eitaa logo
مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی
412 دنبال‌کننده
526 عکس
48 ویدیو
3 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به اهميت ويژه علوم عقلی اسلامی و به دليل مشترک بودن زبان معارف عقلی ميان همه انسان‌ها، با هر دين و مذهبی و امکان فهم حقانيت و برتری معارف اسلامی و شيعی از اين طريق، تهيه دائرةالمعارف تخصصی علوم عقلی اسلامی، در دستور کار مؤسس
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ دیدار اعضای شورای مدیران مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله رجبی در تاریخ ١٣٩٩/١٢/٢٠ 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 🍃🌸🍃🌺🍃🌼🍃 🌐 🔰 @daeratolmaaref
🌺 جناب حجت الاسلام و السلمین آقای دکتر احمد ابوترابی، رئیس محترم مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی و عضو هیئت علمی گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🌺 🌹🌹 دریافت تندیس چهارمين اجلاس ملي كميته‌هاي دستگاهي كرسي‌هاي نظريه‌پردازي اسفندماه 1399 و گواهی درجه یک کرسی موفق از طرف هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره را خدمت حضرتعالی تبریک عرض نموده و توفیقات شما را از خداوند متعال خواستاریم. ✅ یادآوری می‌شود عنوان نظریه استاد ابوترابی «روش‌شناسی تحقیق در امور فطری» می‌باشد و در این خصوص با ایشان مصاحبه‌ای صورت گرفته که جهت مشاهده آن می‌توانید به نشانی زیر مراجعه فرمایید 👇👇👇 🌐 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/344 🌸 روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🌸 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 🍃🌺🍃🌼🍃 🌐 🔰 @daeratolmaaref
🔺 استاد مهدي بابائي المشيري، عضو هيأت علمي و مسئول واحد اصطلاح‌نامه فلسفه اسلامي مركز پژوهشي دائرةالمعارف: 🔶 يکي از عناصر اساسي در عرفان، کشف و شهود است. 🔵 عارفان بالله درباره‌ي حقيقت و انواع و مراتب کشف و احکام و لوازم آن، بحث‌هاي فراواني را مطرح ساخته‌اند؛ چنان‌که در منزل اول و دوم از بخش حقايق را «مکاشفه» و «مشاهده» قرار داده است. 🔴 افزون بر اينکه ايشان در ضمن مقامات ديگري مانند ، معاينه، ، يقين، ذکر، ، بصيرت، وجد، برق، اتصال و احسان مباحثي را در کشف و شهود و مراتب و لوازم آن مطرح کرده است. 🔷 نيز در ، افزون بر موارد پراکنده، دو باب از ابواب اين کتاب را به بحث درباره حقيقت و اقسام مکاشفه و مشاهده اختصاصي داده است. 📒📕📔 📚منبع: گنجينه معرفت (۵)، مجموعه مقالات فلسفه عرفان، گروه نويسندگان، ۱۳۹۴، ص ۲۹۱ مقاله «» ☑️ خريد اينترنتي کتاب (۵)👇👇👇 🌐http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/2935 ┈┈••••✾•🍃🌺🍃•✾•••┈┈• 🌐 🔰 @daeratolmaaref
🔷 حجت‌الاسلام و المسلمين استاد محمد ايزدي‌تبار، مسئول گروه كتاب‌شناسي و نمايه‌نويسي مركز پژوهشي دائرةالمعارف : 🔶 از مهم‌ترين و مؤثرترين اصول و ارکان استوار اديان، نبوت و هدايت مستمر رسالت است. نبوت منصب و سمتي از سوي پروردگار است که هرگز با کوشش انساني به دست نمي‌آيد، بلکه تنها خداوند سبحان، آن را به هر که شايسته بداند عطا مي‌کند. البته چون خاستگاه مشيت و اراده حق، حکمت اوست، طبيعي است که عهد الهي تنها به افراد شايسته و پاک مي‌رسد. 🌐 🔰 @daeratolmaaref 👇🏽👇🏽👇🏽
مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی
🔷 حجت‌الاسلام و المسلمين استاد محمد ايزدي‌تبار، مسئول گروه كتاب‌شناسي و نمايه‌نويسي مركز پژوهشي دائر
🔷 حجت‌الاسلام و المسلمين استاد محمد ايزدي‌تبار، مسئول گروه كتاب‌شناسي و نمايه‌نويسي مركز پژوهشي دائرةالمعارف : 🔶 از مهم‌ترين و مؤثرترين اصول و ارکان استوار اديان، نبوت و هدايت مستمر رسالت است. نبوت منصب و سمتي از سوي پروردگار است که هرگز با کوشش انساني به دست نمي‌آيد، بلکه تنها خداوند سبحان، آن را به هر که شايسته بداند عطا مي‌کند. البته چون خاستگاه مشيت و اراده حق، حکمت اوست، طبيعي است که عهد الهي تنها به افراد شايسته و پاک مي‌رسد. ❇️ بحث نبوت در دوبخش نبوت عامه و خاصه مطرح مي‌گردد. در نبوت عامه از مسائل کلي نبوت، مانند حقيقت نبوت، حقيقت وحي، امکان نبوت و اثبات ضرورت آن، راه‌هاي تشخيص صدق مدعي نبوت، حقيقت معجزه و دلالت آن بر صدق مدعي نبوت بحث مي‌شود. پس از مباحث کلي، نوبت به مصداق مي‌رسد که نبوت خاصه شمرده مي‌شود؛ يعني بحث از نبوت فردي خاص. 🔵 با توجه به اهميت و جايگاه نبوت، همواره دانشمندان بدان پرداخته و آن را مورد بحث و بررسي قرار داده‌اند و البته متکلمان اسلامي نيز ـ به پيروي از قرآن و احاديث ـ ازآغاز مباحث اعتقادي بدين بحث پرداخته‌اند. هرچند فيلسوفان اسلامي، نبوت خاصه را از مباحث حِکمي خارج دانسته و از آن بحث نکرده‌اند، با اين حال در آثار خود، مباحث مربوط به نبوت عامه را از ياد نبرده‌اند. بحث از نبوت، وحي و اعجاز در آثار فلسفي اسلامي با گرايش‌هاي متفاوت فلسفي، اعم از فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعاليه به روشني ديده مي‌شود. 🔴 مشهورترين برهاني که فيلسوفان براي اثبات ضرورت نبوت بدان استناد جسته‌اند، بياني بر اساس نيازمندي انسان به زندگي اجتماعي است. 🔷 اين استدلال در کتاب‌هاي فلسفي و کلامي آمده است. البته متکلمان پس از طرح، آن‌را به فيلسوفان نسبت مي‌دهند و آن‌را استدلال آنان مي‌دانند. به نظر مي‌رسد ابن‌سينا نخستين کسي است که تقرير کاملي از اين برهان در کتاب‌هاي خود آورده است. وي در نمط دهم اشارات و نيز در الهيات شفا به تبيين اين استدلال پرداخت است. پيش از وي فارابي در آراء اهل المدينة الفاضله و در کتاب السياسة المدنية اين استدلال را مطرح کرده است. 📒📕📔 📚منبع: معارف عقلي، شماره 19، ويژه کلام اسلامي، تابستان 1390، صص 7 و 12 ┈┈••••✾•🍃🌺🍃•✾•••┈┈• 🌐 🔰 @daeratolmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙تعریف «اصطلاحنامه» و ویژگی‌های «اصطلاحنامه های تدوین شده در مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی » در بیان حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر حسین احمدی، مسئول واحد اصطلاح‌نامه فلسفه اخلاق مرکز پژوهشی دائرةالمعارف 📚📚📚 ┈┈••••✾•🍃🌺🍃•✾•••┈┈• 🌐 🔰 @daeratolmaaref
📖 کتاب «شیوه‌نامه دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی» منتشر شد. 🔵 مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي، پيش از آغاز به کار رسمي مقاله‌نويسي دائرةالمعارف‌هاي تخصصي خود، به شناسايي زيرساخت‌هاي لازم و نيازهاي مراحل مختلف دائرةالمعارف‌نويسي پرداخت و براي انجام هريک از مراحل کار، شيوه‌نامه‌اي آماده کرد و پس از انجام مدتي کار آزمايشي، شيوه‌نامه‌هاي خود را براساس آخرين تجارب خود، تکميل، اصلاح و نهايي نمود. 📖 کتاب «شیوه‌نامه دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی» برخي از مهم‌ترين شيوه‌نامه‌هايي است که اين مرکز تاکنون براي تهيه زيرساخت‌هاي دائرةالمعارف‌نويسي، مقاله‌نويسي، مراحل مختلف ارزيابي و اصلاح، ويرايش و بعضي از مراحل آماده‌سازي مقالات تهيه کرده است. 🔷 اين کتاب شامل دو بخش است: 📕 شيوه‌نامه‌هاي بخش اول، درباره آن دسته از فعاليت‌هاي پژوهشي هستند که در روند تهيه دائرةالمعارف‌ها دخالت مستقيم دارند و معمولاً همه مراکز دائرةالمعارفي ناگزير از انجام آن‌ها هستند. 📒 شيوه‌نامه‌هاي بخش دوم (پيوست‌ها)، شيوه‌نامه‌هاي مربوط به فعاليت‌ها و پژوهش‌هايي هستند که مراحل مختلف کار تهيه دائرةالمعارف‌ها و مقالات آن‌ها را دقيق‌تر و کامل‌تر مي‌کنند. 👈🏼براي مطالعه بيشتر http://dmaaref.iki.ac.ir/node/395 📚📚📚 •┈••✾•🍃🌺🍃•✾•• ┈• 🌐 🔰 @daeratolmaaref
✳️ مرکز آموزش مجازی و نیمه‌حضوری وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ✅ مزایای تحصیل در این مرکز 1. تحصیل به صورت غیرحضوری و آنلاین 2. تحصیل برای طلاب و غیرطلاب 3. بدون محدودیت سنی 4. تنوع در تخفیف شهریه 5. اعطاء مدرک معتبر وزارت علوم 6. سهولت آموزش و صرفه‌جویی در وقت 7. کمترین شهریه نسبت به مراکز مشابه 8. بیش از 30 مرکز آزمون در سراسر کشور 9. امکان استفاده از خوابگاه در ایام امتحانات 10. پرداخت شهریه به صورت اقساطی با هر توان مالی 11. خط سیر آموزشی، کلاس آنلاین، پیامگاه، سی‌دی و جزوه 12. بهره‌مندی از اینترنت رایگان ☎️ 02532908193-95 ☎️ 02532923570 🌐 نشانی سایت مرکز 🌐 http://ikvu.ir 🔷 نشانی کانال مرکز در ایتا و سروش 🔰 @Ikvu_ac_ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir‌ 🌸 🔰 @daeratolmaaref
⚫ اطلاع یافتیم استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین آقای سید یدالله یزدان پناه در سوگ رحلت پدر محترم خود، شادروان "حاج سید جواد یزدانپناه" عزادار است. این مصیبت را به جناب ایشان تسلیت عرض کرده و برای آن تازه درگذشته رحمت و مغفرت الهی و برای استاد یزدان پناه صبر وشکیبایی آرزومندیم. ••••<《🔹️⚫🔹️》>••• مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی 🔵 🔰 @daeratolmaaref
🔵 دکتر محمدرضا محمدعليزاده، محقق واحد مقاله‌نويسي فرهنگ‌نامه منطق مركز پژوهشي دائرةالمعارف: 🔶 ارسطو مفاد ساختار حملی و گزاره بسیط را ـ برپايه نگاه مقولاتی و هستی‌شناسانه خود ـ حمل محمول بر موضوع و وجودش در آن دانست، و رواقیان با انکار وجود عینی برای کلی و حمل آن بر موضوعش، مفاد این ساختار و گزاره اتمی را بیان کیفیتی محسوس درباره موضوعی خاص و هم‌زیستی موضوع و محمول معرفي کردند. نتیجه این دو نگاه متفاوت به این ساختار، شکل‌گیری استدلال حملی در منطق ارسطویی و ناکارآمدی گزاره اتمی در استدلال از نگاه رواقیان است. 🔷 اما ابن‌سینا و پیروانش با کنار گذاشتن نگاه مقولاتی و فلسفی به معانی مفرد و با نگاهی ذهنی و مصداقی به مفاهیم، مفاد ساختار حملی و گزاره حملیه را صدق محمول بر موضوع و مصداق بودن ذات موضوع برای مفهومِ محمول معرفی می‌کنند. این نگاه به مفاد ساختار حملی، باعث شکل‌گیری استدلال اقترانی حملی در منطق سینوی می‌شود که منافاتی با استدلال‌های شرطی در این منطق ندارد. ازاين‌رو در این منطق، افزون‌بر استدلال حملی، استدلال‌های شرطی هم مطرح می‌شود. ♦️ جمع میان حمل و شرط و استدلال حملی و شرطی در منطق سینوی، پژوهشگران منطق را با این پرسش روبه‌رو کرد که آیا تلفیقی از منطق حمل ارسطویی و منطق شرط رواقی است یا آنکه ماهیتی مستقل از آن دو دارد؟ 🔺 در برابر پرسش يادشده، برخی ازمنطق‌پژوهان به دیدگاه تلفیق گرایش یافته‌اند. 📒📕📔 📚 منبع: معارف منطقي، ش ۱۱، پاييزوزمستان۱۳۹۸، ص۸۵ ┈•••🔅•🍃🌸🍃•🔅•••┈ 🌐 🔰 @daeratolmaaref
📚 کتاب «اصطلاح‌نامه و نمایه موضوعی منطق رواقی» منتشر شد ✅ این کتاب دستاورد دو فعاليت پژوهشى از «مرکز پژوهشى دائرةالمعارف علوم عقلى اسلامى» وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در منطق رواقى است. ✳️ اين كتاب دو بخش دارد: بخش اول اصطلاح‌نامه و بخش دوم نمايه موضوعى: 🔷 بخش اول: اصطلاح‌نامه منطق رواقی تدوين اصطلاح‌نامه درواقع ترسيم نقشه دقيق يک علم با تعيين جايگاه هر يک از موضوعات و اصطلاحات آن علم است؛ از اين‌ رو در اصطلاح‌نامه منطق رواقى، افزون‌ بر تعيين جايگاه موضوعات، مباحثى از منطق كه رواقيان به آن پرداخته‌اند نيز آشکار شده و مقايسه آن با منطق‌هاى، ديگر آسان خواهد شد. 📕 در اين اصطلاح‌نامه 562 اصطلاح منطق رواقي، همراه با روابط اصطلاح‌نامه‌اى و مستندات، معرفى شده‌اند. اين اصطلاحات در 10 رده زير قرار گرفته‌اند: مقولات، تعريف، جدل، لوگوس، لكتون، آكسيوما، نظريه علائم، استدلال، نظريه شناخت و خطابه. 🔷 بخش دوم: نمایه موضوعی بخش دوم اين کتاب، نمايه‌ها و کليدواژه‌هاى سه منبع مهم منطق رواقى است که در اختيار علاقه‌مندان اين علم قرار گرفته است. اين بخش دربردارنده نزديک به 977 کليدواژه و 1313 نمايه ترکيبى است. 📀 لوح فشرده همراه به‌همراه این اثر، لوح فشرده‌ای در اختیار کاربران قرار گرفته که دربردارنده دو نرم‌افزار است: 🔸 1. نرم‌افزار اصطلاح‌نامه‌ 🔸 2. نرم‌افزار نمايه موضوعى 🔵 اطلاعات بیشتر در 👇👇👇 🌐 https://iki.ac.ir/node/4842 📒 جهت تهیه کتاب با شماره زیر تماس بگیرید ☎️ 02532137707 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 🔰 @daeratolmaaref
📀 لوح فشرده همراه کتاب «اصطلاح‌نامه و نمایه موضوعی منطق رواقی» ✅ این لوح فشرده دربردارنده دو نرم‌افزار است: 🔷 1) نرم‌افزار اصطلاح‌نامه: این نرم‌افزار دارای امکانات فراوانی است و می‌توان با استفاده از آن، هریک از اصطلاحات و روابط آنها را با دیگر اصطلاحات به‌صورت ساده و پیشرفته جست‌وجو کرد و به نشانی محل درج اصطلاحات و تصویر متن مستندهای آن‌ها دست یافت. 🔷 ‌2) نرم‌افزار نمايه موضوعى: اين نرم‌افزار، دربردارنده تصوير متن سه منبع مهم منطق رواقى، نمايه‌ها و كليدواژه‌هاى اين منابع است. 🔶 اين نرم‌افزار داراى امكانات فراوان و قابليت جست‌وجوهاى ساده و پيشرفته متعددى است که از راه‌هاى مختلف دستيابى به نمايه‌ها و کليدواژه‌هاى اين منابع را ممکن مى‌سازد. 🔵 اطلاعات بیشتر در 👇👇👇 🌐 https://iki.ac.ir/node/4842 📒 جهت تهیه با شماره زیر تماس بگیرید ☎️ 02532137707 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 🌐 🔰 @daeratolmaaref
هدایت شده از افق حوزه
💠 همایش ملی “علامه مصباح یزدی(ره) فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی” 🔸برگزارکننده: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🗓 تاریخ برگزاری آبان ۱۴۰۰ 📢کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه 🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
📖 چهل و يکمين شماره معارف عقلي منتشر شد 🔷 در این شماره می خوانیم: ☑️ سخن نخست (ص5) ✍🏽 محمدباقر ملکیان (جانشین سردبیر) ☑️ مباني فلسفي توحيد در قرآن (از دیدگاه صدرالمتألهین و برخی فیلسوفان صدرایی معاصر) (ص7) ✍🏽 لیلا بانشی و حبیب الله دانش شهرکی ☑️ بررسی رویکرد پویشی در اندیشه افلاطون (ص29) ✍🏽 فائزه برزگر تبریزی ☑️ ابزار و راه‌های معرفت دینی از دیدگاه علامه مجلسی (ص45) ✍🏽 احسان سرخه‌ای و عباس خدادادی ☑️ معرفت‌شناسی کلی و جزئی در منطق سینوی (ص71) ✍🏽 فرح رامین ☑️ معارف فلسفی - عرفانی و نقش آن در تعمیق دین‌داری (ص95) ✍🏽 غلامعلی مقدم ☑️ بررسی تطبیقی انسان‌شناسی از دیدگاه ملاصدرا و ابن‌عربی (ص 105) ✍🏽 مهدی یارمحمدي ┈•••🔅•🍃🌸🍃•🔅•••┈ 🌐 🔰 @daeratolmaaref
📖 کتاب «مدخل‌هاي دائرة‌المعارف معرفت‌شناسی» منتشر شد 📚 دائرةالمعارف معرفت‌شناسی ازجمله دائرةالمعارف‌های تخصصی است که مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی در دست تدوین دارد و اين کتاب دربردارنده مدخل‌های این دائرةالمعارف است. مدخل‌های هر دائرةالمعارف از انواعی همچون اصطلاحات، اعلام و مکاتب تشکیل شده است، ولی در این کتاب تنها مدخل‌های اصطلاحات و اعلام معرفت‌شناسی آمده و سایر مدخل‌ها پس از گزینش، در ویراست‌های بعد به این مجموعه افزوده خواهند شد. 📖 کتاب «مدخل‌های دائرةالمعارف معرفت‌شناسی» چهارمین اثر از مجموعه «مدخل‌های دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی» است. مدخل‌های سایر رشته‌های علوم عقلی به‌مرور منتشر خواهد شد. 📖📚📖📚📖📚 اطلاعات بيشتر: 👇🏽👇🏽👇🏽 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/400 🌼🌿🌼🌿🌼🌿🌼 🌐 🔰 @daeratolmaaref
📖 هفتادمین اثر مکتوب مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي با عنوان «امامت و ولایت در عرفان نظری» به قلم جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محمود جوادی‌والا منتشر شد. ✍🏽 «امامت و ولايت» يکي از مفاهيم كليدي در معارف اسلامي است که در عرفان اسلامي، با مفهوم «ولايت و انسان كامل» امتداد يافته است. دو رکن اصلي عرفان نظري عبارتند از: توحيد و موحِّد (انسان کامل). موضوع «انسان کامل» پس از توحيد، مهم‌‏ترين مسئله عرفان نظري است؛ به‌‏گونه‌‏اي که فهم توحيد نيز وابسته به شناخت انسان کامل است ... 📖 در اين کتاب، با بررسي ويژگي‏‌هاي انسان کامل در عرفان اسلامي، که عهده‌دار جامع‌ترين نوع انسان‏‌شناسي است و ژرف‏‌ترين تبيين‏‌ها را درباره ابعاد و اسرار وجودي انسان ارائه مي‎‌کند، مي‌‎توان به اين نتيجه رسيد که برترين مصداق انسان کامل، امامان شيعه هستند. همچنین نشان خواهيم داد که معارف اسلامي درباره انسان کامل، منطبق بر معارف شيعي درباره امامت است و انسان کاملِ عرفان اسلامي، همان امام در مذهب شيعه است و امامان شيعه، مصداق اتمّ و اكمل انسان کامل هستند. اطلاعات بيشتر و سفارش خريد: 👇🏽👇🏽👇🏽 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/401 ┈•••🔅•🍃💞🍃•🔅•••┈ 🌐 🔰 @daeratolmaaref
📚 معرفی كتاب «نمايه موضوعی منابع فلسفه اخلاق» به‌ همت مركز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است 🔷 این اثر نمايه‌ها و کليدواژه‌های 86 منبع فلسفه اخلاق است که از ميان آنها، 61 منبع به منابع فلسفه اخلاق اسلامی و 25 منبع به منابع فلسفه اخلاق غرب اختصاص دارد. اين منابع از دوره‌های مختلف انتخاب شده، تا بتوان با اتکای بر آنها ديدگاه فيلسوفان اسلامی را در موضوعات گوناگون فلسفه اخلاق توضيح داد. 🔷 در انتخاب منابع فلسفه اخلاق غرب نيز تلاش شده، منابع اصلی از دوره‌های مختلف بررسي شود. قرار گرفتن نمايه‌های منابع فلسفه اخلاق غرب در کنار نمايه‌های منابع فلسفه اخلاق اسلامی، افزون‌برآنکه زمينه مقايسه ميان آنها و دستيابي به اشتراک‌ها و تفاوت‌ها را فراهم مي‌سازد، وجود ظرفيت‌ها و خلأها در هريک را هم نشان مي‌دهد. 🔷 اين اثر پژوهشي که به نام نمايه موضوعی منابع فلسفه اخلاق و در يک جلد عرضه شده است، دربردارنده 1383 کليدواژه و 17270 نمايه ترکيبي است. از منابع منتخب، تنها نمايه‌هاي مربوط به فلسفه اخلاق استخراج شده است و تنظيم کليدواژه‌ها و انتخاب کليدواژه اصلي و ارجاعي در اين مجموعه، بر اساس اصطلاح‌نامه فلسفه اخلاق بوده، که در همين مرکز تهيه شده است. 🔵 آشنايي با «نمايه‌‌نويسی» و فوائد آن در👇👇👇 🌐 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/332 📒 جهت تهیه کتاب با شماره زیر تماس بگیرید ☎️ 02532137707 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 🌐 🔰 @daeratolmaaref
📗 دوازدهمين شماره از دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «معارف منطقی» منتشر شد: ✅ سخن نخست. (سردبیر) (ص5) ✅ چيستی و کاربست‌های قضيه خارجيه در منطق و معرفت‌شناسی. (ص7) ✅ مقايسه ديدگاه منطقی و فلسفی درباره حقيقت ضدان. تبار (ص33) ✅ منطق گفتمان عقلايی در ساحت متون: دلالت لفظی؛ طبقه‌بندی، معضلات و پيامد. یزدی (ص59) ✅ تبيين براهين حضرت ابراهيم (علیه‌السلام) در احتجاجات توحيدی بر مبنای قرآن کريم. / / (ص83) ✅ سازگاری فرمول‌بندی 2 R رشر نسبت به احکام قضايای موجهه بسيطه کاتبی. سید (ص107) ✅ قضيه بتّيّه و غير بتّيّه. (ص139) 📞 جهت خرید با شماره زیر تماس بگیرید 02532808907 🌐 🔰 @daeratolmaaref
✳️ مصاحبه خبرگزاری حوزه با جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دكتر احمد ابوترابی رئیس مركز دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مورد كتاب «شیوه‌نامه دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی» 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دكتر ابوترابی: ✅ كتاب «شیوه‌نامه‌ دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی» با جامعیت بالا و کم‌نظیر، حاصل یک کار گروهی و درازمدت بوده و پاسخ‌گوی همه نیازهای مهم برای نگارش یک دائرة‌المعارف است. ✅ دائرةالمعارف‌نویسی دارای ظرافت‌هایی است که اگر شیوه‌نامه دقیقی برای راهنمایی کار نباشد آن دائرة‌المعارف به استاندارهای لازم نخواهد رسید. ✅ این کتاب دارای دو بخش اصلی و بخش پیوست می‌باشد: 1️⃣ بخش اصلی دربردارنده: 🔹 كلیات 🔹 مدخل‌گزینی اصطلاحات و مدخل‌گزینی اَعلام 🔹 گزینش منابع 🔹 نگارش مقالات دائرة‌المعارفی 🔹 تنظیم ارجاعات و کتابنامه 🔹 ویرایش نگارشی 🔹 ویرایش فنی ـ صوری است 2️⃣ بخش دوم شامل: 🔸 شیوه‌نامه تنظیم اصطلاح‌نامه 🔸 شیوه‌نامه پرونده علمی 🌐 متن كامل مصاحبه👇👇👇 🌐 https://iki.ac.ir/node/4933 🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 🌿🌺🌿🌸🌿🌼🌿 🌐 🔰 @daeratolmaaref
📚 كتاب سه جلدی «کتابشناسی تفصیلی عرفان اسلامی» به همت مركز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه امام خمینی(ره) منتشر شد. ✅ در این كتاب به معرفي بيش از ۱۲۶۳ کتاب و مقاله از کتابخانه‌های مختلف پرداخته‌ شده است. ✅ در مجموعه کتاب‌شناسی‌های تفصيلی علوم عقلی مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف بيش از بيست هزار عنوان کتاب و مقاله معرفی شده است. 🌐 اطلاعات بیشتر در 👇👇👇 🌐 https://iki.ac.ir/node/4934 🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 🌿🌼🌿🌺🌿🌼🌿 🌐 🔰 @daeratolmaaref
انا لله و انا اليه راجعون 🔳 اطلاع يافتيم استاد گرامی، محقق متخلق و سالک زاهد جناب آقاى محسن بيدارفر رحمة الله عليه، دعوت حق را لبيک گفته و به ديار باقي شتافته است. آن مرحوم که در ایام غربت حکمت اسلامی، آثار فراوانی از صحف قرآنی متون کلامی فلسفی و عرفانی را تحقیق، تتبع، احیا، تصحیح و نشر داد تا علاقمندان علوم عقلی اسلامی از این گنجینه کم نظیر بی بهره نمانند و این آثار به فراموشی سپرده نشود؛ بدون هيچ چشمداشتي بهره‌مندي از آثارش را به شکل اسکن تصاوير در اختيار مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي گذاشته بودند. روحش شاد و ان‌شاءالله با اولياءالله محشور باشد. 🏴 🌐 🔰 @daeratolmaaref
🔲 حضرت ابراهیم عليه‌ السلام به‌عنوان دومین پیامبر اولوالعزم در میان قوم بت‌پرست و اجرام‌پرست خود، به تبیین اصل مهم توحید پرداختند. ایشان در احتجاجات خود از برهان، جدل و موعظه بهره گرفته‌اند. آنچه در احتجاجات ایشان درخور توجه است، پرهیز از سخنان بی‌منطق و استفاده از شیوه‌های منطقی است که تنها در پرتو دانش، بینش و یقین، دعوت به توحید مى‌کند، نه براساس پندارها، خرافات، بافته‌هاى میان‌تهى و وعده‌هاى غیرعملى. ازاین‌رو، به ‌کارگیری برهان در سیره احتجاجی حضرت مورد توجه بوده است. این پژوهش با روش کتابخانه‌ای و با مرور آیات قرآن کریم به این پرسش پاسخ داده است که چگونه حضرت ابراهیم عليه السلام براهین منطقی را در احتجاجات توحیدی به‌کار بسته است؟ بنابر مطالعات انجام‌شده، می‌توان به احتجاجاتی که در آن از قیاس استثنایی و اقترانی در اثبات توحید بهره گرفته شده است، اشاره کرد. 🔰🔰🔰🔰🔰 متن کامل: دوفصلنامه «معارف منطقي»، سال هفتم، شماره دوم، پياپي ۱۲، بهار و تابستان ۱۳۹۹، ص ۸۳، مقاله «تبيين براهين (علیه‌السلام) در بر مبنای قرآن کريم.» ┈┈•••✾•🍃🌸🍃•✾•••┈┈ 🌐 🔰 @daeratolmaaref
🔲 دلالت لفظی تقسيمات گوناگوني دارد. براساس دیدگاه برگزیده، این دسته‌بندي‌ها را مي‌توان در نظامي جامع گنجاند یا به تقسيمي جامع برگرداند. 🔷 اكنون این پرسش دشوار دربرابر ماست: ☑️ رابطه لوازم با دلالت چیست؟ ☑️ اصولاً آیا رابطه‌ای میان آن‌ها تحقق دارد؟ ☑️ اگر پاسخ مثبت است، این رابطه یا پیوند چگونه ظهور می‌یابد؟ ☑️ آیا می‌توان دلالت التزامی را به لزوم در اصطلاح لوازم تفسیر کرد؟ 👈🏼 برای دستیابی به پاسخی درخور، به منبع زير مراجعه نماييد: 📔 دوفصلنامه علمي ـ پژوهشي «»، سال هفتم، شماره دوم، پياپي ۱۲، بهار و تابستان ۱۳۹۹، مقاله «منطق گفتمان عقلايي در ساحت متون: ؛ طبقه‌بندی، معضلات و پیامد، ص ۵۹» ✍🏽 تأليف استاد محمد حسين‌زاده يزدي ┈┈•••✾•🍃🌺🍃•✾•••┈┈ 🌐 🔰 @daeratolmaaref