✅شبهه جا دادن زمین در تخم مرغ و دو پاسخ متفاوت
🔸مرحوم صدوق(رضوان الله علیه) در کتاب شریف توحید نقل می کنند که کسی آمده حضور وجود مبارک امام صادق(سلام الله علیه) و عرض کرد که «آیا ممکن است خدای سبحان کُره زمین را در پوست تخم مرغ جا دهد به طوری که نه زمین کوچکتر شود و نه پوست تخممرغ بزرگتر؟»
🔸کسی که بسیط است، سادهلوح است و چنین سؤالی میکند، حضرت باید یک جواب درخوری به او عطا کند که «إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ نُکَلِّمُ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ»(1)
🔸حضرت طبق همین روایتی که بارها ملاحظه فرمودید، فرمود: «فَانْظُرْ أَمَامَکَ وَ فَوْقَک»(2)؛ چشمت را باز کن آسمان را ببین، زمین را ببین، اطرافت را ببین!
🔸عرض کرد «دیدم»، فرمود «خدا بزرگتر از زمین را که آسمان است در کوچکتر از تخممرغ که چشم توست جا داد و شما همه اینها را دیدی.»
🔸این روایت را وقتی یک سخنران و یک منبری میگوید هم خودش صلوات میفرستد و هم مردم صلوات میفرستند.
🔸یک محقّق دیگری آمده خدمت همین امام صادق(سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم صدوق و عرض کرد که «آیا خدا میتواند زمین را در پوست تخممرغ جا دهد که نه زمین کوچکتر شود و نه پوست تخممرغ؟»
🔸وجود مبارک حضرت فرمود: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا یُنْسَبُ إِلَی الْعَجْز»؛ خدا قدرتش نامتناهی است، اما «وَ الَّذِی سَأَلْتَنِی لَا یَکُونُ»(3)
🔸«وَ اللَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ»(4)؛ فرمود که خدا بر هر شیئی قدیر است ... اینکه تو سؤال کردی محال است، وقتی محال بود شیء نیست و وقتی شیء نبود مشمول «وَ اللَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ» نیست.
🔸مثل اینکه سؤال بکنید آیا خدا میتواند دو دوتا را پنجتا کند یا نه؟ این جواب امام صادق با آن جواب امام صادق هر دو از خاندان وحی صادر شده، اما با مردم بودن به سبک فکر مردم حرف زدن است.
🔸ما یک محال عادی داریم و یک محال عقلی داریم، معجزه با محال عادی کار دارد؛ یعنی آنچه عادتاً نشدنی است او شدنی میکند؛ یک چوب شود اژدها عادتاً شدنی نیست؛ ولی عقلاً شدنی است ...
🔸حضرت فرمود خدای سبحان «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا یُنْسَبُ إِلَی الْعَجْز»، اما «وَ الَّذِی سَأَلْتَنِی لَا یَکُونُ» ... شما اگر سؤال کردید که آیا میتواند خدا دو دوتا را پنجتا کند میگوییم دو دوتا پنجتا «لاشیء» است، نه شیء!
🔸بنابراین بین محال عادی که وقوعش ممکن است، منتها مأنوس نیست و عادت بر خلاف آن هست با محال عقلی خیلی فرق است؛ همه معجزات، ترک محال عادی است و بر خلاف عادت است، نه بر خلاف عقل.
↙️پي نوشت ها:
1- المحاسن(برقی)، ج1، ص195
2- التوحید(صدوق)، ص123
3- التوحید(صدوق)، ص130
4- سوره بقره، آیه284
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 88 الی 101
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٧٨ . برگرداندن نيّت از نماز عصر به ظهر و از نماز عشاء به مغرب در
نماز قضا؛ مانند نماز اَداست. در نمازهايي كه احتياطاً اعاده مي شود، اگر هر دو,
يعني سابق و لاحق , احتياطي باشد، حكم برگرداندنِ نيّت از لاحق به سابق ,
همان است كه در نمازهاي اَدا و معمولي انجام مي شود و اگر يقين دارد كه نماز
سابق؛ يعني ظهر يا مغرب را نخوانده و نماز لاحق را به اح تياط شروع كرده
است و در بين نماز احتياطي بفهمد كه نماز سابق را نخوانده، نمي تواند نيّت را
برگرداند؛ بلكه بايد نماز سابق را از ابتدا با نيّت خاص خود شروع كند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دروس حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در سال تحصیلی 1399-1400
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش بین المللی "اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر"
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به اولین همایش بین المللی "اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر" که به همت دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز و با حضور سخنرانانی از ایران و چند کشور جهان برگزار گردید، بیان داشتند:
علمی که موضوع آن فعل و قول خداست علم دینی است. حوزه های علمیه درباره قول خدا سخن می گویند، دانشگاه ها درباره فعل خدا سخن می گویند، این علم میشود دینی ، آن گاه اخلاق را از همین جا می شود گرفت می شود جهانی، الهیات را از همین جا می شود گرفت می شود جهانی، درمان کرونا و مانند کرونا را از همین جا می شود گرفت می شود جهانی. یقیناً این عاملی دارد یقیناً این علتی دارد یقیناً پیامدی دارد یقیناً آثاری دارد یقیناً راه دفع دارد یقیناً راه دفاع دارد. هیچ ممکن نیست که خدا دردی را بفرستد مگر دو عامل برای درمان دارد. هر جا یک دشواری هست دو برابر آن آسانی است، هر جا یک بیماری هست دو برابر آن درمان است، هر جا یک درد است دو برابر آن شفاء است
ایشان بیان داشتند: بنابراین اخلاق ما، الهیات ما در گرو اعتقادات ماست و اعتقادات ما از فلسفه و جهان بینی الهی شروع می شود که همه زیر مجموعه را دینی می کند آن وقت ما وقتی درباره زمین و زمان بحث می کنیم، درباره آیت الهی بحث می کنیم. در حوزه های علمیه اگر سخن از حلال و حرام است درباره قول خداست و اگر دانشجویان و دانش پژوهان و اساتید دانشگاهی بحث می کنند درباره فعل خدا بحث می کنند.
متن کامل پیام معظم له
News.esra.ir
@daftar_ayatollah_javadi_amol
49.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 نخستین کنفرانس بین المللی اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر در دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی
🔹 تاريخ همایش: 18 الی 20 شهریور 1399
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
51.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 5
▪️ تاریخ: 1382/12/07
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٧٩ . برگردان نيّت از نماز سابق به لاحق؛ مانند نماز ظهر به عصر يا
مغرب به عشا ء, خواه در نماز اَدا و خواه در نماز قضا , جايز نيست , نيز
برگرداندن نيّت از نماز قضا به نماز اَدا جايز نيست؛ ولي از اَدا به قضا
جايز است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅حلم، برجستهترين اوصاف نفساني
🔸حلم و بردباری هم از برجستهترین مَلَکات نفسانی است؛ در قرآن کریم حِلم را ذات اقدس الهی مکرّر به خودش اِسناد داد(1)
🔸امّا وصف حِلم را ... ذات اقدس الهی برای هیچ پیامبری ثابت نکرد، مگر برای وجود مبارک حضرت ابراهیم(علیه السلام) و فرزند او؛ ابراهیم(علیه السلام) را فرمود «لَحَلیمٌ أَوَّاهٌ مُنیبٌ»(2) ...
🔸حلم از آن کلمات برجسته عربی است که معادل فارسی ندارد؛ ما در فارسی اگر بخواهیم حِلم را معنا کنیم، ناچاریم دو کلمه را کنار هم بگذاریم تا حلم را تفسیر کنیم.
🔸ما میگوییم این شخصِ بردبار؛ این بردبار که بسیط نیست، مرکب است؛ یعنی این بار را میبرد.
🔸اگر برای کسی حادثهای پیش بیاید، سخن سنگینی به او گفته شود و سانحه تلخی برای او رُخ بدهد، انسانِ حلیم به خوبی آن را تحمل میکند که ما در فارسی میگوییم او آدم بردباری است؛ یعنی این بار سنگین را میبرد ...
🔸حلم از برجستهترین اوصاف نفسانی است که ذات اقدس الهی چه در سوره «هود» و چه در بخشهای دیگر، وجود مبارک ابراهیم(سلام الله علیه) را به آن ستود و فرزندش اسماعیل هم به حلم ستوده شد که ابراهیم عرض کرد «رَبِّ هَبْ لی مِنَ الصَّالِحینَ» و خدا میفرماید «فَبَشَّرْناهُ بِغُلامٍ حَلیمٍ» ...
🔸حلیم و بردبار است که زیر تیغ پدر عرض میکند «یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ» این بار را میبرد، این حلیم است؛ وقتی خدا اسماعیل را به حلیم بودن ستود، معلوم میشود او بهترین بردباری را خواهد داشت...
🔸ذات اقدس الهی به ما هم فرمود در همه شئون، مخصوصاً در مسائل اخلاقیِ حِلم و بردباری و مانند آن، به وجود مبارک ابراهیم خلیل تأسّی کنید ...
🔸نشانه صالح بودن و نشانه حلیم و بردبار بودنِ او این است که در زیر تیغ نگفت «ذبح» بکن، گفت هر چه به آن امر شدی انجام بده، «یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ» که این کمال حِلم و کمال صبر و کمال بردباری است.
🔸بالاتر از «ذبح» هر چه دستور داری انجام بده، گفت «إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ»، عرض نکرد «یا أبت اذبح» عرض کرد هر چه شد!، این حلم و برباری است، این صبر محض است؛ از این بالاتر شما چه چیزی میخواهید؟! ...
🔸آن وقت این فرزند را ذات اقدس الهی به عنوان صالح و غلام حلیم میستاید و برای او «ذبح» عظیم میفرستد.
↙️پي نوشت ها:
1- سوره نساء، آیه12؛ «وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَلِیمٌ»
2- سوره هود، آیه75
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 99 الی 111
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
06.mp3
8.34M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
▪️️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٨٠ . برگرداندن نيّت از نماز مستحب به نماز واجب و از نماز واجب
به نماز مستحب, جايز نيست, مگر براي ادراك نماز جماعت
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅جامعه را اخلاق می سازد، نه #علم
🔸آن چیزی که جامعه را میسازد علمِ کامل نیست، اخلاق کامل است؛ لذا فرمود «إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ»
🔸برخورد، اخلاق، گذشت، تحمُّل، صبر و این گونه از موارد است که میتواند جامعه را بسازد، وگرنه پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمده اصول دین، فروع دین، فقه، حقوق، همه را تکمیل کرد، اما نفرمود «بعثت لاتمّم العلوم و الفقه و المعارف و کذا»، فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»؛ آن چیزی که جامعه را میسازد اخلاق است ...
🔸آن چیزی که جامعه را میسازد و به کمال میرساند اخلاق است؛ وگرنه علوم فراوان که مشکل جامعه را حل نمیکند.
🔸اگر شما علامه طباطبایی بشوید، ناچارید در حوزه بنشینید و درس بگویید و کتاب بنویسید، دیگر به درد جامعه نمیخورید.
🔸مگر جامعه از علامه طباطبایی استفاده میکرد؟ مگر با دو واسطه، سه واسطه یا ده واسطه؛ یعنی شاگردان علامه این معارف را رقیق کنند و در دسترس مردم قرار دهند تا مردم از برکات المیزان استفاده کنند.
🔸آن چیزی که مستقیماً جامعه را میسازد اخلاق است، وگرنه حضرت برای تتمیم مسائل فقهی هم آمده، اخلاقی هم آمده، فلسفی هم آمده، تفسیری هم آمده و نفرمود «بعثت لاتمّم مطالب العلوم، معارف العلوم» و مانند آن ...
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 99 الی 111
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
06.mp3
8.34M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
▪️️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 6
##حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٨١ . برگرداندن نيت نماز واجب به نماز واجب ديگر, در صورتي جايز
است كه بين آن ها ترتيب بوده و مح ّ ل برگرداندن باقي باشد. در برگرداندن نيت از
نماز ادا به نماز قضايي كه در عهده دارد، ترتيب لازم نيست؛ ولي محل برگرداندن
بايد باقي باشد. براي مثال، كسي كه در حال خواندن نماز ظهر يا عصر يا مغرب
است، در صورتي كه وارد ركوع ركعت سوم نشده باشد، مي تواند در وسعت
وقت، نيت را به نماز قضاي صبح برگرداند
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅پراکنده گو، رؤیای پراکنده می بیند.
🔸آنهایی که خوابهای آشفته میبینند، مثل بیداری آنهاست.
🔸کسانی که اهل تحقیق و پژوهش نیستند، آدمهای عادی هستند؛ پنج شش نفر وقتی یک جا مینشینند، اول که وارد میشوند در یک موضوع سخن میگویند، یک ساعت که نشستند و ختم جلسه اعلام شده و دارند میروند درباره چیزهایی بحث کردند که هیچ رابطهای بین آن حرفهای آخر اینها با حرفهای اول اینها نیست؛ براساس تداعی معانی، تداعی الفاظ، تداعی اذهان است، پراکندهگویی عصاره کار جلسه آنهاست؛ اینها را «اضغاث احلام» میگویند.
🔸شما ببینید این باغهایی که علف هرز زیاد دارد، وجین می خواهد ... اگر باغبانی نداشته باشد تا علف هرز را وجین کند، وقتی یک دسته سبزی از آن باغ بگیرید، شما این دسته سبزی را که مثلاً یک کیلو وزن آن است دهها بار باید بگردی تا یک برگ قابل خوردن پیدا کنی.
🔸در میان علف های هرز، یا همه اش هرز است یا اگر هم سبزی خوراکی پیدا شود بسیار کم است، اینها را میگویند دستهای! اینها را میگویند «اضغاث»؛ اگر اینها در بیداری باشد که «اضغاث یقظه» است، اگر در خواب باشد که «اضغاث احلام» است.
🔸خوابهای آشفته مثل بیداری است، چون انسان همانطوری که در بیداری پراکنده زندگی میکند، خواب آنها هم همینطور است.
🔸مگر خواب خوب نصیب هر کسی میشود؟!
🔸هر کسی هر حرفی میزند باید توقع داشته باشد رؤیای صالحه یا رؤیای صادقه نصیبش شود؟
🔸کسی که با قصه زندگی میکند، خواب تحقیقی نصیبش نمیشود؛ کسی که با بنای عقلا و فهم عرف زندگی میکند، رؤیاهای عقلی نصیبش نمیشود.
🔸بالأخره رؤیا محصول «یقظه» است.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 99 الی 111
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6024022504035583279.mp3
10.14M
💠 #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 7
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ رؤیای ابراهیم و حرمت قتل فرزند
🔸بعضی از کسانی که به اصطلاح اهل معرفت هستند میگویند که وجود مبارک حضرت ابراهیم خواب دید ولی خواب خود را باید تأویل میبرد و تعبیر میکرد، ولی نکرد ... آنچه را دید شروع کرد به عمل کردن، بعد در موقع عمل متوجه شد که باید تعبیر میکرد؛ این «کَبش»(گوسفند شاخ دار، قوچ) را به صورت اسماعیل دید و خیال کرد که اسماعیل را باید ذبح کند.
🔸این تعبیر بسیار تعبیر تند و ناروایی است، گرچه اینها جزء بزرگان هستند ... این سخن به نظر ما باطل است ...
🔸رؤیا گاهی تعبیر میخواهد و گاهی تعبیر نمیخواهد ... رؤیای صادقه وجود مبارک ابراهیم خلیل هم تعبیر نمیخواست و آن متن رؤیا بود، به دلیل اینکه خدا میفرماید من شما را امتحان کردم ...
🔸در «ذَبح» گوسفند که دیگر آزمون یکی از انبیای بزرگ و اولوالعزم مطرح نبود؛ ولی خدا میفرماید ما شما را امتحان کردیم، بَلاء مُبین است؛ خوب امتحان کردیم و شما از عهده امتحان خوب برآمدید، پس معلوم میشود آنچه را دید «ذَبح» خود وجود مبارک اسماعیل بود، وگرنه چه امتحانی دارد؟ ...
◀️پرسش: حرمت قتل فرزند چه می شود؟
🔸پاسخ: این را شریعت گفته است؛ صاحب نفس، ذات اقدس الهی است؛ او که دستور میدهد شما بروید در میدان جبهه، روی میدان مین بروید و این همه کشتار را تحمّل کنید، چون صاحبش اوست.
🔸ما در برابر دیگران مالک هستیم نه در برابر «الله»!، گفت روی مین بروید میگوییم چَشم.
🔸در این دفاع مقدّس گروهی که تقریباً برابر صدام جزء مظلومترین گروه بودند و جزء پاکترین شهدای ما بودند، همین گروه عاشورای آذربایجان شرقی بودند که من به سنگر اینها رفته بودم و دیدم اینها هیچ کاری ندارند جز خنثی کردن مین؛ بسیاری از آنها آشنای به این کار هم نبودند.
🔸آن کسی که اسلحه دست اوست چهار نفر را میکُشد و چهارتا تیر هم میخورد، اما این عزیزان هیچ کاری نداشتند و فقط خنثی کردن مین کار اینها بود که بسیاری از اینها هم تکهتکه و شهید میشدند.
🔸دین میگوید جان شما در برابر شما در اختیار شماست، اما در برابر ذات اقدس الهی مِلک خداست؛ وقتی خدا دستور دهد باید روی مین بروید، این عزیزان هم میگویند چشم! همه ما هم باید بگوییم چَشم.
🔸غرض آن است که قتل نفس در برابر ذات اقدس الهی، تسلیم محض شدن است.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 99 الی 111
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٨٢ . نماز واجب را فريضه و نماز مستحب را نافله گويند. نماز نافله زياد
است. برخي از آن ها به نماز فريضه مرتبط است و برخي ديگر به زمان ها و مكان هاي
خاص يا امور و شرايط ويژه ارتباط دار ند. اقامهٴ نماز , در هر حال به عنوان بندگي
مطلق خدا، ثواب دارد؛ ولي نافله شبانه روز، بهويژه نافلهٴ شب، ثواب بيشتري دارد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال حضرت آیت الله صانعی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ارتحال حضرت آية الله حاج شيخ يوسف صانعی را تسلیت گفتند.
متن پیام معظم له به شرح زیر است؛
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله وانا اليه راجعون
ارتحال حضرت آية الله آقای حاج شيخ يوسف صانعى مايه تأثر شد.
اين سانحه سنگين و اسف بار را به حوزه علميه و برادر بزرگوار ايشان حضرت حجت الاسلام و المسلمين آقای حاج شيخ حسن صانعی و شاگردان و علاقمندان و بيت مكرّم ايشان تسليت عرض نموده و علوّ درجه و غفران آن فقيه راحل از خدای سبحان مسئلت مى شود.
جوادى آملى
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
08.mp3
7.45M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 8
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
46.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 8
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅ رؤیای ابراهیم و حرمت قتل فرزند 🔸بعضی از کسانی که به اصطلاح اهل معرفت هستند میگویند که وجود مبار
✅فرق «قتلِ نفس» با «جهاد در راه خدا»
🔸اصلِ قتل(یعنی کسی بخواهد دیگری را بکُشد)، ظلم است و قبیح؛ چه اینکه خودِ انسان [نیز] اگر بخواهد خودش را بکُشد، ظلم است و قبیح؛ [لذا] خودکشی هم حرام است.
🔸سرّش آن است که مقدار سلطه ما بر بدن محدود است، ما «بالقول المطلق» مالک خودمان نیستیم؛ چه اینکه «بالقول المطلق» مالک مالمان هم نیستیم.
🔸خدای سبحان که ما را مالک مال قرار داد، قلمرویی را برای سلطه ما قرار داد؛ این «النَّاسُ مُسَلَّطُونَ عَلَی أَمْوَالِهِم»(🔺) محدود است.
🔸خدا این مال را در اختیار انسان قرار داد و او را مالک این مال قرار داد و حوزه سلطنت او را هم مشخص کرد؛ لذا اسراف حرام است، صَرف مال در کار حرام، حرام است؛ این را شارع اجازه نداد.
🔸بدن ما هم اینچنین است. این بدن ما درست است که در اختیار ماست، اما اینچنین نیست که ما بتوانیم به آن آسیب برسانیم ...
🔸و از اینکه قرآن کریم در بعضی از موارد دارد اینها به خودشان ستم کردند، معلوم میشود که ما امین هستیم نه مالک، اگر مالک باشیم تصرّفِ مالک در مملوک که ظلم نیست.
🔸اينكه فرمود اينها به خودشان ستم كردند، معلوم ميشود ما امين هستيم و این امانت را باید حفظ کنیم و تحویل صاحب آن دهیم.
🔸اگر بیش از آن اندازهای که خدای سبحان به ما دستور داد در حوزه بدن عمل کنیم، ظلم کرده ایم؛ لذا انتحار میشود مُحرَّم، لکن اگر کسی که مالک اصلی است دستور جهاد دهد یا دستور دهد که در «لیلة المبیت» در جایی بخواب که چهل شمشیردار مُسلّح میخواهند تو را قطعه قطعه کنند، این کار میشود واجب یا مستحب و مانند آن، برای اینکه مالک اصلی دستور داد.
🔸اگر مالک اصلی دستور دهد، انسان انجام ندهد خلاف شرع میشود.
🔸بنابراین جهاد رفتن، جهاد کردن، در جریان «لیلة المبیت» یا در جریان «فَانْظُرْ ما ذا تَری» که بگوید «یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ»، همه اینها طبق دستورهای الهی است که کار «حَسَن» است و اگر بر خلاف عمل شود، میشود قبیح.
🔸پس اینچنین نیست که قتل نفس چون بد است، جریان کار حضرت ابراهیم یا قبول حضرت اسماعیل(سلام الله علیهما) زیر سؤال برود.
🔸ظلم آن است که انسان از حد تجاوز کند و اگر ثابت شد که هویّت انسان، مِلک ذات اقدس الهی است و دستور الهی باید اجرا شود، ترک این دستور خلاف شرع و خلاف عقل است.
↙️پی نوشت:
🔺نهج الحق، ص494/بحارالانوار،ج2، ص272
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 101 الی 113
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٨٣ . نافلهٴ نماز ظهر , هشت ركعت، نافلهٴ نماز عصر هشت ركعت،
نافلهٴ نماز مغرب چهار ركعت، نافلهٴ نماز عشاء دو ركعت (نشسته خوانده
شود)، نافلهٴ نماز شب يازده ركعت، نافلهٴ نماز صبح دو ركعت، نافلهٴ روز جمعه
بيست ركعت است؛ يعني چهار ركعت بر شانزده ركعت نافلهٴ نماز ظهر و عصر
افزوده مي شود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6030351164116043001.mp3
9.75M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 9
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅فرق «قتلِ نفس» با «جهاد در راه خدا» 🔸اصلِ قتل(یعنی کسی بخواهد دیگری را بکُشد)، ظلم است و قبیح؛ چه
✅چطور خداوند دستور به امر قبیح(قتل نفس) می دهد؟!
🔸آنچه وجود مبارک حضرت ابراهیم دید همین بود که «إِنِّی أَری فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ» و همین هم واقع شده.
◀️پرسش: مگر شرع قائل به حُسن و قبح عقلی نیست؟
🔸پاسخ: بله.
◀️پرسش: چطور امر خداوند بر یک امر قبیحی جاری شده است؟
🔸پاسخ: ما خلاف کنیم قبیح است؛ درباره مالِ خودمان حق نداریم که بگذاریم بیراهه کسی بیاید و از ما بگیرد، اما در امانتها چطور؟!
🔸بسیاری از ماها اسلامی حرف میزنیم و قارونی فکر میکنیم؛ ما خیال میکنیم خدا هم ـ معاذ الله ـ مثل یکی از افراد دیگر است، کسی حق ندارد در مال و جان ما بدون اذن ما تصرف کند که این صحیح است، برای اینکه ما مالک جان و مال هستیم(النَّاسُ مُسَلَّطُونَ عَلَى أَمْوَالِهِم)
🔸این نسبت به قانونی است که خدا جعل کرده و عقل هم پذیرفته است، اما نسبت به ذات اقدس الهی ما واقعاً مالک هستیم یا امین می باشیم؟ ...
🔸اگر کسی اسلامی حرف بزند و قارونی فکر کند که بگوید من خودم چندین سال زحمت کشیدم و مالک هستم، معلوم میشود که مشکل جدّی دارد.
🔸ما در برابر دیگران بله مالک هستیم و کسی حق ندارد که در جان و مال ما تصرف کند، چه اینکه ما حق نداریم در جان و مال کسی تصرّف کنیم؛ اما ذات اقدس الهی حق ندارد در جان و مال ما تصرّف کند؟
🔸اینها برای اوست، عطایای اوست؛ لذا در امور کسبی و اقتصاد فرمود «لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ»، هر کسی که کسب کرد برای اوست، اما درباره انفاق الهی فرمود «وَ آتُوهُمْ مِنْ مالِ اللَّهِ الَّذی آتاکُمْ» این برای اوست و برای شما نیست.
🔸ما اگر واقعاً باور کردیم که موحّدیم، باور کنیم که امین هستیم؛ صاحب مال گفت مال را بدهید، باید بگوییم چَشم.
🔸در برابر خدا اگر کسی بگوید من نمیدهم این قبیح است.
🔸در قتل نفس، این همه انتحارها، این همه عزیزان ما که رفتند در میدان مین شربت شهادت نوشیدند؛ مثل گردان عاشورای آذربایجان شرقی اینها هم همینطور بودند، اینها امین بودند؛ دستور اسلامی این است که شما بروید این مینها را خنثی کنید، اینها هم با استقبال رفتند و این امانت را اهدا کردند.
🔸این خودکشی نیست، این انتحار محرّم نیست؛ اگر کسی خودکشی کرد معصیت کرد ...
🔸با اینکه این همه اصرارِ قرآن کریم بر وصیّت است [امّا] اگر کسی قرصهای سمّی خورده که مُهلک است، بعد از اینکه این قرصها را خورده شروع کرده به نوشتن وصیّتنامه، آن تکّه کاغذپاره ای بیشتر نیست و چنین کسی وصیت او هم ارزش ندارد.
🔸اگر کسی باور کرده که جان و مال ما برای خداست، میگوید او دستور داد و من هم آن را تسلیم میکنم.
🔸بنابراین نسبت به دیگری کسی حق ندارد؛ لذا وجود مبارک حضرت ابراهیم با پسرش مشورت کرد «فَانْظُرْ ما ذا تَری»
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 99 الی 113
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٨٤ . هشت ركعت از يازده ركعت نماز شب به نيّت نافلهٴ شب و دو
ركعت آن به نيّت نماز شفع و يك ركعت آن به نيّت نماز وتر اقامه مي شود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli