eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شهادت امام زین العابدین(ع)، پیام آور قیام کربلا تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔶مكتب اشراق يا حكمه الاشراق یکی از سه مکتب فلسفی مهم در جهان اسلام است که به وسیله شیخ شهاب الدین سهروردی احیا شده است. او در بعضی از آثارش اشاره هایی به تناسخ دارد اما در این که شخصاً به تناسخ اعتقاد داشته، تردید وجود دارد 🔷با وجود این بعضی شارحان وی آشکارا از تناسخ دفاع کرده اند؛ برای نمونه شمس الدین شهرزوری معتقد است انسان نیکوکار دارای روحی سالم و نورانی است که بعد از مرگ به رهایی از عالم مادی میرسد اما روح انسان نابکار به دلیل علاقه ای که به امور مادی و پلید دارد وارد کالبدهای پست میشود. 💢قطب الدین شیرازی نیز جزو شارحان سهروردی است که معتقد است اعمال انسان در زندگانی تأثیری مستقیم بر روح او دارد و فضایل یا رذایل اخلاقی باعث کم یا زیاد شدن نورانیت روح میشوند. اگر ویژگیهای اخلاق حیوانی همچون خشم در انسان قوت گیرد، روح او بعد از مرگ به کالبد حیوانی میپیوندد که آن ویژگی را دارد. ارواحی سعادتمند میشوند که به این کالبد مادی علاقه مند نباشند ایشان از گردونه تناسخ خارج خواهند شد و به افلاک می پیوندند؛ البته سیر تناسخ تا بی نهایت نیست و قیامت به عنوان نقطه پایان آن معرفی می شود. بایسته توجه است که استدلال قطب الدین شیرازی و بعضی آیات را که او در تایید تناسخ آورده، مورد نقد منطقی قرار گرفته اند و آشکارا مردود اعلام شده است. 📖کتاب مسئله تناسخ از دیروز تا امروز به کوشش علیرضا ابراهیم و علی موحدیان 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جهت گیری تخصصی 🔶«جهت گیری تخصصی» فرآیندی است که در آن نخبه، آینده تخصصی خود را بر اساس منطقی الهی و برای پاسخگویی به نیازهای واقعی انقلاب هدف گذاری می‌کند. با این حال این فرآیند با چالش های ریز و درشتی دسته و پنجه نرم می کند ... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و چهار برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
💢ضعف های متعدد مکاتب فلسفی غرب از عوامل پیدایش یا تشدید تعارض علم و دین به شمار می آید. بخشی از این ضعف ها عبارتند از: 🔸الف. اندیشه های ارسطو و افلاطون مکتب های فلسفی چیره قرون وسطا بود. این مکاتب فلسفی با دخالت در طبیعیات دانش تجربی آنها را در فلسفه مورد بحث قرار میدادند و حتی مسأله زمین مرکزی را به رسمیت می شناختند که این مطلب بعدها در ردیف عقاید مسیحیان قرار گرفت. دخالت فلسفه در علوم تجربی علم و فلسفه را با زبان‌ هایی جبران ناپذیر رو به رو ساخت. یکی از این زبانها به کارگیری روش قیاسی در علوم تجربی و رکود این بخش از دانش بود. 🔹ب. برخی از مکاتب فلسفی جدید غرب به طور کلی عقل نظری و روش قیاسی و منطق ارسطویی را کنار زده، همه چیز را بر تجربه استوار ساختند و به اصطلاح فلسفه ای بر مبنای علم بنیان نهادند. 🔶ج. هیوم اصل علیت را زیر سؤال برد و كانت برهان های عقل نظری را در مورد اثبات خدا مخدوش دانست. ضعف دستگاه فلسفی غرب، سبب مسیحیان نتوانند در برابر یورش های جدید به دین به مقابله برخیزند. 📖کتاب به قلم محمد علی رضایی اصفهانی 📌@canoon_org
🔰 اندیشه دکتر مدد پور در هنر اسلامی 🎞 ویدئو نشست «اندیشه دکتر مدد پور در هنر اسلامی» 👤با حضور علیرضا بلیغ 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول - بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
28.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰خوشه های مقاومت 💢دیپلماسیِ مقاومتِ انقلاب اسلامی چنان تاثیری را در بین مردمان آمریکای جنوبی ایجاد کرده است که از درون آن، فیدل کاسترو هم عظمت آن را لمس کرده و حسرتِ آن را برای کوبایِ مبارز در برابرِ استعمار، می‌کشید. امروزه، این هم‌وندیِ فرهنگی-سیاسی به پیشتازیِ اندیشه‌ی مقاومت و نیروی ایستادگی بر پای خود، تمهید کننده تغییر نظم پانصد ساله ، از روحِ تصرف و غلبه‌ی اروپایی بر جهان فراگیر شده است... 📌@canoon_org
🔷از نگاه حکیم سبزواری بهترین نعمت خدا نفس یا روح است؛ زیرا به واسطه روح انسان پس از مرگ از بین نرفته و به جهان هایی فراتر از ماده، یعنی جهان های غیبی خواهد رسید. وی برای اثبات جاودانگی نفس چند دلیل را بیان می کند. یکی از آنها دلایل نقلی است که با اشاره به روایاتی نظیر «ما خلقتم للفناء بل خلقتم للبقاء " نفس انسان را نابود نا شدنی میداند. 🔶دلیل دوم استفاده از قواعد عقلی است. وی با اشاره به قاعدة فلسفى «كل كائن فاسد» به همراه قاعده «کل مرکب ینحل» به اثبات عقلانی می پردازد. از طرفی دیگر، نفس انسان علت مادی و علت صوری ندارد که به هلاکت او منجر بشود؛ بنابراین بدن انسان از بین می رود ولی روح انسان از بین نخواهد رفت. 💢دلیل دیگری که حکیم سبزواری بیان می کند آن است که اگر نفس آدمی از بین برود باید محلی داشته باشد که حامل امکان فسادش باشد که این فرض باعث می شود نفس مجرد نبوده و مادی باشد. در حالی که نفس انسان بر خلاف بدن، مجرد است. 📖کتاب زندگی و اندیشه حکیم سبزواری به قلم عباس بخشنده بالی 📌@canoon_org
50.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مهم ترین معیار های جهت گیری تخصصی 🔷یکی از اهداف جهت گیری تخصصی این است که دانشجویانی که در دوره دانشجویی تجربیات تشکیلاتی متنوعی داشته اند، بتوانند بهترین مسیر تخصصی را در راستای توانمندی‌های خود و نیازهای انقلاب انتخاب و طی کنند. در این راه دانشجویان، معیار های مختلفی را برای مسیری که ترسیم می کنند پیش روی خود می بینند.‌ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و چهار برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶واژه Secular در فرهنگ آکسفورد این گونه معنا شده است: چیزی که با مسائل معنوی یا مذهبی ارتباطی ندارد؛ چیزی که این جهانی است؛ مانند «تربیت سکولار»، «هنر سکولار و... واژه Secularism در فرهنگ (آکسفورد) چنین معنا شده است. باور به اینکه ،حقوق تربیت و... باید بر واقعیات و علوم (تجربی) و غیره مبتنی باشد،به جای ابتنای بر دین. 🔷طرفداران ایدئولوژی سکولاریسم، آگاهانه و با اراده و گزینش خود، می کوشند همه اشکال اعتقاد به امور و مفاهیم فراطبیعی و کارکردهای ویژه آن را طرد و تخطئه و از اصول غیردینی و بلکه ضد دینی به منزله مبنای اخلاق شخصی و سازمان اجتماعی حمایت در فارسی برای مفهوم «سکولاریسم» معادلهای فراوانی به کار رفته است مانند: ،دنیاگرایی دنیازدگی دنیوی ،گری جدا انگاری دین و دنیا دین زدایی دنیوی سازی دیانت زدایی دنیوش و عرفی شدن. 📖کتاب از دیدگاه صاحب نظران به کوشش سید نقی موسوی 📌@canoon_org
🔶در میان علمای شیعه در سه چهار قرن پیش افرادی پیدا شدند که معتقد بودند قرآن حجت نیست. اینها از میان منابع چهارگانه فقه که از طرف علمای اسلام به عنوان معیار شناخت مسائل اسلامی عرضه شده بود یعنی قرآن و سنت و عقل و اجماع، سه منبع را قبول نداشتند. 🔷در مورد اجماع می گفتند این رسم سنی ها است و نمی توان از آن تبعیت کرد.در خصوص عقل می گفتند با این همه خطای عقل اعتماد به آن جایز نیست.اما در مورد قرآن محترمانه ادعا می کردند که قرآن بزرگ تر از آن است که ما آدم های حقیر بتوانیم آن را مطالعه کنیم و در آن بیندیشیم ؛ فقط پیامبر و ائمه حق دارند در آیات قرآن غور کنند، ما فقط حق تلاوت آیات را داریم. 💢این گروه همان اخباریین هستند. اخباریین تنها مراجعه به اخبار و احادیث را جایز می دانستند. شاید تعجب کنید اگر بدانید در بعضی از تفاسیری که توسط این افراد نوشته شد در ذیل هر آیه اگر حدیثی بود آن را ذکر می کردند و اگر حدیثی وجود نداشت. از ذکر آیه خودداری می کردند آن طور که گویی اصلا آن آیه از قرآن نیست. این عمل یک نوع ظلم و جفا بر قرآن بود. 📖کتاب به قلم علی نصیری 📌@canoon_org
🔶از آنجا که بخش عمده‌ای از تحولات اجتماعی ایران معاصر، در ابعاد گوناگون فرهنگی، سیاسی و اقتصادی متاثر از نهاد روحانیت بوده است، لذا بررسی و ارزیابی کارکرد آن ضرورتی است که باید آن را از دو دیدگاه مختلف موجود در این زمینه مورد کاووش قرار داد. دیدگاه اول یکی از علل اصلی عقب‌ماندگی ایران معاصر را، مانند اروپای قرون وسطی، وجود یک نهاد سنتی و ضدتجدد به نام روحانیت می­داند. 🔷دیدگاه دیگر بر این باور اصرار دارد که قیاس روحانیت ایران با کلیسای قرون وسطی به دلیل تفاوت‌های اساسی موجود میان مبانی معرفت شناختی کارکرد این دو طیف و تفکر یک خطای بزرگ تاریخی است و روحانیت نه تنها عامل عقب ماندگی نبوده، بلکه سدی محکم و استوار در برابر انحطاط فرهنگی، ابتذال اخلاقی، استبداد داخلی، استعمار خارجی و استثمار توده‌ها بوده است. 📖کتاب به کوشش جمعی از نویسندگان ، مجموعه مقالاتی را شامل می شود که با پرداختن به مواضع ، ، ، و… پژوهشی جامع در زمینه فرهنگ، جامعه و انقلاب ارائه می‌دهد. 📌@canoon_org
🔶لیبرال های فرهنگی به شدت با سانسور، حذف یا نادیده گرفتن هر نوع بیان و نوشتاری مخالفت می ورزند. آنها معتقدند، هیچ یک از سبک های زندگی ذاتاً بر دیگری ترجیح ندارد و انتخاب در دایره اختیار افراد قرار دارد. 🔷 تحقق اجتماعی لیبرالیسم فرهنگی غالباً با لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی همراه است، اما گاه از آنها جدا میشود. به عنوان یک مثال گویا، باید از «پالنولیبرتاریانیسم» سخن گفت. این شکل از آزادی خواهی، در عین اینکه مخالفتی رادیکال و آزادی خواهانه علیه دخالت دولت در اقتصاد و سیاست دارد نوعی محافظه کاری فرهنگی در تفکر و رفتار اجتماعی را برگزیده است. لیبرال های فرهنگی از «جامعه اباحی» حمایت میکنند؛ همانگونه که لیبرال های «سیاسی و اقتصادی از جامعه باز». 📖کتاب به کوشش بهزاد حمیدیه 📌@canoon_org
36.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اولویت ها برای آینده 💢چالش های دانشجویان هنگام تحصیل و پس از تحصیل چیست؟ دانشجویان در حین دوران جوانی به چه مهارت هایی نیاز دارند؟ تشکل ها و کانون های دانشجویی چه نقشی در مهیا ساختن دانشجویان برای آینده ای مهم تر دارند؟به مدیریت دانشجویی در سطح کلان چه نقد ها و ایراداتی وارد است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶توجه به سیره و رفتار افراد برجسته، از مهم ترین ملاک های مورد توجه انسان بوده و جوامع انسانی به ویژه مسلمانان به این روش همواره به منزله یکی از مهم ترین روش های تاریخ نگاری و ثبت وقایع مهم تاریخی توجه داشته اند. 🔷اصحاب پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از همان ابتدای نبوت، به شیوه رفتار و حفظ شرح زندگانی و عملکردهای متفاوت ایشان توجه شایانی نشان داده اند. از بررسی منابع سیره در تاریخ اسلام نیز چنین بر می آید که این واژه نخستین بار در مورد شرح حال زندگی، عملکرد و شناخت شخصیت رسول خدا (صلى الله عليه و آله) بکار رفته است. محققان این عرصه را به منزله «اصحاب سیره» میشناختند. 💢کم کم سیره به بخشی از احادیث نبوی گفته شد که محدثان آنها را در بابهای جداگانه جمع آوری میکردند. کتاب های صحاح سته که شامل موضوع هایی پیرامون جهاد، سیره مغاری و دیگر موضوع های فقهی است بعدها در این راستا به نگارش در آمدند. 📖کتاب به قلم محمد ملک زاده 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰ثبت نام دوره تخصصی مشروطه 🔷یکی از موضوعات اساسی که امروزه مغفول مانده، «ضعف حافظه تاریخی» و نشناختن ریشه‏ های هویت ایرانی – اسلامی است. مصادره به مطلوب اشخاص و حوادث تاریخی از سوی جریان‌‏های سیاسی پیامد اصلی این موضوع است. 🔶دانشجویان امروزی اطلاعات ناچیزی از تاریخ و بنیان‌های فکری انقلاب و هویت ایرانیِ مسلمان دارند و برای حل این مشکل، باید به تاریخ معاصر ایران و تاریخ انقلاب اسلامی توجه شایانی کرد؛ چراکه فهم تاریخ انقلاب اسلامی در گروی مطالعه و بررسی زمینه‌ها و بسترهای وقوع آن است. 🔷در همین راستا مطالعه دوره مشروطه و دوره پهلوی اهمیت دارد. در باب اهمیت مطالعه تاریخ، کافی است تا بدانیم که ایجاد تحول و تغییر اجتماعی منوط به دانستن گذشته جامعه خویش است. بدون مطالعه تاریخ، نمی‌توان فضای جامعه را دگرگون کرد. درنتیجه تلاش در راستای تداوم مسیر انقلاب اسلامی منوط به مطالعه هر چه بیشترِ تاریخ تحولات انقلاب اسلامی است. 📌از همین روی کانون اندیشه جوان در نظر دارد به‌منظور آشنایی مخاطبان با ابعاد گوناگون نهضت مشروطه، دوره تخصصی «مشروطه» را با حضوراساتید زیر برگزار نماید.: 👤قاسم تبریزی(نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر) 👤محمدصادق ابوالحسنی منذر (پژوهشگر تاریخ معاصر) 👤سید جواد میری (عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) 👤عباس سلیمی نمین (مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران) ♨️محورهای دوره: 🔸ماهیت نهضت مشروطه: جنبش عدالت‌خانه یا استعمارِ خارجی 🔹مشروطه و هویت ایرانی: نسبت مشروطه و تکوین، تغییر و تحول هویت ایرانی 🔸اندیشه فقهی: کشاکش و تخالفِ علمای شیعه در باب نهضت مشروطه 🔹بحران و شکست نهضت مشروطه در ایران. 🗓 زمان برگزاری: روز یکشنبه 22 مرداد ماه 1402 ساعت 8 الی 18 به‌صورت حضوری در کانون اندیشه جوان به نشانی خیابان وصال شیرازی، کوچه فرهنگی، پلاک 19 و به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 💠این دوره به صورت رایگان برگزار خواهد شد اما برای حضور در دوره نیاز به ثبت نام است. 🔸با اعطای گواهی حضور در دوره ☎️ پشتیبانی : 09120656447 💢علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایند. 🌐 https://canoon.org/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5%db%8c-%d9%85%d8%b4%d8%b1%d9%88%d8%b7%d9%87/ 📌@canoon_org
30.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موج بیداری 💢امروزه کشورهای اسلامی بیش از گذشته به فکر تجدید حیات اسلام و یا حتی تأسیس حکومت اسلامی افتاده‌اند و کشور های عربی _ اسلامی در این زمانه و بیش از هر زمانی، به هم افزایی و اتحاد سوق پیدا کرده اند ، و این نشان از تاثیر گفتمان وحدت و مقاومت انقلاب اسلامی و لمس فواید آن برای کشورهای مسلمان و منطقه است. 📌@canoon_org
🔶یکی از اصول بسیار مشهور در بخث ارتباط مسلمانان با کفار، اصل نفی سبيل است که این اصل مستند به آیات و روایات است؛ مثل آیه «وَلَن يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً»: خداوند هرگز راهی برای سلطه کافرین بر اسلاممؤمنین قرار نداده است. همچنین روایت «الإسلامُ يَعْلُو وَ لا يُعلی عَلَيه»: اسلام برتر است و هیچ چیز بالاتر و برتر از آن قرار نمی گیرد. 🔷در بحث مقابله و مواجهه با غرب، توجه به اصل سلطه نداشتن کفار بر مسلمین بسیار جدی است و در موارد متعددی علمای شیعه دلیل ممانعت از رواج کالاهای خارجی، جلوگیری از افزایش نفوذ اقتصادی و تجاری کفار در کشور، مخالفت با انعقاد برخی قراردادهای اقتصادی و سیاسی را پیشگیری یا دفع خطر سلطه کفار بر مسلمین مطرح کرده اند. 💢البته این سلطه در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مطرح بوده است؛ برای نمونه، مرحوم سید محمد کاظم یزدی در پاسخ به استفتایی مبنی بر حکم استفاده از کالاهای خارجی در صورت امکان استفاده از مشابه داخلی آن کالا می نویسند: هرچه موجب تقویت و شوکت کفر و کفار و باعث ضعف اسلام و مسلمین است حرام است چه از معاملات باشد یا غیر آن از آنچه باشد... و بسی سزاوار است که مسلمین ،کلیه هرگاه ممکن باشد، بدون ترتب،مفسده، تحرز کنند از چیزهایی که در معرض تقویت کفر است. 📖کتاب به کوشش مهدی ابوطالبی 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مهم تر از مطالعه! 💢دانشجوی اقتصاد و سایر رشته های علوم انسانی برای حل مشکلات جامعه، بیش از مطالعات دانشگاهی به چه چیزی نیاز دارد؟ چه نهادهایی در دانشگاه می توانند این نیاز را بر طرف نمایند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷موضوع نظام اقتصادی به علم اقتصاد رفتارهای اقتصادی انسان مربوط است. نظام اقتصادی رفتارها را آن گونه که باید باشد سامان می دهد و علم اقتصاد آنها را چنان که هست بررسی می کند. در اقتصاد سرمایه داری لیبرال این دو جهت با هم متحد می شوند؛ زیرا ادعا می شود: اگر انسان ها آزاد گذارده شوند تا به صورت طبیعی عمل کنند رفتارهای آنها به بهترین وجه سامان مییابد و همان گونه که سزاوار است تحقق خواهد یافت. بنابراین به نظام سازی نیاز نیست. 🔶نگرش فوق تا حدودی ریشه در انسان شناسی این نظام دارد. انسان در جهان بینی لیبرالیستی دارای ویژگی های فردگرایانه است. در این جهان بینی انسان موجود واحدی است که مالک علی الاطلاق وجود و اموال خویش است، امیالش اهداف و ارزش های او را بر می گزیند، عقلش راه دستیابی به آن اهداف را به خوبی نشان می دهد. موجودی که در شناخت حقیقت تنها به تجربه خود تکیه میکند به پذیرش فرمان های اخلاقی دین جامعه یا دولت ملزم نیست و تنها از امیال خویش فرمان می پذیرد. 📖کتاب دفتر:مبانی فلسفی به کوشش سید حسین میرمعزی 📌@canoon_org
🔶پوپر یکی از علم شناسان و معرفت شناسان پرتلاش و خلاق قرن بیستم می باشد. وی آثار متعددی از خود به جا گذاشته است که کتاب منطق اکتشاف علمی در زمینۀ علم شناسی و دو کتاب فقر تاریخی گری و جامعه باز و دشمنان آن در زمینه مباحث اجتماعی و نقد آراء افلاطون و مارکس موجب شهرت وی شد. 🔷پوپر که بنابر زیرکی خود حس میکرد سازمان فکری مارکسیسم و آدلریسم و فرویدیسم علمی ،نیست نهایتاً ملاک ابطال پذیری را به عنوان معیار تمییز علم تجربی مطرح کرد و از آنجا که روشن بینانه درک می کرد که اخراج متافیزیک از صحنه معرفت بشری کشتی علم را هم با خود به زیر آب خواهد کشید هیچگاه با متافیزیک خصومت نورزید. کتاب منطق اكتشاف علمی حاصل اندیشه های وی در این زمینه است. 💢از آنجا که نظریه پوپر، مربوط به حوزه معرفت شناسی بود، دلایل گوناگونی وی را به اصلاح و تکمیل و توسعه نظریه اش وادار کرد و باعث شد تا به تدریج از معیار ابطال پذیری به سوی معیار نقدپذیری رو آورد. 📖کتاب سید عبدالحمید ابطحی 📌@canoon_org
🔷استعمار فرانو، نماد تحول در الگوی کنترل گروه های اجتماعی در فضای جامعه شبکه ای محسوب میشود. الگوی فرادستی و کنترل محیط پیرامونی تحت تأثیر تحول ابزارهای تولید قرار گرفته و روندهای هوشمندانه تری را در مقایسه با گذشته به وجود می آورد. 🔶اگرچه برخی از نویسندگان تلاش دارند نشانه های استعمار فرانو را در قالب کارکرد نظام سرمایه داری تبیین کنند چنین الگویی منجر به بازتولید و مشروعیت یابی نظام سرمایه داری و الگوهای کنش در استعمار فرانو میشود. 📖در کتاب به قلم سعی شده سازوکارهای استعمار فرانو در نظام جهانی در چهار فصل سامان یابد: 💢در فصل اول در_نظام_جهانی تبیین شده و در فصل دوم به و به عبارتی نقش یابی آن در استعمار نو پرداخته شده است.نشانه های کنش ادراکی فرهنگی و ایستاری استعمار فرانو در نظام جهانی و محیط منطقه ای عنوان فصل سوم است و در نهایت در فصل آخر سازوکار های کنترل غیرمستقیم محیط و کنش نامتقارن استعمار فرانو بررسی شده است. 📌@canoon_org