eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
💠حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسير خود با تسليت ايام شهادت حضرت صديقه کبری سلام الله عليها اظهار داشتند: خطبه نوراني فدک، درسي، يعني درسي است! کسي نمی تواند ادّعا ‌کند که من اين خطبه را بدون استاد مي‌فهمم! کسي که با فقه و اصول آشنا باشد مسئله ارث را و مسوله نحله را بداند می تواند بخشی از مسئله فدک را درک کند که حضرت در آنجا به خوبی تبيين کرد که بينه مال کيست؟ شاهد سوگند مال کيست؟ اينها را کساني که فقه و اصول خواندند مي‌توانند بفهمند؛ اما آن پنج شش سطر خطبه را، نه خطابه! آن را اگر کسي ادعا بکند که من بدون استاد مي‌فهمم، بيايد يک امتحاني بدهد! اين است که اين خطبه نوراني بايد درسي بشود. معظم له در خصوص عظمت علمی حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها ابراز داشتند: مرحوم کليني(رضوان الله تعالي عليه) نقل مي‌کند وجود مبارک حضرت امير بار دوم که برگشت تا لشکر را برای صفین آماده کند يک خطبه‌اي دارد. اين خطبه در نهج البلاغه هست. مرحوم کليني(رضوان الله تعالي عليه) مي‌گويد اگر جن و انس جمع بشوند و در بين اينها پيغمبر نباشد، هرگز نمي‌توانند اين جور خطبه بخوانند! مي‌دانيد کليني اهل غلو و اينها هم نيست. اصرار ما اين است که اين جمله‌اي که مرحوم کليني(رضوان الله تعالي عليه) از خطبه حضرت امير مي‌گويد عين اين جمله را وجود مبارک فاطمه(سلام الله عليها) در خطبه فدکيه 25 سال قبل از خطبه علي بن ابيطالب اين را فرمود. حالا ببينيد زهرا کيست!؟ چون آن وقتي که حضرت وارد مسجد شد و خطبه فدکيه را ايراد کرد، تا جنگ صفين، 25 سال فاصله شد. ايشان خاطرنشان کردند: عظمت اين خطبه آنجا مشخص مي‌شود، اينکه مي‌بينيد بعدها خود مرحوم کليني نقل مي‌کند که جبرئيل(سلام الله عليه) بعد رحلت حضرت، بر وجود مبارک فاطمه(سلام الله عليها) نازل مي‌شد به صورت «کان» دارد که اين نزول مستمر را مي‌رساند، «وَ كَانَ يَأْتِيهَا»، اين «کان» نشان مي‌دهد که يکبار و دوبار جبرئيل(سلام الله عليه) نيامده است. بين رحلت رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) تا رحلت زهرا(سلام الله عليها)، مکرّر مي‌آمد، مطالبي را مي‌گفت وجود مبارک حضرت استماع مي‌کرد بعد به وجود مبارک حضرت امير مي‌گفت املا مي‌کرد و وجود مبارک حضرت امير هم يادداشت مي‌کرد، شده مصحف فاطمه. معظم له تاکيد داشتند: عزای ائمه را ما فقط به اشک خلاصه نکنيم فهميدن کمتر از گريه کردن ثواب ندارد. دو جور مي‌شود از فاطمیه بهره برد: يکي خطبه فدکيه آن حضرت را درسي کرد و خواند و فهمید و بعد گريه کرد، يکي فقط گريه کرد؛ فرق است بين دو جور بهره‌برداري کردن از فاطميه حضرت زهرا(سلام الله عليها): يکي آن رواياتي که جبرئيل مي‌آيد و مطالب را مي‌گويد را مي‌خواند و گريه مي‌کند ولو کسي برايش مدّاحي نکند؛ يکي تا کسي برايش مدّاحي نکند گريه نمي‌کند. خيلي فرق است. فرمود شما مي‌توانيد اين جوري باشيد، اگر این درجات براي انسان ممکن است، چرا به درجه واحده اکتفا کند؟ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
◀️ پاداش خوش‌خويي 💠 دست‌یابى به پاداش نماز و روزه: 🔸حضرت رسول خدا (ص) فرمودند: 🔹انسان مؤمن با حسن خلق خویش به درجهٔ روزه‌دار شب زنده‌دار مى‌رسد. 📚 مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص 337 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
معارف فاطمی.mp3
665.4K
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: ◾️ معارف فاطمی 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اسوه بشریت هستند. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔹فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اسوه بشریت بحثِ دربارهٴ شخصيت صديقهٴٴ نساء عالميان[سلام الله عليها] از اين جهت مهم است كه آن حضرت مانند انبيا و اولياي ديگر(عليهم السلام) اسوهٴ جوامع بشري‌اند؛ همان‌طوري كه پيغمبر و امام اسوه هست براي تمام افراد جامعه (اعم از زن و مرد) زنان با فضيلت عالم هم اسوه‌اند براي همه افراد ملّت (اعم از زن و مرد)؛ و همان‌طوري كه اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) اسوه است و امام است هم براي زنها هم براي مردها، فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) هم وليّ خدا است (هم براي زنها و هم براي مردها) آن حضرت انسان نمونه است و اسوهٴ انسانها، نه مخصوص زنها؛ چه اينكه اميرالمؤمنين(عليه السلام) كه انسان نمونه است و مقتداي همهٴ انسانها است و مخصوص مردها نيست. 🔹دليل قرآني بر اسوه بودن زن با فضيلت برای مردم دليل قرآني اين مطلب آن است كه ذات اقدس الهي وقتي مي‌خواهد نمونهٴٴ مردم با فضيلت را ذكر بكند، مريم[سلام الله عليها] را يادآور مي‌شود، مي‌فرمايد: نمونهٴٴ مردم خوب مريم است، نمونهٴٴ مردم خوب آسيه است: ﴿وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِى عِندَكَ بَيْتاً فِى الْجَنَّةِ﴾، ﴿وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ﴾؛ نمونهٴٴ مردم خوب مريم است. نفرمود «ضرب الله مثلا للاتي آمن مريم»؛ نفرمود نمونهٴٴ زنان خوب مريم است، فرمود: نمونهٴٴ مردم خوب مريم است. در فرهنگ محاوره مردم غير از مردان‌اند. وقتي شما مي‌خواهيد از ملّت مسلمان ايران سخن بگوييد، مي‌گوييد: مردم انقلاب كردند، مردم تظاهرات كردند، مردم در انتخابات شركت كردند. مردم اعم از مردان و زنان‌اند، مردم غير از مردان‌اند؛ مردان در برابر زنان‌اند ولي مردم، يعني افراد يك ملّت. تعبير قرآن كريم هم همين است، نمي‌گويد رجال در برابر نساء بلكه مي‌گويد «مردم»، ﴿الَّذِينَ آمَنُوا﴾، نمونهٴٴ مردم خوب (اعم از زن و مرد) مريم[سلام الله عليها] است؛ چه اينكه نمونهٴٴ مردم خوب (اعم از زن و مرد) علي‌بن‌ابي‌طالب[عليه السلام] است. 🔹ممتاز بودن حضرت زهرا سلام الله علیها، در مسئله اندیشه و معرفت سيدهٴ نساء عالميان فاطمهٴ زهرا(صلوات الله وسلامه عليها) هم در مسئلهٴ معرفت ممتاز بود، هم در مسئلهٴ پايداري و هم در انديشهٴ توحيدي سرآمد بود هم در انگيزهٴ استقامت و پايداري، كساني كه با خطبه‌هاي نهج البلاغه آشنا هستند مستحضرند كه همهٴ خطبه‌هاي نهج‌البلاغه در يك حدّ نيست؛ بعضي از خطبه‌ها كه دربارهٴ توحيد گفته شد بسيار بلند است، ولي بلندترين و مهم‌ترين خطبه‌هاي توحيدي نهج البلاغه را كسي مطالعه كند، مي‌بيند كه تقريباً 25 سال قبل از اينكه علي‌بن‌ابي‌طالب(سلام الله عليه) اين خطبه‌ها را ايراد كند، سيدهٴ نساء عالميان فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) در جريان استرداد خلافت، حمايت از ولايت و استرداد فدك آن خطبهٴ توحيدي را ايراد كرده است كه آن خطبه غير از خطابه است. يك حرفي با مردم دارد مردم بايد بفهمند و يك حرفي با خداي خود دارند آنها كه الهي هستند بايد بفهمند. خطبه‌هاي ائمه غير از خطابه‌هاي آنهاست. سخنراني براي تودهٴ مردم است و آن خطبه‌ها رابطهٴ ملكوتي عبد و مولا است، اگر كسي آن سويي شد، از خطبه‌ها مدد مي‌گيرد و اگر اين سويي بود، از خطابه‌ها استمداد مي‌كند. اگر كسي خطبه‌ها را و نه خطابه، خطبه‌ها را ارزيابي كند مي‌بيند بسياري از معارف خطبه‌هاي نهج البلاغه علي(سلام الله عليه) 25 سال قبل به بيانات گهربار فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليه) انشا شده است. اين بانو در بخش انديشه و معرفت ممتاز بود؛ آن قدر ممتاز بود كه از آدم[عليه السلام] تا علي‌بن‌ابي‌طالب[عليه السلام] كسي همتاي او نبود. آن روايتي كه وجود مبارك امام صادق[سلام الله عليه] مي‌فرمايد: اگر علي‌بن‌ابي‌طالب[عليه السلام] نبود از آدم تا انقراض عالم، هيچ كس همسر فاطمه[سلام الله عليها] نمي‌شد، این دو پيام دارد: يكي اينكه هيچ كدام از انبياي گذشته هم همتاي زهرا(سلام الله عليهم اجمعين) نبودند و يكي اينكه هيچ كدام از انبياي گذشته هم همتاي علي‌بن‌ابي‌طالب نبودند؛ به هر تقدير اگر انديشه‌اش در تمام اوج است؛ پس از نظر انديشه و علم كمبودي ندارد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 آثار خوش‌خويي 🔸 حضرت امام صادق (ع) فرمودند: 🔹نیكى و خوش‌خویى سرزمین را آباد مى‌كنند و بر عمر آدمى مى‌افزایند؛ همچنین فرمودند: خوش‌خویى بر روزى مى‌افزاید؛ نیز فرمودند: خوش‌خویى عامل جلب دوستى است. 📚 مفاتیحالحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ص 336 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته): ✅ گرچه خداي سبحان به همه ما از خود ما نزديك‌تر است ولي ممكن است ما از خدا دور باشيم؛ در حقیقت احتياج به براي آن است كه ما از او دوريم. ✅ جريان نزديكي و دوري دو قسم است: در نزديكي و دوريِ مادي دو طرف نسبت يكسان دارند; مثلاً اگر ديوار شرقي چند متر از ديوار غربي دور است آن ديوار غربي هم به همين نسبت از ديوار شرقي دور است و اگر اين دو شيء و دو جسم مادي كه در كنار هم‌اند و اين اوّلي به دومي نزديك است دومي هم به اوّلي نزديك است. ✅ اما در قُرب و بُعد معنوي اين‌چنين نيست ممكن است يكي به ديگري نزديك باشد و ديگري از آن اوّلي دور؛ مانند فرد کوری که برادرش كه چندين سال از وی دور بوده است از سفر برگردد و به دیدار او بیاید, فرد کور برادر را نمی بیند اما برادرش وی را می بیند؛ پس ممكن است كسي ما را ببيند و ما او را نبينيم و در قرآن كريم چنين فرمود: ﴿أَعْيُنُهُمْ في‏ غِطاءٍ عَنْ ذِكْري﴾ يعني چشم ايشان خدا را نمي‌بيند. 🔹 بیانات در دیدار جمعی از شیعیان هندی مقیم آمریکا - 95/01/03 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸️ مسئله ۱۳۹۹ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔹️ مسافری که تصمیم قطعی ندارد که ده روز در جایی بماند، بلکه ماندن ده روز در جایی را متوقف بر چیزی کند که تحقق آن معلوم نیست _ برای مثال، قصدش این است که اگر رفیقش بیاید، یا منزل خوبی پیدا کند، ده روز بماند _ باید شکسته نماز بگزارد. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 لینک سامانه مجازی 🔹https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🔰 میزبان : حوزه علمیه حضرت زهرا سلام الله علیها شهرستان آمل 🔸 پنج شنبه ۹۹/۱۰/۱۱ _ ساعت ۱۰ صبح 🔸️( درس اخلاق )🔸️ 🔷️ استاد حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی (شرکت برای عموم آزاد است) http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
🔷️ اثر دعا 🔷️ 🔸️دعا يكي از حلقات سلسله علل صدور يا اسماي ظهور است . 🔹️راهنمايي فكري ، تهيه  وسائل ، تعامل افرادِ هم معيشت ، نزول بركات جوّي ، آمادگي زمين و زمينه جهت  كشاورزي و مانند آن ، همگي مي توانند بر اثر دعاي ضمير طاهر ، زبان پاك و مانند آن  باشند ، ازاين رو در برخي از تعبيرهاي ديني از دعا به عمود دين ياد شده : « الدعاء سلاح المؤمنين و عمود الدين » . [1] 🔹️پاورقي:  [ 1 ] . فلاح السائل ، ص28 . 🔸️️برگرفته از کتاب: تسنيم، جلد 37 اثرارزشمند حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) 🔹️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
28.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 کلیپ تصویری بیانات حضرت استاد آیت الله جوادی آملی دامت برکاته 🔹 اولین سالگرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی ▪️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال عالم مجاهد، جامع معقول و منقول، استاد مسلّم حوزه هاى علميّه، آية الله حاج محمد تقى مصباح يزدى را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون ارتحال عالم مجاهد جامع معقول و منقول استاد مسلّم حوزه هاى علميّه آية الله حاج محمد تقى مصباح يزدى را به رهبرى معظّم انقلاب و مراجع عظام تقليد و شاگردان و عموم علاقمندان تسليت ، علوّ درجه آن متفكّر راحل و صبر جميل و اجر جزيل بيت مكرّم ايشان از خداى سبحان مسئلت مى شود. جوادى آملى ١٣٩٩/١٠/١٢ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 💠 وعده و وعید الهی 🔹 [ذات اقدس الهی] فرمود:﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یكُ مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّییغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ﴾[1] این از آن غرر آیاتی است كه هم در سوره مباركه «انفال» آمده هم در سوره مباركه «رعد»[2] و بیانگر سنّت الهی در و است. 1️⃣ فرمود اولاً نعمی كه افراد دارند از است، از خودشان نداشتند و از دیگران هم نگرفتند؛ هر نعمتی كه در دست دیگران است ذات اقدس الهی داد ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾،[3] این یك اصل. 2️⃣ اصل دوم تداوم نِعَم [یعنی] ادامه نعمت هاست كه این هم نعمتی [بر] روی نعمت است. این ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ﴾ بقای نعمت را هم شامل می ‌شود، اینكه در سوره مباركه «ابراهیم»[4] و مانند آن آمده است كه ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾ اصل نعمت «من الله» است، تداوم نعمت هم «نعمة الاخری» این «من الله» است، پس این دو مطلب رایگان از طرف ذات اقدس الهی آمده است. 3️⃣ امر سوم آن است كه نعمتی را كه داد و ادامه هم داد حالا می ‌گیرد یا نمی ‌گیرد؟ فرمود مادامی كه تحوّل درونی پیدا نشود ما [نعمت را] نمی‌ گیریم و همچنان ادامه می ‌دهیم،اگر تحوّل پیدا بشود می‌گیریم. خب پس آن نعمت ابتدایی كه «مِنَّتُكَ ابْتِدَاءٌ»[5] و «نِعَمِكَ ابْتِدَاءٌ»[6] در صحیفه سجادیه آمده است، است؛ ادامه نعمت كه نعمت فوق نعمت است، این هم نعمت الهی است؛ [در] ازاله این نعمت سخن از است دیگر تمام شد. فرمود: ﴿لَمْ یكُ مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ﴾ تا اینجا مرز وعده بود؛ یعنی نعمتی كه ما دادیم رایگان دادیم و مدتی هم ادامه دادیم همچنان ادامه می ‌دهیم، ما از كسی نمی‌ گیریم؛ از اینجا مرز شروع می ‌شود، مگر اینكه خود شخص باعث بشود كه نعمت از او رخت بربندد ﴿حَتّییغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ﴾، این یك اصل كلّی است. 🔹 چه نسبت به فرد، چه نسبت به امت و جامعه مطلق است و هرگز ذات اقدس الهی عمل كسی را بی اثر نمی ‌گذارد، مشابه این اصل كلی در آیه نود سوره مباركه «یوسف» به این صورت آمده است: وقتی برادران یوسف آن آخرین بار به حضور مبارك یوسف آمدند و او را شناختند ﴿قالُوا أَ إِنَّكَ َلأَنْتَ یوسُفُ﴾ وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) فرمود: ﴿قالَ أَنَا یوسُفُ وَ هذا أَخی قَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَینا﴾، چرا؟ این ﴿إِنَّهُ﴾ اصل كلی است،﴿إِنَّهُ مَنْ یتَّقِ وَ یصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لا یضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ﴾،[7] هر كه باشد! من هم كردم و خدا اجر من را داد، لازم نیست كه یك ملت صبر بكند! هر كسی چه فرد چه امت اهل بود، خدای سبحان جزای چنین احسانی را خواهد داد. پس درباره فرقی بین فرد و امت نیست، هر كس اهل پرهیزكاری بود پاداش خود را دریافت می‌ كند؛ اما درباره اگر امتی و ملّتی پشت پا به بزند، این زودتر منقرض می ‌شود؛ حكومتی پشت پا به بزند زودتر منقرض می ‌شود، اما درباره فرد ممكن است ذات اقدس الهی مدّتی عفو كند. [1]. سوره انفال, آیه53. [2]. سوره رعد, آیه11؛ ﴿... إِنَّ اللَّهَ لاَ یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ...﴾. [3]. سوره نحل، آیه 53. [4]. سوره ابراهیم, آیه6؛ ﴿..اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیكُمْ ..﴾. [5]. صحیفه سجادیه، دعای 45. [6]. صحیفه سجادیه، دعای 12. [7]. سوره یوسف، آیه 90. 📚سوره انفال ـ جلسه 64_تاریخ: 1379 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
29.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔹به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/10/13 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸️ مسئله ۱۴۰۳_ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔹️ مسافری که قصد کرده ده روز در محلی بماند، اگر روزه بگیرد و بعد از ظهر از ماندن در آنجا منصرف شود، چنانچه یک نماز چهار رکعتی ادایی به جا آورده باشد، روزه اش صحیح است و تا وقتی در آنجا هست، باید نمازهای خود را تمام انجام دهد و اگر یک نماز چهار رکعتی نگزارده باشد، روزه آن روزش صحیح است و احتیاط مستحب، قضای آن است؛ اما باید نمازهای خود را شکسته به جا آورد و روزهای بعد هم نمی تواند روزه بگیرد. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
رونمایی از نرم افزار «مرقوم» مجموعه آثار مکتوب حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مراسم رونمایی از نرم افزار «مرقوم» مجموعه آثار مکتوب آیت الله العظمی جوادی آملی، روز پنج شنبه با حضور ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و جمعی از معاونین و مدیران بنیاد برگزار گردید. مجموعه آثار مکتوب آیت الله العظمی جوادی آملی، شامل: 229 جلدکتاب در موضوعات : تفسیر قرآن کریم ، فقه و اصول، تحریر نهج البلاغه ، علوم عقلی، خانواده و زن، حکومت اسلامی و مباحث اجتماعی است که توسط مرکز نشر اسرا منتشر شده است . از جمله امکانات این نرم افزار امکان حاشیه نویسی، مدیریت حاشیه ها، یادداشت برداری، ذخیره سازی یادداشت در فضای ابری و موتور جستجوی متن قدرتمند را می توان نام برد. همچنین مشخصات كتاب با پاورقی‌ها و عنوان‌بندی در این نرم افزار به صورت استاندارد و همانند کتاب چاپی پیاده‌سازی شده‌است تا محقق راحت تر بتواند به آنها رفرنس تحقیقاتی بدهد. انشاء الله به زودی این نرم افزار وارد بازار خواهد شد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹 ما يک طريق داريم، يک مقصد داريم و يک مقصود. 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹بعضی ها در مسير نيستند؛ بعضی در مسير هستند؛ ولی در مقصد نيستند، بين راه می مانند؛ بعضی در مقصد هستند، اما نمی دانند در مقصد چه چيزی را طلب بکنند؟ آيا جنّت را طلب بکنند يا بهشت‌آفرين را؟ بعضی در بهشت فقط سرگرم لذايذ بهشت هستند، اين بهشت مقصد است و نه مقصود! آن که مقصود در بهشت است، بهشت‌آفرين است. 🔹پس اگر کسی در طريق نباشد که اصلاً به مقصد نمی رسد. طريق صراط مستقيم است، مقصد بهشت است، مقصود بهشت‌آفرين! 🔺منبع: درس تفسیر11/12/1397 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
◀️ 🔺 افزایش دهندهٔ مال و عمر: 🔹 امام صادق (ع) فرمودند: 🔸 صدقه در شب، خشم پروردگار را فرو مى‌نشاند، گناه بزرگ را مى‌زداید و حساب‌رسى قیامت را آسان مى‌سازد و صدقه در روز، مال را ثمربخش مى‌كند و بر عمر آدمى مى‌افزاید. 1 🔹 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: 🔸 روزى خود را با صدقه فرود آورید. 2 🔹 همچنین فرمودند: 🔸 صدقه جز افزایش مال اثرى بر آن ندارد [از آن نمى‌كاهد]؛ پس صدقه بدهید تا خدا رحمتتان کند. 3 🔹 نیز فرمودند: 🔸 هیچ مسلمانى از مال پاک صدقه نمى‌دهد، جز اینکه در دست خداى رحمان مى‌نهد و خدا آن را برایش پرورش مى‌دهد تا دستش را لبریز كند. 4 📚 1. الکافی ج 4 ص 9 📚 2. الفقیه ج 4 ص 381 📚 3. تنبیه الخواطر و نزهه النواظر ج 1 ص 126 📚 4. مستدرک الوسائل ج 7 ص 246 📚 مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ص 550 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
◀️ غفلت در 🔰 گاهی انسان در کنار دوستانش می نشیند و سخنان عادی می گوید و احساس خستگی نمی کند، اما هنگامی که به نماز می ایستد، برای او دشوار است؛ زیرا با خدا مأنوس نیست و سخن گفتن با کسی که انسان با وی مأنوس نیست، ملال آور است. 🔰 ما نیز اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مأنوسیم یا نه، باید ببینیم از خواندن قرآن که سخن خدا با ماست و از خواندن نماز که سخن ما با خداست، احساس ملال میکنیم یا احساس نشاط. 📚 برگرفته از کتاب عمل عرفانی درپرتو علم وحیانی ص 116 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
◀️ ، هنگامه بیداری 🔰 در تعبیرات دینی از کسانی که اهل سیر و سلوک نیستند، به «خوابیده» یا «مست» یاد می شود. مست، کسی است که «می» و شراب، عقلش را پوشانده است؛ بنابراین جوانی، مقام و مال، از آن جهت که چهره عقل را می پوشاند و نمی گذارند انسان بیدار شود و حرکت کند، مست کننده اند. 🔰 همه ما در هر لحظه باید خود را بیازماییم! صحنه درون، میدان جنگ است و این جنگ، آتش بس پذیر نیست! هیچ کس در هیچ دوره از عمر خود از نبرد داخلی آسوده نیست. البته میدان جنگ فرق می کند. 🔰 اگر کسی در دوران جوانی بیدار نشود، بیدار کردنش در دوران پیری، بسیار مشکل است. می گویند خواب در موقع سحر، سنگین تر از خواب اول شب است، چون هرچه خواب، دیرتر می شود، سنگین تر می شود؛ مگر به پایان خود نزدیک گردد. 📚 برگرفته از کتاب دانش و روش بندگی ص 65 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔷️ماييم و اعمالِ ما🔷️ 🔸️"وَ كُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ" اين جمله نوراني يك اصل كلي است؛ يعني هر چيزي به مقصد مي‌رسد. ما اگر نسبت به كسي احسان كرديم، یا قلب كسي را خوشحال كرديم، خيال می كنیم گذشت و تمام شد، نخير! اين دو سال، ده سال، بالأخره يك جايي نتيجه مي‌دهد و خودش را نشان می دهد. ممكن نيست كاري يا حرفي در عالم واقع بشود و از بين برود، ماييم و اعمالِ ما! 🔹️بیانات آیه الله جوادی آملی جلسه دوم تفسير سوره مباركه قمر ١٣٩٦/٠١/٢٧ ه.ش 🔸️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔷️ماييم و اعمالِ ما🔷️ 🔸️"وَ كُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ" اين جمله نوراني يك اصل كلي است؛ يعني هر چيزي به مقصد مي‌رسد. ما اگر نسبت به كسي احسان كرديم، یا قلب كسي را خوشحال كرديم، خيال می كنیم گذشت و تمام شد، نخير! اين دو سال، ده سال، بالأخره يك جايي نتيجه مي‌دهد و خودش را نشان می دهد. ممكن نيست كاري يا حرفي در عالم واقع بشود و از بين برود، ماييم و اعمالِ ما! 🔹️بیانات آیه الله جوادی آملی جلسه دوم تفسير سوره مباركه قمر ١٣٩٦/٠١/٢٧ ه.ش 🔸️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته): 🔹 محبت به اهل بیت (علیهم السلام) بعد از معرفت ولایت آنان و گرایش قلبی به آن ذوات مقدس، به عالم و عادل شدن است. به یقین، جریان عدالت و وارستگی، وظیفه ای مشترک برای عالمان و غیر عالمان است. 🔹 به همین جهت، سفارش شده است که از آغاز تحصیل، دست به کار تهذیب و اصلاح خود باشید؛ زیرا بعداً این کار بسیار مشکل است؛ چنانکه فرعون علم و یقین داشت که حضرت موسی (علیه السلام) و معجزات او حق است و از سوی خدا، ولی رسالت و اعجاز او را انکار کرد؛ زیرا مهذّب و عادل نبود. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی_ ص 240 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli