eitaa logo
حیفه نبینی/یک از هزاران
146 دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
8.5هزار ویدیو
24 فایل
کرسی آزاداندیشی پیرامون مسائل روز ملت ایران و امت اسلام با ارائه مطالب دینی و سیاسی عنوان اولیه کانال؛ «چلچراغ معارف و احکام حم» است. (حم/HM = حسینی منتظر) @chelcheraaqHM در ادامه، ممکنست عنوان یا عکس پروفایل آن، تغییر کند اما نشانی آن، ثابت خواهد ماند!
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺آیه ۱۴۰۰ سال پیش نازل شده 🔸انگار همین الان بهترین تحلیل‌گرانِ سیاسی و اجتماعی نشستن وضعیت دشمنان ایران رو بررسی کرد و نتیجه رو دادن به بهترین نویسندگان و اونا به هنرمندانه‌ترین شکل نوشتن و حاصل اون شده چنین جملاتِ دقیق و صحیح و جذابی 🔹این فقط یک آیه از این معجزه الهی‌ست... 👤 علی بیطرفان🇮🇷 ـــــــــــــــــــــــ پایگاه خبری صابرین نیوز↙️ 🆘@sabreenS1_official
✍️ تحریری حم بسمه تعالی معمای الأولی در زیارت جامعه وجود جهانی مهم‌تر و بالاتر⁉️ (بخش اول): کلمه «الاولی» در عبارت «وَ حُجَجِ اللَّهِ عَلى اَهْلِ الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ وَ الاْولى» (زیارت جامعه کبیره) معمائی شده است که چه معنا و مفهومی دارد؟! فراز حاوی «الأولی»؛ «اَلسَّلامُ عَلى‏ اَئِمَّةِ الْهُدى وَ مَصابيحِ الدُّجى وَ اَعْلامِ التُّقى وَ ذَوِى‏ النُّهی وَ اُولِى‏الْحِجى وَ كَهْفِ الْوَرى وَ وَرَثَةِ الْأَنْبِيآءِ وَ الْمَثَلِ الْأَعْلی وَ الدَّعْوَةِ الْحُسْنى وَ حُجَجِ اللَّهِ عَلى‏ اَهْلِ الدُّنْيا وَ الْأخِرَةِ وَ الْأُولى وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ» است. شارحان در تعریف و تفسیر مفهوم کلمه «الاُولى» (بمعنای ضدّ پایان، آغاز، اولین، نخستین، زمان پیشین و جلوتر)، سخن روشن و یکسان و هماهنگى ندارند! برخى، آنرا به مفهوم همین «دنیا» و مترادف با آن مى‌دانند، برخى «اولی» را به «عالم برزخ» تفسیر کرده‌ و برخى آن را زمان «رجعت»(صغیره) دانسته‌اند و برخى نیز، آن‌را «امّت‌هاى گذشته» معرّفى و برخى هم آنرا حتی به «عالَم ذر» تفسير نموده‌اند! معمّا بودن آن در اینست که هم؛ در کنار «دنیا» و «آخرت» ذکر شده است (گویا که به عالمی غیر از دنیا و آخرت اشاره دارد!) و هم اینکه بعد از «آخرت» قرار گرفته است! که موجب سردرگمی شارحان و مفسرین آن گشته است! «الاولی» اگر قبل یا بعد «دنیا»، ذکر می‌شد، مشکل چندانی پیدا نمی‌کرد و قاعدتاً «عِدل دنیا» تلقی می‌شد ولیکن بعد از ذکر «آخرت»، مفهوم آن‌را کاملا رازآلود و رمزینه کرده است! حقیر بر این تصورم که «الاولی» به عالمی اشاره دارد که بعد از آخرت یا مافوق دنیا و آخرت است. کسانی که عوالم خلقت الهی را به عالَمَین «دنیا و آخرت» محدود می‌کنند، قاعدتاً قادر به درک عالم سومی بنام «الأولی» نیستند و حال آنکه، عوالمی که محضر انسان‌هاست، هفت‌گانه هستند که بترتیب عبارتند: ۱) محفل انس (الروح فی محضر الله) ۲) عالم ذر (عالم ألست) و جنة الأولی ۳) عالم دنیا ۴) عالم برزخ ۵) عالم محشر (قیامت) ۶) عالم عُقبیٰ (جهنم) و جنة الأُخری ۷) عالم اعلیٰ (رضوان، ملک لایبلی و عطآئاً غیرمجذوذ) https://eitaa.com/chelcheraaqHM/391 حال باید دید که منظور از «الاولی» در عبارت جامعه کبیره، اشاره به کدامیک از عوالم پنج‌گانه دیگر دارد؟ کلید حل این سؤال در احتیاج انسان‌ها به «حجج الله» (الگوهای أکمل) است که باید دید در کدامین عوالم مورد نیاز آنهاست؟ بعبارتی دقیق‌تر؛ انسان‌ها در کدام عوالم، محتاج «سعادت‌مندی مطلوب» هستند که در ذیل اطاعت و تبعیت از حجج‌الله قابل تحصیل است؟ قاعدتاً نشئات اول و دوم (محفل انس اولیه و عالم ذر یا ألست و حتی جنة الأولی) هیچگونه موضوعیتی در این باب ندارند. ولیکن در دنیا و آخرت چنین حاجتی در حد اعلای خود وجود دارد. دنیا همان نشئه سوم است و آخرت هم بطور کلی، شامل نشئات چهارم لغایت ششم می‌گردد ولیکن «الاولی» ناظر به کدام جای‌گاه است؟ دنیا یا آخرت؟! بنظر بنده هیچکدام! بلکه اشاره دارد به عالم هفتم که فراتر از دنیا و حتی آخرت است. چنانچه بجای «الاولی»، کلمه «الاعلی» درج شده بود، درک مطلب، آسان‌تر و ساده‌تر بود. چنانکه در همین فراز کلمه الاعلی هم به کار رفته است (المثل الأعلی) ولیکن لزومی ندارد آنرا تغییر بدهیم یا گمان کنیم که در نقل قول یا تحریرهای هزار و اندی ساله تغییر حروف و صدا روی داده است. و اما اینکه همزه «الأولی» را طبق ظاهر آن، ضمّه ببینیم یا تبدیل‌یافته‌ای با فتحه؟! - اَولی⁉️ - اُولی⁉️ هر دو عبارت (أولیٰ با همزه مفتوحه/مضمومه) در قرآن به کار رفته است ولو اینکه معنای نسبتاً متفاوتی پیدا می‌کنند. - «النَّبِي أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» (سوره احزاب۳۳/آیه ۶) پیامبر در ولایت خود بر مؤمنین، از خود آنان بر خودشان اولویت دارد. -با عنایت به سخن پروردگار متعال در قرآن (آیه ۴ - سوره ضحی)؛ «وَ لَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولى» (و به يقين دوره پسین براى تو از دوره پیشین بهتر است)، که خطاب به پیامبر اعظم(ص) وعده‌ای می‌فرماید، مطلب از دو حال خارج نیست: ۱- مراد؛ «دنیا و آخرت» در مفهوم عند عوام‌الناس است و می‌خواهد بگوید که «آخرت محمد» از «دنیای محمد» برای آن‌حضرت(ص)، بهتر است. ۲- مراد دو مرحله حیات آن‌حضرت در همین عالم دنیاست (و توجهی به عالم آخرت او ندارد)؛ اولی به زمان تولد تا رحلت او اشاره دارد و دومی به دوره «رجعت صغیره» (رجعت مشهوره عند عوام‌الناس) قبل از انقراض دنیا و آغاز قیامت. در مرحله اول، پیامبر در طول عمر ۶۳ ساله خود از همان طفولیت که والدین خود را از دست دادند تا آخرین لحظات حیات خود، در رنج و سختی به سر بردند ولیکن در دوره رجعت صغیره، به دنیا بازگشته و ۳۰/۰۰۰ سال، بر کل دنیا سلطنت می‌کنند. ..ادامه دارد. ✍️ حسینی(منتظر) بهار ۱۴۰۲ https://eitaa.com/joinchat/741802216C0aad7d8aff
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جهاد تبیین؛ افشای تحریفات بیانی از حجة‌الاسلام راجی نمونه‌ای شگفت‌انگیز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️‌ دیشب حین دیدن و شنیدن سخنرانی حضرت آقا یک لحظه از ذهنم گذشت چطور ایشان درحالی که ۸۴ ساله شدن اما بیماری آلزایمر سراغشون نیومده؟! 🔹‌ امروز جوابمو با دیدن این کلیپ گرفتم: "امین" 🚨به لشکر سایبری قدس بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/542441666C7e7c280a3b
11.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️‌ آمریکا و نظم جدید جهان 🔹‌ ️ رهبر انقلاب: بنده مدّتی قبل گفتم که دنیا در معرض یک تحوّل سیاسی مهم است ️ اوّلاً تحوّلات خیلی سریع دارد انجام میگیرد 🔹‌ ️ثانیاً در جهت تضعیف جبهه دشمنان جمهوری اسلامی است 🚨 به لشکر سایبری قدس بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/542441666C7e7c280a3b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا «داریوش همایون»، وزیر اطلاعات و جهانگردی (و سخنگوی دولت شاه و قائم مقام دبیرکل حزب رستاخیز) از مبارزه با جمهوری اسلامی ایران دست کشید؟! 🔺 این صحبت‌های ۱۵ سال قبل همایون قابل تامل است. او معتقد است که دولت‌های بزرگ خواستار تجزیه ایران هستند. وقتی ایران تجزیه شود، کشور به دست مافیا می‌افتد. 🔸کاش همه‌ براندازان و مخالفان جمهوری اسلامی به‌اندازه‌ وزیر اطلاعات پهلوی به سرنوشت ایران علاقه داشتند!
شیخ مهندس از پیام‌های دریافتی؛ ‍ سرزمین چهره‌های ماندگار: شیخ بهایی ✍️ زائران و عاشقان حرم امام علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) که از بیتوته کردن در حجره‌ها و تالارهای مختلف آستان رضوی لذت می‌برند، بعید است نام شیخ بهایی که در صحنی مخصوص در بارگاه خورشید طوس دفن شده است، به گوششان نخورده باشد. 🔹 بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، مورخ، طبیب، معمار و در یک کلام حکیم همه‌چیزدان دوران صفوی است که در سال ۹۵۳ هجری قمری در لبنان متولد شده و در نوجوانی به همراه پدرش از جور خلیفه شیعه‌ستیز عثمانی به دامن دولت تازه‌بنیاد شیعه‌پناه صفوی هجرت کرده و طی دوران عمر پربار خویش افتخارات فراوانی بر کوله‌بار افتخارات ایرانیان و شیعیان افزود. 🔹البته که دغدغه اصلی شیخ بهایی، درد دین و شریعت بود و خود او طی دوران قابل توجهی از عمر خویش تا زمان وفاتش در سال ۱۰۰۰ خورشیدی، بزرگترین فقیه دوران خویش و مرجع پاسخگویی به استفتائات شرعی بود و شاید جامع عباسی او را بتوان به عنوان اولین رساله عملیه دانست که بدون بحث‌های پیچیده فقهی، تکالیف شرعی مردم عادی دوران خویش را در مسائل مبتلابه روزمره، به زبانی ساده بیان می‌کرد. فراتر از همه اینها، شیخ بهایی به عنوان نایب عام ولی عصر (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) وظیفه هدایت سیاسی جامعه شیعه را در تجربه جدیدی که در دوران حکومت صفوی با آن مواجه بود برعهده داشت. 🔹با این همه ابعاد مختلف شخصیت شیخ بهایی به مسائل فقهی و دینی محدود نمی‌شد. شیخ بهایی پس از قرن‌ها تعقیب و آزار شیعیان که خلفا و حکام وقت انگشت در جهان کرده و رافضی می‌جستند و پس از تجربه‌های تلخ هزار ساله مظلومیت شیعیان که آخرین داغ آن شهادت شهید ثانی به دست عاملین خلیفه عثمانی بود، به تاریخ نشان داد که دانشمندان شیعه اگر از آزار حکام مجال بیابند تمام مصالح کافی برای بنیان‌گذاری تمدن شیعی را دارند. 🔹شیخ بهایی رسالاتی در خصوص نجوم نگارش کرده و سال‌ها پیش از انقلاب کوپرنیک به مسأله گردش زمین به دور خویش اشاره کرده است. 🔹 قبله مسجد امام اصفهان را با ابزارهای آن دوران با دقت بالایی محاسبه کرد. یکی از ابداعات او تعبیه سنگ شاخص مسجد امام اصفهان است که در چهار فصل سال ظهر شرعی را نشان می‌دهد. توپوگرافی و عوارض زمین را در شهر اصفهان و اطراف آن بررسی کرده و برمبنای آن نحوه تقسیم‌بندی آب زاینده‌رود را بین محلات مختلف شهر اصفهان و قصبات اطراف به گونه‌ای محاسبه کرد که تا دوران معاصر نیاز به اصلاحات چندانی نداشت. با طرحی که خود ابداع کرده بود و سر آن تا مدتها پوشیده مانده بود، گلخن گرمابه‌ای را طراحی کرد که با یک شمع گرم باقی می‌ماند و خود با اعجاز نبوغ‌آمیزش در یادداشت‌های خویش پیشگویی کرد که اگر محفطه گلخن گشوده شود، شعله گلخن تا همیشه خاموش خواهد شد. طراحی حرم امام رضا (علیه‌السلام)، قنات زرین کمر، شهر نجف‌آباد و یادگارهای فراوانی که امروز بخشی از هویت کشور عزیز ما را تشکیل می‌دهند نتیجه تلاش‌های هوشمندانه او بوده است. کمتر نقطه‌ای از شهر تاریخی اصفهان را می‌توان یافت که یادگاری از او به چشم نخورد. 🔹هر یک از یادگارهای او افتخاری است که پیوند دین و ملت ماست و البته تلنگری به ماست که اگر او امروز بود و امکانات ما را در اختیار داشت، به جای گلایه از روزگار، چه‌ها می‌کرد که ما نکرده‌ایم. ▫️به عالم هر دلی کو هوشمند است ▫️به زنجیر جنون عشق بند است ▫️یادش گرامی باد▫️ ✅ کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق) 🆔 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مداحی «رمضان فرمانف» در جمع عاشقان امام خامنه‌ای شهر «دربند روسیه»! 💠کانال چلچراغ و حم 👇 🆔 @chelcheraaqHM
7.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ستاره تپنده💫 معجزه‌‌ای دیگر از قرآن☝️ 💠کانال چلچراغ و حم 👇 🆔 @chelcheraaqHM
✍ تحریری حم بسمه تعالی معمای الأولی در زیارت جامعه وجود جهانی مهم‌تر و بالاتر⁉️ (بخش دوم): ..فلذا «آخرت» پیامبر (بمفهوم ده‌ها هزار سال حکومت آن‌حضرت) بمراتب بهتر از «أولی» ۶۳ ساله اوست! (دقت شود که در آیه مذکور، «آخرت» در مقابل دنیا به کار نرفته است. بلکه در مقابل «أولی» استفاده شده است. اگرچه در سپهری دیگر (و شاید بالاتر) می‌توان تصور کرد که «کَ» مخاطب در «لَکَ» (در آیه «للآخرة خیر لک من الأُولی» آیه ۴ از سوره ضحی) شخص پیامبر اکرم(ص) نیست بلکه «حضرت روح» مخاطب اصلی آنست که پیامبر اعظم(ص) تمثل حقیقی و مصداق بارز اوست که در اینصورت؛ «الأُولی» اشاره به «محفل أنس اولیه» دارد (که قبل از جنّة‌الاولی جریان داشت) و «الآخرة» به «محفل عشق ثانویه». و بهتر و خیر بودن آن هم در این‌ست که جناب روح در محفل اولیه، علیرغم «لیاقت عشق‌ورزی»، جسارت و «قابلیت عشق‌بازی» نداشت! ولیکن پس از طی دوران مبارزه‌ای وحشتناک و طاقت‌فرسا و جان‌سوز با اژدهای هفت‌سر وجود خود (شهوت، غضب، حسد، حرص، کبر، بخل و عُجب) و مهار مقتدرانه آن چموش قدرتمند و «أمّاره»، جرأت و قدرت عشق‌ورزی با معشوق حقیقی را می‌یابد. و در عین‌حال جواب این سؤال هم است که؛ حضرت روح که در جوار حضرت حق بود، چرا به «هجران» سوزانی مبتلا گردید تا برای رجعت مجدد به محفل عشق خویش از هبوط تحمیلی، سروکارش با «رمضان» افتد که ملائکه (حتی جناب جبرئیل!) هم از آن وحشت دارند و از شدت خوف و خشیت، این «اسم‌الله» (اعظم؟) را کتمان می‌کنند! اگر ما «لله» بودیم و هستیم و خواهیم بود، چه ضرورتی داشت که بعد از طی چهار عالم دردناک (ناشی از غم هجران) و خطرناک (امکان سقوط در عصیان و طغیان) مجدداً بسوی او «رجعت» (إنا إلیه راجعون) کنیم؟! در جواب می‌فرماید که؛ رضوان بعد هجران؛ بمراتب بهتر از هم‌جواری و وصال بدون عشق‌ورزی است؛ «للآخرة خیرٌ لک من الأولی»! بنابراین کاف خطاب به روح و بالتبع همه انسان‌ها برمی‌گردد. «لکَ» یعنی برای نوع انسان! ولیکن این برداشت از آیه نه تنها چندان کمکی به حل معمای «الاولی» در زیارت جامعه کبیره، نمی‌کند بلکه آنرا غامض‌تر هم می‌سازد! مگر آنکه «الاولی» را به کل عوالم شش‌گانه‌ای تعمیم دهیم که سیر موفق در آنها زمینه‌ساز ورودی ارادی به عالم هفتمی هستند که غایت‌القصوای خلقت است وگرنه نیازی به این‌همه خلقت و خلعت نبود! در اینصورت؛ مفهوم آن کاملاً معنی‌دار می‌گردد که حضرات معصومین (علیهم السلام) حجت‌ها و الگوهای أکملی برای سعادتمندی مطلوب انسان‌ها در دنیا و آخرت و بلکه «کل عوالم أولی» هستند تا انسان کامل به غایت مقصد اعلای خود در مقام هفتم نائل گردد. در بخش اول این مقاله، به هفت عالمی اشاره کردیم که گذر انسان‌ها بر آن‌ها افتاده یا خواهد افتاد ولیکن قرآن در سوره واقعه، به ذکر سه عالم متفاوت، بسنده کرده و بالتبع جای‌گاه‌های مادی انسان‌ها متناسب با مراتب معنوی آن‌ها است: ۱) اصحاب الشمال (گناه‌کارانی که در جهنم سقوط می‌کنند) شامل اکثریت انسان‌ها! ۲) اصحاب الیمین (ثواب‌کارانی که به بهشت دعوتند) شامل «ثُلّةٌ من الأولین و ثُلّةٌ من الآخرین»! ۳) اولئک المقربون (السابقون السابقون که به مقامی فراتر از بهشت ۸ گانه نائل می‌گردند) شامل «ثُلّةٌ من الأولین و قلیلٌ من الآخرین»! «اصحاب الیمین» در نیل به «فوز عظیم» از «اصحاب الشمال» سبقت می‌گیرند ولیکن «فوز اعظم» برای «المقربون» است؛ السابقون السابقون!! مشابه چنین معمائی را در عبارت قرآنی «موتتنا الاولی» هم داریم که دو بار بکار رفته است: «إِنْ‌ هِيَ‌ إِلاَّ مَوْتَتُنَا الْأُولَى‌ وَ مَا نَحْنُ‌ بِمُنْشَرِينَ‌» (سوره الدخان/ آیه ۳۵) آن نیست مگر موت اولیه و ما بعد از دنیا (برای آخرت) برانگیخته نمی‌شویم! قرآن همچنین در سوره صافات می‌فرماید: «أَ فَما نَحْنُ بِمَيِّتِينَ {۵۸} إِلَّا مَوْتَتَنَا الْأُولى‌ وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ» {۵۹} (سپس از روى سرزنش به آن منكر جهنّمى يا از شدّت شادى به ياران بهشتى خود گويد:) آيا ما ديگر نمى‌ميريم؟ مگر همان مرگ اوّلى (دنيا كه گذشت) و ما ديگر عذابى نخواهيم شد؟ إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ {۶۰} لِمِثْلِ هذا فَلْيَعْمَلِ الْعامِلُونَ {۶۱} در آن‌جا هم سؤال است که؛ «الأولی» را چرا به «موتتنا» چسبانیده است؟! جهت اطلاعات بیشتر از «موتتنا الأولی» لطفاً منتظر چاپ کتاب «طپش خلقت و انقراض آخرت» (به قلم نگارنده این سطور) باشید که از سال ۱۳۶۶ تاکنون (بلحاظ ثقل مسائل) در حال ویرایشی طویل است! طی آن در صدد تفسیری از «آیات انقراضیه» سوره هود هستم. همان سوره‌ای که پیامبر اعظم(ص)، علت پیری زودرس خود را بدان نسبت دادند! النهایة: «أُخرای سعادتمند»، رهین «تشیّع حجج‌الله» در أُولی است که دنیا و آخرت هم بخش مهمی از آن هستند. ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) بهار ۱۴۰۲ چلچراغ معارف و احکام حم: https://eitaa.com/joinchat/741802216C0aad7d8aff
🔘 منصفانه با دکتر غنی نژاد؛ مخالفت و موافقت! اقتصاد قانون اساسی هیچوقت تحقق نیافت؛ دهه۶۰ چپ ها و از دهه۷۰ تاکنون راستِ سرمایه داری مانع بوده/ مخالفت با ایشان در نسبت دادن مشکلات به این فصل/ موافقت با ایشان در سرمایه داری دولتی و رفاقتی کنونی! ........................ 1⃣ مخالفت! دکتر غنی نژاد فصل۴ قانون اساسی بخصوص اصول۴۳و۴۴ را به اندیشه های چپ و بطور خاص نظریه "راه رشد غیر سرمایه داری" اولیانوفسکی نسبت داده و این اصول را اقتصاد دولتی و ریشه همه بدبختی ها شمرد! ⬅️ اقتصاد قانون اساسی، اقتصاد مردمی است نه دولتی! • اصل۴۳ صراحتا بیان می کند باید امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند فراهم شود تا نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود [نظام سرمایه داری] و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ و مطلق در آورد [نظام کمونیستی]. • این بند از اصل۴۳ -که در مذاکرات مایز اصلی مارکسیسم و کاپیتالیسم خوانده میشود- دقیقا پیشنهاد شهید مظلوم بهشتی بود که آقای غنی نژاد با بی انصافی او را صددرصد چپ خواند! - در مشروح مذاکرات از آن شهید عزیز ثبت است: "ما می خواهیم به سمتی برویم که با این اصل کارگر نه مورد استثمار فرد قرار گیرد و نه دولت! اگر امکانات کار برای او فراهم شد و زمام امورش به دست کارفرمای بزرگ شخصی یا دولتی نبود، این هدف تامین خواهد شد". • دکتر غنی نژاد تعاونی ها -که در اصل۴۳و۴۴ بعنوان ابزاری برای مردمی سازی اقتصاد قرار داده شده- را هم غیر محققانه، به اقتصاد دولتی تأویل برد! در حالیکه شهید بهشتی در بحث تعاونی (جلد۲ نظام اقتصادی در اسلام) در مواضع متعدد بخلاف این گفته اند: - در ۵شرط تعاونی از جمله "آزاد سازی تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان از عوامل خارج از خود" می شمارد؛ این عوامل خارج از خود به تصریح شان دو چیز است: دولت/ مراکز سرمایه داری!(ص۱۶۵) - در ص۱۷۴ باز درباره نسبت دولت و تعاونی ها می فرماید: "اینکه در قانون اساسی گفته ایم دولت سرمایه را بدهد، نخواستیم بگوییم که سرمایه را دولت به صورت سرمایه دولتی بدهد. در آنجا [اصل۴۳] ذکر کرده ایم وام؛ بدین معنی که سرمایه به سرمایه خصوصی تبدیل میشود، مثل وامی که به افراد خصوصی می دهند. وگرنه اگر قرار باشد سرمایه دولتی باشد که اصلا می شود شرکت دولتی"! ❗️تمایز اقتصاد مردمی از دولتی از این واضح تر؟!! - در ص۱۷۸ بر حق شرکت تعاونی اصرار می کند تا بتواند در برابر سلطه اقتصادی حکومت (در نظام های سوسیالیستی) و سلطه اقتصادی سرمایه داری (در کشورهای اقتصاد آزاد) قد علم کند: "براساس این حق، باید دخالت ها در شرکت تعاونی به حداقل برسد..." - در مشروح مذاکرات ذیل اصل۴۴ هم اقسامی از تعاونی می شمارد؛ برخی نمونه ها که مالکیت مال خودشان نیست، مدیریت و سود مال خودشان است: "تعاونی اقتصادی اقسامی دارد. وقتی دربرابر دولتی و خصوصی قرار گرفت، به این معناست که در یک واحدی عده ای با سرمایه ای که متعلق به خودشان است یا حق استفاده از آن را دارند، کار کنند. پس تعاونی اعم از این است که ملک، ملک خودشان باشد یا ملک دولت؛ همین که در یک واحد سود نصیب کسانی می شود که در آن واحد کار می کنند کافی است تا تعاونی باشد. به هر حال اختیار سرمایه یا مالکیت سرمایه و مدیریت در اختیار کسانی است که در همان شرکت، به کمک یکدیگر کار می کنند". ⬅️ به حسب تحقیق بهترین روش واگذاری های منابع دولتی و صدر اصل۴۴، همین روش بود؛ که مالکیت دولت محفوظ بماند اما "مدیریت" و "مالکیت سود" به تعاونیِ کارگران خود آن کارخانجات واگذار شود. اگر چنین می شد اقتصاد خصولتی کنونی یا به تعبیر غنی نژاد سرمایه داری رفاقتی و مافیایی شکل نمی گرفت! دستمزد کارگران و نسبتش با تورم هم چالش هرساله نمی شد. ادامه یادداشت در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian