eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
591 ویدیو
592 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴بانوان زینبی علیه سیاست‌های رضاخانی ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/5 🔸 «از مخالفت‌هايی که در مجالس عزاداری و با تکيه به نسبت به کشف حجاب صورت گرفت اين بود که با وجود اينکه رضاشاه پس از اعلام کشف حجاب دستور داده بود که زنان بدون حجاب در مجالس روضه بروند، اما ايران برای شکسته نشدن حرمت مجالس حسينی چنين کاری نکردند. اين مسئله با توجه به اصرار رضاشاه بر فرامين و سياست‌های مدنظر خويش، می‌توانست از عواملی باشد که رضاشاه را به محدوديت و ممنوعيت اين گونه مجالس کشاند. 🔹يکي از نکات جالب و مهم ديگری که در اين زمينه وجود دارد، ترس حاکمان و دولت‌مردان شهرهای مختلف، از ايام محرم و دهه عاشورا براي پيشبرد فرامين رضاشاهی از جمله حجاب است. در واقع، آنان به نوعی اعتراف می‌کنند که در ايامی‌ که شور و شعور حسينی و عاشورايی بر فضای شهرها و قلب و ذهن مردم حاکم است، پياده کردن دستوراتي که مخالف با آموزه‌هاي ديني و مذهبي است، ناممکن است. 🔸در گزارشي که از زنجان به تهران مخابره شده، اين نگراني اين گونه منعکس شده است: دائماً مراقب موضوع هستم و تا حدي هم اجرا شده است ولي با استحضار کاملی که از روحيه و اهالی زنجان داريد، پيشرفت کامل آن مستلزم فشار است. متأسفانه، وسيله اجرا در زنجان منحصر به شهربانی يا عده نفرات خيلي کم است که حتی خود رئيس شهربانی حضورا از عادات اهالی در دهه عاشورا، خصوصاً که تصادف به موضوع رفع حجاب کرده، صريحاً اظهار نگراني می‌کند. 🔹در اين صورت، مقتضی است امر فرماييد يک عده از پاسبان‌های شهربانی تهران با يک عده بيست نفری سرباز با يک نفر صاحب‌منصب آزموده، موقتاً مأمور زنجان و طبق تعليمات حکومت مراقب انتظامات باشند و بعد از دهه عاشورا مراجعت نمايند. سرانجام وزارت داخله به صراحت در بخشنامه‌ای، صحبت عليه کشف حجاب را در مجالس وعظ و روضه ممنوع کرد: اگر کسي از وعاظ و غيره مخالفت يا اظهارات بر ضد کشف حجاب نمايند، فوراً توسط شهرباني جلب و تنبيه شوند. » (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص87-86) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ امام در میدان انقلاب عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /12 افشاگرى‏ها و روشنگرى‏هاى سخنگويان مذهبى در سراسر كشور و حملات كوبنده و پيگير آنان به رژيم، بر نگرانى‏ها و ناراحتى‏هاى آنان مى‏افزود، به‏طورى كه دستگاه جاسوسى شاه ناچار شد كه با سخنگويان اسلامى وارد مذاكره شود و دست‏كم تا اندازه‏اى آنان را محدود سازد و از آنان بخواهد كه در حمله به رژيم و انتقاد و اعتراض از آن، حد و مرزى قائل شوند! ليكن سخنگويان انقلابى على‏رغم درخواست دستگاه جاسوسى شاه، بى‏پروا به حمله و انتقاد عليه شاه و باند او ادامه مى‏دادند. امام طى نامه‏اى كه به واعظ شهير، آقاى فلسفى نگاشت، از اين پايدارى، وظيفه‏شناسى و ادامۀ مبارزۀ گويندگان مذهبى قدردانى كرد. اين نامه را آقاى فلسفى در شب عاشورا در مسجد سيد عزيزاللّه‏، بالاى منبر براى مردم قرائت كرد. امام در اين نامه پس از قدرشناسى از روشنگرى‏هاى گويندگان روحانى از عموم ملت ايران خواست كه با كمك مادى براى تجديد بناى مدرسۀ فيضيه، تنفر و انزجار خود را از هيأت حاكمه كه آن مدرسه را ويران كرده است، اعلام كنند و بدين وسيله وفادارى و پشتيبانى خود را از جامعۀ روحانيت و حوزه‏هاى علميه بار ديگر به ثبوت برسانند؛ ليكن با پيشامد فاجعۀ 15 خرداد، ملت ايران فرصت آن را كه به اين ندا پاسخ گويد به دست نياورد. متن نامه امام به فلسفى واعظ چنين است: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم حضرت حجت‏الاسلام آقاى فلسفى ـ دامت افاضاته لازم است از بيانات حساس جنابعالى در اين وقت اختناقِ عجيب تشكر كنم. امروز روزى است كه حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم، دين خود را به دين اثبات فرمايند، امروز روزى است كه يا بايد رضايت خداوند غفور را جلب نمايند، يا خداى ناخواسته به سخط ذات مقدسش مبتلا شوند، امروز روزى است كه نظر مبارك امام زمان ـ‏‏صلوات‏اللّه‏ عليه‏‏ به حضرات مبلغين اسلام دوخته شده است و ملاحظه مى‏فرمايند كه آقايان به چه نحو خدمت خود را به شرع مقدس ابراز و دين خود را ادا مى‏فرمايند. از قرار مسموع، اغلب گويندگان محترم با ما هم‏آواز هستند. اميد است خداوند تعالى آن شواذّى كه از حبس، از زجر، از خوف بيم دارند بيدار فرمايد. متمنى است مراتب احترام و سلام مرا به مبلغين ابلاغ فرماييد. ضمناً چون براى تجديد ساختمان مدرسۀ فيضيه كه قبلاً با جنابعالى نيز صحبتى شده بود، حسابى در بانك صادرات شعبه قم باز شده است و بناست كه از روز تاسوعا و عاشورا نيز بانك، سپرده را قبول كند، اگر صلاح ديديد تذكرى به مسلمين بدهيد. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى امام خمينى كه در آن شرايط از هر فرصتى براى افشاگرى و شعله‏ور ساختن آتش انقلاب اسلامى استفاده مى‏كرد، روز عاشورا را براى اوج نهضت و به وجود آوردن شور حسينى بيشتر، روز مناسبى ديد. از اين رو، با علماى قم در اين زمينه به شور و مذاكره نشست و پيشنهاد كرد روز عاشورا علما به مدرسۀ فيضيه بروند و براى مردم كه از اطراف و اكناف به قم آمده‏اند، سخنرانى كنند و حقايق را به گوش آنان برسانند. اين پيشنهاد مورد موافقت همۀ كسانى كه به ظاهر با ايشان همكارى داشتند، قرار گرفت و تصويب شد. چند روز پيش از عاشورا، گويندگان مذهبى در قم، تهران و بسيارى از شهرستان‏ها در منابر اعلام كردند كه آقايان علماى قم، روز عاشورا نطق‏هايى ايراد خواهند كرد. اين خبر شور و شعف فراوانى در توده‏هاى مسلمان و مبارز ايران ايجاد كرد. مردم تهران و بسيارى از شهرستان‏هاى دور و نزديك، به منظور شنيدن سخنان پيشوايان دينى خود، سيل‏آسا راهى قم شدند. بنا به نوشتۀ كيهان، مورخۀ 12 خرداد 42 فقط از تهران حدود 40000 نفر در ايام عاشورا به قم عزيمت كرده بودند. ازدحامى كه در آن سال در شهر مذهبى قم به وجود آمده بود، مى‏توان گفت كه كم‏سابقه بود. درست است كه همه‏ساله، شهرستان قم در ايام عاشورا شاهد ازدحام فوق‏العاده‏اى است و بسيارى از آرزومندان زيارت كربلا كه راهى به آن سرزمين ندارند، ايام عاشورا را در قم مى‏گذرانند؛ ليكن ازدحام و شلوغى آن سال را شهر قم كمتر به خود ديده بود. (نهضت امام خمینی ج1 ص491-489) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴⚫️لا یوم کیومک یا اباعبدالله "اساس دین با  پیوند خورده و به برکت عاشورا هم باقی مانده است. اگر فداکارىِ بزرگِ حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام نمیبود - که این فداکاری، وجدان تاریخ را به کلّی متوجّه و بیدار کرد - در همان قرن اول یا نیمه قرن دوم هجری، بساط اسلام به کلّی برچیده میشد. قطعاً این‌گونه است. اگر کسی اهلِ مراجعه به تاریخ باشد و حقایق تاریخی را ملاحظه کند، این را تصدیق خواهد کرد. چیزی که وجدان جامعه اسلامی را در آن زمان برآشفت واسوه و الگویی برای بعدی ها شد، همین حادثه عجیبی بود که تا آن روز در اسلام سابقه نداشت. البته، بعد از آن، نظایر بسیاری پیدا کرد؛ اما هیچ کدام از آن نسخه‌ها، مطابق اصل نبود. امّت اسلام، شهیدان زیادی داد. شهدای دست‌جمعی داد. اما هیچ کدام به‌پای حادثه عاشورا نرسید. حادثه عاشورا، در اوج قلّه فداکاری و شهادت باقی ماند و همچنان تا قیامت باقی خواهد ماند. «لایوم کیومک یا اباعبداللَّه.(مقام معظم رهبری 1373/3/26) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢عزای حسینی در مقابل باستان‌گرایی کور 🔹« مجالس عزاداری امام حسين(ع) که گسترش‌بخش و و مکتب اسلام است مانع جدی در مقابل گريز فکری و فرهنگی از تشيع و اسلام به بهانه باستان‌گرايي و ملي‌گرايي بود. تاريخ کمبريج در اين خصوص می‌نويسد: 🔸مراسم مذهبي به خصوص مراسم عزاداری شهادت امام حسين(ع)، محدود يا ممنوع شد. اين موضوع حتی در مورد و نيز مصداق داشت. به علاوه هدف از اين اقدام رژيم پهلوی، ايجاد يک فرهنگ علی‌البدل تحت حمايت دولت بود که به کيش مدرنيسم و ملی‌گرايی قومی ‌استوار باشد و سيطره فرهنگی اسلام در ايران را به تدريج بفرسايد و از بين ببرد. 🔹مراسم و فرهنگ عزاداری حسينی و ايام محرم از عواملی بود که به واسطه شور و عاطفه‌ای که در آن نهفته و در اعماق روح و جان ايرانيان نفوذ يافته بود، نمی‌گذاشت پهلوی به بهانه ناسيوناليسم، را در جامعه و در ميان مردم جا انداخته و مکتب تشيع و فرهنگ شيعي را در حاشيه ببرد. 🔸به عنوان مثال، در جريان حذف ماه‌های عربی و جايگزينی ماه‌های فارسی که براي ‌و شيعی صورت می‌گرفت، ماه‌های محرم و رمضان، يکي به مناسبت عزای حسينی و ديگری به مناسبت روزه گرفتن، از به حاشيه رفتن ماه‌های اسلامی ‌و آثار نهفته در آن جلوگيري می‌کرد. » (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص89-88) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
شکستن حرمت عاشورا 💢بازنشر به مناسبت عاشورای حسینی و سالگرد اهانت غرب زدگان به عزای سیدالشهدا در فتنه 88 🔵« از سال 1316-1315 در ماه محرم از طرف دولت از سران اصناف و بنگاه‌ها اجبارا خواسته می‌شد که کارناوال [کاروان شادی] به راه بیندازند و سال 1319 روز کارناوال مصادف با دهه اول ماه محرم بود و شب قتل کارناوال مفصلی در روز به راه انداختند که در کامیون‌ها عده‌ای عمله طرب و فواحش را جمع کرده بودند که در کامیون‌ها به و رقص می‌پرداختند. این عمل در نظر مردم بسیار سوء اثر گذاشت.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره 46، صفحه 77) ⚫️فتنه 88 نشان داد که شکستن حرمت عزای میراث شومی است که رضاخان برای شبه‌روشنفکران غرب‌زده باقی گذاشته است. البته فرزندان رضاخان پا را فراتر از شادی‌های معمولی گذاشتند و به هیئات عزاداری جسارت کرده؛ را هم‌چون سپاهیان یزید به آتش کشیدند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هتک حرمت عاشورا مسیر یزیدیان در تمام دوران است. روزی یزیدیان شصت و سه هجری روزی یزیدیان رضاخانی در عصر ننگین پهلوی و روزی یزیدیان سبزپوش غرب زده در فتنه آمریکایی-اسرائیلی هشتاد و هشت فیلم سنگ پرانی یزیدیان سبزپوش در عاشورای هشتاد و هشت @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴 روحانی‌نماهای یزیدی و پیش‌گیری از سخنرانی زینبی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /13 انعكاس اين خبر كه علماى قم، روز عاشورا نطق‏هايى ايراد خواهند كرد، رژيم شاه را به تكاپو واداشت تا از هر راهى كه امكان دارد، علما را از اين تصميم منصرف كند. دستگاه جاسوسى شاه، نخست در سراسر كشور منعكس ساخت، دولت به ارتش فرمان آماده‏باش داده است تا هنگام نطق علما در مدرسۀ فيضيه آنجا را همانند مسجد گوهرشاد به آتش و خون بكشد. آنگاه روحانى‏نماهاى دربارى را به عنوان اندرز و خيرخواهى به حضور علماى قم فرستاد. اين مزدوران دربارى توانستند با حيله و نيرنگ، علما را از تصميم سخنرانى منصرف كنند؛ ليكن عمده شخص امام خمينى بود كه مأموران عمامه به سر جرأت روبه‏رو شدن با او را نداشتند و از طرفى تهديد و ارعاب رژيم هم نمى‏توانست او را تحت تأثير قرار دهد. آخوندهاى دربارى پس از مرعوب ساختن علما و منصرف كردن آنان از سخنرانى روز عاشورا، از آنان خواستند كه از هر راه ممكن، امام خمينى را از اين عمل خطرناك بازدارند و نگذارند كه با نطقى، علاوه بر به خطر افكندن جان هزاران نفر در مدرسۀ فيضيه، خود را نيز در معرض خطر قرار دهد! اين تهديدات مرموزانۀ مزدوران دربارى آنچنان بعضى از مقامات روحانى قم را تحت تأثير قرار داد و مرعوب ساخت، كه تمام نيروى خود را در راه بازداشتن امام از نطق روز عاشورا به كار گرفتند. شب و روز، وقت و بى‏وقت با تلفن و نامه، به‏طور شفاهى و پيغام به او فشار مى‏آوردند تا از اين نطق خطرناك! منصرف شود و در مقابل توپ و تشر و ارعاب و تهديد رژيم، عقب‏نشينى كند؛ ليكن هرچه بيشتر كوشش مى‏كردند، كمتر نتيجه مى‏گرفتند. امام در پاسخ كسانى كه او را پدرانه (!) اندرز مى‏دادند و از نطق روز عاشورا برحذر مى‏داشتند، مى‏گفت: من وظيفه خود را چنين تشخيص داده‏ام كه در اين فرصت كه انبوهى از توده‏ها از اطراف و اكناف در اين شهر اجتماع كرده‏اند، اظهار حقايق كنم و بعضى مطالب لازم را به گوش مردم برسانم، بگذار دستگاه در مقابل، هرچه مى‏خواهد بكند؛ نيز مى‏گفت كه: «من تصميم نهايى خود را گرفته‏ام و با اين شايعه‏پراكنى‏ها و تهديدات رژيم نمى‏توانم از تصميم خود برگردم». زمانى هم كه بعضى خيلى اصرار و التماس مى‏كردند كه از اين سخنرانى منصرف شوند و مطالبى را كه مى‏خواهند به گوش مردم برسانند به صورت اعلاميه منتشر كنند، پاسخ مى‏داد: «فكر كنم، شايد چنين كردم». امام در مقابل موج رعب و وحشتى كه دستگاه جاسوسى شاه، با شايعۀ كوبيدن محل نطق، ايجاد كرده بود، سرسختانه مقاومت كرد و از تصميم خود منصرف نشد. از آن طرف عناصر زبون و خودباخته و عناصر مرموز و وابسته به رژيم، در لباس خيرخواهى و اندرزگويى و دلسوزى، با تمام نيرو براى منصرف كردن او از اين تصميم، تلاش مى‏كردند و كارشناسان رژيم هم از دور ناظر اين صحنه بودند و واكنش‏هاى او را مورد بررسى قرار مى‏دادند و از آنجا كه دريافتند اين تلاش‏ها و كوشش‏هاى بى‏امان براى منصرف كردن او از نطق روز عاشورا كاربردى نداشته و نتوانسته در او اثر بگذارد، به ناچار مستقيماً در مقام تهديد امام برآمدند، مگر بتوانند در تصميم او تزلزلى ايجاد كنند... (نهضت امام خمینی ج1 ص492-491) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شهید مدنی؛ مصداقی بارز از روحانی کامل ⚫️به مناسبت سال‌روز شهادت شهید مدنی ◀️«مرحوم شهید مدنی یک نمونه‌ی برجسته‌ای از یک #روحانی_فعّال و حائز جهات گوناگون هستند. چون روحانیّت را برخلاف مشاغل و حیثیّتهای دیگری که در جامعه وجود دارد نمیشود در یک بُعد خلاصه کرد؛ مثلاً بگوییم روحانی یعنی کسی که فقط علوم مربوط به امر دین را وارد است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط مشغول #تبلیغ دین است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط در ارتباط با مردم است، یا روحانی یعنی کسی که به امور دینی و مسائل روحی و #خودسازی و مانند اینها خیلی توجّه میکند. 🔆هر کدام از اینها به تنهایی معنای روحانی مطلوب نیست؛ روحانیّت دارای همه‌ی این جوانب است. و یک روحانی خوب، #روحانی_واقعی، آن کسی است که در همه‌ی این جوانب یا عمده‌ی این جوانب، انسان بتواند در او یک حرکتی و فعّالیّتی مشاهده کند. ◀️ایشان حقیقتاً یک مصداق بارزی از روحانی کامل بودند. اوّلاً ایشان ملّا بود، عالم بود، فقیه بود. در #قم و #نجف تحصیلات عالیه فقه و اصول، همچنین معقول کرده بودند و مرد عالمی بود. آگاهانه و از روی معرفت عمل میکرد، کار میکرد، اقدام میکرد. خاصیّت علم در انسان همین است که حرکات او و سکنات او عالمانه است، منطقی است؛ این خصوصیّت در ایشان بود.»(دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت شهید مدنی 1380/6/12) متن کامل سخنان مقام معظم رهبری در خصوص شخصیت شهید مدنی: 🔹🔸https://b2n.ir/57041 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۲۰ شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
⚫️قم؛ تکرار کربلا عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /14 صبح عاشورا در حالى كه هزاران نفر در منزل امام گرد آمده، مشغول عزادارى بودند و امام نيز در ميان آنان نشسته بود و به سخنان گوينده مذهبى گوش فرامى‏داد، يكى از مقامات «ساواك» خود را به او رسانيد و پس از معرفى خود اظهار داشت: «من از طرف اعليحضرت مأمورم به شما ابلاغ نمايم كه اگر امروز بخواهيد در مدرسه فيضيه سخنرانى نماييد، كماندوها را به مدرسه مى‏ريزيم و آنجا را به آتش و خون مى‏كشيم» امام بدون اينكه خم به ابرو بياورد بى‏درنگ پاسخ داد: «ما هم به كماندوهاى خود دستور مى‏دهيم كه فرستادگان اعليحضرت را تأديب كنند» مقام سازمان امنيت كه خود را براى چنين پاسخى آماده نكرده بود، چنان دستپاچه شد كه بسيارى از حاضرين در مجلس كه ناظر جريان بودند با اينكه گفت و شنود او با امام را نمى‏شنيدند، اين نگرانى را در قيافۀ او خواندند. مأمور ابلاغ شاه، چنان دست و پاى خود را گم كرده بود كه نمى‏فهميد از چه راهى آمده و از چه راهى بايد برود! و در حالى‏‏كه تعادل خود را از دست داده بود، مجلس را ترك گفت. رژيم شاه دريافت كه ديگر از هيچ راهى امكان ندارد كه عزم راسخ و ارادۀ آهنين امام را درهم بشكند؛ ليكن عناصر زبون و خودباخته تا آخرين لحظه دست‏بردار نبودند و مى‏كوشيدند شايد بتوانند او را از سخنرانى بازدارند. چند دقيقه پيش از حركت او به طرف مدرسۀ فيضيه براى سخنرانى، يكى از مقامات روحانى تلفنى با او تماس گرفت و اظهار داشت كه از مقامات موثقى به دست آورده‏ام كه هزاران كماندوى مسلح و زره‏پوش در خارج قم مجهز و آمادۀ حمله به مدرسۀ فيضيه مى‏باشند. او بى‏آنكه جوابى بدهد، به قصد ايراد نطق، روانۀ مدرسۀ فيضيه شد. ساعت، 7 بعدازظهر را اعلام مى‏كرد. شهر مذهبى قم از انبوه انقلابيان و توده‏هاى مسلمان موج مى‏زد، جمعيت از درب خانۀ امام تا مدرسۀ فيضيه صف كشيده بودند، صحن‏هاى فيضيه، دارالشفاء و آستانۀ حضرت معصومه(ع) و مسجد اعظم، نيز ميدان آستانه، خيابان آستانه تا جلوى مسجد امام و خيابان حضرتى كه به مدرسۀ دارالشفاء متصل است، پر از جمعيت بود. رعب و وحشت ـ كه به علت تبليغات تهديدآميز ساواك پديد آمده بود ـ در محيط قم حكمفرمايى مى‏كرد. كسى شك نداشت كه كماندوها و آدمكشان شاه در ساعت سخنرانى امام به فيضيه يورش خواهند برد. از اين‏رو بسيارى وصيت كرده، با خانواده‏هاى خود توديع نموده، براى كشتن و كشته شدن آماده شده بودند. بسيارى از رزمندگان و مردان انقلابى، خود را به اسلحه‏هاى گرم و سرد مجهز و مسلح ساخته، آمادۀ دفاع و پيكار بودند. برخى از افراد ورزيده و ماهر در پشت‏بام‏ها و بعضى از غرفه‏هاى مدرسۀ فيضيه، سنگر گرفته، رفت و آمد و حركات را زير نظر داشتند و آماده بودند كه اگر حمله‏اى آغاز شد، به مقابله پردازند و تا آنجا كه ممكن است از جان امام دفاع كنند. بلندگوهاى متعدد از فيضيه به تمام خيابان‏هاى اطراف صحن مطهر و مسجد اعظم كشيده شده بود و براى پيشگيرى از قطع برق از طرف رژيم، چند باترى قوى در زير منبر تعبيه شده بود. امام از منزل خارج شد. انبوه جمعيتى كه در مقابل منزل گرد آمده بودند با ديدن او در ميان خود ابراز احساسات كردند، صداى صلوات در آسمان قم طنين افكند و شور و احساسات توده‏ها به اوج خود رسيد. امام به ماشين روبازى كه جلوى منزل آماده بود، سوار شد؛ ليكن جمعيت آنقدر زياد بود و به ماشين چسبيده بودند كه حركت آن ممكن نبود. مردم ماشين را با حركت بازوان خود تا مدرسه فيضيه رساندند. فريادهاى «خمينى خمينى» قم را به لرزه در آورده بود. از مأموران دولتى با لباس رسمى ديده نمى‏شد. امام، در برابر مدرسۀ فيضيه از ماشين پياده شد. در حالى كه قهرمانان دلاورى او را «اسكورت» مى‏كردند از ميان صفوف جمعيت وارد فيضيه گرديد. شعار صلوات و ابراز احساسات توده‏ها براى لحظه‏اى قطع نمى‏شد. امام بر بلنداى منبر قرار گرفت، صدها ضبط صوت در پاى منبر آمادۀ ضبط سخنانش بود و صدها نفر با قلم و كاغذ آمادۀ نوشتن و يادداشت كردن بودند. شور و هيجان توأم با وحشت و نگرانى، در مجلس حكمفرمايى مى‏كرد. خمينى لب به سخن گشود... (نهضت امام خمینی ج1 ص495-492) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند محرم و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢استقلال ملی یعنی شرافت ملی ⚫️به مناسبت بیست و یکم شهریور؛ سال‌روز شهادت شهید خیابانی 🔴اوضاع ایران به شدت آشفته شده بود و کشور ما عملا جولان‌گاه و شده بود . مجلس آن زمان جهت بهبود وضعیت مالی و اداری کشور تصمیماتی گرفته بود که البته به مذاق آن زمان خوش نیامده بود و دولت تزاری به ایران تنها چهل و هشت ساعت فرصت داد که تصمیمات خود را پس بگیرد در غیر این صورت نیروهای سالدات و قزاق را به سمت قزوین گسیل خواهد داد. ◀️«انتشار خبر التیماتوم، تهران را تکان سختی می‌دهد. زن و مرد، کوچک و بزرگ به کوچه‌ها می‌ریزند. مدارس تعطیل می‌گردد، بازاریان و کسبه دست از کار می‌کشند، وزارت‌خانه‌ها و تجارت‌خانه‌ها تعطیل می‌شوند.حالا دیگر جنگ بین استبداد و مطرح نیست بلکه سرنوشت یک ملت مطرح است. هزاران نفر در ، میدان مجلس، مسجد سپهسالار و خیابان‌های اطراف گرد هم می‌آیند... 🔻شیخ محمد خیابانی در این اجتماع عظیم با صدایی رسا چنین عنوان کرد: ملتی که شش هزار سال سابقه دارد، به این آسانی از استقلال خود صرف نظر نخواهد کرد. زیرا استقلال هر ملتی شرافت اوست. اگر نتوانیم کشور خود را نجات دهیم و شرافتمندانه زندگی کنیم لااقل در راه خود جان خواهیم داد. زیرا در چنین مواقع خطرناک و حساس زنده ماندن محو شدن است بعد از این سخنرانی چنان شور و هیجانی در حاضران پدید آمد که فریاد «پاینده باد ایران، زنده باد خیابانی» تا مدتی پس از پایان سخنرانی در هوا طنین‌افکن شد.»(فصلنامه پانزده خرداد شماره 14 ص196-195) ⚫️پی‌نوشت: دین اسلام به ویژه مذهب ؛ ضامن استقلال دول اسلامی است و عدم جواز سلطه بیگانه بر حیات مسلمین یکی از مسلمات دینی ماست. البته فهم این مهم نیازی به مسلمان بودن ندارد و هر ایرانی با دیدن چند هزار سال استقلال تن به وابستگی نخواهد داد. اما برخی دولت‌مردان و نفوذی‌های اطراف آن توان درک این نکته را ندارند. به طور مثال که از او به عنوان مشاور اثرگذار رئیس‌جمهور یاد می‌کنند به صراحت ضرورت و اهمیت استقلال ملی را در کتاب خود نفی می‌کند؛ کتابی که به امضا و تأیید جناب نیز رسیده است. این اشخاص را باید موریانه‌های استقلال و عزت ملی دانست که البته با نبود، یا کم‌بود شیخ محمد خیابانی‌ها در مجلس و جولان وکیل‌الدوله‌ها در آن توانستند در مقاطع حساس با تصویب برجام و پیگیری برجام‌های بعدی استقلال و شرافت ملی ایران زمین را به مخاطره بیندازند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.