eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
882 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
32.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مشقی برای ظهور اربعین، تنها، یادگاری از گذشته و محملی برای عزاداری سید و سالار شهیدان نیست بلکه محلی برای تلاقی با آینده تاریخ است؛ بستری برای ظهور و لبیک به امام حاضر اما چگونه این شعار با شعور آمیخته شده و چه نسبتی میان اربعین و مهدویت نهفته است؟ 📌@canoon_org
🔶از نظر علمای شیعه اصل ایمان معرفت است. بنابراین یا معرفت حاصل است که ایمان وجود دارد و یا نیست که از ایمان هم خبری نخواهد بود. پس ایمان بدین معنا قابل زیادی و نقصان نمی تواند باشد، ولی از طرفی آیات قرآن در پیش رو است که به صراحت از زیادتی و نقص در ایمان و کفر سخن میگوید. این است که متفکران شیعه ادعا کردند، مراد از ازدیاد ایمان افزودن بر اصل ایمان نیست بلکه ازدیاد کمال اضافی بر ایمان است. 🔷حقیقت ایمان تغییر نمی کند بلکه اضافات خارج از ایمان یعنی اعمال است که کمی و زیادی دارد. پس زیادی و نقصان از اصل ایمان به خارج آن منتقل شد. آنها همچنین احتمال دیگری را مطرح میکنند و آن این که چون ایمان یک اعتبار شرعی است و اساسش اذعان و علم است تحقق این امر در افراد متفاوت خواهد بود پس اختلاف ایمان به حسب اختلاف خصوصیات و ویژگیهای مؤمنان است؛ یکی یقین دارد و دیگری اطمینان. 💢این دو راه حل در این جهت مشترکند که هر دو پذیرفته اند اگر ایمان به معنای پذیرفتن باشد - از آنجا که مراتب در اصل معرفت راه ندارد - زیادی و نقص در اصل ایمان قابل طرح نیست؛ بلکه به خارج مربوط است، که یا به عمل و یا به خصوصیات افراد ارجاع داده میشود. البته لازم به ذکر است که علمای شیعه هر چند عمل را در متن ایمان داخل نکرده اند، ولی بر نقش آن در سعادت و رستگاری بشر تأکید بسیار دارند. 📖کتاب به کوشش محمد تقی فعالی 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اندیشه وابسته 🔶برای جلوگیری از، از بین رفتن حریت اندیشه تشکل های دانشجوی و ایجاد فضای دیالکتیکی چه باید کرد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶اسلام نه همچون یهودیت،بالمره دین قهر و خشونت است و نه چونان مسيحيت یکسره دین مهر و مودت!نه این است و نه،آن بلکه هم این است و هم آن. 🔷اسلام مکتب اعتدال است دین چند ساحتی است، هم مکتب عشق است هم مذهب خشم.از کمالات دین اسلام این است که عشق و عرفان را با حماسه و جهاد به هم پیوند زده است؛چرا هر بار بر یکی از ابعاد و ساحات آن مفرطانه اصرار می ورزیم و در خصوص یک بُعد آن،بزرگ نمایی می کنیم و بدین شیوه کلیت و اعتدال این دین را مخدوش کرده،اسلام را تک ساحتی و یک بعدی معرفی می کنیم تا بار دیگر ناگزیر به افراط ورزی نسبت به بعد دیگر آن شده به تکذیب و تخطئه نمای دیگرش بپردازیم؟ 💢اسلام تواماً دین خشونت و مدار است اما بر اساس بلاغت و حکمت و به اقتضای منطق و با لحاظ متغیرهایی از قبیل عامل های هشتگانه ای که در آغاز بحث بدان ها اشاره شد یکی از دو نما و نمادش جلوه می کند.اگر رسم صفا و صمیمیت و مدارا برافتد،جامعه جنگل و جهنم خواهد شد و اگر روح حماسه و مقاومت،قاطعیت و صلابت در مردم،بیفسرد امنیت و استقلال نظم و قانون نیز خواهد پژمرد. 📖کتاب به قلم علی اکبر رشاد 📌@canoon_org
🔶به روایت تاریخ، دوران جدید در غرب با جنگهای مذهبی بزرگ و خونریزی های کم سابقه ای شروع می شود که میان جریان مذهبی نوظهور پروتستان با مسیحیت کاتولیک رخ میدهد. این جنگها از جمله بزرگترین مصادیق افراط گرایی و تعصب مذهبی در تاریخ بودند که نمونه مشابه آن با این مقیاس در جهان اسلام سابقه ندارد. بر اثر این جنگهای سی ساله میلیونها نفر عمدتاً از فرط گرسنگی و بیماری جان سپردند. 🔷دستیابی به جزئیات تلفات دشوار است اما تخمین زده میشود در نتیجه این جنگ ها جمعیت منطقه ای که امروزه آن را آلمان می نامیم، از ۲۱ میلیون نفر در سال ۱۶۱۸ به ۱۳ میلیون نفر در سال ۱۶۴۸ تقلیل یافت. 💢البته اگر کمی عقب تر برویم، رویداد سرنوشت سازی چون جنگ های صلیبی نمونۀ دیگری از جنایتهای حکمرانان غربی به نام دین و تعصب دینی است. اروپای مسیحی همچنین در طول قرون وسطی و گذشته از این دو کشتار بزرگ تصویری غیر انسانی، غیر عقلانی و بی رحم از دین پاک مسیحیت ارائه کرد. مسیحیتی که پیامبر بزرگوار آن عیسی مسیح اسوة، اخلاق نوع دوستی، مهربانی و مدارا بود. 📖کتاب ، به کوشش روح الامین سعیدی 📌@canoon_org
🔰ویژه برنامه اربعین کانون اندیشه جوان به صورت زنده از کربلا 💢برنامه همقدم کاری مشترک از کانون اندیشه جوان و گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار به بررسی ظرفیت های اربعین در ارتباط با موضوعات معنویت، تمدن، علوم اجتماعی، مکاتب فکری و… می پردازد. 🔶این برنامه با میزبانی عطاءاالله بیگدلی و با حضور اساتید مطرح دانشگاه و حوزه از تاریخ ۶/۱۱ لغایت ۶/۱۵ از ساعت ۲۱:۳۰ به به صورت زنده از کربلای معلی به روی آنتن می رود. 🗓برنامه همقدم در این پنج شب بدین شرح است: 🔹شنبه، یازدهم شهریور موضوع: معنویت اربعین و آینده تمدنی بشر با حضور علی‌اکبر رشاد 🔸یکشنبه، دوازدهم شهریور موضوع : ظرفیت های فرهنگی اربعین برای تشکیل امت واحده اسلام با حضور یعقوب توکلی 🔹دوشنبه، سیزدهم شهریور موضوع: غرب و اربعین،مسلمان ها و دولت ها با حضور سید‌سعید‌رضا عاملی 🔸سه شنبه، چهاردهم شهریور موضوع: اربعین و علوم اجتماعی با حضور حمید پارسانیا 🔹چهارشنبه، پانزدهم شهریور موضوع: اربعین و هم گرایی مکاتب فکری با حضور حسین سوزنچی 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰ویژه برنامه اربعین کانون اندیشه جوان به صورت زنده از کربلا 💢برنامه همقدم کاری مشترک از کانون اندیش
🔰گفتگوی اول برنامه همقدم 🔶موضوع: معنویت اربعین و آینده تمدنی بشر 👤با حضور آیت الله علی اکبر رشاد 🗓شنبه، یازدهم شهریور ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده از کربلای معلی 📌@canoon_org
🔶فقر را می توان به عده یی سرطانی تشبیه کرد که اگر به موقع درمان نشود تمام پیکره ی جامعه را دربر می گیرد و از پای در می آورد به رغم دیدگاه های مختلفی که در طول تاریخ درباره ی علت پیدایش فقر و شیوه ی رویارویی با آن وجود داشته است امروزه محرومیت زدایی یکی از اهداف همه ی نظام ها و مكتب ها شمرده میشود؛ هر چند درباره ی راه رسیدن به آن اختلاف وجود دارد. 🔷اسلام چون دیگر ادیان الهی به این مسئله اهمیت بسیار داده و بر ریشه کن کردن فقر و تأمین رفاه عمومی به عنوان یک هدف اقتصادی، تأکید کرده است. در این تفکر خداوند آسمان و زمین و هر چه در آنهاست برای انان آفرید؛ همه بندگان می توانند از این نعمت ها بهره گیرند و هیچ فرد یا گروهی نمی تواند کسی را از حق مسلم خود محروم کند. 📖کتاب در پنج فصل با عناوین: فصل اول: کلیات فصل دوم: فصل سوم: فصل چهارم: فصل پنجم: به کوشش جناب آقای سعید فراهانی فرد نوشته شده است. 📌@canoon_org
🔰گفتگوی دوم برنامه همقدم 🔶موضوع: ظرفیت های فرهنگی اربعین برای تشکیل امت واحده اسلام 👤با حضور یعقوب توکلی 🗓یکشنبه، دوازدهم شهریور ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده از کربلای معلی 📌@canoon_org
🔶تحریف معنوی از تحریف لفظی بسیار خطرناک‌تر و اثر سوء آن از تحریف‌های لفظی بیشتر است. در یک جمله ممکن است ما از لفظ،نه کم کنیم و نه زیاد،ولی وقتی که می‌خواهیم آن را توجیه و تفسیر کنیم طوری توجیه و تفسیر کنیم که درست برخلاف و ضد معنای واقعی آن جمله باشد. 🔷حسین در نهضت خود انگیزه‌ای داشت،اما چیز دیگری برای آن تراشیدند.حسین من یک هدف داشت، اما یک هدف و منظور دیگری برای او تراشیدند. یک جا گفتند حسین بن علی قیام کرد تا کشته شود، برای اینکه کفاره گناهان امت باشد! کشته شد برای اینکه گناهان بخشیده شود! 💢ملت مسلمان دانسته خیلی چیزها را از دنیای مسیحیت بر ضد اسلام گرفته است.یکی از اصول معتقدات مسیحیت مسئله به صلیب کشیدن مسیح است.از نظر مسیحیت این جزء متن مسیحیت است که عیسی به دار رفت تا کفاره گناهان امت باشد. یعنی گناهان خودشان را به حساب عیسی می‌گذارند.گفتند حسین یک شرکت بیمه تأسیس کرد، بیمه گناه! گفت شما را از نظر گناه بیمه کردم تا در عوض اشک بگیرم!شما برای من اشک بریزید، من در عوض،گناهان شما را جبران می‌کنم. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔰گفتگوی سوم برنامه همقدم 🔶موضوع: غرب و اربعین،مسلمان ها و دولت ها 👤با حضور سید‌ سعید‌رضا عاملی 🗓دوشنبه، سیزدهم شهریور ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده از کربلای معلی 📌@canoon_org
🔹مجلس عزای حسین (ع) را برای اولین بار زینب (س) ساخت، ولی در عین حال از وظایف خودش غافل نیست. پرستاری زین العابدین (ع) به عهده او است، این زن باشخصیت که در عین حال زن باقی ماند و گران‌بها، خطابه‌ای می‌خواند. راویان چنین نقل کرده‌اند که در یک موقع خاصی، زینب (س) موقعیت را تشخیص داد و یک اشاره کرد. 🔸راوی گفت:«ولم ار والله خفره قط أنطق منها»؛ «خفره» یعنی زن باحيا. این زن، نیامد مثل یک زن بی‌حیا حرف بزند، زینب (س) آن خطابه را در نهایت عظمت القا کرد. در عین حال دشمن می‌گوید: آن حیای زنانگی از او پیدا بود. شجاعت علی (ع) با حیای زنانگی در هم آمیخته بود. در کوفه که بیست سال پیش علی خلیفه بود و در حدود پنج سال خلافت خود خطابه‌های زیادی خوانده بود، هنوز در میان مردم خطبه خواندن على (ع) ضرب المثل بود. 🔻 راوی گفت: گویی که علی (ع) زنده شده و سخن او از دهان زینب (س) می‌ریزد. وقتی حرف‌های زینب که مفصل هم نیست، تمام شد، می‌گوید مردم را دیدم که همه، انگشتانشان را به دهان گرفته و می‌گزیدند. این است نقش زن به شکلی که اسلام می خواهد. 📖 کتاب ، نوشته 📌@canoon_org
49.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰وحدت پویا 🔶از دغدغه های اصلی امام(ره) وحدت دو نهاد حوزه و دانشگاه بود، آیا دانشگاه و حوزه توانسته اند در کنار هم پاسخگوی نیازهای کشور باشند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔰گفتگوی چهارم برنامه همقدم 🔶موضوع: اربعین و علوم اجتماعی 👤با حضور حمید پارسانیا 🗓سه شنبه، چهاردهم شهریور ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده از کربلای معلی 📌@canoon_org
💢«...وقتی واقعه‌ای مانند عاشورا که در ذات تکوینی خود خدا محوری، آرمانخواهی، دردمندی و اعتراض را با عالی‌ترین شکل عاطفه و احساس، درهم آمیخته و عمیق‌ترین جراحت‌ها را به عاطفه‌ی تاریخی انسان وارد آورده و دایره شمولی ازلی ابدی دارد، با پدیده‌ای مانند شعر که در شکل متعالی خود دقیقا از همین ابزارهای عاطفی و حماسی برای تکلم با وجدان جامعه، انسان و تاريخ بهره می‌گیرد، به هم می‌رسند، نفخ صوری عظیم در جهان تکلم اتفاق می‌افتد و شعر و عاشورا، منظومه‌ایی را تشکیل خواهند داد که هر روز نورانی‌تر و عظیم تر از پیش خواهد درخشید.» 📖 فرازی از كتاب اثر انتشارات 🔺 @canoon_org
34.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰الی الله 💢سفر اربعین، فرصتی است محترم، تا هر که بر مقام انسانیت، الوهیت و آزادی انسان عشق می‌ورزد گامی برداشته و سیر و سفری را آغاز کند. فرصتی است تا فرد بکوشد و سیری در آفاق و احوال مردم دیگر دیار کند، و این سیر، گام نهادن در مسیر پیاده روی و همراه شدن با موج زائران مقدمه ای است تا فرد را آماده تامل بر احوالات درون خود و تعالی روحی می کند. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴اربعین سید و سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) برشما تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔰گفتگوی پنجم برنامه همقدم 🔶موضوع: اربعین و هم گرایی مکاتب فکری 👤 با حضور حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی 🗓چهار شنبه، پانزدهم شهریور ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده از کربلای معلی 📌@canoon_org
43.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دانشگاه ارزش محور 🔷راه حل تحقق دانشگاه اسلامی، هم راستا با منظومه فکری انقلاب چیست ؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 در حماسه حسینی، آن کسی که بیش از همه پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید، خواهر بزرگوارش زینب(س) بود. در عین حال زینب بعد از کربلا، با زینب قبل از کربلا متفاوت است؛ یعنی زینب(س) بعد از کربلا یک شخصیت و عظمت بیشتری دارد. از عصر عاشورا زینب تجلی می‌کند؛ رئیس غافله اوست. 🔶مجلس عزای امام حسین(ع) را برای اولین بار زینب(س) ساخت ولی در عین حال از وظایف خودش غافل نیست. پرستاری زین العابدین(ع) به عهده اوست. این زن با شخصیت که در عین حال زن باقی ماند و گرانبها، خطابه ای می خواند. راویان چنین نقل کرده اند که در یک موقع خاصی، زینب(س) موقعیت را تشخیص داد و خطبه ای خواند. زینب(س) آن خطابه را در نهایت عظمت القا کرد. 🔷در عین حال دشمن می‌گوید: آن حیای زنانگی از او پیدا بود. شجاعت علی(ع) با حیای زنانگی در هم آمیخته بود. گویی سخن علی(ع) از دهان زینب(س) می ریزد. وقتی حرف های زینب(س) که مفصل هم نیست تمام شد، مردم را دیدم که همه انگشتانشان را به دهان گرفته و می گزیدند. این است نقش زن به شکلی که اسلام می‌خواهد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶 آیت الله خامنه‌ای در اواسط دهه عدالت و پیشرفت، از «اقتصاد مقاومتی» به عنوان الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی سخن به میان آوردند. یکی از نکات مهم درباره اقتصاد مقاومتی، تبیین هویت اسلامی این الگو و همچنین تبیین رابطه آن با مفاهیم هم طراز آن همچون اقتصاد تاب آوری، اقتصاد اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. 🔷 آیت الله خامنه‌ای اقتصاد مقاومتی را اقتصادی می‌داند که از استحکام درونی برخوردار است و به رغم تحریم‌های اقتصادی پیش رو، روند رو به رشد خود را با قدرت ادامه می‌دهد.در نگاه ایشان، اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دارای استحکام، مقاوم، انعطاف‌پذیر، غیر شکننده، مستحکم، تاثیر ناپذیر از سوی دشمن می‌باشد که آسیب‌پذیری‌های آن کاهش یافته است این نگاه اقتصاد مقاومتی را می‌توان در چارچوب رویکرد اسلامی به نظام اقتصادی مطلوب تبیین کرد . 💢در نظام اقتصادی اسلام، در کنار توجه به اهمیت رشد اقتصادی و عدالت به هدف محوری استحکام و امنیت اقتصادی نیز توجه شده است. 📖برگرفته از کتاب نوشته 📌@canoon_org
🔶به راستی جهانی شدن یا به زعم مخالفان سلبی آن ،جهانی سازی به چه معنا است؟ آیا جهانی شدن فرآیندی خود به خود است یا پروژه های سازماندهی شده؟ اساساً چگونه می توان در چارچوب تعریف این پدیده جریان های متضاد سیاسی - اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در دو سطح خرد و کلان، توصیف و تبیین کرد و به چیستی، چرایی و چگونگی این تحولات دست یافت؟ 🔷از این روی تدقیق مفهوم جهانی شدن با وجود حجم وسیع تحولات متضادی که در این فرایند به وقوع می پیوندد، دشوار به نظر می رسد. همچنین روابط متغیری که این پدیده در سطوح متفاوت با حوزه های گوناگون، برقرار می سازد، تعیّن دینامیسم جهانی شدن را اندکی سخت میکند. 💢با این حال به نظر می رسد ترسیم افق کلی این پارادایم و بازسازی نظری ابعاد و چارچوب هایش، بر شناخت بنیادین نظام سرمایه داری و تسلسل تاریخی آن از یک سوی و آگاهی یافتن از روح فلسفی حاکم بر این پدیده پیچیده از سوی دیگر، استوار است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔰 مطالعات اسلام پژوهی در غرب 🎞 ویدئو نشست «مطالعات اسلام پژوهی در غرب» 👤با حضور سعید طاووسی مسرور 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org