eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
694 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴عزاداری زینبی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /9 يازده محرم هنوز ساعت، 8 صبح را اعلام نكرده بود كه مسجد شاه آكنده از جمعيت شد و دنبالۀ جمعيت تا قسمت‏هايى از بازارهاى اطراف مسجد كشيده شد. تظاهرات آغاز گرديد. شعارهاى روز پيش: خمينى، خمينى ... خمينى بت شكن ... خمينى تو فرزند حسينى ... و ... در فضاى مسجد و بازار طنين افكند. تظاهركنندگان به حركت درآمدند و از طريق خيابان ناصرخسرو و توپخانه وارد خيابان فردوسى شدند. در مقابل سفارت انگليس يكى از بازاريان به نام «مجاهدى» روى كرسى قرار گرفت و نطق پرشور و جالبى ايراد كرد و چنين گفت: «... شما اى بازرگانان، پيشه‏ وران، كارگران، كارمندان، ارتشيان، پاسبانان، فرهنگيان، دانشگاهيان و شما كه ... هر شغل، منصب و كارى داريد. شما اگر مسلمان نيستيد، اگر از جنبۀ دينى با آيت ‏اللّه‏ خمينى همراه نيستيد، باز در يك موضوع با ايشان اشتراك داريد و بايد به خاطر آن ايشان را يارى كنيد و آن اينكه ايرانى هستيد و نمى‏توانيد نسبت به سرنوشت كشور و ملت خود بى‏تفاوت باشيد. خمينى مى‏گويد كه سرنوشت ملت ايران نبايد در امريكا تعيين شود، سرنوشت ايرانى نبايد در لندن تعيين شود، اسرائيل نبايد در مقدرات ايران و ايرانى دخالت كند. اين خواستۀ خمينى در حقيقت خواستۀ بيست ميليون ايرانى شرافتمند مى‏باشد‏‏...». پس از پايان نطق او، راهپيمايى و تظاهرات مردم با شور و هيجان بيشتر ادامه يافت. تظاهركنندگان به منظور ابراز وحدت و همبستگى بازار و دانشگاه، به سوى دانشگاه رفتند و تقريباً ساعت 12 به دانشگاه رسيدند. دانشجويان كه در كلاس‏ها بودند، با شنيدن فرياد رعدآساى «خمينى، خمينى» از كلاس‏ها بيرون ريختند و به استقبال تظاهركنندگان شتافتند. با پيوستن هزاران دانشجو به ده ‏ها هزار تودۀ انقلابى، تظاهرات شور و هيجان تازه‏اى به خود گرفت، فرياد خمينى بت‏شكن ... هر چه محكم تر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گره ‏خوردۀ دانشجو و پيشه‏ور جنوب تهران با هم به حركت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد. در آن روز گرم و پر حرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانى و پيشه ‏ور و كارگر در مقابل درب دانشگاه با هم پيمان بستند كه در راه امام تا آخرين نفس از پاى ننشينند و از مبارزه باز نايستند و پرچم انقلاب خمينى را هماره در آسمان ايران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشكل، راه خمينى را دنبال كنند و براى او و در راه او از هيچ فداكارى دريغ نورزند. اينجا بود كه ناگهان فرياد «تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد» محيط دانشگاه را به لرزه درآورد. آنگاه يكى از دانشجويان «كميته دانشجويى جبهه ملى ايران» نطقى در پشتيبانى از تظاهرات ايراد كرد و به دكتر محمد مصدق درود فرستاد و از رهبران زندانى «جبهۀ ملى» تجليل كرد و سپس نمايندۀ دانشجويان دانشگاه تهران سخن گفت و تأكيد كرد كه چون رهبرى امام خمينى موجب بسيج همگانى توده‏هاى ايرانى و بيدارى آنان گرديده است، پيروزى ملت ايران عليه امپرياليسم و ارتجاع حتمى خواهد بود و يادآور شد كه دانشگاه تهران ساليان درازى است كه به علت مبارزه با هيأت حاكمۀ فاسد ايران بارها مورد هجوم دژخيمان شاه قرار گرفته است، ليكن اين سنگر مقاومت هرگز سقوط نكرد و از مبارزه باز نايستاد. در ميان سخنرانى او چند تن از جاسوس‏هاى سازمان امنيت براى ايجاد آشوب و وحشت، ناگهان از چند گوشۀ اجتماع فريادى كشيدند و پا به فرار گذاشتند؛ اين حركت، نخست موجب مختصر نگرانى و اضطراب در ميان اجتماع گرديد. مردم زود دريافتند كه اين عمل از مزدوران شاه است، از اين رو آرامش خود را بازيافتند. سخنران مزبور نيز با خواندن: نخست فلسفه قتل شاه دين حسين اين است كه مرگ سرخ به از زندگى ننگين است شور حسينى در روح‏ها دميد و به سخنان خود ادامه داد و در پايان پشتيبانى بى‏دريغ دانشگاه را از امام خمينى و مبارزات اسلامى و ملى او اعلام كرد. به دنبال سخنرانى نمايندۀ دانشگاه، يكى از بازارى‏ها به نمايندگى از مردم بازار و ميدان به سخنرانى پرداخت و نقش بازار را در پيشبرد مبارزات پيشوايان روحانى طى تاريخ گذشته و معاصر يادآور شد و آمادگى بازاريان را در جهت پيشبرد اهداف امام خمينى تا آخرين نفس و آخرين نفر اعلام كرد و به خيانت‏ هاى هيأت حاكمه و همكارى آنان با اسرائيل تجاوزكار بشدت اعتراض كرد. با پايان سخنان نمايندۀ بازار، تظاهركنندگان با شعار خمينى بت‏شكن ... به حركت درآمدند و هزاران دانشجو... به تظاهركنندگان پيوستند. (نهضت امام خمینی ج1 ص475-474) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات 15 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان 14 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری _اسلامی 14 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
🔴خبر ویژه ◀️کتاب روزگار قائم‌مقامی به چاپ دوم رسید با استقبال گسترده دانش‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان کتاب #روزگار_قائم‌مقامی در مدتی کوتاه به چاپ دوم رسید. این کتاب که خوانشی مستند و جامع از قائم‌مقامی آقای #حسینعلی_منتظری است هم اکنون در بازار نشر جهت عرضه به فرهیختگان ارجمند موجود است. 📚راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان. 💻خرید اینترنتی: 🔹🔸 https://b2n.ir/30372 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 اولین اعتراض‌ها به هتک حجاب اسلامی؛ از منابر حسینی ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/1 🔹یکی از معضلات فرهنگی امروز بی‌حجابی است که محسوب می‌شود. جامعه انقلابی دغدغه اساسی در این زمینه دارد و مجموعه‌ای طرح‌ها نیز در این زمینه پیاده شده است. 🔸تاریخ معاصر ایران به ما نشان می‌دهد که یکی از پایگاه‌های مهم برای مبارزه با هیئات مذهبی و روضه‌های حسینی است. ظرفیتی که از ابتدای موج بی‌حجابی در زمان فعال شده بود و اولین اعتراض به این ناهنجاری اجتماعی و دینی از منابر حسینی بلند شد: 🔹«خانواده در نخستین روز فروردین 1307ش بدون حجاب و پوشش اسلامی به اتفاق جمعی از همراهان وارد صحن مطهر حضرت معصومه (س) گشتند. این حرکت به منظور اجرای طرح بی‌حجابی زنان ایرانی انجام شد. با مشاهده چنین وضعی ابتدا یکی از منبری‌های قم به نام سیدناظم روضه‌خوان به منبر رفت و در صحن مطهر، زائران را علیه این هتک حرمت و جلوگیری از رفع بی‌حجابی توسط خانواده رضاشاه تحریک نمود. سپس زمانی که خبر این واقعه به رسید فورا خود را به حرم رساند و با تحکم، خانواده شاه را ملزم به رعایت آداب اسلامی و حفظ حجاب نمود.» (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص83) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢صدای اعتراض به هتک حجاب اسلامی در منابر حسینی شیراز ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/2 🔹« قبل از اعلام رسمی کشف حجاب در دی ماه 1314، دو مجلس در و برگزار شد و در آن دختران و زنان بدون حجاب حضور یافتند. در شیراز این مسئله منجر به قیامی کوتاه‌مدت گشت. که خود شاهد این ماجرا بوده، در خاطرات خویش شرح واقعه را این‌گونه نقل می‌کند: 🔸در عصر روز پنجشنبه سال 1353 [ه.ق.] مجلس جشنی در مدرسه شاهپور منعقد شد. در آخر مجلس یک‌باره... بین سی تا چهل نفر زن‌ها و دخترهای بزرگ چادرها را انداختند و بنا کردند رقصیدن و ورزش کردن و ادا و اطوار درآوردن. این مطلب در شیراز جنجال‌آفرین شد. 🔹روز نهم یا هشتم [اصل: عاشورا] که روضه برپا بود، سیدحسام‌الدین فالی به منبر رفته و گفت: مردم این کاری که شد منکر بود. شما چرا نهی نکردید... اگر نمی‌توانستید کنید لااقل می‌توانستید مانند آن دو معمم (محمدعلی حکیم و میرزا صدرالدین محلاتی) از مجلس بیرون بروید... در هر صورت به دنبال اطلاع یافتن مرکز از اجتماع چندین باره مردم شیراز در مسجد وکیل، دستور تعقیب صادر گردید.» (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص85-84) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مجالس حسینی پرشور از اعتراض به بی‌حجابی ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/3 « پس از این‌که کشف حجاب به صورت رسمی اعلام شد، برخی از وعاظ در شهرهای مختلف، در مجالس وعظ و روضه‌خوانی خویش، به انتقاد از آن پرداختند که در ذیل به مواردی از آن اشاره می‌کنیم: در فروردین 1315 فردی به نام ربانی واعظ، به جرم این‌که در مجلس روضه‌خوانی اظهار داشته بود « باز بودن دست و صورت نسوان شرعا عیب ندارد ولی نمایان بودن موی سر آن‌ها خلاف شرع است» دستگیر و از بم به کرمان تبعید شد. در گزارشی از شهربانی مشهد در بهمن 1314ش آمده است: حاجی سید علی‌اکبر احمدآبادی... مجلس روضه تشکیل داده است و... حاجی سیدعلی اکبر فوق و غلام‌رضا بخشایش، اجزاء آستانه و سیدعبدالکریم مرتضوی روضه‌خوان، در مجلس روضه از عملیات دولت راجع به کشف حجاب تنقید و اظهارات مهیجی می‌نموده است، لذا هر سه نفر جلب و توقیف [گشته‌اند.] طبق گزارشی که از روند پیشرفت کشف حجاب و به قول آنان تمدن و تجدد از گناباد خرسان ارسال گشته است، گزارش‌دهنده پس از آن‌که شکست این سیاست در این منطقه خبر می‌دهد، علت آن را این‌گونه بیان می‌دارد: آنان مدرسه، تأتر، سینما و کافه و گردش‌گاه ندارند، برعکس در ماه رمضان و محرم و صفر و مواقع دیگر که در مساجد روضه‌خوانی می‌نمایند، پای منبر آخوندهای ده رفته، همان اوهامات و خرافات و حرف‌هایی [را] که سال‌ها آن‌ها را عقب گذارده است شنیده و ملکه ذهن آن‌ها از طفولیت شده است که بی‌اندازه آن‌ها را از تمدن و تجدد دور نموده. » (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص85) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ مشهد رضوی؛ عاشورای حسینی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /10 تظاهرات رنگ و روح تازه‏اى به خود گرفت و زمين تهران زير پاى تظاهركنندگان به لرزه درآمد. شعارهاى ديگر دانشجويانى كه به تظاهركنندگان بازار پيوسته بودند چنين بود: سلام بر خمينى، درود بر مصدق خمينى رهبر شيعه، مصدق رهبر ملى اتحاد، مبارزه، پيروزى تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد. تظاهركنندگان از دانشگاه به ميدان 24 اسفند رفته به طرف جنوب سرازير شدند و پس از عبور از برابر پادگان باغ‏شاه، با طى خيابان سپه راهى كاخ مرمر شدند. در راه يك كاميون نظامى مملو از سرباز از مقابل تظاهركنندگان مى‏گذشت، با ديدن ده‏ها هزار مسلمان انقلابى ترمز كرد، افسرى كه جلوى كاميون نشسته بود سر از شيشه درآورد و از تظاهركنندگان خواست كه عكسى از امام خمينى به او بدهند، عكس را گرفت و به شيشه جلوى ماشين نصب كرد. دانشجويان براى او كف زدند و او با تكان دادن سر از آنان تشكر كرد. سرانجام انبوه تظاهركنندگان در مقابل كاخ مرمر ظاهر شدند و ديگر بار با فريادهاى: «خمينى بت‏شكن ...»، «مرگ بر اين ديكتاتور»! لرزه در دل شاه افكندند. تظاهركنندگان همانند روز پيش پس از گذشتن از مقابل كاخ، خيابان سپه، توپخانه، باب همايون، ميدان ارك و ... وارد بازار شدند و ساعت دو بعدازظهر پس از سخنرانى يكى از بازارى‏ها به عنوان قدرشناسى از پيوستن و همكارى دانشگاهيان، تظاهرات پايان پذيرفت. عاشورای حسینی در شهرهای دیگر اعلاميۀ امام در شهر مقدس مشهد نيز با حركت و خروش و شور تازه‏اى همراه بود و دگرگونى ژرفى در مراسم عزاى حضرت امام حسين (ع) پديد آورد و مردم با شوق و علاقۀ فراوانى آن را در محافل و مجالس پخش مى‏كردند و در مراكز حساس شهر به ديوارها مى‏زدند و براى آنكه مزدوران ساواك و شهربانى آن را از ديوار نكنند، با شجاعت و شهامت كم‏ نظيرى پاى آن مى‏ايستادند و از آن مراقبت مى‏كردند. در يك مورد كه مزدوران شاه اقدام به كندن آن كردند با خشم و حملۀ قهرآميز مردم روبه‏رو شدند و يكى از مأموران پليس به نام سرپاسبان غلامعلى شباهنگ كه رهنمودنامۀ امام خمينى را از ديوار كنده بود، به دست مردم كشته شد و پاداش مخالفت با مردم و اسلام را در همان جا دريافت كرد و پليس ديگرى بشدت مجروح شد. خبر آن در روزنامۀ اطلاعات و اعلاميه شهربانى منعكس شد. نكتۀ در خور توجه آنكه روزنامۀ اطلاعات در گزارش خود صريحاً اعتراف كرد كه كندن اعلاميۀ امام خمينى از طرف مأمورين با اعتراض شديد مردم روبه‏رو شد: يك سرپاسبان در مشهد كشته شد «روز جمعه گذشته مقابل مسجد جامع گوهرشاد حادثۀ تأثرانگيزى روى‏‏داد كه در نتيجه سرپاسبان غلامعلى شباهنگ به وضع فجيعى كشته شد و سرپاسبان على حامد غفاريان بشدت مجروح گرديد. مشروح جريان را خبرنگار ما در مشهد چنين گزارش مى‏دهد: ساعت هشت و نيم بعد از ظهر روز جمعۀ گذشته در مقابل مسجد جامع گوهرشاد مشهد عده‏اى از كسبه و اهالى اين شهرستان اجتماع كرده بودند و درباره اعلاميه ‏اى كه از طرف آيت ‏اللّه‏ خمينى عليه دولت منتشر شده بود صحبت مى‏كردند و عده‏اى هم مشغول مطالعه اين اعلاميه‏ ها كه بر ديوار مسجد زده شده بود بودند. در اين موقع سرپاسبان شباهنگ و سرپاسبان على حامد غفاريان، مأمورين كلانترى بخش چهار، براى متفرق كردن مردم اقدام به كندن اعلاميه ‏هاى مزبور از ديوار مسجد كردند. پاسبان كشته شد به دنبال كندن اعلاميه ‏ها، مردم نسبت به عمل اين دو مأمور بشدت اعتراض كردند و بين آنها نزاع در گرفت. در حين نزاع، شخصى به نام محمدحسنى فرزند حسن، سى و يك ساله، شغل كبابى كه بيش از همه بر اين جريان دامن مى‏زد با كارد بزرگى به ميان جمعيت پريد و در حالى كه ناسزا مى‏گفت، دو نفر سرپاسبان مزبور را بشدت مجروح كرد. بر اثر شدت ضربات وارده سرپاسبان غلامعلى شباهنگ بلافاصله درگذشت و سرپاسبان على حامد غفاريان از ناحيه سر به سختى مجروح گرديد كه براى معالجه به بيمارستان دويست تختخوابى انتقال داده شد. (نهضت امام خمینی ج1 ص487-475) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆مقابله هیئات مذهبی با بی‌حجابی رضاخانی ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/4 🔹« در اصفهان و شهرهاي مختلف آن نيز مخالفت‌هايي در و منابر با موضوع صورت پذيرفت. که از وعاظ معروف آن دوره است، در يکي از مجالس روضه که در داشت با بيانات زيرکانه به خلع لباس روحانيون و کشف حجاب بانوان انتقاد می‌کند. او در ذکر مصيبتش عنوان می‌کند: 🔸«سکينه خاتون(س) بالاي سر پدر خود آمده و گفته است پدرجان چشم باز کن و سر برهنه مرا تماشا کن» و به واقع کشف حجاب را کار يزيد و معرفي می‌کند و در ادامه صحبتش رو به زنان می‌گويد: «همهمه نکنيد، چرا ايستاده‌ايد؟ بنشينيد، چادرها را به خود بپيچيد...» به واسطه اين سخنان، شهربانی اصفهان شيخ حسينعلی راشد را مدتی توقيف می‌نمايد. 🔹در گزارشي از هريس نيز، پس از اين که سياست کشف حجاب را در آنجا شکست‌خورده معرفی نموده، علت آن اين گونه بيان می‌شود: 5000 خانوار هريس داراي 18 نفر معمم بی‌سواد از قبيل روضه‌خوان و غيره می‌باشند که در نتيجه نفوذ اين نوع اشخاص قديم‌الافکار، موضع تجدد نسوان عملاً در هريس عملی نشده، حتی بعضی از خانواده‌های مأمورين دولتی هم که در ولايات ديگر لباس تجدد نسوان را استعمال می‌نموده‌اند، در هريس با رفت و آمد می‌کنند. ◀️اين امر نشان می‌دهد که هر جا مجالس حسينی و مضامين عاشورايی نفوذ بيشتری داشته، سياست‌هاي ضد دينی و غرب‌گرايانه رضاشاه، پيشرفت کمتری می‌نموده است.» (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص86-85) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴قم در شوق امام عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /11 در آن ايام كه شور و خشم توده‏ها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و نهضت امام خمينى در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه شاه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با توده‏ها و ساختن و آماده كردن آنها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محله‏هاى مختلف شهرستان قم، هر شبى به يكى از محله‏ها مى‏رفت و در مجلس عزادارى توده‏هاى محروم و فقير شركت مى‏كرد و در هر محله‏اى سخنگويى نيز با خود مى‏برد تا سخنان لازم را به گوش توده‏ها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مى‏گذرد آگاه سازد. اين عمل كه بى‏سابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مى‏گذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژه‏اى نسبت به امام ايجاد مى‏كرد. توده‏هاى محلات قم با شور و شعف فوق‏العاده و بى‏نظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مى‏داشتند. هر شب از درب خانه امام تا محله‏اى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغ‏هاى تورى پايه‏دار مزين مى‏ساختند، ده‏ها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مى‏كردند و به فقرا و مستمندان مى‏دادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مى‏آمدند و از مرجع خويش استقبال به عمل مى‏آوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مى‏كردند. زنان و مردان محله‏هاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اينكه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون امام خمينى را در ميان خود مى‏ديدند از شادى و شعف در پوست خود نمى‏گنجيدند و سر از پا نمى‏شناختند، بى‏اختيار روى دست و پاى او مى‏افتادند و از ديده، اشك شوق مى‏ريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مى‏گرفت و پيمودن يك مسافت صد مترى يك ساعت طول مى‏كشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است: «... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى محلۀ حكيم در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيۀ كوچۀ حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمى‏رود كه در طول خيابان آذر تا كوچۀ حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادى‏ها مى‏كردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مى‏ديد كه يك رهبر واقعى چطور مى‏تواند با مردم يكى شود، با آنها و در دل آنها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...». در دهۀ اول محرم كه مجلس عزادارى در خانۀ امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مى‏كردند به حدى بود كه كوچه‏هاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مى‏شد و راه‏ها بند مى‏آمد. اين استقبال و روآورى چشمگير توده‏ها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشت‏زده و نگران مى‏كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.