eitaa logo
ويژه نامه پرسمان دينی همراه با پاسخ های قرآنی روايي
19 دنبال‌کننده
16 عکس
5 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حرف ص 🔰 🤔 ❓چرا ما شیعیان در پیامبر تحریف کردیم و جمله و عجل فرجهم را به آن اضافه کردیم ❗️آیا بهتر نیست که این کارها را ترک کنیم تا دین تحریف نشه ❗️لطفا قانع کننده پاسخ بدید ❗️ 💠💠 👌در روایات ما دعا برای تعجیل فرج آل محمد و گشایش در امر آنان و قائم اهل بیت بسیار مورد توصیه و تاکید قرار گرفته است . 🔶در توقیع شریفی از امام زمان علیه السلام چنین آمده است که فرمود ؛ « برای تعجیل فرج زیاد دعا کنید ، زیرا فرج و شما نیز در این امر است » 📚بحار الانوار ج52 ص92 ❗️از سوی دیگر یکی از مواردی که سبب می شود دعای انسان به نزدیکتر شود ، صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « دعای شما به آسمان بالا نمی رود مگر زمانی که ( قبل از آن ) بر محمد و آل محمد بفرستید » 📚الکافی ج2 ص 493 👌و فرمود ؛ « هرکس از شما که به نزد خداوند حاجتی دارد باید ابتدا بر محمد و آل او صلوات بفرستد سپس را از خدا بخواهد » 📚الکافی ج2 ص494 📚امالی طوسی ج1 ص175 ❗️بر این اساس شیعیان جهت استجابت دعایشان پس از آن که بر محمد و آل او صلوات می فرستند برای تعجیل فرج قائم آل محمد و گشایش در امر اهل بیت دعا می کنند تا این دعا به برکت صلوات بر پیامبر گرامی و اهل بیت مورد خداوند قرار گیرد . ❗️در روایات متعددی نیز می بینیم که امامان گرامی این نوع فرستادن را به شیعیان خود تعلیم می دادند . 🔰عمرو بن ابی المقدام می گوید امام صادق دعایی جامع برای دنیا و آخرت به من تعلیم داد که در آن آمده بود ؛ « اللهم صل علی محمد و آل محمد و » 📚الکافی ج2 ص583 👌در روایت دیگر از امام علیه السلام آمده است؛ « هر کس پس از نماز صبح و ظهر بگوید « اللهم صل علی محمد و آل محمد و » نمی میرد مگر آنکه قائم آل محمد را درک می کند » 📚 بحار الانوار ج83 ص77 🔶در روایت دیگر آمده است که امام صادق علیه السلام به عبد الله بن سنان چنین تعلیم داد که در روز جمعه بعد از نماز عصر صد مرتبه بگوید ؛ « اللهم صل علی محمد و آل محمد و » 📚مستدرک الوسائل ج6 ص94 🆔@kalame_karbordi https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرف ع 🔰 💠🔹آیت الله جوادی آملی می‌فرماید: چرا ما از عبادت لذت نمی‌بریم؟ اگر انسان مریض شیرین ترین و خوشمزه ترین میوه را هم بخورد لذت نمی‌برد و گاهی هم به کام او تلخ است در بعد معنوی و عبادت هم اینگونه است کسی که《فی قلوبهم مرض》 یعنی قلبش بیمار است از نماز و عبادت لذت نمی‌برد و گاهی هم خسته می‌شود بیماری قلب همان گناهان است تا انسان گناه را ترک نکند علاوه بر اینکه از عبادت لذت نمی‌برد بلکه خسته هم می‌شود سؤال: مگر نه اینکه «عبادت بجز خدمتِ خلق نیست!» پس کسانی که به مردم خدمت می کنند چه نیازی به نماز دارند! آیا این خدمات جای نماز را نمی گیرد؟ «عبادت بجز خدمتِ خلق نیست!» جمله صحیحی نیست. پاسخ: استاد قرائتی درباره این بیت سعدی که فرموده اند: (در سروده‌ای از سعدی آمده که «عبادت به جز خدمت خلق نیست» که این مطلبی دروغ است زیرا خدمت به خلق یکی از عبادات است.) این مصرع مربوط به بیتی از حکایت چهارم از کتاب بوستان است در اخبار شاهان پیشینه هست که چون تکله بر تخت زنگی نشست صحیح این است: «یکی از بالاترین عبادت ها خدمت به خلق است و این عبادت، ما را از عبادت های دیگر بی نیاز نمی کند» همانطور که غذا جای آب را نمی گيرد و سیرابی جای گرسنگی را نمی گیرد، خدمت به خلق، جای نماز را نمی گيرد و نماز جای خدمت به مردم نمی گیرد. بالاتر از خدمت به خلق، خدمت به خالق است و خدمت به خلق هرگز جای نماز که خدمت به خالق است را نمی گیرد. امام صادق عليه السلام فرمودند: «اطاعت از پروردگار خدمت به او در زمين است و هيچ خدمتی به پروردگار معادل و جایگزین نماز نيست.» «إِنَّ طَاعَةَ اللَّهِ خِدْمَتُهُ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ شَيْءٌ مِنْ خِدْمَتِهِ تَعْدِلُ الصَّلَاة» از خواجه عبدالله انصاری پرسیدند: “عبادت” چیست؟ فرمود: عبادت “خدمت” کردن به “خلق” است… پرسیدند: چگونه؟! گفت: اگر هر پیشه ای که به آن اشتغال داری، “رضای خدا” و “مردم” را در نظر داشته باشی؛ “این نامش عبادت است.” پرسیدند: پس “نماز و روزه و خمس…” این ها چه هستند؟؟؟ گفت: اینها “اطاعت” هستند که باید بنده برای “نزدیک شدن” به “خدا” انجام دهد تا انوار حق بگیرد https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه حرف ع 🔰عزاداری 💠ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت...💠 🍃روز عاشورایی، مرحوم شیخ مرتضی انصاری (رحمت الله علیه) جلوی در ورودی صحن مطهر امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) ایستاده بود و از دسته جات سینه زنی استقبال می کرد و در کنار او، أفندی که از طرف حکومت عثمانی حاکم عراق بود، ایستاده بود. 🍃أفندی از شیخ انصاری پرسید ای شیخ، هم ما قبول داریم که حسین بن علی (علیه السلام) مظلوم شهید شده و یزید انسان پست و خونخواری بود و ما هم در عزای آن بزگوار غمگین هستیم، اما پرسش من این است که این مراسم یعنی چه؟ سینه زنی، زنجیرزنی، دسته راه انداختن، گِل به سر مالیدن و ...، اینها چه هدفی را دنبال می کنند؟! 🍃مرحوم شیخ انصاری فرمودند سِرّ مطلب این است که ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت و با این مراسم تلاش می کنیم دوباره چنین نشود. أفندی پرسید یعنی چه؟! 🍃شیخ انصاری فرمود در جریان غدیر، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در برابر صد هزار نفر، علی (علیه السلام) را با صراحت به وصایت خود برگزید و شما انکار کردید و گفتید غدیر نبوده یا اگر بوده چیز مهمی نبوده است، فقط سفارش به دوستی با علی (علیه السلام) بوده است. ❌اشکال از ما بود که ما عید غدیر خم را با سر و صدا و شعار، بزرگ نداشتیم و این چنین شد. ترسیدیم که اگر عاشورا را هم بزرگ نشماریم و با شعار و تظاهر برگزار نکنیم، شما انکار کنید و بگویید اصلا حسین (علیه السلام) شهید نشد یا حسین (علیه السلام) را راهزنان میان راه کشتند و یزید (لعنت الله علیه) انسان با تقوایی است‼️ منبع: صد نکته از هزاران، آیت الله حاج شیخ علی رضائی تهرانی 🌾موضوع : عصمت https://eitaa.com/bvcfjdaa/105 حرف غ 🔰 💠روایت غیبت چیست؟ پیامبر اکرم ص : هَلْ تَدْرُونَ مَا الْغِیبَةُ قَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهُ قِیلَ أَ رَأَيْتَ إِنْ كَانَ فِی أَخِی مَا أَقُولُ قَالَ ص إِنْ كَانَ فِیهِ مَا تَقُولُ فَقَدِ اغْتَبْتَهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فِیهِ فَقَدْ بَهَتَّه‏ آیا مى دانید غیبت چیست؟ عرض كردند: خدا و پیامبر او بهتر مى دانند. فرمودند: این كه از برادرت چیزى بگویى كه دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى گویم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى گویى در او باشد، غیبتش كرده اى و اگر آنچه مى گویى در او نباشد، به او تهمت زده اى. (مجموعه ورام ج ۱ ، ص ۱۱۸) https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرف ق 🔰 ⁉️ 🔴چون اين سوره تنها و خالص ، سخن از الله مي گويد. •| نه حرفي از بهشت دارد و نه جهنم •| نه پيامبران و نه ائمه و نه هيچ چيز ديگر ، •| خالص خالص معرفي الله است. •| چه جالب اينکه اين سوره را شناسنامه الله مي گويند ، •| و جالب تر اينکه الله به عدد ابجد ۶۶ است •| و تعداد حروف اين سوره هم شصت و شش حرف مي باشد. •| وجالبتر اينکه 66 بار يا الله گفتن بعد از هرفريضه واجب جهت برآورده شدن حاجات بسيار مجرب است. 👈اگه همسایه داری این قصه رو بخون قشنگه: 🐤کشاورزی جایزۀ مرغوب ترین ذرت را گرفت. متوجه شدند که او از بذرهای مرغوب ذرت، به همسایه هایش هم داده بود. علت را از کشاورز پرسیدند، گفت: باد، بذرهای ذرت را به مزرعه های دیگر منتقل میکند. اگر همسایه های من ذرتهای خوبی نداشته باشند، باد آن بذر های نامرغوب را به زمین من می آورد. اگر بخواهیم زندگی شاد، سرخوش و آرامی داشته باشیم، باید به دیگران کمک کنیم تا آنها هم خوب زندگی کنند... https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه حرف ق روائی قرآنی ❇️بخش نعیم چیست؟ ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ؛ سپس آن روز (روز قیامت) درباره ی نعیم حتماً مورد پرسش قرار خواهید گرفت».(1) یکی پرسید: «آیا نعیم یعنی آب گوارا، غذای دلپذیر یا خواب و استراحت خوب؟» امام رضا علیه السلام فرمودند: «خدا نسبت به آنچه که به بندگانش ارزانی داشته سوال نمی کند و بر آنان منت نمی گذارد؛ چرا که حتی برای مردم نیز زشت است به خاطر لطفی که کرده اند بر یکدیگر منت بگذارند و چطور ممکن است کاری را که حتی از مردم هم زشت است، به خدا نسبت داد؟! مقصود از "نعیم"، "دوستی با اهل بیت علیهم السلام " است که اگر کسی بِدان پای بند بود، به بهشت خواهد رفت و از نعیم آن برخوردار خواهد شد[و در این باره مورد سوال قرار خواهد گرفت]».(2) 1- . سوره مبارکه تکاثر، آیه ی 8 2- . عیون اخبار الرّضا علیه السلام ، ج 2، ص 37 موضوع : قیامت https://eitaa.com/bvcfjdaa/133 حرف ک کافر به چه کسی گفته می‌شود و انواع آن کدام است؟ پاسخ اجمالی «کافِر» در اصطلاح فقهی، به کسی گفته می‌شود که دین اسلام، یا یکی از ضروریات آن‌را نپذیرد و دارای تقسیماتی متعدد است، که در پاسخ تفصیلی به آن اشاره می‌گردد. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/archive/fa23194 https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرف گ موضوع : گریه https://eitaa.com/bvcfjdaa/111 روائی قرآنی ✅بخش ❇️ آفرین یا اباالحسن! عده ای از مسلمانان معتقد بودند که پیامبران؛ معصوم نیستند و احتمال خطا و گناه در مورد آنان وجود دارد. "ابن جهم" همین سوال را از امام علیه السلام پرسید. درباره ی حضرت آدم علیه السلام ، حضرت ابراهیم علیه السلام و... جواب گرفت تا رسید به یونس علیه السلام ... پرسید: «اگر چنان که شما می گویید پیامبران؛ معصوم هستند، پس معنی این آیه که: "وَ ذَالنّونِ اِذ ذَهَبَ مُغَاضِباً فَظَنَّ أنْ لَن نَقدِرَ عَلَیهِ...؛" [که معنای آن در نگاه اول چنین است که] یونس [وقتی دید دعایش مستجاب نشد] خشمگین شد و رفت و گمان کرد که از حوزه ی قدرت خدا بیرون رفته است..."(1) چیست؟» امام رضا علیه السلام فرمودند: «"ذَالنّون"؛ یونس بن متی بود، خشمگین شد و رفت اما از دست قوم خود عصبانی بود (نه از کار خدا) و "ظن" یعنی یقین داشت (نه گمان کرد) "أنْ لَن نَقدِرَ عَلَیهِ" یعنی یقین داشت که ما بر او سخت نمی گیریم (نه این که بر او قدرت نداریم یا از حوزه ی قدرت ما بیرون رفته است) و این"نَقدِرَ" از قبیل این آیه است که: "وَ اَمّآ اِذَا مَاابتَلیهُ فَقَدَرَ عَلَیهِ رِزقَه...؛ اما آن گاه که خدا بنده ای را امتحان کرد و بر او سخت گرفت..." 2 یعنی ترجمه ی آیه این است که: "یونس یقین داشت که بر او سخت نمی گیریم"». مأمون گفت: «آفرین یا اباالحسن!»3 1- . سوره مبارکه انبیا، آیه ی 87 2. سوره مبارکه فجر، آیه ی 16 3. عیون اخبار الرّضا علیه السلام ، ج 1، ص 202 موضوع : اقسام گناه https://eitaa.com/bvcfjdaa/124 ❌موضوع : اثرات گناه https://eitaa.com/bvcfjdaa/104 https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرف م موضوع : مرگ https://eitaa.com/bvcfjdaa/139 روایی بخش الهی ❇️تفاوت در معجزات پیامبران "ابن سکیّت" عالمی بزرگ بود، از امام رضا علیه السلام پرسید: «چرا خدا موسی علیه السلام را با معجزه ی ید بیضا (دست درخشان)، و عیسی علیه السلام را با معجزه ی طب، و محمد صلی الله علیه و آله وسلم را با معجزه ی سخن فرستاد؟» امام رضا علیه السلام فرمودند: «خدا وقتی موسی علیه السلام را فرستاد؛ زمان، زمان سِحر و جادو بود و خدا چیزی به او داد که از عهده ی هیچ یک از جادوگران ساخته نبود... وقتی عیسی علیه السلام را فرستاد؛ روزگار پزشکی و پیشرفت علوم پزشکی بود و خدا چیزی به عیسی علیه السلام داد که از عهده ی هیچ پزشکی ساخته نبود مثل زنده کردن مرده... و وقتی محمد صلی الله علیه و آله وسلم را فرستاد؛ روزگار سخنوری بود و خدا به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم معجزه ای داد که سکه ی آنان را از رونق انداخت...» "ابن سکیّت" گفت: «والله هیچ کس را مثل تو ندیده ام و نخواهم دید!» - الاحتجاج، ج 2، ص 224 🔰 ❇️مقصود از معرفت خداوند چيست ؟ در كتاب كنزالفوائد از حضرت ابوعبدالله عليه السلام نقل شده است كه : روزى حضرت امام حسين عليه السلام نزد ياران خود، سخن آغاز كرد. پس از حمد و ثناى خداوند و درود بر رسول او، فرمود: اى مردم ، خداوند بندگان را جز به منظور معرفت نيافريد. اگر بنده ، خداى خود را بشناسد بناچار، سر به عبادت او خواهد گذاشت و چون پرستنده خدا شد، ديگر خود را به پرستش ديگرى نيازمند نخواهد يافت . مردى از حضرتش ‍ پرسيد: اى فرزند رسول خدا، پدر و مادرم به فدايت ، مقصود از معرفت خداوند چيست ؟ فرمود: مقصود آنست كه مردم هر زمان امام واجب الاطاعة خود را باز شناسند. . https://eitaa.com/bvcfjdaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرف ن 🔰بخش ها و حکمت ها 🌾موضوع : نماز و عبادت https://eitaa.com/bvcfjdaa/110 ❇️پرسش از نام و نشان ها 📗موضوع : نام رضا (ع) 👈می گویند: «مأمون به پدر شما لقب رضا داده است!» امام جواد علیه السلام فرمودند: «نه! خدا این لقب را به او داد. چون او در آسمان رضای خدا بود و در زمین رضای رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و تمامی امامان پس از او...» بزنطی(1) یار دیرین امام رضا علیه السلام از جواد الائمه علیه السلام پرسید: «مگر همه ی پدران شما چنین نبودند؟» حضرت فرمودند: «چرا!» گفت: «پس چرا پدر شما از میان همه ی آنان رضا نامیده شد؟» فرمودند: «زیرا مخالفان و دشمنانش نیز به او رضایت دادند همان گونه که دوستان و موافقانش از او راضی و خشنود بودند و به همین دلیل از بین همه ی پدرانم تنها او رضا نامیده شد». - عیون اخبار الرّضا علیه السلام ، ج 1، ص 13 —- 1- . احمدبن ابی نصر بزنطی از روایت کنندگان بزرگ حدیث است. او محضر امام کاظم علیه السلام و امام رضا علیه السلام را درک کرده، جزو یاران نزدیک امام رضا علیه السلام بود و در روزگار امام جواد علیه السلام نیز زنده بود. می گویند او ابتدا در امامت امام کاظم علیه السلام توقّف کرد و از واقفیان بود. واقفیان یعنی کسانی که امام کاظم علیه السلام را زنده و آخرین امام می پنداشتند؛ اما او با دیدن معجزات غیر قابل انکار از جانب امام رضا علیه السلام از اعتقاد خود دست برداشت و صمیمانه امامت آن حضرت را پذیرفت. روائی هایـ قرآنی بخش فریب، استهزاء، نیرنگ یکی پرسید در قرآن آمده است: «الله یستهزیء بهم؛ خدا آن ها را ریشخند می کند!» «سخرالله منهم؛ خدا آن ها را مسخره می کند!» «مکروا و مکرالله؛ آن ها فریبکاری کردند، خدا نیز فریبشان داد!» «یخادعون الله و هو خادعهم؛ ... و خدا به آن ها نیرنگ زد!» آیا ریشخند کردن، مسخره کردن، فریب و نیرنگ با شأن خدا ناسازگار نیست؟ امام رضا علیه السلام فرمودند: «خدا ریشخند و مسخره نمی کند و فریب نمی دهد و نیرنگ نمی زند؛ بلکه کیفر کار آنان را می دهد».(1) (آنچه خدا می کند؛ کیفر و بازخورد اعمال زشت آنان است.) 1- . عیون اخبار الرّضا علیه السلام ، ج 1، ، ص 80 https://eitaa.com/bvcfjdaa