📘 #کتب_کودک_و_نوجوان_محرم، سه اثر برگزیده "برادر من تویی"، "بچههای فرات" و "خون خدا" هستند که به حق آثاری خوشخوان و تاثیرگذار میباشند.
📘 کتاب خوب برای مخاطب #کودک_و_نوجوانان از دغدغههای همیشگی والدین بوده و به همین سبب جایگاهی ویژه در سبد معرفی کتاب #کتاب_رسان دارد.
📘 هر سال در آغاز ایام سوگواری #امام_حسین (ع) پدران و مادران #حسینی این دغدغه را در حوزه آشنایی فرزندانشان با سیره و زندگی #سیدالشهدا پیدا میکنند.
📘 #برادر_من_تویی روایت زندگی #قمر_بنی_هاشم (ع) است که به قلم توانمند #داود_امیریان؛ نویسنده شاخص ادبیات #نوجوان نوشته شده است.
📘داستان از حماسهای که #عباس در صفین ساخت آغاز میشود؛ او یک تنه هفت پسر ابوشعشاء را از پای درآورد و در نهایت خود او را به جهنم فرستاد تا فریاد تکبیر از سپاه #علی به آسمان برخیزد.
📘#بچه_های_فرات داستان سه نوجوان کوفی به نامهای #سعد، #علی و #مالک است که با شنیدن خبر حرکت امام حسین(ع) به سوی #کوفه همچون خیلی از کوفیان، دچار تردیدها و تحیرهایی میشوند.
کاری از #لیلا_قربانی و #انتشارات_جمکران که پیشبینی میشود با اقبال خوبی از سوی کتابدوستان مواجه خواهد شد.
#کتب_حسینی
#سوال
❓آیا راست است که اهل بیت فرموده اند شیعیان ما #عرب هستند و دشمنان ما #عجم و غیر عرب ❕
💠پاسخ💠
❕روایاتی در مجامع روایی ما آمده است که ممکن است این معنا از آن ها به دست آید.
1⃣شیخ کلینی در کافی روایت می کند که امام صادق علیه السلام فرمود:
« ما بنی هاشم هستیم و شیعیان ما عرب و بقیه مردم عرب های نادان و بی سواد و بادیه نشین هستند»« نحن بنو هاشم و شیعتنا العرب و سائر الناس الاعراب»
📚الکافی ج8 ص166
2⃣در روایت دیگر نقل می کند که فرمود:
« ما قریش و شیعیان ما عرب و بقیه مردم کفار غیر عرب هستند»
📚همان مدرک
3⃣شیخ صدوق نقل می کند که امام صادق علیه السلام فرمود:
« ما قریش و شیعیان ما عرب و دشمنان ما عجم هستند»
📚معانی الاخبار ص404
❗️علامه مجلسی این روایت را به نقل از معانی الاخبار صدوق در بحار الانوار می آورد.
📚بحار الانوار ج64 ص176
❕شیخ عباس قمی هم در سفینه البحار که تلخیص بحار الانوار است به نقل از معانی الاخبار می آورد.
📚سفینه البحار ج6 ص165
❗️عجم به تمام غیر عرب اعم از ایرانی و غیر ایرانی اطلاق می شود.
📚لغات در تفسیر نمونه ص52
🔴نقد؛
1⃣یکی از ملاک های پی بردن به صحت یک روایت ، موافقت یا عدم موافقت آن روایت با آموزهای قرآنی است.
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« حدیثی که از ما برایتان نقل می شود ، بر قرآن عرضه کنید ، اگر موافق قرآن بود بگیرید و اگر مخالف بود آن را قبول نکنید»
📚وسائل الشیعه ج27 ص120
❕قرآن مجید تنها ملاک امتیاز و برتری را ، تقوا می داند و می فرماید:
« ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است»
🔶حجرات 13
🔷پیامبر گرامی فرمود:
« خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به تقوا»
📚تفسیر قرطبی ج9 ص6162
🗯بنابراین ملاک برتری تنها تقوا است نه عرب یا عجم بودن لذا روایت مذکور چون خلاف آموزه های قرآنی است قابل پذیرش نمی باشد.
2⃣در روایات متعددی ، اهل بیت علیهم السلام از عجم و ایرانیان مدح و تمجید کرده اند .
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« اگر ایمان معلق در ثریا باشد مردانی از فارس به ان دست پیدا می کنند»
📚بحار الانوار ج58 ص230
♦️در روایت دیگر امده است :
« اگر علم در ثریا باشد مردانی از فارس به ان دست پیدا می کنند»
📚قرب الاسناد؛ ص109
🔶خداوند در آیه 54 سوره مائده می فرماید:
« ا ی مومنان هر کس از شما که از دینش برگردد خداوند به زودی قومی به عرصه آورد که دوستشان می دارد و انان نیز او را دوست می دارند»
❕در تفسیر مجمع البیان امده است که از پیامبر درباره این آیه سوال میشود .حضرت دست بر شانه سلمان می زند و می فرماید:
« سلمان و همانندان او ( ایرانیان) مراد آیه هستند .اگر دین در ثریا باشد مردانی از فارس به ان دست پیدا خواهند کرد»
📚مجمع البیان ج3 ص357
👌در مدح ایرانیان روایات فراوانی امده است که جهت اگاهی رجوع کنید ؛
📚 بحار الانوار 57 ص201 باب 36
❓با این وجود چگونه قابل قبول است که اهل بیت ، عجم و ایرانیان را دشمنان خود تلقی کنند❕❕
3⃣روایات مذکور در مذمت عجم و غیر عرب از حیث سند مردود بوده و قابل استناد نمی باشد.
🔶شیخ کلینی دو روایت مذکور را از سهل بن زیاد نقل می کند در حالی که این راوی ضعیف و مردود است.
🗯نجاشی در مورد او می نویسد:
« او در حدیث ضعیف است و به احادیث او اعتماد نمی شود .احمد بن محمد بن عیسی شهادت می داد که او اهل غلو و دروغگویی است و او را از قم به ری خارج کرد»
📚رجال نجاشی ص185
🔶در سند روایت معانی الاخبار هم که مورد نقل بحار الانوار و سفینه البحار واقع شده است ؛
❕سلمه بن الخطاب قرار دارد که نجاشی می گوید او ضعیف است.
📚رجال نجاشی ص187
❕و عثمان بن جبله قرار دارد که مجهول و ضعیف است.
📚زبده المقال من معجم الرجال ج1 ص670
4⃣اگر از همه آنچه که گفتیم چشم پوشی کنیم باز هم معنای صحیح این رویات این است که بگوییم :
« مقصود این روایات این است که عرب و عجم نگویید و عرب را بر عجم برتری ندهید و از عجم مذمت نکنید .ببینید اگر شخص شیعه ما است عرب است یعنی دارای همان صفات خوب و نیکویی است که عرب را به آن مدح می کنید اگر چه عجم باشد .
❗️دشمن ما عجم است یعنی اگر کسی آن صفات نکوهیده را که به حق یا ناحق برای عجم می گویید دارا باشد اگر چه ذاتا عرب باشد »
📚معارف دین ، صافی گلپایگانی ج2 ص253
#عرب
#عجم
#دشمن
#اهلبیت
#ایرانیان
➡️[Brackets]⬅️
🆔️:@BracketsMoharam
📘 کتاب "توجیهالمسائل" پاسخگوی #شبهات کربلاست، "توضیحالرسائل" نامههای کوفیان به سیدالشهدا را محور قرار داده و "خادم ارباب کیست" بر اساس شخصیت #جون؛ غلام سیاهپوست امامحسین(ع) که به عالیترین درجات رسید، ویژگیهای خدمت به ارباب را شرح داده است.
#کتب_حسینی
#نماز_ظهر_عاشورا
🤔 #سوال
❔برخی شبهه می کنند که قضیه نماز خواندن حسین در ظهر عاشورا #دروغی است که #روحانیون جهت ترویج نماز خوانی جعل کرده اند و الا کدام عقل می گوید انسان در #وسط_جنگ ، نبرد را رها کند و نماز بخواند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌قضیه نماز خواندن امام علیه السلام در ظهر عاشورا از مسلمات تاریخ و حدیث است و جای انکار ندارد ، البته کیفیت ادای آن با توجه به شرایط جنگی با حالت عادی #متفاوت است .
❕طبری نقل می کند ؛
« ابو ثمامه به حسین گفت دوست دارم که پرودگارم را در حالی ملاقات کنم که این نمازی را که وقتش رسیده است بخوانم . حسین سرش را بلند کرد و سپس فرمود از نماز یاد کردی خداوند تو را از نماز گزاران ذکر گو قرار دهد ، آری اکنون اول #وقت آن است ، از آنان بخواهید که از ما دست بکشند تا نماز بخوانیم ... ( آنان موافقت کردند ) حسین با یارانش نماز خوف را گزارد و آن گاه بعد از ظهر دوباره جنگید و جنگ بالا گرفت »
📚تاریخ طبری ج5 ص430
📚الکامل فی التاریخ ج2 ص564
👌سید بن #طاووس می نویسد ؛
« هنگام نماز ظهر شد ، حسین به زهیر بن قین و سعد بن عبد الله فرمان داد تا با حدود نیمی از یارانش جلوی ایشان بایستند سپس امام با آنان نماز خوف گزارد ، ( سپس دشمن نقض امان در نماز خواندن کرد ) به سوی حسین تیری پرتاب شد ، سعید بن عبد الله حنفی جلوی امام ایستاد ، و با جانش از او محافظت کرد ، بی آنکه به چپ و راست برود ، تا آن که بر اثر #تیرهایی که خورده بود به زمین افتاد ...»
📚لهوف ص165
📚مثیر الاحزان ص65
📚بحار الانوار ج45 ص22
👌شیخ #مفید نیز می نویسد ؛
« جنگ بالا گرفت ، و شدید شد ، کشتگان و زخمیان در یاران حسین زیاد شد ، تا آن که ظهر شد و حسین با یارانش نماز #خوف گزارد »
📚الارشاد ج2 ص105
👌گفتنی است که نماز #خوف مانند نماز مسافر شکسته است و در صورتی که به جماعت خوانده شود بدین صورت است که مجاهدان دو دسته می شوند ، دسته اول یک رکعت با امام می خوانند و امام پس از رکعت اول تامل می کند تا مامومان رکعت دوم را فرادا بخوانند و خود را به نبرد برسانند و آن گاه گروه دوم جای آنها را می گیرند و رکعت اول خود را با رکعت دوم امام به جا می آورند و رکعت بعدی را فرادا می خوانند ؛
📚وسائل الشیعه ج8 ص433 ابواب صلاه الخوف
#نماز_ظهر_عاشورا
➡️[Brackets]⬅️
🆔️:BracketsMoharam
📘 کتابِ #آداب_و_مراقبات_عزاداری_سیدالشهدا (ع) ؛
دفتر پنجم از مجموعه ادب حضور است که به آداب عزاداری برای سیدالشهدا و دستورهای زیارتی مخصوص آن حضرت میپردازد.
📘 این اثر به قلم استاد #محمدتقی_فیاضبخش و به همت مؤسسهٔ فرهنگی هنری جلوهٔ نور علوی برای عاشقان اباعبدالله الحسین و خاندان پاک ایشان منتشر شده است.
📘 استاد #محمدتقی_فیاض_بخش از شاگردان آیتالله #سعادت_پرور بوده و عظمت شعائر حسینی را از قول بزرگانی چون #آیت_الله_قاضی و #آیت_الله_بهجت بیان کرده است.
#کتب_حسینی
#سوال ؟!
❓کانال های ضد دین و وهابی اشکال می کنند که اگر به عقیده شیعیان #خاک_کربلا دوائ هر #دردی است چرا بیمارستان می سازید و به پزشک مراجعه می کنید هر موقع بیمار شدید #تربت کربلا دوا است
💠پاسخ:
🗯در این که تربت کربلا دوائ هر دردی است شکی نیست .
♻️امام صادق فرمود:
«خداوند تربت حسین را شفای هر دردی قرار داده است و آن تربت مایه امنیت از هر خوفی است»
📚امالی طوسی ج1 ص326
👌 وفرمود:
«در خاک قبر حسین شفای هر دردی است و آن تربت دوائ اکبر است»
📚التهذیب ج6 ص74
📚وسائل الشیعه ج14 ص524
🗯اما باید توجه کرد؛
👌خداوند اسباب شفای خود را در اسباب مختلف قرار داده است .اعم از آن که آن اسباب مادی باشند و یا معنوی و همگان را دستور به بهره مندی از آن اسباب داده است .
🔷امام صادق فرمود:
« اراده خداوند بر این قرار گرفته است که همه چیز مطابق اسباب جریان یابد به همین جهت برای هر چیزی سببی قرار داده است»
📚الکافی ج1 ص183
👌خداوند برای درمان بیماری ها نیز اسبابی مادی قرار داده است تا بندگان با تمسک به آن اسباب مادی و داروها شفا حاصل کنند.
❗️امام باقر فرمود:
«خداوند در دوائ های مادی و داروها برکت و شفا و خیر کثیر قرار داده است و انسان باید از آن دوائ ها وداروها استفاده کند و اشکالی بر او نیست»
📚بحار الانوار ج59 ص64
🔷وفرمود:
«خودتان را مداوا کنید زیرا هیچ بیماری نیست مگر آنکه خداوند دوای آن را ایجاد کرده است»
📚همان مدرک ص65
🔷امام صادق فرمود:
«خداوند بیماری و شفای از آن بیماری را با هم نازل کرده است و هیچ مرضی نیست مگر انکه دوای آن نیز وجود دارد بر تو است که از دوائ و دارو استفاده کنی»
📚طب الائمه ص55
🔷امام صادق فرمود:
«پیامبر از انبیا بیمار شد و گفت خودم را درمان نمی کنم تا خداوند مرا شفا دهد .خداوند به او وحی کرد تو را شفا نمی دهم تا از دارو استفاده کنی زیرا من شفایم را در دارو قرار داده ام»
📚بحار الانوار ج59 ص66
❗️به مقتضای روایات یکی از اسباب شفای از بیماری تربت امام حسین است .استفاده از اسباب مادی و داروهای متداول نیز یکی دیگر از اسباب شفا می باشد و اهل بیت همانطور که ما را امر به بهره گیری از تربت امام حسین کرده اند ؛ به بهره گیری از اسباب مادی و داروهای متداول نیز توصیه کرده اند و فرموده اند وظیفه شما این است که از این اسباب استفاده کنید و شفا را از خدا بخواهید .مصلحت او باشد شفا می دهد چنان که امام باقر فرمود:
«تنها شفا به دست و مصلحت خداوند است ( و وظیفه شما استفاده از اسباب است)»
📚بحار الانوار ج59 ص73
♻️علامه گرانقدر مجلسی ابواب گوناگونی در بحار الانوار برای بیان درمان بیماری های مختلف توسط اسباب مادی گشوده است و روایات اهل بیت را مفصلا در این زمینه نقل می کند .
❗️به عنوان نمونه در جلد 59 ص93 باب 53 اسباب مادی علاج از تب و یرقان را بیان می کند.
🗯همینطور از باب 54 تا باب 76 راه های درمان بیماری های مختلف را از طریق بیانات اهل بیت بیان می کند
📚بحار الانوار ج59 ص93 تا211
♻️همینطور ایت الله ری شهری در کتاب دانشنامه احادیث پزشکی راه های درمان و علاج بیماری های مختلف را از طریق بیانات اهل بیت بیان می کند.
📚دانش نامه احادیث پزشکی ج1 و2
♻️بنا براین می بینیم که اهل بیت ما را به استفاده از اسباب مختلف برای درمان بیماری ها توصیه کرده اند و فرموده اند که وظیفه شما استفاده از اسباب است اما شفا را از خداوند بخواهید .
❗️روشن میشود که ساختن بیمارستان و مراجعه به اطبا تعارضی با شفا بودن تربت کربلا ندارد زیرا همگی از جمله اسباب شفا است و اهل بیت ما را به استفاده از همه آنها توصیه کرده اند.
#شفا
#تربت
➡️[Brackets]⬅️
🆔️:@BracketsMoharam
📘 کتاب #آوای_درد با ترجمه:
#رضا_قلیخان_شقاقی_سرابی ،
#قدیمیترین ترجمهی فارسی به دست آمده از:
#اللهوف_علی_قتلی_الطفوف ؛
مقتل امام حسین (ع) به روایت :
#سید_بن_طاووس است.
📘 دستیابی به مقتلی جامع و صحیحالسند و معتبر برای جامعهٔ شیعهٔ ایران، دغدغهای بهجا بوده است و گویا تا پیش از این کتابی که اکنون در دست است، اللهوف سید بنطاوس به طور کامل، به فارسی ترجمه نشده بوده است. آنچه مسلم است اینکه این کتاب را قدیمیترین و شاید نخستین ترجمهٔ فارسی از لهوف دانستهاند.
📘 این اثر برای کسانی که به دنبال #مقتل خوانی صحیح و معتبر از واقعه عاشورا و مقام حسین بن علی (ع) هستند، بهترین منبع است.
#کتب_حسینی
#سوال ؟!
پیامی این روزها منتشر میشود که شیعیان چرا برای حسین #سیاه می پوشید پوشیدن لباس سیاه زشت و لباس دشمنان خدا است چنان که شیخ صدوق در من لا یحضره الفقیه می اورد( ج1 ص251)
♦️پاسخ
❗️آن روایت شیخ صدوق از حیث سند مرسل بوده و قابل استدلال نیست . از سوی دیگر اگر سند ان را نیز بپذیریم با توجه به سایر روایات ناظر به کراهت پوشش سیاه در نماز خواندن است .
📚وسائل الشیعه ج4 ص382 باب 19
🔷از سوی دیگر حکم کراهت در پوشش سیاه از برخی چیزها برداشته شده است مانند عمامه،عبا،چادر و...
📚الکافی ج3 ص403
💢یکی از مواردی که پوشش سیاه در آن استثنا شده است سیاه پوشی در مصائب اهل بیت می باشد .در این موارد یا اهل بیت خود لباس سیاه می پوشیدند و دیگران را به ان امر می کردند و یا با سکوت و تقریرشان بر سیاه پوشی دیگران صحه می گذاشتند
1⃣سیاه پوشی زنان در شهادت حمزه
« زینب دختر ام سلمه ( ربیبه پیامبر) سه روز بر حمزه گریه کرد و لباس سیاه بر تن کرد ( وپیامبر در این سه روز مانع او نشد) »
📚تهذیب اللغه،ازهری،ج12 ص171
2⃣دستور پیامبر به سیاه پوشی زنان در شهادت جعفر طیار
« اسمائ بنت عمیس می گوید: هنگامی که جعفر به شهادت رسید پیامبر به من فرمود سه روز جامه سیاه بر تن کن»
📚مسند احمد ج6 ص438
3⃣سیاه پوشی امام حسن در شهادت امیر مومنان
♦️ابن ابی الحدید می اورد:
« حسن بن علی در سوگ امیر مومنان جامه های سیاه بر تن کرد و با همین جامه میان مردم امد و برای انان خطبه خواند»
📚شرح نهج البلاغه ج16 ص26
♦️ذهبی نیز به همین گونه نقل میکند
📚سیر اعلام النبلای،ج3 ص267
4⃣سیاه پوشی زنان در شهادت امام حسن
♦️« زنان تا یک سال برای حسن بن علی لباس سیاه پوشیدند»
📚المستدرک،ج3 ص189
4⃣سیاه پوشی امام سجاد و زنان بنی هاشم در سوگ امام حسین
« هیچ زن هاشمی و قریشی نماند مگر اینکه در سوگ شهادت حسین لباس سیاه پوشیده بودند»
📚بحار الانوار ج45 ص196
❗️امام سجاد چنین فرمود:
« همانا من و اهل بیتم برای پدرم لباس عزا به تن مرده ایم»
📚بلاغه الامام علی بن الحسین،ص93
5⃣سیاه پوشی ام سلمه در سوگ امام حسین
♦️« پس از انکه ام سلمه خبر شهادت حسین را شنید در مسجد پیامبر خیمه سیاه بر پا کرد و خود جامه سیاه پوشید»
📚عیون الاخبار و فنون الاثار ،ص109
♦️از سوی دیگر نیز می توان بر سیاه پوشی در مصیبت اهل بیت استدلال کرد و آن اینکه طبق روایات صریح و روشن عزاداری برای اهل بیت دارای رجحان و افضیلت است
📚بحار الانوار ج44 ص269 باب 32
❗️از سوی دیگر پوشش سیاه نماد حزن و عزاداری می باشد لذا قائل به رجحان پوشش سیاه در عزاداری اهل بیت می توان شد( دقت کنید)
♦️چنان که مرحوم بحرانی می اورد:
« بعید نیست که به دلیل روایات مستفیض در امر به عزاداری اهل بیت حکم به رجحان پوشش سیاه و عدم کراهت ان شویم زیرا پوشش سیاه نماد حزن است»
📚الحدائق الناضره ج7 ص116
#سیاه_پوشیدن
#کراهت
#رنگ_مشکی
➡️[Brackets]⬅️
🆔️:@BracketsMoharam
📘 کتاب #توضیح_الرسائل_کربلا
به قلم : #سید_علی_اصغر_علوی و محمد غلام قوام آبادی .
📘 در بخشی از مقدمه کتاب میخوانیم:
«پاسخهای زیادی به معمای تاریخی «قلوبهم معک و سیوفهم علیک» داده شده است: دلهایی با او و شمشیرهایی بر او؟!
📘 این سطور تلاشی است برای حل این معادله عجیب تاریخ که در مورد کوفیان گفتهاند؛ «دلهایی با حسین، شمشیرهایی بر حسین!» و بررسی فرضیه نداشتن «عزم» و نیز کاوشی در اطراف این مفهوم، نقشی که عزم در حرکتآفرینی به سمت نقطه مطلوب ایفا میکند و جایگاه آن برای تحقق اهداف؛ بحثی که نسبت به آن جهالت و یا غفلت اساسی میشود و حجابی برای رسیدن از دانایی به توانایی انسانها است.
این رساله به دنبال پاسخی برای یک درد تاریخی شیعه خواهد بود: چرا سرنوشت، قاتلان امام حسین را از مردمان «کوفه» انتخاب کرد؟ چرا قلم تقدیر حتی یک نفر را از «شام» به کربلا نیاورد و تماماً کوفیانی را در مقابل امامشان قرار داد که ادعای محبت او و انتظار آمدنش را داشتند؟»
#کتب_حسینی