eitaa logo
ويژه نامه پرسمان دينی همراه با پاسخ های قرآنی روايي
19 دنبال‌کننده
16 عکس
5 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه حرف ق روائی قرآنی ❇️بخش نعیم چیست؟ ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ؛ سپس آن روز (روز قیامت) درباره ی نعیم حتماً مورد پرسش قرار خواهید گرفت».(1) یکی پرسید: «آیا نعیم یعنی آب گوارا، غذای دلپذیر یا خواب و استراحت خوب؟» امام رضا علیه السلام فرمودند: «خدا نسبت به آنچه که به بندگانش ارزانی داشته سوال نمی کند و بر آنان منت نمی گذارد؛ چرا که حتی برای مردم نیز زشت است به خاطر لطفی که کرده اند بر یکدیگر منت بگذارند و چطور ممکن است کاری را که حتی از مردم هم زشت است، به خدا نسبت داد؟! مقصود از "نعیم"، "دوستی با اهل بیت علیهم السلام " است که اگر کسی بِدان پای بند بود، به بهشت خواهد رفت و از نعیم آن برخوردار خواهد شد[و در این باره مورد سوال قرار خواهد گرفت]».(2) 1- . سوره مبارکه تکاثر، آیه ی 8 2- . عیون اخبار الرّضا علیه السلام ، ج 2، ص 37 موضوع : قیامت https://eitaa.com/bvcfjdaa/133 حرف ک کافر به چه کسی گفته می‌شود و انواع آن کدام است؟ پاسخ اجمالی «کافِر» در اصطلاح فقهی، به کسی گفته می‌شود که دین اسلام، یا یکی از ضروریات آن‌را نپذیرد و دارای تقسیماتی متعدد است، که در پاسخ تفصیلی به آن اشاره می‌گردد. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/archive/fa23194 https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرف گ موضوع : گریه https://eitaa.com/bvcfjdaa/111 روائی قرآنی ✅بخش ❇️ آفرین یا اباالحسن! عده ای از مسلمانان معتقد بودند که پیامبران؛ معصوم نیستند و احتمال خطا و گناه در مورد آنان وجود دارد. "ابن جهم" همین سوال را از امام علیه السلام پرسید. درباره ی حضرت آدم علیه السلام ، حضرت ابراهیم علیه السلام و... جواب گرفت تا رسید به یونس علیه السلام ... پرسید: «اگر چنان که شما می گویید پیامبران؛ معصوم هستند، پس معنی این آیه که: "وَ ذَالنّونِ اِذ ذَهَبَ مُغَاضِباً فَظَنَّ أنْ لَن نَقدِرَ عَلَیهِ...؛" [که معنای آن در نگاه اول چنین است که] یونس [وقتی دید دعایش مستجاب نشد] خشمگین شد و رفت و گمان کرد که از حوزه ی قدرت خدا بیرون رفته است..."(1) چیست؟» امام رضا علیه السلام فرمودند: «"ذَالنّون"؛ یونس بن متی بود، خشمگین شد و رفت اما از دست قوم خود عصبانی بود (نه از کار خدا) و "ظن" یعنی یقین داشت (نه گمان کرد) "أنْ لَن نَقدِرَ عَلَیهِ" یعنی یقین داشت که ما بر او سخت نمی گیریم (نه این که بر او قدرت نداریم یا از حوزه ی قدرت ما بیرون رفته است) و این"نَقدِرَ" از قبیل این آیه است که: "وَ اَمّآ اِذَا مَاابتَلیهُ فَقَدَرَ عَلَیهِ رِزقَه...؛ اما آن گاه که خدا بنده ای را امتحان کرد و بر او سخت گرفت..." 2 یعنی ترجمه ی آیه این است که: "یونس یقین داشت که بر او سخت نمی گیریم"». مأمون گفت: «آفرین یا اباالحسن!»3 1- . سوره مبارکه انبیا، آیه ی 87 2. سوره مبارکه فجر، آیه ی 16 3. عیون اخبار الرّضا علیه السلام ، ج 1، ص 202 موضوع : اقسام گناه https://eitaa.com/bvcfjdaa/124 ❌موضوع : اثرات گناه https://eitaa.com/bvcfjdaa/104 https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرف م موضوع : مرگ https://eitaa.com/bvcfjdaa/139 روایی بخش الهی ❇️تفاوت در معجزات پیامبران "ابن سکیّت" عالمی بزرگ بود، از امام رضا علیه السلام پرسید: «چرا خدا موسی علیه السلام را با معجزه ی ید بیضا (دست درخشان)، و عیسی علیه السلام را با معجزه ی طب، و محمد صلی الله علیه و آله وسلم را با معجزه ی سخن فرستاد؟» امام رضا علیه السلام فرمودند: «خدا وقتی موسی علیه السلام را فرستاد؛ زمان، زمان سِحر و جادو بود و خدا چیزی به او داد که از عهده ی هیچ یک از جادوگران ساخته نبود... وقتی عیسی علیه السلام را فرستاد؛ روزگار پزشکی و پیشرفت علوم پزشکی بود و خدا چیزی به عیسی علیه السلام داد که از عهده ی هیچ پزشکی ساخته نبود مثل زنده کردن مرده... و وقتی محمد صلی الله علیه و آله وسلم را فرستاد؛ روزگار سخنوری بود و خدا به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم معجزه ای داد که سکه ی آنان را از رونق انداخت...» "ابن سکیّت" گفت: «والله هیچ کس را مثل تو ندیده ام و نخواهم دید!» - الاحتجاج، ج 2، ص 224 🔰 ❇️مقصود از معرفت خداوند چيست ؟ در كتاب كنزالفوائد از حضرت ابوعبدالله عليه السلام نقل شده است كه : روزى حضرت امام حسين عليه السلام نزد ياران خود، سخن آغاز كرد. پس از حمد و ثناى خداوند و درود بر رسول او، فرمود: اى مردم ، خداوند بندگان را جز به منظور معرفت نيافريد. اگر بنده ، خداى خود را بشناسد بناچار، سر به عبادت او خواهد گذاشت و چون پرستنده خدا شد، ديگر خود را به پرستش ديگرى نيازمند نخواهد يافت . مردى از حضرتش ‍ پرسيد: اى فرزند رسول خدا، پدر و مادرم به فدايت ، مقصود از معرفت خداوند چيست ؟ فرمود: مقصود آنست كه مردم هر زمان امام واجب الاطاعة خود را باز شناسند. . https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرف ن 🔰بخش ها و حکمت ها 🌾موضوع : نماز و عبادت https://eitaa.com/bvcfjdaa/110 ❇️پرسش از نام و نشان ها 📗موضوع : نام رضا (ع) 👈می گویند: «مأمون به پدر شما لقب رضا داده است!» امام جواد علیه السلام فرمودند: «نه! خدا این لقب را به او داد. چون او در آسمان رضای خدا بود و در زمین رضای رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و تمامی امامان پس از او...» بزنطی(1) یار دیرین امام رضا علیه السلام از جواد الائمه علیه السلام پرسید: «مگر همه ی پدران شما چنین نبودند؟» حضرت فرمودند: «چرا!» گفت: «پس چرا پدر شما از میان همه ی آنان رضا نامیده شد؟» فرمودند: «زیرا مخالفان و دشمنانش نیز به او رضایت دادند همان گونه که دوستان و موافقانش از او راضی و خشنود بودند و به همین دلیل از بین همه ی پدرانم تنها او رضا نامیده شد». - عیون اخبار الرّضا علیه السلام ، ج 1، ص 13 —- 1- . احمدبن ابی نصر بزنطی از روایت کنندگان بزرگ حدیث است. او محضر امام کاظم علیه السلام و امام رضا علیه السلام را درک کرده، جزو یاران نزدیک امام رضا علیه السلام بود و در روزگار امام جواد علیه السلام نیز زنده بود. می گویند او ابتدا در امامت امام کاظم علیه السلام توقّف کرد و از واقفیان بود. واقفیان یعنی کسانی که امام کاظم علیه السلام را زنده و آخرین امام می پنداشتند؛ اما او با دیدن معجزات غیر قابل انکار از جانب امام رضا علیه السلام از اعتقاد خود دست برداشت و صمیمانه امامت آن حضرت را پذیرفت. روائی هایـ قرآنی بخش فریب، استهزاء، نیرنگ یکی پرسید در قرآن آمده است: «الله یستهزیء بهم؛ خدا آن ها را ریشخند می کند!» «سخرالله منهم؛ خدا آن ها را مسخره می کند!» «مکروا و مکرالله؛ آن ها فریبکاری کردند، خدا نیز فریبشان داد!» «یخادعون الله و هو خادعهم؛ ... و خدا به آن ها نیرنگ زد!» آیا ریشخند کردن، مسخره کردن، فریب و نیرنگ با شأن خدا ناسازگار نیست؟ امام رضا علیه السلام فرمودند: «خدا ریشخند و مسخره نمی کند و فریب نمی دهد و نیرنگ نمی زند؛ بلکه کیفر کار آنان را می دهد».(1) (آنچه خدا می کند؛ کیفر و بازخورد اعمال زشت آنان است.) 1- . عیون اخبار الرّضا علیه السلام ، ج 1، ، ص 80 https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرف و 🔰 👈 اثرات وضو 💠عزیزان کار شما نیز عبادت است، صبح که به سوی مزرعه و محل کارتان می روید ، قبل آن وضویی بگیرید و رو به قبله یا الله بگویید و سپس به راه بیفتید؛ چون بی وضو نمی توان عبادت کرد... 🔹زیرا مزرعه و محل کارتان، کعبه و قطرات عرق که در آنجا از جَبین و بدنتان سرازیر میشود، کفاره گناهان است... خودتان را صاف می کنید.. ✳️ هر صبح که برای کار بر می خیزید، وضویی بگیرید و بعد از آن نوزده بار" بسم الله الرحمن الرحیم " به عدد حروف این آیه مبارکه تلاوت کنید، تا آن وضو تطهیرتان کند و آن بسم الله، آفات و بلیّات و شعله های اشتغالات جهنمی دنیا را از شما دور نماید . 🟢جناب رسول‌الله ( صلی الله علیه و آله ) می فرمایند: « دُم ْعلی الطَّهاره ، یوسَع رزقک » شما دائماً اهل طهارت و پاکی باشید، رزقتان وسیع خواهد شد. استاد ⬅️منبع: شرح مراتب طهارت، مجلس دوم ص۱۶ یا علی: 👹شبهه: اگر خلافت و ولایت علی (ع) از طرف خداست ، چرا در قرآن صراحتا نام علی (ع) به عنوان خلیفه و جانشین پیامبر (ص) نیامده ؟ اگر می آمد، دیگر اختلافی پیش نمی آمد و این همه مشکل نداشتیم‼️ 💡جواب شبهه: برای این سؤال دو گونه جواب می توان داد: 🍀۱. جواب نقضی: اگر این طور است ، پس در ‏قرآن این هم نیامده که علی و اولادش حق امامت ندارند‼️ از طرفی نام خلفای راشدین هم در قرآن نیامده تا اختلافی پیش نیاید‼️ 🍀۲. جواب حلی: باید به چند نکته توجه کرد تا جواب سؤال را به دست آورد: 1️⃣ قرآن به بیان کلیات می پردازد نه ‏جزئیات؛ اصل امامت در قرآن آمده، اما جزئیات و مصادیقش به دلایلی تصریح نشده است.🤔 برخی مسائل مورد اختلاف دیگر نیز در قرآن نیامده، اما با تدبر در آن همگی آنها، حتی امامت امیرالمؤمنین (ع) نیز قابل اثبات است.👌 2️⃣ آوردن نام امام علی(ع) در قرآن، نه تنها باعث رفع اختلاف نمی شد، بلکه حوادث بعد از رحلت پیامبر (ص)، مثل انکار و تحریف غدیر نشان داد که ممکن بود سبب اختلاف و انکار اصل دین نیز بشود.👹 می دانیم که قرآن بگونه ای طراحی شده که ضمن تبیین راه هدایت، از آسیب ‏و تحریف نیز دور باشد.📔 3️⃣ بعید نبود با درج نام امام، عده ای بگویند پیامبر(ص) ‏در آخرین لحظات حیات خود فرموده که این آیه باید نسخ گردد و خود زمینه ساز تحریف و بدعتهای بعدی قرار می گرفت!👹 4️⃣ این ادعا که “اگر در قرآن اسم امام می آمد ریشه اختلاف می خشکید” صحیح نیست. چراکه در موارد متعددی خلفای ‏سه گانه بر خلاف نص صریح قرآن عمل کردند.😣 5️⃣ قرآن با کنایه امام را با صفاتی که هیچ مصداقی غیر از امام علی (ع) ندارد، معرفی کرده است. 🤐 میدانیم که کنایه، بیشتر از تصریح به دل و جان می نشیند. 👀 از جمله ی آنها آیه ۵۵ سوره مائده است که می فرماید: “…رهبر شما خدا و رسول خدا و کسی است که در رکوع زکات می دهد." هیچ کس غیر از حضرت علی (ع) این صفت را نداشت. https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ادامه حرف واو ولایی ✅برترین فضیلت علی علیه السلام 👈مأمون از امام رضا علیه السلام پرسید: بزرگ ترین و برترین فضیلتی که در قرآن برای امیرالمؤمنین؛ علی علیه السلام آمده است چیست؟ امام علیه السلام فرمودند: «آیه ی مباهله که خدا فرموده: "... فَقُل تَعالَوْا نَدعُ أبنَآءَنَا وَ أبنَآءَکُم وَ نِسَآءَنَا وَ نِسَآءَکُم وَ أنفُسَنَا وَ أنفُسَکُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَلْ لَعنَتَ اللهِ عَلَی الکَاذِبینَ؛ ... [به مسیحیان نجران] بگو: بیایید ما پسرانمان را می آوریم؛ شما هم پسرانتان را بیاورید، ما زنانمان را می آوریم؛ شما هم زنانتان را بیاورید، خودمان هم می آییم؛ شما هم خودتان بیایید؛ بعد همدیگر را نفرین کنیم و لعنت خدا را برای دروغگویان طلب کنیم!"(1) در روز مباهله، رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ، حسن و حسین (ع) را آورد که پسرانش بودند، فاطمه(س) را آورد که زن این خانواده بود و امیرمؤمنان؛ علی علیه السلام را آورد که به حکم خدای عزّ وجلّ، نفس رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بود. (آن جا که فرمودند: خودمان می آییم) و از آن جا که هیچ کس از آفریدگان، برتر از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نیست؛ طبق فرموده ی خداوند، هیچ کس از نفس رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم برتر نیست».(2) 1- . سوره مبارکه آل عمران، آیه ی 61 2. عیون اخبار الرّضا علیه السلام ، ج 2، ص 232 2- عیون اخبار الرّضا ، ج 2، ص 23 ✅پذیرش ولایت عهدی مأمون مانند یوسف پیامبر علیه السلام ریان بن صلت می گوید: به امام رضا علیه السلام گفتم: «بعضی ها می گویند که علی بن موسی از زهد سخن می گفت؛ اما ولی عهدی مأمون را پذیرفت!» امام فرمودند: «خدا می داند که من این را نمی خواستم اما وقتی بین قبول ولی عهدی و کشته شدن باید یکی را انتخاب می کردم، قبول ولی عهدی را انتخاب کردم. وای بر آنان! آیا نمی دانند که یوسف علیه السلام رسول خدا بود اما وقتی ضرورت حکم کرد، سرپرستی خزاین عزیز مصر را پذیرفت... مرا با اکراه و اجبار وادار کردند، مرا تا مرز نابودی بردند! از همه ی این ها گذشته، من در دایره ی ولایت عهدی وارد نشدم مگر مانند کسی که از آن خارج شده باشد. (یعنی ولایت عهدی هیچ سودی به حال من ندارد و من هیچ بهره ای از آن نمی برم و شرط هم کرده ام که در هیچ کاری دخالت نکنم). من نزد خدا شکایت می برم و از او یاری می خواهم!» 📚- . عیون اخبار الرّضا علیه السلام ، ج 2، ص 139 حرف ه https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مقدمه https://eitaa.com/bvcfjdaa/12 📗اقسام پرسش ها. 1️⃣ - پرسش های عادی 2️⃣ - پرسش های ويژه 3️⃣ - پرسش های با عنوان آیا درسته که می گویند؟ ✅پرسش های قرآنی تفسيری 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/26 ✅پرسش با هدف دريافت راهکارها👉🏻 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/31 ✅پرسش از حکمت ها و علت ها👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/49 ✅پرسمان های عادی https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راز خلقت انسان! ✍️ از قول آیت الله حسن زاده نقل شده: «شبی در این موضوع فکر می کردم که چرا خداوند، انسان ها را آفرید؟ آیاتی مانند و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون را هم که از نظر می گذراندم و این که در تفسیرش فرموده اند: لیعـبـدون، یعنی لتعرفون، باز این اشکال به ذهنم می آمد که عبادت، فرع معرفت است، و ما که معرفـتی نسبت به خدا نداریـم، پس چه عبادتی؟! و ...» صبح، اول وقت، به حضور استاد علامه طباطبائی رسیده و سؤال را با ایشان در میان گذاشتم که «حضرت استاد! پس چه کسی بناست خداوند را عبادت کند؟!» ایشان در بیانی کوتاه فرمودند: «گرچه یک نفر!» تا این جمله را فرمودند، من آرام شدم؛ همان دم به یاد وجود مقدس امام زمان علیه السلام افـتادم و خاطرم آمد که زمین و عالم، هماره چنین شخصی را دارد. دیگران همگی طفیلی وجود انسان کامل (معصوم) هستند و گویی هدف از خلقت آنان، به خلقت موجود تام و کامل باز می گردد.» ⁦♥️⁩ ، علیه السلام، خود پرده از راز خلقت برداشته اند: 🍀 فانا صنائع ربنا والناس بعد صنائع لنا: 🍃 ما ساخته پرودگار خویشتنیم و مردم ـ همگی ـ پس از ما برای ما ساخته و آفـریده شده اند.» روز بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) 🆔 http://Eitaa.com/ahadith اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: 🔰آیا می شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟ ✍️پاسخ: ✅استاد مطهرى مى گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي،‌انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى تواند وجود داشته باشد». (1) 🌿بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهي در زندگي انسان است و قضا و قدر الهي مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگي پذيرفتني است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئي از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مومن باشد و چه كافر- چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئي از تقديرات الهي است. 💥بشر هميشه خود را در سر چهار راه هايي مي‌بيند. هيچ گونه اجباري كه فقط يكي از آن‌ها را انتخاب كند ندارد و ساير راه‌ها بر او بسته نيست. انتخاب يكي از آن‌ها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعني طرز فكر و انتخاب او است كه يك راه خاص را معيّن مي‌كند. (2) ☘️ اين كه از يك طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكي از راه‌ها را انتخاب كند و آن راهي كه انسان با ارادة خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهي كه خداوند از ازل مي‌داند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندي اين است كه بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يك طرف مجبور سازد. 🔷اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى كني؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى برم. (3) «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يك حلقه از سلسله قانون عليت است و يك عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. 🔸 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى كند. اما من مى توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد».(4) 🔹در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: « لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». (5) و : « ِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ (6) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد. مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر درموارد خاص به خوبي روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكي از مهمترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است. 📚پي‌نوشت‌ها : 1. شهيد مطهري، مجموعة‌آثار، انتشارات صدرا، تهران، 1374ش، ج1، ص 384. 2. همان، ص 385 . 3. شيخ صدوق، التوحيد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1398 ه ق ، ص 369. 4. ناصر مكارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص 31. 5. نجم (53) آية 39. 6. رعد (13) آية 11. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 💽 @kotahshenidanie 💽
✨﷽✨ 🌼چرا برای برخی گناهان مانند غیبت که روزمره انجام میدهیم هیچ احساس عذاب وجدانی نداریم ولی برای برخی مانند رابطه نامشروع حداقل، براے مدت کوتاهی ناراحت میشویم و عذاب وجدان داریم. مگر هردو ڪبیره نیستند؟ ✍️پاسخ:‌گاهی اوقات نفس انسان با انجام دادن یڪ گناه، ڪم ڪم نسبت به آن عادت ڪرده و قبح گناه در نظرش شڪسته می شود. گاهی هم شیطان گناهان را در نظر انسان ڪوچڪ و بی اهمیت جلوه می دهد. دلیل این مسئله هر ڪدام ڪه باشد، مجوز گناه نیست و همانطور ڪه فرمودید هر دوے اینها گناه ڪبیره است و پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم فرمودند: "الغِيبَةُ أشَدُّ مِن الزِّنا ، قيلَ :وكيفَ ؟ قالَ : الرجلُ يَزني ثُمّ يَتوبُ فَيَتُوبُ اللّه‏ُ علَيهِ ، وإنّ صاحِبَ الغِيبةِ لايُغفَرُ لَهُ حتّى يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ ؛ غيبت‏ ڪردن بدتر از زناست. عرض شد: چگونه؟ فرمود: مرد زنا می ڪند و سپس توبه مى‏نمايد و خدا توبه‏اش را مى‏پذيرد . امّا غيبت ڪننده آمرزيده نمى‏شود ، تا زمانى ڪه غيبت شونده او را ببخشد. 📚 الترغيب والترهيب : 3 / 511 / 24 ‌‌‌‌💽 @kotahshenidanie 💽
❓پرسش: آیا صحیح است که در مورد کسانی غیر از انبیا و ائمه علیهم‌السلام مانند سیده حوراء، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، یا اباالفضل العباس علیه‌السلام معتقد به عصمت باشیم؟ آیا عصمت دارای مراتب است؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸عصمت، شرط [دریافت] منصب برای انبیا و اوصیا علیهم‌السلام است و بنابراین برای آن‌ها واجب است و این به‌این‌معنا نیست که عصمت در غیر ایشان محال است. 🔸گواه بر این مطلب آنکه هریک از ما، مکلف به ترک همۀ معاصی در همه‌جا و هر زمان تا آخر عمر هستیم و لازمۀ یک نوعی از این تکلیف، عصمت است و در این‌صورت آیا ممکن است که همه، مکلف به امری باشند که برای غیر انبیا و اوصیا علیهم‌السلام محال است؟! 🔸افزون بر اینکه از برخی از صالحین صادقین از اهل‌بیت علیهم‌السلام و دیگر افراد کامل، ادعای ترک جمیع معاصی شده است و صحت این ادعا یقینی است. 📚رحمت واسعه، ص ۳۱۰-۳۰۹ ‎‎‌‌‎‎‌✳️ @bahjat_alabd
♨️ سوال: 🔰علت نزول بلاياي طبيعي مانند چيست؟ چرا خداوند جان انسان هارا به وسيله اين بلايا غافلگيرانه ميگيرد؟ ✍️پاسخ: ✅در مورد بلایای طبیعی، چند مسئله را باید دقت نمود. اول آنکه فایده بلایای طبیعی چیست؟ دیگر آنکه چرا انسان از آن غافل می شود؟ آنچه که شما به عنوان بلای طبیعت می نامید، در حقیقت یک بلا نیست بلکه نعمت است ولی چون ناملایم است، آن را شر می پندارید. همانند یک کودک که دارو را دوست ندارد. اگر چه دارو برای او یک نعمت است، اما او ان را شر می پندارد. با این مثلا، حال بیاندیشید؛ اگر زلزله نبود چه اتفاقی می افتاد؟ زلزله غالبا به خاطر حرکت گسلهاست که در اثر این حرکت غالبا موجب پیدایش کوه در دراز مدت می گردد. اگر زلزله نبود، گوهها بعد از مدتی فرسوده می شدند و به یک محیط صاف تبدیل می شدند. کسی که ذره ای در زمینه جغرافیا یا زیست خبر دارد، می داند که فایده کوه چیست؟ باران که سبب فرسایش کوه می شوند نیز فایده دارند. فایده آنان در این است که فواید آن را خودتان به راحتی می دانید. فرض کنید برای 1000 سال باران نبارد. مضاف بر اینکه این نوع از بلا، اگر چه ممکن است موجب مرگ عده ای شوند. اما باعث حیات دیگران نیز می شوند. شما فرض کنید، هیچ کس در عالم نمی مرد، چه اتفاقی می افتاد؟ بعد از مدتی همه زمین پر می شد از انسان که جا برای زندگی ندارند. اما اینکه انسان چرا غافل می شود، به علت اشتغال او به مسائل روزمره است. هر گاه انسن غافل شود، غافلگیر می شود نه انکه طبیعت غافلگیر کند. مثلا وقتی که رانندگی می کنید، اگر هوشیار باشید، به راحتی به مقصد می رسید. اما اگر در حین رانندگی، غافلت کنید، غافلگیر خواهید شد نه آنکه جاده شما را غافلگیر کند. البته مردم به غلط و چون می خواهند از خود سلب مسئولیت کنند یا آرامش وجودان بیابند، می گویند که جاده ما را غافلگیر کرده است! این مسئله یک تعبیر غلط رایج است. در زلزله و سیل نیز اینگونه است. خدا متعال به انسان قدرت داده است که اولا در محیط خطر خانه نسازد. مثلا در مسیر آبراه خانه نسازد. وقتی غفلت کند و در مسیر آبراه خانه بسازد، مورد آسیب سیل قرار می گیرد. خدای متعال به انسان توانایی و قدرت داده است که خانه محکم بسازد، حال انسان به علت غفلت و کم نمودن هزینه، در استحکام منزل غفلت کند، غافلگیر خواهد شد. همانند اینکه مادر در نگهداری بچه، غفلت کند و کودک با چاقو بازی نماید. در این صورت مادر غافلگیر می شود و کودک آسیب می بیند. 🆔 @Najmolhoda_ir
فاضل بزرگوار سید جعفر مزارعى روایت کرده : یکى از طلبه هاى حوزه باعظمت نجف از نظر معیشت در تنگنا و دشوارى غیر قابل تحملّى بود . روزى از روى شکایت و فشار روحى کنار ضریح مطهّر حضرت امیرالمومنین (علیه السلام)عرضه مى دارد : شما این لوسترهاى قیمتى و قندیل هاى بى بدیل را به چه سبب در حرم خود گذارده اید ، در حالى که من براى اداره امور معیشتم در تنگناى شدیدى هستم ؟!شب امیرالمومنین (علیه السلام) را در خواب مى بیند که آن حضرت به او مى فرماید : اگر مى خواهى در نجف مجاور من باشى اینجا همین نان و ماست و فیجیل و فرش طلبگى است ، و اگر زندگى مادّى قابل توجّهى مى خواهى باید به هندوستان در شهر حیدرآباد دکن به خانه فلان کس مراجعه کنى ، چون حلقه به در زدى و صاحب خانه در را باز کرد به او بگو :به آسمان رود و کار آفتاب کند . پس از این خواب ، دوباره به حرم مطهّر مشرف مى شود و عرضه مى دارد : زندگى من اینجا پریشان و نابسامان است شما مرا به هندوستان حواله مى دهید !!بار دیگر حضرت را خواب مى بیند که مى فرماید : سخن همان است که گفتم ، اگر در جوار ما با این اوضاع مى توانى استقامت ورزى اقامت کن ، اگر نمى توانى باید به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگیرى و به او بگویى: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) پس از بیدار شدن و شب را به صبح رساندن ، کتاب ها و لوازم مختصرى که داشته به فروش مى رساند و اهل خیر هم با او مساعدت مى کنند تا خود را به هندوستان مى رساند و در شهر حیدرآباد سراغ خانه آن راجه را مى گیرد ، مردم از این که طلبه اى فقیر با چنان مردى ثروتمند و متمکن قصد ملاقات دارد ، تعجب مى کنند . وقتى به در خانه آن راجه مى رسد در مى زند ، چون در را باز مى کنند مى بیند شخصى از پله هاى عمارت به زیر آمد ، طلبه وقتى با او روبرو مى شود مى گوید: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) فوراً راجه پیش خدمت هایش را صدا مى زند و مى گوید : این طلبه را به داخل عمارت راهنمایى کنید و پس از پذیرایى از او تا رفع خستگى اش وى را به حمام ببرید و او را با لباس هاى فاخر و گران قیمت بپوشانید .مراسم به صورتى نیکو انجام مى گیرد و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذیرایى مى شود . فردا دید محترمین شهر از طبقات مختلف چون اعیان و تجار و علما وارد شدند و هر کدام در آن سالن پرزینت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند ، از شخصى که کنار دستش بود ، پرسید : چه خبر است ؟ گفت : مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است . پیش خود گفت : وقتى به این خانواده وارد شدم که وسایل عیش براى آنان آماده است .هنگامى که مجلس آراسته شد ، راجه به سالن درآمد ، همه به احترامش از جاى برخاستند و او نیز پس از احترام به مهمانان در جاى ویژه خود نشست .نگاه رو به اهل مجلس کرد و گفت : آقایان من نصف ثروت خود را که بالغ بر فلان مبلغ مى شود از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثیه به این طلبه که تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه کردم ، و همه مى دانید که اولاد من منحصر به دو دختر است ، یکى از آنها را هم که از دیگرى زیباتر است براى او عقد مى بندم ، و شما اى عالمان دین ، هم اکنون صیغه عقد را جارى کنید . چون صیغه جارى شد طلبه که در دریایى از شگفتى و حیرت فرو رفته بود ، پرسید : شرح این داستان چیست ؟ راجه گفت : من چند سال قبل قصد کردم در مدح امیرالمومنین (علیه السلام) شعرى بگویم ، یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع دیگر را بگویم ; به شعراى فارسى زبان هندوستان مراجعه کردم ، مصراع گفته شده آنها هم چندان مطلوب نبود ، به شعراى ایران مراجعه کردم ، مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمى زد ، پیش خود گفتم حتماً شعر من منظور نظر کیمیا اثر امیرالمومنین (علیه السلام)قرار نگرفته است ، لذا با خود نذر کردم اگر کسى پیدا شود و مصراع دوم این شعر را به صورتى مطلوب بگوید ، نصف دارایى ام را به او ببخشم و دختر زیباتر خود را به عقد او در آورم ، شما آمدید و مصراع دوم را گفتید ، دیدم از هر جهت این مصراع شما درست و کامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است . طلبه گفت : مصراع اول چه بود ؟ راجه گفت : من گفته بودم :به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند طلبه گفت : مصراع دوم از من نیست ، بلکه لطف خود امیرالمومنین (علیه السلام) است . راجه سجده شکر کرد و خواند : به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند *** به آسمان رود و کار آفتاب کند وقتى نظر کیمیا اثر حضرت مولا ، فقیر نیازمندى را اینگونه به ثروت و جاه و جلال برساند ، نتیجه نظر حق در حقّ عبد چه خواهد کرد ؟ @Najmolhoda_ir