.
#ادامه_جلسات_انجمن_ساهور
📚آغاز خوانش و نقد کتاب «صور سکوت»، نوشتهی محمدقائم خانی
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
«صور سکوت»، نوشتهی محمدقائم خانی
صور سکوت از زبان نویسندهی کتاب:
مهمترین چیزی که «صور سکوت» حول آن شکل گرفته، «انتظار» است. انتظار برای آمدن منجی موعود، بخش مهمی از ادیان ابراهیمی است که در ادبیات دنیا بسیار مورد توجه بوده؛ اما در کشور ما کمتر به آن عنایتی شده است.
حوادث آن در سه جغرافیای عمده خوزستان عهد ساسانی، حجاز اسلامی و منطقه شامات پیش فتح (یعنی روم شرقی) جریان دارد. زمانش مربوط به سالهای 12 و 13 هجری قمری است که مورد توجه قرار نمیگیرد.
از چهار دین در این داستان شخصیت وجود دارد و از مسالک و مکاتب دیگر هم نامی به میان میآید؛ اما مهمترین وجه ممیزه آن پرداختن به موضوع مهجور مانده «انتظار موعود» است.
پ.ن: صور سکوت در دو جشنواره جلال آلاحمد و قلم زرین مورد تقدیر قرار گرفته است.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
هدایت شده از احمد اولیایی
فیلم «مست عشق» روایت سه عشق بود؛ عشق میان شمس و مولانا، شمس و کیمیا، اسکندر و مریم.
هر سه عشق با هدایت و مداخله شمس، عشق ناب و پاک، تحول بخش و رهایی بخش جلوه میکند و حتی زن در آن به مثابه معشوق جنسی نیست، بلکه آینه خداست و رابطه عاشق و معشوق در طول رابطه بنده و خدا تعریف میگردد.
آنچه که من در فضای سینما دیدم، این بود که جوانان و نوجوانان با فیلم ارتباط نگرفتند، احتمالا با توجه به نام و بازیگران فیلم انتظار یک عاشقانه فیلم فارسی داغ را داشتند اما توی ذوقشان خورد...
فیلم را از نظر فنی نپسندیدم اما از نظر پیام، سطح نخبگانی تری از سینمای عامه را دنبال میکرد و به دنبال تبیین معنای والای از «عشق» بود.
https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1715156810723705593
@ahmad_olyaei
.
رماننویس و مورخ
رماننویس و مورخ هر دو سر و کارشان با روایت است، اما داستان نویس میخواهد خلق هنری داشته باشد، لذا قوه تخیل و خلاقیت را در خود شعلهور ساخته و به توصیف صحنه، شخصیت و اتفاقات میپردازد، در حالی که مورخ گزارشگر محض تاریخ است و صرفا آنچه را که در گذشته رخ داده روایت میکند. بنابراین پیوند بین داستان و تاریخ باید بهگونهای صورت پذیرد که هم خلق ادبی با تکیه بر جنبههای هنری داستان نویسی اتفاق بیفتد و هم از آنچه در گذشته رخ داده بهره گرفته شود.
با مرور اشکال مختلف داستان به این نتیجه میرسیم که اگر بخواهیم بین تاریخ و اشکال مدرن داستانی پیوند عمیقی برقرار کنیم که هم لذت تفننی بودن به مخاطب ببخشد، هم ارزش ادبی والایی داشته باشد و هم تا اندازهای از واقعیتهای یک دوره زمانی (تاریخی) اِلمانها، واقعیات و آنچه در گذشته اتفاق افتاده، بخشی را منتقل سازد، ناگزیریم پیوند بین رمان- که عالیترین و مطولترین نمونه داستانی است- و تاریخ را بررسی کنیم.
رماننویس تاریخی به گذشته نظر داشته و از این لحاظ با مورخ وجه اشتراک دارد. در رمانهای تاریخی مدرن امروزی، شخصیتهای اصلی که یا خود قهرمان واقع میشوند و یا دوره و زمانه زیست آنها محور لحاظ میشود، هویت تاریخیشان محرز شناخته شده است. در رمان تاریخی میتوان محور را همین شخصیت شناخته شده قرار داد و یا شخصیت تخیلی و خود ساخته را به زمانه و دورهای که او در آن زیست میداشته، فرستاد.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔻جشن پرفروش کتاب «خاتون و قوماندان»
🔹باحضور:
مریم قربانزاده (نویسنده)، عضو شورای انجمن ساهور
🔹زمان: شنبه ۲۲ اردیبهشت ساعت ۱۳
🔹مکان: نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی، راهروی ۶ غرفه ۱۳۱
#خاتون_قوماندان
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
#نمایشگاه_بین_المللی_کتاب_تهران
🌐https://eitaa.com/bouath
این شاید وظیفه و تکلیف ما باشد که داریم تاریخ اسلام ،دانش اجتماعی مسلمین، علوم سیاسی ، ادبیات و...می خوانیم.
اگر وظیفه و تکلیف ما این ها نیست و اگر به خودمان این را تکلیف نکرده ایم، پس چه تکلیفی داریم؟ چه هدفی داریم؟!
اکثر ائمه در دنیای غیراسلام ناشناخته هستند.
رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیهالسلام:
حالا بعضی از ائمّه (علیهم السّلام) مثل امام حسین (علیه السّلام) و امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، به دلایلی معرفیشده هستند؛ دیگران دربارهشان نوشتهاند، گفتهاند و نوعی شناخت از آنها در دنیای غیر شیعه و حتّی دنیای غیر اسلام وجود دارد؛ لکن اکثر ائمّه (علیهم السّلام) ناشناختهاند.
امام حسن مجتبیٰ با آن عظمت ناشناخته است، حضرت موسیبنجعفر، حضرت هادی، امام جعفر صادق، با آن دستگاه عظیم و فعّالیّت فوقالعاده، اینها در دنیا ناشناختهاند. اگر چنانچه دربارهی اینها حرفی هم گفته شده از غیر شیعه ــ قهراً از غیر شیعه که باشد، جنبهی غیر فرقهای پیدا میکند ــ خیلی قلیل و محدود است. ۱۴۰۳/۲/۱۹
روی جنبه قداست ائمه(ع) باید کار عالمانه قوی و متقن بشود
رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیهالسلام:
راجع به زندگی ائمّه علیهم السّلام از سه بُعد باید کار بشود: یکی از آن بُعد معنوی و الهی، یعنی آن قداست... دربارهی این باید صحبت بشود، منتها متقن صحبت بشود... این جزو چیزهایی نیست که ما دربارهاش بخواهیم تقیّه کنیم یا مثلاً مخفی کنیم؛ نه، باید این جنبهی معنوی و عرشی ائمّه را بگوییم؛ کمااینکه در مورد خود پیغمبر گفتهایم.
مسئلهی معصومیّتشان، مسئلهی ارتباطات آنها با خدای متعال، ارتباطات آنها با فرشتهها ــ اینهایی که هست ــ ولایت آنها به آن معنای معنویاش، اینها را باید بگوییم؛ از این جنبه باید یک کار عالمانهی قوی خوبی انجام بگیرد. ۱۴۰۳/۲/۱۹
ما شیعیان باید ائمه خودمان را به دنیا معرفی کنیم
رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیهالسلام:
تشکیل کنگره جهانی حضرت رضا(علیهالسلام) و این گردهمایی کار بسیار خوبی است؛ چون ماها ــ داخل جامعهی شیعه؛ حالا قبل از اینکه به دیگران برسیم ــ در زمینهی معرفت ائمّه نقایص زیادی داریم؛ گاهی به یک جنبه توجّه شده با افراط و بدون اتقان، از جنبههای دیگر غفلت شده؛ و گاهی حتّی به همان هم توجّه نشده، و به همین مسائل ظاهری و توجّهات ظاهری و مانند اینها بسنده شده.
به نظر من ما به عنوان شیعه، به عنوان مجموعهی اهل تشیّع، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمّهی خودمان را به دنیا معرفی کنیم. ۱۴۰۳/۲/۱۹
همه ائمه(ع) دنبال حاکمیت اسلامی بودند
رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیهالسلام:
راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد باید کار بشود: یکی از آن... مسئلهی سیاست است... هدف عمدهی آنها هم ایجاد جامعهی اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعهی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکانپذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. یک بُعد مهمّ امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا.
خب مادّهاش عبارت است از همین سیاست و ادارهی کشور و ادارهی حکومت. و همهی ائمّه دنبال این بودهاند؛ یعنی بدون استثنا همهی ائمّه دنبال این بودهاند؛ منتها با شیوههای مختلف، در فصول مختلف، با روشها و اهداف کوتاهمدّت مختلف؛ [امّا] هدف بلندمدّت یکی بود. ۱۴۰۳/۲/۱۹
معارف ائمه(ع) باید به زبان فنی و شیوههای درست به دنیا منعکس شود
رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیهالسلام:
اینهمه ما کتاب داریم؛ یعنی مثلاً بحارالانوار بیشتر از صد جلد کتاب است؛ و از این قبیل کتب فراوان است، امّا اینها در یک محدودهی خاصی هستند دیگر. یک شعری آن روز بنده خواندم:
مِی نابی ولی از خلوت خُم
چو در ساغر نمیآیی چه حاصل؟
مِی ناب را باید آورد در ساغر تا قابل استفاده باشد؛ ولی در خُم مانده. این مِی نابِ معارف زندگی ما که از ائمّه آمده... باید به زبان روز، به زبان فنّی، با شیوههای درست به دنیا منعکس بشود. امروز دیگر ارتباط با دنیا کار آسانی شده. ۱۴۰۳/۲/۱۹
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
هدایت شده از شهربانونیوز
✅مریم قربانزاده به پاس نگارش چندین کتاب در عرصه حماسه و ادبیات حماسی و از جمله تألیف کتاب «خاتون و قوماندان»، سومین نشان جهانی فردوسی را دریافت کرد.
🔰ضمن عرض تبریک به این بانوی فرهیخته مفتخر هستیم از یادداشت های خوب خانم قربان زاده در سایت شهربانو بهره ببریم برای مطالعه یادداشت های ایشان به آدرس زیر مراجعه فرمایید:👇
https://shrr.ir/000waq
🌐 #شهربانو، رسانه بانوان
@shahrbanoo_com
.
سرکار خانم مریم قربانزاده ( دانشجوی گرامی دکتری تاریخ اسلام و عضو محترم شورای انجمن علمی ادبی ساهور)
با احترام، به نمایندگی از اعضای خانواده تاریخ و انجمن علمی ادبی ساهور، موفقیت شما را در دریافت "سومین دوره نشان فردوسی" که حاصل پشتکار، تعهد و تخصص شماست، صمیمانه تبریک عرض مینماییم.
ما مطمئن هستیم که این دستاورد تنها یکی از بسیاری از موفقیتهایی است که در آینده شاهد آن خواهیم بود.
امیدواریم که این موفقیت، گامی بزرگ در مسیر حرفهای شما باشد و فرصتهای جدیدی را برایتان فراهم آورد.
با آرزوی موفقیتهای بیشتر، اعضای شورای انجمن ساهور
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
امیرالمومنین علیهالسلام: اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء الی یوم القیامه (بحارالانوار ج۲ ص۴۳)
♡و تنها میروند تا وطن بماند...♡
دیدم این مشهد چرا هی بیقراری میکند ؛
جای باران؛ سیل در این شهر جاری میکند
دیر فهمیدم که او اندر فراق خادمش؛
عزم خود را جزم و دارد گریه زاری میکند.
🖤آمدهام شاه پناهم بده...
#رئیسی
#شهید_جمهور
#سیدالشهدای_خدمت
@zemzemh60
✍حیدری
میگویند رئیس جمهور به قم می آید ، سفر استانی دارد به قم ، این آخرین سفرش است در انتهای دههی کرامت .
یادت می آید در ابتدای دههی کرامت ، در شب میلاد بانو معصومه نیز به قم آمد و ما به استقبالش نرفتیم ، و با دوستانمان دلگیر بودیم از سفر بی موقعاش ، و بر هم خوردن سور و ساتهای فرهنگیمان در شب میلاد .
به حتم خودش میدانست در سفر پایانی اش به قم ، دیگر هیچ مصوبهای را نخواهند نگاشت .
و اینبار اما برای آمدنت به قم به اسقبالت میآیم ، ولی نه با شادی ایام ولادت ، که از غم از دست دادن پدری دلسوز برای محرومان و پسری تابع برای پدر انقلاب به سوگ خواهم نشست.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
✍حیدری
خضر به موسی فرمود " انَّک َ لَن تَستَطیع مَعیَ صَبرا و کَیفَ تَصبرُ عَلی ما لَم تُحط به خُبرا "
و من اکنون به حجت خدا عرضه میدارم ، ما توان صبر در برابر این مصیبت را نداریم ، و چگونه صبر کنیم در حالی که از حکمت این ابتلا بیخبریم .
ای حجت الله ؛ تو بیا و برایمان بگو که چیست حکمت این مصیبت و چگونه صبر کنیم در حالی که وسعت غمش پهنای قلبمان را فرا گرفته و هر چه بیشتر او را میشناسیم و بیشتر بزرگی آن مرد برایمان هویدا میشود ، بیشتر برای مظلومیت و غربتش میسوزیم .
🤲🏻خدایا تو خوب میدانی که هر چه شخص بزرگتر باشد ، داغ فقدانش بزرگتر خواهد بود ، خودت بر دلهای بیتاب ما تصلی و آرامش عطا فرما.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
انتخابات ویژه
✍سبزهای
یکسال زودتر از قرارمان عکسهایت در و دیوار شهر را پر کردهاند.
بدون رقیب، بدون کد، بدون مناظره، بدون تایید شورای نگهبان...
تو مرد قانون و قضایی!
این انتخابات ویژه را خدایت بر پا کرده...
او اراده کرده تو پشت تریبون بدون محدودیت زمان از خدماتت بگویی و دوست و دشمن فقط گوش کنند!
دیگر نباید مورد توهین واقع شوی، باید تکریم شوی!
خدا هم تو را انتخاب کرده!
مبارکت باشد. مبارکمان باشد🖤
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
کفران نعمت نکردیم؟
✍مریم قربانزاده
چطور حواس مان گرم بکش بکش های خودمان شد و از کارهای دولت غافل شدیم؟!
این ذره بین چرک و لک شده را چطور روی هر نشست و برخاست شان گرفتیم و از موضع فهمیدگی! هی کوبیدیم و به نام دلسوزی و عدالت خواهی بر گرده دولت زدیم؟
چرا حواس مان نبود این دولت رسانه ندارد!
چرا یک بار مطالبه نکردیم تلویزیون او را روایت کند.
ما فقط اخبار شنیدیم از افتتاحیه ها و راه اندازی های مجدد و قرار دادهای بین المللی و سفرهای پرمنفعت.
فقط اخبار!؟
یک نفر نباید فکرش برسد که تیم هنرمندان را همراه دولت کند و موج روایت مکتوب ومستند در بیایدکه: مردم! این مرد دارد کار می کند...کار.
چرا الان تلویزیون خانه کوچک مادرش را نشان داد؟ حتی یک خط یک قاب از این خانه و مادر نداشتیم؟!
بپذیریم که کفران نعمت کردیم. رئیسجمهور را رسانه نداشت.
۹ هزار کارخانه را احیاء کرد یعنی چراغ ۹۰ هزار زندگی روشن شد و ما حتی یک کارگر را نیاوردیم پای دوربین تلویزیون که از این خدمت دولت حرف بزند!
بارها از خیلی.ها خواستم تریبون بدهند تا بنویسم، اما همه شان فکر خودشان بودند. می.خواهند کار سیاسی نکنند!
ای خاک بر سر ما اگر دفاع از جمهوری اسلامی، سیاسی کاری باشد!حالا این سرنوشت ماست که برای مرد بیرسانه جمهوری اسلامی دلنوشته بنویسیم و توبه نامه بخوانیم و اظهار شرم و پشیمانی کنیم!میفهمیم؟ تاوان بزرگی برای سکوت و خاموشی مان دادیم؟ خدا هدایت کند همه آنها که دست شان می رسید و کاری نکردند از جماعت فلان جبهه و بهمان مجمع.این مردبا شهادتش برای خودش رسانه ساخت. برای خودش کار رسانهای کرد.
#ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
رمان تاریخی صور سکوت در چه داستانی دمیده است؟
داستان رمان صور سکوت حول محور جستوجو در پی گمشده چهار نسل از یهودیان خوزستان بنا شده است.
گمشدهای که نشانهاش در آسمان است اما عقل فراموشکار و پنهانکار بشرِ منفعتطلب، ردپایش بر زمین را پاک کرده است.
گمشدهای که پاسخ به تمام سوالات انسان است اما گویا منافع بزرگان کنیسه شهر، بر باقی ماندن و دست و پا زدن انسان در مرداب جهل استوار شده؛ جهلی که حاصلش، سرگشتگی و تهیروحی انسان معاصر است.
یوشع، نوری در آسمان میبیند و خبر از نزدیکی ظهور موعود آخرالزمان میدهد. کنیسه به هم میریزد.
یهود با یک تناقض بزرگ روبهروست: گویا موعودی که سالها سینه به سینه، نشانهاش را به نسلنسل خود یادآوری کرده، از تبار یهود نیست.
جنگ درمیگیرد، جنگ تبار، جنگ حفظ قدرت در نسل و ریشه یهود، جنگ گاه برای کشتن دلهای منتظر و گاه برای کشتن چراغ عقل.
چه باید کرد جز سفر؟ یوشع، بنیان حرکت را میگذارد و ابراهیم آغاز میکند. بر مرکب یوشع سوار میشود و به نشانی ستارگان به قلب تاریکی صحرا میزند.
مشکل راحیل، نواده یوشع و ابراهیم با ایمان به موعود همین است. او محمد را ندیده است. آنچه از موعود آخرالزمان برایش باقی مانده، انحراف و عناد و جهل پیروان اوست.
دستخط عمویش، یافث، نشان از دروغین بودن موعود مکه دارد. او که مانند اصلابش به شوق موعود، خطر سفر را به جان خریده، حالا آتش اشتیاق درونش کور میشود.
کدام نشانه عقلانی وجود دارد که راحیل را از دین برگزیدۀ پدرانش برگرداند به دین پیامبری که نه خودش را دیده و نه شاخهای از نورش در میان پیروانش باقی است؟
پیامبری که هنوز نیامده، تیغ و شمشیر به سوی پیروان یهود کشیده. راحیل یک چیز کم دارد و آن ماوراست...
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
(مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ)
از پسِ مطبخ قصر،
تا اندرونی بانو خیزران...
از پچ پچ دخترکان
تا نواختن بر طبل قصاص...
از خواب آشفته زبیده
تا صادقانه ترین وعده .....
*نمایش حُسنیه*
کاری از گروه تئاتر آئین
زمان: دوم الی یازدهم تیر ماه
ساعت: 20
مکان: ابتدای خیابان ساحلی . مصلی . سالن قدس
قیمت بلیط:50,000 تومان
*رزرو بالای ده نفر شامل پنجاه درصد تخفیف است
رزرو بلیط: 09902361267
در خدمت شما و خانواده های گرامیتان هستیم🙏🏻
قدومتان سبز...🍃