پیدایی انقلاب اسلامی، یکسره نادید بگیرد. وی چنین می نویسد:« آن عوامل گذرا و موقتی که قدرت یابی روحانیون را ممکن ساخت، عبارت بودند از شخصیت کاریزمایی آیت الله خمینی،نفرت شدید مردم از شاه و ناتوانی های سازمانی احزاب غیر مذهبی».
🔹به دیدگاه حامد الگار، امام خمینی در ایفای نقش عظیم و بی نظیر خود در امر رهبری از ویژگیهای روحانی و معنوی خویش نیز کمک گرفت.خصوصیات و شایستگی هایی که حتی کسانی که تعهد و التزامی به اسلام نداشتند، در آن شک و تردید نکردند و تحت تاثیر فضیلت های اخلاقی امام، اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی و نیروی انقلابی پذیرفتند.
📄مقاله قیام۱۵ خرداد؛ تبلور اجتماعی ظرفیت های مردمی روحانیت و افول تحلیل های حزبی؛ سهراب مقدمی شهیدانی؛ فصلنامه پانزده خرداد،ش۴۷،بهار۹۵
🔵پی نوشت:
اتحاد روحانیت و ملت در دوران معاصر با وجود فراز و فرودها همواره اتحادی قوی و گسست ناپذیر بوده است. از همین رو احزاب و جریاناتی همچون جریان اصلاحات که به مقابله صریح با دستگاه روحانیت پرداختند سرانجام به دست ملت حذف شدند. از همین رو سیاستمداران غربگرایی که از زیرکی بیشتری برخوردار بودند تلاش کرده و میکنند که فعالیتهای خود را با روکش دین و مذهب پیش ببرند. آنها هر هفته به دیدار مراجع عظام قم میروند و به ظاهر ابراز ارادت میکنند اما در صحنه عمل هیچ کدام از توصیه های اساسی علمای دغدغه مند را پیاده نمی کنند.
باید این جریان غربگرا و خطرناک را شناخت. جریانی که در پوشش #اعتدال یکی از افراطی ترین جریان غرب گرای کشور محسوب می شود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از خبرگزاری رسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم | تحریف های صورت گرفته در رابطه با امام خمینی
🔹️ حجت الاسلام و المسلمین روحانی
🆔 @rasanews_agency
✳️جشن تولد به سبک انگیسی
جشن تولد و هدیه دادنهایش برای همه ما خاطرهانگیز است؛ روزی به یادماندنی با دورهمیهای شیرین که در آن میزبان با احترام مهمانان خود را دعوت میکند و با خرجی مناسب از آنان پذیرایی محترمانهای انجام میدهد. اما ظاهرا این سنّت در فرهنگ انگلستان به گونهای دیگر تعریف شده است و آنها رسم دارند پیش از آغاز جشن به مهمانان #توهین کرده؛ خرج مهمانی را هم از جیب آنان بردارند.
💢قضیه حرفهای سخیف #سفیر_انگلیس را لابد شنیدهاید که گفته ما پول مالیات انگلیسیها را خرج ایرانیها نمیکنیم و اگر میخواهید جشن تولد داشته باشید باید پولش را بدهید. گویی ایرانیها محتاج دست کرم اینان هستند و عاشق سینهچاک #پیرزن_انگلیسی که ملکهاش میخوانند.
فارغ از سخافت کلام؛ این اتفاق ما را به این نکته میرساند که انگلیسیها بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب و کوتاه شدن دستشان از منابع مالی ایرانیها هنوز ادب نشدهاند و در سودای #عصر_چپاول پیش از انقلاب به سر میبرند و هنوز خصلت غارتگریشان را از دست ندادهاند. خصلتی که در اسناد و مدارک فراوانی از جمله خاطرات سفیر خودشان در عصر پهلوی پیداست:
🖊«پارسونز(سفیر انگلیس در ایران پیش از انقلاب) در جایی از خاطرات خود به صریحترین شکل ممکن، #چپاول_اقتصادی ایران و بیاهمیتی کامل رشد و توسعه زیربنایی و پایدار کشور ما را به عنوان اصل و اساس روابط اقتصادی توصیهشده از سوی دولت انگلستان به بازرگانان انگلیسی و کسانی که دستاندرکار تجارت و معاملات مالی با ایران بودند مطرح میسازد:
«اولین کاری که میکنید این است که تا میتوانید کالاهایتان را بفروشید و فقط در صورتی سرمایهگذاری کنید که برای فروش کالاهایتان چارهای جز این کار نداشته باشید. اما اگر مجبور باشید در اینجا سرمایهگذاری کنید به میزان حداقل ممکن سرمایهگذاری نمایید و صنایعی را انتخاب کنید که قطعات و لوازم آن از انگلستان وارد شود. مانند صنایع #مونتاژ که در واقع سوار کردن قطعات صادراتی انگلیسی در ایران است. »(مقاله بازخوانی حقارت رژیم پهلوی و غارت منافع ملی ایران در خاطرات سفیر آمریکا و انگلیس، فصلنامه پانزده خرداد، شماره23، 252-251)
البته خوی چنگیزی انگلیسیها محدود به همین امور نمیشود و ملت ایران خاطره تلخ کودتای بیست و هشت مرداد و حمایت از رژیم دیکتاتور پهلوی و غارت منابع نفتی و... را فراموش نمیکند.
🔹با این اوصاف باید گفت که ملت ایران سالهاست طلبکارِ دولت انگلستان است و اگر مسؤولین مربوط به تعبیر عامیانه عُرضه لازم را داشتند در پی وصول مطالبات ملت برمیآمدند که در این صورت یک #سفیرِ_خُرد جرأت توهین به ملت بزرگ ایران را به خود نمیداد.
🔸پی نوشت:
سفیر انگلیس در سالهای 56 و 57 یکی از نزدیکترین مشاوران #محمدرضا_پهلوی بود به گونهای که به همراه سولیوان (سفیر آمریکا) یک روز در میان مهمانش بود و به او در امور مختلف مشاوره میداد. اما در نهایت چه شد؟ پس از پیروزی انقلاب اسلامی سفیر انگلیس به محمدرضا پهلوی #خیانت کرد و به مارگارت تاچر اجازه نداد که به #شاه_مفلوک پناهندگی بدهد.(همان ص235)
این; وضع و حال نزدیکترین سیاستمدار ایرانی به رژیم انگلستان بود؛ حال سوال اینجاست که برخی سیاستمداران غربزده امروزی میخواهند با یک افطاری و احتمالا چند وعده و وعید با طناب پوسیده ملکه به کدام چاه بروند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/10
💢محبوبیت انقلابی امام
یکی از مسائلی که در حال حاضر مطرح میشود و البته بدون پایه علمی و آماری است افول جایگاه روحانیت در میان مردم است. با نگاهی به تاریخ مبارزات روحانیت و ملت میبینیم که روحانیون انقلابی مورد توجه و علاقه ملت بودند و روحانیون منزوی و غیرانقلابی آنچنان مورد علاقه مردم نبودهاند. علت نیز واضح است مردم کسانی که دردشان را بفهمند، ظلمستیز باشند و برای برطرف نمودن آن مبارزه کنند دوست دارند و کسانی که گوشهگیر باشند و کاری از آنها جز درس و بحث برنیاید آنچنان نمیتوانند محبوب باشند.
نمونه تاریخی ؛ محبوبیت ویژه امام خمینی پس از قیام پانزده خرداد بودکه حتی توطئههای رژیم نیز نتوانست در آن تزلزلی ایجاد کند:
✴️ ساواک در گزارش های فراوانی به این واقعیت اعتراف کردن است که ملت ایران تهمت ها و نارواگویی های رژیم شاه بر ضد امام را هرگز باور نکرده اند و علاقمندی مردم نسبت به او روز به روز افزایش می یابد.در یکی از این گزارش ها آمده است:
«روز گذشته در بازار بین متعصبین مذهبی که شدیدأ طرفدار آیت الله خمینی هستند، گفته می شد: اگر قرار باشد در کشور اسلامی آیت الله را از بین ببرند، طبعا در چنین کشوری باید ظل الله هم وجود نداشته باشد.مطلعین بازار می گویند تاکنون هیچ یک از مراجع تقلید تا این درجه مورد علاقه بازاری ها و مخصوصا جوانان متعصب مذهبی نبوده اند. بازداشت خمینی و مطالبی که علیه او از طرف مقامات دولتی عنوان گردید، بیشتر او را مورد توجه قرار داده و مردم را به او علاقه مند کرده است و کسی جرات ندارد و در بازار نام خمینی را به بدی یاد کند.
در گزارش دیگر ساواک می خوانیم:
طبق اطلاع واصله در بین طبقات مختلف گفته میشود که آیت الله خمینی بزودی از طرف مقامات دولتی آزاد خواهد شد و همچنین گفته میشود که موضوع پول گرفتن آیت الله خمینی از دول عربی اتهامی است که دولت به ایشان زده است، زیرا اگر آیت الله خمینی می خواست پول بگیرد، از دولت ایران می گرفت و به علاوه کسی که با یک سخنرانی بتواند هزارها تومان پول برای مدرسه فیضیه جمع کند، احتیاجی به پول خارجی ندارد.( اشاره به ماجرای تجدید بنای مدرسه فیضیه که بنا به خواست امام در کمتر از دو روز ۳۰۰ هزار تومان به شماره حساب امام واریز شد این در حالی بود که امام از مردم خواسته بود که هر نفر تنها یک تومان واریز کند، تا از این راه ابعاد پیوند علما و حوزه های دینی و مردم مشخص شود.).
✴️ مردم با تیز بینی و ژرف نگری، فاجعه ۱۵خرداد و کشتار فجیع تظاهرکنندگان آن روز را نقشه از پیش طراحی شده رژیم شاه می دانستند تا « ایجاد آشوب و قتل و کشتار در تهران و شهرستانها، دستگیری خمینی را موجه جلوه دهند». ساواک اذعان می دارد که:
«...اکثر مردم عامی و کلیه بازاری ها و اغلب از کسبه خیابان ها از دستگیر(ی) خمینی ناراحت هستند..و ناراحتی اکثریت مردم و عصبانیتی که از اقدامات دولت دارند، این است که معتقدند مبارزه دولت با خمینی برای این است که به نفع اقلیت بهایی، قید دین اسلام و شیعه را در قوانین مملکتی از بین ببرند..»
✴️ مأموران ساواک همچنین در گزارشات دیگر اذعان به پشتیبانی سایر اقشار از نهضت اسلامی امام را دارد:
« روز گذشته رضا معرفت،رئیس جامعه لیسانسیه ها در وزارت فرهنگ تلگرافی تهیه کرده بود که به نفع دستگاه و علیه مقامات مذهبی به دربار مخابره نماید.موقعی که از آنان خواست امضا کند، هیچ یک حاضر به امضای آن نشده اند.دوستان رضا گفته اند ما مقام سلطنت را قبول داریم و آن را تایید می کنیم ولی حاضر نیستیم بر علیه هیچ یک از مقامات مذهبی تلگرافی امضا نماییم.این روحیه در اکثریت کامل فرهنگیان وجود دارد.
✴️ همچنین ساواک در گزارشی دیگر اذعان دارد که بسیاری از نظامیان و نیروهای ارتشی نیز از کشتار ۱۵خرداد و سرکوب مردم ناراحت بودند و آن را از جانب 'آمریکا' برای تقویت باند صهیونیستی' بهایی ها' می دانستند.درگزارش ساواک آمده است:
« بین افسران جسته و گریخته گفته می شود چنانچه دیسیپلین نظامی ما را مجبور به اطاعت کورکورانه از دستورات مقامات بالا نکند ما هرگز آماده انجام شدت عمل با روحانیون و حتی مردم کوچه و بازار نیستیم. زیرا مبارزه با روحانیت از طرف جناحی از دستگاه حاکمه آمریکا که خواهان تقویت از فرقه بهایی در ایران می باشد دنبال می شود..»
📔نهضت امام خمینی،ج۱، صص۶۶۴_۶۶۶؛(اسناد شماره ۱۳۶ تا ۱۴۳ ساواک)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢از طیبهای بازار ۴۲ تا اندک لیبرالهای بازار ۹۸
🔻باز خوانی نقش شهید طیب حاج رضایی در حادثه۱۵ خرداد۱۳۴۲
✴️ برش اول: در روز ۱۳ خرداد که مصادف با روز عاشورا بود، دسته طیب به عادت هر ساله به راه افتاد..در حالیکه این بار عکس آیت الله خمینی بر روی پرچم ها و علامت دیده می شد..به گزارش ساواک در دسته طیب، علاوه بر حمل تصاویر آیت الله خمینی شعارهایی نیز به نفع ایشان داده می شد.
✴️ برش دوم: حاج رضا حدادعادل می گوید: در همان شب من تقریبا در سه،چهار قدمی طیب ایستاده بودم که اتومبیل دربار کنار خیابان توقف کردو رسول پرویزی ، معاون علم پیاده شد و سریعا خود را به طیب رسانید و پس از سلام کردن گفت:« طیب خان، این کاری که کرده ای کار درستی نیست.آن عکس ها را بردار» وی چندین مرتبه این خواسته خود را تکرار کرد و چون با مخالفت طیب روبرو شد، گفت:«می خواهم بد شود خلاصه آن شب، حادثه ای پیش نیامد اما اولین سنگ بنای جرأت در بین مردم گذاشته شد».
✴️ برش سوم: به دنبال آغاز تظاهرات از میدان بارفروش ها، بازار نیز تعطیل شد، در همین موقع رئیس پلیس تهران طی تماسی از طیب خواست تا میدانی ها را از تظاهرات باز دارد. اما طیب پاسخ داد که این تظاهرات جنبه مذهبی داشته و وی قادر نیست مردمی را که از روی مبانی مذهبی برخاسته اند کنترل کند..بالاخره هجدهم خرداد، طیب حاج رضایی به عنوان یکی از محرکین اصلی پانزده خرداد دستگیر و روانه زندان شد.(۱)
✴️ برش چهارم: رژیم شاه و دستگاه جاسوسی او طیب را مدت ها در زندان شکنجه دادند و حتی ناخن های او را کشیدند تا به دروغ اعتراف کند که از امام برای دست زدن به«آشوب» و « بلوا» پول دریافت کرده است،حتی به او وعده دادند که اگر به چنین دروغی اعتراف کند، مورد عفو ملوکانه قرار خواهد گرفت و آزاد خواهد شد، لیکن او به چنین خیانتی تن در نداد.(۲)
(۱)طیب حاج رضایی به روایت اسناد؛ زندگی و عملکرد سیاسی،فصلنامه۱۵ خرداد، سال سیزدهم، ش۴۵
(۲) نهضت امام خمینی(ره)، ج۱، ص۷۸۴
✴️ پی نوشت:
امام با دم مسیحایی خود دلها را گره بند اسلام کرد و از تمام گوشه کنار ها به میدان مبارزه با دژخیمان پهلوی کشانید.
در این بین برخی ها مثل شهید طیب حاج رضایی از گوشه کنار های میدان تره و بار به صف عظیم بازاریهای انقلاب پیوستند و ثابت کردند که پای آرمانهای امام و امت و برای رسیدن به استقلال و عزت کشور حاضرند از جان خود نیز بگذرند. درست در مقابل بازاریهایی که محصول تفکر بازار آزاد و اقتصاد لیبرال اند و در لحظات حساس برای رسیدن به منفعت بیشتر خون ملت را در شیشه حرص و طمع خود می کنند.آیا پس از چهل سال زمان آن فرا نرسیده که روحیه فداکاری #طیبها را به اقتصاد کشور تزریق و بدنه اقتصاد را از حرص و طمع #بازار_آزاد سم زدایی کنیم؟!
خرداد خونین/11
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺حرکت دسته عزاداری از میدان تره بار تهران،۱۳ خرداد۱۳۴۲
🔴 در روز ۱۳ خرداد که مصادف با روز عاشورا بود، #دسته_طیب به عادت هر ساله به راه افتاد... درحالیکه این بار عکس امام خمینی بر روی پرچم ها و علامت ها دیده می شد..به گزارش ساواک در #دسته_طیب، علاوه بر حمل تصاویر آیت الله خمینی شعارهایی نیز به نفع ایشان داده می شد.
📄 فصلنامه پانزده خرداد، سال سیزدهم، ش ۴۵
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.