eitaa logo
اندیشه برتر
13.1هزار دنبال‌کننده
13.2هزار عکس
6.1هزار ویدیو
32 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. کانال های دیگر ما: @ahkamdin @pasdar_eshgh شناسه دریافت سوال: @pasokhgo313 ✅ ارتباط با ادمین: @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 #حدیث روز: 🌺امام علی(علیه‌السلام): 🍃 حسْنُ الْخُلُقِ فِي ثَلَاثٍ اجْتِنَابِ الْمَحَارِمِ وَ طَلَبِ الْحَلَالِ وَ التَّوَسُّعِ عَلَى الْعِيَالِ. 📚 بحار الأنوار، ج68، ص394 🆔 @kalamema
💠فرشتگان هم مختارند ⁉️گاهی در فضای مجازی بعضی افراد سؤال می‌کنند که با توجه به آيات 6 و 26 سوره انبياء و سوره تحريم كه فرشتگان را فرمان‌بردار امر خداوند دانسته كه از آن سرپيچی نمی‌کنند، چگونه آن‌ها در برابر دستور خداوند جهت سجده به حضرت آدم سؤال كردند و به‌ نوعی در وهله اول سرپيچی كردند؟ و زبان به اعتراض گشودند که چرا انسان را خلق می‌کنی؟ ✅پاسخ این سوال در چند نکته ارائه می‌شود: 1⃣. ملائكه به‌هیچ‌وجه در مقابل اين دستور سرپيچي نكردند. مطابق متن صريح قرآن كه در هفت جای قرآن ذکرشده، ملائكه بلافاصله پس از دستور سجده، بر آدم(علیه‌السلام) سجده كردند. فسجد الملائكه [حجر/30، ص/73] يا فسجدوا [بقره/34، اعراف/11، اسراء/61، کهف/50، طه/116]. 2⃣. سؤال ملائكه در برابر دستور سجده نبود، بلكه درباره چرايی قرار دادن خليفه بر روی زمين بود. مطابق آيه 30 سوره بقره، سؤال ملائكه پس از اعلام اين مطلب از سوی ذات مقدس پروردگار بود که من می‌خواهم بر روی زمين خلیفه‌ای قرار دهم. 3⃣. سؤال ملائكه از چه بود؟ سؤال از حكمت اين كار بود. در واقع ملائكه با سؤال و با اعتراف و تأكيد بر عليم و حكيم دانستن خداوند [بقره/32] می‌خواستند از حكمت اين كار مطلع شوند كه چگونه است كه ايشان نمی‌توانند خليفه خدا شوند، ولی انسان كه ممكن است فساد و خون‌ریزی كند، می‌تواند؟! پس سؤال ملائكه برای آگاهی از حكمت اين كار بود. 👈امّا آيا آن‌ها اجازه پرسيدن اين سؤال را داشتند يا خير؟ در پاسخ باید گفت: با عنايت به آيه شريفه «عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ* لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ [انبیاء/ 27 و 28] بلکه آنان بندگانی گرامی هستند، در سخن بر او پیشی نمی گیرند و به فرمان او کار می کنند» قطعاً ايشان در طرح اين سؤال، از جانب پروردگار مأذون بوده‌اند، بلكه می‌توان گفت: اساساً طرح مسأله از جانب پروردگار بوده و حالتی مثل نظرخواهی از ملائكه را در قبال اين مسأله دارد و گويا از ايشان خواسته شد كه نظر خود را درباره اين مطلب ارائه كنند. 4⃣. آيا اين کار، به معنای اختيار ملائكه نيست؟ بله، ملائكه اختیار دارند، آنان نیز مانند انسان اخیتار داشته و می‌توانند اطاعت نکنند، اما چون شوق و ذوقی به گناه ندارند، هیچ گناهی از آنان سر نمی‌زند. امیرالمومنین(علیه‌السلام) نیز در روایتی فرمودند: «لم تثقلهم موصرات الآثام: بارهای سنگين گناهان، آنان را سنگين نساخته»[1] این عبارت یعنی فرشتگان دارای نوعی اختيار هستند كه می‌تواند منشأ مسئول قرار گرفتن آن‌ها باشد. 👈شايد آن‌چه موجب می‌شود اين سؤال پيش بيايد، اين است كه اختيار داشتن ملائكه با معصوم بودن آنان نمی‌سازد. امّا بايد دانست كه عصمت نه‌ تنها منافاتی با اختيار ندارد، بلكه مؤكد و مؤيد اختيار است، دقیقاً همان‌گونه كه در مورد انبيا و ائمه و ساير معصومان(علیهم‌السلام) عصمت ايشان هيچ منافاتی با اختیارشان ندارد، به همان شكل هيچ منافاتی ندارد كه ملائكه نيز در عين داشتن اختيار، معصوم هم باشند، به‌ ویژه این‌که در ايشان قوه شهوت وجود ندارد و اين احتمال عصيان در ايشان را پايين می‌آورد. مثل‌ این‌که هيچ انسان عاقل معتدلی ميل به خوردن نجاست يا لجن ندارد، امّا اين مطلب، به اين معنا نيست كه او قدرت بر اين مطلب ندارد، بلكه در عين قدرت بر آن، از آن خودداری می‌کند. ـــــــــــــــــــ 📚پی‌نوشت [1]. نهج‌البلاغه، خطبه91 (خطبه اشباح). 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا در ایران غیر از زرتشت پیامبر دیگری بوده است!؟ 👈پاسخ را در این کلیپ ببینید. #باستان_گرایی #دین #ایران #ایرانیان 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام صادق(علیه‌السلام): 🍃 إنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،ص241 🆔 @kalamema
#نقد_هاوکینگ 💢 اکونومیست: حتی استفن هاوکینگ نتوانست توضیح دهد که چرا ما(جهان) وجود دارد. #خدا_شناسی #خداشناسی #جهان_شناسی #هاوکینگ #آتئیسم #منکر_خدا 🆔 @kalamema
💠دعا و صلوات برای ائمه اطهار فیضی متقابل ⁉️در فضای مجازی شبهه شده که شیعیان در اعتقادات و رفتارشان دچار تناقضات درونی هستند از یک طرف پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) را در نهایت کمالات معنوی می‌دانند و از یک طرف اقدام به دعا و صلوات برای آنان می کنند، خوب اگر ائمه را کامل می‌دانید، چرا برای آنان دعا می‌کنند و صلوات می‌فرستید؟ ✅در پاسخ باید گفت: دعا و صلوات برای پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و ائمه(علیهم‌السلام) در تضاد با نهایت کمالات معنوی حضرات نیست و حکمت‌های متعددی دارد از جمله: 1⃣. دعا و صلوات برای پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و ائمه(علیهم‌السلام) در حقیقت، تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های آنان است که سال‌ها با راستی و درستی در بین جامعه زیسته و همه سختی‌ها و ناملایمات را در راه هدایت بشر تحمل کرده و اسوه و نمونه انسان کامل شدند. بر این اساس، آنان قطعاً مستحق تقدیر و تشکر می‌باشند که کمترین درجه این تشکر، ذکر صلوات بر آن‌ حضرات می‌باشد. حتی اگر ایشان به این صلوات نیازی نداشته باشند، ما به عنوان کسی که از زحمات آنان بهره‌مند هستیم، وظیفه داریم که قدرشناس باشیم. 2⃣. دعا و صلواتی که ما برای حضرات می‌فرستیم اولاً: از خودمان چیزی اهدا نمی‌کنیم، بلکه به خدا عرض می‌کنیم و از او می‌خواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد؛ ثانیاً: گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند، ولی به ذات اقدس اله نیازمندند و باید دائماً فیض الهی بر آن‌ها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کرده‌ایم. درست به مانند باغبانی در باغی که همه گل‌ها و میوه‌هایش مِلک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد و روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد، آیا عمل او موجب تقرب به صاحب باغ هست یا نه؟ مسلّماً هست. این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت می‌کند و اِلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسئلت می‌کنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید. و همین عرض ادب برای ما باعث تقرّب است.[1] 3⃣. برخی با استدلال به این‌که پیامبر خدا(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و خاندان پاک او، به بالاترین درجه کمال رسیده‌؛ به گونه‌ای که همه استعدادهای او به فعلیت رسیده است و دیگر راهی برای طی شدن باقی نمانده، معتقدند که صلوات، چندان فایده‌ای برای این وجود نورانی ندارد، بلکه این ما هستیم که محتاج به آن و آثار و برکات صلوات هستیم و فقط ما از آن بهره‌مند خواهیم بود.[2] 4⃣. اگر چه ائمه(علیهم‌السلام) در مقام ثبوت به بالاترین درجه رسیده اند، اما صلوات ما منجر می‌شود که گستره مقام اثبات ایشان وسیع‌تر شود که این خود نوعی ارتقای درجه است، مثلا به عنوان نمونه، مقام والای شفاعت به پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) هدیه شده است، اما شاید با صلوات مؤمنان، حضرتشان افراد بیشتری را تحت شمول شفاعت‌شان قرار دهد. در نتیجه: دعا و صلوات برای ائمه(علیهم‌السلام) تشکر از زحمات آنان، درخواست استمرار فیض الهی از مجرای پر فیض ائمه(علیهم‌السلام)، احتیاج خود بشر برای ارتقاء معنوی به این دعا و صلوات و ایجاد قابلیت برای استفاده از واسطه های فیض الهی است. ــــــــــــــــــــــــ 📚پی‌نوشت [1]. طباطبایی، سیدمحمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 16، ص 388، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، 1417ق. [2]. حسن زاده آملی، حسن، هزار و یک نکته، ص 126، تهران، رجا، چاپ پنجم، 1365ش. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 شایداین سوال را بارها از خودتان پرسیده باشید، که اگر ائمه معصومین(علیهم‌السلام)، علم غیب داشته‌اند، چرا وقتی می‌خواستند شهیدشان کنند، کاری انجام ندادن!؟ 👈پاسخ این سوال را از حجت السلام قرائتی بشنوید. #امام_شناسی #علم_امام #قرائتی 🆔 @kalamema
💠 ازدواجی بر پایه مصلحت امت اسلام ❇️ یکی از ازدواج‌های رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با است. عایشه دختر ابوبکر بن ابی قحافه از قبیله «بنی‌تیم» است و مادر وی «ام‌رومان» دختر «عمير بن عامر» است. در مورد سن ازدواج عایشه با رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نظرات متفاوتی وجود دارد که در جای خود بحث شده است. در تاریخ این‌گونه بیان شده است که ابوبکر تصمیم داشت که دختر خویش را به عقد «جبیر پسر مطعم» در آورد، ولی بعد از درخواست پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای ازدواج با عایشه از این کار منصرف شد و رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با عایشه ازدواج کرد.[ الطبقات الكبرى،ج8،ص:57] 👈شاید دلیل این ازدواج، پیوند رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با طائفه «بنی‌تیم» است، تا با این‌ وصلت از دشمنی ایشان نسبت به اسلام بکاهد؛ هم‌چنین از حمایت ایشان در دفاع از اسلام بهره ببرد. این طائفه در بین قبایل غیر قریشی، دارای اعتبار و احترام بوده‌، به گونه‌ای که قبل از اسلام در پیمان‌های بزرگی شرکت داشته‌ است که می‌توان به عنوان نمونه از پیمان حلف الفضول [تاريخ ابن خلدون،ج1،ص:389] نام برد. نشانه‌ای دیگر که می‌تواند بر موقعیت بنی‌تیم دلالت کند، سهم ایشان در بازسازی‌های کعبه قبل از اسلام است، به این‌نحو که ایشان به همراه بنی مخزوم موظف ‌شدند تا دیوار ميان حجر اسماعيل و ركن يمانى را بازسازی کنند.[ الطبقات الكبرى، ج1، ص 133] ✅در نتیجه: می‌توان گفت هدف پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای ازدواج با عایشه، برقراری ارتباط و وصلت با این قبیله بود تا هم آنان را با اسلام بیشتر آشنا کند و هم از حمایت آنان نسبت به خود و سایر مسلمین بهره‌مند شود. ـــــــــــــــ 📚الطبقات الكبرى، محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374ش. تاريخ ابن خلدون، ترجمه عبد المحمد آيتى، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، چ اول، 1363ش. @kalamema _________ 🖇برای مطالعه ومستندات بیشتر به لینکهای زیر مراجعه کنید: 🌐http://www.welayatnet.com/fa/news/29315 🌐http://www.welayatnet.com/fa/news/98065
💠 آیا وهابیت، ام‌المومنین عایشه را بدعت‌گذار می‌داند!؟ #وهابیت #اهل_تسنن #عایشه #عزاداری #توسل @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام صادق(علیه‌السلام): 🍃 حسْنُ الظَّنِّ بِاللَّهِ أَنْ لَا تَرْجُوَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَا تَخَافَ إِلَّا ذَنْبَك 📚 الكافي،ج2، ص: 72 🆔 @kalamema
💠علت جنگ های صدر اسلام 💢اصل اولیه در اسلام صلح و آشتی و نوع دوستی است؛ حال ممکن است این اشکال به ذهن بیاید که با وجود تاکیدات بسیار قرآن بر صلح و دوستی، وجود جنگ های بسیار در سیره پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) و برخی از ائمه(علیهم السلام) چگونه توجیه می شود؟ ✅در پاسخ باید گفت اصل اولی و اساسی در اسلام صلح است، اما در مواقع خاص و شرایط خاصی که در ادامه خواهد آمد دستور به جهاد و جنگ نیز می دهد. 👈دلیل این امر این است که با توجه به اختیار انسان ها در این دنیا، گروهی راه طغیان و سرکشی و ظلم و تعدی به دیگران را بر می گزینند و به فساد و تباهی می پردازند، از این رو ضروری است که یک دین جامع و کامل نسبت به رفع این موانع در مسیر هدایت بشریت، برنامه داشته باشد. 👈 گاهی طغیان ها و سرکشی ها به گونه ای است که چاره ای جز دفاع و استفاده از زور وجود ندارد و به همین جهت جهاد در اسلام تشریع شده است؛ یعنی قرآن درباره کسانی که با منطق نمی شود با آنان سخن گفت و گستاخانه راه هدایت و ارشاد و دعوت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را سد کرده اند و از روی عناد و دشمنی و آگاهانه با اسلام می جنگند، دستور به جنگ و شدت عمل داده است: «وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ [بقره / 190]و در راه خدا با كسانى كه با شما سر جنگ دارند كارزار بكنيد». هم‌چنین در آیه ای دیگر می فرماید: «وَمَا لَکُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ نَصِیرًا [نساء/ 75] و چرا شما در راه خدا [و در راه نجات] مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی‌جنگید همانان که می‌گویند پروردگارا ما را از این شهرى که مردمش ستم‌پیشه‌اند بیرون ببر و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده و از نزد خویش یاورى براى ما تعیین فرما». ✳️به عبارت واضح تر، جهاد برای گشورگشایی و توسعه قدرت شخصی و ثروت اندوزی حاکمان اسلامی تشریع نشده، بلکه یک اقدام رهایی بخش است نه اقدامی ستیزه جویانه. به همین منظور در صورتی که امکان وصول به اهداف جهاد از طریق غیر نظامی میسر باشد، نباید به جنگ متوسل شد، اصولاً لزوم دعوت کفار به اسلام قبل از آغاز جنگ به همین دلیل واجب شده است. 🔆تمام جنگ های پیامبر(صلی الله علیه و آله) ذیل این اصل کلی و مهم توجیه و تبیین می شود. یعنی هيچ يك از جنگ‌های حضرت جنبه خشونت طلبی و بی رحمی و تهاجم نداشته است، بلكه 1⃣. يا به سبب فتنه و نقض عهد طرف مقابل بوده، مانند جنگ با بنی قنيقاع در مدينه، 2⃣. يا برای جلوگيری از تجاوز و دفاع از کیان اسلام، مانند جنگ احد و خندق 3⃣. و يا به سبب محاصره اقتصادی، مثل جنگ بدر 4⃣. و يا پیش‌گيری از تجاوز و فتنه بود مانند: تجاوزهای پراكنده عمال روم و امپراطوری روم و ايران وعوامل آنان در نقاط مرزی کشور. 🆔 @kalamema
💠 ورنو هایز نبرگ: خوردن اولین جرعه از علم تو را آتیست می‌کند اما ته لیوان خدا در انتظار تو نشسته است. 👈 آتئیسم های گرامی اگر دارید خدا را انکار می‌کنید، هنوز اول علم هستید. #منکر_خدا #آتئیست #آتئیسم #خداشناسی #دانشمندان 🆔 @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢وقتی رفتارناشایست برخی از نوامیس وطن سبب می‌شودیک آمریکایی باگستاخی تمام، دختران کشورم را به بادتمسخربگیرد. 👈 #صرفاً_جهت_اطلاع کسانی که بزک کردن خودشان را نماد متمدن بودن می‌دانند. #حجاب 🆔 @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ استناد به احادیث ساختگی برای اثبات خلافت خلفا 💢در يكى از سايت‌های وهابی با استناد به کتاب شرح نهج‌البلاغه ابن‌ ابی‌الحدید‌ معتزلی از قول امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) مطلبی را در تأیید خلافت ابوبکر نقل کرده‌اند: «ما ابوبکر را سزاوارترین مردم به خلافت می‌دانیم زیرا او صاحب غار پیامبر است و ... .».[1] که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. ✅به این روایت اشکالات متعددی وارد است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 1️⃣در روایت مشخص نشده که گوینده این عبارت مولا‌امیرالمؤمنین‌(عليه‌السلام) بوده یا زبیر؛ چون روایت می‌گوید: «وقال علي والزبير : ...(علی و زبیر گفتند:) که احتمال دارد قول یک نفر باشد و به هر دو نسبت داده شده است. 2️⃣اگر اهل سنت بخواهند به این روایت احتجاج کنند باید به مفاد تمام روایت ملتزم باشند و این یعنی پذیرفتن جنایت بزرگ خلیفه دوم، که با هجمه‌اش به بیت امیرالمؤمنین‌(عليه‌السلام) باعث رنجش تمام اهل خانه و از جمله حضرت زهرا‌(علیها السلام) شد 3️⃣ابن‌ ابی‌الحدید، سنّی معتزلی می‌باشد نه شیعی. و این روایت در هیچ منبع شیعی یافت نمی‌شود بنابراین به هیچ وجه قابلیت احتجاج علیه شیعیان را ندارد. 4️⃣تمام سلسله راویان این حدیث، روایان سنی مذهب هستند نه شیعی. 5️⃣اگر واقعاً اميرالمؤمنين‌(عليه‌السلام) چنين اعتقادی داشت، چرا شش ماه از بيعت كردن با ابوبكر خودداری كرد؟ اين مسأله، از مسلمات تاريخ است كه حتی بخاری و مسلم نيز آن را نقل كرده‌اند. بخاری در صحيح‌ترين كتاب اهل سنت می‌نويسد: «فاطمه بعد از پیامبر شش ماه زنده بود و زمانی که وفات کرد همسرش علی بدون اینکه ابوبکر را باخبر کند او را شبانه دفن کرد .... بعد از آن بیعت کرد»[2]. آيا می‌شود تصور كرد كه اميرالمؤمنین‌(علیه‌السلام) از بيعت با كسی كه سزاوارترین مردم به خلافت باشد، سرپيچی كند؟ 6️⃣آن زمان هم كه بيعت كرد، از روی اجبار و زور بوده است نه از روی ميل و اختيار: امیرالمؤمنين‌(عليه‌السلام) در جواب نامه معاویه مهر تأیید به سخن معاویه می‌زند البته به خاطر اینکه مظلوم واقع شده آنرا دلیل بر ننگ نمی‌داند: «و (معاویه!) گفته‌اى كه مرا از خانه‌ام كشان كشان به مسجد بردند؛ همان‌گونه‌ كه شتر را مهار میزنند و هر گونه فرار و اختيار را از او میگيرند(این طعنه معاویه پرده از حقیقت بیعت اجباری بر می‌دارد). عجبا، به خدا سوگند خواسته‌اى مذمّت كنى و ناخودآگاه مدح و ثنا گفته‌اى، خواسته‌اى رسوا كنى ولى رسوا شده‌اى. اين براى يك مسلمان نقص نيست كه مظلوم واقع شود(یعنی من مظلوم واقع شده‌ام)، مادام كه در دين خود ترديد نداشته باشد و در يقين خود شك نكند و اين خلاصه حجّت و دليل من است حتّى در برابر غير تو(یعنی هواداران ابوبکر و عمر)؛ من به همين خلاصه و كوتاهى اكتفا كردم كه جاى شرحش نيست!(حضرت به خاطر اینکه اکثر لشکریانش هوادار ابوبکر و عمر هستند تقیه می‌کند و بیش از این کلام را باز نمی‌کند)».[3] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚پی نوشت [1]. "و قال علي و الزبير ما غضبنا إلا في المشورة و إنا نرى أبا بكر أحق الناس بها ، إنه لصاحب الغار و ثاني أثنين ، و إنا لنعرف له سنه ، و لقد أمره رسول الله بالصلاة و هو حي" ( شرح نهج البلاغة، ابن ابي الحديد، عبد الحميد بن هبة الله، مکتبة آیة الله العظمی المرعشي النجفي، قم، 1404 ق، چاپ اول، ج6، ص48). [2]. صحيح بخاری، بخاری، محمد بن إسماعيل، دار طوق النجاة، چاپ اول، 1422ق، ج5،ص139. [3]. نهج‌البلاغه با ترجمه فارسى روان‌، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن‌ابى‌طالب(علیه‌السلام)، قم، 1384ش، ص606. 🆔 @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠راهکار ساده‌ آیت الله (رحمت الله علیه) برای رسیدن به مراتب بالای معنوی. 🔆این کار را همه ما می‌تونیم به سادگی انجام بدیم. 👈 این کلیپ را به دیگران بدهید. 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام علی(علیه‌السلام): 🍃 فرَضَ اللَّه ... َ الصِّيَامَ ابْتِلَاءً لِإِخْلَاصِ الْخَلْق 📚 نهج البلاغة،ص: 512 🆔 @kalamema
💢در هلند، اولین کشوری که ازدواج همجنس ها قانونی شد؛ نیمی از زن ها تا قبل از ١۵ سالگی مورد تجاوز و خشونت جنسی قرار می گیرند که فقط ١٣ درصد آنها گزارش می شود! 👈این واقعیتی هست که هیچ وقت مدافعان دروغین حقوق زن در جهان در موردش صحبت نمی‌کنند. #حجاب #تمدن_غرب #زن_در_غرب 📚 منبع : 🌐 https://goo.gl/4rkefN 🆔 @kalamema
💠مشروبات الکلی و تأثیر آن بر بدن 💢از 1400 سال پیش که پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از سوی خداوند متعال برای هدایت بشر فرستاده شد، احکام و دستوراتی را برای جامعه بشری به ارمغان آورد که شاید در نگاه اولیه فواید آن برای خیلی از افراد مشخص نبود، ولی با گذشت زمان و پیشرفت علوم، برخی از فواید و حقایق این احکام آشکار شد که می‌توان از آن‌ها برای برتری اسلام بر دیگر ادیان بهره برد، که در ادامه به یکی از این دستورات، اشاره می‌کنیم و دیدگاه دانشمندان معاصر در مورد آن را تبیین می‌کنیم. 👈خداوند متعال در آیات قرآن، از شراب یاد می‌کند و در مورد آن می‌فرماید: «إِنَّمَا الْخَمْرُ .... رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ [مائده/90] شراب و .... پلیدی هستند و عمل شیطانند، پس از آن‌ها دور کنید.» و این نکته در حالی است که اکنون دانشمندان به برخی از مضرات شراب پی برده‌اند و که درادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 1⃣. اثر شراب بر استخوان مصرف الكل، موجب كاسته شدن از چگالی و استحكام استخوان می‌شود و از سوی دیگر قدرت ترميم استخوان را نيز پس از شكستگی كاهش می‌دهد. محققان اعلام كرد‌ه‌اند مصرف الكل به سلول‌های استخوانی موسوم به «استئوكلاست‌ها» و«استئوبلاست»‌ آسيب می‌رساند [1] و طی پژوهشی که در مرکز مطالعات کپنهاک انجام شد مصرف بالای الکل خطری جدی برای شکستگی استخوان لگن در مردان به وجود می‌آورد.[2] 2⃣. بیماری های پوستی پژوهش‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که بین مصرف الکل و بیماری «سوریازیس» ارتباط وجود دارد، به نحوی که الکل و سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد این بیماری در انسان می‌باشند. بیماری سوریازیس، نوعی بیماری پوستی است که منجر به پوسته ریزی و تورم در بیمار می‌باشد، به گونه‌ای که سلول‌های پوست در عمق پوست رشد کرده و به سرعت از سطح پوست بلند می‌شوند.[3] 3⃣. مشکلات تنفسی بنا بر تحقیقاتی که در دانمارک انجام شده است، مردانی که زیاد الکل مصرف می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض بیماری ذات الریه(پنومونی) قرار می‌گیرند.[4] 4⃣. اثر بر قلب و عروق مشروبات الکلی بر قلب انسان نیز تأثیر گذار است، به گونه‌ای که مصرف زیاد الکل سبب بیماری‌هایی مانند كـارديو ميـوپاتی اتساعی، فيبروز، هيپرتروفی بطنی[5] و فیبریلاسیون دهلیزی[6] می‌شود. و از سوی دیگر دانشمندان به رابطه بین مصرف الکل و اختلال عمل‌کردی ساختمانی عضله قلب پی برده‌اند.[7] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚پی‌نوشت [1]. Ghosian-moghadam M. Alcoholic wines drinking Prohibition in Quran, and its effects on individual and society health. First National Quran and Medicine congress; Shahed University. 2006. p. 82-100. [2]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10355374. [3]. Naldi L, Parazzini F, Brevi A, Peserico A, Fornasa CV, Grosso G, et al Family history, smoking habits, alcohol consumption and risk of psoriasis. British Journal of Dermatology. 2006;127(3):212-7. [DOI [4]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21659417. [5]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11827495. [6]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16157768. [7]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2913506. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق از صبح تا غروب روزه گرفتی، حالا می‌خوای بدونی روزه ات از چه نوع روزه‌ای هست!؟ حتما این کلیپ را ببنید، تا بی خود وبی جهت گرسنگی نکشی، و بعدا متوجه بشی که رتبه روزت پایین بوده. #روزه #مجتهدی 🆔 @kalamema
💢عامل اصلی گسترش سریع اسلام در بین مردم ⁉️در فضای مجازی با توجه به گسترش سریع اسلام شبهه شده که آیا پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای این گسترش حکومت راهی غیر ازجنگیدن داشته است؟ ✅اگر چه برخی از مناطق سرزمین حجاز با جنگ فتح شد و تحت حکومت اسلامی قرار گرفت، اما عامل اصلی رشد سریع اسلام بدون شک پیام ها و مطالب عالی اسلام بود که مورد توجه مردم قرار گرفت و باعث پذیرفتن روح اسلام در بین مردم عادی بود. پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، عموما با اقدامات فرهنگی و نیز استفاده از برخی مشوق‌های معنوی، عاطفی و مادی زمینه اسلام آوردن داوطلبانه مردم بسیاری از مناطق را ایجاد فرمودند از جمله: 1⃣. دعوت مردم در ایام حج: پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از ظرفیت ایام حج استفاده می‌کرد و با افرادی که به مکه می‌آمدند، ملاقات کرده و آنها را به سمت اسلام دعوت می‌نمود. در این دعوت افرادی مسلمان شده و در سرزمین‌های خود پراکنده شدند. بسته شدن پیمان عقبه اولی و ثانیه نمونه‌ای از این نوع اقدامات بود.[1] 2⃣. ارتباط قبائل مختلف با پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در مدینه: پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از هر فرصتی برای دعوت و ارتباط با مردم دیگر مناطق استفاده می‌کردند؛ مخصوصاً سال نهم هجرت که بعدها به «سنة الوفود» (سال آمدن هیأت‌های نمایندگی قبائل به شهر مدینه) نامیده ‌شد،[2] که در این سال، درصد بالایی از مردم جزیرة العرب بدون هیچ جنگ و خون‌ریزی داوطلبانه به اسلام گرویدند.[3] 3⃣. سفر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به مناطق مختلف: پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای تبلیغ دین، خود سفری به مناطقی، مانند طائف داشتند. ایمان آوردن افرادی مثل عداس و نرم‌شدن دل افرادی مثل عتبه بن ربیعه و شیبه بن ربیعه را می‌توان نتیجه این سفرآن‌حضرت(صلی‌الله‌علیه‌وآله) دانست.[4] 4⃣. اعزام مبلغ: پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای تبلیغ دین اسلام، افرادی را به مناطق مختلف می‌فرستاد که به حضور امام علی(علیه‌السلام) در یمن و مصعب بن عمیر در مدین می‌توان اشاره کرد.[5] 5⃣. بخشش اموال: پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) براى به دست آوردن دل‌ها اموالى را به افراد غیر مسلمان نیز می‌بخشید تا به اسلام علاقه‌مند شوند. تقسیم غنائم حنین روشن‌ترین دلیل بر این مطلب است. پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در تقسیم غنائم جنگ «حنین» برای گسترش اسلام، به افرادی؛ مانند ابوسفیان‌ بن ‌حرب، نضیر بن حارث، حکیم بن حزام و صفوان بن أمیه عنایت بیشتری داشتند.[6] 6⃣. جذب مؤلفة قلوبهم: جذب افراد به حکم «مؤلفة قلوبهم» در گسترش آیین یکتاپرستى قابل انکار نیست؛ امام باقر(علیه‌السلام) فرمود: «"الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ"، مردمى بودند که خدا را یگانه می‌دانستند و از پرستش بت‌ها برداشته بودند، ولى معرفت به دین اسلام در دل آنها وارد نشده بود که بدانند محمد رسول خدا است و رسول خدا این شیوه را داشت که با آنها الفت می‌گرفت و آنها را به خود نزدیک می‌کرد و [با نشان دادن براهین و معجزات، دین اسلام و رسالت خود را] به آنها می‌فهماند تا بفهمند و [احکام و دستورات دین را] به آنها یاد می‌داد».[7] 7⃣. ورود داوطلبانه قبائل به دین اسلام: در اثر این عوامل معنوی، عاطفی و مادی و نیز به دلیل این‌که در سرزمین‌های جزیرة العرب، دولت مستقری وجود نداشت و قدرت‌های قبایلی، تلاش می‌کردند با وابسته شدن به قدرتی بزرگ‌تر، موقعیت خود را زنده نگه داشته باشند، بسیاری از قبایل و سرزمین‌های آنها به صورت داوطلبانه به دین اسلام می‌پیوستند.[8] 📚پی نوشت [1]. بلاذرى، أحمد بن یحیى، انساب الأشراف، ج 1، ص 238، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق. [2]. جزرى، على بن محمد، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، ج 1، ص 30، بیروت، دار الفکر، 1409ق. [3]. یعقوبی، احمد بن أبی یعقوب، تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 79، دار صادر، بیروت، چاپ اول، بی‌تا. [4]. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الأمم و الملوک، ج 2، ص 345 – 346، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق. [5]. أسد الغابة، همان ج 4، ص 405. [6]. مقریزى، أحمد بن على، إمتاع الأسماع بما للنبى من الأحوال و الأموال و الحفدة و المتاع، ج 2، ص 28 – 29، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1420ق. [7]. کلینى، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 410 – 411، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [8]. تاریخ الأمم و الملوک، همان، ج 2، ص 345. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢یک استدلال ساده از آیه قرآن در مورد اینکه اموات صدای افراد زنده را می‌شنوند. #زیارت #وهابیت #اهل_تسنن 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله): 🍃 هوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَةُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار. 📚 الكافي،ج4، ص67. 🆔 @kalamema
#وهابیت_اهل_تسنن_نیست 💢دیدگاه، انور شاه کشمیری، از علمای اهل سنت و شارح صحیح بخاری در مورد محمد بن عبد الوهاب #وهابیت #اهل_تسنن 🆔 @kalamema
💢هویت انسانی و هویت دینی، هم نشینی یا جانشینی؟ ◼️در برخی سایت های اینترنتی[1] گفتگویی از آقای ابوالقاسم فنایی با عنوان «اخلاق و دین، هم نشینی یا جانشینی» منتشر گردید. این گفتگو در صدد بررسی مسأله اخلاق و دین است، ولیکن در بخش‌هایی از آن، متعرض نکته ای شده است که از منظر کلامی باید بررسی شود. ایشان معتقد است قبل از انتخاب دین، انسان باید هویت انسانی بیابد و از هویت حیوانی منسلخ شود. در غیر این صورت دین‌داری او دین‌داری یک حیوان خواهد بود نه دین‌داری یک انسان. 👈به عبارت ساده ایشان می گوید یافتن هویت اخلاقی و هویت انسانی وابسته به دین نیست، بلکه مقدم بر آن است. یعنی قبل از هر نوع دین‌داری، باید با تأمل و تعقّل، هویت انسانی و اخلاقی خود را به دست آوریم، آن‌گاه با کمک آن و بر اساس چارچوب هایی که این هویت پیشینی به ما می دهد، به انتخاب دین بپردازیم. اگر قبل از گزینش دین هویت انسانی نیابیم، ممکن است با هویت حیوانی خود دین‌دار شویم و ترکیب هویت حیوانی و دین -که از اخلاق و انسانیت تهی است- خطرناک است. ✅بررسی 👈متاسفانه نویسنده چنین فرض کرده است که می توان بین دین و رفتار نیک و اخلاق تفکیک کرد. این تفکیک اگر در مورد دین های بشرساخته و یا دین های تحریف شده روا باشد، درباره دینی که از سوی خداوند برای سعادت بشر نازل شده است، نارواست. دین نازل از سوی خداوند حکیم، برای همه بخش های زندگی برنامه دارد. رفتار نیک و اخلاق زیبا نیز بخشی از برنامه تکامل انسان است که دین نسبت به آن غفلت نکرده است. دین الهی هرگز با هویت حیوانی ترکیب نمی شود، یعنی نمی توان فرض کرد کسی حیوان صفت و در همان حال دین‌دار باشد. اگر دینی دربردارنده رفتار و اخلاق غیر انسانی باشد، از اعتبار می افتد و نمی توان آن را دین حق شمرد. 👈این سخن نادرستی است که ما بگوییم در غیاب هویت انسانی، آن چه با هویت دینی ترکیب می شود، هویت حیوانی است و یا در تعارض ارزش های هویت انسانی با دینی، ارزش های هویت انسانی مقدم است، چون اگر هویت انسانی نباشد، هویت دینی هم در کار نیست و هرگز هویت انسانی با هویت دینی در تعارض قرار نمی گیرد. دین یک تشریفات و یا سرگرمی محض نیست که با هر چیزی جور در بیاید و با همه چیز-و لو حیوان صفتی- سازگار باشد. دین حقیقی باید در بردارنده تمام اصول اخلاقی و فضائل انسانی باشد. 👈دقت در آموزه های دین اسلام به روشنی بیان گر منزلت اخلاق در آن است. فرض اسلام منهای اخلاق یا به تعبیر برخی منهای هویت انسانی، فرضی غیر واقعی و باطل است. این که بگوییم کسی اسلام دارد ولی اخلاق و هویت انسانی ندارد، تناقض است، زیرا به این معناست که اسلام دارد و اسلام ندارد. اخلاق جزئی از اسلام است و در کنار بایدها و نبایدهای فقهی، تعالیم اخلاقی نیز در نظام ارزشی اسلام قرار دارد. 👈کافی است به جمله پر معنای امام علی (عایه‌السلام) که دربردارنده همه ارزش های اخلاقی اجتماعی است، نظری بیفکنیم. امام در نامة 31 نهج البلاغه خطاب به فرزندش می فرماید: «ای فرزندم! نفس خود را میزان بین خود و دیگران قرار ده، برای دیگران دوست بدار آن چه را برای خود می پسندی و برای دیگران مپسند آن چه برای خود نمی پسندی و هرگز ظلم نکن، چنان چه دوست نداری ظلم شوی و نیکی کن، چنان چه دوست داری به تو نیکی شود و از خودت آن چه را از دیگران بد می شمری، ناپسند بشمار.» پی‌نوشت 🌐 [1]. سایت جماعت دعوت و اصلاح ایران- ایشان در کتابی با عنوان «دین در ترازوی اخلاق» این سخن را تفصیل بیشتری داده است. 🆔 @kalamema