🖌#یادداشت_روز
🔹پرسشی خاضعانه از رسول خدا (ص)
#حسین_شریعتمداری
۱- چند سال قبل در یکی از یادداشتهای کیهان به نکتهای اشاره کرده و آورده بودیم «سوره هود» که نازل شد، غم سنگینی بر قلب رسول خدا(ص) نشست و از آن پس، بارها به غُصه میفرمود: «سوره هود مرا پیر کرد». چرا؟
آیا اخبار تکاندهندهای که از برپایی قیامت و سختیهای روز حساب در این سوره بود، قلب پیامبر اعظم را فشرده بود؟ آیاتی از این دست پیش از نزول سوره هود و پس از آن هم آمده بود. چرا سوره هود؟! رسول خدا(ص) در این خصوص از آیه ۱۱۲ سوره هود یاد میفرمود «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَکَ... آنگونه که تو را فرمان داده شده است استقامت کن... ». اما، نظیر این آیه در سوره شورا نیز آمده است. چرا سوره هود و نه سوره شورا؟! پاسخ را باید از زبان امام راحلمان -رضواناللهتعالیعلیه- بشنویم. حضرت امام در اینباره میفرمایند:
«... جمله فاستقم کما امرت در دو جای قرآن هست. یک جا در سوره «شورا» و یک جا هم در سوره «هود»، لکن پیغمبر اکرم(ص) فرموده است «شیبتنی سوره هود... سوره هود مرا پیر کرد» چرا سوره هود را فرمود؟ برای آنکه -این آیه- در سوره هود یک ذیلی دارد و آن این است که فاستقم کما امرت و من تاب معک (آنگونه که تو را فرمان داده شده است استقامت کن و آنان که با تو به سوی خدا آمدهاند نیز باید استقامت کنند). پیغمبر(ص) خوف نداشت از این که خودش استقامت داشته باشد، خودش میدانست دارد، اما میترسید که ما استقامت نداشته باشیم».
۲- دلشوره پیامبر خدا(ص) بیعلت نبود. همان سالها -هزار و چهارصد و چند سال قبل- رسول خدا(ص) به خطبه نماز جمعه ایستاده بود که ناگهان جارچی با صدای بلند از ورود کاروان تجاری یمن به مدینه خبر داد. بسیاری از نمازگزاران، نماز جمعه به امامت رسول خدا(ص) را ترک کردند و به سوی کاروان دویدند. این آیه از سوره مبارکه جمعه در اینباره است « وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَهًْ أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا قُلْ مَا عِنْدَاللهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجَارَهًِ وَالله خَیْرُ الرَّازِقِینَ... [آنها] چون تجارت و بازیچهای ببینند به سوی آن میشتابند و تو را در نماز تنها میگذارند. بگو آنچه نزد خداست بهتر از لهو و تجارت است و خدا بهترین روزیدهندگان است».
۳- حالا به هزار و چهارصد و چند سال بعد از آن واقعه باز میگردیم، باز هم روز جمعه است -۲۴ اسفند سال ۱۳۶۳- و این بار در تهران، صدام از چند روز قبل اعلام کرده بود که نماز جمعه تهران را بمباران خواهد کرد. مردم، اما انبوهتر از همیشه در نماز جمعه حاضر شده بودند. کودکان را نیز با خود آورده بودند. رهبر معظم انقلاب (رئیسجمهور وقت) خطبه دوم نماز را میخواند. ناگهان بمبی در میان جمعیت منفجر میشود و گوشت و پوست و خون شهدا به اطراف میپاشد. بلافاصله فریاد اللهاکبر جمعیت در فضا طنینانداز میشود و شعار حسین، حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست به آسمان بر میخیزد. امام جمعه، با صلابت در جای میایستد و مرحوم مرتضائیفر دست ایشان را میکشد که از تریبون جدا کند ولی امام جمعه تریبون را ترک نمیکند. هیچکس از جای خود تکان نمیخورد (جز تعدادی که به انتقال شهدا و مجروحان میروند) در قنوت نماز، هواپیماهای عراقی از راه میرسند، صدای مهیب بمبها و شلیک ضدهواییها در فضا میپیچد. ولی انگار نه انگار که واقعهای در پیش است... همان شب،
حضرت امام(ره) ایستادگی و شجاعت مردم و صلابت امام جمعه تهران،
حضرت آیتالله خامنهای را میستایند.
۴- دو روز پیش (روز شنبه) در مصلای تهران نماز عید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب برپا شده بود. حتماً بودهاید و دیدهاید چرا که انگار هیچکس در خانه نمانده بود. تا چشم کار میکرد، انبوه متراکم و به هم فشرده جمعیت بود که از کران تا کران را پوشانده بودند و از افق تا افق را به هم دوخته بودند. همه آمده بودند، از همه سلیقهها. نه فقط تمامی سطح وسیع مصلا بلکه تمامی خیابانهای اطراف نیز مالامال از جمعیت بود. زن، مرد، کودک، جوان، پیر، نوجوان. انبوهی از مردم هم بر اثر تراکم جمعیت به نماز نرسیده بودند و در میانه راه مانده بودند و... همه جا عطر خدا بود که در فضا پیچیده بود و شمیم روحنوازی که ملکوت را به ناسوت گره زده بود. و این همه، هنوز همه ماجرا نیست. انبوه متراکم جمعیت در نماز عید فطر سراسر کشور سر از دهها میلیون هم فراتر میکشد و کشورهای اسلامی و برخی از کشورهای غیر اسلامی نیز حساب ویژهای دارند...
۵- مالک غمزده است، علی را در اوج اقتدار، مظلوم میبیند. قطره اشکی را که از چشمانش بهگونه دویده است پاک میکند . آرام به سوی عمار میرود...
ادامه مطلب👇
https://kayhan.ir/fa/news/263536/
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper
🔴مؤثرین انقلاب، بیشتر مورد حمله دشمنند...
« مخالفین انقلاب، افرادی که بیشتر متعهدند، موثرتر در انقلابند، آنها را بیشتر مورد هدف قرار دادهاند. ایشان مورد هدف اجانب و وابستگان به آنها در طول زندگی بود. تهمتها، تهمتهای ناگوار به ایشان میزدند. از آقای بهشتی اینها میخواستند یک موجود ستمکار دیکتاتور معرفی کنند، در صورتی که من بیش از بیست سال ایشان را میشناختم و برخلاف آنچه این بیانصافها در سرتاسر کشور تبلیغ کردند و مرگ بر بهشتی گفتند، من او را یک فرد متعهد، مجتهد، متدین، علاقهمند به ملت، علاقهمند به اسلام و به دردبخور برای جامعه خودمان میدانستم ».
✍امام خمینی(ره)
#شهید_تهمت
#شهیدبهشتی
@nofoz_shenasi
💠کانال چلچراغ #معارف و #احکام حم 👇
🆔 @chelcheraaqHM
🔺آیه ۱۴۰۰ سال پیش نازل شده
🔸انگار همین الان بهترین تحلیلگرانِ سیاسی و اجتماعی نشستن وضعیت دشمنان ایران رو بررسی کرد و نتیجه رو دادن به بهترین نویسندگان و اونا به هنرمندانهترین شکل نوشتن و حاصل اون شده چنین جملاتِ دقیق و صحیح و جذابی
🔹این فقط یک آیه از این معجزه الهیست...
👤 علی بیطرفان🇮🇷
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز↙️
🆘@sabreenS1_official
✍️ تحریری حم
بسمه تعالی
معمای الأولی در زیارت جامعه
وجود جهانی مهمتر و بالاتر⁉️
(بخش اول):
کلمه «الاولی» در عبارت «وَ حُجَجِ اللَّهِ عَلى اَهْلِ الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ وَ الاْولى» (زیارت جامعه کبیره) معمائی شده است که چه معنا و مفهومی دارد؟!
فراز حاوی «الأولی»؛ «اَلسَّلامُ عَلى اَئِمَّةِ الْهُدى وَ مَصابيحِ الدُّجى وَ اَعْلامِ التُّقى وَ ذَوِى النُّهی وَ اُولِىالْحِجى وَ كَهْفِ الْوَرى وَ وَرَثَةِ الْأَنْبِيآءِ وَ الْمَثَلِ الْأَعْلی وَ الدَّعْوَةِ الْحُسْنى وَ حُجَجِ اللَّهِ عَلى اَهْلِ الدُّنْيا وَ الْأخِرَةِ وَ الْأُولى وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ» است.
شارحان در تعریف و تفسیر مفهوم کلمه «الاُولى» (بمعنای ضدّ پایان، آغاز، اولین، نخستین، زمان پیشین و جلوتر)، سخن روشن و یکسان و هماهنگى ندارند!
برخى، آنرا به مفهوم همین «دنیا» و مترادف با آن مىدانند، برخى «اولی» را به «عالم برزخ» تفسیر کرده و برخى آن را زمان «رجعت»(صغیره) دانستهاند و برخى نیز، آنرا «امّتهاى گذشته» معرّفى و برخى هم آنرا حتی به «عالَم ذر» تفسير نمودهاند!
معمّا بودن آن در اینست که هم؛ در کنار «دنیا» و «آخرت» ذکر شده است (گویا که به عالمی غیر از دنیا و آخرت اشاره دارد!) و هم اینکه بعد از «آخرت» قرار گرفته است! که موجب سردرگمی شارحان و مفسرین آن گشته است!
«الاولی» اگر قبل یا بعد «دنیا»، ذکر میشد، مشکل چندانی پیدا نمیکرد و قاعدتاً «عِدل دنیا» تلقی میشد ولیکن بعد از ذکر «آخرت»، مفهوم آنرا کاملا رازآلود و رمزینه کرده است!
حقیر بر این تصورم که «الاولی» به عالمی اشاره دارد که بعد از آخرت یا مافوق دنیا و آخرت است.
کسانی که عوالم خلقت الهی را به عالَمَین «دنیا و آخرت» محدود میکنند، قاعدتاً قادر به درک عالم سومی بنام «الأولی» نیستند و حال آنکه، عوالمی که محضر انسانهاست، هفتگانه هستند که بترتیب عبارتند:
۱) محفل انس (الروح فی محضر الله)
۲) عالم ذر (عالم ألست) و جنة الأولی
۳) عالم دنیا
۴) عالم برزخ
۵) عالم محشر (قیامت)
۶) عالم عُقبیٰ (جهنم) و جنة الأُخری
۷) عالم اعلیٰ (رضوان، ملک لایبلی و عطآئاً غیرمجذوذ)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/391
حال باید دید که منظور از «الاولی» در عبارت جامعه کبیره، اشاره به کدامیک از عوالم پنجگانه دیگر دارد؟
کلید حل این سؤال در احتیاج انسانها به «حجج الله» (الگوهای أکمل) است که باید دید در کدامین عوالم مورد نیاز آنهاست؟
بعبارتی دقیقتر؛ انسانها در کدام عوالم، محتاج «سعادتمندی مطلوب» هستند که در ذیل اطاعت و تبعیت از حججالله قابل تحصیل است؟
قاعدتاً نشئات اول و دوم (محفل انس اولیه و عالم ذر یا ألست و حتی جنة الأولی) هیچگونه موضوعیتی در این باب ندارند.
ولیکن در دنیا و آخرت چنین حاجتی در حد اعلای خود وجود دارد.
دنیا همان نشئه سوم است و آخرت هم بطور کلی، شامل نشئات چهارم لغایت ششم میگردد ولیکن «الاولی» ناظر به کدام جایگاه است؟
دنیا یا آخرت؟!
بنظر بنده هیچکدام! بلکه اشاره دارد به عالم هفتم که فراتر از دنیا و حتی آخرت است.
چنانچه بجای «الاولی»، کلمه «الاعلی» درج شده بود، درک مطلب، آسانتر و سادهتر بود. چنانکه در همین فراز کلمه الاعلی هم به کار رفته است (المثل الأعلی) ولیکن لزومی ندارد آنرا تغییر بدهیم یا گمان کنیم که در نقل قول یا تحریرهای هزار و اندی ساله تغییر حروف و صدا روی داده است.
و اما اینکه همزه «الأولی» را طبق ظاهر آن، ضمّه ببینیم یا تبدیلیافتهای با فتحه؟!
- اَولی⁉️
- اُولی⁉️
هر دو عبارت (أولیٰ با همزه مفتوحه/مضمومه) در قرآن به کار رفته است ولو اینکه معنای نسبتاً متفاوتی پیدا میکنند.
- «النَّبِي أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» (سوره احزاب۳۳/آیه ۶) پیامبر در ولایت خود بر مؤمنین، از خود آنان بر خودشان اولویت دارد.
-با عنایت به سخن پروردگار متعال در قرآن (آیه ۴ - سوره ضحی)؛ «وَ لَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولى» (و به يقين دوره پسین براى تو از دوره پیشین بهتر است)، که خطاب به پیامبر اعظم(ص) وعدهای میفرماید، مطلب از دو حال خارج نیست:
۱- مراد؛ «دنیا و آخرت» در مفهوم عند عوامالناس است و میخواهد بگوید که «آخرت محمد» از «دنیای محمد» برای آنحضرت(ص)، بهتر است.
۲- مراد دو مرحله حیات آنحضرت در همین عالم دنیاست (و توجهی به عالم آخرت او ندارد)؛ اولی به زمان تولد تا رحلت او اشاره دارد و دومی به دوره «رجعت صغیره» (رجعت مشهوره عند عوامالناس) قبل از انقراض دنیا و آغاز قیامت.
در مرحله اول، پیامبر در طول عمر ۶۳ ساله خود از همان طفولیت که والدین خود را از دست دادند تا آخرین لحظات حیات خود، در رنج و سختی به سر بردند ولیکن در دوره رجعت صغیره، به دنیا بازگشته و ۳۰/۰۰۰ سال، بر کل دنیا سلطنت میکنند.
..ادامه دارد.
✍️ حسینی(منتظر)
بهار ۱۴۰۲
https://eitaa.com/joinchat/741802216C0aad7d8aff
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جهاد تبیین؛ افشای تحریفات
بیانی از حجةالاسلام راجی
نمونهای شگفتانگیز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ دیشب حین دیدن و شنیدن سخنرانی حضرت آقا یک لحظه از ذهنم گذشت چطور ایشان درحالی که ۸۴ ساله شدن اما بیماری آلزایمر سراغشون نیومده؟!
🔹 امروز جوابمو با دیدن این کلیپ گرفتم: "امین"
🚨به لشکر سایبری قدس بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/542441666C7e7c280a3b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام زمان(عج) کجای کارته؟!
#شیخ_حامد_کاشانی
@dine_siasi
11.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ آمریکا و نظم جدید جهان
🔹 ️ رهبر انقلاب: بنده مدّتی قبل گفتم که دنیا در معرض یک تحوّل سیاسی مهم است
️ اوّلاً تحوّلات خیلی سریع دارد انجام میگیرد
🔹 ️ثانیاً در جهت تضعیف جبهه دشمنان جمهوری اسلامی است
🚨 به لشکر سایبری قدس بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/542441666C7e7c280a3b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا «داریوش همایون»، وزیر اطلاعات و جهانگردی (و سخنگوی دولت شاه و قائم مقام دبیرکل حزب رستاخیز) از مبارزه با جمهوری اسلامی ایران دست کشید؟!
🔺 این صحبتهای ۱۵ سال قبل همایون قابل تامل است. او معتقد است که دولتهای بزرگ خواستار تجزیه ایران هستند. وقتی ایران تجزیه شود، کشور به دست مافیا میافتد.
🔸کاش همه براندازان و مخالفان جمهوری اسلامی بهاندازه وزیر اطلاعات پهلوی به سرنوشت ایران علاقه داشتند!
شیخ مهندس
از پیامهای دریافتی؛
سرزمین چهرههای ماندگار: شیخ بهایی
✍️ زائران و عاشقان حرم امام علی بن موسی الرضا (علیهالسلام) که از بیتوته کردن در حجرهها و تالارهای مختلف آستان رضوی لذت میبرند، بعید است نام شیخ بهایی که در صحنی مخصوص در بارگاه خورشید طوس دفن شده است، به گوششان نخورده باشد.
🔹 بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، مورخ، طبیب، معمار و در یک کلام حکیم همهچیزدان دوران صفوی است که در سال ۹۵۳ هجری قمری در لبنان متولد شده و در نوجوانی به همراه پدرش از جور خلیفه شیعهستیز عثمانی به دامن دولت تازهبنیاد شیعهپناه صفوی هجرت کرده و طی دوران عمر پربار خویش افتخارات فراوانی بر کولهبار افتخارات ایرانیان و شیعیان افزود.
🔹البته که دغدغه اصلی شیخ بهایی، درد دین و شریعت بود و خود او طی دوران قابل توجهی از عمر خویش تا زمان وفاتش در سال ۱۰۰۰ خورشیدی، بزرگترین فقیه دوران خویش و مرجع پاسخگویی به استفتائات شرعی بود و شاید جامع عباسی او را بتوان به عنوان اولین رساله عملیه دانست که بدون بحثهای پیچیده فقهی، تکالیف شرعی مردم عادی دوران خویش را در مسائل مبتلابه روزمره، به زبانی ساده بیان میکرد. فراتر از همه اینها، شیخ بهایی به عنوان نایب عام ولی عصر (عجلالله تعالی فرجهالشریف) وظیفه هدایت سیاسی جامعه شیعه را در تجربه جدیدی که در دوران حکومت صفوی با آن مواجه بود برعهده داشت.
🔹با این همه ابعاد مختلف شخصیت شیخ بهایی به مسائل فقهی و دینی محدود نمیشد. شیخ بهایی پس از قرنها تعقیب و آزار شیعیان که خلفا و حکام وقت انگشت در جهان کرده و رافضی میجستند و پس از تجربههای تلخ هزار ساله مظلومیت شیعیان که آخرین داغ آن شهادت شهید ثانی به دست عاملین خلیفه عثمانی بود، به تاریخ نشان داد که دانشمندان شیعه اگر از آزار حکام مجال بیابند تمام مصالح کافی برای بنیانگذاری تمدن شیعی را دارند.
🔹شیخ بهایی رسالاتی در خصوص نجوم نگارش کرده و سالها پیش از انقلاب کوپرنیک به مسأله گردش زمین به دور خویش اشاره کرده است.
🔹 قبله مسجد امام اصفهان را با ابزارهای آن دوران با دقت بالایی محاسبه کرد. یکی از ابداعات او تعبیه سنگ شاخص مسجد امام اصفهان است که در چهار فصل سال ظهر شرعی را نشان میدهد. توپوگرافی و عوارض زمین را در شهر اصفهان و اطراف آن بررسی کرده و برمبنای آن نحوه تقسیمبندی آب زایندهرود را بین محلات مختلف شهر اصفهان و قصبات اطراف به گونهای محاسبه کرد که تا دوران معاصر نیاز به اصلاحات چندانی نداشت. با طرحی که خود ابداع کرده بود و سر آن تا مدتها پوشیده مانده بود، گلخن گرمابهای را طراحی کرد که با یک شمع گرم باقی میماند و خود با اعجاز نبوغآمیزش در یادداشتهای خویش پیشگویی کرد که اگر محفطه گلخن گشوده شود، شعله گلخن تا همیشه خاموش خواهد شد. طراحی حرم امام رضا (علیهالسلام)، قنات زرین کمر، شهر نجفآباد و یادگارهای فراوانی که امروز بخشی از هویت کشور عزیز ما را تشکیل میدهند نتیجه تلاشهای هوشمندانه او بوده است. کمتر نقطهای از شهر تاریخی اصفهان را میتوان یافت که یادگاری از او به چشم نخورد.
🔹هر یک از یادگارهای او افتخاری است که پیوند دین و ملت ماست و البته تلنگری به ماست که اگر او امروز بود و امکانات ما را در اختیار داشت، به جای گلایه از روزگار، چهها میکرد که ما نکردهایم.
▫️به عالم هر دلی کو هوشمند است
▫️به زنجیر جنون عشق بند است
▫️یادش گرامی باد▫️
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مداحی «رمضان فرمانف» در جمع عاشقان امام خامنهای شهر «دربند روسیه»!
💠کانال چلچراغ #معارف و #احکام حم 👇
🆔 @chelcheraaqHM