eitaa logo
(🌼بوی باران🌼)
95 دنبال‌کننده
221 عکس
116 ویدیو
41 فایل
مذهبی،عقاید(پرسش و پاسخ)،احکام،داستانک،خانواده،انگیزشی. ارتباط با خادم کانال: @M_Ramazanghasem
مشاهده در ایتا
دانلود
🎁 به دلیل استقبال و درخواست‌های رسیده، زمان شرکت در مسابقه تا ۲۰ آبان تمدید و اسامی برندگان ۲۵ آبان (روز حماسه و ایثار اصفهان) از طریق همین کانال اعلام خواهد شد: 📝 شرکت در مسابقه: m8r.ir/1313 🔰 بیشتر درباره ۱۳ آبان بدانیم 📝 دریافت متن ۱ 📝 دریافت متن۲ 📝 دریافت متن۳ 📝 دریافت متن۴ 📝 دریافت متن۵ 🎧 دریافت صوت ۱ 🎧 دریافت صوت۲ 🎧 دریافت صوت۳ 🎧 دریافت صوت۴ 🎧 دریافت صوت۵ 🎥 دریافت فیلم ۱ 🎥 دریافت فیلم۲ 🎥 دریافت فیلم۳ 🎥 دریافت فیلم۴ 🎥 دریافت فیلم۵ 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
سوال: چرا باید مورد آزمون الهی واقع شویم و رنج بکشیم مگر خداوند ما را دوست ندارد؟ 🔰پاسخ 🌟قسمت اول پاسخِ چرا آزمون الهی؟ ✅«آزمایش‌های الهی،نشان از ربوبیت و تدبیرخداوند در زندگیِ ماست؛ در واقع چکاب روحی است که ما را در تشخیص بیماری‌های جسمی یاری می‌دهد، به واسطه‌ی ابتلائات الهی عیوب انسان شناسایی و بر ملا می‌گردد. با آنها متوجه‌ی آلودگی‌ها و ناشناخته‌های خفته درون‌ خود شده و متوجه می‌شویم چه انسان عجول، کینه‌توز، حسود و یا کم ظرفیت و...هستیم. 👀 آگاهی به حکمت ابتلائات الهی، نگاه نادرست انسان را نسبت به آزمایش‌های الهی اصلاح می‌کند. ✅ نگاه صحیح به ابتلائات الهی: 1⃣ در مواجهه با آزمون‌های الهی منفعلانه عمل نکنیم و تماشاگر نباشیم بلکه شایسته است انسان دست روی دست نگذاشته و مانند زمان مواجهه با بیماری‌های جسمی گامهایی در جهت بهبود بردارد و نحوه‌ی برخورد صحیح با آنها را در پیش بگیرد. درصورت یافتن راهکار از آن راهکار استفاده کند در غیر این صورت، صبر پیشه کند و جزع و فزع نکند تا از اجر و ثواب الهی برخوردار شود. 2⃣ برخی از حوادث زندگی‌ آزمایش الهی است، نه همه‌ی آنها. زیرا انسانها در مواجهه با آزمون‌های الهی در مقابل دوراهی "اصلاح" و "اصرار" قرار می‌گیرند. 📛برخی از انسانها به‌ جای اصلاح نفس، مسیر اصرار بر عیوب و گناه را در پیش می‌گیرند و حوادث مترتب بر این اصرار که برای تَنَبُّه فرد و نتیجه‌ی عمل و یا عقوبت رفتار سوء اوست؛ نظیر بسیاری از مرگ‌های زودرس و عذاب استیصال را نمی‌توان آزمایش الهی دانست. 👈عذاب استیصال: عذابی که ریشه را از بیخ می‌کَنَد، عذاب قوم ثمود از همین نوع بود که خداوند در سوره‌ی نوح آیه ۲۵ به آن اشاره فرموده است. این عذاب مربوط به کسانی است که اصرار بر اشتباهات نفس‌شان دارند. 🌟قسمت دوم پاسخ :مگر خدا ما را دوست ندارد؟ آری خدا ما را دوست دارد و همه توجهات و مراقبت‌های خویش از ما را در قالب باید و نبایدها ارائه نموده و در صورت وجود مشکل جهت بهبود ما را در رنج و سختی قرار می‌دهد؛ نظیر مادری مهربان که با وجود تمام مراقبتها از فرزندش، زمان بیماری او را به دستان جراح حاذق می‌سپارد و یا لقمه را از گلوی فرزند بیرون می‌آورد تا فرزندش دچار خفگی نشود‌. 💫اولیای الهی توجه به بایدها و نبایدها دارند وجود آزمون‌های الهی جهت ارتقا درجه است. @booyebaran313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🐛🦋🐛🦋🐛🦋🐛 🙎شخصی چشمش و دوخته بود به پیله، یکدفعه دید سوراخ کوچکی در پیله ظاهر شد؛ چند ساعتی به جدال پروانه برای خارج شدن از سوراخ کوچک ایجاد شده درپیله نگاه کرد. 🦋سپس فعالیت پروانه متوقف شد و به نظر رسید تمام تلاش خود را انجام داده و نمی تواند ادامه دهد. آن شخص تصمیم گرفت به پروانه کمک کند و با قیچی پیله را باز کرد. پروانه به راحتی از پیله خارج شد؛ اما بدنش ضعیف و بال هایش چروک بود. آن شخص باز هم به تماشای پروانه ادامه داد. چون انتظار داشت که بال های پروانه باز، گسترده و محکم شوند و از بدن پروانه محافظت کنند. هیچ اتفاقی نیفتاد! 🦽در واقع پروانه بقیه عمرش به خزیدن مشغول بود و هرگز نتوانست پرواز کند. چیزی که آن شخص با همه مهربانیش نمی دانست؛ این بود که محدودیت پیله و تلاش لازم برای خروج از سوراخ آن راهی بود که خدا برای ترشح مایعاتی از بدن پروانه به بال هایش قرار داده بود تا پروانه بعد از خروج از پیله بتواند پرواز کند. آری خدا مشکلاتی در سر راهمان قرار داده تا قوی شویم. @booyebaran313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي درسی به‌ یادماندنی 🔸گردش تفریحیِ کوهستان بود اما استاد در اندیشه درسی برای دانشجویانش بود‌؛ بعد از یک پیاده روی طولانی همه خسته و تشنه در کنار چشمه ای نشستند و تصمیم به استراحت گرفتند؛ استاد به هریک از آنها لیوان آبی داد و از آنها خواست قبل از نوشیدن آب یک مشت نمک درون لیوان بریزند. از آنها خواست تا آن آب را بنوشند شاگردان هم همین کار را کردند ولی دانشجویان تنها جرعه‌ای کوچک نوشیده و هیچ یک نتوانستند آبِ لیوان را کامل بنوشند چون خیلی شور بود . بعد استاد مشتی نمک را داخل چشمه ریخت واز آنها خواست از آب چشمه بنوشندو همه از آب گوارای چشمه نوشیدند. استاد پرسید: «آیا آب چشمه شور بود؟» همه گفتند:«نه ...آب بسیار خوش طعمی بود». 🔹استاد گفت: «رنج هایی که برای شما در این دنیا در نظر گرفته شده نیز همین یک مشت نمک است نه بیشتر ونه کمتر ...این بستگی به شما دارد که لیوان آب باشید و یا چشمه. اگر چشمه باشید می‌توانید رنج ها را در خود حل کنید؛ پس سعی کنید چشمه باشید تا بر رنج ها فائق آیید». 🔆 @booyebaran313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 ﷽💥 ┄┅═✾•••✾═┅┄┈ یک سوال؟ ⁉️ واقعه‌ی عاشورا با آن شهادت سنگین، عظیم و اسارت کجایش زیبا بود که حضرت زینب فرمودند: «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا»، من جز زیبایی ندیدم؟ ⁉️چگونه انسان می‌تونه به درک زیبایی کار خدا در متن بلا برسه؟ واقعه‌ی کربلا می‌تواند از چند زاویه مورد بررسی قرار گیرد: ۱) عملکرد دشمنانِ امام حسین: کار دشمنان سیدالشهداء(ع) که به هیچ وجه زیبا نبود بلکه کار زشت را به زشت‌ترین صورت انجام دادند و هم آن کسانی که مرتکب این جنایات شدند مورد لعن الهی هستند و هم کسانی که زمینه تاریخی و اجتماعی این کار را فراهم کردند و هم  کسانی که شنیدند و راضی به این کار بودند.  ۲) عملکرد امام حسین،اصحاب و اهل‌بیت‌شان. امام که در متن و محور این ابتلاء عظیم هستند و در عین حال در مقام رضای محض نسبت به تدبیر الهی هستند، این چهره‌ی عاشورا در نهایت زیبایی است. بندگی بالاتر از این، جامع تر از این و کامل تر از این ممکن نیست. اصحاب و اهل بیت سیدالشهداء(ع) هم همینطور هستند. کار آن ها هم زیباست. ۳) اراده‌ی الهی اما بالاخره اصل عاشورا همه افعالی که انجام شده اراده حضرت حق و تدبیر و ربوبیت اوست؛ هر چه کار سیدالشهداء(ع) زیباست، کار خدای متعال زیباتر است؛ واقعا همه این زیبایی هایی که از سیدالشهداء(ع) سر زده جز با عنایت خدا، لطف خدای متعال و دستگیری خدای متعال ممکن نیست یعنی اگر خدای متعال محبتش شامل ولی خدا نشود هیچ ولی از اولیای خدا به کمترین بندگی موفق نمی شود. لذا سیدالشهداء(ع) در همه این بندگی، خودش را مهمان خدای متعال و بدهکار او می داند، هیچ طلبی نیست. درست است که حضرت پیمانه را در بندگی پر کردند ولی آیا خدای متعال در خدایی پیمانه را برای سیدالشهداء(ع) پر نکرد؟ پیمانه پر بندگی زیباتر است یا پیمانه پر خدایی؟ حتما پیمانه پر خدا زیباتر است. درست است که سیدالشهداء(ع) وفای بالله کردند اما زیباتر از آن وفای خدا به ایشان است.  اما وفای خدا با سید الشهداء چگونه است؟ «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً»  این ارجعی فوق همه وفای سیدالشهداء(ع) بالله است. خدای متعال اینقدر برای امام حسین(ع) ارزش قائل است که رضای او را در قرآن ذکر می کند و می گوید تو از ما راضی شدی؟ ما هم از تو راضی هستیم. این «مَرْضِيَّةً» فوق آن «رَاضِيَةً» است این مقام رضوان است آن هم مقام رضوان است برای سیدالشهداء(ع). خدای متعال ایشان را در مقام رضوان قرار دادند این همان «فَادْخُلِي فِي عِبَادِي * وَ ادْخُلِي جَنَّتِي» است، سیدالشهداء(ع) به مقام رضوان رسید آن هم رضوانی که برای ایشان است یعنی خدای متعال او را دوست می دارد و طعم دوستی خودش را به او بدون حجاب می چشاند که این ضیافت سیدالشهداء(ع) است و میهمان محبت خدا است. این مقام خیلی بالایی است. آری هنر این است که با وجود رنج و سختی بتوانیم بنده‌ی نه تنها شاکر باشیم و همانگونه که حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر اینکه اشاره به این زیبایی‌های عاشورا داشتند عقیده‌ به جبر را که در زمان بنی امیه مورد پذیرش حکام و مردم بود را باطل نمودند ما نیز بتوانیم مدافع دین باشیم و به شبهاتی که دشمنان برای پیشبرد اهداف شوم‌شان ایجاد می‌کنند را پاسخ دهیم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•• @booyebaran313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻دوستی همیشه وقتی با مشکلات و رنجهای زندگی مواجهه می‌شود سخنش این است که چرا خدا بعضی از انسان ها را بدبخت آفریده؟ و مشکلات مؤمنین بیشتر از دیگران است؟ ✅در پاسخ این سوال: 🔹اولا: تعریف بدبختی و بیچارگی است؛ واقعا بدبختی چیست؟ فردِمعاد باوری که زندگی خود را منحصر به این دنیا نکرده و حیات اصلی را در عالمی دیگر می داند، چه چیزی را بدبختی می داند؟ چنین فردی دنیا را مزرعه آخرت می‌داند و به نیکی دریافته که بر طبق آیه ۶۴ عنکبوت سرای آخرت سرای زندگانی است و این دنیا محل آسایش و استراحت نیست بلکه میدانی برای عمل و تلاش است.  فرض کنید که مسابقه ای برگزار شده، و شرکت کنندگان باید مسیری بیست کیلومتری را بدوند، یک نفر با رنج و زحمت زیاد با سرعت به سمت انتهای مسیر می شتابد؛ در راه می بیند که یک عده نشسته اند و مشغول خوردن غذا هستند، عده دیگری نشسته اند و با یکدیگر گفتگو می کنند و ... آیا این دونده، هرگز خود را بدبخت و بیچاره می خواند؟! یا مسرور است که متوجه بهترین عمل شده و مشغول انجام آن است؟ با این نگاه آنچه در ابتدا اسم بدبختی به آن داده ایم، بستری برای رشد و تعالی می شود، تا آنجا که بدترین محیط  ها، عالی ترین ثمرات را به بار می نشاند: وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی‏ عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی‏ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی‏ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ؛ (تحریم/۱۱) و نیز خداى تعالى براى كسانى كه ایمان آوردند مثلى مى‌‏زند و آن داستان همسر فرعون است كه گفت: پروردگارا نزد خودت برایم خانه‌‏اى در بهشت بنا كن و مرا از فرعون و عمل او نجات بده و از مردم ستمكار برهان.   🔹ثانیا: رنج‌ها گاهی برای منحرف نشدن و آلوده نشدن ما(پیشگیری) انسانهاست و گاهی برای اصلاح و از بین بردن آلودگی های ماست(درمان)؛یکی از این آلودگی‌ها تکبر است؛ تا یک‌مقدار آدم خوب می‌شویم؛ دچار تکبر می‌شویم باید مدام تکبر را از بین برد و راه از بین بردن تکبر وجودرنج‌هاست. 🔸ثالثا:مشکلات دنیا برای همه هست حتی آن خانواده غیر متدین به ظاهر خوشبخت را که می بینیم دچار رنجِ باطنی نظیر غم و افسردگی هستند که چون اینها در ظاهر نمایان نیستند توهم عدم رنج آنها به ذهنِ افرادی که با آنها مواجه می‌شوند ایجاد می‌شود ولی رنجِ مؤمنین بیشتر از دیگران است. چرا؟ چون خدا می‌خواهد مؤمنین را در این دنیا سالم‌تر نگه دارد(یعنی کمتر دچار فساد و انحراف شوند) تا در آخرت نصیب بیشتری از نعمت‌های الهی ببرد. نتیجه اینکه:  خدای تعالی بندگان را متفاوت آفریده و هر کدام از آنها را به شکلی مورد آزمایش و امتحان قرار می دهد: بعضى را كور و بعضى را بینا، بعضى را زیبا و بعضى را زشت، بعضى را عالم و برخى را جاهل، بعضى را فقیر و بعضى را غنى كردم، بعضى را مطیع و برخى را عاصى، برخى را بیمار و عده‏اى را سالم، بعضى را زمین ‏گیر و برخى بدون عیب هستند.   همه این كارها لازمه خلقت بود. براى این كه آن شخص سالم و بى ‏عیب به آن شخص معیوب نگاه كند و به خاطر سلامتى‌‏اش شكر و حمد خدا بگوید. و یا آن كه عیب‏دار است به شخص سالم نگاه كند به خدا متوسل شود تا به او هم سلامتى بدهد. و همچنین به بلاى خدا صبر كند تا به او پاداش خوب بدهد؛ یا این كه شخص غنى به فقیر نگاه كند به خاطر ثروتى كه دارد حمد نماید، و یا شخص فقیر با دیدن شخص غنى از خدا ثروت بخواهد و یا این كه مؤمن به كافر نگاه كند به خاطر هدایتى كه دارد حمد و سپاس گوید...  حالا اگر بخواهیم مؤمن باشیم و کمتر مشکل داشته باشیم چه کنیم؟ اهل‌بیت(ع) فرموده‌اند: شیعیان ما زیاد دعا کنند تا خدا مشکلاتشان را کم کند و اِلا چون دوست ما هستند، مشکلاتشان زیاد خواهد بود. @booyebaran313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ ⚡️بلا و مصیبت‌های ما از روی رحمت الهی است. قبول نداری؟! ✨با عزیزت یه جای خیلی خیلی سرد بودین؟ می‌بینین عزیزتون داره خوابش می‌بره میتونی بگین نمیزنم تو گوشش چون دردش میگیره؟! میزنین تو گوشش چون دوسش دارین..! دوس نداری بخوابه که بعد هم از این دنیا... 💫بلاها شبیه سرعت‌گیر جاده ها عمل می کنند خدا اونها رو سر راه ما گذاشته تا خواب‌مون نبره و اگه خوابمون بُرده بیدار بشیم. 🌟بیداری ما هم در این دنیا هزینه داره. اگه هزینه‌اش و نپردازیم خواب می‌مونیم. 🤲الهی این بیدارباش‌های الهی بیدارمون کنه و شاکر نه شاکی از خداوند! @booyebaran313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از (🌼بوی باران🌼)
سؤالی دیگر ❓علت برگزاري 2 فاطميه جهت شهادت حضرت فاطمه (س) چيست؟ ميشه بگيد منظور از دهه فاطميه چي هست و چند روز هست؟ ✍️پاسخ: ✔️در ميان علماي شيعه، دو احتمال براي ايام فاطميه معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پيامبر(ص) يا نود و پنج روز بعد از رحلت ايشان. بنابراين با توجه به رحلت پيامبر اسلام(ص) در بيست و هشتم صفر، بنا به روايت هفتاد و پنج روز، در مورخه سيزدهم تا پانزدهم جمادي الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و اين ايام را فاطمية اوّل مي‌ خوانند. اما بنا به روايت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادي الثاني است و اين ايام را فاطمية دوم مي‌ خوانند. ✔️ ايام فاطميه جمعا 6 روز مي باشد، 3 روز در ماه جمادي الاول و 3 روز در ماه جمادي الثاني. فاطميه اول از 13 تا 15 جمادي الاول است و فاطميه دوم از سوم تا پنجم جمادي الثاني مي باشد. و شايد علت اينكه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفي شده است به اين دليل است كه اين احتمال وجود دارد كه ماههاي قمري از رحلت پيامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، 29 روز بوده باشند، حال آنكه در صورت كامل بودن ماههاي قبل، روز شهادت 13 جمادي الاول و يا سوم جمادي الثاني خواهد بود. چرا كه طبق تقويم، حداكثر سه ماه قمري 29 روزه و حداكثر 4 ماه قمري 30 روزه مي توانند پشت سر هم قرار گيرند. ✔️ اما در عرف، به دهه دوم جمادي الاول، از دهم تا بيستم جمادي الاول كه بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوي بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطميه اول و به دهه اول جمادي الثاني از اول تا دهم جمادي الثاني، كه طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطميه دوم گفته مي شود. @booyebaran313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از (🌼بوی باران🌼)
f68b654fea-5ac4e4fcc2fbb8be008b477e.pdf
162.2K
📖درس چهارم مگه می‌شه از سختی‌ها هم لذت برد؟ ۱۷صفحه_نشر؟ مجاز ☑️ 🌸🎊🌸 @booyebaran313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️حکایت 📜 خدایا چرا من؟! ✍️قهرمان تنیس به خاطر خون آلوده ای كه در جریان یك عمل جراحی دریافت كرد به بیماری ایدز مبتلا شد و در بستر مرگ افتاد. او از سراسر دنیا نامه هایی از طرفدارانش دریافت كرد. یكی از طرفدارانش نوشته بود : چرا خدا تو را برای چنین بیماری دردناكی انتخاب كرد؟ او در پاسخش نوشت : در دنیا 50 میلیون كودك بازیِ تنیس را آغاز می كنند. 5 میلیون نفر یاد می گیرند كه چگونه تنیس بازی كنند. 500 هزار نفر تنیس را در سطح حرفه ای یاد می گیرند. 50 هزار نفر پا به مسابقات می‌ گذارند 5000 نفر سرشناس می شوند. 50 نفر به مسابقات خاص راه می یابند. چهار نفر به نیمه نهائی می رسند و دو نفر به فینال و آن هنگام كه جام قهرمانی را روی دستانم گرفته بودم هرگز نگفتم خدایا چرا من؟ و امروز هم كه ازاین بیماری رنج می كشم هرگز نمی توانم بگویم خدایا چرا من؟ ✅ یادمان باشد زندگی مالامال از خوشی‌ها و موفقیت‌ها و ناخوشی‌ها و شکست‌هاست. @booyebaran313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅خیلی وقتها شده که ما خیری به یه نفر رسوندیم با نیت برای رضای خدا اما؛ اگه از همون آدم کوچکترین ضربه ای بخوریم اولین چیزی که میگیم: بشکنه این دست که نمک نداره؛ به هرکس خوبی کردم بدی دیدم. "مهربان بودن عالیه" اما عالی‌تر اینه که از محبتی که کردیم رد بشیم. و دریافت کننده‌ی محبتمون را "مدیون" ندونیم. و این و بدونیم اگه محبت‌مون واقعا برای رضای خدا بوده؛ پاداش‌مون را خدا میده نه بنده خدا. و......دست بی نمک دستی است که منتظر پاسخ از بنده‌ی خداست. از طرف دیگر اگر از کسی کوچکترین محبتی دیدیم نمک شناس باشیم. چون در قرآن هم آمده: "هل جزا الاحسان الا الاحسان" پاسخ محبت محبت است. پاسخ شیرینی،تلخی نیست. ☘و چقدر زیباست که: "بی توقع مهربان باشیم." @booyebaran313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆مردخوشبخت پادشاهی پس از اینکه بیمار شد گفت: "نصف قلمرو پادشاهی‌ام را به کسی می‌دهم که بتواند مرا معالجه کند" 🔅تمام آدم‌های دانا دور هم جمع شدند تا ببیند چطور می شود شاه را معالجه کرد، اما هیچ یک ندانست ✅تنها یکی از مردان دانا گفت: "فکر کنم می‌توانم شاه را معالجه کنم. اگر یک آدم خوشبخت را پیدا کنید، پیراهنش را بردارید و تن شاه کنید، شاه معالجه می شود" 🔅پادشاه پیک‌هایش را برای پیدا کردن یک آدم خوشبخت فرستاد.... آنها در سرتاسر مملکت سفر کردند ولی نتوانستند آدم خوشبختی پیدا کنند. حتی یک نفر پیدا نشد که کاملا راضی باشد. 1️⃣آن که ثروت داشت، بیمار بود. 2️⃣آن که سالم بود در فقر دست و پا میزد، 3️⃣ یا اگر سالم و ثروتمند بود زن و زندگی بدی داشت. 4️⃣یا اگر فرزندی داشت، فرزندانش بد بودند. خلاصه هر آدمی چیزی داشت که از آن گله و شکایت کند. ✅بالاخره شبی از شب‌ها، شاهزاده از کنار کلبه‌ای محقر و فقیرانه رد میشد که شنید یک نفر دارد چیزهایی می‌گوید. "شکر خدا که کارم را تمام کرده‌ام. سیر و پر غذا خورده‌ام و می‌توانم دراز بکشم و بخوابم! چه چیز دیگری می‌توانم بخواهم؟" 🔅پسر شاه خوشحال شد و دستور داد که پیراهن مرد را بگیرند و پیش پادشاه بیاورند و به مرد هم هر چقدر بخواهد بدهند. پیک‌ها برای بیرون آوردن پیراهن مرد توی کلبه رفتند. ◀️اما مرد خوشبخت آن قدر فقیر بود که پیراهن هم نداشت!!! آری تمام سرمایه مرد خوشبخت قناعت او بود‌ و قناعت بزرگترین سرمایه است؛ در حدیث آمده : 🌷"عز مَن قنع و ذل مَن طمع." 🌷"طمع را نباید تو چندان کنی که صاحب کرم را پشیمان کنی" ✅ هرچه وابستگی و انتظارات‌ و توقع‌مان بیشتر؛گرفتاری‌ها و رنج‌مان بیشتر. @booyebaran313
«هو الکبیر» داشتم در رابطه با موضوعی با همسرم صحبت می کردم و می گفتم:« حالا فردا خدا بزرگه، إن شاء الله ببینیم چه میشود.» که یکدفعه محمد حسین با نگاهی سرزنش آمیز گفت:« مامان؛ مگه خدا، امروز کوچیکه؟! خدا همیشه بزرگه. امروز و فردا هم نداره.» و چقدر جمله اش تکانم داد. و عمیقاً مرا به فکر فرو ب‍ُرد. شاید ما خیال می کنیم، جمله ی « فردا خدا بزرگ است»،صرفاً یک اصطلاح رایج و غلطی است که وِرد زبانمان شده، اما متأسفانه اگر در مناسبات زندگی هایمان نیز کنکاش کنیم، متوجه می شویم که گاهی وقتها، واقعاً خدایمان، کوچک می شود. و محمد حسین، راست می گفت. خدای ما، همیشه و هرجا بزرگ است و این میزانِ فاصله ی بسیارِ ماست که گاهی او را کوچک می بینیم. و بدون تردید، وقتهایی که احساس می کنیم به تهِ تهِ ناامیدی رسیدیم، در دور ترین بُعد، از خدا ایستاده ایم. که نتیجه اش می شود ترس و دلهره و اضطراب از ناملایمات دنیا. و اینجاست که باید تا دیر نشده، دست بجنبانیم و فاصله مان را با خدا یک تنظیم اساسی بکنیم و این کار، تنها با فاصله یاب یقین و توکل، مُیسّر خواهد شد. و شگفتا! که هرچه نزدیکتر شویم، باز هم جایی هست برای بیشتر نزدیک شدن. بدون آنکه حدّ یقفی در کار باشد. و شاید این همان، معنای جمله ی زیبای «الله أکبر » است، که با قُرب بیشتر، خدا در وجود ما، بزرگ و بزرگتر خواهد شد‌. ...................................... امروز محمدحسین، استاد عقاید من بود و من در ذهنم، اسم درس این کلاس را گذاشتم:« بزرگِ ناتمام». شاید عجیب بنظر برسد، اما احساس کردم، تمام عقاید و کلامی که روزگاری خوانده بودم و فکر می کردم به کارَم نیامده، از طریق DNA به محمد حسین منتقل شده است. و کاش احساسم، درست باشد. و کاش همیشه متفکر و عمیق بماند. و من إجابت این دعا را فقط از تو می خواهم فقط از تو ای خدای من؛ بزرگِ ناتمام من... ف.اصفهانی ۲۴مهر۱۴۰۲ 🙏😊 🌺@noonoghalam🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چیکارکنم راحت شم ؟ من الآن یک دعا می‌کنم، شما «الهی آمین» بگویید و یقین داشته باشید که این دعا مستجاب نخواهد شد! «خدایا یک زندگیِ خوش و خرّم، به ما عنایت بکن؛ این‌قدر خوب باشد! خانم‌مان آن‌جوری باشد که دلمان می‌خواهد، شوهرمان آن‌جوری باشد که دلمان می‌خواهد، پسرمان، دخترمان، آن‌جوری که دلمان می‌خواهد، همسایۀ‌مان آن‌جوری که دلمان می‌خواهد...» بابا دیگر فکر کنم شما از دنیا رفته‌ای و مرحوم شده‌ای! چون در دنیا این‌جوری نیست! می‌فرماید: مؤمن، یا همسرش اذیتش می‌کند، یا همسایه‌اش، یا همکارش؛ زیر دستش! می‌‌فرماید: اگر هیچ‌کسی از اطرافیانش هم اذیتش نکند، می‌رود در خیابان یک‌نفر تصادفاً اذیتش می‌کند، از سر سوءتفاهم و الکی! بالاخره باید از یک جایی بخورد، نمی‌شود که نخورد!  (مَا أَفْلَتَ الْمُؤْمِنُ مِنْ وَاحِدَةٍ مِنْ ثَلَاثٍ وَ رُبَّمَا اجْتَمَعَتِ الثَّلَاثُ عَلَیْهِ إِمَّا أَنْ یَکُونَ مَعَهُ فِی الدَّارِ مَنْ یُغْلِقُ عَلَیْهِ الْبَابَ یُؤْذِیهِ أَوْ جَارٌ یُؤْذِیهِ أَوْ شَیْ‏ءٌ فِی طَرِیقِهِ وَ حَوَائِجِهِ یُؤْذِیهِ ؛) من نمی‌خواهم شما را دعوت به صبر بکنم؛ می‌خواهم شما را دعوت به «رشد» بکنم؛ رشد پیدا کنید. این فرصت‌ عالی‌ای است! نه اینکه من و شما این‌جور باشیم. امام باقر(ع) می‌فرماید: من از غلامان خودم و خانوادۀ خودم گاهی شکنجه‌ای می‌شوم و سخت‌ترین تحمّل را می‌کنم، خطای غلام یا زیردست خودم را تحمّل می‌کنم و می‌دانم رشد و تقرّبم به خدا در صبر عیب این غلامان است.  (إِنِّی لَأَصْبِرُ مِنْ غُلَامِی هَذَا وَ مِنْ أَهْلِی عَلَى مَا هُوَ أَمَرُّ مِنَ الْحَنْظَلِ إِنَّهُ مَنْ صَبَرَ نَالَ بِصَبْرِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ الْقَائِمِ وَ دَرَجَةَ الشَّهِیدِ الَّذِی قَدْ ضَرَبَ بِسَیْفِهِ قُدَّامَ مُحَمَّدٍ(ص) ؛ ) آنهایی که مدیر هستند یا معلّم هستند حتماً یک زیردستی دارند که کفرشان را در می‌آورد! روایت است. حتماً شکنجه‌ات می‌کنند. در روایت هست هیچ مدیری نیست که زیردستِ آزاردهنده نداشته باشد. تا دیدی یک کسی اذیت کرد، بگو «بچه‌ام» اشتباه کرد. این «بچه‌ام» یک قرص و کپسول خیلی مؤثر است! فکر کن او بچه‌ات است. نگو آدم از بچه‌اش هم عصبانی می‌شود ها! یک حسّ مامانی بگیر! اینها همه بچه‌ام هستند. «بچه‌ام نفهمید!» اصلاً عصبانیت برطرف می‌شود. این قرص برای رفع غضب، قرص خوبی است. اگر وقتی می‌گویی «بچه‌ام» باز هم عصبانی می‌شوی، دوزِ این قرص را ببر بالا. یک مُدل دیگر هست؛ این 250 است ولی پانصدش هم هست! پانصدش در داروخانه نوشته «نی‌نی کوچولوی من!» دیگر ببین نی‌نی کوچولو وقتی جای خودش را هم کثیف می‌کند، مامان عصبانی نمی‌شود. نی‌نی کوچولو است دیگر! با مصرف این داروها رشد پیدا کنید. فرصت‌ عالی‌ای است. با توجه به سخنان استاد: راحتی در دنیا نیست گشتم نبود نگرد نیست. دنیا همانند میدان مسابقه‌ای پر از موانع است که برداشتن موانع آن ممکن نیست ولی رد کردن موانع با مهارت‌های لازم می‌تواند برای ما مفید باشد و ما را به سرمنزل مقصود که بهشت و راحتی مطلق است خواهد رساند. @booyebaran313