eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله العظمی جوادی آملی
معرفی کتاب ستودن فاطمه زهرا (س) همواره از بحث ها و موضوع های محوری در سخنان و آثار آیت الله عبدالله جوادی آملی است که در فرصت های مختلف به آن پرداخته شده است. مرکز نشر اسراء که مسئولیت چاپ و نشر آثار آیت الله جوادی آملی را بر عهده دارد در مجموعه تألیفات سال 93 خود، اقدام به انتشار اثری با موضوع فاطمی با عنوان «فاطمه اسوه بشر» کرده که برگرفته و تنظیم یافته از آثار آیت الله جوادی آملی در معرفی شخصیت فاطمه (س) است. «مرکز نشر اسراء در بخشی از مقدمه ای که بر این کتاب نوشته، آورده است: سهم فاطمه (علیها السلام) در ماندگاری دین بسیار عظیم و سنگین است؛ در روزگار بعد از رحلت رسول (ص) که خورشید وجودش افول کرد، تنها ستاره ای که در آسمان غبارگرفته اسلام سوسو می زد و با صدای حزین و آرامَش، دل ها را مشتاق نگاه می داشت، فاطمه (علیها السلام) بود. در دوران سخت حاکمیت سقیفه که با حبس و زندان بردن غدیر همراه بود، تنها ناله ای که ماند و فریاد شد، ناله دختر رحمةٌ للعالمین بود که با کمال شهامت و شجاعت از دین و ماندگاری آن توسط حضرت علی (ع) می گفت و حقانیت او و بطلان دیگران را صلا می داد. از آنجا که شخصیت ستودنی فاطمه (س) و نقش به یادماندنی آن در حساس ترین فراز تاریخ اسلام باید همواره زنده و پویا باشد، سعی و تلاش مراکز دینی و فرهنگی که از منبع جوشان قرآن و عترت مایه می گیرند، در شناخت صحیح و شناسایی درست این ملکه دار هستی، بایستی اصیل و ناب باشد.» (ص 13) آنچه در این کتاب می خوانید کتاب «فاطمه اسوه بشر» شامل پنج بخش است. کتاب در فصل نخست با عنوان «کلیات» به بیان مباحثی با عناوین ضرورت شناخت اهل بیت (ع)، گستره شناخت اهل بیت (ع)، اهل بیت (ع) بهترین الگوی هدایت، فاطمه (س) آینه تمام نمای اهل بیت، فاطمه (س) الگویی فرا جنسیتی و فاطمه (س) الگویی فراتر از زمان و مکان پرداخته است. بخش دوم کتاب به بررسی فضایل و مناقب اهل بیت (ع) و حضرت فاطمه (س) اختصاص یافته است. حضرت فاطمه (س) در آینه قرآن عنوان بخش سوم است که طی آن، فاطمه (س) در صفای آینه وحی و به روایت آیات و سوره هایی چون آیه تطهیر، آیه مودت، سوره کوثر، سوره قدر و سوره دهر معرفی شده است. کتاب در بخش چهارم به بررسی و تبیین سیره حضرت فاطمه (س) در ابعاد علمی و معرفتی، تربیتی و آیین همسرداری و اجتماعی و سیاسی پرداخته است. بخش پنجم کتاب نیز به طرح هفت پرسش و پاسخ پیرامون حضرت فاطمه (س) اختصاص یافته است. پرسش هایی چون چرا فاطمه (س) با این همه مقامات و فضایل به عنوان پیامبر برگزیده نشد؟، چرا در بین 124 هزار پیامبر و 14 معصوم فقط یک زن وجود دارد؟ و چگونه ممکن است که حضرت فاطمه (س) پیش از آفرینش امتحان شود؟، از جمله سؤالاتی است که در این بخش به آنها پاسخ داده شده است. پیام آیت الله جوادی آملی به کنگره فاطمه شناسی و همایش «بانوی آفتاب» نیز، بخشی است که در صفحات پایانی کتاب گنجانده شده است. http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ ... 🏴 مجلس عزاداری شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها. 📆 سه شنبه|دوم جمادی‌الثانی| ۸ بهمن|ساعت شروع مراسم ۱۰:۳۰ صبح بمدت سه روز دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی قم خیابان صفائیه کوچه ۱۹ |||| 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅دردناک تر از فدک! 🔸تلخ‌ترين جمله‌اي كه در مصيبت صديقه كبراست همين جمله است. 🔸حضرت بعد از اينكه استدلال كرد اين فدك نِحله است، از آنِ ماست و حضرت در زمان حيات به ما دادند، تو از ذواليد بيّنه مي‌خواهي؟ اين در دست ماست، تو از ما دليل مي‌خواهي؟ 🔸اين بيّنه را بايد از منكِر بخواهي نه از كسي كه ذواليد است! 🔸بالأخره مسأله نِحله قبول نشد، مسأله ارث قبول نشد، آن حرف جگرگداز را حضرت زد، فرمود: «أم تقولون ...؟» اين بدتر از آن در به پهلو زدن است!، فرمود: «أم تقولون أهل الملّتين لا يَتوارثان؟!»(1) مگر ما را مسلمان نمي‌داني؟ چه دليل داري كه ارث ما را نمي‌دهي؟ «ترث أباك و لا أرث أبي؟!»(2) 🔸آخر چه دليل دارد نِحله كه امر مسلّم است آن را قبول نكرديد؟ ما كه ذواليد هستيم از ما دليل خواستيد، مگر كسي از ذواليد دليل مي‌خواهد؟ 🔸حالا اينها گذشت بالأخره من ارثم را مي‌خواهم؛ ارث نبود! او زمات حياتش مِلك طلق من كرد حالا نشد، ارث «ترث أباك و لا أرث أبي؟!» يعني تو تفسير قرآن را از ما بهتر بلدي؟ 🔸يعني در آيه قرآن چيزي هست كه ما نمي‌دانيم؟ 🔸اينها كه نيست مگر اينكه ـ معاذ الله ـ اين حرف را بزني! بله آن حكم حق است كه كافر از مسلمان ارث نمي‌برد، همه هم اين حرف را قبول داريم، مگر اينكه تو در دين ما شك كني!!! 🔸هر وقت ما به اين جمله حضرت مي‌رسيم اين خيلي براي ما دردناك‌تر از آن مسأله در و پهلو بوده «أم تقولون أهل ملّتين لا يتوارثان؟!» 🔸به هر تقدير به بركت آن حضرت ـ ان‌شاءالله ـ اين نظام محفوظ بماند. ↙️پی نوشت ها: 1- دلائل الامامة، ص35 2- دلائل الامامة، ص34/ تو از پدرت ارث می بری و من از پدرم ارث نمی برم؟! 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 6 الی 8 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah 516 shahadat.mp3
4.43M
🏴 صوت فاطمیه ـ درس خارج فقه ▪️ جلسه : 516 تاریخ: 1398/11/06 ▪️ پخش: شبکه یک سیما چهارشنبه ساعت 13:30 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
moredi_1957 p2.pdf
195.1K
💠 متن 🔹 ایام شهادت (سلام الله علیها) 🔸 ▪️ تاریخ: 1392/01/22 حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
fatemiye-1957.mp3
6.17M
💠 صوت 🔹 ایام شهادت (سلام الله علیها) 🔸 ▪️ تاریخ: 1392/01/22 حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
✅هيچ‌گاه مرز پُرگُهر كشور را حفظ نكرد ... 🔸شما مي‌بينيد در اين دفاع مقدس بالأخره كم و بيش رفتيم جبهه، كم و بيش ما ديديم، بعضي بيشتر بعضي كمتر 🔸اگر پنجاه پرچم بود يكي آن بالا ممكن بود پرچم سه رنگ ايران باشد اما همه پرچم‌ها يا حسين، يا عباس، يا زهرا 🔸پرچم ايران، پرچم مرز پرگهر، پرچم مكتب ايراني نبود. 🔸الآن هم اگر حادثه‌اي پيش آيد همان پرچم يا زهراست، اين كشور را اينها حفظ كردند. 🔸بالأخره رفتيد به جبهه يا نرفتيد؟ ديديد يا نديديد؟ اگر پنجاه پرچم بود چندتايش پرچم سه رنگ بود؟ يا اصلاً نبود، يا يك دانه بود روي ماشين بود. 🔸اين شعرها و نواهاي خاكريز اول و دوم يا حسين يا حسين، كربلا كربلا بود، ديگر مرز پرگهر و اينها نبود. 🔸اينهاست كه كشور را حفظ مي‌كند. 🔸براي اينكه مردم وقتي باور كردند روح با عظمت الهي به شربت شهادت مي‌رسد و عنداللّهي مي‌شود، فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مي‌شود و مرزوق است، او فداكار است وگرنه بگويد من چرا كشته بشوم براي اينكه زيد به رياست برسد، عمرو به كياست برسد! 🔸هيچ‌گاه مرز پرگهر كشور را حفظ نكرد ... 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 6 الی 8 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و حجت الاسلام زیبایی نژاد مسئول مرکز تحقیقات زن و خانواده با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و حجت الاسلام زیبایی نژاد مسئول
💢 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و حجت الاسلام زیبایی نژاد مسئول مرکز تحقیقات زن و خانواده با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند. 💠 معظم له در این دیدار بیان داشتند: ائمه اطهار علیهم السلام نیز مانند قرآن کریم مهجورند و مهجوریت آنها از این بابت است که تا سیره و کلام آنها درس و بحث نشود نکات نهفته زندگی این حضرات آشکار نمی گردد. درس و بحث باعث طرح نقدها و شبهات و بررسی دقیق تر موضوع می گردد و در نتیجه بالندگی و شکوفایی را به همراه می آورد لذا حضرت فرمود «حُسْنُ السُّؤَالِ نِصْفُ الْعِلْمِ» ائمه علیهم السلام ما را تربیت کردند و به ما برنامه زندگی دادند؛ اینکه در زیارت جامعه کبیر به ما فرمودند در زیارت ائمه علیهم السلام خطاب به ایشان می گویید «إنّی مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ، مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم‏»، این خواسته بسیار سنگینی است چرا که در پیشگاه معصوم(سلام الله علیه) ایستاده‌ایم و عرض می‌کنیم ما آنچه را شما تحقیق کردید تحقیق می‌کنیم! این جمله گرچه به حسب ظاهر جمله خبری است، ولی دعا، زیارت، مناجات، این گونه از جمله های خبری به داعی انشا القا شدند؛ یعنی از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم آن توفیقی را به ما عطا کند، علمی را به ما عطا کند که ما هم محقق باشیم آنچه را شما تحقیق کردید. مصدّق باشیم آنچه را شما تصدیق کردید، مبطل باشیم آنچه را که شما ابطال کردید. این امر اگر شدنی نبود که از ما نمی خواستند آن را بخوانیم، پس شدنی است و راه آن همین درس و بحث است. از مهمترین مشکلات ما نداشتن منبع است، قرآن کریم به جای خود محفوظ، اما این نهج البلاغه سید رضی اصلا نمی تواند منبع درسی و تحققی باشد چراکه سید رضی در بسیاری از خطبه ها، صدر و ذیل خطبه را نقل نکرده است و گاهی از یک خطبه چند صفحه ای به بیان چند خط اکتفا نموده است. لذا اگر کسی بخواهد در خصوص بیانات حضرت امیر علیه السلام تحقیق کند باید به کتاب شریف «تمام نهج البلاغه» مراجعه کند، در جریان خطبه ها و فرمایشات حضرت زهرا سلام الله علیها نیز باید تمام خطبه ها و فرمایشات ایشان یکجا جمع آوری و مستند گردد. خطبه فدکیه، درسی است، سخنرانی‌های وجود مبارک صدیقه کبری، درسی است. خطبه فدکیه به ویژه قسمت ابتدایی آن، همانند برجسته‌ترین خطبه‌های نورانی نهج البلاغه بسیار وزین است و بدون استاد حل نمی‌شود. 🗓۹۸/۱۱/۰۶ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹ضرورت معرفت و تأسي به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها) گراميداشت سالگشت شهادت سيدهٴ نساء عالميان(سلام الله عليها) براي آن است كه به آن حضرت تأسي كنيم، آن‌گاه در ماتم آن حضرت هم اشك بريزيم و ثواب ببريم. عمده آن است كه به سيرت و سنّت آن حضرت آشنا بشويم و عمل كنيم. سيرت و سنت آن بانو در توحيد او و در استقامت او است يعني او موّحد كامل بود و پايدار تام؛ هم در مسئلهٴ ديني خود مشكل علمي نداشت، هم در مسئلهٴ منش و گرايش و عمل مشكل عملي نداشت. انسان يك بخشي به نام انديشهٴ دارد، يك بخشي هم به عنوان انگيزه؛ نه بيش از اين دو بخش براي بشر هست و نه كمتر از اين. اگر انديشهٴ يك ملّتي سائد بود و انگيزهٴ يك ملّتي صالح بود، اين ملّت باتقواست. در قرآن كريم به همين دو بخش يعني انديشهٴ خوب وانگيزهٴ خوب اشاره كرد، فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ﴾، يك ﴿ثُمَّ اسْتَقَامُوا﴾ دو؛ آن توحيد و انديشهٴ به علم و معرفت برمي‌گردد و اين استقامت و پايداري به انگيزه و عمل برمي‌گردد. 🔹فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) حجت خدا بر حجج الهي اگر چنانچه وجود مبارك معصوم مي‌فرمايند كه ما حجّت بر مردم هستيم و بانوي دو عالم حجّت خدا است بر ما؛ چون او واسطهٴ فيض است. اين علومي كه در مُصحف فاطمه[سلام الله عليها] است به وسيلهٴ آن سيدهٴ نساء عالميان به ائمهٴ بعدي رسيده است. اگر معلم مجراي فيض تعليمي خداست و اگر معلم غيبي، حجّت است و اگر مجراي فيض است و اگر «حجة الله علي المتعلّم» است، وجود مبارك امام صادق[عليه السلام] مي‌فرمايد: وجود مبارك سيدهٴ نساء عالميان حجّت خدا است بر ما. وجود مبارك علي‌بن‌ابي‌طالب[سلام الله عليه] در بعضي از مسائل فقهي و حقوقي به گفتار فاطمه[سلام الله عليها] استدلال مي‌كند: فاطمه چنين گفته است. اگر مطلبي از فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) برسد، اين «حجّت الله» است و در حجيت عصمت شرط است و نه امامت. [بنابراين] اگر كسي امام نبود، ولي معصوم بود حرف او هم در اصول حجّت است، هم در فروع حجّت است، هم در فقه حجّت است، هم در حقوق حجّت است. خيلي مقام است براي اين بانو كه علي‌بن‌ابي‌طالب[سلام الله عليه] به سخن او استناد كند و استدلال كند، بگويد «فاطمه چنين فرموده است» خب، اين مي‌شود «حجة الله». 🔹ضرورت اقتدا به بينش الهي زهراي مرضيه(سلام الله عليها) اگر گفتند سالگشت شهادت اين بانو را گرامي بداريد، تنها براي اين سينه زدن و مرثيه خواندن و اشك ريختن نيست، اين در صف نعال وظيفه است؛ اين جزء آن ده درصد است، آن نود درصد وظيفهٴ ما پيروي انديشهٴ عالمانهٴ آن حضرت، پيروي انگيزه مخلصانهٴ آن حضرت است، آن ده درصدش گريه كردن است. با گريهٴ بي‌معرفت، با گريه بي پايداري ممكن است انسان بخشي از ثواب را ببرد، اما به جايي نمي‌رسد كه فرشته بر او نازل بشود و ما مي‌توانيم به جايي برسيم كه ملائكه بر ما نازل بشوند، اين وعده را خدا به ما داده است. چرا با همّت كوتاه زندگي كنيم؟ اگر به ما دستور دادند همّتتان بلند باشد چرا ما بلند همّت نباشيم؛ نسوختن مال خيليها است هيچ بچه‌اي نمي‌سوزد، هيچ ديوانه‌اي نمي‌سوزد، هيچ كافر مستضعفِ روستايي دوردست نشين نمي‌سوزد، مستضعفانِ فكري را كه به دوزخ نمي‌برند، اين پست‌ترين همّت است كه كسي به اين فكر باشد كه جهنم نرود. همّت آن است كه انسان به جايي برسد كه ﴿تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلاَئِكَةُ﴾ سرّ نازل شدنِ فرشته هم كسي را امام و پيغمبر نمي‌كند. ملائكه: ﴿وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ﴾درجات آنها، علوم آنها، مقامات آنها، آن قدر زياد است كه احدي به بارگاه آن علوم ملكوتيان نمي‌رسد. ماها در كارگاه تكليف هستيم، آنها در بارگاه تشريف‌اند كساني كه در كارگاه تكليف‌اند بايد بلند همّت باشند در همين محدوده؛ بنابراين اينكه وجود مبارك حضرت مي‌فرمايد: فاطمه[سلام الله عليها] حجّت خدا است بر ما، براي اينكه او مجراي فيض خالقيّت است، معلم ما است، و ما همان طوري كه به قرآن مراجعه مي‌كنيم براي دريافت علوم، به باطن قرآن، به علم تفسير قرآن، به مصحف فاطمه مراجعه مي‌كنيم براي دريافت همين. اين سبقهٴ تعليم دارد، اين معلم است براي ما و وقتي چنين سمتي را داشت مي‌شود حجّت خدا بر ما اهلبیت است. اين مقام براي آن بانو به حدي است كه ديگر بحثها كه حالا وجود مباركش در شب زفاف آن پيراهن عروسي خود را به يك زن سالمند، به زن مستمند داد اينها اصلاً مقام به حساب نمي‌آيد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_2424 ss.mp3
3.53M
💠 صوت 🔹 ایام شهادت (سلام الله علیها) حضرت آیت الله العظمی 🔸 به همایش فاطمی ▪️ تاریخ: 1394/01/25 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
moredi_2424 p2.pdf
193.7K
💠 متن 🔹 ایام شهادت (سلام الله علیها) حضرت آیت الله العظمی 🔸 به همایش فاطمی ▪️ تاریخ: 1394/01/25 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
🌺لزوم الگو گرفتن جامعه اسلامی از حضرت صدیقه کبری (س) 💠 تاثیر پذیرفتن و الگو گرفتن از وجود مبارک سلام الله علیها در انقلاب اسلامی خود را به خوبی نشان داد. 💠 ما باید دو اقدام مهم را در دستور کار خود داشته باشیم؛ اول اینکه یک فردوسی دیگر بپرورانیم و دوم اینکه به تشریح بزرگی و عظمت ذوات مقدس ائمه علیهم السلام بپردازیم. 💠 ما ملتی هستیم که در طول تاریخ به ویژه در دوران دفاع مقدس و بعد از آن، کرامت خود را به جهان اثبات کرده ایم لکن یک فردوسی نداشتیم که این حماسه ها را ثبت و بیان کند و به گوش همگان برساند. 💠 پرچم یا زهرا(س) کشور را در دوران دفاع مقدس حفظ کرد، وگرنه پرچم سه رنگ به تنهایی نمی تواند خود و کشور را حفظ کند، چنانکه در حوادث جنگ جهانی اول و دوم نتوانست، اما وقتی پرچم یا زهرا(س) و یا حسین(ع) به میدان آمد هم دین حفظ شد و هم کشور محفوظ ماند. 🌺 باید ائمه(ع) را جهانی بدانیم و آنها را جهانی معرفی کنیم 💠 مراقب باشیم تا حضرات معصومین را تنها برای خود مصادره نکنیم، باید ائمه(ع) را جهانی بدانیم و آنها را جهانی معرفی کنیم که لازمه این کار آن است که در دریای معرفت ایشان غرق شویم. 💠 همه ما وحدت را دوست داریم اما حضرت در خطبه خود می فرماید تنها عامل «عدل» است، و این عدل تحت هدایت و رهبری ائمه تحقق پیدا می کند چرا که به بیان ایشان ائمه(ع) علاوه بر امام و رهبر بودن، «رائد» یعنی پیشرو هستند، حضرت می فرماید ما پیشرو هستیم! راه را می شناسیم، قبلا این راه بهشت را رفته ایم و بازگشته ایم و لذا از هر کسی بهتر این راه را می شناسیم و از سوی دیگر «وَ الرَّائِدُ لا یَکْذِبُ اَهْلَهُ». 💠 دیدار جمعی از دست اندرکاران برگزاری دومین همایش ملی «ریحانةالنبی» با حضرت آیت الله العظمی 🗓 05 اسفندماه 96 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، سخنان آیت الله العظمی جوادی آملی در سالروز شهادت آن حضرت، با موضوع فضایل و مناقب ایشان را از نظر می گذرانیم. 🔹فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اسوه بشریت بحثِ دربارهٴ شخصيت صديقهٴٴ نساء عالميان[سلام الله عليها] از اين جهت مهم است كه آن حضرت مانند انبيا و اولياي ديگر(عليهم السلام) اسوهٴ جوامع بشري‌اند؛ همان‌طوري كه پيغمبر و امام اسوه هست براي تمام افراد جامعه (اعم از زن و مرد) زنان با فضيلت عالم هم اسوه‌اند براي همه افراد ملّت (اعم از زن و مرد)؛ و همان‌طوري كه اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) اسوه است و امام است هم براي زنها هم براي مردها، فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) هم وليّ خدا است (هم براي زنها و هم براي مردها) آن حضرت انسان نمونه است و اسوهٴ انسانها، نه مخصوص زنها؛ چه اينكه اميرالمؤمنين(عليه السلام) كه انسان نمونه است و مقتداي همهٴ انسانها است و مخصوص مردها نيست. 🔹دليل قرآني بر اسوه بودن زن با فضيلت برای مردم دليل قرآني اين مطلب آن است كه ذات اقدس الهي وقتي مي‌خواهد نمونهٴٴ مردم با فضيلت را ذكر بكند، مريم[سلام الله عليها] را يادآور مي‌شود، مي‌فرمايد: نمونهٴٴ مردم خوب مريم است، نمونهٴٴ مردم خوب آسيه است: ﴿وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِى عِندَكَ بَيْتاً فِى الْجَنَّةِ﴾، ﴿وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ﴾؛ نمونهٴٴ مردم خوب مريم است. نفرمود «ضرب الله مثلا للاتي آمن مريم»؛ نفرمود نمونهٴٴ زنان خوب مريم است، فرمود: نمونهٴٴ مردم خوب مريم است. در فرهنگ محاوره مردم غير از مردان‌اند. وقتي شما مي‌خواهيد از ملّت مسلمان ايران سخن بگوييد، مي‌گوييد: مردم انقلاب كردند، مردم تظاهرات كردند، مردم در انتخابات شركت كردند. مردم اعم از مردان و زنان‌اند، مردم غير از مردان‌اند؛ مردان در برابر زنان‌اند ولي مردم، يعني افراد يك ملّت. تعبير قرآن كريم هم همين است، نمي‌گويد رجال در برابر نساء بلكه مي‌گويد «مردم»، ﴿الَّذِينَ آمَنُوا﴾، نمونهٴٴ مردم خوب (اعم از زن و مرد) مريم[سلام الله عليها] است؛ چه اينكه نمونهٴٴ مردم خوب (اعم از زن و مرد) علي‌بن‌ابي‌طالب[عليه السلام] است. 🔹ممتاز بودن حضرت زهرا سلام الله علیها، در مسئله اندیشه و معرفت سيدهٴ نساء عالميان فاطمهٴ زهرا(صلوات الله وسلامه عليها) هم در مسئلهٴ معرفت ممتاز بود، هم در مسئلهٴ پايداري و هم در انديشهٴ توحيدي سرآمد بود هم در انگيزهٴ استقامت و پايداري، كساني كه با خطبه‌هاي نهج البلاغه آشنا هستند مستحضرند كه همهٴ خطبه‌هاي نهج‌البلاغه در يك حدّ نيست؛ بعضي از خطبه‌ها كه دربارهٴ توحيد گفته شد بسيار بلند است، ولي بلندترين و مهم‌ترين خطبه‌هاي توحيدي نهج البلاغه را كسي مطالعه كند، مي‌بيند كه تقريباً 25 سال قبل از اينكه علي‌بن‌ابي‌طالب(سلام الله عليه) اين خطبه‌ها را ايراد كند، سيدهٴ نساء عالميان فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) در جريان استرداد خلافت، حمايت از ولايت و استرداد فدك آن خطبهٴ توحيدي را ايراد كرده است كه آن خطبه غير از خطابه است. يك حرفي با مردم دارد مردم بايد بفهمند و يك حرفي با خداي خود دارند آنها كه الهي هستند بايد بفهمند. خطبه‌هاي ائمه غير از خطابه‌هاي آنهاست. سخنراني براي تودهٴ مردم است و آن خطبه‌ها رابطهٴ ملكوتي عبد و مولا است، اگر كسي آن سويي شد، از خطبه‌ها مدد مي‌گيرد و اگر اين سويي بود، از خطابه‌ها استمداد مي‌كند. اگر كسي خطبه‌ها را و نه خطابه، خطبه‌ها را ارزيابي كند مي‌بيند بسياري از معارف خطبه‌هاي نهج البلاغه علي(سلام الله عليه) 25 سال قبل به بيانات گهربار فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليه) انشا شده است. اين بانو در بخش انديشه و معرفت ممتاز بود؛ آن قدر ممتاز بود كه از آدم[عليه السلام] تا علي‌بن‌ابي‌طالب[عليه السلام] كسي همتاي او نبود. آن روايتي كه وجود مبارك امام صادق[سلام الله عليه] مي‌فرمايد: اگر علي‌بن‌ابي‌طالب[عليه السلام] نبود از آدم تا انقراض عالم، هيچ كس همسر فاطمه[سلام الله عليها] نمي‌شد، این دو پيام دارد: يكي اينكه هيچ كدام از انبياي گذشته هم همتاي زهرا(سلام الله عليهم اجمعين) نبودند و يكي اينكه هيچ كدام از انبياي گذشته هم همتاي علي‌بن‌ابي‌طالب نبودند؛ به هر تقدير اگر انديشه‌اش در تمام اوج است؛ پس از نظر انديشه و علم كمبودي ندارد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli