eitaa logo
چشم به راه 🇵🇸 | بنیاد مهدویت
23.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
295 فایل
کانال رسمی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) دسترسی به سایت و شبکه های اجتماعی: http://Zil.ink/mahdaviat.ir @sed_ali110
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ تفصیلی «عثمان‌بن‌سعید» اولین نایب امام عصر(عج) از یازده‌سالگی افتخار خدمت‌گزاری به خاندان رسالت را داشته و از اصحاب امام هادی و امام عسکری (ع) به‌شمار می‌رفت. او را به دلیل شغلش سمان (روغن فروش) و به دلیل محل سکونتش عسکری نیز می‌نامند. عثمان‌بن‌سعید، از معدود افرادی بود که در شرایط خاص آن زمان، از طرف امام اجازه داشت که حضرت مهدی (عج) را در خانه ی حضرتش مکرر زیارت کند. همچنین محمد فرزند او ، دومین نایب و وکیل امام عصر (عج) است. «محمد بن عثمان» نیز زمان امام عسکری (ع) را درک نموده است و دوران نیابت و سفارتش طولانی‌تر از پدرش و دیگر نواب بود . همواره نامه‌های شیعیان را به حضور امام زمان (عج)رسانیده و پاسخ کتبی آنها را باز می‌گرداند. محمد بن اسماعيل وعلى بن عبدالله مى گويند: روزى در شهر سامرا بر امام حسن عسكری(ع) وارد شديم، در حاليكه گروهى از شيعيان حاضر بودند. ناگاه، خادم امام وارد شد و عرض كرد: جماعتى ژوليده مو وگردآلود درب خانه اجازه ورود مى خواهند. حضرت فرمود: از شيعيان يمن هستند. سپس به خادمش فرمود: عثمان بن سعيد را حاضر كن. طولى نكشيد كه عثمان حاضر شد. حضرت به وى فرمود: عثمان! تو وكيل ومورد وثوق ما هستي، اموال خدا را كه اين جماعت آورده اند تحويل بگير. راوى مى گويد:عرض كرديم: ما مى دانستيم كه عثمان از شيعيان خوب است ولى شما با اين عمل موقعيت و مقامش را بالاتر برديد و وكالت و ثقه بودنش را نيز اثبات نموديد. حضرت فرمود: آرى چنين است. بدانيد كه عثمان بن سعيد وكيل من و فرزندش وكيل فرزندم مهدى(عج) خواهد بود.(۱) پی نوشت ۱- بحار الأنوار ج ۵۱ ص ۳۴۵ @chashmbe_rah
ظهور حقّ إِذا أَذِنَ اللّهُ لَنا فِى الْقَوْلِ ظَهَرَ الْحَقُّ وَ اضْمَحَلَّ الْباطِلُ، وَ انْحَسَرَ عَنْکُمْ. هرگاه خداوند به ما اجازه دهد که سخن گوییم، حقّ ظاهر خواهد شد و باطل از میان خواهد رفت و خفقان از [سرِ] شما برطرف خواهد شد. بحار الانوار ج۲۵ ص۱۸۳ @chashmbe_rah
اگر ز قافله دوریم، خوب می دانیم ولی به لطف تو هر سال جا نمی مانیم و باز هم به نگاه محبتت امسال کنار سفرۀ این فاطمیه مهمانیم هزار فاطمیه رفته و نیامده ای نگو که باز بدون تو روضه می خوانیم بیا که در گذر گردباد این دنیا در انتظار شروع بهار و بارانیم قسم به ساحل چشمان ابری ات عمریست به لطف بارش چشم شماست گریانیم و گرنه مثل بیابان خشک دل هامان فقیر روزی این سفره های بی نانیم از این که بار غم مادر تو را دنیا به دوش برد، ولی خم نگشت حیرانیم به انتقام غم صورت کبود بیا که ما کنار شما پیرو شهیدانیم محمد بیابانی @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی بله ،حسين بن روح سومين وكيل امام زمان(ع) است. وى داناترين فرد عصرخويش بود. محمدبن عثمان او را به جانشينى خود ونيابت امام عصر منصوب گردانيد. مرحوم علامه مجلسي می فرماید: وقتى مریضی محمد بن عثمان شدت يافت، گروهى از بزرگان ومعروفين شيعه ... خدمتش رسيده از جانشينش سؤال نمودند جواب داد: حسين بن روح جانشين من ووكيل ومورد اعتماد حضرت صاحب الامر است، در كارها به وى رجوع كنيد. من از جانب امام مأمورم كه حسين بن روح را به نيابت منصوب گردانم.(۱) از ابو سهل نوبختى پرسيدند:چطور شد كه حسين بن روح به نيابت انتخاب شد در صورتيكه شما بدان مقام سزاوارتر بوديد؟ گفت:امام بهتر مى داند چه كسى رابه اين منصب انتخاب كند. من هميشه با مخالفين مناظره دارم، اگر وكيل بودم شايد در مواقع بحث، براى اثبات مدعاى خودم، جاى امام را نشان مى دادم، ولى حسين بن روح مثل من نيست حتى اگر امام در زير لباسش مخفى باشد و او را با قيچى پاره پاره كنند ممكن نيست دامنش را بگشايد تا امام ديده شود.(۲) مردى در نيابت حسين بن روح شك داشت. پس براى روشن شدن موضوع، با قلم خشك وبدون مركب، نامه اى نوشت وبراى امام فرستاد. پس از چند روز جوابش توسط حسين بن روح از ناحيه مقدسه صادر شد.(۳) پی نوشت ۱- بحار الأنوار ج۵۱ ص ۳۵۵ ۲- همان، ص ۳۵۹ ۳- اثبات الهداة ج ۷ ص ۳۴۰ @chashmbe_rah
ظهور حقّ به اذن حقّ قال المهدی علیه السلام: فَلا ظُهُورَ إِلاّ بَعْدَ إِذْنِ اللّهِ تَعالى ذِکْرُهُ وَ ذلِکَ بَعْدَ طُولِ الاَْمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلاءِ الاَْرْضِ جَوْرً. ظهور نیست، مگر به اجازه خداوند متعال و آن هم پس از زمان طولانى و قساوت دلها و فراگیر شدن زمین از جور و ستم. بحار الانوار ج۵۲ ص۱۵۱ @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی نائب چهارم امام عصر(عج) ابوالحسن على بن محمدسمرى بوده است. ابن طاوس در باره اش مى نويسد: امام حسن عسكرى و امام هادى(ع) را خدمت نموده و آن دو امام با وى مكاتبه داشتند و توقيعات زيادى برايش مرقوم فرمودند واز موثقين شيعيان بوده است.(۱) احمد بن محمد صفوانى مى گويد: حسين بن روح، على بن محمدسمرى را به جاى خويش نصب كرد تا به كارهايش رسيدگى كند؛ اما هنگامى كه وفات على بن محمد نزديك شد جمعى از شيعيان خدمتش رسيدند تا از جانشينش سؤال نمايند فرمود: مأمور نيستم كسى را به نيابت منصوب كنم.(۲) حسن بن احمد مى گويد: چند روز قبل از وفات على بن محمد سمرى خدمتش حاضر بودم نامه اى را كه از ناحيه مقدسه صادر شده بود براى مردم قرائت نمود، بدين مضمون: اى على بن محمدسمري! خداوند پاداش برادرانت را در مرگ تو بزرگ گرداند، زيرا تا شش روز ديگر اجلت خواهد رسيد. كارهايت را جمع وجور كن، ليكن كسى را جانشين قرار نده زيرا بعد از اين غيبت كامل واقع خواهد شد. من تا هنگاميكه خدا اذن ندهد و زمانى طولانى نگذرد و دلها را قساوت نگيرد و زمين از ستم پر نشود آشكار نخواهم شد. در بين شما كسانى پيدا خواهند شد كه ادعاى رؤيت نمايند ليكن آگاه باشيد كه: پيش از خروج سفيانى و صيحه آسمانى هركس ادعاى رؤيت كند دروغگوست.(۳) پی نوشت ۱- رجال ماقماني ج۲ ص۳۰۴ ۲- بحار الانوار جلد ۵۱ ص ۳۶۰ ۳- همان، ص ۳۶۱ @chashmbe_rah
مدّعیان دروغگو فی توقیعه علیه السلام الی علی بن محمد سمری: سَیَأْتى إلى شیعَتى مَنْ یَدَّعِى المُشاهَدَةَ. أَلا فَمَنِ ادَّعَى المُشاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیانى وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ کَذّابٌ مُفْتَر وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیم. حضرت مهدی(عج) در توقیع شریفشان به آخرین نایب خاص فرمودند: آگاه باشید به زودى کسانى ادّعاى مشاهده (نیابت خاصّه) مرا خواهند کرد. آگاه باشید هر کس قبل از خروج سفیانى و شنیدن صداى آسمانى، ادّعاى مشاهده مرا کند دروغگو و افترا زننده است; حرکت و نیرویى جز به خداى بزرگ نیست. کمال الدین ج۲ ص۵۱۶ @chashmbe_rah
◽️سردار شهید قنبر حمزوی ◽️فرمانده گردان ولی الله در لشکره نصر چه لحظاتی بود. در آن دل شب، در فاصله ی چند متری سنگر دشمن قرار داشتم. خون به شدت از پایم میرفت. تیربار دشمن بالای سرم تیراندازی می کرد. انبار مهمات دشمن می سوخت و هیچ کس از نیروهای ما نبود که مرا کمک کند. باید از چه کسی کمک می خواستم؟ به یاد این افتادم که ما برای چه چیزی می جنگیم!؟ مگر غیر از این است که برای حفظ اسلام میجنگیم!؟ بعد با خودم گفتم: «فرمانده سربازان و پاسداران اسلام کیست؟» یک باره به یاد مولا و فرمانده مان، امام زمان (عج) افتادم. همه ی این افکار در آن چند لحظه به ذهنم رسید. بعد گفتم: «آقا جان، اگر من سرباز شما باشم، غیر از خدا و شما، که فرمانده ما هستی، دیگر از چه کسی کمک بخواهم؟!» این را که گفتم، حال من دگرگون شد. انرژی پیدا کردم. یکباره دیدم شرایط جبهه عوض شدا نوری به سمت من نزدیک شد و اطراف مرا فراگرفت. وقتی به خود آمدم دیدم پشت خاکریز دشمن سرپا ایستاده اما هیچ دردی در پایم حس نمی کردم! منبع: فرهنگ جاودانه های تاریخ @chashmbe_rah
کم می خوریم غصه ی دنیای بی تو را با اینکه می کشیم نفس های بی تو را امروز هم بدون تو بر ما گذشت کاش فکری کنیم غربت فردای بی تو را شرمنده ایم از اینکه نهادیم روز و شب بر بستر زمین سر تنهای بی تو را زخمی که از فراق بر این سینه خورده است در خود اثر نداد مداوای بی تو را ما هرچه می کشیم از این بی تو بودن است با گریه پر کنیم مگر جای بی تو را جز در میان روضه و هیئت بگو کجا خرجش کنیم دیدۀ دریای بی تو را خواندیم از زبان تو ای وای مادرم آتش زدیم روضه زهرای بی تو را محمد بیابانی @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی به‌خاطر شرایط خاص عصر امام مهدی(عج)، مردم ـ جز چند تن از خواص ـ حضرت را ندیده بودند. کار به این منوال می‌گذشت، تا روز درگذشت امام یازدهم فرا رسید. در این روز چهار امر باعث شد تا امام مهدی(عج) خود را به گروهی از مردم بنمایاند و در میان کسانی که بر مراسم و تشییع و خاک‌سپاری امام عسکری علیه‌السلام حاضر شده بودند، آشکارا حاضر شود: ۱. اینکه باید امام بر جنازه امام نماز گزارد. مهدی(عج) برای رعایت این سنت الهی لازم بود که ظاهر شود و بر پیکر پدر نماز گزارد. ۲. اینکه جلوگیری شود از این امر، که کسی از سوی خلیفه بیاید و بر پیکر امام یازدهم نماز بخواند، و سپس جریان امامت، ختم شده اعلام گردد، و خلیفه جابر عباسی، وارث امامت شیعی معرفی شود. ۳.اینکه جلوگیری شود، از روی دادن انحراف داخلی در جریان امامت؛ زیرا که جعفربن‌علی‌الهادی، معروف به جعفر کذاب، که برادر امام عسکری بود و در صدد ادعای امامت بود، آمد تا بر پیکر امام درگذشته نماز گزارد. ۴. اینکه ادامه جریان امامت حقه و ولایت اسلامیه تثبیت شود و بر معتقدان به امامت معلوم گردد، که بعد از امام حسن عسکری علیه‌السلام امام دیگری هست. به این علت‌ها بود که مردمی که برای انجام مراسم آمده بودند ناگاه مشاهده کردند، که کودکی خردسال؛ امام درنهایت شکوه و حشمت، هم‌چون خورشیدی فروزان، از اندرون‌سرا به درآمد و عموی خود جعفر را که آماده نماز گزاردن بر پیکر پیشوای فقیه شده بود، کنار زد و بر پیکر پدر نماز گزارد. منبع: خورشید مغرب، محمدرضا حکیمی، ص۲۴ @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی فان فلوتن می‌گوید: «روحیه عموم شرقیان، دنبال‌کردن اخبار غیبی است. آنان علاقه فراوانی به کشف پرده‌های غیبی از آینده مجهول دارند؛ بنابراین اعتقاد به خلاصی‌بخش با طبیعت شرقی انس دارد و این در نتیجه تاریکی‌های جهل و استبداد [حاکم بر آن منطقه] است».[۱] ولی با یک بررسی به این نتیجه می‌رسیم که این عقیده تنها از سوی شرقی‌ها مطرح نیست، بلکه در میان همه ادیان و مکاتب و آیین‌های شبه‌دینی یافت می‌شود و وجود آن بدین سبب است که این عقیده با فطرت انسان ـ که در همه یکسان است ـ عجین شده است. از سویی وجود این عقیده در همه ادیان و مکاتب فلسفی و غیرفلسفی است. فیلسوف انگلیسی «برتراند راسل» می‌گوید: «عالم در انتظار مصلحی است که سراسر گیتی را یکپارچه کرده و آنان را تحت یک پرچم و یک شعار درآورد».[۲] و نیز پرفسور «انشتاین» می‌گوید: «روزی که صلح و صفا تمام عالم را فرا گیرد و مردم با دوستی و برادری با یکدیگر زندگی کنند، چندان دور نیست».[۳] پی‌نوشت‌ها ۱. السیادة العربیة، فان فالتون، ص۱۰۷ ۲. تأثیر علم بر اجتماع، برتراند راسل، ص۵۶ ۳. مفهوم نسبیّت، برتراند راسل، ص۳۵ @chashmbe_rah
و عن جابر عن ابی جعفر محمد بن علی علیهما السلام قال: یظهر المهدی بمکة و یقول: اذکرکم الله ایها الناس و مقامکم بین یدی ربکم فقد اتخذ الحجة و بعث الانبیاء و انزل الکتاب و امرکم ان لا تشرکوا به شیئاً و ان تحافظوا علی طاعته و طاعة رسوله و ان تحیوا ما احیی القرآن و تمیتوا ما امات و تکونوا اعواناً علی الهدی و وزراً علی التقوی إِنَّ الدُّنْیا قَدْ دَنا فَناؤُها وَ زَوالُها وَ أَذِنَتْ بِالْوِداعِ وَ إِنّى أَدْعُوکُمْ إِلَى اللّهِ وَ رَسُولِهِ(صلى الله علیه وآله) وَ الْعَمَلِ بِکِتابِهِ وَ إِماتَةِ الْباطِلِ وَ إِحْیاءِ السُّنَّةِ جابر درباره اولین شب قیام حضرت بقیة الله ارواحنا له الفداء از حضرت جواد الائمه(ع) روایت می کند که آن حضرت می فرمایند: ای مردم! من خدا را به یاد شما می آورم و ایستادن شما را در پیشگاه خداوند. مردم! خداوند با فرستادن انبیاء، حجت را بر شما تمام کرد و قرآن را بر شما نازل کرد و امر فرمود که شریکی برای خداوند قایل نشوید و اینکه در اطاعت از او و پیامبرش کوتاهی نورزید و هرآنچه را قرآن زنده کرده است شما آن را زنده کنید و آنچه را قرآن نابود شما نیز آن را بمیرانید و بکوشید یاور هادیان به سوی خیر باشید و طریق هدایت را یاری کنید و همیشه طرفدار تقوی و پرهیزگاری باشید و به درستی که دنیای شما نزدیک به فنا و نابودی است. من شما را دعوت می کنم: ۱-به سوی خداوند ۲-به سوی فرستاده او ۳-بیایید به احکام و مقررات خداوند عمل کنید. ۴-باطل را بمیرانید ۵-سنّتهای الهی و آنچه را که پیامبر فرموده است زنده کنید. منبع: الملاحم و الفتن فی الظهور القائم المنتظر ص۶۴ @chashmbe_rah
"برگزاری جشنواره مجازی سلام بر تنها راه نجات توسط بنیاد استان قم" به مناسبت سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت بقیه الله الاعظم مهدی موعود (عج الله تعالی فرجه الشریف) بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود استان قم و سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری با همکاری ستاد عتبات عالیات، جشنواره ای تحت عنوان «سلام بر تنها راه نجات » در فضای مجازی به اجرا گذاشت. این جشنواره در موضوعات: مهدویت و امید بخشی، شهر مهدوی، عهد و همدلی منتظرانه و در بخشهای: طراحی پوستر، نقاشی، عکس نوشت، مقاله و ایده، کلیپ، موکب های مجازی مهدویت طراحی گردیده است که علاقمندان میتوانند آثار خود را حداکثر تا 12 بهمن 1399 به شماره 09198687459 در شبکه اجتماعی ایتا و یا به آدرس mahdaviat.qom313@gmail.com ارسال نمایند. در پایان به آثار برگزیده جوایز نفیسی از جمله، سنگ مرقد مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) اهدا خواهد شد. یکی از ویزگی های مهم این جشنواره برگزاری سلسله نشستهای مجازی مهدویت در خصوص موضوعات جشنواره می باشد که علاقمندان به این مباحث میتوانند با کسب اطلاع از بنیاد حضرت مهدی موعود استان قم و با دریافت لینک مربوط در این جلسات شرکت کنند. @mahdaviatcenter @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی چنان‌كه از روایات برمی‌آید و در عمل نیز واقع شده است؛ برای آن حضرت دو غیبت است؛ غیبت صغرا و غیبت كبرا. غیبت صغرای امام مهدی علیه‌السلام 69 سال به طول انجامید. در این مدت گرچه امام از نظرها پنهان بود، لكن این غیبت پنهانی، عام و فراگیر نبود؛ زیرا كسانی بودند كه بصورتی با امام در تماس بودند و نایبان خاصّ امام به شمار می‌آمدند..... مردم در كارهایشان به این نواب مراجعه می‌كردند، و نامه‌ها و حوایج‌شان را بوسیله‌ این افراد به محضر آن حضرت می‌فرستادند و پاسخ را دریافت می‌كردند و گاهی بعضی افراد با واسطه اینان به محضر امام شرفیاب می‌شدند. غیبت كبرا از سال ۳۲۹ ه.ق. شروع شد و تا زمان ظهور آن حضرت ادامه دارد. این همان غیبتی است كه آزمایش سخت بشری در آن نهفته است. پیامبر اكرم (ص) و ائمه هدی(ع) در روایات متعددی به این دو غیبت خبر داده‌اند. امام صادق(ع) فرمود: للقائم غیبتان إِحداهما قصِیرة وَ الْأخرى طویلة. الغیبة الْأولی لا یعلم بِمكانه فیها إلّا خاصة شِیعته و الأُخرى لا یعلم بمكانه فیها إِلا خاصة موالِیه؛ قائم را دو غیبت خواهد بود:یكی طولانی و دیگری كوتاه، در غیبت اوّل شیعیان خاص جایش را می‌دانند، ولی در دوّمی جز خواص دوستان(موالی) او كسی از مكانش اطلاع ندارد».[۱] پی‌نوشت‌ها ۱. کافی کلینی ج۱ ص۳۴۰ @chashmbe_rah
هنگامی که حضرت صاحب الزمان علیه السلام به دنیا آمد، بر دو زانوی خویش نشست، انگشت اشاره را به سوی آسمان بلند کرد، عطسه‌ای فرمود و چنین فرمود: « الحمد لله الرب العالمین و صلی الله علی محمد و آله زعمت الظلمة ان حجة الله داحضة و لو اذن لنافی الکلام لزال الشک»؛ حمد و سپاس مخصوص پروردگار جهانیان است و درود خدا بر محمد و آل محمد. ظالمان پنداشتند که حجت خدا از میان می رود. اگر به ما اجازه سخن می دادند، بی تردید، شک از میان می رفت. کمال الدین و تمام النعمه ج۲ ص۴۳۰ @chashmbe_rah
آمد محرّم علی و ماه فاطمه آتش گرفته جان تو از آه فاطمه با ذوالفقارِ خون جگر خورده در نیام بازآی خون فاطمه خونخواه فاطمه بازآی تا تو روضه بخوانی برایمان با های هایِ گریه ی جانکاه فاطمه بی شک سه ماه خوانده تو را با دو چشم تر بالای قبر محسن شش ماهه، فاطمه آه از میان آن در و دیوار شد شروع بعد از نبی سلوک الی الله فاطمه پشت در و کنار بقیع و به روی نی معنا شده ست سرِّ فدیناه فاطمه محشر، به پاست روضه ی ارباب بی کفن پیراهنی ست کهنه به همراه فاطمه دارد به روی دست، دو دست قلم شده دستی که در مقام شفاعت علم شده یوسف رحیمی @chashmbe_rah
شهید مهدی صبوری با شروع جنگ تحمیلی به جبهه های حق علیه باطل شتافت. شهید در همان اوایل جنگ با حضور در جبهه های جنوب به یاری رزمندگان شتافت و در اولین مرحله، به جبهه ی «الله اکبر» اعزام گردید. علاقه ی خاصی به امام زمان(عج) داشت. او اسم امام زمان(عج) را با عظمت می برد. می گفت: «یا مهدی فاطمه و یا اباصالح المهدی(عج) برادر شهید می گوید: این خاطره را خود شهید برایم نقل کرد: روزی در کوه های الله اکبر پس از 24 ساعت کوه پیمایی و عبور از مناطق شنی، آب آشامیدنی ما تمام شد. به ما گفته بودند: در این منطقه هرجا را حفر کنید به آب می رسید ولی هرجا را حفر کردیم، آب پیدا نشد و همه ی دوستان از پا افتاده بودند. من چند قدمی از آن ها دور شدم و رفتم پشت یک تپه و دست به دعا برداشتم. گفتم: امام زمان دوستانت تشنه اند، به دادم برس. در این موقع دیدم دوستان می آیند، با دیدن آن ها خجالت کشیدم. یکی گفت: آب پیدا شد. گفتم: آن جا ظاهراً کمی غمناک است. بیل یکی را گرفتم و چند بیلی زدم. ناگهان آب گوارایی پیدا شد. مهدی در روز جمعه در تاریخ ۱۳۶۱/۱/۱۳ و در عملیات چزابه که فرماندهی آن را برعهده داشت ـ به درجه ی رفیع شهادت نایل گردید. پیکر مطهر ایشان پس از حمل به زادگاهش، در بهشت اکبر شهرستان فردوس به خاک سپرده شد. منبع: زندگی نامه فرماندهان شهید خراسان @chashmbe_rah