eitaa logo
کانون اندیشه جوان
300 دنبال‌کننده
855 عکس
398 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @CanoonAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷حیات حضرت فاطمه (س) چه در مکه و چه در مدینه، از وقایع و رخدادهای مهم اجتماعی، سیاسی و نظامی سرشار است. حضرت فاطمه در همان حال که به مسائل خانه و خانواده و همچنین مسائل عبادی می پرداخت، در عرصه های مبارزاتی و سیاسی نیز تا آنجا که وظیفه ایجاب میکرد، حضور فعال داشت. احساس مسئولیت سیاسی از همان ابتدا در وجود فاطمه (س) پدیدار شد. حضرت زهرا در تمامی جبهه های رویارویی پیامبر(ص) با طاغوت های زمان خویش، همراه و پشتیبان، یار و غمخوار رسول الله بود. 🔶پس از ازدواج با حضرت علی (ع) نیز سنگر به سنگر او را همراهی کرد و در دفاع از جایگاه رفیع امامت و ولایت، از هیچ کوششی دریغ نورزید. حضور ایشان در صحنه سیاست با تمام اشتغالات خانوادگی و مشکلات دیگر، حائز اهمیت بسیار است. حضرت در فضای مسموم و پرفتنه، در چهره یک زن مسلمان مسئول در برابر رخدادهای جامعه خویش، وارد میدان سیاست شد و با اتخاذ مهمترین و مؤثرترین راه ها و شیوه های مبارزاتی، به ایفای رسالت الهی خویش پرداخت. 💢نکته مهم که اساس و پایه تمامی تلاش های سیاسی حضرت فاطمه (س) را تشکیل می دهد و در مقایسه با دیگر محورها از برجستگی خاصی برخوردار است، تبیین جایگاه پیروی از پیشوایان حق و تبعات سرپیچی از آن است. حضرت زهرا (س) در خطبه های حماسی خود با اشاره به جایگاه ولایت و امامت در نظام سیاسی اسلام، در پی نمایاندن این حقیقت بر همگان است که تنها راه ثمر بخشی و سامان پذیری شریعت و یگانه محور وحدت، پذیرش ولایت اهل بیت و سرسپردگی عملی به آن است. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
51.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تمدن نوین اسلامی 🔷آیا تمدن ساختنی است یا شدنی؟ فرآیند تشکیل و تسریع تمدن چیست؟ در مقابل مشکلات موجود برای تحقق این هدف چه رویکردی باید داشت؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌 @canoon_org
🔷استاد مطهری در سخنی جامع و روشنگرانه می گوید: اعلامیه حقوق بشر از نوع امور قراردادی نیست که قوای مقننه کشورها آن را تصویب کنند. اعلامیه حقوق بشر، حقوق ذاتی و غیر قابل سلب و غیر قابل اسقاط انسانها را مورد بحث قرار داده. حقوقی را مطرح کرده است که به ادعای این اعلامیه، لازمه حیثیت انسانی است و دست توانای آفرینش، آنها را برای انسانها قرار داده؛ 🔶یعنی مبدأ و قدرتی که به انسانها، عقل، اراده و شرافت انسانی داده است، این حقوق را هم طبق ادعای اعلامیه حقوق بشر به انسانها داده است. اعلامیه حقوق بشر فلسفه است نه قانون و باید به تصدیق فیلسوفان برسد. مجلسی ها نمی توانند با اخذ رأی و قیام و قعود، فلسفه و منطق برای مردم وضع کنند. 💢وقتی اعلامیه ای از طرف متفکرین صادر می شود، ملت ها باید آن را در اختیار فلاسفه و مجتهدین حقوق خویش قرار دهند. اگر از نظر فلاسفه و متفکرین آن ملت، مورد تأیید قرار گرفت، همه افراد ملت وظیفه دارند آن ها را به عنوان حقایقی فوق قانون رعایت کنند. قوه مقننه نیز موظف است قانونی برخلاف آنها تصویب نکند. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
🔶تأثیر گذاری عمیق انقلاب اسلامی ایران بر فضای سیاسی و فرهنگی جهان و تقابل جدی مبانی نظری این نظام با مبانی نظام سلطه از یک سو و ناکامی سران غرب از روش های سخت در مقابله با ایران، آنها را به برنامه ریزی جدی و پر هزینه برای جنگ نرم در ایران واداشته است. موسسات تحقیقی بسیاری درباره ایران و نقاط ضعف و قوت آن، پژوهش کرده و نتایج تحقیقات خود را برای سیاست گذاران غربی ارائه می دهند. 🔷در عرصه عملیات ادراکی، ترویج سکولاریسم، پلورالیسم، اومانیسم، مغایرت عقل و دین، شریعت گریزی، فمنیسم، عرفان های کاذب و نیز مخالفت با اسلام فقاهتی و نظام ولایت فقیه در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا سعی شد اسلام و دین، مغایر علم، آزادی، حقوق بشر و تمدن مدرن نمایانده شود. 💢در حوزه تغییر رفتار نیز می توان در کنار شبکه های ماهواره ای جدید فارسی زبان، به فیلم ها و سریال های متعدد خارجی و داخلی اشاره کرد که اباحه گری، عادی بودن انواع ارتباطات، برتر بودن سبک زندگی غربی، عشق های مجازی و بیرون از فضای خانواده و نیز خانواده های بی سامان را ترویج می کنند. 📖کتاب به کوشش 📌 @canoon_org
🔷کنفرانس ‌ها، دوره ‌ها، حکایت‌ ها و رفت و آمدهای دانشگاهی، رکن جدایی‌ ناپذیر حیات علمی در هر تمدن است. اگر مهارت‌ها و زیر و بم این کنش ‌گری را به زبان ساده و تجربی بدانیم، فقط لازم است داشته‌ها و یافته‌ هایمان را به زبان مشترک علمی طرح و در این مسیرها قرار دهیم. 🔶در این حوزه، کتاب نوشته‌ی‌ و توسط انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است. این کتاب، نگرانی‌ها و غفلت‌ های ما را از مشارکت در رویدادهای علمی و بسط ارتباطات علمی در فضای دانشگاهی امروز، رفع خواهد کرد. 💢این‌اثر شامل ۱۰ فصل با عناوین: ارتباطات علمی؛ چرا؟، بسترهای مجازی کنشگری علمی در آکادمیای جهانی، الگوهای برجسته روابط عمومی دانشگاهی جدید و فرصت مطالعاتی؛ پر اثر و زودبازده، سازوکار ادامه تحصیل در کشورهای دیگر، اخذ حمایت های تحصیلی، انتشار مقالات در مجلات علمی معتبر بین المللی، میزبانی آکادمیک، جامعه علمی بین الملل و کنفرانس ها و رویدادهای معتبر است. هر فصل هم دارای چند بخش است که در انتهای آن فصل، جمع بندی‌ آن هم آمده است. 📌 @canoon_org
🔶تحقق معناهای متعدد از یک متن، ممکن است توسط افراد مختلف که هر یک متناسب با رشته علمی و مقصود ویژه خود از زاویه ای خاص به متن نگریسته اند، پدیدار شود. اینگونه کثرت معنایی، هیچ گونه اشکال عقلی و منع زبان شناختی ندارد و در متون دینی و غیردینی، تحقق یافته است. 🔷کثرت طولی یعنی یک معنا مدلول مطابقی لفظ و متن باشد و معناهای دیگر، مدلول التزامی لفظ و متن. برای مثال، آیه ای که بر مطلوب بودن عبادت خداوند دلالت می کند، بر مطلوب بودن معرفت خدا و نیز مطلوب بودن تدبر و تفکر در آیات و آموختن آنچه مقدمات لازم شناخت و عبادت خدا می باشد نیز دلالت می کند. 💢کثرت طولی معنا، به عبارتی دیگر، معانی مختلف مراتب و درجات یک حقیقت می باشد؛ یعنی معنا ناظر به یک حقیقت است که دارای مراتب و درجات است. در این صورت، دلالت لفظ بر معناهای مختلف، دلالت مطابقی بوده که اذهان معمولی، سطح نخستین آن را درک می کنند و اذهان دقیق تر، درجات و سطوح بالاتر آن را می فهمند. کثرت معنایی طولی، امری است مقبول و در متون دینی و غیردینی، متداول و مرسوم است. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
🔷میشل فوکو می گوید: تجربه نشان داده است که علوم انسانی در سیر تکامل خود، به جای عروج انسان سبب ناپدید شدن او شده است. از مسائل مهمی که از اوایل قرن بیستم مدنظر قرار گرفته، توجه به مدرنیته به منزله دوره ای متمایز از دوره های قبلی در سیر تمدن بشری است. به عبارت دیگر، قرن بیستم، عصر خودآگاهی انسان به مدرنیته است. 🔶بشر در این دوره با نظر به تاریخ تمدن غربی، ویژگی های متمایزی را از رنسانس بدین سو در می یابد؛ ویژگی های متمایزی که تاریخ بشر را به مرحله ای نوین وارد کرده است. از جمله ویژگی های متمایز مدرنیته، مسئله انسان محوری (اومانیسم) است که می توان آن را ویژگی اصلی این دوره نیز به شمار آورد. 💢مقصود از انسان محوری، نگاهی خوش بینانه و سکولار به انسان است که از حق آدمی برای غلبه بر جهان دفاع می کند. اما در سالهای پس از جنگ جهانی دوم، موجی ضد اومانیستی شکل گرفت که نمونه آن انتشار مقاله ای درباره اومانیسم از سوی هایدگر در آلمان و نیز مناقشه میان چهار چهره مشهور ساختارگرا و پساساختارگرا یعنی لوی اشتراوس، لاکان، آلتوسر و فوکو بود. 📖ماهنامه زمانه، سال نهم، شماره 9، ص 54 📌 @canoon_org
49.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تشکل ها و جنبش تبیین 🔷جمهوری اسلامی در حرکت است، اما تشکل های دانشجویی در تبیین این حرکت چه کردند و چه باید بکنند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و یک برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
44.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حکومت مندی و فوکو 🔶چرا دولت و در افقی دیگر، نظام سیاسی یا حکومت، مسئولیت هدایت و اداره رفتار افراد را برعهده می گیرد؟ چگونه این «اراده به اداره کردن» را به انجام می رساند؟ میشل فوکو درباره حکومت مندی چه می گوید؟ 📌@canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت کلیپ «حکومت مندی و فوکو» را بشنوید. 📌@canoon_org
🔷اگر ایدئولوژی را نظام فکری خاصی بدانیم که زاییده جهان بینی است و در حوزه فعالیت های اختیاری انسان، بایدها و نبایدهایی را به فرد و اجتماع می آموزد؛ آنگاه پدیدۀ ایدئولوژیک، پدیده ای است که اولاً اراده و فعل آدمی در ایجادش نقش اصلی دارد، ثانیاً در یکی از مراحل حدوث، بقا، تکامل و یا تمام مراحل، تحت تأثیر الزام های ایدئولوژیک است. پدیده های ایدئولوژیک، به سبب تنوع افعال انسان، رنگارنگ و متفاوتند. شیوه کشورداری، روش معماری و یا زبانی خاص، ممکن است پدیده هایی ایدئولوژیک باشند. 🔶برای مثال: نظام ولایت فقیه، روش تعیین کادر رهبری در چین و حتی نظام انتخابات پارلمانی آمریکا، پدیده هایی ایدئولوژیک هستند. در حالی که سلسله مراتب فرماندهی در یک سازمان فضایی و روش تقسیم کار بین کارکنان نیروگاه های هسته ای با آنکه با اراده و فعل انسان انجام می شوند، ولی پدیده های ایدئولوژیکی نیستند؛ زیرا باورهای ایدئولوژیک در شکل گیری شان تأثیری ندارد یا اگر دارد، قابل اعتنا نیست. ساختمان کلیساها و مساجد اسلامی، پدیده هایی ایدئولوژیکند برخلاف کارخانه ذوب آهن و سکوی حفاری نفت. 💢با این توضیحات، می توان دریافت که پدیدۀ جهانی شدن، حداقل در بعد اقتصادی، امری ایدئولوژیک است؛ زیرا اولاً جهانی سازی اقتصاد تحولی خود به خود نیست و عوامل انسانی در ایجاد آن درگیرند. در واقع این پدیده در طول چند دهه با اعمال سیاست گذاری های خاصی ایجاد شده و بالیده است. ثانياً، باورها و الزام های ایدئولوژیک در ایجاد و تکاملش نقش داشته اند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کلید برای تبیین تشکلی 🔷مخاطبان تشکل ها در جهاد تبیین کیستند و با چه بیانی باید با آنها مواجه شد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و یک برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانونhttps://canoon.org/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87/ ببینید. 📽 در آپارات کانونhttps://www.aparat.com/v/UuxjA ببینید. 📱در اینستاگرام کانونhttps://www.instagram.com/tv/Ca4DZvtjwob/?utm_source=ig_web_copy_link ببینید. 📌@canoon_org
🔶عقل و خرد در معنویت اسلامی از اصالت و اعتبار ممتازی برخوردار است؛ در اسلام، «اصالت از آن عقل» می باشد و معنویت که یکی از آموزه های مهم اسلامی می باشد نیز بر عقل و عقلانیت نهاده شده است. انسانی که تفسیر و تلقی معقول از «هستی» نداشته باشد، نمی تواند به رشد و تعالی خویش بپردازد. 🔷از نظر شهید مطهری، رشد و تکامل حقیقی آنجاست که یک واقعیت عینی از مرحله دانی به مرحله عالی تر برسد و اگر انسان، «رشد شناسی» نداشته باشد و از عوالم هستی و مراتب وجود خویشتن، درک و دریافتی عقلانی و مطابق با واقع پیدا نکند، سیر و سلوک عقلی و قلبی برای او دشوار یا ناممکن خواهد شد. 💢معنویتی که منهای عقل و خرد باشد، معنویت سازنده و گره گشا نخواهد بود. البته عقل باید آزاد باشد تا رهاورد معرفتی و معنویتی داشته باشد. به تعبیر مطهری:«اگر عقل آزاد باشد، در امور آن طور قضاوت می کند که در واقع و نفس الامر چنان است؛ خوب را خوب و بد را بد می بیند. بنابراین رابطه عقل و معنویت رابطه متقابل است؛ عقل به معنویت و معنویت به عقل احتیاج دارد. 📖کتاب ، گفتاری از به تحشیه و پیوست 📌@canoon_org
🔶از نظر دکارت، شناخت حقیقی به طور فطری در ذهن حضور داشته و امری نیست که از خارج، وارد ذهن شود. تنها لازم است که از ارتکاب به خطا ممانعت کرده تا شناخت در نتیجه دخالت آن تیره و تار نشود. وی ابزار اندیشه را به دو نوع فاهمه و اراده تقسیم کرده و احساس و تخیل را متعلق به فاهمه می داند و در عوض، میل و بیزاری و تصدیق و انکار و تشکیک را به اراده نسبت می دهد. 🔷مکانیزم خطا و علت اصلی آن عبارت است از بلند پروازی اراده و درخواست اموری ورای شناخت و فهم صریح و متمايز. از نظر دکارت، گسترده تر بودن قلمرو اراده نسبت به فاهمه، نه تنها موجب نقص نیست بلکه نشانه کمال و زمینه مدح و یا ذم اعمال انسانی است. 💢به علاوه، خطاهای ما نمی تواند ناشی از ذات الهی و یا طبیعت باشد بلکه خطا، ریشه در روش عمل انسان و یا نحوه استفاده او از این اختیار و آزادی اراده دارد. بدین ترتیب که اگر درباره چیزهایی که صراحت و تمایز آنها را ادراک نکرده حکمی صادر کند، احتمال خطا و اشتباه در آن وجود دارد. پس نقص و عیب در استعمال نابجای اختیار و نحوه عمل خود فرد است و نه چیزی دیگر. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔰نشست مجازی در هوای مهاجرت مهاجرت پديده‌ای چند بعدی است که دلايل متعددی بر آن مترتب است. محققان عوامل متعددی را در خصوص مهاجرت نخبگان ایرانی برشمردند. بخش مهمی از این عوامل مربوط مشكلات اقتصادی و ناشی از وضعیت کلی اقتصادی کشور است. اما علاوه بر وضعیت اقتصادی، پژوهشگران از ضعف ساختار اداری و آموزشی نیز یاد می‌کنند که ما از آن با عنوان ساختار حکمرانی تعبیر می‌کنیم. 🔷ايران به عنوان يكی از کشورهای درحال توسعه که بخشی از جمعیت آن را جوانان در حال تحصیل و همچنین فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند؛ با مشكلات خاصی در زمینه امور افراد تحصیل کرده از جمله خروج درصدي از اين افراد به خارج از کشور به منظور ادامه تحصیل روبه‌روست. اين روند خروج تحصیل کردگان علمی که در اصطلاح، «مهاجرت نخبگان» يا به عبارت بدبینانه‌تر فرار مغزها نامیده مي‌شود، در سالیان اخیر رشد قابل ملاحظه‌اي داشته است اين مسئله در کشور ايران نیز در حال تبديل شدن به يک بحران می‌باشد. در همین راستا پرداختن به این موضوع برای دانشجویان که یکی از اقشار مهم مهاجر هستند، ضروری می‌نماید. 🗓در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روزهای یک شنبه و دوشنبه ۱۸و ۱۹ دی ماه ساعت ۲۰ و ۱۶:۳۰ با حضور علیرضا بلیغ و میثم مهدیار در نشست‌های مجازی تحت عنوان «ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت» و «زمینه های فرهنگی مهاجرت» در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX به گفتگو بپردازیم. 📌@canoon_org
🔰نشست اول مجازی در هوای مهاجرت: ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت 🔷پدیده مهاجرت قرن های متمادی وجود داشته است و در دهه ‏های اخیر با رشد فناوری‏ های جدید و توسعه جوامع؛ بروز جنگ ها و درگیری‏ ها، حوادث طبیعی و تغییرات جوی بیشتر شده است و برخی عصر جدید را عصر مهاجرت بنامند. امروزه مهاجرت به عنوان یک مساله کلان سیاستی و حکمرانی چه در سطح ملی و چه در سطح بین‏المللی برای کشورهای مختلف مطرح است. 🔶این مساله برای ایران از اهمیت دوچندانی برخوردار است. چرا که از طرفی با حضور پرتعداد مهاجران و پناهندگان از کشورهای همسایه مواجهه بوده و از طرف دیگر با مهاجرت های دانشجویی، شغلی و اجباری از کشور به دلایل اقتصادی، فرهنگی، زیست‏ محیطی و سیاسی روبه رو بوده است. به همین دلایل مهاجرت در ایران به یک مساله سیاسی اولویت‏ دار تبدیل شده است. 🗓در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز یک شنبه ۱۸دی ماه ساعت ۲۰ با حضور علیرضا بلیغ در نشستی مجازی با عنوان « ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت» در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX به گفتگو بپردازیم. 📌@canoon_org
📖کتاب که بر اساس سخنرانی‌های گردآوری شده و توسط تحشیه و پیوست خورده، به موضوع معنویت و عرفان و آسیب‌ها و معیارهای معنویت اختصاص دارد. آیت ‌الله استادی نکات ارزشمندی را درباره عرفان عملی، علل گرایش به معنویت، ضرورت کسب تقوا در مسیر عرفان، کیفیت رابطه مرید و مرادی، ویژگی های استاد راه و… مدنظر دارند. 🔶در این کتاب، مفاهیم کلیدی سخنان ایشان در دو فصل و در قالب تحشیه و پیوست، تبیین گشته است. در بخش تحشیه موضوعاتی چون گرایش به معنویت، ویژگی استاد اخلاق، تقوای الهی راه پیامبر (ص) و امامان (ع)، لزوم تحکیم پایه‌های اعتقادی، آیات و روایات منبع و معیار معنویت و لزوم تأثیر نفس مورد بررسی قرار گرفته است. 🔷در بخش پیوست، معنای فطرت، معنویت، ضرورت و ویژگی‌های استاد و معلم طریق، ریاضت مشروع، ویژگی‌ها و شرایط شاگرد و مرید، و زندگی‌نامه مختصری از استادان طریقه معنویت ارائه گردیده است. کتاب حاضر با هدف تعمیق و ارتقای معرفت دینی و ارائه نظام‌ وارة فکری و معرفی الگوهای رفتاری برای نسل جوان، توسط نشر کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده است. 📌@canoon_org
🔷 علمی است که درباره شرق قضاوت کرده و واقعیت های آنها را بررسی و تفسیر می کند. با در نظر گرفتن این تعریف، متوجه می شویم که این حوزه از علوم انسانی، زیر مجموعه های بسیاری دارد که گاه با عنوان ایران شناسی، هند شناسی، ترک شناسی و... معرفی می شوند و گاه حیطۀ دیگری را در بر می گیرند و وجهه ای ایدئولوژیک می یابند. 🔶 در تعریف این اصطلاح این گونه سخن گفته است:«شرق شناسی به رشته ای القا می شود که درباره شرق گفت و گو می کند، می نویسد و می آموزد.» می توان گفت که شرق در نگاه غربی ها، مفاهیم گوناگونی دارد و همۀ این زیر مجموعه ها بسته به نوع نگرش آنها در ذیل این تقسیم بندی قرار می گیرند: ۱. مفهوم جغرافیایی که در آن مراد از شرق، همان آسیا، خاورمیانه باستانی و دنیای غیر اروپایی است. ۲. مفهوم ایدئولوژیکی که شرق مسلمان را در مقابل غرب مسیحی قرار می دهد و به تعبیر دیگر، دارالاسلام در برابر قلمرو مسیحیت قرار می گیرد. ۳. مفهوم سیاسی که برخاسته از خطری است که دنیای مسیحیت و سرمایه داری به دلیل رویارویی با اسلام با آن روبه رو می شود. 📖ماهنامه زمانه، سال نهم، شماره 9، ص 42 📌@canoon_org
🔰نشست دوم مجازی در هوای مهاجرت: زمینه‌های فرهنگی مهاجرت 🔶مهاجرت به عنوان یکی از موضوعات محوری علوم انسانی و اجتماعی, پدیده ای است که هم در کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای در حال توسعه صورت می گیرد با این تفاوت که زمینه های ایجاد این پدیده متفاوت است. در میان افرادی که در گروه های سنی مختلف اقدام به مهاجرت می کنند, نقش جوانان به عنوان, سرمایه انسانی و اعضای فعال جامعه که بخش مهمی از نیروی کارآمد جامعه را تشکیل می دهند, همواره بسیار پر رنگ بوده است. 🔷مهاجرت همواره در طول تاریخ و در جوامع گوناگون پدیده ای مرسوم بوده اما امروزه روند تصاعدی مهاجران به ویژه دانشجویان زنگ خطری برای پیشرفت کشورهای در حال توسعه مانند ایران تلقی می گردد. یکی از عوامل مهاجرت ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد. از همین روی شناخت زمینه های فرهنگی مهاجرت میتواند کمـک مـؤثري به دولت براي بهبود وضع مهاجرت داشته باشد تا از یک طرف عوامل مثبـت را شناسـایی و از طرف دیگر آنها را در کشور توسعه بخشد و از میزان مهـاجرت بکاهد. 🗓در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز دوشنبه ۱۹ دی ماه ساعت۱۶:۳۰با حضور میثم مهدیار در نشستی مجازی با عنوان «زمینه‌های فرهنگی مهاجرت» در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX به گفتگو بپردازیم. 📌@canoon_org
💢با سلام و عرض پوزش به اطلاع مخاطبین صفحه کانون اندیشه جوان می رساند نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع «زمینه های فرهنگی مهاجرت» به دلیل مشکلات فنی لغو و به روز سه شنبه ۲۰ دی ماه ساعت ۱۶:۳۰ موکول گردید. 🔶برای شرکت در این نشست عضو گروه اسکایپ نشست های زنده کانون اندیشه جوان به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX بشوید. 📌@canoon_org
🔶از ایرادات مطرح شده بر غالب براهین خداشناختی از جمله برهان نظم، این است که این براهین، مبتنی بر اصل علیت هستند؛ در حالی که فیزیک کوانتومی، نظام علی را در جهان ذرات، مورد تردید قرار داده و به جای مکانیک نیوتنی و پیش بینی دقیق، توصیف گر جهان میکروسکوپی و چگونگی ذرات بر اساس احتمال است. 🔷در این رهیافت، الکترون ها ذراتی همچون منظومه شمسی دور هسته مرکزی توصیف نمی شوند؛ بلکه دوگانگی موج–ذره جانشین آن می شود؛ یعنی الکترون هم به صورت ذره و هم به صورت موج توصیف می شود. ساختار اتم در این مدل، از طریق حواس ظاهری و با کیفیات حسی و مقولات زمان، مکان و علیت، بیان پذیر نیست. 💢نظریه کوانتوم می تواند به جای ارزش های دقیق پیش بینی ها، فقط احتمالات را بدهد ولی میزان عدم قطعیت حاصل، خیلی تفاوت و نوسان دارد. طبق اصول موضوعه نظر کوانتوم می توان گفت و در تجربه هم تایید شده که هر زوج متغیر خاصی به نحو مخصوصی به همدیگر بستگی دارند؛ هرچه دقیق تر یکی از مقادیر دانسته شود، آن مقدار دیگر، با دقت کمتری پیش بینی می پذیرد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
50.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تراژدی پنهان 🔷فرار مغزها و کوچ نخبگان از این سرزمین، همواره چالش جدی جامعه علمی کشور بوده است. مسئله ای ملموس که تاکنون فرایند مثبت و کارسازی برای جلوگیری از آن و استقرار جریان معکوس این نوع مهاجرت توسط مسئولین در نظر گرفته نشده است. 🔶شیب این نوع مهاجرت، هرروز رو به افزایش است. باید برای این تراژدی پنهان که از بین برنده سرمایه انسانی موثر کشور است، چاره ای جُست. 📌@canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت کلیپ «تراژدی پنهان» را بشنوید. 📌@canoon_org
🔶یکی از عوامل فاصله ما با وضعیت فرهنگی مطلوب، خلاها و اشکالات ساختاری بخش فرهنگ در جامعه است. گرچه پس از پیروزی انقلاب در ساختار و بافت دستگاه های فرهنگی ما تغییرات فراوانی رخ داده است، ولی طراحی اولیه و شکل گیری روح سازمانی آن ها متناسب با آرمان ها و اهداف فرهنگی انقلاب نبوده و به همین علت، رفتار سازمانی این دستگاه ها، حتی مدیران ارشد آن را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. 🔷این ساختارها آنچنان روح خود را بر وضعیت فرهنگی جامعه تحمیل می کند که حتی بدیهی ترین اصول و مبانی فرهنگی که در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مورد تاکید قرار گرفته است، با تردید مواجه می شود. این اصل که «هدف برنامه ریزی فرهنگی باید معطوف به محتوای فرهنگ و تقویت ارزش ها و نگرش ها مطلوب و آرمانی باشد» تنها به عنوان یک دیدگاه تلقی می گردد! 💢در این میان، شورای عالی انقلاب فرهنگی که به عنوان «قوه عاقله» بخش فرهنگ باید نقشی اساسی و نمایان در کارکرد دستگاه های فرهنگی داشته باشد، بیشتر «قوه عامله» همان ساختار بیمار و منحرف گشته و اخیرا به این نتیجه رسیده است که به بازنگری وظایف خود بپردازند تا بتواند مسئولیت های سنگین خود را در سیاستگذاری کلان فرهنگ کشور ایفا نماید. 📖کتاب به کوشش جمعی از نویسندگان 📌@canoon_org
🔰ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت 🎞فیلم کامل نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع «ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت» 👤با حضور علیرضا بلیغ 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org