#تازههای_نشر
📕 نصیریه: تاریخ، منابع و عقاید
✍️ عمیدرضا اکبری
با همکاری مهدی جمالیفر و علی عادلزاده
انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب
چاپ اول،۱۴۰۲
550 صفحه
500,000 تومان
خرید اینترنتی از نشر زحل با تخفیف 25%، از 17 تا 30 مهرماه:
375,000 تومان
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
چرا گردانهای قَسّام چنین نامی را برای خود برگزیدند؟
آشنایی با شیخ عزالدین قَسّام
🔹عزالدین قسام (1882-1935) سوری الاصل و از وکلای شهر لاذقیۀ سوریه بود. در چهارده سالگی پدرش برای ادامه تحصیلْ او را به دانشگاه الازهرا مصر فرستاد. او به همراه برادرش فخرالدین به آنجا رفت و در محضر اساتید بزرگی همچون «شیخ محمد عبده» به فراگیری علوم دینی پرداخت.
🔹در سال 1919 - 1920 به گروه «عمرالبیطار» پیوست که در شمال سوریه در کوههای صهیون علیه سلطه فرانسویها میجنگیدند . او در رأس مجاهدین این گروه قرار داشت که پرچم مخالفت علیه فرانسوی ها را برافراشت. شیخ قسام در این راه مجبور به ترک زادگاهش شد و ضمن فروش اسباب و اثاثیهاش ، خانوادهاش را به روستای دیگری که از نظر استراتژی موقعیت مهمی در انقلاب داشت منتقل کرد.
🔹هنگامی که فرانسوی ها از قدرت و نفوذ زیاد او در تودههای مردم آگاه شدند در صدد برآمدند از طریق تطمیع او را مطیع خویش نمایند به همین منظور یکی از افراد خود را به همراه مقدار زیادی پول و حکم انتصاب حاکم شرع به نزد او فرستادند ولی روحیه سازشناپذیری قسام مانع از پذیرفتن پیشنهاد آنها شد . وقتی فرانسویها از جلب رضایت و همکاری او ناامید شدند حکم اعدام او را از طریق دیوان لاذقیه صادر کردند .شیخ قسام پس از آگاهی از حکم دیوان ، تصمیم گرفت به فلسطین مهاجرت کند.
🔹شیخ قسام درپی تداوم مبارزات سیاسیاش، در سال 1927 اقدام به تأسیس «جمعیت جوانان مسلمان» کرد و به عنوان رئیس این جمعیت توانست با مردم تماس بیشتری داشته باشد . او بدین وسیله توانست به بخشی از هدفش که تشکیل گروههای مؤمن و استفاده بجا و مناسب از آنها برای دست زدن به یک انقلاب بود جامۀ عمل بپوشاند.
🔹برخی منابع عربی گفتهاند که یکی از عناصر نیروهای امنیتی به نام «احمدنایف» که جاسوس انگلیس بود از مخفیگاه قسام و یارانش باخبر شد و به مقامات حکومت اطلاع داد و بلافاصله برای سرکوب این «جنبش خطرناک» - به زعم آنها - و به منظور جلوگیری از گسترش قیام ، نیروهای انگلیس به همراه تعدادی از اعراب و چند هواپیمای شناسایی به محل رفتند. نیروهای انگلیسی آنها را محاصره کرده و ارتباطشان را با روستاهای مجاور قطع کردند . آنها وارد جنگی نابرابر شدند که شش ساعت به طول انجامید . تعدادی نیروهای انگلیسی به هلاکت رسیده و قسام و یکی از یارانش شهید شده و بقیه اسیر و مجروح شدند.
🔹خبر شهادت شیخ قسام و یارانش از گلدسته های مسجدالاقصی و تمام مساجد شهر پخش می شد . مردم بر جنازۀ شهدا نماز خواندند و مراسم تشییع به تظاهرات مردمی و گسترده تبدیل شد . مسلمانان به مرکز پلیس حمله کرده و آن را ویران نمودند، شیشههای ایستگاه راه آهن را شکستند و عدهای از افراد پلیس را به هلاکت رساندند. حکومت که عکسالعمل شدید مردم را دید چاره ای ندید جز اینکه برای جلوگیری از بیشتر شدن خشم و نفرت مردم و همچنین گسترده شدن تظاهرات خود را کنار بکشد و مردم را آزاد بگذارد تا مراسم را آنگونه که میخواهند برگزار نمایند. مردم نیز مصمم بودند شهدا را هرطور شده به دهکده «یاجور» که در ده کیلومتری حیفا بود منتقل نمایند و همین کار را کردند (📗دانشنامۀ فلسطین، مدخل عزالدین قسام).
🔻درباره عزالدین قسام سریالی سوری نیز به کارگردانی هیثم حقی در سال 1987 ساخته شده که میتوانید این سریال را با دوبلۀ فارسی از اینجا ببینید.
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
#اطلاعرسانی_رویدادهای_تاریخی
▪️مجموعه نشستهای فاجعه:
پایاننامهای که ناپدید شد (پژوهشی در دانشگاه حیفا دربارهٔ قتل عام فلسطینیان در سال ۱۹۴۸)
🎙با حضور دکتر مهدی مجتهدی (عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد)
⏰شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ . ساعت ۱۲ الی ۱۳:۴۵
دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، تالار شیخ طوسی
◀️ لینک پخش زنده (ورود به عنوان Guest ترجیحا با حروف انگلیسی)
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
▪️مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار میکند:
🔻سومین جلسه از سلسلهنشستهای معرفی کتاب با موضوع معرفی کتاب:
🔹«تاریخیار: درآمدی بر پژوهش در تاریخ اسلام»
با حضور نویسندۀ کتاب
و سخنرانی استاد:
🎙 محمدعلی مهدویراد
🎙 محمد اسفندیاری
⏰ زمان: پنجشنبه 4 آبان 1402، ساعت 10:30 صبح
مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچۀ 15، پلاک 4
شرکت به صورت حضوری و مجازی
شرکت مجازی در جلسه از طریق آپارات
مطالعۀ بیست صفحۀ ابتدایی کتاب
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
May 11
رابطۀ مرحوم آیتالله اراکی با مرحوم آیتالله خوانساری
🔹آیت الله اراکی گرچه از نظر علمی همسنگ و همطراز آیتالله حاج سید محمدتقی خوانساری بود و در حقیقت همیشه هممباحثۀ هم بودهاند و حاشیۀ عروه را مشترکاً نوشتهاند، اما به خاطر سیادت، آقایی، بزرگواریها، معنویت خیلی قوی و خلاصه اهل الله و اهل سیر و سلوک بودنی که آیت الله اراکی در آیتالله خوانساری سراغ داشت، مرید ایشان شده بود و در مصاحبت با ایشان مانند مرید و مراد عمل میکرد. مثلاً جوری با ایشان حشر و نشر داشت که شاید برخی ناآگاهان ایشان را در حد یکی از اطرافیهای آیتالله خوانساری میپنداشتند.
🔹پاسخ بسیاری از استفتائاتی که از آیتالله خوانساری میشد، آیتالله اراکی با خط خود مینوشت. در درس ایشان مانند یکی از شاگردان شرکت میکرد و فقط آگاهان میدانستند که ایشان را نباید در عداد شاگردان آن بزرگوار به حساب آرند. حتی قسمتی از درس ایشان را به عنوان تقریرات در سنوات اخیر عمر مرحوم خوانساری نوشتند که ضمیمۀ کتاب طهارت خودشان چاپ شده است (📗یادنامۀ آیتالله اراکی، ص219)
🔹آیتالله العظمی اراکی تا زمانی که مرحوم آیتالله العظمی خوانساری در قید حیات بود، درس خارج شروع نکرد، بلکه با اینکه از نظر مراتب علمی مانند و هممباحثۀ آن مرحوم بود به خاطر ارادتی که به ایشان داشت در درس ایشان هم شرکت میکرد. شاید ناآشنایان به سوابق این دو بزرگوار آنان را استاد و شاگرد میدانستند اما چنین نبود و حتی حاشیۀ عروة الوثقی را با هم نوشته بودند تا رسالۀ عملیه هر دو باشد (📗همان، ص 176).
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
به مناسبت ولادت امام حسن عسکری (ع)
▪️آیا امام حسن عسکری (ع) به گرگان سفر کرده و قدمگاه موجود در گرگان از نظر تاریخی معتبر است؟
استاد حسین حسنیان مقدم:
🔹نخستین بار خبر ورود اعجازگونه امام عسکری(ع) به جرجان (گرگان) در قرن ششم توسط دو منقبتنویس برجسته و معاصر، بدون ذکر سند به حوزه معارف شیعی وارد شد. ابن حمزه طوسی (م560ق) از جعفر بن شریف جرجانی و سپس راوندی (م573) از احمد بن محمد عن جعفر بن شریف جرجانی با اندک تفاوتی در محتوا آن را نقل کردند. ناقلان بعدی به این دو ارجاع دادهاند، از اینرو، نام بردن منابع بعدی چندان اهمیتی ندارد و با این حال باید از اربلی در اواخر قرن هفتم و فیض کاشانی در قرن یازدهم یاد کرد، که آن را از راوندی نقل کردهاند. وحید بهبهانی در قرن دوازدهم آن را از اربلی بازنشر کرده و بر اساس آن خبر بیپیشینه و بیسند، حکمِ رجالی امامی بودن، حُسن حال و امینِ امام بودن(ع) را برای جعفر استظهار کرده است.
🔹عدم نقل خبر پیشگفته تا قرن ششم و نیز سکوت منابع حدیثی، تاریخی و رجالی در باره راوی اول و دوم آن، خبر را با تردید جدی روبهرو کرده، به گونهای که رجالشناس برجستهای مانند خویی، جعفر را مجهول و روایت را به لحاظ سند ضعیف و تستری آن را بی اعتبار شمرده است. افزون بر همه، در این خبر اشخاصی مانند ابواسحاق ابراهیم بن اسماعیل جرجانی(خَلَنْحی، خَلَنْجی یا جَلَخْتی) احمد فرزند او، مبارک خادم، صلت نواده جعفر و نصر بن جابر نام برده شده که هیچ یک شناخته شده نیستند و در منابع نامی از آنان برده نشده است. در یک خبر چندین معجزه و کرامت نام برده شده که سزاوار بود، در منابع متقدم شیعی نقل می شد.
🔹سهمی در تاریخ جرجان بابی به نام «من دخل جرجان» گشوده ولی از کسانی که به این شهر وارد شدهاند یاد کرده و در عین حال، نامی از امام عسکری(ع) و کسان یاد شده در خبر بالا نیاورده است، در حالی که وی درگذشتهی سال 427 است و به طور طبیعی نباید چنین حادثه مهمی در فاصله یک و نیم قرن از ذهن مردم منطقه دور شده باشد. ناگفته نماند که راویان فراوانی با لقب عسکری در جرجان زیستهاند، مانند زیاد عسکری، عبدالله عسکری، سعید عسکری، هیثم عسکری و ابواحمد عسکری. (سهمی، تاریخ جرجان، ص138، 196، 200، 205 و 429) همچنین در جرجان شخص دیگری به نام «حسن عسکری سامری» زندگی میکرده و جدّ سهمی از نواده او به نام علی بن سعید بن عبدالله بن حسن عسکری روایت کرده است (سهمی، تاریخ جرجان، ص303). اگر فاصله پدر و پسر را حدود سی سال فرض کنیم، درخور تأمل خواهد بود، که این حسن عسکری تقریبن معاصر امام حسن عسکری(ع) بوده و میتوانسته از رهگذر تشابه اسمی داستانی پدید آید. از این رو، ابن حمزه و راوندی با تعبیر «رُوی» بی اعتمادی خود را به این خبر را نشان دادهاند، ولی براساس شیوه منقبتنویسان و از باب ذکر فضیلتی برای امام عسکری(ع) آن را نقل کردهاند (برگرفته از «مستند خبر حضور امام عسکری (ع) در گرگان» در پایگاه اطلاعرسانی حوزه).
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
تصاویری از قدمگاه منسوب به امام حسن عسکری (ع) در گرگان
🎞 گزارش تصویری از قدمگاه منسوب به امام حسن عسکری (ع) در گرگان
🔻در این باره بخوانید:
🔹آیا امام حسن عسکری (ع) به گرگان سفر کرده و قدمگاه موجود در گرگان از نظر تاریخی معتبر است؟
🔹 بررسی تاریخی ورود امام حسن عسکری (ع) به گرگان و اعتبارسنجی قدمگاه منسوب به ایشان
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
▪️جعلی بودن تاریخ وفات حضرت معصومه (س)
🔹داستان اعتراف جاعل نزد مرحوم مرعشی (پاورقی ۷)
🔸داستان جعل تاریخ وفات با بیان آیتالله شبیری زنجانی
📗بخشی از کتاب «تاریخیار: درآمدی بر پژوهش در تاریخ اسلام» نوشتهٔ دکتر محمدصادق حسینزاده
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
🔸 درس الغدیر علامه امینی (ره)
🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی
▫️یکشنبهها و سهشنبهها، ساعت 7:30 شب
▫️بنیاد محقق طباطبائی، تالار میرزا عبدالله افندی
نشان: قم، میدان رسالت، ابتدای خیابان سمیه، جنب پیشخان دولت، پلاک ۱۵.
🔸 https://t.me/mtyazdi
🔸 https://t.me/mtiforg
🔹 https://eitaa.com/mtiforg
▪️بچهای که به زور از خدا بگیری بهتر از این نمیشود!
داستان تولد آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری
🔹مرحوم آیتالله حاج شیخ مرتضی حائری، فرزند آن بزرگوار، مینویسد:
🔹 پدرم میفرمود برای پدرم از مادرم فرزندی به وجود نمیآمد و او برای فرزنددار شدن با زنهایی ازدواج میکرد. روزی به منزل همسر موقت خود میرود تا نماز فریضۀ خود را انجام دهد. آن زن برای اینکه خانه را برای شوهر خود خلوت کند دختر یتیمی را که از شوهر متوفای خود داشته از خانه بیرون میفرستد. هوا هم سرد بوده و آن دختر میلرزیده و میگفته: مادر من! در این هوای سرد به کجا بروم و مادر او را به عناوینی راضی میکرده که بیرون برود.
🔹این منظره مرحوم محمدجعفر جد ما را بسیار ناراحت میکند و پس از ادای فریضه از خانۀ آن زن بیرون میآید و مدت او را میبخشد و مهر او را میپردازد و با خداوند به این مضمون مناجات میکند که خدایا من دیگر برای پیدا کردن فرزند ازدواج نمیکنم که احیاناً طفل یتیم به خاطر من آزرده گردد. تو اگر بخواهی قدرت داری که از همان همسر دائم من که تا کنون فرزند نیاورده به من فرزند بدهی و اگر نخواهی خود دانی. خدایا امر موکل به تو است، میخواهی از همان همسر اول فرزند بده، میخواهی نده.
🔹پس از این جریان مادر مرحوم والد به آن مرحوم، باردار میشود و خدای متعال همین یک فرزند را به ایشان عطا میکند و از این جهت ما نه عمو داشتیم نه عمه.
🔹آیتالله العظمی اراکی در این باره لطیفهای نقل میفرمودند که خود حاج آقای شیخ عبدالکریم میفرمود وقتی من بچه بودم به مقتضای بچگی بعضی حرکات از من سر میزد و مادرم میگفت: بچهای که به زور از خدا بگیری بهتر از این نمیشود! (📗یادنامه حضرت آیت الله العظمی اراکی، ص49)
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
1. درس_گفتار منطق پژوهش در تاریخ اسلام 29-7-1402 (online-audio-converter.com).mp3
23.15M
▪️درسگفتار منطق پژوهش در تاریخ اسلام
جلسۀ اول
🎙دکتر محمدصادق حسینزاده
🔹 مقایسۀ دو شیوۀ اشتغال به تاریخ
🔹پیشینۀ منطق پژوهش در علم تاریخ
🔹 پژوهشِ با روش هم نتیجۀ قابل اعتمادتری دارد و هم روند پژوهش را سرعت میبخشد (بیان دو خاطره از بحث ایزوتسو با علامه طباطبایی و بحث ویلیام چیتیک با مرحوم آشتیانی در این باره)
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
2. درس_گفتار منطق پژوهش در تاریخ اسلام 30-7-1402 (online-audio-converter.com).mp3
24.56M
▪️درسگفتار منطق پژوهش در تاریخ اسلام
جلسۀ دوم
🎙دکتر محمدصادق حسینزاده
🔹 فایدههای تاریخپژوهی
🔹دیدگاه آقای مطهری درباره فایده تاریخپژوهی
🔹شروع پژوهش با پرسش پژوهشی (مثال پژوهش علامه عسکری)
🔹انواع پرسش تاریخی
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
▪️نشست علمی فلسطین؛ پیشینۀ تاریخی و تمدنی
🎙دکتر محسن الویری: نگاهی به پیشینۀ غزه و نقش کنونی تمدنی آن
🎙دکتر حسین ایزدی: تحولات تاریخی منجر به تشکیل رژیم اشغالگر
🎙دکتر حامد قرائتی: بررسی جایگاه و نقش مسجدالاقصی در تراث شیعه و عامه
🎙دکتر سید حسین فلاحزاده: مناسبات اعراب با اسرائیل پس از تشکیل رژیم اشغالگر
🎙دکتر زهرا روحاللهی امیری: نامبری از فلسطین؛ گذری بر منابع تاریخی متقدم
⏰ چهارشنبه ده آبان ساعت 9-12
دانشکدۀ باقرالعلوم (ع) تالار امام حسین (ع)
لینک شرکت در جلسه: http://dte.bz/res1
@chsiqs
▪️کدام پادشاهان در قم دفن شدهاند؟
🔹به مناسبت احادیثی که درباره فضیلت خاک قم روایت شده، از قرنها قبل، حمل اموات به این شهر و دفن در خاک آن معمول بوده است. در میان شهرهای ایران، قم از این حیث ممتاز است و گویا در هیچ شهری به اندازۀ قم اجساد علما و پادشاهان و رجال دفن نشده است و هیچ شهری مانند قم دارای قبرستانهای متعدد و بزرگ نبوده است.
🔹از پادشاهان میتوان موارد زیر را برشمرد:
1. رستم خان پادشاه گرجستان: او پس از گراییدن به دین مبین اسلام، چون وفات یافت، جسدش را در باغ باشکوهی در قم دفن کردند. از این باغ که هنگام آمدن شاردن به قم (در زمان شاه صفی) از گردشگاههای عادی اهل قم به شمار میرفته امروزه هیچ اثر و نشانی نیست.
2. شاه عباس دوم: بقعۀ او در سمت جنوب غربی حرم حضرت معصومه (س) و وصل به آن است.
3. شاه صفی: قبر او در رواق جنوبی حرم واقع است و چون در راهروی حرم بوده صندوق روی قبر را برداشتهاند و این صندوق اکنون در موزۀ آستانۀ قم است.
4. شاه سلیمان.
5. شاه سلطان حسین: بقعۀ شاه سلیمان و شاه سلطان حسین امروز در وسط بنای جدید مسجد بالاسر دیده میشود.
🔹از شاهزادگان صفویه قریب هفتاد نفر که به دست افغانها کشته شدند، در سردابۀ بزرگی که مقبرۀ خانوادگی صفویه بوده و در زیر صحن موزه (صحن زنانۀ سابق) قرار داشته به خاک سپرده شدهاند. ظاهراً این سردابه هنوز هم وجود دارد. از جمله کسانی که در سردابۀ مزبور هستند «عباس میرزا» پسر و ولیعهد طهماسب دوم است که افغانها او را هم به قتل رساندند.
🔹از پادشاهان قاجار میتوان موارد زیر را برشمرد:
1. فتحعلی شاه: بقعۀ او که در زمان حیات خود تهیه کرده بود در شمال غربی صحن کهنه، پشت به مدرسۀ فیضیه است. سنگ روی قبر این پادشاه که تصویر او بر آن کنده شده بسیار زیبا و جالب است. در سنگ دیگری که به دیوار بقعه نصب شده شرح حال وی با عبارتپردازیهای معمول در آن زمان نوشته شده است.
2. محمدشاه: بقعۀ او نیز در صحنه کهنه در سمت جنوب غربی و در حد فاصل میان صحن و مسجد اعظم واقع شده است. در صندوقخانۀ بقعۀ محمدشاه قبر مهد علیا زوجۀ او و مادر ناصر الدین شاه قرار داد.
🔹ناصرالدین شاه نیز بنا بر نوشتۀ دکتر فوریه، طبیب مخصوص وی، در کار تهیۀ قبری برای خود در قم بوده است. اما بعد از قتلش گویا وضع طوری بود یا که نمیتوانستند او را به قم حمل کنند یا به فکر این کار نیفتادند (📗تاریخ مذهبی قم، ص 183-185)
@chsiqs
▪️هفدهم ربیع الثانی، روز وفات معزالدولۀ دیلمی
🔹در این روز، سنۀ 356 معزالدوله احمد بن بویه وفات کرد. او قریب بیست و دو سال سلطنت کرد و عموی عضدالدولۀ دیلمی است. و معزالدوله را اقطع میگفتند به جهت آنکه اکراد در ناحیۀ کرمان بر او ریختند و زخمها بر او زدند، دست چپش با بعض انگشتان دست راستش قطع شد.
🔹و معزالدوله امیرالامراء بغداد بود و بسیار ترویج مذهب شیعه نموده و او همان است که امر کرد تا بر دیوارهای مساجد بغداد و سایر عمارات آنجا لعن معاویه و ظالمین آل محمد (ص) را نوشتند. سیف الدولۀ حمدانی امیر حلب نیز اقتدا به او کرد و امر نمود که در حلب نیز همان کار را به جا آورند (📗وقایع الایام، ص 351).
🔹اقامۀ عزای امام حسین (ع) به مدت یک دهه، رسمی کردن عزای امام حسین (ع) و تعطیل کردن روز عاشورا از اقدامات این حاکم دیلمی بود. در این باره بخوانید: آلبویه و تعطیلی روز عاشورا برای نخستین بار.
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
جلسه معرفی کتاب تاریخ یار 4-8-1402.mp3
42.44M
صوت سومین جلسه از سلسلهنشستهای معرفی کتاب مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
▪️معرفی کتاب «تاریخیار: درآمدی بر پژوهش در تاریخ اسلام»
🎙با سخنرانی استاد:
🔷 محمدعلی مهدویراد
🔶محمد اسفندیاری
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
صوت جلسه نشست علمی فلسطین؛ پیشینۀ تاریخی و تمدنی فایل فشرده شده.mp3
31.81M
▪️صوت نشست علمی فلسطین؛ پیشینۀ تاریخی و تمدنی (برگزارشده در دانشگاه باقرالعلوم (ع))
🎙دکتر محسن الویری (از دقیقۀ 1 تا ۲۴:۳۹)
نگاهی به پیشینۀ غزه و نقش کنونی تمدنی آن
🎙دکتر زهرا روحاللهی امیری (۲۴:۳۹ تا ۴۸:۰۶)
نامبری از فلسطین؛ گذری بر منابع تاریخی متقدم
🎙دکتر حسین ایزدی (۴۸:۰۶ تا ۸۳:۴۵)
تحولات تاریخی منجر به تشکیل رژیم اشغالگر
🎙دکتر سید حسین فلاحزاده ( ۸۳:۴۵ تا ۱۰۹:۳۶)
مناسبات اعراب با اسرائیل پس از تشکیل رژیم اشغالگر
🎙دکتر حامد قرائتی ( ۱۰۹:۳۶ تا ۱۳۳)
بررسی جایگاه و نقش مسجدالاقصی در تراث شیعه و عامه
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
27.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️مصحف مشهد رضوی:
کاملترین دستنویس قرآنی به خط حجازی از سدۀ نخست هجری
🔹مصحف مشهد رضوی / مصحف المشهد الرضوي / یا Codex Mashhad عنوانی است برای مجموع دو نسخۀ قرآنی با خط حجازی کهن به شمارههای 18 و 4116 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی (مشهد). این اثر با 252 برگ، کاملترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سدۀ نخست هجری در سراسر جهان به شمار میآید که بیش از 95% متن قرآن را در بر دارد. با توجه به ویژگیهای متنی این مصحف، ویژگیهای رسم، غرائب املائی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب بندی سورهها، و نهایتاً بر پایۀ آزمایشهای متعدد کربن 14، روشن شده است که بخش اصلی این نسخه در سدۀ نخست هجری کتابت شده است.
🔹مجموع ویژگیهای این مصحف، در کمتر نسخهای از قرآنهای کهن به خط حجازی یافت میشود. از این رو، «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهمترین اسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سدۀ نخست هجری است.
🔹متن کامل «مصحف مشهد رضوی» با اجازه و همکاری کتابخانۀ آستان قدس رضوی وبا تحقیق و توضیحات و مقدمۀ مرتضی کریمینیا، از سوی «مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث» در سال 1401-1402 (2022-2023 میلادی) به صورت فاکسیمیله به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر شده است (برگرفته از کانال تلگرامی مرتضی کریمینیا).
@chsiqs
جلسه سوم.mp3
27.32M
▪️درسگفتار منطق پژوهش در تاریخ اسلام
جلسۀ سوم
🎙دکتر محمدصادق حسینزاده
🔹 آشنایی با اسناد تاریخی
🔹اسناد مکتوب و غیرمکتوب
🔹بایستههای پژوهشی
🔹شجاعت پژوهشی، حدس پژوهشی
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs