eitaa logo
ويژه نامه پرسمان دينی همراه با پاسخ های قرآنی روايي
22 دنبال‌کننده
16 عکس
5 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بنام خدا فهرست مقدمه ttps://eitaa.com/bvcfjdaa/12 ضرورت پرسش و سؤال https://eitaa.com/bvcfjdaa/134 📗اقسام پرسش ها،ويژه و عادی ✅پرسش های قرآنی تفسيری 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/26 ✅پرسش با هدف دريافت راهکار 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/31 ✅پرسش از حکمت ها و علت ها👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/49 ✅پرسمان های عادی 👈فهرست پرسمان های عادی، قرآنی، روايي. https://eitaa.com/bvcfjdaa/97 https://eitaa.com/bvcfjdaa
سوال 👈اخلاق به چه معناست؟ جواب 👈اخلاق جمع خُلق است . خُلق حالت و کیفیتی باطنی است که با چشم سر و حواس ظاهری ، دریافتنی نیست در مقابل خَلق عبارت است از حالت و کیفیتی محسوس که با چشم سر و حواس ظاهری دریافتنی است 👌اخلاق شامل ویژگیهای باطنی و معنوی انسان مانند: مهربانی، نرم خویی، شجاعت و از قبیل ویژگیهاست که با حواس ظاهری دریافتنی نیستند اگر چه میتوان آثار آنها را مشاهده کرد، بنابراین اخلاق صفتها و ویژگیهای باطنی و معنوی انسان است.
⭐️دست زدن در شادی اهل بیت س 1949: دست‌زدن همراه با شادی و خواندن و ذکر صلوات بر پیامبر اکرم و آل او(صلوات الله علیهم اجمعین) در جشن‌هایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و اعیاد وحدت و مبعث برگزار می شود چه حکمی دارد؟ اگر این جشن ها در مکان‌های عبادت مانند مسجد و نمازخانه های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه ها برگزار شوند، حکم آن‌ها چیست؟ ✅ج: به‌ طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشن‌های اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به‌ خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آن‌ها برسد. 📕منبع: khamenei.ir
🌹 ⚘﷽⚘ ✨💫✨ آیا امام_صادق علیه السلام رئیس مذهب_جعفری است؟! 🔹در سالهای اخیر بر زبان گویندگان و قلم نویسندگان اینطور رایج شده که امام صادق رئیس مذهب جعفری است. درحالی که این تعبیر کاملاً غلط و ساخته و پرداخته مخالفین شیعه است. البته بعضی نیز با توجه به جایگاه علمی امام صادق و نقش بی بدیل ایشان در احیاء اسلام، گمان کرده اند که این لقب، تمجید از مقام شامخ حضرتش محسوب میشود و مکرر آن را بر زبان جاری میکنند. 🔹باید دانست که اصلاً مذهبی به نام «جعفری» وجود ندارد و هیچ یک از متکلمین و علمای بزرگ شیعه مانند شیخ مفیدها، سید مرتضی‌ها، شیخ صدوق‌ها و... از چنین مذهبی نام نبرده اند. آنچه هست مذهبی است به نام دوازده امامی که مؤسس آن، شخص پیامبر است و البته امام اولش امیرالمومنین میباشد. امام صادق علیه السلام نیز ششمین پیشوا محسوب میشود. 🔹علامه امینی در کتاب و در کتب گوناگون اثبات کرده اند که شیعه از زمان پیامبر و با دستور شخص ایشان ایجاد شده است. اما از آنجایی که مذاهب فقهی چهارگانه اهل سنت نوعا اواخر قرن دوم پیدا شده است، سعی کرده اند پیدایش مذهب تشیع را تا زمان فوق به عقب رانند، زیرا حقانیت مکتبی که از صدر اسلام وجود داشته نسبت به مذاهبی که در اواخر قرن دوم پدیدار شده، امر واضح و روشنی است. (البته مخالفینی که مقداری انصاف داشته باشند، پیدایش شیعه را تا زمان فوق به تاخیر می اندازند، وگرنه بعضی از معاندین، چنین تبلیغ می کنند که شیعه ساخته و پرداختهٔ قرون متأخرتر مثلاً در زمان صفویه است.) 🔹به هرحال آنچه مسلم است، نقش عظیم امام صادق علیه السلام در حفظ و احیاء اسلام (و نه فقط تشیع) است. اما نباید فراموش کرد که حضرت صادق علیه السلام، امامِ ششمِ مذهبی است که دهها سال قبل از ولادت ایشان، توسط ص تاسیس شده است.
💢 مصاحبه تاریخی دکتر احمد طیب رئیس الازهر درباره شیعه و سنی در شبکه نیل مصر!!! 🔰- خبرنگاری سؤال کرد آیا به نظر شما عقاید شیعه مشکل ندارد؟ شیخ طیب جواب داد: نه چه مشکلی دارند، ۵۰ سال پیش شیخ شلتوت فتوا داده است که شیعه مذهب پنجم اسلام و مانند مذاهب دیگر است. 🔰- خبرنگار گفت: فرزندان ما در حال شیعه شدن هستند چه باید بکنیم؟ شیخ جواب داد: خوب بشوند مگر کسی از مذهب حنفی به مالکی برود ما اشکالی به او می گیریم؟ خوب این ها هم از مذهب چهارم به مذهب پنجم رفته اند. 🔰- خبرنگار پرسید شیعیان با ما درحال قوم و خویشی هستند و با فرزندان ما ازدواج می کنند. شیخ جواب داد: چه اشکالی دارد، بین مذاهب ازدواج آزاد است. 🔰- خبرنگار گفت: می گویند شیعیان قرآنشان فرق می کند. شیخ طیب پاسخ داد: این حرف ها خرافه پیرزن ها است. قرآن شیعیان با ما هیچ فرقی ندارد و حتی رسم الخطشان نیز مانند قرآن ما است. 🔰- خبرنگار گفت: ۲۳ روحانی از یک کشور(عربستان) فتوا داده اند که شیعیان کافرند، رافضی هستند. شیخ گفت: برای مسلمین جهان فقط الازهر می تواند فتوا دهد و فتوای آنها اعتباری ندارد. 🔰- خبرنگار گفت: پس این اختلافاتی که بین شیعه و سنی مطرح می کنند چیست؟ شیخ پاسخ داد: این اختلافات سیاست خارجی است و می خواهد بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد. 🔰- خبرنگار گفت من یک سوال جدی دارم: شیعیان که ابوبکر و عمر را قبول ندارند، چگونه می گویید این ها مسلمان هستند؟ شیخ طیب گفت: بله قبول ندارند، اما مگر اعتقاد به ابوبکر و عمر جزو اصول دین اسلام است؟ قصه ابوبکر و عمر یک قصه تاریخی است و تاریخ به اصول اعتقادات ربطی ندارد. 🔰- خبرنگار که از این جواب جا خورده بود گفت: شیعیان یک ایراد دارند آن هم اینکه می گویند امام زمانشان از ۱۰۰۰ سال پیش هنوز زنده است. شیخ پاسخ داد: خوب ممکن است، چرا ممکن نباشد، ولی دلیلی ندارد ما اعتقاد آنان را داشته باشیم . 🔰- خبرنگار پرسید: آیا ممکن است کودک ۸ ساله امام باشد؟ شیعیان معتقدند کودک ۸ ساله امام شده است. شیخ گفت: وقتی یک طفل در گهواره پیغمبر بشود اینکه یک کودک ۸ ساله هم امام باشد عجیب نیست، هرچند ممکن است ما به عنوان اهل تسنن این اعتقاد را قبول نداشته باشیم؛ اما این موضوع به اسلام آنها صدمه ای نمی زند و آنها مسلمانند. 🔸دکتر شجاعی فرد استاد مکانیک دانشگاه علم و صنعت بعد از بیان گزارش بالا گفت: این مناظره برای من بسیار جالب بود و تلاش کردم تا با شیخ طیب تماس برقرار کرده و از او تشکر کنم. در تماس تلفنی به او گفتم شما بهترین دفاع را از شیعیان کردید و اگر یک روحانی شیعه آنجا بود شاید اینگونه دفاع نمی کرد و حداقل ملاحظه هایی می کرد اما شما حتی اعتقاد به ابوبکر و عمر را هم از اسلام جدا کردید. 🔸 شیخ طیب گفت: وقتی که آیت الله خامنه ای اینطور محکم جلوی آمریکا ایستادگی کرد و توانست در بحث انرژی هسته ای آمریکا را به زانو درآورد و از این طرف هم سید حسن نصرالله و حزب الله هم جلوی رژیم صهیونیستی ایستادند و کمر اسرائیل را در جنگ 33 روزه شکستند، من دیدم که این ها افتخار اسلام است و آمریکا و دوستانش می خواهند این ها را کار شیعه تندرو معرفی کنند و بگوید شیعه هم مسلمان نیست و رافضی است و این افتخار را از جهان اسلام دور کنند؛ برای اینکه جوانان ما احساس غرور بکنند که این افتخارات متعلق به اسلام است، 8 برنامه در تلویزیون برگزار کردم تا بگویم شیعه مسلمان است و شیعه با ما هیچ فرقی ندارد و یکی از مذاهب اسلام است .
♦️دلیل اخراج ادم(ع) و حوا(س) از بهشت! 💠هروي گفت: به امام رضا علیه السلام عرض کردم: یا ابن رسول الله! بفرمایید آن درختی که آدم و حوا از آن خوردنـد، مردم در این مورد اختلاف دارنـد. بعضـی روایت می کنند که گندم بوده و بعضـی انگور و بعضـی می گویند که درخت حسد است. فرمود: همه اینها درست است. عرض کردم: پس این وجوه با اختلافی که دارنـد به چه نحو توجیه می شود؟ فرمود: ابا صـلت! درخت بهشت داراي انواع میوه ها است؛ در درخت گندم، انگور نیز هست، مانند درخت هاي دنیا نیست. وقتی خداوند آدم را به واسـطه سجده کردن ملائکه گرامی داشت و او را داخل بهشت نمود، در دلش خطور کرد که آیا خـدا خلقی بهتر از من آفریـده است؟ خداونـد از حـدیث نفس اومطلع گردیـد و به ‌او وحی کرد که: اي آدم! سـربلندکن ‌وساق عرش را نگاه کن! آدم سـر بلند نمود و به ساق عرش نگاه کرد. دید نوشـته شده: «لا اله الا الَّله، محمد رسول الله. علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین و زوجته فاطمه سیده نساء العالمین. الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه» {نیست خدایی جز خداي یگانه، محمد فرستاده اوست، علی بن ابی طالب امیر مؤمنان است و همسرش فاطمه سرور زنان جهان است. حسن و حسین سرور جوانان بهشتی هستند}آدم عرض کرد: خـدایا! اینها کیاننـد؟ فرمود: از فرزنـدان تو هسـتند. آنها از تو و از تمام مردم بهترند. اگر آنها نبودند، نه تو را خلق می کردم و نه بهشت و جهنم و نه آسـمان و زمین را. مبادا به آنها با دیـده حسـد نگاه کنی که از جوار خود خارجت میکنم! اما او با چشم حسـد به آنها نگاه کرد و شان و مرتبه آنها را تمنا کرد. پس شـیطان بر او چیره شـد، تا اینکه از درختی که از آن نهی شـده بود خورد. و شـیطان بر حوا چیره گشت به خاطر اینکه حوا با چشم حسد به فاطمه سـلام الله علیها نگریست، تا اینکه همچنـان که آدم از آن درخت خـورد، حـوا نیز خـورد و خـدا آن دو را از بهشت اخراج کرد و از جـوار خود خـارج کرد و به زمین آورد. 📚عیون اخبار الرضا، ص ۱۷۰ کانال خواص سوره ها 👇👇👇👇 @MA2021my
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 پرسش و پاسخ از حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره 🌿 درباره‌ی زيارت حضرت_رضا ع فرموده‌اند: «ايشان در می‌آيد و پس می‌دهد». آيا برای اين، هم کافي است؟ 🍀 بله می‌آيد؛ زيارت صدق می‌کند؛ هر کس وارد شود، اسمش جزء ثبت می‌شود و لو به نرود. 🌿 آيا مثلاً از ، فايده ندارد؟ 🍀چرا فايده ندارد؟! انسان بايستد و بگذارد و سلام دهد، می‌رسد. دستور رسيده که سلام به ع اين‌جور است که از دور هم سلام کنی، می‌رسد. خود اين سلام در حفظ و به امام حسين و حضرت رضا علیهما السلام اثر دارد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 کانال خواص سوره‌ها 👇👇👇👇 @MA2021my
فهرست🍎🌹🌺 🔰مقدمه https://eitaa.com/bvcfjdaa/12 📗اقسام پرسش ها 1️⃣ - پرسش های عادی الف : پرسش از علت ها https://eitaa.com/bvcfjdaa/39 ب : پرسش از خصلت ها https://eitaa.com/bvcfjdaa/41 2️⃣ - پرسش های ويژه الف : اعتقادی https://eitaa.com/bvcfjdaa/35 ب : مذهبی https://eitaa.com/eusifgi/20 3️⃣ - پرسش های با عنوان آیا درسته که می گویند؟ https://eitaa.com/eusifgi/22 ✅پرسش های قرآنی تفسيری 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/26 ✅پرسش با هدف دريافت راهکار 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/31 ✅پرسش از حکمت ها و علت ها👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/49 ✅پرسمان های عادی https://eitaa.com/bvcfjdaa
👈فهرست پرسمان های عادی، ویژه و ... فهرست واژه هايي که با حرف « الف» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/35 فهرست واژه هايي که با حرف «ب» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/37 فهرست واژه هايي که با حرف « پ» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/39 فهرست واژه هايي که با حرف «ت» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/41 فهرست واژه هايي که با حرف «ث» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/43 فهرست واژه هايي که با حرف «ج» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/45 فهرست واژه هايي که با حرف «چ» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/47 فهرست واژه هايي که با حرف «ح» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/49 فهرست واژه هايي که با حرف «خ» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/51 فهرست واژه هايي که با حرف «د» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/53 فهرست واژه هايي که با حرف «ذ» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/55 فهرست واژه هايي که با حرف «ر» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/57 فهرست واژه هايي که با حرف «ز» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/59 فهرست واژه هايي که با حرف «س» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/61 فهرست واژه هايي که با حرف «ش» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/63 فهرست واژه هايي که با حرف «ص» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/65 فهرست واژه هايي که با حرف «ض» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/67 فهرست واژه هايي که با حرف «ط» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/69 فهرست واژه هايي که با حرف «ظ» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/71 فهرست واژه هايي که با حرف «ع» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/73 فهرست واژه هايي که با حرف «غ» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/75 فهرست واژه هايي که با حرف «ف» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/77 فهرست واژه هايي که با حرف «ق» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/79 فهرست واژه هايي که با حرف «ک» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/81 فهرست واژه هايي که با حرف «گ» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/83 فهرست واژه هايي که با حرف «ل» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/85 فهرست واژه هايي که با حرف «م» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/87 فهرست واژه هايي که با حرف « ن » شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/89 فهرست واژه هايي که با حرف « و» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/91 فهرست واژه هايي که با حرف « ه » شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/93 فهرست واژه هايي که با حرف « ی» شروع می شوند 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ نظریه تحدی و علت گونه‌گونی آیات تحدی 👈 سؤال: مراد از تحدی چیست و قرآن چگونه تحدی کرده است؟ 👈 پاسخ: تحدی به معنای هماورد خواستن و به مبارزه طلبیدن است و در اصطلاح قرآنی، مبارزه طلبی خدای متعال از همگان است تا اگر در حقانیت قرآن و رسالت پیامبر اکرم(ص) تردید دارند، مانند قرآن یا قسمتی از آن را بیاورند. آیات ذیل بیان کننده تحدی قرآن است: قصص، 49: (قُلْ فَأْتُوا بِكِتَابٍ مِّنْ عِندِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ) اسراء، 88: (قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـذَا الْقُرْآنِ لاَ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا) یونس، 38: (أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ) هود، 13: (أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ) طور، 34: (أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لَّا يُؤْمِنُونَ × فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ[1] مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِينَ) بقره، 23: (وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ) چینش آیات یاد شده بر اساس فهرست روایات ترتیب نزول است (البته با صرف نظر از ضعف شدید سندی و محتوایی آن‌ها)؛ در نتیجه، نمی­توان بر اساس ترتیب نزول – اگر آن را بپذیریم – گونه‌گونی مقدار مورد مطالبه در آیات تحدی را توجیه کنیم. 👈 در خصوص توجیه این گونه‌گونی، نظریات گوناگونی وجود دارد و به باور نگارنده محتمل‌ترین و صحیح‌ترین دیدگاه آن است که این گونه‌گونی به نظریه تحدی مربوط است. برای این‌که مطلب روشن شود، ابتدا نظریه تحدی و سپس توجیه گونه‌گونی آیات تحدی به اختصار بیان می‌شود. گفتنی است تفصیل مطلب در مقاله «واکاوی ملاک تحدی در قرآن و نقد منطق تنزلی» (پژوهش‌های قرآنی, شماره 79، 1395) و با تفصیل بیشتر در کتاب «اعجاز و تحدی و نقد شبهات» (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) که هر دو نگاشته نگارنده است، آمده است. البته پیش از بیان مطلب لازم است یادآور شویم که از بررسی آیات یاد شده به دست می­آید تحدی به اعجاز بیانی و تأثیری قرآن اختصاص ندارد و ابعاد دیگر مانند محتوا و مفاهیم و نیز دیگر وجوه اعجاز را شامل می­شود؛ چنان که آیه 49 سوره قصص بر جنبه هدایت بخشی و مفاهیم متعالی قرآن صراحت دارد. البته غالباً تحدی در صدر اسلام با توجه به تخصص و درک و آگاهی مخاطبان قرآن، به اعجاز بیانی و تأثیری مربوط بوده است،[2] هرچند اعجاز غیبی و معارفی و تشریعی نیز تا حدی مورد نظر بوده است.[3] ◀️ 👈 نظریه تحدی: خدای متعال ابتدا به همه قرآن تحدی می‌کند، آن‌گاه تخفیف داده و تحدی را به یک سوره در لفظ و محتوا تنزل می‌دهد. تحدی به لفظ و محتوا یعنی مثلاً کسی نمی‌تواند محتوای یک سوره را در قالب دیگری ارائه کند بلکه باید محتوا نیز تازه باشد. این تنزل برای افرادی که در ادبیات و زبان عرب تخصص ویژه داشتند، به گونه دیگری نیز اتفاق افتاد (که به نظر ساده‌تر از یک سوره در لفظ و محتواست)؛ به این صورت که تحدی از محتوا برداشته و تنها بر قالب و لفظ تمرکز شد ولی به شرط این که محتوای ده سوره در قالب‌های جدیدی عرضه شود؛ مثلاً محتوای سوره فیل و کوثر و ... در قالب‌های جدیدی عرضه شود. در این تحدی ارائه محتوای یک سوره در قالب جدید کافی نیست (هرچند همان هم از دست هیچ کس تا کنون بر نیامده است). پس از این دو نوع تنزّل، باز تنزّل دیگری اتفاق افتاد و آن این بود که به جای یک سوره با عبارت «بحدیث مثله» قالب سوره نیز برداشته شده و به مجموعه‌ای از آیات که معنای کاملی را منعقد می‌کنند، بسنده شد و به این ترتیب کار بیش از پیش بر معارضان ساده گردید. ◀️ 👈 توجیه گونه‌گونی آیات تحدی: بر اساس نظریه یاد شده و با توجه به سیاق آیات تحدی، توجیه گونه‌گونی آیات تحدی به قرار ذیل است: 👈 کل قرآن: آیه 88 سوره اسراء در فضایی نازل شده که سخن از علم ‌الهی دارد. خدای متعال پس از این که بیان می‌کند جن و انس که مخاطبان قرآن هستند، جز اندکی از علم در اختیار ندارند، احتجاج در این آیه را مطرح فرموده است. در فضای حاکم بر این آیه، انکاری از مخاطبان گزارش نشده است، برخلاف آیات یونس و هود و طور. جالب این که آیه 88 زمینه و مقدمه آیه 89 است که در آن سخن از همه قرآن به میان آمده است؛ ازاین‌رو ملاک تحدی را همه قرآن در نظر گرفته است. 👈 یک سوره (در لفظ و محتوا): آیه 38 سوره یونس در فضایی قرار دارد که اولا، اتهام به افترا از سوی مخاطبان آن صورت گرفته و ثانیا، علم و آگاهی مخاطبان به چالش کشیده شده است؛ از این رو تنزل به یک سوره در لفظ و محتواست.👇
👈چرا حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) برای فدک مبارزه کرد؟ گاهی گفته می‌شود چرا حضرت فاطمه زهرا (س) دنبال پس گرفتن فدک رفت و چرا از مال دنیا چشم نپوشید؟ پاسخ کوتاه این است که اگر این‌کار را نمی‌کرد به دزدی از بیت المال متهم می‌شود. توضیح این‌که: در مجموع فواید فدک برای حضرت زهرا (س) و خانواده چند چیز بود که مهم‌ترین آن‌ها فراهم شدن پشتوانه خلافت و ولایت و امارت ظاهری حضرت علی ع. اگر عواید فراوان فدک در اختیار حضرت علی ع قرار می‌گرفت، بسان آنچه حضرت خدیجه در اختیار پیامبر اکرم ص قرار داد، در توسعه و رشد مذهب تأثیر فراوانی می‌گذاشت به ویژه که بسیاری از مردم تازه مسلمان و فقیر بودند. لیکن آنچه مهم است این‌ها فواید فدک بود و یا عامل غصب آن بود و آنچه در عمل حضرت زهرا س را مجبور کرد به جنگ غاصبان فدک برود، رهایی از اتهام دزدی از بیت المال بود. اگر حضرت زهرا س برای فدک مراجعه نمی کرد،‌ بدخواهان اهل بیتع مانند همین وهابی‌ها و داعشی‌ها می گفتند: پیامبر اکرم ص رحلت کرد و دخترش خواست بخش مهمی از اموام مردم را به ناحق تصاحب کند، ولی ابوبکر اموال بیت المال را به مردم بازگرداند؛ اما با محاجه حضرت زهرا س و اثبات حقانیت خود و اخذ نامه‌ای از ابوبکر مبنی بر بازگرداندن فدک به حضرت (هرچند عمر حضرت زهرا س را در مسیر بازگشت به خانه و یا در همان مسجد دید و سند را از او گرفت و در آن آب دهان انداخت و پاره کرد!!) درحقیقت صداقت خود را به ثبت رساند و اکنون که از آن جریان بیش از هزار و چهارصد سال گذشته، می بینیم که همگان به صداقت و حقانیت و مظلومیت حضرت زهرا- س اذعان و اقرار دارند و بزرگانی از اهل تسنن و حتی خود ابوبکر آرزو می کردند و می‌کنند که ای کاش حق زهرای مرضیه را به او داده بودند و این ظلم در حق او روا داشته نمی شد. بنابراین،‌ به باور نگارنده، حضرت زهرا س برای دفاع از حیثیت و صداقت خویش، ناگزیر از مبارزه و محاجه برای بازگرداندن فدک بود و گرنه مورد شتامت و اتهام دشمنان قرار می گرفت، بله فواید مهم دیگری هم در پی داشت مانند حمایت مالی از خلافت و ولایت همسر و نیز کمک به فقرا و مانند آن . @jotting
اثر نماز برای بسیاری از مردم این سوال مطرح است که؛ «اگر نماز، انسان را از فحشا و منکر باز می ‏دارد، چرا بعضی از نمازگزاران مرتکب خلاف می‏ شوند؟» پاسخ: اولا، تخمه پوک، هیچ گاه سبز نمی ‏شود و نماز بدون حضور قلب، تخمه پوک است. نمازی سبب دوری انسان از مفاسد می‏ شود که با حضور قلب باشد وگرنه حرکت لب و کمر چنین خاصیتی را ندارد. اگر مدرسه و دانشگاه به انسان رشد علمی می‌دهد، به این معنا نیست که هر کس به مدرسه و دانشگاه رفت به آن رشد می‏رسد، بلکه به این معناست که مدرسه و دانشگاه بستر رشد است به شرط آن که با جدیت درس بخوانید و آنچه را می‏خوانید بفهمید. نماز نیز اگر با اصول و شرایطی که دارد اقامه گردد، مانع فحشا و منکر می‏شود. «انّ الصَّلوه تَنهی عَن الفَحشاء و المُنکَر»١ ثانیا، نمازگزاری که گاهی خلاف می‏کند، اگر اهل نماز نبود، خلافش بیشتر بود، زیرا همین نمازگزار برای صحیح بودن نمازش مجبور است بدن و لباسش پاک باشد، لباس و مکانش از مال مردم نباشد و همین مقدار مراعات احکام و مسائل، سبب دور شدن او از برخی گناهان و منکرات می‌شود؛ همان گونه که پوشیدن لباس سفید، انسان را از نشستن روی زمین آلوده باز می‏دارد.٢ ١. سوره عنکبوت، آیه ۴۵ ٢. پرسش‌های مهم پاسخهای کوتاه @akhlaghz
بنام خدا فهرست مقدمه ttps://eitaa.com/bvcfjdaa/12 ضرورت پرسش و سؤال https://eitaa.com/bvcfjdaa/134 📗اقسام پرسش ها،ويژه و عادی ✅پرسش های قرآنی تفسيری 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/26 ✅پرسش با هدف دريافت راهکار 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/31 ✅پرسش از حکمت ها و علت ها👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/49 ✅پرسمان های عادی 👈فهرست پرسمان های عادی، قرآنی، روايي. https://eitaa.com/bvcfjdaa/97 https://eitaa.com/bvcfjdaa
1_1897766266.pdf
4.58M
📚فایل کتاب "یک وَن شُبهه" 🤩خواندن این کتاب برای تمام مجاهدان ضروری است🥇 ✍️ پاسخ به شبهات معترضان🗣 درباره‌ی زن، آزادی، حکومت اسلامی و کارآمدی نظام @daheshti
🌾پرسمان ولایی مناسبت: «سالروز رحلت حضرت ابوطالب (علیه السلام )» موضوع: «» ❓پرسش: نواصب به چه کسانی می‌گویند و حکم شرعی آنها چیست؟ ✅ ناصِبی کسی است که با امام علی(ع) یا یکی از اهل بیت(ع) دشمنی بورزد و دشمنی خود با آنان را آشکار کند! همچنین انکار فضایل اهل بیت، لعن و سب ائمه و نیز دشمنی با شیعیان از مصادیق ناصبی‌گری دانسته شده است! ✅ از نظر فقیهان شیعه، «نواصب» نجس و در حکم کفار هستند؛ از این‌رو خوردن حیوانی که توسط آنان ذبح شده، پرداخت صدقه به آن‌ها و ازدواج با آنان جایز نیست و از مسلمانان ارث نمی‌برند! ⬅️ بدیهی است از آنجا که همه‌ی عزیزان اهل سنت، مُحِب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند، ناصبی محسوب نمی‌شوند. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۴۰۸؛ جواهر الکلام، ج۶، ص۶۴. ✅
مناسبت: سالروز حکم تاریخی امام خمینی (ره) در رابطه با ارتداد نویسنده کتاب موضوع: «» ❓ کیست؟‏ ✅ اگر مسلمانی انکار خدا یا رسول خدا و یا یکی از ضروریات دین را‏‎ ‎‏بنماید، محکوم به ارتداد است؛ ❓طهارت مرتدین چه صورت دارد؟‏ ‏‏✅ مرتد نجس است؛ ❓اگر شخص مسلمانی از دین خود برگشته و عضویت فرقه ضاله صهیونیستی‏‎ ‎‏بهاییت و یا هر مرامی که بنای آن بر نفی ادیان الهی است را قبول کرده؛ آیا دوباره می‌تواند توبه کند و مسلمان شود و بعد از توبه، آیا باز هم حکم مرتد دربار‏‏ۀ‏‏ او جاری است؟‏ ‏‎ ✅ مرتد فطری (کسی که پدر یا مادرش یا هر دو، مسلمان باشند) گرچه توبه‌اش قبول می‌شود، ولی احکامی که بر‏‎ ‎‏ارتداد وی مترتّب شده، از قبیل: باطل شدن ازدواج با همسرش، و انتقال اموال وی به ‎‏ورثه، و کیفر ارتداد، با توبه ساقط نمی‌شود؛ ‏ 📚 استفتائات امام خمینی (س)، ج١٠، ص٨٣.
بنام خدا فهرست مقدمه ttps://eitaa.com/bvcfjdaa/12 ضرورت پرسش و سؤال https://eitaa.com/bvcfjdaa/134 📗اقسام پرسش ها،ويژه و عادی ✅پرسش های قرآنی تفسيری 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/26 ✅پرسش با هدف دريافت راهکار 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/31 ✅پرسش از حکمت ها و علت ها👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/49 ✅پرسمان های عادی 👈فهرست پرسمان های عادی، قرآنی، روايي. https://eitaa.com/bvcfjdaa/97 https://eitaa.com/bvcfjdaa