eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
710 ویدیو
598 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هشدار مقام معظم رهبری در خصوص تاریخ‌سازی‌های جعلی ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/بخش سیزدهم ✳️سال‌روز صدور حکم مأموریت تاریخ‌نگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/17 🔹مقام معظم رهبری: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گنجینه های تمام نشدنی و ظرفیت‌های عظیمی هستند که باید از آنها برای نشر و گسترش فرهنگ و ارزشهای دینی و انقلاب اسلامی در جامعه و جهان، حداکثر استفاده را کرد... 🔸 حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، انقلاب اسلامی ایران و نحوه شکل‌گیری، وقوع، حوادث پس از آن و ایستادگی سی ساله و سرافرازی ملت ایران در مقابل چالش‌های بزرگ بین‌المللی را موضوعی بسیار عظیم و فرهنگ‌ساز برای ملت‌ها دانستندو افزودند: متأسفانه موضوعی با چنین عظمت دچار غفلت واقع شده و در زمینه نگارش تاریخ انقلاب اسلامی و تولید کتاب و دیگر محصولات فرهنگی، تقریبا کار خاصی انجام نشده است. 🔹ایشان با اشاره به تاریخ سازی های دروغین و هدفمندی که درباره دوران قبل از انقلاب و حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است، تأکید کردند: باید در خصوص نگارش تاریخ صحیح و واقعی انقلاب اسلامی کاری جدی انجام و غفلت‌های گذشته جبران شود. 🔸رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: البته رویش‌های خوب و نوید بخشی در سال‌های اخیر در حوزه فرهنگ و ادبیات کشور مشاهده می‌شود که باید این رویش‌ها و تولیدات مورد توجه و حمایت قرار گیرند. 🔹حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای افزودند: باید از فضای فرهنگی کشور به‌ویژه در حوزه تولید و نشر کتاب مراقبت شود زیرا برخی به‌دنبال تاریخ‌سازی جعلی و ترویج ضد ارزش‌ها از طریق کتاب هستند.(1389.2.20) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
برگزاری دومین همایش بزرگداشت روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی ✳️سال‌روز صدور حکم مأموریت تاریخ‌نگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/18 🔹دومین "همایش بزرگداشت روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی " با طرح موضوعاتی چون اهمیت نقد تاریخ‌نگاری ، تفسیر فرازی از بیانات امام ، جوانان و تاریخ نگاری انقلاب اسلامی و گزارش هایی از کمیت و کیفیت تاریخ نگاری انقلاب اسلامی برگزار شد. 🔸در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و مخاطب دستور امام خمینی (ره) مبنی بر تدوین تاریخ انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۷ فرازهایی را از اهمیت تاریخ و تاریخ‌دانی بیان کرد و گفت: نامگذاری روز ۲۵ دی ماه به روز ( تاریخ نگاری انقلاب اسلامی ) اتفاق مهمی در باب شناخت مردم از تاریخ سرزمین خودشان است زیرا بزرگ‌ترین مشکل ملت‌ها بیگانه بودن با تاریخ است و امید است ثبت روزی به نام تاریخ نگاری انقلاب اسلامی فتح بابی برای آشنایی مردم با تاریخ و تاریخ دانی باشد. 🔹وی ادامه داد تاریخ منبع تفکر، تعقل و اندیشه‌ورزی است و اگر تاریخ به درستی روایت شود از بسیاری خطرات که ملتها را تهدید می‌کنند؛ جلوگیری می‌کند. رمز موفقیت امام خمینی (ره) تاریخ شناسی و تاریخ دانی ایشان بود. 🔸رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به این مطلب که نخستین درسی که امام خمینی (ره) از تاریخ گرفته بود، پرهیز از اشتباهات رهبران گذشته بود گفت ؛ نهضت آزادی‌خواه امام بر پایه عقل اندیشه و آگاهی شکل گرفته بود و در این مسیر امام خمینی (ره) به کمک تاریخ از آغاز نهضت با روشنگری و آگاهی دادن توانست شاه را به مردم بشناساند و این خردمندی از رسالت‌های تاریخ است . 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥امام خمینی؛ تاریخ‌شناس به‌تمام معنا ✳️سال‌روز صدور حکم مأموریت تاریخ‌نگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/19 گزیده‌ای از سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در دومین همایش تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی 🔹قرآن می‌گوید تاریخ منبع تفکر، درس عبرت برای اهل خرد و اندیشه و نمایانگر فرجام و عاقبت بداندیشان و گمراهان و طاغوتیان است. 🔸اساس مشکلات کشور همین است که ملت‌ها و شخصیت‌ها از تاریخ بیگانه‌اند و در نتیجه دشمن خیلی راحت می‌تواند نقشه‌های خود را پیاده کند. 🔹رمز موفقیت حضرت امام این بود که یک تاریخ‌شناس به تمام معنا بود. هم تاریخ را به‌درستی شناخته بود هم از تاریخ به‌درستی درس گرفته بود. 🔸نخستین درس امام از تاریخ این بود که از اشتباهات و لغزش‌های علما و رهبران گذشته دور شود. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جنگ احزاب در میدان تاریخ‌نگاری ✳️سال‌روز صدور حکم مأموریت تاریخ‌نگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/20 امام در نامه تاریخی خود به حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و صدور حکم مأموریت تاریخ‌نگاری ایشان را مأمور به تدوین تاریخ انقلاب اسلامی و صیانت از حافظه تاریخی ایرانیان کردند. مأموریتی که جایگاهی اساسی در «جهاد تبیین»، که مدتی طولانی و به‌صورتی پرتکرار مورد تأکید امام خامنه‌ای قرار گرفته، دارد. این حکم تاریخی پرده‌ای دیگر نیز دارد و این نامه امام را باید دردنامه‌ای خطاب به یکی از زجرکشیدگان انقلاب اسلامی دانست. چه آن‌که در لابلای آن؛ حضرت امام مرارت‌های خود و یارانش را در مسیر نهضت اسلامی بازگو می‌کنند... مطالعه متن کامل یادداشت در تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام خمینی و پایه‌گذاری تاریخ‌نگاری مردم‌پایه ✳️سال‌روز صدور حکم مأموریت تاریخ‌نگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/21 🔹مقام معظم رهبری در سخنرانی تاریخی خود در ۱۴۰۲.۳.۱۴ بار دیگر به تشریح ابعاد سیره و شخصیت امام خمینی قدس سره الشریف پرداختند و در تبیین تناسبی لطیف میان آیات قرآن کریم به‌عنوان منبع اصلی کنش‌گری امام خمینی و ایمان و اعتماد ایشان به مردم فرمودند:« «یُؤمِنُ بِاللهِ وَ یُؤمِنُ لِلمُؤمِنین»(توبه/۶۱)… «یُؤمِنُ لِلمُؤمِنین» یعنی اعتماد به مردم، اعتقاد به مردم… امام به مردم اعتماد داشت؛ هم به عمل مردم، و به انگیزه‌های مردم، هم به رأی مردم…» 🔸اتکای امام خمینی به مردم برخلاف شعارهای تشریفاتی لیبرالیستی، یک اتکای حقیقی و عینی بود. ایشان با تأسیس نهادهایی نظیر بسیج، جهاد سازندگی و تأکید بر استفاده از نیروی مردمی در بازسازی اقتصادی پس از جنگ(ر.ک: ‏صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۵۹) نشان داد که در ابعاد مختلف امنیتی، صنعتی و اقتصادی به مردم اعتقادی عملی دارد که بررسی آن در فضای علمی خاص خود ضروری است. 🔹یادداشت حاضر در رابطه با جنبه‌ای از مردم‌گرایی امام است که علی‌رغم اهمیت به‌دلایل مختلف مکتوم مانده است و می‌توان این بُعد مغفول را «تاریخ‌نگاری مردم‌پایه» نام نهاد و بر این اساس باید امام خمینی قدس سره الشریف را پایه‌گذار تاریخ‌نگاری مردم‌پایه دانست... مطالعه متن کامل یادداشت در تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روز حقیقت‌نگاری پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز ملی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی 🎥مأموریت ویژه امام خمینی به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی متن حکم مأموریت تاریخ‌نگاری 🎥مقام معظم رهبری و بازخوانی یک ماموریت تاریخی تاکید امام خمینی و لبیک آیت الله خامنه‌ای مبنی بر اهمیت توجه به کتابهای درسی تاریخ/بخش تاکید امام خمینی .../2 تاکید امام خمینی.../3 ضرورت فراگیری تاریخ انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی تاریخ انقلاب اسلامی؛ بازتاب تجربه عملی آرمان‌ها و اصول انقلاب تاریخ انقلاب اسلامی؛ نشانه‌ای بین‌المللی و همگانی چارچوب‌های کلان تاریخ‌نگاری ضرورت مطالعه تاریخ جنگ ضرورت تولیدات هنری در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی پرورش روایتگران تاریخ انقلاب اسلامی؛ از معجزات انقلاب آشناسازی جوانان با تاریخ انقلاب اسلامی وظیفه تمام مسئولان و اساتید دانشگاه‌ها ابراز تأسف مقام معظم رهبری از اعطای مجوز انتشار به کتب تحریف‌آمیز در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی کوتاهی در تولیدات رسانه‌ای پیامدهای منفی عدم روایت تاریخ انقلاب اسلامی ابراز تأسف مقام معظم رهبری از ناشناخته ماندن حوادث برجسته تاریخ انقلاب اسلامی تاریخِ شگفتی‌های تاریخ‌ساز هشدار مقام معظم رهبری در خصوص تاریخ‌سازی‌های جعلی برگزاری دومین همایش بزرگداشت روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی 🎥امام خمینی؛ تاریخ‌شناس به‌تمام معنا جنگ احزاب در میدان تاریخ‌نگاری امام خمینی و پایه‌گذاری تاریخ‌نگاری مردم‌پایه 📸گزارش تصویری همایش روز ملی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
امام خمینی خطاب به مسئولین قضائی: اینجانب تحمل تعطیل حکم خدا را ندارم 🔻 | 27دی بسمه تعالی‌ شورای عالی قضایی جمهوری اسلامی ایران‌ مسائلی را گوشزد می‌کنم: 🔹1- شما که مسئولیت قضایی دارید و بالاترین مرجع قضایی در کشورِ پنجاه میلیونی می‌باشید نباید به کار دیگری در وقت اداری اشتغال داشته باشید. آیا بهتر نیست که برای سر و سامان دادن به امور قضایی در غیر وقت اداری هم به کار قضایی بپردازید. 🔸2- تقسیم کار قضایی موجب می‌شود تا بدانیم با چه کسی روبه هستیم. و ظاهراً این امر ضروری است؛ و حفظ قانون هم در این صورت امکان دارد. 🔹3- این جانب تحمل تعطیل حکم خدا را ندارم. اگر کم کاری شود، خود همان گونه که در چند مورد اقدام کرده‌ام مستقیماً اقدام می‌نمایم. 🔸من به شما علاقه دارم، اما در مقابل تکلیف شرعی نمی‌توانم بی‌تفاوت باشم. و السلام. 67.10.27 روح الله الموسوی الخمینی‌ (صحیفه امام، ج21، ص242) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نامه به وزیر اطلاعات و موافقت با تبعید سید هادی هاشمی 🔻 | 28دی بسمه تعالی. رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی‌ سلام علیکم. با بررسی‌های انجام شده درباره اتهامات آقای سید هادی هاشمی، وزارت اطلاعات به این نتیجه رسیده که لازم است نامبرده مدتی زیر نظر این وزارتخانه به یکی از نقاط کشور تبعید گردد. موافقت و اجازه حضرت عالی برای اقدام ضروری است. محمدی ری‌شهری- 23/ 10/ 1365 بسمه تعالی‌ با حفظ تمام موازین عدل و انصاف موافقت می‌شود. ان شاء الله تعالی موفق باشید. روح الله الموسوی الخمینی‌ 65.10.28 (صحیفه امام، ج20، ص187) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸شهید بهشتی: دولت مهندس بازرگان نه دولت انقلاب است نه دولت انتقال سالگرد فوت مهدی بازرگان/١ «دولت مهندس بازرگان نه دولت انقلاب است و نه دولت انتقال است. صحیح‌تر این است که بگوییم دولت اضطرار یعنی دولتی که نه دولت انقلاب است و نه حتی می‌تواند خیلی خوب مرحله انتقال را پشت سربگذارد. ولی اضطرار یعنی ضرورت‌ها و مقطع زمانی انقلاب هم این را ایجاب می‌کرد که ما از همان اول آن مقطع زمانی آن دولت را بپذیریم و تا مدتی با آن کار کنیم» (از حزب چه می‌دانیم، ص٣٠، انتشارات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توطئه عباس امیرانتظام و دولت موقت برای انحلال مجلس خبرگان سالروز فوت مهدی بازرگان/2 🔹در تاریخ ۵٨/٧/١٨ به پیشنهاد ، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی ، جلسه‌ای در منزل تقی انواری و با حضور آقایان امیرانتظام، مقدم مراغه‌ای، عباس سمیعی، فتح‌اللّه بنی‌صدر، عباس رادنیا و احمد صدر حاج سید جوادی برقرار شد و طرح انحلال مجلس خبرگان ریخته شد. 🔸صرف نظر از این که آیا دولت حق دخالت در این کار را داشت یا نه، این طرح به خاطر این بود که فهمیده بودند که مجلس خبرگان، به دنبال تصویب اصل و تغییر برخی اصول پیش‌نویس است. 🔹این طرح در هیئت دولت به امضای ١٧ نفر از اعضای دولت رسید و تنها ۴ نفر آن را امضا نکردند. در شب تصویب نیز دولت روزنامه‌ها را آماده نگه داشت تا خبر مصوبه را به صورت فوق‌العاده منتشر کنند و رادیو-تلویزیون هم آن را بلافاصله اعلام کنند. در این میان بازرگان آن را منوط به تأیید امام کرد و البته امام نیز قاطعانه با آن مخالفت کردند: 🔸«مگر شما مى‏توانيد كه مجلس خبرگانى كه ملت با آن آراء زياد اين مجلس را درست كرده با يك كلمه‏اى كه شما بگوييد «ما مى‏گوييم كه منحل باشد» مگر با اين حرف‌ها شما مى‏توانيد، مگر شما قابل آدم هستيد! اگر چنانچه ولايت‌فقيه بشود، ديگر همه قدرت‌ها دست فقيه مى‏آيد! پس بنابر اين عزا بايد بگيريد! 🔹اين‌ها اگر همه قدرت‌ها دست رئيس‌جمهور مثلاً كذايى بيايد، هيچ حرفى ندارند، همه قدرت‌ها دست رئيس‌جمهور باشد، اگر همه قدرت‌ها دست يک نخست‌وزير مثلاً منحرفى بيايد، آن هم حرفى به آن ندارند. اما اگر قدرت، نه آن قدرتى كه است، آنى كه نظارت بر امور مملكت است كه نبادا معوج بشود... باز هم با رأى ملت. باز هم رأى ملت است كه آن اشخاص را يا آن هيئت‌هايى را كه مثلاً مى‏خواهند درست‏ بكنند، با رأى ملت درست مى‏شود، با اكثريت. شماها در اقليت هستيد. نشسته‏ايد آنجا با قلم مى‏خواهيد حكومت كنيد بر اكثريت! »(صحیفه امام، ج ١٠، ص ٣٠٩) 🔸 در یک سخنرانی به مناسبت رحلت آیت‌اللّه طالقانی از مصوبات مجلس خبرگان اظهار نگرانی می‌کند. در پاسخ او، نایب رئیس مجلس خبرگان اظهار شگفتی می‌کند و وجود هر گونه نگرانی را رد می‌کند. 🔹 نیز در سخنرانی خود به وی جواب می‌دهد: «موقعی نگران می‌شویم که این انقلاب را بدهیم به دست کسانی که در این مدت هشت ماه تجربه نشان داد که آن‌گونه که باید نمی‌توانند عمل کنند. مسئله ولایت فقیه این است که اگر امروز این را در قانون اساسی ننویسیم، فردا امام خمینی هم اگر بخواهد در یک موضوعی اظهار نظر کند، می‌گویند تو مقام غیر مسئولی و حق نداری اظهار نظر بکنی. ما می‌خواهیم پای ولایت فقیه را به دولت و حکومت بکشانیم تا فردا به فقیه نگویند که تو آدم غیر مسئول هستی و نمی‌توانی اعتراض کنی.» 🔹 بعدها از بازرگان به خاطر نداشتن شجاعت در اعلام انحلال مجلس خبرگان و در میان گذاشتن طرح با امام گلایه نمود و گفت: 🔸«متأسفانه مهندس بازرگان با همه خصوصیات عالی و قدرت فوق‌العاده در قبول شرایط سنگین زمان، فاقد جسارت کافی است. فردا بازرگان و عده‌ای از افراد هیئت دولت به دیدن امام رفتند و طرح را مطرح کردند. پرواضح بود که امام آن را رد خواهد کرد، در حالی که اگر قبلاً اعلام شده بود، شانس رد کردن آن ده درصد بود ولی در عوض ٣۶ میلیون مردم که به دلیل وضع خاص زمان فکر می‌کردند به جای پیاده کردن قانون اسلام، آخوندیسم بر مملکت حکومت خواهد کرد، بپا خاستند و تحت رهبری امام بازگشت بازرگان را از ایشان خواستند.» 🔹بازرگان، بعدها عملکرد مجلس خبرگان در تصویب اصل ولایت فقیه را یکی از معضلات دانست و از سرایت آن به تمام ارکان حکومتی انتقاد کرد.(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی، صص ٢٠٠-١٩۶) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هم‌سو بودن تشکیل «نهضت آزادی» با سیاست‌های آمریکا سالروز فوت مهدی بازرگان/3 🔹اعضاى «نهضت آزادى» پيش از بنياد «نهضت»، از وابستگان به و همانند ديگر سردمداران آن جبهه، دنباله‌‏رو سياست آمريكا در ايران بودند. در پى روى كارآمدن دمكرات‌‏ها در امريكا و در دست اجرا قرار گرفتن گروهى از اعضاى جبهه ملى كه رنگ مذهبى داشتند، از آنان جدا شده، به بنياد آزادى دست زدند و مى‌‏توان گفت كه جدايى آنان از جبهه ملى و پديد آوردن سازمانى نوين با پوشش مذهبى، با سياست امريكا نيز دم‌ساز بود، زيرا: 🔸1. «جبهه ملى» به سبب يک سلسله ناتوانى‏‌ها و نارسايى‌‏ها، نفوذ، پايگاه و شخصيت سياسى خود را در ميان ملت ايران از دست داده بود و ديگر نمى‌‏توانست در پياده كردن سياست نوين امريكا در ايران، نقش شگرف و به‌سزايى داشته باشد و ميتينگ «جبهه ملى» در سال 1339 در ميدان جلاليه تهران اين حقيقت را براى امريكا روشن كرد. 🔹2. «جبهه ملى» در ميان مذهبى‌‏ها و توده‏‌هاى دين‏‌باور هيچ‏‌گاه نفوذ و توانى نداشت و بايد گروهى به صحنه مى‌‏آمدند كه بتوانند در ميان مذهبى‌‏ها نيز پايگاهى به دست آورند. مهندس در نخستين نطقى كه به مناسبت اعلام موجوديت «نهضت آزادى» ايراد كرد چنين گفت: 🔸... ساير احزاب ملى و اجتماعات صالح قابل احترامند و مؤسسين آن‌ها مردمان خوبى هستند اما اكثريت مردم در مرام و روش و سوابق آن‌ها، انعكاس عقايد و آمال خود را كاملاً نيافته‌‏اند و ممكن است بعضى‏‌ها در اصول مرامى و مبانى و فكرى «نهضت آزادى ايران» بهتر و بيش‌تر جواب مكنونات و معتقدات خود را بيابند. 🔹3. برخورد كوبنده و توفنده مرجع بزرگ آن روز، حاج‏آقا با و سياست امريكا در ايران، در واپسين سال‏‌هاى زندگى خود، نيز به سوگ نشستن جهان اسلام در مرگ آن مرجع توانا، آمريكايى‌‏ها را به توانمندى و پايگاه شگرف مردمى جامعه روحانيت آگاه ساخت. آن‌ها دريافتند كه روحانيان با وجود ضربه‏‌هاى سنگينى كه در دوران ، و در دوران خورده‌‏اند، بار ديگر توانسته‌‏اند نيرو و توان خود را بازيابند و بر ناتوانى‌‏ها و نارسايى‌‏ها چيره شوند. از اين رو پيش‏بينى مى‌‏كردند كه به‌زودى نهضت روحانيت آغاز مى‌‏شود، چون به‌درستى آزموده بودند كه علماى شيعه در هر زمان كه توانمندى و پايگاه مردمى خود را بتوانند بازيابند در رويارويى با جهانخواران، زورمداران و دستياران آن‌ها درنگ نمى‌‏كنند. 🔸از اين رو براى پيشگيرى از نهضت «قريب‌‏الوقوع» علماى اسلام، لازم مى‌‏ديدند كه گروهى را با طرح اسلام يک‌‏بعدى ـ اسلامى كه در سياست خلاصه مى‌‏شود ـ به صحنه آورند و به دست آن‌ها توده‏‌هاى باورمند مسلمان را به سوى اسلام يک‌‏بعدى (اسلام امريكايى) بكشانند و پايگاهى براى اين گروه در ميان مذهبى‌‏ها پديد آورند، به گونه‌‏اى كه اگر حركتى و نهضتى از سوى علما و روحانيان آغاز شد خواه ناخواه دنباله‌‏رو سياست آن گروه قرار بگيرد. 🔹اگر در دوران مشروطه ماسون‏‌ها نهضت اسلامى علما را در آستانه پيروزى به كژراهه كشانيدند، در اين دوران كه نهضت اسلامى هنوز به‌درستى آغاز نشده است در دام دست‏افزارهاى امريكا بيفتد و به بيراهه كشيده شود. 🔸«نهضت آزادى» در ارديبهشت ماه سال 1340 (يک سال و اندى پيش از آغاز ) پا در صحنه سياسى ايران گذاشت.(نهضت امام خمینی، ج3، صص174-173) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری: بازرگان شکست‌خورده جریان مخالفت با تسخیر لانه جاسوسی مصاحبه کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری در خصوص مخالفت بازرگان و هم‌فکران او با تسخیر لانه جاسوسی سالروز فوت مهدی بازرگان/4 🔹س: در رابطه با جریان تسخیر لانه ی جاسوسی، شورای انقلاب چگونه موضع‌گیری می‌کرد؟ 🔸ج: فکر می‌کنم در پاسخ به این سؤال من مطالبی را که باید بگویم مقدار زیادی گفتم، اما به‌طور کلی در شورای انقلاب دو گرایش وجود داشت: 🔹یکی گرایش مخالفت با این جمع و دیگر گرایش موافق با این‌ها که گرایش موافق با این جمع ماها بودیم؛ یعنی روحانیون شورای انقلاب و بعضی از غیر روحانیون، و مخالفين عمدہ بنی‌صدر و بازرگان و قطب‌زاده بودند که بنی‌صدر طبعا با این چیزها خیلی مخالف بود و بازرگان هم سیاستش سیاست مخالفت با این جریان و اصلا شکست خورده این جریان بود، قطب‌زاده هم که وزیر خارجه با آن روحیات بود و با آن دید سیاسی که قطب‌زاده داشت طبیعی بود با این جریان موافقت نمی‌کرد، لذا دائما سعی می‌کردند این بچه‌ها را کمونیست و وابسته به حزب توده معرفی کنند، حتی چندین‌بار قطب‌زاده در شورای انقلاب ادعا کرد که این‌ها تحت تأثیر توده‌ای‌ها هستند و من چون این‌ها را می‌شناختم و تنها کسی بوده که در آن جمع با رئوس این‌ها آشنایی داشتم و چون قبلا دفتر تحکیم وحدت با من جلسات متعدد داشتند و مؤسسین دفتر تحکیم وحدت همین بچه‌ها هم بودند که در لانه جاسوسی نقش بیش‌تر را ایفا کردند، لذا از این‌ها دفاع شدید می‌کردم و می‌گفتم این‌ها بچه‌های مسلمانی هستند و به هیچ‌وجه با توده‌ای‌ها ارتباطی ندارند، تا این‌که قرار شد شورای انقلاب نماینده‌ای بفرستد بین دانشجویان، تا هم مسائل دانشجویان را برای ما مطرح کند و هم مسائل ما را برای دانشجویان بیان دارد، که قطب‌زاده داوطلب شد و گفت من می‌روم، ولی من مخالف بودم، زیرا می‌دانستم بچه‌ها از دیدن قیافه قطب‌زاده بدشان می‌آید و او هرگز نخواهد توانست حرف‌های آن‌ها را بگیرد و برای شورای انقلاب بیاورد یا بالعکس. در عین حال چون دیدم آن طرفی‌ها به اتفاق کلمه روی قطب‌زاده تکیه کردند، نخواستم مخالفت خودم را ابراز کنم و گفتم حالا برو ببینیم چه می‌شود که همان‌طور هم شد و قطب‌زاده برای اولین‌بار که رفت اصلا نتوانست با آن‌ها ملاقات کند، زیرا بچه‌ها به او اعتنا نکرده بودند و ظاهرا بار دوم هم این اتفاق افتاد و منجر شد به این‌که دیگر قطب‌زاده نرود، لكن من گاهی می‌رفتم با بچه‌ها می‌نشستیم مسائل‌شان را می‌شنیدم و مطالبی با آن‌ها در میان می‌گذاشتم و مطالب آن‌ها را به دوستان خودمان در شورای انقلاب منتقل می‌کردم. 🔸حتی یک‌بار هم که قرار شد به خبرنگاران اجازه بازدید از گروگان‌ها را بدهند، بنا بود فردی از شورای انقلاب هم باشد که خود دانشجویان پیشنهاد کردند آن فرد من باشم، ولذا من رفتم با یکایک این‌ها از نزدیک همراه با خبرنگاران خارجی ملاقات کردم و یک مصاحبه و فیلمبرداری مفصلی در این رابطه انجام گرفت که نمی‌دانم فیلمش الان موجود است یا نه. به‌هرحال موضع شورای انقلاب یک چنین موضعی بود، اما روحانیون در همه جا مدافع این جریان بودند چه در تهران - اعم از روحانیون حزب و شورای انقلاب - و چه در قم، جامعه مدرسین و دیگر عناصر برجسته از روحانیون که در قم بودند و چه در مجلس خبرگان که رئیس مجلس خبرگان آیت‌الله منتظری و نایب رئیس هم مرحوم شهید بهشتی بودند، این‌ها هم خیلی صریح و روشن به نفع این جریان موضع گیری داشتند. 🔹بنابراین طرفداری‌ها موضع‌گیری‌های مثبت چهره‌های محبوب در بین مردم تأثير زیادی گذاشت در این‌که این حرکت به درستی جا بیفتد و در رأس همه هم تأیید امام بود که امام گفتند: این انقلاب بزرگ‌تر از انقلاب اول بود. و این انقلاب بزرگ‌تر فقط نفس تسخیر لانه جاسوسی نبود، بلکه به خاطر این بود که توطئه بازگشت تدریجی و آرام امریکا به ایران را خنثی کرد، چون انقلاب اول ما، در حقیقت انقلابی بود با امریکا، و امریکایی‌ها که از در رفته بودند و می‌خواستند خیلی آهسته و آرام از پنجره بخزند داخل، اما این حرکت مطلقا پنجره را بر روی آن‌ها بست که تا زمان‌های دور هم بسته خواهد بود، و لذا امام گفتند این انقلاب دومی است و حقیقت هم همین بود. والسلام منبع: مصاحبه‌ها، مجموعه مصاحبه‌های حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در دوران ریاست‌جمهوری 1364-1363، صص120-111) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴بازرگان مدافع تمام قدّ سازش با آمریکا سالروز فوت مهدی بازرگان/5 «از: سفارت آمریکا تهران به: وزیر امور خارجه واشنگتن دی.سی موضوع: ملاقات با بازرگان 🔹لینگن، کاردار سفارت آمریکا: «...بازرگان درباره برقرار مجدد روابط بین دو جانبه حسنه بین دو کشور ما خوش‌بین بود. او گفت او و اعضای کابینه او همواره درباره مطلوب بودن همکاری با ایالات متحده توافق داشته‌اند و بنابراین حاضر هستند در زمینه‌های متعدد برای دفاع از مناسبات ایران با ایالات متحده با وجود جو ناشی از احساسات در دوران بعد انقلاب و اتهامات درباره مداخله ایالات متحده در امور داخلی ایران قدبرافرازند.»(اسناد لانه جاسوسی ج2 ص457) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخی به یک شبهه در خصوص حکومت نبوی سالروز فوت مهدی بازرگان/6 🔹«برخی با این استدلال که خودِ بشر و غریزه‌های انسانی، برای اصلاح امور اجتماعی کافی است و با توجه به جامعه‌گرایی ذاتی انسان، خود را از پیامبری که عهده‌دار قوانین سیاسی باشد، بی‌نیاز می‌پندارند. چگونه ممکن است کسی با چنین پنداری بتواند صلی الله علیه و آله را به نجات مردم از جهل و گمراهی، و هدایت به امور أُخروی (با همه لوازم آن)، اختصاص دهد؟ 🔸شبهه مذکور، سست و واهی ا ست؛ محال است مسلمانی، کارکرد اسلام را در امور اخروی (که به سعادت بشر و ثواب و عقاب اعمال، باز می‌گردد)، منحصر بداند. همچنین محال است که یک مسلمان، پیامبران الهی را تنها طبیب جان (عهده دار امور معنوی) و پادشاهان را حکم‌رانان بر مردم و متولیان اداره امور دنیوی بداند، که عهده‌دار برقراری ، جوامع و شهروندان هستند. در حقیقت، اسلام عهده‌دار همه مصالح و مفاسد (دنیوی و اخروی)، در حد اعتدال است.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص25) توضیح: شبهه اختصاص وظیفه پیامبران به امور اخروی و عدم دخالت ایشان در امور دنیوی، با قرائت‌ها و استدلال‌های گوناگونی در بیان طرفداران این نظریه آمده است. از جمله مهندس انتظار انسان از قلمرو دین را محدودتر از آنچه در گذشته می‌پنداشت ترسیم می‌کند که به گفته مجله ، انشان در اواخر عمر خود، به این اندیشه گرایش بیش‌تری یافته بود. (ولایت و حکمرانی فقیه، ص25) https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
به‌روایت اسناد آمریکا: سازش‌کاری بازرگان -یزدی و مقاومت امام خمینی سالروز فوت مهدی بازرگان/7 🔹اميرانتظام، مقام برجسته در بعدازظهر 3 فوريه خواستار ملاقات فوری با مقام سياسی؛ گرديد. در آغاز ملاقات گفت كه در تاريخ 2فوريه طی يک ملاقات دو ساعته با توانسته است موافقت وی را در رابطه با دو پیشنهاد مصالحه‌گرانه جلب نمايد طبق يکی از اين پيشنهادات بختيار می‌بايد به عنوان نخست‌وزير ابقاء گرديده و فوراً رفراندومی را برگزار كند تا مشخص شود كه آيا كشور ايران خواستار سلطنت است يا . بر اساس راه‌حل دوم بختيار بايد از سمت خويش استعفا داده و در حين برگزاری رفراندوم موردنظر تنها به ايفای نقش ناظر بر جريانات اكتفا كند... 🔸در ملاقات بعدی كه در ساعت 10شب همان روز با خمينی و حاميان مهم وی برگزار شد، مهندس به عنوان رهبر نهضت آزادی خواستار پذيرش يكی از این دو راه‌حل پيشنهادی گرديد. پس از ملاقاتی طولانی و طاقت‌فرسا (كه انتظـام نیز در آن حضور داشت) خمينی اعلام نمود كه نمی‌تواند هيچ‌يک از آن دو راه را بپذيرد. از آنجا كه بختيار توسط شاه به سمت كنونی منصوب شده نمی‌تواند به عنوان نخست‌وزير قابل قبول واقع شود. دولت ايران بايد به همراه شورای نايب‌السلطنه از صحنه كنار شود زيرا «نامشروع و غيرقانونی» می‌باشـد. بنابراين تنها راه‌حل موجود اعلام دولت موقت اسلامی برای نظارت بر رفراندوم می‌باشد... 🔹مقام سفارت در عين آرامش به تندی عكس‌العمل نشان داد و يادآور شد كه در اين صورت يا جنگ داخلی رخ خواهد داد و يا اين‌كه حداقل ارتش عليه خمينی حركت می‌كند. انتظام در پاسخ گفت «درست است اما از دست ما چه كاری برمی‌آيد؟» در پاسخ به همين سئوال شخص انتظام اظهار داشت: «در اين جا تنها خمينی است كه می‌تواند تصميم بگيرد، او می‌داند كه حداقل يكی از مشاورانش (يعنی يزدی) خواستار مصالحه است. ديگـر رهبران مذهبي حاضر در جلسه سخنرانی مخالف مصاف و درگيری بودند، اما نيروی شخصيت خمينی و لجاجت صرف وی در نهايت بر نظريات ديگران غالب گرديد.»(اسناد لانه جاسوسی، ج10، ص35) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی/1 سالروز فوت مهدی بازرگان/8 🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروه‌ها بودند به شاه بودند. 🔸اگر شما کتاب‌هایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید می‌بینید كه در آن‌ها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی به ادامه بدهند. 🔹 نخستین اختلاف آن‌ها با امام در این زمینه بود که آن‌ها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرف‌شان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت. 🔸آن‌ها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنین‌انداز شده بود به نوفل‌لوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند. 🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آن‌ها و امام بود چون امام از آغاز هدف داشت اما آنها با موافق نبودند. 🔸دومين موضوعی كه بین امام و آن‌ها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «»به صحنه آمدند و در جهت مبارزات‌شان به هیچ قدرت خارجی‌ای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچ‌وقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینی‌مان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروه‌ها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آن‌ها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آن‌ها در همین چارچوب هم نمی‌توانند به مبارزه ادامه بدهند. 🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمان‌های آزادیبخش می‌رفتیم اولین سؤالی که آن‌ها از ما می‌پرسيدند این بود كه «شما در مبارزات‌تان از قدرت و پشتیبانی کدام برخوردار هستید؟» وقتی جواب می‌دادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آن‌ها باور نمیکردند و تعجب می‌کردند. حتی یادم است كه در یک‌بار با يك گروه از مائوئيست‌ها ملاقات داشتیم. آن‌ها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیه‌گاهمان خدا و ملت است. يكی از آن‌ها با پوزخندی گفت: شما اصلا را نفهمیده‌اید. 🔸حتی بزرگ‌ترين انتقادی كه‌گروه‌های مذهبی کشورهای اسلامی مانند ، و به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه و کرده‌اند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروه‌ها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام می‌گفتند ما در پیشبرد اهداف‌مان نه تنها به هیچ قدرت خارجی‌ای نیاز نداریم بلکه آن‌ها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع است. 🔹 آن‌ها بر این باور بودند که بدون به قدرت‌های خارجی نمی‌توان در ایران کرد. منبع: ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰ریشه‌های سازش‌طلبی و التقاط در دولت موقت 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی/2 سالروز فوت مهدی بازرگان/9 ⏬بخش دوم 🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران داد امام تنها شخصیتی بودند که عکس‌العمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از می‌زدند و نه آنهایی که می‌دادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند 🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضع‌گیری علیه موضع‌گیری علیه امریکا است و ما بدون نمی‌توانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود. 🔹مسئله سوم اين بود كه گروه‌های سیاسی‌ای كه اعتقاد به داشتند و ملی- مذهبی خوانده می‌شدند معتقد نبودند که اسلام می‌توان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه می‌تواند انقلابی را به ثمر برساند. 🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسم‌های وارداتی کمک گرفت لذا آن‌ها را می‌خواندند چون آن‌ها می‌گفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و کمک بگيريم. 🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از ، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند. 🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروه‌ها و احزاب سیاسی دیدند كه چاره‌ای ندارند جز این‌که بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند. 🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید می‌بينيد كه اعلامیه‌های و جبهه ملی در چارچوب است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی می‌خواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این برندارند با این‌ها برخورد خواهم کرد.» 🔹 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا می‌کنیم» منظورم این است كه آن‌ها ناچار شدند به بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفل‌لوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه می‌توانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطی‌ات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه می‌دهد كه چنین جانی بالفطره‌ای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد. 🔸 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطب‌زاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث می‌شود كه آن‌ها در جامعه بی‌اعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیت‌الله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا می‌کنیم.» 🔹من الان اعلامیه‌شان را دارم منظورم این است كه آن‌ها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر می‌دیدند، اما بعد از انقلاب کم‌کم ماهیت‌ها رو شد. 🔸 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، کردند. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دستور امام خمینی به مهدی بازرگان برای محاکمه خیانتکاران سالروز فوت مهدی بازرگان/10 جناب آقاى مهندس مهدى بازرگان با توجه به اينكه رؤساى ادارات كشورى و امنيتى و نظامى، جناياتى عليه ملت ايران بر طبق شواهد و دلايل متقن و مستند انجام داده‌اند كه قانوناً و شرعاً مستحق مجازات‌اند، بنا بر اين در اسرع وقت از طريق دادگسترى، با تشكيل يک ، بر طبق مقررات اسلامى محاكمه، و به كيفر اعمال جنايت‌آميزشان برسانيد تا روح شهداى راه آزادى و استقلال، كه در انتظار كيفر دژخيمان اين قرن مى‌باشد، تا حدى شاد گردد. و السلام عليكم. بايد حد اكثر محاكم اين‌ها دو روز باشد. اين‌ها محكوم هستند لكن محاكمه در پيش خبرنگاران خارجى و داخلى شوند. روح اللّٰه الموسوي الخمينى (2شهریور1358-صحیفه امام، ج9، ص324) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حکم امام خمینی مبنی بر لزوم انحلال و برخورد قاطع با «نهضت آزادی»/بخش اول سالروز فوت مهدی بازرگان/11 نامه وزیر کشور، حجت‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی‌پور: 🔹«بسمه تعالى؛ محضر مقدس رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامى آيت‌اللّٰه‌العظمى امام خمينى - دام ظله العالى با عرض سلام و تحيات. 🔸نهضت آزادى پس از استعفا و بركنارى دولت موقت پيوسته در جهت اعلام مخالفت با دولت جمهورى اسلامى، مجلس شوراى اسلامى، و حتى قوه قضاييه و مغشوش كردن اذهان بوده است. مسئولين نهضت با سمپاشي‌هاى خود نسبت به سياست‌هاى دولت، دفاع مقدس و جنگ، مسئله برائت از مشركين و فاجعه خونين مكه مكرمه، جهاد مالى و تصميمات شوراي عالى پشتيبانى جنگ و بالاخره فرمايشات اخير حضرت امام - روحى فداه - راجع به حكومت و ولايت مطلقه، در جهت مبارزه و تضعيف نظام جمهورى اسلامى گام برداشته‌اند. 🔹با توجه به اهميت و نقش سرنوشت‌ساز مجلس شوراى اسلامى نهضت آزادى در ماه‌هاى اخير فعاليت گسترده‌اى را جهت به اجرا درآمدن قانون احزاب و آزادى فعاليت سياسى آنان و نيز حركت تبليغاتى گسترده‌اى راجع به انتخابات و راه يافتن به مجلس را آغاز كرده است. 🔸آقاى دكتر يزدى در جلسه مورخ 66/10/5 نهضت آزادى راجع به شركت در انتخابات و نقش نهضت آزادى چنين مى‌گويد: «... برگزارى انتخابات مستلزم وجود جامعه باز است، اگر رفتيم واقعاً مفيد خواهيم بود و نخواهيم گذاشت اين فتاوى را به زور بر مردم تحميل كنند، شخصى كه از طرف نهضت به مجلس برود مسلماً از اين توپ و تشرها جا نخواهد زد، اگر قرار باشد مملكت را با «فتوا» اداره كنند، بنده پيشنهاد مى‌كنم كه، مجلس را ببندند و خوابگاه دانشجويان كنند». 🔹ديدگاه نهضت آزادى راجع به جنگ و دفاع مقدس در بيانيه‌اى تحت عنوان «جنگ بى‌پايان» چنين است: «... آنچه فعلاً ديده مى‌شود جنگى است بى‌پايان كه مى‌تواند پايان دنيا باشد، پايان ايران و مردم ايران باشد...، گفته‌اند حتى اگر يک خانه هم در ايران سرپا بماند، باز به جنگ ادامه خواهيم داد و اگر يک نفر باقى بماند، آن يک نفر هم جنگ خواهد كرد، آيا اين مترادف با چيزى جز «جنگ جنگ تا نابودى» هست‌؟». 🔸نهضت آزادى راجع به «حكومت و ولايت مطلقه» اطلاعيه‌اى منتشر كرده كه در آن آمده است: «اين چه فرمانى است و چه انقلابى در ايران و اسلام، كه حكومت را در موضع بالاتر از فرستاده خدا قرار داده به او اختيار مى‌دهد بر خلاف نصّ صريح وَ شٰاوِرْهُمْ فِي اَلْأَمْرِ و بدون مشورت با امت تصميم‌گيرى در مصالح دولت و امور ملت نمايد... الخ». 🔹با عنايت به مراتب فوق خواهشمند است ارشاد فرماييد كه: 🔸1 - آيا نهضت آزادى با چنين عقايد و تفكراتى مى‌تواند به عنوان يك سازمان حزب و تشكيلات سياسى در جمهورى اسلامى به رسميت شناخته شود؟ 🔹2 - در حالى كه ماده سى، قانون انتخابات از جمله شرايط تأييد صلاحيت داوطلبان نمايندگى مجلس شوراى اسلامى را: 🔸الف) اعتقاد و التزام عملى به اسلام. ب) اعتقاد و التزام عملى به نظام جمهورى اسلامى ايران. مى‌داند. آيا نهضت آزادى صلاحيت دارد كه در انتخابات مجلس شوراى اسلامى شركت نموده و نماينده‌اى در مجلس داشته باشد؟ 🔹در پايان از درگاه خداوند متعال طول عمر آن وجود شريف و مقدس و پيروزى عاجل رزمندگان اسلام را مسألت مى‌دارم. سيد على اكبر محتشمى - وزير كشور» صحیفه امام، ج20، صص480-479 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حکم امام خمینی مبنی بر لزوم انحلال و برخورد قاطع با «نهضت آزادی»/بخش دوم پاسخ امام خمینی به نامه وزیر کشور: بسم اللّٰه الرحمن الرحيم 🔹جناب حجت الاسلام آقاى محتشمى، وزير محترم كشور - ايّده اللّٰه تعالى 🔸در موضوع نهضت به اصطلاح آزادى مسائل فراوانى است كه بررسى آن محتاج به وقت زياد است. آنچه بايد اجمالاً گفت آن است كه پروندi اين نهضت و همين‌طور عملكرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت مى‌دهد كه نهضت به اصطلاح آزادى طرفدار جدى وابستگى كشور ايران به امريكا است، و در اين‌باره از هيچ كوششى فروگذار نكرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است كه شايد امريكاى جهانخوار را، كه هر چه بدبختى ملت مظلوم ايران و ساير ملتهاى تحت سلطه او دارند از ستمكارى اوست، بهتر از شوروى ملحد مى‌دانند. و اين از اشتباهات آنها است. 🔹در هر صورت، به حسب اين پرونده‌هاى قطور و نيز ملاقات‌هاى مكرر اعضاى نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمريكا و به حسب آنچه من مشاهده كردم از انحرافات آن‌ها، كه اگر خداى متعال عنايت نفرموده بود و مدتى در حكومت موقت باقى مانده بودند ملت‌هاى مظلوم بويژه ملت عزيز ما اكنون در زير چنگال امريكا و مستشاران او دست و پا مى‌زدند و اسلام عزيز چنان سيلى از اين ستمكاران مى‌خورد كه قرن‌ها سر بلند نمى‌كرد، و به حسب امور بسيار ديگر، نهضت به اصطلاح آزادى صلاحيت براى هيچ امرى از امور دولتى يا قانون‌گذارى يا قضايى را ندارند؛ و ضرر آن‌ها، به اعتبار آنكه متظاهر به اسلام هستند و با اين حربه جوانان عزيز ما را منحرف خواهند كرد و نيز با دخالت بى‌مورد در تفسير قرآن كريم و احاديث شريفه و تأويل‌هاى جاهلانه موجب فساد عظيم ممكن است بشوند، از ضرر گروهک‌هاى ديگر، حتى منافقين اين فرزندان عزيز مهندس بازرگان، بيشتر و بالاتر است. 🔸«نهضت آزادى» و افراد آن از اسلام اطلاعى ندارند و با فقه اسلامى آشنا نيستند. از اين جهت، گفتارها و نوشتارهاى آن‌ها كه منتشر كرده‌اند مستلزم آن است كه دستورات حضرت مولى الموالى امير المؤمنين را در نصب ولات و اجراى تعزيرات حكومتى كه گاهى بر خلاف احكام اوليه و ثانويه اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را - نعوذ باللّٰه - تخطئه، بلكه مرتد بدانند! و يا آنكه همه اين امور را از وحى الهى بدانند كه آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است. 🔹نتيجه آنكه نهضت به اصطلاح آزادى و افراد آن چون موجب گمراهى بسيارى از كسانى كه بى‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند مى‌گردند، بايد با آنها برخورد قاطعانه شود، و نبايد رسميت داشته باشند. و السلام على من اتبع الهدى. توفيق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستارم. روح اللّٰه الموسوي الخمينى صحیفه امام، ج20، صص481-480 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم اجرای احکام شرعی قضائی 🔻 | ٢بهمن بسمه تعالی‌ شورای عالی قضایی جمهوری اسلامی‌ 🔹کلیه پرونده‌هایی که تا کنون در آن شورا با کمال تعجب راکد مانده است، و اجرای حکم خدا تاخیر افتاده است در اختیار حجتی الاسلام آقایان: و قرار دهید، تا هر چه زودتر حکم خدا را اجرا نمایند، که درنگ جایز نیست. به آقایان نیّری و رئیسی هم سفارش اکید می‌نمایم که جهات شرعیه را کاملًا رعایت نمایند. و السلام. 67.11.1 روح الله الموسوی الخمینی‌ بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک زعیم عالیقدر، رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی- مد ظله العالی‌ 🔸با سپاس بیکران از درگاه احدیت که این جانبان را مشمول عنایت آن امام عزیز و بزرگوار قرار داده تا در اجرای احکام و حدود الهی گامی برداریم، مستدعی است نظر مبارک را امر به ابلاغ فرمایید که دستور مورخ 1/ 11/ 1367 آن حضرت اختصاص به اجرای حدود الهی دارد یا شامل احکام صادره در مورد قصاص نفس نیز می‌شود؟ 2/ 11/ 67 - بسمه تعالی‌ جناب حجتی الاسلام آقایان نیّری و رئیسی‌ 🔹آنچه را که به شما ماموریت دادم تا به پرونده‌هایی که در شورای عالی قضایی راکد مانده است پس از رسیدگی اجرا نمایید، در مورد حدود و قصاص است با حفظ جهات شرعیه آن. 67.11.2 روح الله الموسوی الخمینی‌ (صحیفه امام، ج21، صص246-245) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام خمینی خطاب به مسئولین صدا و سیما 🔻 | 3بهمن ...شما که مسئولیت بسیار سنگینی به عهده‌تان می‌باشد، مطمئن و استوار به کار خودتان ادامه دهید؛ هر روز برنامه‌هایتان را بیشتر و بهتر توسعه دهید و کوشش نمایید تا برنامه‌های اصولی و منطبق با موازین اسلام، ارائه نمایید و حیثیت ملت و مذهب خودتان را حفظ کنید. باید برنامه‌ها بر اساس بینش و فرهنگ اسلام تنظیم شود.... (3بهمن1361، صحیفه امام، ج17، ص244) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db