eitaa logo
مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی
408 دنبال‌کننده
530 عکس
49 ویدیو
3 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به اهميت ويژه علوم عقلی اسلامی و به دليل مشترک بودن زبان معارف عقلی ميان همه انسان‌ها، با هر دين و مذهبی و امکان فهم حقانيت و برتری معارف اسلامی و شيعی از اين طريق، تهيه دائرةالمعارف تخصصی علوم عقلی اسلامی، در دستور کار مؤسس
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 ۱۴ تیرماه روز قلم، بر تمامی اهل قلم مبارک باد 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✅ پاسخ به شبهاتی درباره اصل امتناع تناقض 👤 مصاحبه نشریه افق حوزه با آقای دکتر محمد فنایی اشکوری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🌐 https://www.ofoghhawzah.ir/Newspaper/item/87751 💠 رزومه دکتر محمد فنایی 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1648 🔶 کانال استاد فنایی 🌐 http://eitaa.com/dreshkevari 🔷 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰https://iki.ac.ir ☎️02532113627
👤 پروفسور لگنهاوزن استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): 🔷 در علوم انسانی بیشتر ارزش‌ها نقش دارند، ارزش‌ها در دیدگاه علامه مصباح نیز همه برمی‌گردد به غایتی که ما در رسیدن به کمالات داریم. 🔷 آیت الله مصباح هیچ وقت نمی‌گفت که مردم نباید فروید را بخوانند و این علم را کنار بگذارند، می‌خواست بگوید که ما باید چیزی مطرح بکنیم به عنوان روان‌شناسی اسلامی که مردم بدانند که یک بدیلی هم هست 🔷 در علوم انسانی بیشتر ارزش‌ها نقش دارند. ارزش‌ها در دیدگاه علامه مصباح نیز همه برمی‌گردد به غایتی که ما در رسیدن به کمالات داریم، پس اگر ما می‌خواهیم در جامعه قانون وضع کنیم باید به گونه‌ای باشد که بتواند شهروندان را به کمالات برساند. 💠 متن مصاحبه👇 🌐 mehrnews.com/xXTKK 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627 —💠🍃🌺🍃💠— 🔵 🔰 @daeratolmaaref
بداهت گزاره العدل حسن.mp3
2.02M
📜تبیین تحلیلی بودن برخی گزاره های اخلاقی همچون العدل حسن 👤علامه مصباح یزدی رحمه الله 🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح 🔹 @PhilosophyofAyatollahMesbah —💠🍃🌺🍃💠— 🔵 🔰 @daeratolmaaref
هدایت شده از مفاخر گیلان
💐 غدير، ميوه بوستان رسالت ✍یاد داشتی از استاد قربان صحرائي چاله‌سرائي گیلانی  ⬅️هشت روز از عيد قربان گذشته بود. حاجيان سرمست و دلخوش از انجام مناسك حج ابراهيمي راهي سرزمين‌هاي خويش بودند تا به اقوام و خويشان خود بپيوندند و برگي نوين از دفتر زندگي را در تولدي دوباره و با رويكردي جديد ورق بزنند. آنان در اين سال، آيين حج را با معنويت و ويژگي‌هاي ديگري به جاي آورده بودند؛ زيرا در اين حج، حج‌گزاران تحت زعامت مستقيم رسول اعظم صلي الله عليه و آله اعمال و مراسم آن را انجام داده بودند. چه بسا پاره‌اي از اشكال‌ها و ابهام‌هاي اعمال را هم اصلاح و مناسك خود را از زبان مبارك رسول رحمت صلي الله عليه و آله كامل كرده بودند. براي آنان خاطره‌انگيزترين و ماندگارترين حج در طول عمرشان رقم خورده بود؛ حجي كه عده بسيار زيادي براي آخرين بار انجام دادند و مي‌دانستند ديگر چنين حجي در زندگي‌شان تكرار نخواهد شد. با اين ويژگي‌هاي منحصر به فردي كه بر حج و حج‌گزاران سال دهم هجري منحصر بود، حاجيان، شهر مقدس مكه را ترك كردند و به سمت جُحفه در حركت بودند.  ⬅️آن روز جُحفه چونان چهارراه و نقطه تلاقي عمل مي‌كرد كه حاجيان براي ورود به شهر مكه در آن نقطه به هم ملحق مي‌شدند و به نوعي در صفي واحد و منسجم به سمت قبله‌گاه مسلمانان روان مي‌گشتند و به همين صورت هنگام بازگشت از اين سفر معنوي ـ سياسي، اين منطقه محل جدايي و وداع آنان بود. در اين منطقه حاجيان تقسيم مي‌شدند و هر كدام در مسيري قرار مي‌گرفتند كه به وطن‌شان ختم مي‌شد. ⬅️حدود يك فرسخي جُحفه، بركه‌اي بود كه به آن غدير مي‌گفتند و چون شكل ظاهري آن آبگير شبيه خم رنگرزان بود، «غدير خم» نام داشت.  ⬅️تا آن روز «غدير خم» اهميت چنداني نداشت، جز اينكه آبخور و محل برداشت جرعه‌اي آب بود كه كام مسافران تشنه را سيراب مي‌كرد و در غير موسم حج گاهي باديه‌نشينان آن حوالي، البسه و جامه‌هاي رنگ گرفته خويش را در آن بركه شست‌وشو مي‌دادند.  ⬅️اما گويي خداي سبحان براي آبگير غدير سرنوشت ديگري رقم زده بود؛ سرنوشتي كه از آبگيري ساده و معمولي درآيد و به اقيانوسي ژرف و زلال و پر رمز و راز تبديل شود و براي هميشه در تاريخ، ماندگار گردد. در آن حجّ كنار آبگير غدير، واقعه‌اي رخ داد كه فصل نوين و حياتي از دفتر زندگي بشر گشوده شد، و چه خوشبخت بود اين آبگير كه آن واقعه با نام «غدير خم» به عنوان عيد مسلمانان براي هميشه ثبت گرديد و قانون شد.http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/id/2021/order/142 📚منبع: فصلنامه ، شماره ۱۵، پاييز ۱۳۹۳، مرکز پژوهش های صدا و سیما، اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه 🆔 @sahranevesht 💐🌿🌺🍀🌸🍃🌼🌿 🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
🔴 فقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ آل عمران / ۶۱ 🔵 بگو: بیایید تا حاضر آوریم ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را ما زنان خود را و شما زنان خود را ما خود و شما خود آنگاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.
✅ برگزاری اردوی علمی تعدادی از محققین مرکز پژوهشی علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مجتمع مفتاح مشهد مقدس 🗓 ۱۴۰۱.۵.۲۱ 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627 🌐 🔰 🆔 @daeratolmaaref
آقاي محمدحسين جمال‌زاده؛ 🔸بررسی تفاوت دیدگاه شیخ اشراق و میرداماد درباره اصالت ماهیت 🔹شیخ شهاب‌الدین سهروردی، معروف به شیخ اشراق و میرمحمدباقر استرآبادی، مشهور به میرداماد، دو تن از فیلسوفان بزرگی هستند که در نظام فلسفی خود به اصالت ماهیت قائل شده و دیگر مسائل نظام فلسفی خود را براساس آن سامان داده‌اند. در نگاه اول به‌نظر می‌رسد این دو فیلسوف در اصل مسئله اصالت ماهیت و فروعاتی که بر آن بنا می‌شود هم‌داستان هستند؛ اما با تدقیق در آثار این دو فیلسوف، تفاوت‌ها و اختلافاتی به‌دست می‌آید که هریک تأثیر خاصی بر نظام فلسفی آن‌ها گذاشته و نتایج کاملاً متفاوتی را به‌دست داده است. 🔹 این مقاله با گردآوری کتابخانه‌ای داده‌ها، درپی پاسخ به این مسئله است که چه تفاوت‌ها و اختلافاتی میان شیخ اشراق و میرداماد درباره اصالت ماهیت وجود دارد. ازاین‌رو با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، دیدگاه این دو فیلسوف دریاره کیفیت اصالت ماهیت بیان می‌شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد هرچند هر دو فیلسوف قائل به اصالت ماهیت هستند، در تقریر آن و فروعاتی که بر این مبنا استوار می‌شود اختلاف دارند. 📚 منبع: دوفصلنامه علمی ـ ترويجی معارف عقلی، سال شانزدهم، شماره دوم، پياپی ۴۳، پاييز و زمستان ۱۴۰۰، ص ۳۳ ┈•••✾•📚🍃🌺🍃📚•✾•••┈ ♦️ تهيه نشريه معارف عقلي، تماس با شماره‌هاي: ۰۲۵ ۳۲۱۳۷۲۱۹ ۰۲۵ ۳۲۱۳۷۲۲۱ 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 🌐 🔰 🆔 @daeratolmaaref