eitaa logo
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
2.4هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
216 ویدیو
114 فایل
🔴کانال‌های اطلاع رسانی دانشگاه👇 🔹روابط عمومی @Bounews 🔸آموزش @Bouedu 🔹پذیرش @Boustud 🔸پژوهش @Bouresearch 🔹فرهنگی @BouCul 🔸خدمات دانشجویی @Bouser 🔸اداری @Edaribou ▪️
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘با همکاری دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار می شود: وبینار علمی ✨بررسی تجارت ارزاق و غذای رژیم صهیونیستی 🔸سخنران: دکتر مهدی عرفانیان مدرس دانشگاه و دبیر هسته فقه و حقوق محیط زیست دانشگاه باقرالعلوم ع ⏰زمان: چهارشنبه ۲۸آذر، ساعت ۱۶ محل برگزاری: بر بستر اسکای روم ▫️پیوند شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/saman2/doreghom 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
📢کنفرانس (پیش دفاع رساله دکتری) با موضوع «بررسی رابطه وراثت و تربیت پذیری اخلاقی بر پایه مبانی انسان شناسی حکمت متعالیه» 🔸زمان: پنجشنبه 29 آذرماه 1403؛ ساعت 15 🔸مکان: دانشگاه باقرالعلوم، ساختمان مرکزی، اتاق مدیر محترم گروه فلسفه و کلام 💥همراه با گواهی حضور توسط اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع)💥 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
ویژه نامه وحدت حوزه و دانشگاه.pdf
1.43M
ویژه نامه وحدت حوزه و دانشگاه به روایت روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
💠 پیام تبریک ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه خطاب به حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی علوی ریاست محترم دانشگاه باقرالعلوم بابت تشکیل دبیرخانه راهبردی علوم شناختی هوش مصنوعی در دانشگاه باقرالعلوم و انتصاب دکتر بنی اسد به عنوان مسئول دبیرخانه 🎙 ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند 🆔 @itsetad_ir
صَلَی اللهُ عَلَیکِ یا فاطِمة الزَهراء ┄┅┅┅┅🌸🟢🌸┅┅┅┅┄ 🌷در آستانه سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت مقام زن🌷 انجمن علمی مطالعات تاریخی آیه، با همکاری بنیاد شیخ انصاری(ره)، انجمن علمی «نُها» مطالعات تاریخی هویت تمدنی زن مسلمان و اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار می‌کند: 📖 میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام با حضور اساتید ارجمند 🔹سرکار خانم دکتر ناهید طیبی «مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه مطالعات اسلامی و مدیر دانشنامه زن مسلمان» 🔰 منزلت اجتماعی زن در عصر نبوی، پسانبوی و علوی 🔹سرکار خانم دکتر معصومه ریعان «عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان» 🔰 مروری بر انگاره برابری زن مسلمان در قرن اول 🔹سرکار خانم دکتر راحله ضائفی (استادیار دانشگاه فرهنگیان تهران) 🔰 بررسی نقش ارتباطی زن در سنت و سیره اهل بیت علیهم السلام 🔹سرکار خانم نجمه صالحی «پژوهشگر و مدرس» 🔰نقش زنان در عرصه عمومی دوره نبوی و پسانبوی 🔹 سرکار خانم سعیده رحیمی «پژوهشگر و مدرس» 🔰 تعامل امامان شیعه با حضور اجتماعی زن 🔸دبیر نشست: سرکار خانم فاطمه میری‌ طایفه‌فرد (پژوهشگر و دانشجوی دکتری تاریخ اسلام» ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ 📍مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام. سالن شهید بهشتی 🌐 لینک مجازی: http://dte.bz/ayeh @BOU_NOHA ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
29.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽گزارش تصویری هفته پژوهش و دهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آذر ماه ۱۴۰۳
💠 مهارت فضاسازی در رمان‌های تاریخی – روز اول از دوره ادبیات تاریخی 🔹در روز اول از دوره ادبیات تاریخی کلاس " مهارت فضاسازی در رمان‌های تاریخی " به استادی مجید قیصری و حضور دانش پژوهان و اعضای انجمن ساهور برگزار. 🔹این دوره به همکاری مرکز آموزش های آزاد و انجمن علمی ادبیات تاریخی ساهور در دانشگاه باقرالعلوم (ع) با هدف ارتقاء توانایی‌های نویسندگی و پرورش خلاقیت در نگارش رمان و داستان با موضوع تاریخ اسلام و ایران در دوره اسلامی طراحی و برگزار شد. 🔹 در کلاس “مهارت فضاسازی در رمان‌های تاریخی” که به‌عنوان بخشی از دوره “ادبیات تاریخی” برگزار شد، به بررسی تأثیر و اهمیت فضاسازی در داستان‌های تاریخی پرداخته شد. آقای مجید قیصری با استفاده از داستان معروف “بر دار کردن حسنک وزیر”، نقاط قوت و ضعف فضاسازی را در اثر به‌خوبی مورد بحث قرار دادند و به نکاتی همچون تحلیل فضاسازی در داستان - عناصر فضاسازی - تأثیر بر، شخصیت‌پردازی - ایجاد احساسی در خواننده پرداخته شد. 🔹در پایان جلسه، با هدف تشویق دانش‌پژوهان به ادامه مسیر یادگیری و بهبود مهارت‌های خود در زمینه ادبیات تاریخی، از همه شرکت‌کنندگان دعوت به عمل آمد تا به جلسه آینده دوره “ادبیات تاریخی” به استادی حمیدرضا شاه‌آبادی ملحق شوند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏢 مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام) 💡انجمن علمی ساهور 🆔 @azadbou_ir 🆔https://eitaa.com/bouath
📢انجمن علمی زبان و مطالعات بینافرهنگی با همکاری امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می‌کند: 🔸سلسله نشست‌های یک جهان تحول 🔹 سیر دگرگونی از مسیحیت در کانادا تا طلبگی در قم 👤 باحضور جرمی دیویدسون Jeremy Davidson ▫️مترجم: خانم ریحانه سادات حقیقی (دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) 🗓 شنبه یک دی ماه 1403 🕝 ساعت 13:00 🏢دانشگاه باقرالعلوم(ع)، تالار امام حسین (ع) لینک حضور مجازی :http://dte.bz/slis 📌پیوند ثبت نام : https://survey.porsline.ir/s/2SioZ03Q —•—•—•—•—•—•—•—• جهان نما🌎 " انجمن علمی زبان و مطالعات بینافرهنگی" 🍃به جمع ما بپیوندید🍃 @Bou_SLIS —•—•—•—•—•—•—•—• 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
💢نیازهای مردم و نظام اسلامی در اولویت وحدت حوزه و دانشگاه است 🔰 به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، وحدت حوزه و دانشگاه، از ثمرات انقلاب اسلامی ایران است که امام خمینی به مناسبت روز شهادت دکتر مفتح آن روز را به نام وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری کردند. طرح گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه، از نگرش‌های امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) بود که ایشان چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، به این موضوع پرداختند كه مسأله همراهی و همگامی حوزه و دانشگاه برای رسیدن به افق‌هایی كه بتواند جامعه‌سازی كند ضروری است.به مناسبت این روز گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احسان رفیعی علوی، ریاست دانشگاه باقرالعلوم(ع) صورت گرفت که در ادامه می خوانید. 1. به نظر شما، مفهوم "وحدت حوزه و دانشگاه" در عصر حاضر چه معنا و چه اهمیتی دارد؟ آیا این مفهوم صرفاً یک شعار است یا یک ضرورت استراتژیک؟ 🔻 ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت دکتر مفتح، در اهمیت نام گذاری این روز به نام وحدت حوزه و دانشگاه و در پاسخ به این سوال می توان گفت که امروزه مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه نمیتواند فقط یک شعار باشد زیرا اساساً ما از دامنه شعار بودن آن گذشته ایم و می دانیم که شعار بودن وحدت حوزه و دانشگاه برای ما کارگشا نیست. اگر امروز وحدت حوزه و دانشگاه منجر به تشکیل یک فضای علمی جدید نشود، نظام معنایی ما تحت شعاع قرار میگیرد. ما اساساً زمانی معنای واقعی یک نظام علمی را برای جمهوری اسلامی درک خواهیم کرد که از وحدت حوزه و دانشگاه صحبت کنیم. این وحدت زمانی اتفاق خواهد افتاد که همه‌ی سنت‌های عالی و ارزش‌های علمی ما بتواند از حوزه به دانشگاه انتقال داده شود تا ساحت مسئله و روزآمدی آن تبلور پیدا کند و آن زمان است که ما میتوانیم بگوییم که یک آکادمی مطلوب برای رشد نظام اجتماعی و برای پیشبرد اهداف اجتماعی و مردم داریم. در واقع وحدت حوزه و دانشگاه چیزی بالاتر از شعار و مسئله استراتژیک است و عدم تشکیل آن می تواند آسیب زا باشد. 2. چه تفاوت‌هایی بین "وحدت" و "همکاری" حوزه و دانشگاه وجود دارد و چرا بر "وحدت" تاکید می‌شود؟ 🔻 ما از وحدت به جای واژه همکاری استفاده می کنیم زیرا همکاری در همه‌ی سطوح ممکن است اما وحدت زاییده یک ایده مشترک و پیش برنده ،یک هویت استثنایی و تمدن بخش است. وحدت اسم رمز پیچیدگی تمدنی است که ما برای رسیدن به هویت ممتاز تمدنی انسان مسلمان معاصر به ان نیازمندیم. لذا بنده معتقدم که باید برای سنت وحدت بین دو مجموعه علمی یعنی حوزه و دانشگاه تلاش کنیم. 3. در چه زمینه‌هایی، وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند بیشترین تاثیر را در پیشرفت کشور داشته باشد؟ مثال‌های مشخصی ارائه دهید. 🔻ما باید برای معنابخشی به زندگی انسان مسلمان، علوم اجتماعی پیش برنده به سمت افق‌های تمدنی داشته باشیم تا بتواند با تاثیرگذاری به پیشرفت جامعه کمک کند. به بیان دیگر ما یک سنت گسترده علوم اجتماعی می خواهیم که در روش و مسئه ممتاز باشد و سپس در ساحت علوم دانشی، رفتار سیاسی، مسائل حقوقی، مسائل اقتصادی و مسائل زندگی روزمره نفوذ کرده و هویت بخشی خود را اثرگذار کند. به نظر بنده، جامعه امروز نیازمند یک سنت گسترده علوم اجتماعی و یک حکمت عملی است؛ جایی که یک الهیات تمدنی با یک جهان بینی و یک حکمت عملی پیوند می خورد و ما شاهد شکل گیری آن سنت گسترده علوم اجتماعی خواهیم بود که می تواند بیشترین پیشرفت ها را برای کشور به دنبال داشته باشد. 4. به نظر شما، وحدت حوزه و دانشگاه تا چه اندازه می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور مؤثر باشد؟ 🔻 متاسفانه خلاء های موجود در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بحران هایی را ایجاد کرده اند که این خلاء ها باید توصیف و تجویز شوند. در واقع چیزی که باعث شده است که ما تحلیل درستی از بحران ها نداشته باشیم عدم وحدت حوزه و دانشگاه و آن شکاف اجتماعی است که در عمق این شکاف مردم ما قرار دارند. حوزه و دانشگاه باید هر چه سریعتر به عنوان قوه عاقله این نظام اجتماعی و با اسم رمز وحدت به پر کردن این خلاء ها بپردازند و مشکلات از طریق این وحدت حل شود. به تعبیر دیگر ایران معاصر باید بحران ها را در ساحت علمی تحلیل کند زیرا ناکارآمدی در تحلیل بحران اجتماعی جامعه را دچار شکاف هایی می کند که نمی توان این شکاف ها را با علوم انسانی و اجتماعی پر کرد و اگر قرار باشد این مشکلات حل شوند باید دو لبه‌ی پویا و فعال که هویت را در خود درونی کرده اند حرکت کنند تا بتوانیم شاهد پرشدن این شکاف ها و رشد اجتماعی و پیشرفت کشور باشیم 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
5. چه موانعی بر سر راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد و چگونه می‌توان بر این موانعی غلبه کرد؟ 🔻امروزه تولید فکر برای دو مجوعه حوزه و دانشگاه به اندازه کافی اتفاق نمی افتد و عدم تولید عقلانیت مطلوب برای این دو نهاد منجر به اختلافات ساختاری و دیواره های بلند ذهنی شده است. در واقع عدم داشتن یک ایده مشترک برای حل مسئله سبب ایجاد عمق ذهنی و عینیت پیدا کردن مشکل در ساختار و منابع و امثالهم خواهد شد که به ما اجازه نخواهد داد رشد کنیم . 6. آیا تجربیات موفق و ناموفق در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد؟ 🔻 تلاش های ناکامی که در مورد وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق افتاده است به ما نشان داده که آنها یا در پی دانشگاهی کردن حوزه و یا در پی از بین بردن ساختارهای دانشگاهی هستند و اساسا ایده ای برای مفهوم وحدت ندارند. این موانع را عمدتا می توان مسائل ذهنی دانست که منجر به مسائل عینی هم میگردد. 7. چه راهکارهای عملی و مؤثری برای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه پیشنهاد می‌کنید؟ 🔻برگزاری همایش ها، کارگاه ها و مراکز پژوهشی و تبادلات علمی دانشجویی در این مسیر خوب است اما باید به تربیت بین نسلی و تمدنی فکر کنیم یعنی یک دانشگاهی حوزوی و یا یک حوزوی دانشگاهی تربیت کنیم. به نظر بنده ایده ها و راهکارها زمانی عملی و موثر است که ما به جای کوچ کردن از حوزه به دانشگاه و یا بالعکس دست از الفاظ برداریم و به اصالت‌ها و عمق های تربیتی فکر کنیم. 8‌ به نظر شما، آینده‌ی وحدت حوزه و دانشگاه در ایران چگونه خواهد بود؟ چه چالش‌ها و فرصت‌هایی در انتظار این وحدت است؟ 🔻آینده جاییست که به ما فرصت خودخواهی های شخصی را نمی‌دهد، جاییست که نیازهای مردم و نیاز نظام اسلامی در اولویت است و اشخاص توانسته اند از این سطح خودخواهی و معاصرت و حجاب علمی بگذرند و دریافت دقیقی از معاصرتشان داشته باشند. به نظرم آینده ما باید جایی شبیه یک گذشتن از سطح و رسیدن به عمق باشد، جایی که شما با یک آکادمی روبرو هستید و با سنت های عمیق و تراث فکری میتواند مسیری را برای آینده باز کنید نه آنکه درون تراث بمانید بلکه یک تراث پویای کارآمد داشته باشید و در نهایت می توان گفت آینده جاییست که در فراسوی آن تامین مردم محقق شده باشد. 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—