🔶در کتاب قرارداد اجتماعی اثر #ژان_ژاک_روسو، وطن چنین تعریف شده است:
#وطن سرزمینی است که گروهی از مردم با یکدیگر بر محور پیمانی اجتماعی زندگی می کنند و نوعی از حکومت را در میان خود برپا کرده اند.
🔷ولی این تعریف از وطن با دیدگاه اسلام نسبت به دولت، مطابقت ندارد؛چرا که وطن اسلامی عبارت است از همه سرزمین های مسلمان نشین که تحت نظارت حکومت واحد اسلامی بر اساس قانون اسلام که از جانب خداوند یکتا برای بشر فرستاده شده اداره می شود.
🔻از جمله اندیشمندان مسلمانی که در تشریح و بکارگیری مفهوم وطن دقت و حساسیت نشان می دهند، می توان #شهید_مدرس و #اقبال_لاهوری را نام برد. بحث از مفهوم وطن در عصر ایشان بحثی است که همزاد ناسیونالیسم است. یعنی بعدی که به مفاخر نژادی، عصبیت های قومی و تظاهر به آب و خاک پرستی اهمیت می دهد.
🔺نگرش و تلقی که افرادی همچون اقبال و مدرس از آن نفرت داشته اند و این نفرت به حدی عمیق است که احساس ملی گرایی را بزرگترین دشمن اسلام و مسلمین دانسته و دین را مایه وحدت و منشا قدرت می دانند نه عصبیت و نژاد را.
📖کتاب #اندیشه_سیاسی_شهید_مدرس نوشته ی #رضا_عیسی_نیا
#نژاد
#ملی_گرایی
#ناسیونالیسم
📌@canoon_org
🔷در قرن گذشته، الگوی مطبوعات و رسانه های لیبرالیسم، گرفتار یک سلسله تناقضات بزرگ و بحرانی شده است. تئوری و الگوی متداول رسانه ها در غرب، وظایف مطبوعات و رسانه های جمعی را اطلاع رسانی، تشکل افکار عمومی، انتقال فرهنگ، سرگرم کردن و تفریح مردم، ابزار و آلات سوداگری و پول در آوردن می دانند؛
🔶اما همین لیبرال ها و محافظه کاران در غرب بر این عقیده هستند که مطبوعات و رسانه ها در عمل، به وظایف اطلاع رسانی و نظارت بر امور دولت و جامعه آن طور که باید و انتظار می رود، وفادار نبوده اند. اولویت مطبوعات و کارنامه آنها مملو از ثروت گرایی، دلالی سیاسی، کنترل عقاید و آرای عمومی، انتقال فرهنگ مبتذل و ارزان به نسل های جدید و بالاتر از همه سرگرم کردن مردم و استفاده بازرگانی و سیاسی از آنها بوده است.
💢در سالهای اخیر، بسیاری از جامعه شناسان، حقوق دانان، روانشناسان و استادان معتبر علوم سیاسی و ارتباطات به این نتیجه رسیده اند که مطبوعات و رسانه های مسلط و حاکم لیبرالیسم، نمی توانند آن نقشی را که یک جامعه مدنی از آنها انتظار دارد، ایفا کنند.
📖ماهنامه زمانه، سال دوم، شماره 14، ص 76
#رسانه
#فرهنگ
#لیبرالیسم
📌@canoon_org
26.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حکمرانی مجازی بر اعتراضات!
🔶فضای مجازی نه یک ابزار که یک راهبرد در ناآرامی های اخیر بود. اما جمهوری اسلامی چگونه از این فضا در کنش ها و واکنش هایمان استفاده کرد؟ آیا فضای استفاده از فضای مجازی در این ایام عقلانی بود؟ برای حکمرانی صحیح فضای مجازی به چه مواردی باید توجه کرد؟
#رسانه
#معرکه
#دانشجو
#حکمرانی
#اعتراضات
#فضای_مجازی
#گفتگوی_زنده
#نشست_علمی
#محمد_کشوری
#سیاست_گذاری
#نشست_مجازی
#کرسی_آزاد_اندیشی
#محمد_حسین_سیاح_طاهری
📌@canoon_org
🔷اشو مطالعات بسیاری داشت، به خصوص در زمینۀ فلسفه و روانشناسی. اما نکتۀ جالب اینجاست که او بعدها به شدت با علم اکتسابی مخالفت میکند! او سالها استاد فلسفه دانشگاه جبل پور بود. در همان دوران تدریس خود، به تمام هندوستان سفر کرد و با رهبران مذهبی بسیاری مناظره نمود؛ با مردم ملاقات کرد و سیستمهای اعتقادی و روانشناسی بسیاری را جستجو نمود تا بتواند راهی برای آرامش انسان معاصر بیابد.
🔶اما به راستی اشو از آفرینش، تاریخ، فلسفه، شعر، شورش، عشق، آزادی، فردای آدمی و بودن و نبودن چگونه سخن به میان میآورد؟ در این زمینه، کتاب #اشو_از_واقعیت_تا_خلسه به کوشش #هادی_وکیلی و #آزاده_مدنی ، به شرح اندیشهها و تحلیل انتقادی باورها و آموزشهای اشو پرداخته است.
💢این اثر که محصولی از کانون اندیشه جوان می باشد، در چهار فصل تنظیم شده است. در فصل اول، زندگی نامه و شالوده فکر اشو مورد بررسی قرار می گیرد. در فصل دوم، الهیات اشو به بوته نقد کشیده می شود. در فصل سوم هم دیدگاه های دیگر اشو بیان شده و بالاخره در فصل چهارم، نگرشی انتقادی به اشو صورت گرفته تا نقاط ضعف اندیشه وی آشکار شود.
#اشو
#عرفان
#معرفی_کتاب
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات 🔶کانون اندیشه جوان در پنجمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آز
🔰حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات
🎞فیلم کامل پنجمین نشست معرکه با موضوع «حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات»
🔷این نشست با حضور محمدحسین سیاح طاهری «جامعه شناس و کارشناس حوزه فضای مجازی» و محمد کشوری «مدیر اندیشکده طیف» برگزار شد.
🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید.
#رسانه
#معرکه
#دانشجو
#حکمرانی
#اعتراضات
#فضای_مجازی
#گفتگوی_زنده
#نشست_علمی
#محمد_کشوری
#سیاست_گذاری
#نشست_مجازی
#کرسی_آزاد_اندیشی
#محمد_حسین_سیاح_طاهری
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات 🎞فیلم کامل پنجمین نشست معرکه با موضوع «حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات
حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات.mp3
39.23M
🎧صوت نشست معرکه با موضوع «حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات» را بشنوید.
👤با حضور محمدحسین سیاح طاهری و محمد کشوری
📌@canoon_org
🔰مجمع دفاتر فرهنگی دانشگاه علم و صنعت، نخستین ایستگاه قرارهای تشکلی کانون اندیشه جوان
🔶ضرورت پرداختن به امر گفتگو در بستری مناسب و با محوریت دانشجویان، از اموری است که همواره در کانون اندیشه جوان مورد اهتمام بوده و ارتباط مستمر با تشکل های دانشجویی و برگزاری ۱۰۰ نشست گفتگوی تشکل های دانشجویی کالک در کانون و در ایام کرونا از مویدات این امر است.
🔷در همین راستا و در دور جدیدی از فعالیت های دفتر ارتباطات تشکلی کانون اندیشه جوان این مجموعه در جهت گفتمان سازی و ترویج روحیه گفتگو و تضارب آرا در میان قشر نخبه دانشگاهی و تقویت تشکل های دانشجویی به عنوان سردمدار جنبش دانشجویی تلاش نموده است با حضور موثر در بین تشکل های دانشجویی در دانشگاه ها، به رشد بیش از پیش آنها و زمینه سازی شکل گیری بسترهای گفتگو در میان نخبگان دانشگاهی گام بردارد.
💢سه شنبه 8 آذرماه نخستین مقصد و قرار از قرارهای تشکلی کانون اندیشه جوان بود که با حضور معاون مخاطب شناسی و مسئول دفتر تشکلی کانون، معاونت جهاد تبیین مجمع دفاتر فرهنگی، مسئول دفتر فرهنگی دانشکده مهندسی صنایع، مسئول دفتر فرهنگی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز و همچنین مسئول دفتر فرهنگی دانشکده راه آهن در دفتر مرکزی این تشکل در دانشگاه علم و صنعت برگزار گردید. در این نشست صمیمی طرفین پیرامون مسائل روز دانشگاه به گفتگو پرداخته و تفاهماتی برای افزایش همکاری ها علی الخصوص در حوزه کرسی های آزاد اندیشی صورت گرفت.
#دانشگاه
#دانشجو
#دانشگاه_علم_و_صنعت
#تشکل_های_دانشجویی
#گفتگو_های_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
🔷در عربی، واژه شیعه دو معنای نزدیک به هم دارد: «الشیعه» به شکل مفرد «بدون اضافه به واژه دیگر» به معنای گروه و دسته ای که بر سر امری یگانه گرد هم آیند. شیعه الرجل (شیعه آن مرد) به شکل «مضاف» به معنای «پیروان» و یاران آن مرد. در قرآن کریم واژه «شیعه» در مجموع چهار بار (یک بار به شکل مفرد و سه بار به شکل مضاف) به کار رفته است که در آیه اول به معنای «گروه» و در سه مورد دیگر به معنای «پیرو» است.
🔶شیعه در کاربردی اصطلاحی به یاران و حامیان امام علی(ع) گفته می شود. پژوهشگران در اینکه این اصطلاح با گذشت زمان بر سایر کاربردهای لغوی آن غالب شد و نام عمومی پیروان و شیعیان امام علی(ع) قرار گرفت اختلاف چندانی ندارند. به طور عام، اصطلاح «شیعه علی» به معنای یاران و دوستداران علی(ع) و فرزندان ایشان است.
💢عام بودن معنای فوق بدان علت است که اعتقاد به امامت منصوص و بلافصل علی(ع) و فرزندان ایشان، معیار نیست بلکه اصطلاحی فراگیر می باشد و بر کسانی تطبیق می یابد که در حوادث صدر اسلام به ویژه پس از قتل خلیفه سوم، هوادار و طرفدار خلافت علی شدند.
📖کتاب #تشیع_در_ایران نوشته ی #رضا_صفری
#تشیع
#شیعه
#آموزش_مفاهیم
📌@canoon_org
42.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درباره دانش بنیان های واقعی!
🔻آیا می دانستید شرکت های دانش بنیان مونتاژی هم وجود دارند؟
🔺اما یک شرکت دانش بنیان دقیقا باید چه ویژگی داشته باشد که دانش بنیان بشود؟
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و پنج برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#تولید
#دانش
#توسعه
#فناوری
#دانش_بنیان
#سبک_زندگی
#ارزش_افزوده
#کمیل_یزدانی
#جمال_نظامی_پور
#تشکل_های_دانشجویی
#گفتگو_های_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
12.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سلسله نشست های درباره علم دینی
💢کانون اندیشه جوان سومین محصول از گنجینه آرشیو خود را منتشر کرد.
🔷بحث علم دینی بحث نسبتا جدیدی است که نه در دوره تاریخ تمدن اسلامی صحبتی از آن بوده و نه در شروع علم جدید در غرب. مدرنيته دارای روح است و اين روح در تمام اجزای آن جريان دارد و تنها علومی دينی هستند كه منشا وحيانی دارند اما آیا اسلام با كليت مدرنيته مشكل دارد؟ آيا امور ديگر در علم تأثير گذارند؟ جايگاه ارزش ها و بايدها و نبايدها در مقابل علم چيست؟ آيا بايدها و نبايدها مقدم برعلم اند؟
🔶سلسله نشست های درباره علم دینی در خرداد ۱۳۹۱ در ۵ جلسه با ارائه مهدی گلشنی، مهدی نصیری، سعید زیبا کلام، حسین سوزنچی و علیرضا پیروزمند برگزار شده و به نقد و بررسی موضوعات چیستی علم و فهم علم دینی، نسبت علم و دین، اسلام و تجدد، پیوند علم دینی با انقلاب اسلامی و علوم اجتماعی دینی اختصاص دارد.
💠 برای تهیه و خرید این دوره به لینک زیر مراجعه کنید.
🌐https://canoon.org
#همدرس
#علم_دینی
#دوره_آموزشی
#نشست_علمی
#مهدی_گلشنی
#مهدی_نصیری
#سعید_زیبا_کلام
#حسین_سوزنچی
#علیرضا_پیروزمند
📌@canoon_org
🔷از قرن نوزدهم تا نیمه دوم قرن بیستم، برخی نحله ها و مکاتب همچون مارکسیسم و ماتریالیسم سر برآوردند اما از پایان قرن بیست، بازگشت مجدد به سوی دیانت هم در جهان غرب و هم خارج از جهان غرب به وقوع پیوست. در این قرن، عرصه های گوناگون جهان مدرن مانند عرصه علمی و عرصه هنری به صورت رسمی سکولار شده بود.
🔶پیتر برگر می گوید: ما جامعه شناسان فکر می کردیم که آخرین سنگر دین، فرهنگ عمومی است و این عرصه هم تا آخر قرن بیستم از دست دین می رود! تصور این بود که اگر جایی برای دین باشد، در عرصه خصوصی است که این هم در حال از بین رفتن است، اما خیزش مجدد به سوی دیانت خودش را نشان داد و این مسئله تأملاتی را ایجاد کرد که دین چه کار می کند.
💢فردی مانند برگر که یک پدیدارشناس کارکرد گراست، نظام معنایی دین و مفاهیم دینی را در ایجاد انسجام اجتماعی بی بدیل دانست. هر چند این توجه را داشت که نیاز به دین به لحاظ نظام معرفتی و علمی جهان مدرن قابل دفاع نیست؛ بنابراین به تعبیر او باید دین را ترویج کرد و اگر دین نباشد، همین جهان سکولار هم فروخواهد ریخت.
📖کتاب #تربیت_سکولار به کوشش #سیدنقی_موسوی
#دین
#سکولار
#پیتر_برگر
#سکولاریسم
📌@canoon_org
42.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اعدام مشروطه مشروعه!
🔻علل مخالفت شیخ فضل الله نوری با مشروطه چیست؟
🔺ریشه های اختلاف نظر وی با علامه نائینی چه بود؟
💢و چرا سرانجام شیخ به اعدام رسید؟
#آزادی
#شابک
#قاجار
#قانون
#مشروطه
#سکولاریسم
#علامه_نایینی
#قانون_اساسی
#مقاله_تصویری
#دیده_بان_بیدار
#علی_ابوالحسنی
#مجلس_شورای_ملی
#شیخ_فضل_الله_نوری
📌@canoon_org