eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
sahifeh09_p2.pdf
160K
💠 متن حضرت آیت الله العظمی 🔹 سیری در جلسه نهم ▪️ تاریخ: 1371/04/20 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
حضرت آیت الله العظمی مساله6: درصورت احتمال زوال برخی از شرایط صحت تقلید،یا احتمال عوض شدن فتوای مرجع،می توان به فتوای سابق او عمل کرد و جستجو لازم نیست؛چنانچه بعدا ثابت شود که فتوای مرجع تقلید یا شرایط او عوض شده بود،باید نسبت به گذشته،مطابق فتوای جدید یا فتوای مرجع جدید عمل کند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅تفاوت خوف و خشيّت 🔸وجود مبارك پيغمبر اسلام(صلّي الله عليه و آله و سلّم) و انبياء(عليهم السلام) عموماً اين‌طورند كه در تبليغ رسالت از هيچ كسي خشيتي ندارند (الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلاَ يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ)... 🔸خشيّت آن تأثّر قلبي است كه بداند اين شخص يا اين شيء منشأ اثر است. 🔸از مار و عقرب خوف دارند، نه خشيّت! 🔸آن‌كه مؤثر حقيقي است خداي سبحان است. 🔸فرمود مبلّغان الهي فقط از خدا خشيّت دارند و از احدي خشيّت ندارند ... 🔸نكته اساسي اين است كه آيا انبياء اصلاً خشيّت ندارند يا در كارهاي تبليغي خشيّت ندارند؟ چون در اينجا اينها را در تبليغ داراي خشيّت توحيدي معرفي كرده است. 🔸پاسخش اين است كه كارهاي انبياء -چه قولشان، چه فعلشان، چه تقريرشان- حجّت است، مي‌شود تبليغ ... 🔸كارهاي اينها حجّت است؛ يا حجّت بر وجوب است يا حجّت بر جواز است؛ سهو و نسيان كه ندارند، خطا و خطيئه كه ندارند، مي‌شود حجت الهي... 🔸بنابراين نمي‌شود گفت اينها مثل مبلّغان عادي‌اند كه كارهاي فراواني دارند تبليغ هم دارند، اينها در تبليغ خشيّت ندارند، خير! 🔸اينها در هيچ كار از غير خدا خشيّت ندارند، براي اينكه جميع كارهايشان تبليغي است. 🔸بر اساس إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، همه شؤون اينها تبليغ الهي است مي‌شود حجت خدا ... ◀️پرسش: در آيات ديگر به انبياء خوف نسبت داده مي‌شود مثلاً درباره حضرت موسي فرمود: خَائِفاً يَتَرقَّب 🔸پاسخ: خوف است؛ خوف چيز خوبي است نه خشيت! 🔸آدم وقتي مار و عقرب را مي‌بيند بايد كنار برود، اتومبيل به سرعت مي‌آيد بايد كنار برود، سيل و آتش است بايد خوف داشته باشد. 🔸خوف، ترتيب اثر عملي است اما خشيّت، تأثّر قلبي است يعني غير او را مؤثّر بداند. 🔸آتش كه مؤثر نيست، آب كه مؤثر نيست، سيل كه مؤثر نيست، آن‌كه «بيده الإحياء و الإماته» كه «هو الله» است او مؤثر است. 🔸خوف، ترتيب اثر عملي است كه هر عاقلي بايد اين كار را انجام بدهد. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 39 الی 44 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
sahifeh10_p2.pdf
175.9K
💠 متن حضرت آیت الله العظمی 🔹 سیری در جلسه دهم ▪️ تاریخ: 1371/04/21 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
sahifeh_10.mp3
7.63M
💠 صوت حضرت آیت الله العظمی 🔹 سیری در جلسه دهم ▪️ تاریخ: 1371/04/21 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
حضرت آیت الله العظمی مساله شماره7: اگر مرجع تقلید در مساله ای فتوا دهد،مقلّد او نمی تواند به فتوای مجتهد دیگرعمل کند؛ولی اگر فتوا ندهد،بلکه احتیاط کند،مثل اینکه بگوید«احتیاط،آن است فلان طور عمل شود»،مقلد او او می تواند به فتوای مجتهد دیگر-که دیگر مجتهدان از او اعلم نیستند-عمل کند؛همچنین است اگر مرجع تقلید بگوید«محلّ تأمل»یا«مورد اشکال»است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مساله8. اگر مرجع تقلیدی در یک مساله ای فتوا دهد و پیش از آن یا پس از آن احتیاط کند،مثلاً بفرماید«نماز جمعه در روز جمعه کافی است و احتیاطاً چهار رکعت ظهر را هم بخواند»- آن را احتیاط مستحب گوید_مقلد او نمی تواند به فتوای مرجع دیگری عمل کند؛مگر آنکه فتوای مرجع دیگر به احتیاط نزدیکتر باشد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
◀️ قلب سلیم محل محبت خدا 🔰 قرآن مهم ترین راه نزاهت روح را سلامت دل از محبت غیر خدا می داند و می فرماید: تنها کسانی در قیامت از گزند عذاب آن روز مصون اند که با قلب سالم وارد صحنه قیامت شوند: «یوم لا ینفع مال و لا بنون * الا من اتی الله بقلب سلیم». در قیامت معلوم می شود که نه تنها مال و فرزند، بلکه غیر از قلب سلیم و مطّهر از غبار ماسوا هیچ چیزی نافع نیست. 🔰 درباره ابراهیم خلیل (ع) نیز می فرماید: «اذ جاء ربّه بقلب سلیم» و قلب سلیم قلبی است که به تعبیر برخی روایات، محبت هیچ کس جز خدا در آن نباشد: «القلب السلیم الذی یلقی ربّه و لیس فیه احد سواه»، پس معیار سلامت قلب، تنها محبت خداست. 🔰 راهی که پیمایش آن، مایه تزکیه نفس و نزاهت روح است و انصراف از آن، مایه تیرگی روح می گردد، قطع علایق از ماسوای خداست. جمع بین محبت یا تعلق به غیر خدا و میان نزاهت روح، میسور و ممکن نیست، زیرا هر علاقه ای که به غیر خدا باشد، غباری بر روح است و جان غبارآلود، راهی به حریم خدا ندارد. 📚 برگرفته از کتاب دانش و روش بندگی ص 220 حضرت آیت الله العظمی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مساله9. تقلید مجتهد متوفّا در ابتدا جایز نیست؛ولی بقای بر تقلید میّت ، اشکال ندارد و بقای بر تقلید مجتهد میّت باید به فتوای مجتهد مطلق زنده باشد؛ خواه فرد به آن عمل کرده باشد یا نه.اگر مجتهد متوفّا اعلم باشد،بقای بر تقلید او احتیاطاً واجب است و اگر مجتهد زنده اعلم باشد عدول از مجتهد متوفا به مرجع زنده،واجب است @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ارتزاق حوزه‌ها از وجوهات شرعی با اصل نفی خشیّت در تبلیغ تعارض ندارد؟ ◀️پرسش: آیا ارتزاق حوزه‌ها از خمس، با اصل نفی خشیّت در تبلیغ(الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلاَ یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ) تعارض ندارد؟ 🔸پاسخ: فرمود خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ 🔸در سوره مبارکه «توبه» به وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود اینها وقتی مالشان را ندادند ناپاک‌اند ... فرمود اینها ناپاک‌اند باید وجوه را بدهند تا پاک بشوند. 🔸اگر کسی روحانی است اگر هم گرفته برای تطهیر مردم است و اگر کسی معتقد نباشد که خُب، راه دیگری دارد؛ ولی اگر معتقد بود به خدا و قیامت باید بداند که اگر وجوه شرعیه خود را نداد ناپاک است. 🔸و اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ تبلیغش تبلیغ الهی نبود یا وجوه را گرفت در غیر راه صرف کرد، بله این اشکال وارد است وگرنه این حقّ خودش را می‌گیرد نه حقّ دیگری را! 🔸خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ یعنی «صدقة مطهّرة» قبلاً اینها آلوده‌اند، آن‌که ـ معاذ الله ـ باور نکرده گرفتار وَشَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلاَدِ می‌شود. 🔸آن‌که باور کرده می‌گوید برای اینکه من از رجس و رجز بپرهیزم که خدا امر کرد فرمود وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ، من باید بپرهیزم، با حوزه‌ها رابطه صمیمی برقرار می‌کنم. 🔸آن وقت اینها در کنار سفره خدا نشستند نه در کنار سفره مردم! 🔸ما که دیگر بیش از یک قانون نداریم، این قانون به ما می‌گوید خدای سبحان حقوقی را مشخص کرده است، مردم احکامشان را باید از حوزه‌ها یاد بگیرند، علومشان را باید از حوزه‌ها یاد بگیرند، یک عدّه باید بیایند حوزه و معارف الهی را یاد بگیرند لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ 🔸اگر این‌چنین است هم مردم وظیفه‌شان را انجام می‌دهند، هم حوزویان وظیفه‌شان را انجام می‌دهند، منتها اگر کسی به مسائل الهی آشنا باشد با آزادی دارد زندگی می‌کند ... 🔸خدای سبحان می‌داند در موقع حسابرسی چه کسی تبلیغش الهی بود چه کسی تبلیغش الهی نبود. 🔸در خود روایاتِ نماز جماعت ملاحظه فرمودید؛ آنجا دارد اگر کسی بین خود و خدای خودش گناهی دارد که جزء مطالبه الهی است هنوز آن گناه را برطرف نکرده جلو نایستد!؛ خُب این هم هست، لِمَ تَقُولُونَ مَا لاَ تَفْعَلُونَ هم هست. 🔸از این طرف به واعظ غیر متّعظ دستور می‌دهد، از این طرف به امام جماعت غیر عادل دستور می‌دهد، همه اینها را گفته، از آن طرف به مردم هم گفته حقوق مسلّم حوزویان را باید بپردازید. 🔸برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 39 الی 44 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
 سالروز ولادت با سعادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان فرصت مغتنمی است جهت کسب فیض و بهره مندی از سخن بزرگان دین در خصوص اهمیت دوران جوانی. از این رو بنا داریم تا از رهنمودهای ارزشمند حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که در جلسات متعددی نسبت به اهمیت دوران جوانی متذکر شده اند، بهره مند گردیم: ایشان درکتاب گرانسنگ مفاتیح الحیات خود در رابطه با اهميت جايگاه جوانان در روایات و ثمرۀ مشورت با آنان چنین آورده اند: امام صادق(علیه السلام) به ابوجعفر أحول پس از بازگشت وي از بصره فرمود: استقبال مردم را نسبت به امر امامت و پذيرش آن، چگونه يافته‌اي؟ گفت: سوگند به خدا آنان اندک‌اند، آنچه خواستند انجام دادند... امام فرمود: به جوانان بپرداز، زيرا آنان به هر کار خيري شتابنده‌ترند. امام علي(علیه السلام)فرمود: هرگاه در امري که بر تو عارض شده است نيازمند به مشورت بودي ابتدا با جوانان مشورت کن زيرا که آن‌ها تيز هوش‌ترند و سريعتر حدس مي‌زنند سپس آن‌ را به انديشه پيران و بزرگان واگذار کن تا عاقبت آنرا شناسايي کنند و انتخاب نيکو نمايند زيرا تجربه آن‌ها بيشتر است. آیت الله العظمی جوادی آملی جوانان را به پاسخگو بودن نسبت به گذرای عمر خود تذکر دادند و ابراز داشتند: در مكتب دين، انسان در برابر تمام لحظات زندگي مسؤول است و از اولين پرسش‏ هاي بعد از مرگ اين است كه جواني و عمرت را در چه راهي صرف كردي. اگر كسي كاهلي كرد يا كار سودمندي براي جاه‏ طلبي و مقام‏ خواهي انجام داد، نه به قصد تقرب به خدا، چنين انساني مسؤول خواهد بود و كيفر خاص خويش را مي‏ يابد.  وبالعکس اگردر مسیر درست گام بردارد چون حمران‏ بن اعين خواهد شد که امام ششم (سلام‏ الله عليه) در مورد وی فرمود: من و پدرم شفيع خوبي براي حمران‏ بن اعين هستيم؛ زيرا دست او را مي‏ گيريم، رها نمي‏ كنيم تا با ما وارد بهشت شود. حمران‏ بن اعين جواني عادي بود كه از علما شد و به اين مقام رسيد. اين طور نيست كه انسان بگويد: رسيدن به مقام اوليا دشوار است. روز قيامت معلوم مي‏ شود كه راه باز بود و نرفتيم.  صاحب تفسیر تسنیم، جوانی و خطرات پیش روی آن را یادآور شدند و مرقوم داشتند: تبليغ سوء، آموزش بد، رفتار ناهنجار و بي‏بند و باري چون نيش پشهٴ آلوده و نفوذ ميكروب سمّي است كه سريع التأثير و بطي‏ء الزوال است. مثلا ً شكستن سر در يك لحظه است، ولي درمان آن به درازا مي‏ كشد يا هبوط از قلهٴ بلندْ يك آنْ است، ليكن صعود به آن در مدت مديد است.شبههٴ علمي يا شهوت عملي نسبت به جوانِ كم تجربه سريعاً اثر مي‏ گذارد، ولي برطرف نمودن آن سهل نيست.  ایشان در به تبیین جهت دهی نیروی آزاد شدۀ جوانان و توجه به مدیریت صحیح آن اشاره کردند و اذعان داشتند:  جوان بايد بداند كه يك نيروي آزادشده دارد لكن اين نيروي آزادشده تا در تحت رهبري بزرگواري نباشد هرز مي‌رود. يك تعبير لطيفي مولوي درباره پير و جوان دارد که مي‌گويد: جوان يك تير تيزي است اين تير تيز تا از كنار كمان منحني عبور نكند به صيد نمي‌رسد؛ شما اگر يك پير خردمند قد خميده را در كنارش نگذاريد از اين تير تيز كاري ساخته نيست. رهبري مردان الهي، بزرگان فرهنگ‌مدار و خردورز همان كماني است كه اين جوان را راهنمايي مي‌كند و به مقصد مي‌رساند.   منبع.................................................................. کتاب انتظاربشرازدين،حضرت آيت الله جوادي آملي، ص150  کتاب حكمت عبادات،حضرت آيت الله جوادي آملي،ص267   کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، حضرت آيت الله جوادي آملي،ص246 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c