eitaa logo
کافه تاریخ
293 دنبال‌کننده
162 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سندی درباره دستور به قم مبنی بر ایجاد اختلاف میان «ترک‌ها» و «فارس‌ها» در این شهر. @cafetarikh
✳️ اختلاف افکنی پهلوی میان «ترک‌ها» و «فارس‌ها»+سند درباره تلاشهای دولت پهلوی برای سرکوب اقوام مختلف ایرانی مباحث متنوعی مطرح شده است. این اقدام از دوران رضا خان و با هدف ترویج باستان گرایی و حمایت از فارس گرایی برای از بین بردن دیگر اقوام ایرانی در دستور کار قرار گرفت در دوران محمدرضا نیز دنبال شد. سند زیر دستوری است از طرف « » به سازمان اطلاعات و امنیت قم مبنی بر ایجاد اختلاف میان «ترک‌ها» و «فارس‌ها» در این شهر. در حاشیه‌ی سند آمده است :«توسط منابع و عوامل دیگر نسبت به پیاده کردن این دستور اقدام شود.» 👇 را به دوستانتان معرفی کنید👇 www.cafetarikh.com @cafetarikh
✳️ جذابترین مراسم ایرانیان به روایت سیاح غربی کارلا سرنا در سفرنامه خود به مراسم عمومی ایرانیان توجه داشته و درباره مراسم آتش بازی در شبهای عید و جشن می نویسد: «شرقی ها به طور کلی هر نوع نمایش چشم نواز را دوست دارند و برای ایرانیان هیچ چیز خوشایندتر از آتش بازی نیست. هر رویداد خوشی به آتش کردن فشفشه ها جشن گرفته می شود؛ خواه روزهای برگزاری سه عید بزرگ ملی نوروز، روز تولد شاه و یا سالگرد جلوس وی بر تخت سلطنت باشد و خواه اعیاد مذهبی یا جشنهای خانوادگی . در هر صورت در تمامی این مراسم آتش بازی در صدر برنامه هاست. حتی فقیرترین خانواده ها هم دست کم چندشاهی برای خرید ترقه پول خرج می کنند. همانطور که مسابقات اسب دوانی انگلیسی ها را به هیجان می آورد و مبارزه قایق سواران ونیزی ها را سرگرم می کند و یا تماشای صحنه های گاوبازی تفریح مورد علاقه اسپانیایی هاست؛ همانطور هم تهرانی ها از آتش بازی لذت می برند. خود شاه هم به اینگونه سرگرمی ها علاقه دارد و کسانی که به هر دلیلی وسایل آتش بازی با شکوه ترتیب می دهند همانقدر که مردم را خوشحال می کنند، موجبات رضایت شاه قاجار را نیز فراهم می آورند. منبع: کارلا سرنا، سفرنامه: آدمها و آیین ها در ایران، ترجمه علی اصغر سعیدی، تهران، نشر زوار، 1362، ص 220 www.cafetarikh.com @cafetarikh
✳️ نمائی از گنبد غازان خان و منار بسطام در دوره ناصری منطقه سمنان، مجموعه تاریخی بایزید بسطامی در شهر تاریخی و قدیمی بسطام شهرستان شاهرود، در برگیرنده مجموعه آثاری از دوران سلجوقی به بعد را شامل می‌شود و در کنار آن مرقد و خانقاه «ابو یزید طیفور بن عیسی بن سروشان بسطامی» ملقب به «سلطان العارفین» و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد. مرقد ابو یزید چیزی جز یک قبر ساده در گوشه جنوبی صحن، در مجاورت گنبد و ایوان غازان خان نیست، کل مجموعه بایزید بسطامی شامل خانقاه، مساجد، مناره، برج، امامزاده و... است. www.cafetarikh.com @cafetarikh
✳️ دست ودل بازی در قبال خواهرش از حساب بیت المال گزارش جمشید نوروزی حسابدار دربار (ملکه پهلوی ) در مورد حواله مبلغ 10000 دلار برای شمس پهلوی بوسیله محمدرضا پهلوی ، واریز عواید سالانه قریه شاهدشت به حساب وی در بانک ملی https://eitaa.com/cafetarikh
✳️ انتخاباتی که باید به نفع رضاشاه تمام می‌شد در ایران عصر نظامیان دخالت زیادی در امر انتخابات داشتند. البته این مسئله در دو دوره دیگر نیز وجود داشت، یکی قبل از آغاز سلطنت رضاخان و دیگری در سالهای بین 1320 تا کودتا در کشور. پس از آن دیگر در کشور انتخاباتی به معنای واقعی نبود تا نیازی به دخالت نظامیان باشد! به عبارتی دیگر انتخاب نمایندگان بوسیله صندوق انجام نمی شد و از سوی نمایندگان شاه انجام می شد! شاید بتوان گفت ریشه روی کارآمدن رضاشاه خود بر اساس همین انتخابات ناسالم و دخالت نظامیان است. گزارش های رسیده از مجلس پنجم که دوستان رضاشاه در آن عنان کار را بدست گرفتند، به خوبی بیانگر دخالت نظامیان و حرکات سلیقه ای در آن است: «روزنامه اتحاد بر روند برگزاری انتخابات اعتراض می کند، مستوفی را به شدت مورد انتقاد قرار می دهد و می نویسد: "عدم برگذاری انتخابات همزمان در تهران و ولایات به جهت انتخاب سوسیالیستها، است، تا چنانچه در تهران رای نیاوردند در جای دیگر کاندیدا شوند." علاوه بر تعلل دولت، وجود حکومت نظامی در ولایات مشکلات بسیاری برای انتخابات ایجاد کرده بود و مسئله اعمال نفوذ روسای نظامی تقریبا محرز و آشکار بود. روزنامه کار در این زمینه نوشت: «مردم ضمن احترام به نظامیان، امروز می بینند حاکم نظامی آذربایجان از لباس نظام استفاده و مشغول ظلم و تعدی است... از قزوین مراسلاتی رسیده که حکومت نظامی مخالفین ملک آرایی را دستگیر کرده چوب می زنند ». این روزنامه در ادامه می نویسد:"لازم است سردارسپه متحدالمالی (دستورالعمل) به ولایات صادر و در آن قید نماید هر نظامی در انتخابات دخالت کند فوری احضار و مجازات می شود.» منبع: ‌،مجلس‌ و نوسازی‌ در ایران، تهران، نشر نی، 1379، ص 86 👇 را به دوستانتان معرفی کنید 👇 www.cafetarikh.com @cafetarikh
✳️ عاقبت شوم مجلس در عهد رضاشاهی در قانون اساسی مجلس، رکن رکین بود. این نهاد از اهمیت خاص و ویژهای برخوردار بوده و در واقع به واسطه اختیارات مهم و فوق العادهای که دارا بود، مهمترین مرکز تصمیم گیری محسوب میشد. دلیل این مسئله نیز مشخص بود. قانون گذاران در پی آن بودند تا از استبداد لجام گسیخته جلوگیری کنند. اما با قدرت گیری رضاشاه همه این تلاشها به یک بار به ورطه نابودی کشیده شد. مجلس و نمایندگی تشریفاتی شده بود و انتخابات با تقلب برگزار می شد. نوع حضور نمایندگان در دربار نیز در نوع خودش جالب بود: «هفته ای یک روز، صبحهای دوشنبه، وکلای مجلس مجتمعا حق شرفیابی داشتند. همه با لباس ویزیت در دربار جمع می شدند و بعد از اینکه شاه از دفتر کار خود خارج می شد، در تالار دربار یا اگر تابستان بود در صحن حیاط یا باغ سعد آباد زیر چادری صف می کشیدند و شاه حضور به همه می رسانید و نیم ساعتی با آقایان صحبت می کرد و مرخصشان می نمود. البته اخیرا دو سه سال بود این شرفیابی وکلا تقریبا موقوف شده بود و موکول بود به اینکه هر از چند مدت احضار شان بفرمایند.» منبع: محمد ارجمند، شش سال در دربار پهلوی، به کوشش: عبدالرضا مهدوی، تهران، نشر پیکان، 1385،ص 105 👇 را به دوستانتان معرفی کنید 👇 www.cafetarikh.com @cafetarikh
✳️ شهادت درباره رابطه با پس از کودتای سوم اسفند و تمرکز قدرت در دست سید ضیا و رضا میرپنج شرایط به گونه ای رقم خورد که پس از چندی رضا خان از کسوت نظامی گری به تخت پادشاهی نشست. درباره رابطه او با بریتانیا و نقش انگلیس در تثبیت پایه های حکومت پهلوی اول مطالب متنوعی مطرح شده است. دکتر مصدق با تصدیق رابطه مستحکم رضا خان با در این باره می گوید: « . . . خاطر دارم سردار سپه رئیس الوزرای وقت در منزل من و در حضور مرحوم مشیرالدوله و مستوفی الممالک و دولت آبادی و مخبرالسلطنه و تقی زاده و علا اظهار داشت که مرا انگلیس آورد و ندانست که با کی سر و کار پیدا کرد. آن وقت نمی شد در این باب حرفی زد ولی روزگار آن را تکذیب کرد و به خوبی معلوم شد همان کسی که او را آورد چون دیگر مفید نبود او را برد» منبع: به نقل از مذاکرات مجلس شورای ملی، کتاب سیاست موازنه منفی، جلد اول صفحه 34 👇 را به دوستانتان معرفی کنید👇 www.cafetarikh.com @cafetarikh
✳️ کانال موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به آدرس های زیر در پیام رسان های داخلی انتقال یافت و از امروز موسسه در تلگرام فعالیتی نخواهد داشت. این صفحه از امروز شخصی بوده و ارتباطی با موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ندارد. در این صفحه مقالات،تصاویر و اسناد دیده نشده تاریخی منتشر خواهد شد. http://eitaa.com/iichs_ir http://sapp.ir/iichs.ir https://iGap.net/iichs instagram.com/iichs.ir
✳️ وقتی چشم طمع با مرگش هم سیر نمی شود! در این سند، فهرست بلند بالایی از هدایای ارسالی به دفتر اموال منقول اداره آرامگاه رضاشاه مشاهده میشود. رضاخان پادشاه معزول، در ژوهانسبورگ آخرین ماههای زندگی خود را با اندوه و تلخکامی سپری کرد و با بیماری قلبی که عارض او شده بود بالاخره در 4 مرداد ماه 1323 درگذشت. تصمیم گرفته شد جنازه وی مومیایی شود و به جای ایران به مصر انتقال یابد. بدین ترتیب جنازه وی مدتی در خاک مصر به صورت امانت نگهداری شد و در اردیبهشت 1329 به تهران انتقال یافت و در مقبره‌ای که در جوار حضرت عبدالعظیم شهرری احداث گردیده بود دفن شد. 👇 را به دوستانتان معرفی کنید👇 www.cafetarikh.com @cafetarikh
✳️ صورت اسامی املاک اختصاصی در تنکابن مشتمل بر : بلوکها ، روستاها ، مراتع و مزرعه ها سیاست رضاشاه این بود که با جلب برخی خانواده‌های طبقه بالا و طرد برخی دیگر، در بین اعضای این طبقه شکاف و چند دستگی پدید آورد. وی با انباشت ثروت و ازدواج با یک شاهزاده قاجار که زن سومش بود، به طبقه بالا پیوست، او همچنین دختر بزرگتر خود، اشرف را به عقد یکی از اعضای خانواده قوام‌الملک و فوزیه مصری را به عقد ولیعهد درآورد. رضاشاه در این هنگام با پایان دادن به گفتگوهای اصلاحات ارضی، انتقال بار مالیات کشاورزی از دوش زمین‌داران به دوش دهقانان و تشویق زمین‌داران مناطق به ثبت زمینها به نام خودشان از طریق اداره ثبت املاک در راستای منابع به طبقه زمیندار عمل می‌کرد. در دوره دوم حکومت رضا شاه بر کشور، او زمینهای بسیاری را تا پایان پادشاهی‌اش در سراسر ایران، به‌ویژه در شمال ایران را به نام خویش کرد و در اواخر سلطنت حدود 7000 روستا به نام او ثبت شده بود. همچنین چندین کارخانه در ایران بنام وی به ثبت رسیده بود. 👇 را به دوستانتان معرفی کنید👇 www.cafetarikh.com @cafetarikh
#سند / لیست مخارج مهمانی منزل #اشرف_پهلوی 👇 #کافه_تاریخ را به دوستانتان معرفی کنید👇 www.cafetarikh.com @cafetarikh
✳️ وصیت مهم به مادرش در تاریخ معاصر ایران شیرزنان زیادی بودند که در روند تحولات سیاسی و اجتماعی ایران همچون انقلاب مشروطه نقش بسزایی داشتند. عزت الحاجیه از جمله زنانی بود که در راه آزادی ایران دو فرزند خود را قربانی داد و خم به ابرو نیاورد. کلنل محمدتقی خان پسیان یکی از فرزندان او بود. وقتی خبر مرگ کلنل را برایش می آوردند عزت الحاجیه مجلس جشنی ترتیب می دهد و دوستان و آشنایان را به جشن دعوت می کند و خود لباس سفیدی می پوشد و از آنهایی که برای دیدارش می آمدند تا دل دردمندش را تسلی دهند با چای و شیرینی پذیرایی می کرد. در مراسم ختم کلنل پسیان کسی جرت سیاه پوشیدن و تسلیت گفتن نمی باید. او چنان شاد وخندان از مهمانان پذیرایی می کند که گویی جشن عروسی کلنل را به راه انداخته است. آخرین کلام کلنل محمد تقی خان نیز به مادرش چنین بود: «مادر همانطور که برای برادرم گریه نکردی به هنگام شنیدن خبر مرگ من نیز نباید گریه کنی. گریه کردن برای کسانی که در راه میهن کشته می شوند گناه نابخشودنی است. به همه دوستانم نوشته ام که پس از مرگ سرخ من کارت تبریکی برای تو بفرستند، حرفم را تکرار می کنم کارت تبریک نه کارت تسلیت. حاشیه کارتها هم نباید سیاه باشد، باید به رنگ سرخ باشد.»   منبع: عبدالحسین ناهید، زنان در جنبش مشروطه، تبریز، نشراحیاء، 1360، صص87-88 👇 را به دوستانتان معرفی کنید👇 www.cafetarikh.com @cafetarikh
✳️ تاریخ معاصر ایران و تفاوت زنان دارا و ندار در دنیای امروز رابطه معکوسی میان ثروتمند بودن و تمایل به فرزند داری وجود دارد. یعنی هر چه خانواده ای ثروتمند تر بوده و از وضعیت اقتصادی مناسب تری برخوردار باشد تمایل کمتری به فرزندآوری دارند و در مقابل خانواده های فقیر فرزندان بیشتری دارند. جالب اینکه در دهه ها و سده های پیشین روال زندگی بدین ترتیب نبود: «زنانی که برای بچه های خود دایه می گیرند به سرعت و پشت سر هم بار بر می دارند و تقریبا سالی یک شکم می زایند. در حالی که نزد طبقات فر دست تر که باید بچه ها تا سه سال از شیر مادر تغذیه می شود، بارداری و زایمان با تانی بیشتری صورت می گیرد. اما اتفاق می افتد که زنان، علیرغم دوره شیر دادن، در سال دوم، قاعده می شوند و به ضرر طفل شیرخوار خود، باز بار بر می دارند.»1 1-میتر مهرآبادی، زن ایرانی به روایت سفرنامه نویسان فرنگی، تهران، نشر آفرینش، 1386،ص 354 آدرس کانال ما در ایتا 👇👇👇 https://eitaa.com/cafetarikh
✳️ روایتی از بی پولی در ایام تبعید درروزهای آخر سلطنت پهلوی اول، که رضاشاه توسط متفقن تبعید و محکوم به اخراج از کشور شده بود به گوش درد عفونی شدیدی مبتلا شده بود و پزشک محلی در کرمان نیز دستور چند روز استراحت داده بود. ولی کنسول انگلیس در کرمان و ماموران انگلیسی که شاه سابق را همراهی می کردند اصرار می وزدیدند که رضاخان باید هرچه زودتر به بندرعباس عزیمت نماید. رضاشاه بشدت خشمگین شد و گفت «کجا بروم؟ من در جیبم حتی پنج ریال هم ندارم باید به من وقت بدهید، از پسرم پول خواسته ام و هر وقت پول رسید به بندرعباس خواهم رفت.» به او گفتن دولت انگلیس کلیه مخارج را خواهد پرداخت و بعد از دولت ایران وصول خواهد نمود. رضا پهلوی هنور نفهمیده بود که همانند دوران به قدرت رسیدن خود حاکم برسرنوشت خود نیست و می گفت قصد دارد چند هفته در بمبئی بماند و سپس با کشتی به امریکای جنوبی برود و در آنجا اقامت گزیند. منبع: ریچادرا. استورات، در آخرین روزهای رضاشاه، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی، تهران، انتشارات معین،1370، ص 245 آدرس کانال ما در ایتا 👇👇👇 https://eitaa.com/cafetarikh
✳️ اعتراض مردم کردستان به در ایام استشهادنامه عده ای از رعایای کردستان مبنی بر شکایت از سوءاقدام نایب حسین خان معاون نظمیه در انتخابات کردستان بدلیل عدم ارائه اوراق تعرفه و ممانعت از شرکت در انتخابات افراد مخالف اسدالله خان کردستانی ، سالارسعید و سردارمکرم از طریق جلوگیری از ورود آنان به داخل حیاط انجمن https://eitaa.com/cafetarikh
✳️ رفتار نواب صفوی در کانون خانواده فردی بود که رفتار او آیینه تمام نمایی از یک شخصیت مبارز و معتقد بود. فردی که همچنان که فکر می کرد می زیست و می توانست رفتار خود را در خانه و جامعه به شکلی درست تنظیم کند. او در محیط خانواده خود نیز فردی مثال زدنی بود: «خانم رضوی در مورد خانوادگی و رفتار عمومی شهید نواب صفوی خاطرات جالبی دارد او می گوید: نواب هیچ گاه در زندگی شخصی و خانوادگی خشونت نداشت. در حالی که در مسائل و صحبت از شاه و دولت در نهایت عصبانیت و تندی صحبت می کرد، گاهی او را صدا می زدم برای کاری، او در نهایت ملاطفت سخن می گفت و چون از این تغییر ناگهانی اخلاق سوال می کردم می گفت: من که نباید عصبانیتم را بر سر شما خالی کنم! انسان نباید برای زن و فرزندش خشونت به خرج بدهد. او به من می گفت: کوچکت هستم، خادم تو هستم. خلاصه صفاتی که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه برای مومن فرموده همه را در ایشان می دیدم....»1 1-محمد جواد حجتی کرمانی، آموزگار من نواب: چگونه با نواب صفوی آشنا شدم؟، تهران، اطلاعات، 1385، ص 60 https://eitaa.com/cafetarikh
✳️ مبارزات با فرق ضاله یکی از وظایف روحانیت اصیل مبارزه با هرگونه انحرافی است که ممکن است جامعه شیعی را مورد حمله و هجمه قرار دهد. از این روست که شخصیت های برجسته تشیع همیشه مبارزه با انحراف را که به نوعی مبارزه با استعمار نیز بود در صدر رسالت های خود می دادند: «چرچیل (دبیر امور شرقی سفارت انگلیس) در گزارش خود به لندن در صدر مشروطه، با اشاره به ماجرای کشتار جمعی از فرق ضاله به دست مردم اصفهان در 1889-1890 م (1307 قمری)، حاج شیخ محمد تقی نجفی (آقا نجفی) را محرک این امر شمرده و می نویسد: پس از آن واقعه «به درخواست وزیر مختار اعلی حضرت پادشاه انگلیس وی به تهران فراخوانده شد، ولی این اقدام باعث افزایش شهرت و قدرت وی گردید و مدتی بعد با غرور و افتخار به اصفهان بازگشت.» پیدا است که سفارت انگلیس دلش برای پیروان مسلک باب و بهاء نسوخته بود، بلکه در آنان به چشم ستون پنجم خویش می نگریست که باید حمایت و تقویت می شدند تا در نخستین فرصت مطلوب به ایفای نقش مهم خویش در تضعیف باورها و شعائر دینی ملت ایران و ترور شخص و شخصیت رهبران مذهبی آن (روحانیت شیعه) بپردازند...»1 1-علی ابوالحسنی، شیخ فضل الله نوری و مکتب تاریخ نگاری مشروطه، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1385، چاپ سوم، ص 185-186 https://eitaa.com/cafetarikh
تصویری دیده نشده و تاریخی از وزیر خارجه وقت در حرم مطهر امام رضا (ع) آدرس کانال ما در ایتا 👇👇👇 https://eitaa.com/cafetarikh 👇 را به دوستانتان معرفی کنید👇 @cafetarikh