eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
14.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 احیاگر دین

🔹 قرآن کریم است و تفسیر این قانون اساسی به عهده اهل بیت است. وجود مبارک ـ قرآن را نجات داد، ـ کلام را نجات داد، ـ اصول را نجات داد، ـ فقه را نجات داد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠
 احیاگر دین

🔹 بعد از استقرار حکومت اموی، اینها دست به چندین خلاف زدند؛ ـ هم مشکلات ایجاد کردند ـ هم مشکلات ایجاد کردند ـ هم مشکلات ایجاد کردند ـ هم مشکلات ایجاد کردند و وجود مبارک به تنهایی باید این مشکلات را حل می ‌کرد. 🔹 قرآن کریم است و تفسیر این قانون اساسی به عهده اهل بیت است. اینها اهل بیت را منزوی کردند، خود به جای اهل بیت نشستند، شدند ، شدند مفسّر قرآن! این همان تفسیر قرآن به رأی است. 🔹 وقتی این ریشه اصلی، این قانون اساسی و این عنصر محوری دین، به دست دگراندیشان اموی و مروانی افتاد، از تفسیر به کلام سرایت کرد و این به کلام رسید، لذا ـ مسئله پیدا شد، ـ مسئله پیدا شد، ـ مسئله پیدا شد. 🔹 این گروه‌های مفوّضه و مجبّره و مرجئه، هر کدام برای دین آفتی بودند! وقتی کلام آسیب ببیند، اصول فقه و فقه هم از این آفت مصون نیستند؛ لذا مسئله در اصول فقه پیدا شد، مسئله قیاس در فقه پیدا شد. ◀️ وجود مبارک امام باقر اول قرآن را نجات داد، بعد کلام را نجات داد، بعد اصول را نجات داد، بعد فقه را نجات داد، بعد مسائل فکری دیگر را نجات داد. 👈 وجود مبارک امام باقر، و همه این حوزه‌ ها را درست کرد. امام باقر، سهم عظیمی دارد؛ او و فرزند بزرگوارش سهم عظیمی دارند! گاهی از این امام پنجم و امام ششم (سلام الله علیهما) به عنوان «باقرَین» یاد می ‌کنند، گاهی به عنوان «صادقَین» یاد می ‌کنند؛ اینها نجات دادند و الآن ما در کنار سفره اینها نشسته‌ ایم. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1382/06/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی: اين ماه پربركت رجب اذكاری دارد ادعيه‌ ای دارد، مبادا از شما بزرگواران حوزوی طلبه‌ ای باشد و به فيض اين ماه رجب موفق نباشد و لو فی الجمله، اگر بالجمله توفيقش نصيبش نشد فی الجمله؛ آن اَذكاری كه دارد همين كه بين درس و محل زندگی رفت و آمد مي‌كند آن اَذكار را بگويد. ۱۳۷۸/۷/٢٣ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آيت الله العظمی جوادی آملی: شهيد به احوال مردم از راه خبر گزارشگران الهی آگاهی می يابد و همچنين به اوضاع برزخ و قيامت علم حضوری دارد و به طور مستمرّ كه از فعل مضارع (يَستَبشِرونَ) استفاده می شود استبشار می كند؛ يعنی نشاط از راه بشارت می طلبد تا مسرور گردد و خداوند يا مدبّران الهی حال رهپويان ملحق نشده را به شهدا بشارت می دهند و آن ها خوشحال می شوند.  شهيد بی آنكه غافل و بی اطلاع باشد از اين دنيا به نشئه ديگر می رود، از اين رو به امور دنيا آگاه است و از آنجا خبر مسرّت بخش دريافت می كند: شهدا حال مؤمنان سالك و  را از خداوند چنين تلقّی می كنند و با آن خواستار سرورند و خوشحال می شوند:«ألاّخَوفٌ عَلَيهِم ولاهُم يَحزَنون» پس شهيد وقايع عالم برزخ را می بيند؛ ولی از امور دنيا هم غافل نيست. تسنیم ج۱۶ ص۲۸۷ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
هم نشینی با فرشتگان «حمران بن اعين»، شاگرد برجسته‌ امام باقر (عليه السلام) از محضر آن امام همام مي پرسد: چگونه است كه در حضور شما، قلب هاي ما نرم وآرام و نفس ما نسبت به دنيا فراموشكار و آنچه ديگران دارند براي ما بي مقدار است. اما وقتي از محضر شما خارج مي شويم و با مردمان و تاجران و... مي نشينيم، دوباره به دام دوستي دنيا مي افتيم؟   (سلام الله عليه) ابتدا پاسخ مي دهند كه اين از احوال قلب است كه گاهی سخت است و گاهی نرم: «إنّما هي القلوب مرّةً تصعب ومرّة تسهل». سپس ادامه مي دهند كه شبيه اين سخن را اصحاب رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) در محضر ايشان مطرح كردند و عرضه داشتند كه: «يا رسول اللّه نخاف علينا النّفاق» يعني ما از خطر نفاق نسبت به خود، بيمناك ايم. پيامبر پرسيدند: چرا؟ «ولِمَ تخافون ذلك» اصحاب، پاسخ گفتند كه محضر شما ياد خداي سبحان را همواره در ما زنده نگه مي دارد و ترغيب به فضيلت ها و ترس از آلودگي و نيز زهد و فراموشي نسبت به دنيا وجودمان را مالامال مي كند، تا هنگامي كه در حضور شماييم گويي آخرت و بهشت و دوزخ را با چشم خويش مي بينيم. اما پس از خروج از محضر شما و ورود به خانه هاي خود و هم نشيني با خانواده، نزديك است كه آن همه روحانيت و شهود ملكوتي را يكباره از دست بدهيم. آيا شما نيز از اين كه اين حالت ما نفاق باشد، نگران هستيد پيامبر "صلی الله علیه و آله و سلم"، نخست در اين مورد، نفاق را منتفي دانسته و آن تغيير حالت را گام هاي شيطان براي ترغيب مؤمنان به دنيا شمردند و فرمودند: «كلاّ إنّ هذه خطوات الشّيطان فيرغّبكم في الدّنيا». آنگاه به مسئله‌ هم نشيني با فرشتگان اشاره كرده و فرمودند: به خدا سوگند اگر آن حالت خويش را كه بيان كرديد، نگه مي داشتيد و بر آن صفات ملكوتي و از خويش مي نموديد، چنان اوج مي گرفتيد كه فرشته هاي خداوند با شما مصافحه مي كردند و در زمين چنان سبك بال مي گشتيد كه بر سطح درياها پا مي گذاشتيد و به سلامت مي گذشتيد: «واللّه لو تدومون علي الحالة الّتي وصفتم أَنفسكم بها لصافحتكم الملائكة ومشيتم علي الماء... ».  پس انس با فرشتگان و هم نشيني و مصافحه با آنان، كاری است شدني و كم نيستند كسانی كه درخواب يا بيداري با فرشتگان مأنوس بوده اند و قرآن كريم اين راه را با بيان آداب وسنن فرشتگان، هموار و انسان را براي پيمودن آن ترغيب و ياری مي فرمايد. صورت و سیرت انسان در قرآن ص۲۰۶،۲۰۷ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله جوادی آملی.mp3
2.91M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «امشب كه ليلةالرغائب است رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم، هم به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ رغبت يعني ميل كنيم نه آرزو, ليلةالرغائب به معنای شب آرزوها نيست، شب رغبت‌ها و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست آن انجذاب و گرايش و ميل و شوق را مي‌گويند رغبت، در برابر رهبت، خدای سبحان جنّاتی دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده است و برای روح ما هم بهشتی دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است...» درس اخلاق ٩٢/٢/٢۶ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
18.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی: "داشتن استاد خوب نعمت است، داشتن شاگرد خوب نعمت است،داشتن هم بحث خوب نعمت است، داشتن هم‌حجره خوب و رفیق خوب نعمت است ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ مگر می ‌شود انسان یك رفیق خوبی، هم ‌بحث خوبی، شاگرد خوبی، استاد خوبی، كتاب خوبی نصیب او بشود و نباشد؟!..." درس اخلاق ٩٣/٢/١٨ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
🏴مراسم سوگواری به مناسبت فرا رسیدن شهادت حضرت امام هادی سلام الله علیه زمان :شنبه ۱۵ دی ماه ساعت: ۱۰:٣۰ صبح مکان: قم، خیابان شهداء(صفائیه)، کوچه ۱۹ دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
j-4250 1403-10-12 akhlagh ss.mp3
9.47M
🎙درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 تاریخ: 1403/10/12 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام هادی "سلام الله علیه"، به اطلاع می رساند درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی فردا شنبه ۱۵ دی ماه برگزار نمی‌گردد. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی "شرح حدیثی از امام هادی سلام الله علیه" خطبه های نماز جمعه ۷۲/٩/٢۶ سلام الله علیه 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🏴مراسم سوگواری به مناسبت فرا رسیدن شهادت حضرت امام هادی سلام الله علیه زمان :شنبه ۱۵ دی ماه ساعت: ۱۰:٣۰ صبح مکان: قم، خیابان شهداء(صفائیه)، کوچه ۱۹ دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حسن بن مسعود میگوید: در حالی خدمت امام هادی سلام الله علیه رسیدم که انگشتم خراشیده بود و شانه ام بر اثر برخورد با سواره ای آسیب دیده بود و در میان جمعیتی نیز وارد شده بودم که به سبب ازدحام قسمتی از لباسم پاره شده بود؛ پس گفتم: ای روز! چه شومی! خدا شرت را از من بگرداند. آن امام سلام الله علیه به من فرمود: ای حسن تو نیز که با ما رفت و آمد داری، گناهت را به گردن بی گناه می اندازی؟ حسن گوید [پس از این تذکر امام] به خود آمدم و به خطایم پی بردم؛ پس گفتم: ای مولای من از خدا آمرزش می طلبم. امام فرمود: ای حسن! روزگار را چه گناهی است که شما هرگاه در آن به سزای کردار خود میرسید آن را شوم می شمارید؟ حسن گفت: برای همیشه از خدا پوزش میطلبم و این توبه من است ای پسر رسول خدا! امام هادی سلام الله علیه فرمود: به خدا سوگند [ شوم دانستن روزگار] سودتان نبخشد؛ بلکه خدا به سبب سرزنشتان از روزگار با اینکه بر آن مذمتی نیست، کیفرتان می کند. ای حسن! آیا نمیدانی که ثواب دهنده و کیفر دهنده و پاداش دهنده بـرای هــر کاری زود یا دیر [در دنیا و آخرت] خداست؟ گفتم ای آقایم! چرا. فرمود:[این عمل را] تکرار نکن و برای روزگار هیچ اثری در حکم خدا قرار مده. حسن گفت :باشد ای سرور من! [تحف العقول ص۴۸۲. ۴۸۳] خلاصه آنکه:۱.زمان ظرف رخدادهای تاریخی است.۲.چیزهایی که در زمان انجام می‌گیرد، گاهی موجب کامروایی بعضی و ناکامی برخی هست. ۳.گاهی یک رخداد دو چهره دارد و گاهی دو رخداد متفاوت نسبت به دو نفر تأثیر گوناگون دارند؛ بنابراین نمی‌توان ظرف را نحس(ناخوشایند) دانست؛ چنان که نمی‌توان آن را سعد(خوشایند) پنداشت.۴.جریان قمر در برج عقرب و مانند آن از اوقات ویژه راجع به نحس و سعد خود زمان نیست و تشریح آن از حوصله بحث کنونی بیرون است. [مفاتیح الحیاة ص ۵۵۳] 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
22.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی: «شرح بخشی از دعای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در ماه رجب» درس اخلاق ۹۳/٢/١٨ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امام اميرالمؤمنين (سلام الله علیه) مي فرمايد: «أعضاؤكم شهوده وجوارحكم جنوده وضمائركم عيونه وخلواتكم عيانه»[۱] بدانيد كه اعضا و جوارح شما، سربازان خدای سبحان است كه اگر بخواهد انسان را بگيرد با استفاده از همين سربازانِ درونی، اقدام مي كند و بدون ياری جستن از عامل های بيرونی، هر كسی را با دست و پا يا فكر و انديشه‌ خود او مي گيرد، چنانكه مؤمنان را گاه بی استفاده از نيروهای بيرونی و تنها با قدم يا قلمِ خود آنان حفاظت می‌نماید. [۱]نهج‌البلاغه خطبه ۱۹۹ صورت و سیرت انسان در قرآن ص۳۲۰ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
14.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی: «ماه رجب، ماه درخواست ظرفيت است...» درس اخلاق ۹۳/٢/١۱ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
معيار شرافت و عزت در بيان امام سجاد(عليه السلام) آیت الله العظمی جوادی آملی: عرض مي‌كند: «واعصِمنی مِن ان اظنَّ بذي عدمٍ خساسة او اظنّ بصاحب ثروة فضلاً فان الشريفَ مَن شرّفَتْهُ طاعتک و العزيزَ مَن اعزَّتْهُ عبادتُک»؛ عرض كرد خدايا آن توفيق را به من بده كه من از نظر درك به جايی برسم كه اگر كسی ندارد و فقير است او را پست ندانم؛ «واعصِمني من ان اظنَّ بذي عدم خساسة او اظنّ بصاحب ثروة فضلاً»؛ مبادا اگر كسی چيزدار است من او را برتر بدانم و اگر كسی تهيدست و بی چيز است او را فروتر بپندارم اين چنين نباشد. كم است آن انسانی كه اگر كسی بخواهد بيايد چيزی به او بدهد و كسی بيايد بخواهد چيزی از او بگيرد برای او يكسان باشد! در جوامع روايی آمده؛ فرمودند اگر خواستيد ببينيد اهل دنياييد يا اهل آخرت اگر كسی آمد چيزی به شما بدهد خوشحال‌تريد يا خواست چيزی از شما بگيرد؟ اگر كسی آمد چيزي خواست به شما بدهد در آن حال خوشحال‌تريد بدانيد اهل دنياييد ـ اين ميزانها را در نهان ما تعبيه كرده‌اند ـ اگر كسی آمد چيزی از شما خواست و شما آن وقت خوشحال‌ تريد بدانيد اهل آخرتيد. عرض کرد توفيقی به من بده كه من اگر كسی چيز ندارد او را پست ندانم و اگر كسی وضع مالی‌اش خوب است او را شريف ندانم، برای اينكه معيار شرف و كرامت بندگی توست. ۷۵/٣/٢۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
انفاق مايه فراوانی روزی  انفاق همانند هَرَس كردن درخت است كه به ظاهر از آن كاسته مي‌شود؛ ولی در پی اين كاستن رشد است. انفاق بر روزی انفاق كننده مي‌افزايد، چنان كه حضرت امام صادق(سلام الله علیه) فرمود: هر كه بداند جای مال بخشيده شده پر مي‌شود و انفاق بر روزی مي‌افزايد، بيشتر مي‌بخشد: «من أيقن بالخلف، جاد بالعطية».[۱]  به فرموده رسول خدا(صلّی الله عليه وآله وسلّم) سخاوت درختی است در بهشت كه شاخه‌ های آن در دنيا در دست سخاوتمندان است و پيوند با اين شاخه‌ها آنان را به بهشت مي‌كشاند: «إنّ السخاء شجرة من أشجار الجنّة لها أغصان متدلّية في‌الدنيا [فمن كان سخيّاً تعلّق بغصن من أغصانها فساقه ذلك الغصن إلي‌الجنة] ».[۲]  اين روايت بسيار لطيف، سخاوت را درخت طوبا مي‌شناساند كه انسان را بهشتی مي‌كند. [١] من لا يحضره الفقيه، ج۴ ص۴۱۶ [۲]الأمالی شیخ طوسی ص۴۷۵ تسنیم ج۹ ص۶۷۰ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی: «حوزه های علميه در فضای فرهنگی سياسی دوران حكومت رضاخان در بدترين شرايط بودند. رضاخان همچون آتاتورک از سوی بيگانگان مأموريت داشت كه مردم را شست و شوی مغزی دهد و مروّج بی‌دینی در كشور باشد. از اين رو، ضربه های شديدی بر جامعه‌ی مذهبی آن زمان وارد آورد و اذيت و آزار فراوانی را بر افراد متدين و مسلمان روا داشت؛ به گونه ای كه در عصر او مساجد به صورت انبار كاه و كنف درآمد و نمازهای جمعه و جماعت تعطيل شد و حسينيه ها، تكايا و سقاخانه ها تخريب يا تعطيل و نيز روحانيت از نشر معارف منع شدند. در آن دوران، زنان حقّ داشتن حجاب نداشتند و از حقوق ابتدايی خود يعنی پايبندی به امور ابتدايی اعتقادات، محروم بودند.به یاد دارم آن‌ها از ترس کشف حجاب سعی می‌کردند از خانه بیرون نیایند.» کتاب مهر استاد ص۲۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: «ما وقتی بيرون از نماز هر چه را خواستيم ديديم، شنيديم، گفتيم، خنديديم و همه اينها را به دل سپرديم،این مصالح ساختمانی شيطنت را به شيطان داديم،بیرون نماز که داریم حرف های او را انجام مي‌دهيم، درون نماز او شروع مي‌كند از اين مصالح ساختمانی هر چه دلش بخواهد می‌کند، یک وقت انسان به "السلام علیکم" می‌رسد می‌بیند چیزی از نماز يادش نيست.اگر كسی را مواظب باشد در درون نماز توفيق حضور قلب را دارد.» درس تفسیر سوره نور جلسه ۳۵ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
معرفی کتاب الصوم و الاعتکاف تألیف آیت الله العظمی جوادی آملی: کتاب دو جلدی الصوم و الاعتكاف از دیگر تقریرات درس فقه مرحوم آیت‌الله سید محمد یزدی است که به بررسی مسائل فقهی روزه و اعتکاف می‌پردازد. جلد اول از آغاز کتاب صوم تا پایان فصل مربوط به افرادی است که روزه آن‌‌‌‌‌‌‌ها صحیح (من یصح منه الصوم) است و جلد دوم از بحث اقسام روزه تا پایان مباحث روزه و تمام کتاب اعتکاف را در بر دارد. تاریخ آغاز کتاب الصوم مشخص نیست اما تاریخ آغاز بحث اعتکاف ۲۴ رجب ۱۳۷۹ قمری بوده است. نکتۀ دیگر اینکه چند فرع آخر کتاب اعتکاف در تقریر شرح نشده است و این کتاب در سال ۱۳۹۷ (۱۴۳۹ ق) برای اولین بار توسط دار الاسراء منتشر شده است. 🌐http://Nashresra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
برنامه دروس آیت الله العظمی جوادی آملی : درس خارج فقه(ادامه قضا و شهادت) : شنبه الی سه شنبه، ساعت 9 صبح درس اخلاق(شرح نهج البلاغه) : چهارشنبه ها ساعت 9 صبح مکان برگزاری دروس: مسجد اعظم قم دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli ↙️ لینک شرکت در درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
خطر اعتياد به نادانسته سخن گفتن آيت الله العظمی جوادی آملی: شيطان پس از آنكه كسی را به سوء و فحشا واداشت، به او دستور مي‌دهد تا چيزی را كه نمي‌داند به خداوند نسبت دهد:«إنَّما يَأمُرُكُم بِالسُّوءِ والفَحشاءِ وأن تَقولوا عَلَي اللّهِ ما لاتَعلَمون» و چنين نسبتي، تشريع و بدعت و از بزرگ‌ترين گناهان و با علم و عمد در حد كفر است. از اينجا راز تأكيد و اصرار قرآن‌كريم بر ضرورت تنظيم سيره انسان به نحوی كه جاهلانه سخن نگويد، روشن مي‌شود، زيرا آنگاه كه انسان را به اين ادب دينی مؤدب كرد مي‌تواند خطر جاهلانه سخن گفتن در مسائل دينی را به او بياموزد.  بر همين اساس، اساتيد و علمای ربانی در بيان برنامه و مواد و مبانی عالم شدن، با استفاده از حديثي از حضرت رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) مي‌گفتند: انسان با داشتن سه نوع سرمايه عالم مي‌شود. سرمايه ، قرآن‌ كريم است. سنّت اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) و گفتن «لاأدري» و «نمي‌دانم» است[۱]؛ يعنی بداند كه نمي‌داند. ثقلين، يعني قرآن و عترت(عليهم السلام)، مبادي فاعلي و به تعبيري ديگر منابع علم هستند و مبدأ قابلی آن اين است كه شخص بداند كه نمي‌داند و تا چيزی را نداند آن را نگويد. اگر كسی خود را دانا پنداشت، از كتاب و سنت استفاده نمي‌كند؛ اما چنانچه بداند كه نمي‌داند خود را نيازمند به بهره‌گيری از آن دو مي‌بيند.  اگر كسی كرد جاهلانه سخن بگويد، يعنی در مطلب عقلی چيزی را كه نمي‌داند بگويد يا بنگارد، و در مطلب نقلی چيزي را كه سند ندارد بازگو كند، هرچند ابتدا تنها در مسائلِ عادی چنين عمل كند، ليكن به تدريج عادت مي‌كند در مسائل اعتقادی و دينی نيز چيزی را كه نمي‌داند به خدا و پيامبر او(صلّي الله عليه وآله وسلّم) نسبت دهد. [۱]نهج الفصاحه ج۲ ص۶۷۰ تسنیم ج۸ ص۵۲۶،۵۲۷ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli