همسو بودن تشکیل «نهضت آزادی» با سیاستهای آمریکا
سالروز فوت مهدی بازرگان/3
🔹اعضاى «نهضت آزادى» پيش از بنياد «نهضت»، از وابستگان به #جبهه_ملى و همانند ديگر سردمداران آن جبهه، دنبالهرو سياست آمريكا در ايران بودند. در پى روى كارآمدن دمكراتها در امريكا و در دست اجرا قرار گرفتن #دكترين_كندى گروهى از اعضاى جبهه ملى كه رنگ مذهبى داشتند، از آنان جدا شده، به بنياد #نهضت آزادى دست زدند و مىتوان گفت كه جدايى آنان از جبهه ملى و پديد آوردن سازمانى نوين با پوشش مذهبى، با سياست امريكا نيز دمساز بود، زيرا:
🔸1. «جبهه ملى» به سبب يک سلسله ناتوانىها و نارسايىها، نفوذ، پايگاه و شخصيت سياسى خود را در ميان ملت ايران از دست داده بود و ديگر نمىتوانست در پياده كردن سياست نوين امريكا در ايران، نقش شگرف و بهسزايى داشته باشد و ميتينگ «جبهه ملى» در سال 1339 در ميدان جلاليه تهران اين حقيقت را براى امريكا روشن كرد.
🔹2. «جبهه ملى» در ميان مذهبىها و تودههاى دينباور هيچگاه نفوذ و توانى نداشت و بايد گروهى به صحنه مىآمدند كه بتوانند در ميان مذهبىها نيز پايگاهى به دست آورند. مهندس #بازرگان در نخستين نطقى كه به مناسبت اعلام موجوديت «نهضت آزادى» ايراد كرد چنين گفت:
🔸... ساير احزاب ملى و اجتماعات صالح قابل احترامند و مؤسسين آنها مردمان خوبى هستند اما اكثريت مردم در مرام و روش و سوابق آنها، انعكاس عقايد و آمال خود را كاملاً نيافتهاند و ممكن است بعضىها در اصول مرامى و مبانى و فكرى «نهضت آزادى ايران» بهتر و بيشتر جواب مكنونات و معتقدات خود را بيابند.
🔹3. برخورد كوبنده و توفنده مرجع بزرگ آن روز، حاجآقا #حسين_بروجردى با #رژيم_شاه و سياست امريكا در ايران، در واپسين سالهاى زندگى خود، نيز به سوگ نشستن جهان اسلام در مرگ آن مرجع توانا، آمريكايىها را به توانمندى و پايگاه شگرف مردمى جامعه روحانيت آگاه ساخت. آنها دريافتند كه روحانيان با وجود ضربههاى سنگينى كه در دوران #مشروطه، #رضاخان و در دوران #ملى_كردن_صنعت_نفت خوردهاند، بار ديگر توانستهاند نيرو و توان خود را بازيابند و بر ناتوانىها و نارسايىها چيره شوند. از اين رو پيشبينى مىكردند كه بهزودى نهضت روحانيت آغاز مىشود، چون بهدرستى آزموده بودند كه علماى شيعه در هر زمان كه توانمندى و پايگاه مردمى خود را بتوانند بازيابند در رويارويى با جهانخواران، زورمداران و دستياران آنها درنگ نمىكنند.
🔸از اين رو براى پيشگيرى از نهضت «قريبالوقوع» علماى اسلام، لازم مىديدند كه گروهى را با طرح اسلام يکبعدى ـ اسلامى كه در سياست خلاصه مىشود ـ به صحنه آورند و به دست آنها تودههاى باورمند مسلمان را به سوى اسلام يکبعدى (اسلام امريكايى) بكشانند و پايگاهى براى اين گروه در ميان مذهبىها پديد آورند، به گونهاى كه اگر حركتى و نهضتى از سوى علما و روحانيان آغاز شد خواه ناخواه دنبالهرو سياست آن گروه قرار بگيرد.
🔹اگر در دوران مشروطه ماسونها نهضت اسلامى علما را در آستانه پيروزى به كژراهه كشانيدند، در اين دوران كه نهضت اسلامى هنوز بهدرستى آغاز نشده است در دام دستافزارهاى امريكا بيفتد و به بيراهه كشيده شود.
🔸«نهضت آزادى» در ارديبهشت ماه سال 1340 (يک سال و اندى پيش از آغاز #نهضت_امام) پا در صحنه سياسى ايران گذاشت.(نهضت امام خمینی، ج3، صص174-173)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری: بازرگان شکستخورده جریان مخالفت با تسخیر لانه جاسوسی
مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در خصوص مخالفت بازرگان و همفکران او با تسخیر لانه جاسوسی
سالروز فوت مهدی بازرگان/4
🔹س: در رابطه با جریان تسخیر لانه ی جاسوسی، شورای انقلاب چگونه موضعگیری میکرد؟
🔸ج: فکر میکنم در پاسخ به این سؤال من مطالبی را که باید بگویم مقدار زیادی گفتم، اما بهطور کلی در شورای انقلاب دو گرایش وجود داشت:
🔹یکی گرایش مخالفت با این جمع و دیگر گرایش موافق با اینها که گرایش موافق با این جمع ماها بودیم؛ یعنی روحانیون شورای انقلاب و بعضی از غیر روحانیون، و مخالفين عمدہ بنیصدر و بازرگان و قطبزاده بودند که بنیصدر طبعا با این چیزها خیلی مخالف بود و بازرگان هم سیاستش سیاست مخالفت با این جریان و اصلا شکست خورده این جریان بود، قطبزاده هم که وزیر خارجه با آن روحیات بود و با آن دید سیاسی که قطبزاده داشت طبیعی بود با این جریان موافقت نمیکرد، لذا دائما سعی میکردند این بچهها را کمونیست و وابسته به حزب توده معرفی کنند، حتی چندینبار قطبزاده در شورای انقلاب ادعا کرد که اینها تحت تأثیر تودهایها هستند و من چون اینها را میشناختم و تنها کسی بوده که در آن جمع با رئوس اینها آشنایی داشتم و چون قبلا دفتر تحکیم وحدت با من جلسات متعدد داشتند و مؤسسین دفتر تحکیم وحدت همین بچهها هم بودند که در لانه جاسوسی نقش بیشتر را ایفا کردند، لذا از اینها دفاع شدید میکردم و میگفتم اینها بچههای مسلمانی هستند و به هیچوجه با تودهایها ارتباطی ندارند، تا اینکه قرار شد شورای انقلاب نمایندهای بفرستد بین دانشجویان، تا هم مسائل دانشجویان را برای ما مطرح کند و هم مسائل ما را برای دانشجویان بیان دارد، که قطبزاده داوطلب شد و گفت من میروم، ولی من مخالف بودم، زیرا میدانستم بچهها از دیدن قیافه قطبزاده بدشان میآید و او هرگز نخواهد توانست حرفهای آنها را بگیرد و برای شورای انقلاب بیاورد یا بالعکس. در عین حال چون دیدم آن طرفیها به اتفاق کلمه روی قطبزاده تکیه کردند، نخواستم مخالفت خودم را ابراز کنم و گفتم حالا برو ببینیم چه میشود که همانطور هم شد و قطبزاده برای اولینبار که رفت اصلا نتوانست با آنها ملاقات کند، زیرا بچهها به او اعتنا نکرده بودند و ظاهرا بار دوم هم این اتفاق افتاد و منجر شد به اینکه دیگر قطبزاده نرود، لكن من گاهی میرفتم با بچهها مینشستیم مسائلشان را میشنیدم و مطالبی با آنها در میان میگذاشتم و مطالب آنها را به دوستان خودمان در شورای انقلاب منتقل میکردم.
🔸حتی یکبار هم که قرار شد به خبرنگاران اجازه بازدید از گروگانها را بدهند، بنا بود فردی از شورای انقلاب هم باشد که خود دانشجویان پیشنهاد کردند آن فرد من باشم، ولذا من رفتم با یکایک اینها از نزدیک همراه با خبرنگاران خارجی ملاقات کردم و یک مصاحبه و فیلمبرداری مفصلی در این رابطه انجام گرفت که نمیدانم فیلمش الان موجود است یا نه. بههرحال موضع شورای انقلاب یک چنین موضعی بود، اما روحانیون در همه جا مدافع این جریان بودند چه در تهران - اعم از روحانیون حزب و شورای انقلاب - و چه در قم، جامعه مدرسین و دیگر عناصر برجسته از روحانیون که در قم بودند و چه در مجلس خبرگان که رئیس مجلس خبرگان آیتالله منتظری و نایب رئیس هم مرحوم شهید بهشتی بودند، اینها هم خیلی صریح و روشن به نفع این جریان موضع گیری داشتند.
🔹بنابراین طرفداریها موضعگیریهای مثبت چهرههای محبوب در بین مردم تأثير زیادی گذاشت در اینکه این حرکت به درستی جا بیفتد و در رأس همه هم تأیید امام بود که امام گفتند: این انقلاب بزرگتر از انقلاب اول بود. و این انقلاب بزرگتر فقط نفس تسخیر لانه جاسوسی نبود، بلکه به خاطر این بود که توطئه بازگشت تدریجی و آرام امریکا به ایران را خنثی کرد، چون انقلاب اول ما، در حقیقت انقلابی بود با امریکا، و امریکاییها که از در رفته بودند و میخواستند خیلی آهسته و آرام از پنجره بخزند داخل، اما این حرکت مطلقا پنجره را بر روی آنها بست که تا زمانهای دور هم بسته خواهد بود، و لذا امام گفتند این انقلاب دومی است و حقیقت هم همین بود.
والسلام
منبع: مصاحبهها، مجموعه مصاحبههای حضرت آیتالله سیدعلی خامنهای در دوران ریاستجمهوری 1364-1363، صص120-111)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴بازرگان مدافع تمام قدّ سازش با آمریکا
سالروز فوت مهدی بازرگان/5
«از: سفارت آمریکا تهران
به: وزیر امور خارجه واشنگتن دی.سی
موضوع: ملاقات با بازرگان
🔹لینگن، کاردار سفارت آمریکا: «...بازرگان درباره برقرار مجدد روابط بین دو جانبه حسنه بین دو کشور ما خوشبین بود. او گفت او و اعضای کابینه او همواره درباره مطلوب بودن همکاری با ایالات متحده توافق داشتهاند و بنابراین حاضر هستند در زمینههای متعدد برای دفاع از مناسبات ایران با ایالات متحده با وجود جو ناشی از احساسات در دوران بعد انقلاب و اتهامات درباره مداخله ایالات متحده در امور داخلی ایران قدبرافرازند.»(اسناد لانه جاسوسی ج2 ص457)
#مهدی_بازرگان
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخی به یک شبهه در خصوص حکومت نبوی
سالروز فوت مهدی بازرگان/6
🔹«برخی با این استدلال که خودِ بشر و غریزههای انسانی، برای اصلاح امور اجتماعی کافی است و با توجه به جامعهگرایی ذاتی انسان، خود را از پیامبری که عهدهدار قوانین سیاسی باشد، بینیاز میپندارند. چگونه ممکن است کسی با چنین پنداری بتواند #وظیفه_پیامبر صلی الله علیه و آله را به نجات مردم از جهل و گمراهی، و هدایت به امور أُخروی (با همه لوازم آن)، اختصاص دهد؟
🔸شبهه مذکور، سست و واهی ا ست؛ محال است مسلمانی، کارکرد اسلام را در امور اخروی (که به سعادت بشر و ثواب و عقاب اعمال، باز میگردد)، منحصر بداند. همچنین محال است که یک مسلمان، پیامبران الهی را تنها طبیب جان (عهده دار امور معنوی) و پادشاهان را حکمرانان بر مردم و متولیان اداره امور دنیوی بداند، که عهدهدار برقراری #نظم_شهرها، جوامع و شهروندان هستند. در حقیقت، اسلام عهدهدار همه مصالح و مفاسد (دنیوی و اخروی)، در حد اعتدال است.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص25)
توضیح:
شبهه اختصاص وظیفه پیامبران به امور اخروی و عدم دخالت ایشان در امور دنیوی، با قرائتها و استدلالهای گوناگونی در بیان طرفداران این نظریه آمده است. از جمله مهندس #مهدی_بازرگان انتظار انسان از قلمرو دین را محدودتر از آنچه در گذشته میپنداشت ترسیم میکند که به گفته مجله #کیان، انشان در اواخر عمر خود، به این اندیشه گرایش بیشتری یافته بود. (ولایت و حکمرانی فقیه، ص25)
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بهروایت اسناد آمریکا: سازشکاری بازرگان -یزدی و مقاومت امام خمینی
سالروز فوت مهدی بازرگان/7
🔹اميرانتظام، مقام برجسته #نهضت_آزادی در بعدازظهر 3 فوريه خواستار ملاقات فوری با مقام سياسی؛ #استمپل گرديد. #انتظام در آغاز ملاقات گفت كه در تاريخ 2فوريه طی يک ملاقات دو ساعته با #بختيار توانسته است موافقت وی را در رابطه با دو پیشنهاد مصالحهگرانه جلب نمايد طبق يکی از اين پيشنهادات بختيار میبايد به عنوان نخستوزير ابقاء گرديده و فوراً رفراندومی را برگزار كند تا مشخص شود كه آيا كشور ايران خواستار سلطنت است يا #جمهوری_اسلامی. بر اساس راهحل دوم بختيار بايد از سمت خويش استعفا داده و در حين برگزاری رفراندوم موردنظر تنها به ايفای نقش ناظر بر جريانات اكتفا كند...
🔸در ملاقات بعدی كه در ساعت 10شب همان روز با خمينی و حاميان مهم وی برگزار شد، مهندس #بازرگان به عنوان رهبر نهضت آزادی خواستار پذيرش يكی از این دو راهحل پيشنهادی گرديد. پس از ملاقاتی طولانی و طاقتفرسا (كه انتظـام نیز در آن حضور داشت) خمينی اعلام نمود كه نمیتواند هيچيک از آن دو راه را بپذيرد. از آنجا كه بختيار توسط شاه به سمت كنونی منصوب شده نمیتواند به عنوان نخستوزير قابل قبول واقع شود. دولت ايران بايد به همراه شورای نايبالسلطنه از صحنه كنار شود زيرا «نامشروع و غيرقانونی» میباشـد. بنابراين تنها راهحل موجود اعلام دولت موقت اسلامی برای نظارت بر رفراندوم میباشد...
🔹مقام سفارت در عين آرامش به تندی عكسالعمل نشان داد و يادآور شد كه در اين صورت يا جنگ داخلی رخ خواهد داد و يا اينكه حداقل ارتش عليه خمينی حركت میكند. انتظام در پاسخ گفت «درست است اما از دست ما چه كاری برمیآيد؟» در پاسخ به همين سئوال شخص انتظام اظهار داشت: «در اين جا تنها خمينی است كه میتواند تصميم بگيرد، او میداند كه حداقل يكی از مشاورانش (يعنی يزدی) خواستار مصالحه است. ديگـر رهبران مذهبي حاضر در جلسه سخنرانی مخالف مصاف و درگيری بودند، اما نيروی شخصيت خمينی و لجاجت صرف وی در نهايت بر نظريات ديگران غالب گرديد.»(اسناد لانه جاسوسی، ج10، ص35)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین دولت بی حال
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی/1
سالروز فوت مهدی بازرگان/8
🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروهها بودند به شاه #وفادار بودند.
🔸اگر شما کتابهایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید میبینید كه در #اساسنامه آنها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی #نسل_به_نسل به #سلطنت ادامه بدهند.
🔹 نخستین اختلاف آنها با امام در این زمینه بود که آنها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرفشان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت.
🔸آنها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و #نظام_مشروطه_سلطنتی وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنینانداز شده بود #مهندس_بازرگان به نوفللوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند.
🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آنها و امام بود چون امام از آغاز هدف #براندازی داشت اما آنها با #سرنگونی_شاه موافق نبودند.
🔸دومين موضوعی كه بین امام و آنها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «#نه_شرقی_نه_غربی»به صحنه آمدند و در جهت مبارزاتشان به هیچ قدرت خارجیای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچوقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینیمان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروهها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آنها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب #قانون_اساسی بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آنها در همین چارچوب هم نمیتوانند به مبارزه ادامه بدهند.
🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در #نجف در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمانهای آزادیبخش میرفتیم اولین سؤالی که آنها از ما میپرسيدند این بود كه «شما در مبارزاتتان از قدرت و پشتیبانی کدام #قدرت_خارجی برخوردار هستید؟» وقتی جواب میدادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آنها باور نمیکردند و تعجب میکردند. حتی یادم است كه در #لبنان یکبار با يك گروه از مائوئيستها ملاقات داشتیم. آنها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیهگاهمان خدا و ملت است. يكی از آنها با پوزخندی گفت: شما اصلا #سیاست را نفهمیدهاید.
🔸حتی بزرگترين انتقادی كهگروههای مذهبی کشورهای اسلامی مانند #اخوانالمسلمین، #حزبالدعوه و #حزبالتحریر_اسلامی به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه #امریکا و #انگلیس کردهاند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروهها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام میگفتند ما در پیشبرد اهدافمان نه تنها به هیچ قدرت خارجیای نیاز نداریم بلکه آنها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع #انتحار است.
🔹 آنها بر این باور بودند که بدون #اتکا به قدرتهای خارجی نمیتوان در ایران #مبارزه کرد.
منبع: ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰ریشههای سازشطلبی و التقاط در دولت موقت
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی/2
سالروز فوت مهدی بازرگان/9
⏬بخش دوم
🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران #مصونیت داد امام تنها شخصیتی بودند که عکسالعمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از #ناسیونالیسم میزدند و نه آنهایی که #شعار میدادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند
🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضعگیری علیه #کاپیتولاسیون موضعگیری علیه امریکا است و ما بدون #سیاست_امریکا نمیتوانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود.
🔹مسئله سوم اين بود كه گروههای سیاسیای كه اعتقاد به #مذهب داشتند و ملی- مذهبی خوانده میشدند معتقد نبودند که اسلام میتوان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه میتواند انقلابی را به ثمر برساند.
🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسمهای وارداتی کمک گرفت لذا آنها را #التقاطی میخواندند چون آنها میگفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و #لیبرالیسم کمک بگيريم.
🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از #مکاتب_وارداتی، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند.
🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروهها و احزاب سیاسی دیدند كه چارهای ندارند جز اینکه بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن #سیاست خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند.
🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید میبينيد كه اعلامیههای #نهضت_آزادی و جبهه ملی در چارچوب #قانون_اساسی است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این #فرصت استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی میخواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این #توطئهها برندارند با اینها برخورد خواهم کرد.»
🔹 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا میکنیم» منظورم این است كه آنها ناچار شدند به #موج بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفللوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه میتوانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطیات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه میدهد كه چنین جانی بالفطرهای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد.
🔸 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطبزاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث میشود كه آنها در جامعه بیاعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیتالله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا میکنیم.»
🔹من الان اعلامیهشان را دارم منظورم این است كه آنها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر میدیدند، اما بعد از انقلاب کمکم ماهیتها رو شد.
🔸 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، #ملاقات کردند.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دستور امام خمینی به مهدی بازرگان برای محاکمه خیانتکاران
سالروز فوت مهدی بازرگان/10
جناب آقاى مهندس مهدى بازرگان با توجه به اينكه رؤساى ادارات كشورى و امنيتى و نظامى، جناياتى عليه ملت ايران بر طبق شواهد و دلايل متقن و مستند انجام دادهاند كه قانوناً و شرعاً مستحق مجازاتاند، بنا بر اين در اسرع وقت از طريق دادگسترى، با تشكيل يک #دادگاه_انقلابى ، بر طبق مقررات اسلامى محاكمه، و به كيفر اعمال جنايتآميزشان برسانيد تا روح شهداى راه آزادى و استقلال، كه در انتظار كيفر دژخيمان اين قرن مىباشد، تا حدى شاد گردد.
و السلام عليكم.
بايد حد اكثر محاكم اينها دو روز باشد. اينها محكوم هستند لكن محاكمه در پيش خبرنگاران خارجى و داخلى شوند.
روح اللّٰه الموسوي الخمينى
(2شهریور1358-صحیفه امام، ج9، ص324)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حکم امام خمینی مبنی بر لزوم انحلال و برخورد قاطع با «نهضت آزادی»/بخش اول
سالروز فوت مهدی بازرگان/11
نامه وزیر کشور، حجتالاسلام علیاکبر محتشمیپور:
🔹«بسمه تعالى؛ محضر مقدس رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامى آيتاللّٰهالعظمى امام خمينى - دام ظله العالى با عرض سلام و تحيات.
🔸نهضت آزادى پس از استعفا و بركنارى دولت موقت پيوسته در جهت اعلام مخالفت با دولت جمهورى اسلامى، مجلس شوراى اسلامى، و حتى قوه قضاييه و مغشوش كردن اذهان بوده است. مسئولين نهضت با سمپاشيهاى خود نسبت به سياستهاى دولت، دفاع مقدس و جنگ، مسئله برائت از مشركين و فاجعه خونين مكه مكرمه، جهاد مالى و تصميمات شوراي عالى پشتيبانى جنگ و بالاخره فرمايشات اخير حضرت امام - روحى فداه - راجع به حكومت و ولايت مطلقه، در جهت مبارزه و تضعيف نظام جمهورى اسلامى گام برداشتهاند.
🔹با توجه به اهميت و نقش سرنوشتساز مجلس شوراى اسلامى نهضت آزادى در ماههاى اخير فعاليت گستردهاى را جهت به اجرا درآمدن قانون احزاب و آزادى فعاليت سياسى آنان و نيز حركت تبليغاتى گستردهاى راجع به انتخابات و راه يافتن به مجلس را آغاز كرده است.
🔸آقاى دكتر يزدى در جلسه مورخ 66/10/5 نهضت آزادى راجع به شركت در انتخابات و نقش نهضت آزادى چنين مىگويد:
«... برگزارى انتخابات مستلزم وجود جامعه باز است، اگر رفتيم واقعاً مفيد خواهيم بود و نخواهيم گذاشت اين فتاوى را به زور بر مردم تحميل كنند، شخصى كه از طرف نهضت به مجلس برود مسلماً از اين توپ و تشرها جا نخواهد زد، اگر قرار باشد مملكت را با «فتوا» اداره كنند، بنده پيشنهاد مىكنم كه، مجلس را ببندند و خوابگاه دانشجويان كنند».
🔹ديدگاه نهضت آزادى راجع به جنگ و دفاع مقدس در بيانيهاى تحت عنوان «جنگ بىپايان» چنين است: «... آنچه فعلاً ديده مىشود جنگى است بىپايان كه مىتواند پايان دنيا باشد، پايان ايران و مردم ايران باشد...، گفتهاند حتى اگر يک خانه هم در ايران سرپا بماند، باز به جنگ ادامه خواهيم داد و اگر يک نفر باقى بماند، آن يک نفر هم جنگ خواهد كرد، آيا اين مترادف با چيزى جز «جنگ جنگ تا نابودى» هست؟».
🔸نهضت آزادى راجع به «حكومت و ولايت مطلقه» اطلاعيهاى منتشر كرده كه در آن آمده است:
«اين چه فرمانى است و چه انقلابى در ايران و اسلام، كه حكومت را در موضع بالاتر از فرستاده خدا قرار داده به او اختيار مىدهد بر خلاف نصّ صريح وَ شٰاوِرْهُمْ فِي اَلْأَمْرِ و بدون مشورت با امت تصميمگيرى در مصالح دولت و امور ملت نمايد... الخ».
🔹با عنايت به مراتب فوق خواهشمند است ارشاد فرماييد كه:
🔸1 - آيا نهضت آزادى با چنين عقايد و تفكراتى مىتواند به عنوان يك سازمان حزب و تشكيلات سياسى در جمهورى اسلامى به رسميت شناخته شود؟
🔹2 - در حالى كه ماده سى، قانون انتخابات از جمله شرايط تأييد صلاحيت داوطلبان نمايندگى مجلس شوراى اسلامى را:
🔸الف) اعتقاد و التزام عملى به اسلام. ب) اعتقاد و التزام عملى به نظام جمهورى اسلامى ايران. مىداند. آيا نهضت آزادى صلاحيت دارد كه در انتخابات مجلس شوراى اسلامى شركت نموده و نمايندهاى در مجلس داشته باشد؟
🔹در پايان از درگاه خداوند متعال طول عمر آن وجود شريف و مقدس و پيروزى عاجل رزمندگان اسلام را مسألت مىدارم. سيد على اكبر محتشمى - وزير كشور»
صحیفه امام، ج20، صص480-479
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حکم امام خمینی مبنی بر لزوم انحلال و برخورد قاطع با «نهضت آزادی»/بخش دوم
پاسخ امام خمینی به نامه وزیر کشور:
بسم اللّٰه الرحمن الرحيم
🔹جناب حجت الاسلام آقاى محتشمى، وزير محترم كشور - ايّده اللّٰه تعالى
🔸در موضوع نهضت به اصطلاح آزادى مسائل فراوانى است كه بررسى آن محتاج به وقت زياد است. آنچه بايد اجمالاً گفت آن است كه پروندi اين نهضت و همينطور عملكرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت مىدهد كه نهضت به اصطلاح آزادى طرفدار جدى وابستگى كشور ايران به امريكا است، و در اينباره از هيچ كوششى فروگذار نكرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است كه شايد امريكاى جهانخوار را، كه هر چه بدبختى ملت مظلوم ايران و ساير ملتهاى تحت سلطه او دارند از ستمكارى اوست، بهتر از شوروى ملحد مىدانند. و اين از اشتباهات آنها است.
🔹در هر صورت، به حسب اين پروندههاى قطور و نيز ملاقاتهاى مكرر اعضاى نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمريكا و به حسب آنچه من مشاهده كردم از انحرافات آنها، كه اگر خداى متعال عنايت نفرموده بود و مدتى در حكومت موقت باقى مانده بودند ملتهاى مظلوم بويژه ملت عزيز ما اكنون در زير چنگال امريكا و مستشاران او دست و پا مىزدند و اسلام عزيز چنان سيلى از اين ستمكاران مىخورد كه قرنها سر بلند نمىكرد، و به حسب امور بسيار ديگر، نهضت به اصطلاح آزادى صلاحيت براى هيچ امرى از امور دولتى يا قانونگذارى يا قضايى را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنكه متظاهر به اسلام هستند و با اين حربه جوانان عزيز ما را منحرف خواهند كرد و نيز با دخالت بىمورد در تفسير قرآن كريم و احاديث شريفه و تأويلهاى جاهلانه موجب فساد عظيم ممكن است بشوند، از ضرر گروهکهاى ديگر، حتى منافقين اين فرزندان عزيز مهندس بازرگان، بيشتر و بالاتر است.
🔸«نهضت آزادى» و افراد آن از اسلام اطلاعى ندارند و با فقه اسلامى آشنا نيستند. از اين جهت، گفتارها و نوشتارهاى آنها كه منتشر كردهاند مستلزم آن است كه دستورات حضرت مولى الموالى امير المؤمنين را در نصب ولات و اجراى تعزيرات حكومتى كه گاهى بر خلاف احكام اوليه و ثانويه اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را - نعوذ باللّٰه - تخطئه، بلكه مرتد بدانند! و يا آنكه همه اين امور را از وحى الهى بدانند كه آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است.
🔹نتيجه آنكه نهضت به اصطلاح آزادى و افراد آن چون موجب گمراهى بسيارى از كسانى كه بىاطلاع از مقاصد شوم آنان هستند مىگردند، بايد با آنها برخورد قاطعانه شود، و نبايد رسميت داشته باشند.
و السلام على من اتبع الهدى.
توفيق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستارم.
روح اللّٰه الموسوي الخمينى
صحیفه امام، ج20، صص481-480
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم اجرای احکام شرعی قضائی
🔻 #صحیفهخوانی | ٢بهمن
بسمه تعالی
شورای عالی قضایی جمهوری اسلامی
🔹کلیه پروندههایی که تا کنون در آن شورا با کمال تعجب راکد مانده است، و اجرای حکم خدا تاخیر افتاده است در اختیار حجتی الاسلام آقایان: #نیّری و #رئیسی قرار دهید، تا هر چه زودتر حکم خدا را اجرا نمایند، که درنگ جایز نیست. به آقایان نیّری و رئیسی هم سفارش اکید مینمایم که جهات شرعیه را کاملًا رعایت نمایند. و السلام.
67.11.1
روح الله الموسوی الخمینی
بسم الله الرحمن الرحیم.
محضر مبارک زعیم عالیقدر، رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی- مد ظله العالی
🔸با سپاس بیکران از درگاه احدیت که این جانبان را مشمول عنایت آن امام عزیز و بزرگوار قرار داده تا در اجرای احکام و حدود الهی گامی برداریم، مستدعی است نظر مبارک را امر به ابلاغ فرمایید که دستور مورخ 1/ 11/ 1367 آن حضرت اختصاص به اجرای حدود الهی دارد یا شامل احکام صادره در مورد قصاص نفس نیز میشود؟
2/ 11/ 67 #سیدابراهیم_رئیسی- #حسینعلی_نیری
بسمه تعالی
جناب حجتی الاسلام آقایان نیّری و رئیسی
🔹آنچه را که به شما ماموریت دادم تا به پروندههایی که در شورای عالی قضایی راکد مانده است پس از رسیدگی اجرا نمایید، در مورد حدود و قصاص است با حفظ جهات شرعیه آن.
67.11.2
روح الله الموسوی الخمینی
(صحیفه امام، ج21، صص246-245)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام خمینی خطاب به مسئولین صدا و سیما
🔻 #صحیفهخوانی | 3بهمن
...شما که مسئولیت بسیار سنگینی به عهدهتان میباشد، مطمئن و استوار به کار خودتان ادامه دهید؛ هر روز برنامههایتان را بیشتر و بهتر توسعه دهید و کوشش نمایید تا برنامههای اصولی و منطبق با موازین اسلام، ارائه نمایید و حیثیت ملت و مذهب خودتان را حفظ کنید. باید برنامهها بر اساس بینش و فرهنگ اسلام تنظیم شود....
(3بهمن1361، صحیفه امام، ج17، ص244)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️وجود امیرالمؤمنین علی علیهالسلام ؛ باب وحی و امانتدار وحی
امام خمینی قدس سره الشریف:
این روز روزی است که علی بن ابی طالب - سلام الله علیه- که باب وحی و امانتدار وحی بود متولد شد. و این روزی است که قرآن کریم و سنت رسول اکرم به ولادت این مولود بزرگ، مفسر پیدا کرد و پشتوانه وحی و پشتوانه اسلام به وجود این مبارک مولود، قوی شد، که اتمام #بعثت، به وجود این مولود بزرگ شد. و باید بگوییم #فتح_باب_وحی و تفسیر وحی و ادامه وحی، به وجود مقدس این سرور [متحقق ] شد. من این روز را، که هم روز بعثت است وهم روز ولایت است وهم روز نبوّت است و هم روز امامت، به همه آقایان و همه ملت تبریک عرض میکنم. (صحیفه امام؛ ج 14، ص: 350)
#امیرالمؤمنین
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش اول
برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی دفتر پنجم
🔹«... اصحاب حدیث در کتابهای خود فضائلی بلند و کوتاه برای آن عزیز و سرور بینظیر ذکر فرمودهاند و به خیال خود با این کار محبوب على الاطلاق حق جل و علا و رسول او را به مردم معرفی کردند و خود هم به واقعیت و مرتبه او پی بردند غافل از آنکه این سنخ موجودات که مرکز خیرات و مجموعه صفات و شقق از ذات هستند، محدود نیستند و در نتیجه آثار آنها را مطابق افق زمان و مادهای که بسیار افقی کوچک و تاریک است، آثار آنها نیست مگر به حساب ما که میرود و ناچیز میباشیم تجلیات علی و مظالم آن سرّ جلی چه بسا در عوالم غیب مطلق و غیب مقید بیشتر بودی و آنچه را که در این نشئه برای اهلش ظاهر شدی یکی از این چندین هزار است.
🔸چگونه میتوان گفت که این عالم تاب ظهور آن سرور قدوسی صفات را دارد و چه سان اذعان کند به این موضوع کسی که از عوالم مطلقه غیب و شهادت جز ماده و طبیعت و آثار آن چیز دیگری درک نکرده است.
🔹آنان که علی را شناختهاند همانا کسانی میباشند که معتقدند حق را شناختهاند و کسانی که اذعان دارند حق قابل شناسایی نیست و هر چه توهم کند برای او از او دورتر خواهد بود و معتقدند که علی را نمی توان شناخت... کسی که با افق علی سنخیتش بیشتر است در عین اینکه از همین آب و خاک پیدا شده چگونه قایل است که او را بشناسد مثل من و امثال من؟
🔸«ای علی حقا که کسی تو را نشناخت جز من و حق من و من که رسول الله هستم شناخته نشدهام جز برای تو و حق و حق را هم غیر از من و تو نشناخته است.» البته این حدیث بسیار کوچک است و بزرگترین نظریه درباره وی آن هم بسیار ناچیز است زیرا تا سنخیت نباشد ممکن نیست که بتوان به این مضمون اذعان نمود و شناسایی [ شناخت] پیدا کرد.
🔹نمیدانم چگونه یک وجود میتواند علت حقیقی خود را بشناسد در صورتی که او میشناسد سبب تولید خود را چگونه ممکن است دیگران او را بشناسند؟ خداشناسی از نظری کاری بسیار آسان و مطابق با اولین بروز فطرت است و از نظری گذشته از آنکه بسیار مشکل است ممتنع میباشد زیرا درک شیئی جز با اتحاد و علیت ممکن نیست... و من نمیگویم که خدای ناکرده این شناسایی که در حدیث است از باب ،اتحادات، سنخیت نشود.
🔸بنابراین ذکر یک مشت قصص و حکایت و احادیث معتبر و غیر معتبر که مشتمل بر مدایح علی است و متضمن محاسن و کمالات او میباشد و مشتمل بر اطلاعات غیبی... از نظری بسیار خوب است و عوام و خواص از آن بهرهبرداری میکنند و به این گفتهها اعتقادات خود را قویتر میسازند و... ولی از نظری بسیار اشکال دارد زیرا گمان برده میشود که [مقام] آن بزرگ موجود ملک و ملکوت به این مطالب ختم میشود... در حالی که این بسیار خطا است و نویسندگان شایسته بوده است که به عرض ملل اسلامی برسانند و به آنان گوشزد کنند که ما در مقام ضبط آنچه که از وی ظاهر گشته بودیم و او غیر آن است که خوانندگان گمان می برند.»(نهضت امام خمینی، ج5، صص178-176)
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش دوم
برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی دفتر پنجم
... مخفی نماند که اگر کتاب فارسی نبودی که به دست عوام الناس افتادی و خوف بعضی مطالب که پیش آمدی، علی را چنان معرفی میکردم که هیچ عارفی به اوج آن نرسیده باشد و هیچ علی اللهی ملعون قرن، آن مطلب به گوشش نخورده باشد [که] خدا میداند و بس قلم اینجا رسیده سر بشکست. آن قدر هست که بانگ جرس میآید. سید و سالار من پدر بزرگوار و عارفم از شیخ عارف خود مرحوم شاهآبادی غفر الله لهما وأسكنه الله جنانه نقل فرمودند که اگر فرضاً رسول الله به دست دشمن از بین رفته بودی علی قرآن را میآوردی تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...(نهضت امام خمینی، ج5، صص179-178)
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش سوم
برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی دفتر پنجم
🔹... در خاتمه مطلبی را به گوش بیدار و شنوای اصحاب کشف شهود می رسانم و مایل هستم که در آن بسیار تدبر کنند: شیخ ما علامه جلیل القدر حاجی نوری در خاتمه مستدرک از سید علیخان روایت میکند که... حضرت امیر فرمودند که از رسول الله صلی الله علیه و آله شنیدم که بعد از سؤال از اینکه به چه لغتی خداوند شما را خطاب کردند در شب معراج؟ فرمودند به زبان علی پس به من الهام شد که بپرسم ای پروردگار! تو مرا خطاب میکنی یا علی؟ در جواب آمد که ای احمد .... خلق کردم تو را از نور خودم و علی را از نور تو مطلع بودم بر اسرار قلب تو و نیافتم در او کسی را که بیشتر از علی او را بخواهی و دوست داشته باشی و در این هنگام خطاب کردم به تو با لسان [لهجه] علی که خاطرت مطمئن گردد و قلبت مطمئن باشد.
اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد
من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم
مدعی خواست که آید به تماشاگه راز
دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
🔸...خداوندگارا! سینه ما را از نور معرفت خود محروم نگردان و حقیقت ما را با خاک و طینت اولیای خویش تجهیز فرما تا چنین و چنان نگردد [که] راه سعادت برای ما باز نشود و از ظلمت و جهل و بدبختی، رهایی نیابیم. و امیدواریم که از این نگارشهایی که درباره مرتضی علی به چشم و گوش ما میخورد جزیی از معارف تو نصیبمان گردد تا از راه تو که اساس هر راهی است به او برسیم....(نهضت امام خمینی، ج5، صص180-179)
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش چهارم
برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی دفتر پنجم
... خدای را میخوانم که مسلمین را به این حقیقت [حقانیت علی] متوجه کند و آنان را به راه راست هدایت فرماید و قلوب ما و آنان را از محبت علی و اولادش مملو سازد و دست ما را از دامان پر مهر او کوتاه نفرماید و آنان که این خشت کج را در اسلام نهادند به عذاب ابدی خویش گرفتار نماید و دیگران که به این کجروی دامن میزنند و نمیگذارند مسلمانان روشن دل شوند نابود نماید و نگارنده را که از خاکساران به حسین علی می باشد با علی محشور فرماید..(نهضت امام خمینی، ج5، ص180)
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش پنجم
برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی دفتر پنجم
مصطفی در نوشته عرفانی خویش از عشق و آرزوی درونی و قلبی خود برای آرمیدن در جوار علی و دیدن روی علی چنین پرده بر می دارد:
... بارالها! چشم ما را [ ناخوانا] به جمال جمیلش روشن فرما و این چند روزه از عمر را که در جوار رحمتش به سر میبرم قبول نما و دیدار وی را نصیبم کن.(
همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی
چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویی
نهضت امام خمینی، ج5، صص181-180)
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حضرت زینب سلامالله علیها و شرایط امروز ما
امام خمینی قدس سره الشریف:
▫️«آنها به ما فهماندند که در مقابل جائر، در مقابل حکومت جور، نباید زنها بترسند و نباید مردها بترسند. در مقابل #یزید، #حضرت_زینب ـ سلام الله علیها ـ ایستاد و آن را همچو تحقیر کرد که #بنیامیه در عمرشان همچو تحقیری نشنیده بودند، و صحبتهایی که در بین راه و در #کوفه و در #شام و اینها کردند و منبری که #حضرت_سجاد ـ سلام الله علیه ـ رفت و واضح کرد به اینکه قضیه، قضیه مقابله غیر حق با حق نیست؛ یعنی، ما را بد معرفی کردهاند؛ سیدالشهدا را میخواستند معرفی کنند که یک آدمی است که در مقابل حکومت وقت، #خلیفه_رسول_الله ایستاده است. #حضرت_سجاد این مطلب را در حضور جمع فاش کرد و حضرت زینب هم.
▪️امروز کشور ما هم به همین نحو است. سازمان عفو بین المللی، که من باید بگویم «سازمان جعل بینالمللی»، «سازمان کذب بینالمللی»، در یک بیانیهای که صادر کرده است، همان تهمتهایی که در صدر اسلام به اسلام، به #رسول_خدا و به اولاد و اتباع او می زدند، زاید بر او را بر کشور ما زدهاند. همان دروغهایی که #اتباع_یزید منتشر میکردند، امروز همین سازمان عفو بین المللی ـ به اصطلاح ـ منتشر میکند یک همچو دروغهایی را.
▫️انسان خجالت می کشد که بگوید ما در یک کشورهایی و در یک زمینی زندگی میکنیم که اینها رسانههای گروهیاش است و اینها هم سازمانهای عفو بینالمللی و سازمانهای دیگرش است. . »(25مهر1361، صحیفه امام ج17 ص52)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
ابراز تأسف امام خمینی از فرهنگ مادیگرایی غرب
🔻 #صحیفهخوانی | 7بهمن
خبرنگار فرانسوی: ... ما غربیان مادی هستیم؛ بالاخره بر این اساس با ما چگونه رفتار خواهد شد؟
امام خمینی قدس سره الشریف: من متاسفم که شما غربیها معنویات را فدای مادیات کردید و مصالح مادی را بر معنویات مقدم داشتید. همین امر موجب این بدبختیهاست. آنچه بشر را مترقی میکند معنویات است. معنویات میتواند بشر را سعادتمند کند و آرامش ایجاد کند. مادیات است که بشر را به جان هم انداخته. من توصیه میکنم که شما غربیها به معنویات توجه کنید. شما مدعی هستید که مسیحی هستید؛ ببینید سیره حضرت مسیح چه بوده است. سیره حضرت مسیح را روش خود قرار دهید تا سعادت برای شما حاصل شود. ما میخواهیم رژیمی ایجاد کنیم که روش حضرت مسیح در آن مورد توجه است.
(7بهمن1357، صحیفه امام، ج5، ص542)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
صداقت سیاسی امام خمینی
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
1357.11.6
🔹امروز یکباره در اقامتگاه امام شایع شد که بختیار قرار است برای دیدار امام به پاریس بیاید گفتند قطبزاده نیز طی مصاحبهای با تلوزیون فرانسه اعلام کرده است که امام او را بدون اینکه استعفا دهد به حضور بپذیرد.
🔸امام طی مصاحبهای رسما اعلام کرد که بختیار را تا از سمت غیرقانونی خود استعفا ندهد و از جنایاتی که در دوران دولت غیرقانونی خود مرتکب شده است استغفار نکند به حضور نمیپذیرم.
🔹گفتند نقشهای از سوی قطبزاده و یزدی طرح شده بود که بختیار را با امید اینکه امام او را بدون استعفا به حضور میپذیرد به فرانسه بکشانند و آنگاه که او را در مقابل عمل انجام شده قرار دادند دور او را بگیرند و او را مجبور کنند که برای اینکه آبروریزی برای او به بار نیاید از سمت خود استعفا دهد و با امام ملاقات کند لیکن امام اهل خدعه حتی با دشمن نیست.
🔸این روزها علاوه بر اینکه تلفنهای مشکوک و تهدیدآمیز به دفتر امام در نوفللوشاتو میشود، چهرههای مرموز، غیرعادی و بهظاهر روانی نیز فراوان در محوطه اقامتگاه امام دیده میشوند. امروز جوانی که در محوطه باغ سیب ایستاده بود و به ظاهر ایرانی بود، هنگامی که یک نفر از اهالی نوفللوشاتو برای اظهار پشتیبانی از امام وارد باغ شد و با اطرافیان امام سرگرم گفتگو بود، این جوان به او نزدیک شد و سیلی محکمی به او زد و پا به فرار گذاشت. چند نفر همراه او دویدند نمیدانم توانستند او را دستگیر کنند یا نه.
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص294-293.
#دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حمایتهای نافرجام یزدی و قطبزاده از منافقین
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
1357.11.7
🔹گفتند سرکرده منافقین #مسعود_رجوی و همدستهای او به اصطلاح پیام پشتیبانی از امام فرستادهاند و قطبزاده و یزدی و دیگر دار و دسته «نهضت آزادی» تلاش زیادی کردند که امام را بر آن دارند که به پیام آنان پاسخ دهد، لیکن موفق نشدهاند.
🔸امام پس از نماز مغرب و عشا چند لحظهای در جمع نمازگزاران نشستند یکی از حاضران پرسید:«شنیدهام شاه میخواهد به ایران برگردد، در این مورد نظر شما چیست؟» امام پاسخ داد:«شاه سابق اگر میتوانست برگردد چرا رفت! او دیگر جرأت نمیکند به ایران بیاید.» یک دانشجوی لبنانی پرسید:«انقلاب شما محدود به ایران است یا همه کشورهای اسلامی را در برمیگیرد؟» امام پاسخ داد:«ان شاء الله با آشنایی همه مسلمانان در کشورهای اسلامی به وظایف دینیشان انقلاب اسلامی جهانی میشود.»
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص295-294.
#دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مخالفت قاطع امام با ملاقات با بختیار
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
1357.11.8
🔹از مهدیشهر دار و دسته #هژبر_یزدانی با دفتر امام در نوفللوشاتو تماس گرفتند و از من خواستند که وساطت کنم نامبرده از زندان آزاد شود. گفتند او به اسلام گرویده و مسلمان است. گفتم گناه هژبر یزدانی تنها این نیست که وابسته به فرقه بهاییت بوده است بلکه جرمهای دیگری هم دارد. اکنون لیستی جلوی من است که یک قلم از پولهایی که از ایران خارج کرده است پانصد میلیون تومان است. علاوه بر این گزارشی در دست است که نامبرده مبالغ هنگفتی به رژیم صهیونیستی کمک کرده است. گفتند دروغ است، گفتم دروغ و راست آن باید در دادگاه محرز شود.
🔸در سخنرانی که امام پس از نماز ظهر و عصر داشتند صریحا اعلام کردند که #بختیار را در صورتی میپذیرم که اولا از مقام غیرقانونی خود استعفا کند و ثانیا از خیانتهای خود توبه کند. از مردم ایران نیز خواستند به مبارزه ادامه دهند و مراقب توطئهها باشند.
🔹امام همین مطالب را درباره بختیار در مصاحبه با خبرنگارها نیز بازگو کرد.
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص295.
#دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
استقبال تاریخی مردم پیش از ورود امام
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
1357.11.9
🔹از تهران خبر میرسد که هجوم مردم از شهرستانها به تهران برای استقبال از امام بهحدی ترافیک را سنگین کرده است که وسایل نقلیه نمیتوانند وارد تهران شوند و ناگزیر مسافرین را چند کیلومتر پیش از رسیدن به تهران پیاده میکنند.
🔸بهدنبال اعتصاب گسترده علما و دانشمندان در دانشگاه تهران و مبارزه خونینی که ملت ایران برای باز کردن فرودگاه مهرآباد تهران دنبال کردند، سرانجام بختیار را ناگزیر به عقبنشینی کرد. بختیار اعلام کرد که فرودگاه باز است و امام هروقت بخواهد میتواند به ایران بیاید منتهی دولت مسئول امنیت جانی او نخواهد بود.
🔹شرکت ایرفرانس برای پرواز بهسوی تهران 24 ساعت مهلت خواست تا اوضاع فرودگاه مهرآباد را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد و بهایمنی آن اطمینان یابد.
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص296-295.
#دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
برخورد قاطع با برنامههای خلاف شئون اسلامی صدا و سیما
🔻 #صحیفهخوانی | 9بهمن
بسمه تعالی
آقای محمد هاشمی، مدیر عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی
🔹با کمال تاسف و تاثر روز گذشته از صدای جمهوری اسلامی مطلبی در مورد الگوی زن پخش گردیده است که انسان شرم دارد بازگو نماید. فردی که این مطلب را پخش کرده است تعزیر و اخراج میگردد، و دستاندرکاران آن تعزیر خواهند شد.
🔸در صورتی که ثابت شود قصد توهین در کار بوده است، بلاشک فرد توهینکننده محکوم به اعدام است. اگر بار دیگر از این گونه قضایا تکرار گردد، موجب تنبیه و توبیخ و مجازات شدید و جدی مسئولین بالای صدا و سیما خواهد شد. البته در تمامی زمینهها قوه قضاییه اقدام مینماید.
67.11.9
روح الله الموسوی الخمینی
(صحیفه امام، ج21، ص251)
#دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db