eitaa logo
حیفه نبینی/یک از هزاران
149 دنبال‌کننده
9هزار عکس
8.9هزار ویدیو
25 فایل
کرسی آزاداندیشی پیرامون مسائل روز ملت ایران و امت اسلام با ارائه مطالب دینی و سیاسی عنوان اولیه کانال؛ «چلچراغ معارف و احکام حم» است. (حم/HM = حسینی منتظر) @chelcheraaqHM در ادامه، ممکنست عنوان یا عکس پروفایل آن، تغییر کند اما نشانی آن، ثابت خواهد ماند!
مشاهده در ایتا
دانلود
17.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 روایت ویژه مادر شهید مصطفی صدرزاده برای رهبر انقلاب از نذر فرزندش برای ابوالفضل العباس و شهادتش در ظهر تاسوعا 🔺 حقیقتا با شنیدن داستان چنین انسان هایی، تکرار تاریخ یاران امام حسین ع در کربلا را با تمام وجود لمس می کنیم. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💠 کانال‌های اطلاع‌رسانی حم: 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 💠 🆔 ble.ir/join/M2E3OGRlOT 💠 🆔 eitaa.com/SayyedAlaaddin 💠 🆔 eitaa.com/GonbadeFirozeh
. ♻️ نحوه برخورد امام حسین با فسق آشکار 🔰حمید رسایی: امام حسین(ع) دربیان چرایی عدم بیعت با يزيد می‌فرماید: «من هرگز با يزيد بيعت نخواهم کرد، چون يزيد مردی است فاسق که فسق خود را آشکار کرده، شراب می‌خورد، سگ بازی می‌کند و ما خاندان رسول خداييم». حالا جالب می‌شه شما به طرف بگید بیا داخل هیأت همین امام حسین، شرابم خوردی خوردی، لهو و لعبم کردی کردی، کشف حجابم کردی کردی! عزیز جان! امام حسین (ع) برای جذب همه است اما نه برای تشویق، ترویج، تایید و ارتکاب به گناه! وقتی طرف در حالت انجام فعل حرام است و است، باید به او یادآوری کرد که امام حسین(ع) چرا به شهادت رسید والا یزید با چنین حسین و چنین مجالس حسینی، مشکلی ندارد. 👈 یادداشت‌های حمید رسایی را   (اینجا)   بخوانید 💠 کانال‌های اطلاع‌رسانی حم: 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 💠 🆔 ble.ir/join/M2E3OGRlOT 💠 🆔 eitaa.com/SayyedAlaaddin 💠 🆔 eitaa.com/GonbadeFirozeh
. ♻️ سکولاریسم در هیأت یعنی چه؟! 🔰 سکولاریسم می‌کوشد که زندگی بی‌تفاوت، زندگی غیرسیاسی (که در حقیقت زندگی سیاسی همراهی با ظلم است) زندگی زیر سایه را برای دینداران، عادی جلوه دهد. یعنی بگوید که تو قرآن و نمازت را بخوان و کاری به کار گناه و گنهکار و فحشا و فااحشه نداشته باش. از نگاه سکولاریسم، زندگی در جامعه‌ای که همزمان تو نماز بخوانی و بغل دستی‌ات، شیشه شراب سر بکشد و دیگری با لباس زیر کنار هر دوی شما بایستد و همه به یکدیگر لبخند بزنید و کاری به کار هم نداشته باشید، باید برای تو معتقد به اسلام عادی باشد. سکولاریسم، امر به معروف و نهی از منکر و یا اجرای احکام اسلام در جامعه اسلامی را «دو قطبی ایجاد کردن»، «تفرقه»، «دخالت در کار دیگران»، «تشنج اجتماعی» و مانند آن تفسیر می‌کند. وقتی جمهوری اسلامی حدود نیم قرن است که از اصل و اساس با این تفکر شیطانی و ادبیات فریبنده آن مقابله کرده است. چگونه باید آن را متوقف کرد؟ سکولاریسم از چه جایی باید ورود کند تا جلوی این حرکت را بگیردو جامعه را به سمتی که نیخواهد ببرد؟ از راه حسین! بله؛ اسم حسین (ع) و مجلس حسین (ع) بهترین راه است. چون در میان حزب اللهی‌ها برخی ساده اندیش‌ها هستند که جو زده‌اند. شور دارند ولی شعور فهمیدن این خط انحرافی را ندارند. با کمک اینها می‌توان در هیأت‌ها کرد و راه عادی‌سازی و توجیه‌تراشی برای گناه را در پیش گرفت. مثلاً بگوییم ما حق نداریم جلوی ورود به هیأت کسی را در هر حالتی که هست بگیریم! مشروب‌خورده و مست و لایعقل تلو تلو می‌خورد ولی می‌خواهد بیاید در مجلس حسین، تو حق نداری مانعش شوی! کشف حجاب کزده، لباس نامناسب دارد، ما حق نداریم جلوی مهمان امام حسین (ع) را بگیریم! وقتی این مدل باب شد، بعد از مدتی چشم‌ها به دختران و زنان بدحجاب و بی‌حجاب عادت می‌کند. چهارتا محرم و صفر که تمام شد، کم کم همه چیز عادی می‌شود. بعد از مدتی چشم‌ مردان به دیدن گناه و بدن زنان به گناه کردن و ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی عادت می‌کند. از باب حسین که وارد شوید، کم کم در دل سایر حزب‌اللهی‌ها ایجاد می‌کنید. اینگونه مانع اقدام قانونی قاطع علیه هنجارشکنان می‌شوید و از این طریق، کلاه گشادی سر همه می‌گذارید بدون اینکه خودشان هم متوجه شوند. سکولاریسم اینگونه زندگی مثلاً مسالمت آمیز با گناه و فحشاء را برای جامعه ما عادی سازی می‌کند. حالا بهتر متوجه می‌شوید که چرا رهبری می‌فرمایند ما هیأت‌ها سکولار نداریم. زندگی و هیأت سکولار نه کاری به سیاست دارد نه کاری به گناه ... ✍ صراط ولایت 🔹 این قیلم را ببینید: eitaa.com/rasaee/9781 🔺برای دیدن یادداشت‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1 💠 کانال‌های اطلاع‌رسانی حم: 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 💠 🆔 ble.ir/join/M2E3OGRlOT 💠 🆔 eitaa.com/SayyedAlaaddin 💠 🆔 eitaa.com/GonbadeFirozeh
*یزید در دادگاه تاریخ* *انتصاب غلط* ✍🏻 سیدجلال شمس نجفی 🔸در دادگاه عدل الهی قاضی با گفتن جمله دادگاه رسمی است جلسه محاکمه را آغاز می‌کند. یزید بن معاویه اولین جنایتکاریست در برابر تاریخ به قضاوت می ایستد.قاضی دادگاه موارد اتهامی را به او تفهیم می کند. در دادگاه تاریخ یزید سه گونه پرونده دارد : 🔹اولین: پرونده‌ای اخلاقی است که فسق شخصی و بزهکاری‌های فردی او را در بر دارد. 🔸دوم: پرونده جنائی اوست که فاجعه کربلا، قتل‌عام مدینه و آتش‌زدن خانه کعبه را شامل می‌شود. ◼️و پرونده سوم : اما کاملاً سیاسی است که البته قبل از «زمامداری کردن» اوست که به نوعی به «زمامدار شدن»او مربوط است. 🏴امام‌حسین«ع»  با همین آخرین پرونده بیشترین مشکل را پیدا کرد و با«یزیدِ قبل از عاشورا» روبرو شد.همان یزیدی که ما چندان کاری با او نداریم.امام حسین«ع»با یزیدی در افتاد که هنوز پرونده جنائی ندارد و پیش از آنکه نوبت به قضاوت درباره عملکردش برسد *«شیوه انتصابش»* را مورد اعتراض قرار داد. به «شیوه‌ای»تاخت که به راحتی می‌توانست«امثال یزید» را در رأس حاکمیت «بازتولید» کند‌. 🔹مسئله‌ اصلی امام *«مثل یزید حاکم شدن»* بود که آغازی برای تبدیل خلافت به سلطنت موروثی می‌شد که تا آن روز در جامعه مسلمانان سابقه نداشته و مُنکری بزرگ و بدعت و بدعهدی آشکاری بود که در آن سهم دستگاه و بیعت‌کنندگان، بیشتر از شخص یزید بوده است. ما درست برعکس امام حسین«ع» با «یزید قبل از کربلا»درگیر نمی‌شویم و تنها پرونده جنائی او را برجسته و پرونده سیاسی‌ او را کم‌ رنگ می‌کنیم. تا کنون از خود پرسیده اید چرا این برخورد گزینشی را انتخاب کرده ایم؟! *و به انتصاب ناصحیح او بی توجهیم*.!!! پس حواسمان به مهمترین موضوع پیدایش عاشورا یعنی به انتصاب یزیدان زمانمان باشد.!!! *حزب همت پهنه ی شرق کشور* 💠 کانال‌های اطلاع‌رسانی حم: 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 💠 🆔 ble.ir/join/M2E3OGRlOT 💠 🆔 eitaa.com/SayyedAlaaddin 💠 🆔 eitaa.com/GonbadeFirozeh
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عظمت انسان در بیانی از استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی که در واقع تعبیری از بیان مولی‌الموحدین(ع) است. از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل است که فرمودند: یآ أیّها الانسان، أتزعم أنّکَ جرمٌ صغیر؟! بل ینطوی فیک عالم أکبر ای انسان! آیا گمان می‌کنی که تو توده کوچکی هستی؟ و حال آنکه در تو پیچیده شده است عالمی بزرگتر [از هر عالمی]! 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
از پیام‌های دریافتی؛ 👇 *🔺خبر ویژه | ۱۸ میلیون نفر به جمعیت زیرخط فقر کشور اضافه شد* 🔹 روزگذشته یکی از نمایندگان مجلس ایران از افزایش جمعیت زیر خط فقر در کشور «به مرز ۲۸ میلیون نفر» خبر داد و گفت که ادامه سقوط پرشتاب مردم به زیر خط فقر، «زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی» را به صدا در آورده است. 🔹 همه این موارد در حالی است که سیدابراهیم رئیسی در اواخر سال ۱۴۰۰ وعده ریشه کن کردن فقر مطلق در ایران را داده بود. با این حال سقوط ارزش پول ملی در کنار رشد فزاینده نرخ تورم و مجموعه سیاست‌های اقتصادی حکومت به بالا رفتن شدید و پرشتاب خط فقر و افزوده شدن روز افزون جمعیت زیر خط فقر در کشور منجر شده است./مدارا 🚨 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
6.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕ بعضی از دوستان هیئتی هم در مواجهه با در ابهام بودند که استاد عالی به زیبایی راهنمایی کردند 💢مــــؤَذّنیــــــــــــومْ💢 @Moazeniom ┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄ 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
☫﷽☫ 🚩 عباس مغبوط الشهدآء!شاهکار عباس چیست؟ 👈(بخش ۱): ⁉️ چرا به ابن علی(ع) در قیامت، مقامی اعطاء می‌شود که مورد همه قرار می‌گیرد؟! 💠 حضرت عليه‌السلام فرمودند: «أنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللّه‏ِ مَنزِلَةٌ يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهدآءِ يَومَ القيامَةِ» همانا برای (عمویم) عباس نزد پروردگار، مقام و منزلتی‌ست که روز قیامت همه شهدا به آن مقام و منزلت غبطه می‌خورند. (بحارالأنوار/ج۲۲/ص۲۷۴) 🤔 چرائی این مطلب، جای بسی تأمل دارد! ⁉️ مگر عباس چه کرده که به چنان مقامی نائل می‌گردد که مغبوط جمیع شهداء عالم می‌شود؟! توجه به چند نکته اهمیت این مسئله را مشخص می‌سازد: جای‌گاه‌هائی که در آنها درخشید: ۱) در وقتی که نوجوانی ۱۳ ساله بود. نداشت ولی روی خود را پوشانید و بصورت ناشناس به تاخت و بعد از کشتن یکی از فرماندهان نامدار و پسران او وقتی برگشت همه فهمیدند که او عباس ابن علی(ع) است و حضرت او را از مجدد برحذر داشت. زیرا تقدیر الهی ذخیره‌سازی او برای بود. بلی! او از کودکی جنگاوری کم‌نظیر بود ولیکن آن مقام بی‌نظیر آیا به همین دلیل به او اعطاء می‌شود؟! ۲) یزید علیه‌اللعنة و علی شجرة‌الخبیثة، بعد از هجرت علیه‌السلام از به (که مفهوم گریز از با او را داشت) ۸۰ نفر آدمکش را به مکه فرستاد تا حسین‌بن‌علی(علیهماالسلام) را در حال إحرام و (که غیرمسلح است) محاصره و کنند. عباس بمحض پی بردن به این توطئه رذیله به آویخته و بالا رفت و فریاد کشید؛ اگر به مولایم حسین، جسارتی بکنید، با من طرف هستید و مطمئن باشید که حتی یکنفرتان را زنده نخواهم گذاشت. این غریو شهامت، تروریست‌های اموی را چنان مرعوب کرد که را به فرصت دیگری موکول کردند. آیا عباس بخاطر این صحنه جسورانه مستحق دریافت آن مقام بی‌نظیر خواهد گشت؟! ۳) تأمین (تهیه، ذخیره، حمل و مدیریت مصرف) برای انسان‌ها و حیوانات کاروانهای صحرانورد، از سخت‌ترین کارهای قوافل بود. تعهد (ع) به این امر ثقیل و طاقت‌فرسا تا آنجا بود که تا آخرین لحظات عمر خود بدان پای‌بندی ورزید و در همین وفاداری دست‌ها و چشم‌ها و سرش را از دست داد و به رسید. آیا عباس بخاطر رشادت در امر حسینی به آن مقام بی‌نظیر نائل خواهد شد؟! ۴) روز از طرف بن ذی‌الجوشن (بلحاظ وابستگی‌های عشیره‌ای از طرف مادری) امان‌نامه‌ای به عباس، تقدیم شد ولیکن عباس غیور نه تنها آنرا رد کرد بلکه شمر را بگونه‌ای مذمت و نکوهش کرد که وی پریشان گشت. آیا عباس بخاطر رد در امان ماندن از مرگ و اظهار وفاداری و معیّت به اباعبدالله الحسین و شهادت در رکاب آن‌حضرت، به چنان مقامی خواهد رسید؟! ۵) در جنگهای قدیمی، معمولا دو نقطه، آماج شدیدترین حملات حریف قرار می‌گرفت؛ یکی جایگاه و دیگری جایگاه سپاه. در روز هم از اول صبح تا آخرین شهیدی که هنگام عصر به شهادت رسید، عباس یک تنه علمدار سپاه کوچک حسین(ع) بود و یک لحظه هم اجازه نداد که علَم سپاه توسط امواج خروشان و پیاپی دشمن واژگون شود که قرین جسارت، شجاعت، مقاومت و مهابت او بود. آیا آن مقام عظمای بی‌نظیر به دلیل همین رشادت و رفعت به عباس اعطاء می‌شود؟! ☝️ همه اینها ارزشمند و نفیس هستند ولیکن بی‌نظیر نیستند و لذا نمی‌توانند باعث اعطای آن مقام منحصربفرد الهی باشند که بدان بخورند. 👈 می‌ماند جنگاوری عباس (هجوم مستقیم به دشمن و کشتار چشمگیر و کمرشکن از آن‌ها) در روز عاشورا که عباس از این امر (که لحظه به لحظه آن‌روز بی‌تاب آن بود) محروم بود! یعنی حتی یک مورد هم پیش نیامد که عباس همانند سایر شهدای کربلا به به دشمن هجوم ببرد و از کشته‌ها پشته‌ها سازد! اساسا در عاشورا هرگز پیدا نکرد و برای آوردن آب برای هم صرفا اجازه داشت نه هجوم و قتال! بنابراین اعطای آن مقام بی‌نظیر به عباس بخاطر او با دشمن و کم کردن شرّ دشمنان هم نبود. ⁉️پس دلیل اصلی چیست؟! بعضی‌ها را دلیل برتری او بر شهداء ذکر کرده‌اند و به حدیثی از امام صادق عليه‌السلام اشاره می‌کنند که فرمود: «كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ نافِذَ البَصيرَةِ، صَلبَ الإِيمانِ، جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّهِ عليه‌السلام و أَبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدا» (عمدة‌الطالب صفحه۳۵۶) یعنی؛ عمويمان عبّاس(ع)، بصيرتى عميق و ایمانی استوار داشت و در معیّت اباعبدالله ... ...ادامه دارد.سیدمحمدحسینی(منتظر) تاسوعای ۱۴۰۱ 💠کانال اطلاع‌رسانی حیفه نبینی/یک از هزاران👇 🆔 @chelcheraaqHM 💠 گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام 🎲
☫﷽☫ 🚩 عباس مغبوط الشهدآء!شاهکار عباس چیست؟ 👈(بخش ۲): {👈 بخش ۱ 👉} ... یعنی؛ عمويمان عبّاس(ع)، بصيرتى عميق و ايمانى استوار داشت و در معیّت اباعبدالله الحسين(ع) جهاد كرد و مردانه جنگيد و شهيد شد. و حال آنکه این ساحت ( و ) هم بی‌نظیر نبود و نمی‌تواند کسب آن مقام اعلای الهی گردد و او را سازد. ‼️ بد نیست مقایسه‌ای بین عباس(س) با قرین و تالی‌تِلوِ او یعنی علی‌اکبر(س) داشته باشیم: عباس در عاشورای ۶۱ هـ.ق. حدودا ۳۴ ساله بود و علی اکبر حدوداً ۲۷ ساله. فلذا تقریبا جوانانی هم‌سن و سال بودند. بصیرت و رشادت و نیز وفاداری هر دو به مولایشان یکسان بود. در شجاعت و رزم‌آوری و پیشتازی و مقاومت، دست کمی از همدیگر نداشتند. اگر عباس کاروانیان بود، علی‌اکبر هم و آذوقه آنان بود که زحمات و سختی‌های هر دو تقریبا یکسان بود و ای‌بسا جمعیت از آنان طاقت‌فرساتر بود. (👌خوشا به حال فعالان غذارسانی و آب‌رسانی به شیعیان و زوار و دوستداران حسین‌بن‌علی و یاران آن‌حضرت علیهم‌السلام) کار مردمی و عمده‌ترین اشتغال علی‌اکبر در مدینه آن بود که همچون عمویش؛ مجتبی (ابن علی علیهماالسلام) مهمان‌سرائی داشت برای پذیرائی از فقرای دور و نزدیک و لذا در طول روز اغذیه‌ای - معمولا آبگوشت شتر - را فراهم می‌کرد و حتی غروب‌ها در بلندی‌های اطراف شهر آتش‌های بزرگی بر می‌افروخت تا اگر در بیابان‌های اطراف و اکناف کسی راه گم کرده باشد، شود و بدینگونه خیلی‌ها را از و نجات بخشید. به همین جهت بدنی کارآمد و بازوانی قدرتمند داشت. اگر بجای عباس به علی‌اکبر سپرده می‌شد، چندان فرقی نداشت. زیرا او هم بی‌باک و قوی و هوشیار و مقاوم بود. اگر برای عباس، امان‌نامه‌ای آوردند برای علی‌اکبر هم امان‌نامه‌ای آوردند که او هم همچون عباس آنرا رد کرد و به خاندان پدری خود وفاداری نشان داد. (علی‌اکبر از طرف مادری با بنی‌امیه قرابت داشت) 👇 نسب مادر علی‌اکبر به بنی‌امیه می‌رسید.[۳۰] ازاین‌رو، در روز عاشورا به علی‌اکبر پیشنهاد شد که به بن بپیوندد؛ ولی او این پیشنهاد را رد کرد و گفت: «اِنَّ قَرابَةَ رَسولِ اللهِ اَحَقُّ اَنْ تُرعیٰ» (رعایت خویشاوندی رسول خدا(ص) به حقیقت نزدیک‌تر است.).[۳۱] پانویس: [۳۰] ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۰۸ق، ص۸۶. [۳۱] ابی‌مخنف، وقعة الطف، ۱۴۲۷ق، ص۲۷۶. بنابراین قرین و همانند و مثل بود! مضافاً که «أشبه الناس برسول‌الله» (شبیه‌ترین مردمان به پیامبر اعظم) هم بود. علی‌اکبر هم همچون عمویش عباس، پیشتاز بود. چنانکه نخستین شخص از بود که به شتافت و بعد از کشتن دهها نفر از دشمنان بعلت تشنگی از پای درآمد و شاید بیش از عباس، بدنش قطعه قطعه (إرباً إرباً) شد. البته تفاوتی هم بین عباس و علی‌اکبر بود؛ هر گاه عباس، می‌خواست، امام او را بهانه می‌کردند و اجازه نمی‌دادند! ولیکن وقتی که علی‌اکبر تقاضای میدان کرد، امام بلافاصله اذن فرمودند! فلذا علی‌اکبر بعد از شهادت یاران امام (که از به حضرت زینب(س) قول داده بودند که تا آخرین نفر باشند و هم‌قسم شده بودند که تا آخرین قطره خونشان اجازه ندهند کسی از به میدان برود!)، نخستین شهید از بنی‌هاشم بود. علی‌اکبر بر خلاف عباس، بیشترین تعداد از نیروهای دشمن را به درک واصل کرد. ⁉️ اما چه شد که فقط عباس به آن مقام اعلای الهی نائل می‌گردد؟! ✅ ، عملی عجیب در چند ثانیه بیشتر نبود! عصر روز عاشورا بعد از دو مرحله جنگ سخت تن به تن بمنظور شکستن حلقه‌های محاصره، بمحض ورود به ، از ، ناخودآگاه دستانش را از آب زلال و گوارای جاری، پر کرد و بالا برد تا بنوشد اما او نبود و لذا قبل از آنکه آب را به لب‌های خشکیده‌اش برساند آنرا فرو ریخت! به همین سادگی! تمام! عباس خود را به عالی‌ترین وجه ایفاء کرد که بی‌نظیر بود و لذا مستحق پاداش بی‌نظیری گشت. و جمیع شهدآء بدان خواهند خورد! و اما اینکه آن یک مشت آب را چرا فرو ریخت و چرا حتی یک هم ننوشید و این مسئله چه اهمیت و ارزشی داشت؟! تحریر مقاله مفصل دیگری را می‌طلبد در حد یک کتاب قطور! ...ادامه دارد. یا لیتنیٰ کنا معهم فنفوز ✍️سیدمحمدحسینی(منتظر) تاسوعای ۱۴۰۱ 💠کانال اطلاع‌رسانی حیفه نبینی/ یک از هزاران👇 🆔 @chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام 🎲
9.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکّه و 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
☫﷽☫ (برشی از یک گفتگوی مجازی): ✅ الفاظ مشترک (اما متفاوت در معناومفهوم) در زبانهای مختلف دنیا امر مرسومی است. بنده تسلطی بر زبان ندارم و لذا نمی‌دانم کلمه هاشم (یا حاشم) در نزد آنها چه تاریخچه و معنا و مفهومی دارد. ولیکن در زبان ؛ (بعنوان صفت نه اسم) به کسی اطلاق می‌شود که تیلیت‌کننده نان در آبگوشت باشد. (ترید کردن = تریت کردن = تلیت کردن = شکستن نان) جد پنجم پیغمبر خاتم(ص) که اسمش بود از آنجهت موصوف به «هاشم» گردید که در سالهای قحطی و خشکسالی سرزمین حجاز، هر یکصد شتر (کل دارائی) خود را ذبح و برای فقرا غذای آبگوشت تهیه کرد. در حالی که بقیه ثروتمندان، دارائی‌ها و امکانات خود را پنهان و کتمان می‌کردند! نکته جالبتر ماجرا آنجا بود که برخی از از راههای دوری با سختی خود را به مکه می‌رسانیدند و رمقی برای خُرد کردن نان نداشتند و لذا خود عمرو برای آنها شخصا با لبخند، نان تیلیت می‌کرد و حتی غذا در دهانشان می‌گذاشت و لذا تدریجا «هاشم» (تیلیت کننده نان) نامیده شد. و از آنجا که این در نزد فرزندان و نوادگان هاشم هم بعنوان یک نیکو تداوم یافت، مردمان مکه و آنان را بنی‌هاشم ملقب می‌کردند. و این عنوان تا آنجا افتخارآمیز گشت که: ۱. در بین اعراب ضرب‌المثل بخشندگی و مهربانی گردید. یعنی علاوه بر مال به نیازمندان، هم ضمیمه آن می‌گردید (بجای منت گذاشتن!) یعنی بخشندگی کافی نیست، مهربانی هم لازمست. و بدینوسیله اسم رمزی گردید برای دو صفت بخشنده بودن و مهربان بودن همزمان به دیگران. ۲. علی‌بن‌حسین‌بن‌علی (حضرت علی اکبر) شغل اصلی خود را شغل اجدادی خود قرار داد. او در شهر مدینه، سفره‌خانه‌ای تشکیل داد که پیوسته در خدمت بود. وی حتی غروب‌ها در فراز کوههای اطراف مدینه آتش بر می‌افروخت تا «در راه‌ ماندگان» را بسوی خود راهنمائی کند. و عمویش عباس در تأمین آب این میهمان‌خانه او را کمک می‌کرد. در طول مسیر تا هم تهیه آب بر عهده و تهیه غذای کاروان بر عهده علی اکبر بود. گویا آن دو سالهای سال برای چنین مأموریتی تمرین می‌کرده‌اند! ۳. در روز عاشورا کل ۱۸ نفری که از بنی‌هاشم (فرزندان و نوادگان امام علی) به میدان شتافتند و به شهادت رسیدند، رجز مشترکشان بود! و حال آنکه رسم اعراب در رجزخوانی‌های جنگی خود، هشدار دادن حریفشان به اجداد خود (یا اعضای جنگنده قبیله‌شان) بود. آنان گویا بجای تأکید بر جنگ و قتال و شدت کشتار، مصمم بودند که به آن درندگان وحشی، نرمخوئی و مهربانی را تذکر بدهند اما آن پلیدهای خبیث ( و ) بجای بخشندگی و مهربانی، نهایت خشونت را به کار بستند، بویژه در مواجهه با که إرباً إربا ... 😭 ۳. «بخشندگی و مهربانی توأمان»، فرهنگ نوینی در کنش‌های اجتماعی عرب بود که بنیانگذار آن هاشم بود. خدای متعال هم آنرا (که روح اصلی است) تقویت نمود تا آنجا که قریب باتفاق سوره‌های خود را با همین کلمات آغاز فرمود: «بسم الله »؛ بنام خدای «بخشنده» و «مهربان» و چنین آغازی ضمن آنکه اشاره به دارد، روحیه سرکش اعراب جاهلی را نرم و متمایل می‌کرد و... 👌 مسلمان کسی است که نسبت به دیگران، و همزمان باشد وگرنه بهتر است کشک خود را بسابد! و فراموش نکنیم که یهود (از بنی اسرائیل تا صهیونیزم) به شدت با این فرهنگ متعالی انسان‌دوستانه، نه تنها فاصله دارد که ضدیت دارد و برای محو آن دست به هر تحریفی می‌زند. و حال آنکه «إسرائیل» مفهومی بجز هاشم بودن ندارد! یعنی مرد «شب‌رو خدا»! حضرت یعقوب، چرا شبرو بوده است؟! او نوه همان حضرت ابراهیمی است که یکبار هم غذای خود را در «تنها»ئی نخورد! او که اسمش (یعقوب) ۱۷ بار در قرآن آمده است، روزها آذوقه تهیه کرده و شبها برای توزیع بین نیازمندان تا دوردست‌ها راه می‌رفت و لذا خدا در قرآن، اسرائیل بودن او را ۴۲ بار به رخ می‌کشد! فلذا عبارت همانند عبارت ارزش محتوائی دارد که البته به مرور زمان به افتضاح کشیده شد و تبدیل گردید به و این تیره تبهکار () و مصداقی گردید برای عبارت قرآنی «لا ینال عهدی الظالمین» یهودی واقعی و مسیحی اصیل هم کسی است که پیوسته مهیای بخشندگی به دیگران باشد ولو به قیمت رنج خود و از دست دادن خواب ناز شبانه که نشانه عطوفت و مهرورزی است. اینکه بنده در بعضی از سخنرانی‌های خود گفته‌ام؛ «اگر نمی‌خواهید باشید لااقل باشید!» از چنین منظری به مطلب بوده است! التماس دعا ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) 💠کانال اطلاع‌رسانی @chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام