eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ برگزار شد 🔸 همزمان با روز پژوهش، آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری» که تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به رشته تحریر درآمده است، در سالن آمفی تئاتر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حوزه علمیه قم از عمده‌ ترین ارکان پژوهش در کشور و نظام اسلامی است/ کتاب رجال تفسیری شروع یک جریان علمی است 🔸 در مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری» حجت الاسلام و المسلمین ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با گرامیداشت هفته پژوهش بیان داشت: حوزه علمیه قم از عمده‌ ترین ارکان پژوهش در کشور و نظام اسلامی است که آثار و برکات پژوهشی خود را در به نمایش می‌گذارد. 🔸 وی ادامه داد: کتاب گرانسنگ محصول تلاش ۱۰ ساله محققین این عرصه، تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است که الحمدالله امروز ۷ جلد از این مجموعه تقدیم جامعه علمی کشور شده و پیش بینی می گردد این مجموعه ۲۰ جلد بشود و تقدیم جامعه علمی کشور و جهان اسلام گردد. 🔸 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء خاطرنشان کرد: یک دانش و حقیقت عینی و علمی است، لذا کتاب رجال تفسیری صرفاً یک کتاب رجالی نیست بلکه شروع یک است که حدیث شناسان حوزه معارف و تفسیر ما نیز احیا بشوند که قطعاً برکات و آثار ارزشمندی در کنار آن ایجاد خواهد شد. منبع: http://news.esra.ir/ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 کل ازمنه حوزه و دانشگاه باید مصروف پژوهش و تولید علم باشد / «رجال تفسیری» در نوع خود اثری بی‌نظیر است 🔸 در مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ آیت الله حسینی بوشهری در سخنانی با تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، از برگزاری این نشست تقدیر و تشکر کرد. 🔸 خون تازه‌ای در رگ‌های مراکز علمی و حوزوی ایجاد می کند. رسالت همه حوزویان و دانشگاهیان ما این است که همواره وقت خود را صرف پژوهش کنند؛ کل ازمنه حوزه و دانشگاه باید مصروف پژوهش و تولید علم باشد و یک نمادی از این ازمنه است. 🔸 این اثر در نوع خود اثری نه کم‌ نظیر، بلکه است! «رجال تفسیری» یک شاهکار است چراکه همواره علم رجال در بحث های مقدماتی برای علم فقاهت و اجتهاد مطرح بوده است اما یک ابتکار توسط حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در موضوع این کتاب طرح شده که احادیث تفسیری به میدان بیاید و دانش رجال در خصوص آنها بحث کند. 🔸 آیت الله حسینی بوشهری تاکید داشت: نکته مهمی که باید مدنظر قرار داد این است که هیچ اثر علمی بی نقص نیست، رشد و بالندگی حوزه ها به خاطر نقد بوده است، سیره امامان این بوده که مشوق مردم در فهم دین بوده اند لذا بایستی محققان و پژوهشگران این عرصه به میدان بیایند و با این اثر بر رشد و بالندگی آن بیافزایند. مشروح خبر: http://news.esra.ir/ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 از ویژگی های آثار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی توجه به نیاز روز جامعه است 🔸 در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین علی نژاد در سخنانی تصریح داشت: از ویژگی های آثار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی این است که حضرت استاد به موضوعاتی ورود می‌کنند که است و ایشان احساس می کنند در آن حوزه خلا وجود دارد و یا کمتر کار شده است لذا ورود پیدا می‌کنند. 🔸 وی ادامه داد: با توجه به اینکه آیت الله العظمی جوادی آملی بیش از سه دهه از عمر شریف خود را صرف تفسیر نمودند توجه ویژه به روایات به خصوص روایت تفسیری داشته اند؛ منحصر به فقه نیست بلکه روایات تاریخی، کلامی، تفسیری، تربیتی و غیره نیز وجود دارد که نیاز است از زوایای مختلف این روایات مورد بررسی قرار بگیرند. 🔸 حجت الاسلام و المسلمین علی نژاد با اشاره به مقالاتی که در خصوص کتاب رجال تفسیری نگاشته شده است بیان داشت: حضرت آیت الله جوادی آملی از استقبال می کنند و آن را باعث بالندگی و پختگی یک اثر علمی می دانند و حتی در مواردی شخصا از منتقد آثار علمی منتشر شده تقدیر می کنند. منبع: http://news.esra.ir/ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 علامه طباطبایی اولین کسی است که در خصوص روایات تفسیری نظریه‌پردازی کرده است/ اقدام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در زمینه رجال تفسیری جداً قابل تقدیر است و دارای ابداع و نوآوری می باشد 🔸 حجت الاسلام والمسلمین رحمان ستایش نیز در سخنانی به موضوع پرداخت. وی در خصوص بایدها و نبایدهای یک کتاب جامع حدیثی، بیان داشت: علامه طباطبایی اولین کسی است که در خصوص روایات تفسیری نظریه‌پردازی کرده است. 🔸 وی ادامه داد: توجه تفسیر به یک امر ضروری و روشن است و لذا اقدام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در زمینه رجال تفسیری جداً قابل تقدیر است و دارای ابداع و نوآوری می باشد. 🔸 حجت الاسلام والمسلمین رحمان ستایش در جامع حدیثی ابراز داشت: نباید در کتاب های جامع حدیثی مطالب از کتابی به کتاب دیگر بدون هدف منتقل شوند و صرف انتقال صورت بگیرد بلکه باید این آثار سهولت در پژوهش را برای پژوهشگران به وجود بیاورد و با تجمیع اطلاعات و تشکیل پرونده علمی برای هر شخصی از رجالیون وضعیت رجالی وی کاملا شفاف و روشن گردد همچنین بایستی وضعیت منابع درجه یک مورد استفاده روشن گردد و روش و مبانی کار ما نیز باید به درستی در تمام اثر رعایت گردد و کاملاً شفاف و روشن باشد. منبع: http://news.esra.ir/ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
33.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🏴روضه سوزناک شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها حضرت آیت الله العظمی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ غفلت زدايي حضرت فاطمه سلام الله علیها ✳ شايد آن روزها بسياري از اصحاب و تابعين و كساني كه تازه مسلمان شده بودند نمي  توانستند باور كنند دست هايي كه علي  ( عليه السلام ) را كنار زده اند از سر  هواپرستي چنين ستمي را مرتكب شده باشند؛ چون آن ها نيز به ظاهر سال ها در ركاب نبي  اكرم  ( صلي الله عليه وآله وسلم ) شمشير زده و به اسلام گرويده بودند و  از اين رو ، كسي جرأت نمي كرد به آنان بدگمان باشد و آن ها را به بي ديني و  خيانت متهم نمايد . مردم دو دسته بودند : يك دسته از ريشه دشمني و مخالفت با  علي  ( عليه السلام ) بي خبر بودند و دسته ديگر شهامت بيان حقايق را نداشتند؛  ولي حضرت زهرا  ( عليها السلام ) با كمال شجاعت ماهيت كينه توزانه آنان را  افشا كرد و ريشه هاي فاسد عداوت با مولا را برملا ساخت . حضرت فاطمه  ( عليها  السلام ) با اين حركت خود تحليل وقايع پيچيده سقيفه را آسان كرد و رمز و راز غربت و  مظلوميت علي  ( عليه السلام ) را گشود . ✳ از کتاب فاطمه(س) اسوه بشر اثر ارزشمند حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی ✳ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه 🔹 مراسم گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز با مشارکت مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم، بسیج دانشجویی و بسیج طلاب با رعایت دستور العمل های بهداشتی در سالن جلسات امام خامنه ‌ای حرم مطهر کریمه اهلبیت (ع) با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد. 🔹 در بخشی از این پیام اظهار داشتند: اما دو نهاد علمی مانند حوزه و دانشگاه، اگر بخواهند با هم متّحد شوند، تنها علم است که می‌تواند این دو نهاد را با هم متّحد کند، این مطلب اول؛ تنها علمی که می‌تواند سبب وحدت اینها بشود، علمی است که صدر و ساقهٴ آن علم، وحدت، توحید، یگانگی و یکتایی است و آن است و مانند آن؛ زیرا چیزی که خود متکثّر است، هرگز عامل وحدت نخواهد بود، چه اینکه چیزی که خود واحد است، هرگز سبب کثرت نمی‌شود. تنها چیزی که می‌ تواند رکن اساسی وحدت حوزه و دانشگاه باشد، است «و لا غیر» که هیچ کثرتی در حرم اَمن آن علم راه پیدا نمی ‌کند، این هم مطلب دوم. متن کامل پیام: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/k49853 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
💠 دیدار نماینده ولی فقیه در استان گلستان با آیت الله العظمی جوادی آملی/شناخت سیره اهل بیت علیهم السلام، جزء تدریس رسمی حوزه ‌های علمیه باشد 🔹 نماینده ولی فقیه در استان گلستان با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در سخنانی ابر از داشتند: بایستی سیره اهل بیت علیهم السلام را جزء علوم بدانیم و ، جزء تدریس رسمی حوزه‌ های علمیه باشد. 🔹معظم ‌له در ادامه با اشاره به روایتی از کتاب شریف کافی مرحوم کلینی در خصوص ولادت امام سجاد علیه السلام بیان داشتند: مسئله [ازدواج با ] آن طور نیست که بعضی بیان کرده اند، بلکه در این روایت آمده است که وجود حضرت شهربانو (س) آزادانه و با اختیار خویش امام حسین علیه السلام را به همسری انتخاب کرد و دیگر بحث عقد آنچنانی و مسائلی که مطرح کردند اصلاً مطرح نبود. 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٥٦ . لباسي كه مخلوط به طلاست، در صورت صدق لباس طلا، حكم لباس خالص طلا را دارد و فرقي بين ساتر عورت و غير آن نيست. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی شخصی ناخواسته و بر اثر پرش حنجره‌اش کلمه‌ای از قرائت را جهراً (با صدای بلند) می‌خواند، در حالی که می‌بایست بدون جهر بخواند؛ آیا باید آن را تکرار کند یا نه؟ احوط، تکرار است. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠💠💠💠💠💠💠💠💠 💠💠💠💠💠💠 🔹️ ذكر در كنار ساير فضايل : قرآن كريم را همجوار ساير ذكر مي كند تا نه انسان شب زنده دار و اهل استغفار و ، گمان كند كه عبادت شبانه براي او كافي است و ديگر نيازي به ندارد و نه فرد ثروتمندِ با سخاوت پندارد كه همين بخشش براي كمال او كفايت مي كند و به شب زنده داري نيازي ندارد. لذا براي اين كه كامل شود و در همه‌ي قوا و استعداها و صفات در حد اعلا و هماهنگ، رشد يابد آن صفات را كنار يكديگر ذكر مي فرمايد: (الصابرين والصادقين والقانتين والمنفقين والمستغفرين بالأسحار)[1] آن گاه كه همه اين كنار يكديگر در روح انسان جمع شد، و را نيز به دنبال خواهد داشت: (انّ المسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات والقانتين والقانتات... والمتصدّقين والمتصدّقات... أعدّ اللّه لهم مغفرةً وأجراً عظيماً). [2] [1]ـ سوره‌ي معارج، آيات 21 ـ 22. [2]ـ سوره‌ي معارج، آيات 24 ـ 25. 🔹️{بر گرفته از کتاب ، صفحه 89} 💠💠💠 💠💠💠💠💠 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی استفاده از مهرهای سنگی (غیر زینتی) در مساجد، نمازخانه‌ها و اماکن چه حکمی دارد؟ ۱. سجده بر سنگ مزبور جایز است. ۲. سجده بر تربت حضرت سیدالشهداء افضل است. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠💠💠💠💠💠💠💠 💠💠💠💠💠 🔹️محوريت قرآن و عترت() : 🔹️سير تكاملي به سوي خداوند سير صعودي است. از اين رو، قرآن كريم مي فرمايد كه به و چنگ بزنيد؛(واعتصموا بحبل الله جميعاً ولاتفرّقوا... )[2] چنان كه كوه نوردان براي صعود بر صخره هاي بلند به طناب و دستگيره نيازدارند تا سقوط نكنند. 🔹️قرآن كريم در آيه ديگر به الله را مطرح كرده، مي فرمايد: (... ومن يعتصم بالله فقد هُدي إلي صراط مستقيم)[3] هر كس به خداوند اعتصام كند، قطعاً به هدايت شده است. 🔹️ همان دين خداست كه مشتمل بر عقايد، اخلاق و احكام است و اعتصام به حبل الله، اعتصام به الله است. حقيقت واحدي است كه در ظهور كرده است و قرآن و عترت بيان تفصيلي (صلي الله عليه و آله و سلم) هستند. 🔹️پس براي نجات خود راهي جز تمسك به نداريم و چون حقيقت قرآن در عقايد، اخلاق و اعمال پاك رسول الله(عليهم‌السلام) ظهور كرده است، عترت نيز حبل خدايند، چنان كه در ادعيه، (عليهم‌السلام) را با عبارت «حبل الله المتين» و «العروة الوثقي»[1] مي خوانيم و آنان نيز قرآن را با اين وصف معرفي مي كنند، نظير اين كه (عليه‌السلام) مي فرمايد: «عليكم بكتاب الله فإنّه الحبل المتين... »؛ بر شما باد عمل به قرآن، زيرا آن ريسمان محكم الهي است...[2]. [1]ـ سوره نور، آيه62. [2]ـ سوره آل عمران، آيه103. [3]ـ سوره آل عمران، آيه101. 🔹️{بر گرفته از کتاب ، صفحه 657} 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠آیت الله العظمی در دیدار رئیس : طرزی این عزیزان دانشجو را تربیت کنید که اراده حفظ و آبادانی کشور را داشته باشند 🔷️ سید محمد ، رئیس دانشگاه تهران و هیئت همراه با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹️ سید محمد مقیمی، رئیس و هیئت همراه با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 🔹️حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: «عقلانیت» و «معنویت» که از برنامه های مهم شما در است، سفارشی نیست و با موعظه حل نمی ‌شود! «عقلانیت» را الهیات فلسفه همراهی می کند و از آن تعریف ارائه می دهد. 🔹️ایشان ادامه دادند: ما یک و داریم که با مردم و جامعه سروکار دارد و مردم و افراد را تربیت می ‌کنند، اما الهیات فلسفه یا فلسفه نظری داریم که می‌ خواهد علوم را تربیت کند؛ یعنی برخلاف فلسفه عملی، را تربیت می‌ کند نه را، در واقع الهیات فلسفه، علم را تربیت می ‌کند نه عالم را و رهبری علوم را برعهده دارد. 🔹️معظم له خاطرنشان کردند: ، همه علوم را در قالب اضلاع یک مثلث می بیند؛ قرآن کریم نیز این مسئله را تایید می کند که هر موجود و پدیده ای در این جهان در قالب اضلاع سه گانه قابل بررسی است؛ چه کسی آن را خلق کرد؟ چگونه آن را خلق کرد؟ و چرا آن را خلق کرد؟ اما غرب این مثلث را مثله کرد، علم غربی تنها چیستی و چگونگی اشیاء و پدیده ها را مورد مطالعه قرار می دهد و به مبدأ و غایت آنها کاری ندارد، در نتیجه، غرب علم را به لاشه علم تبدیل کرد، نتیجه این علم مرده می شود آن جنگ های جهانی و این جنگ های نیابتی که هر روزه شاهد آن هستیم. 🔹️آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: را دانش اسلامی می کند و دانش را «معلوم» اسلامی می کند و اسلامی بودن معلوم، وابسته به آن اضلاع سه گانه است، خروجی چنین دانشگاهی می شود دانشجویان عزیزی که پس از خروج از دانشگاه می‌ گویند چه کسی جذب من می شود؟! من قدرت کارآفرینی و تولید و حرکت دارم، نه اینکه چه کسی مرا جذب می کند؟! دانشجویی که خود دنبال جذب دیگران است نه اینکه بخواهد دیگران او را جذب کنند. 🔹️معظم له در بخش پایانی سخنان خود به مساله از کشور اشاره کردند و ابراز داشتند: علاقه به و حفظ کشور یک مساله فطری و دینی است، هر وقت دیدیم عزیزی از این از کشور مهاجرت کرد بر ما سخت گذشت، باید در دانشگاه ها طرزی این عزیزان دانشجو را تربیت کنید که اراده حفظ کشور و آبادانی کشور را داشته باشند و به جای جذب شدن در سازمان ها یا کشورهای دیگر، خود به دنبال جذب دیگران و شروع یک حرکت در راستای آبادانی کشور باشند. 🔹️در ابتدای این دیدار، رئیس دانشگاه تهران، گزارشی از رویکردها و برنامه های جدید دانشگاه تهران خدمت معظم ‌له ارائه نمود. منبع: http://news.esra.ir/home @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی ۱. آیا سجده بر کاغذ صحیح است؟ سجده بر کاغذ ساخته از چیزی که سجده بر آن جایز نیست مشکل است. بعد از نمازی که سجده سهو در آن واجب شده است، به جا آوردن سجده سهو، برای آن نماز مقدّم است یا سجده بر اثر سهو در نمازهای گذشته؟ انجام دادن سجدۀ سهو فوری است. ترتیب واجب نیست و اولی تقدیم سجدۀ سهو نمازی است که به آن اشتغال داشت. ۲. اگر در سجده سهو اشتباهاً ذکری دیگر بگوید، حکمش چیست؟ سجده سهو باطل نمی‌شود. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠💠💠💠💠💠💠 💠💠💠💠💠 🔷️ عيساي مسيح سالك صراط مستقيم: 🔹️خداي سبحان حضرت مسيح را از سالكان صراط مستقيم و از واصلان اين حرم امن قرار داد و تفصيل اين اجمال آن است كه تنها راه بين مبدأ و منتهي كه سبب وصول به مقصد است صراط مستقيم است و اين صراط را خداوند صراط انبيا و مرسلين دانسته، آنها را اصحاب اين صراط مي شمارد. 🔹️استناد اين راه به سالك براي آن است كه در طريقهاي عادي و معمولي، راه، غير از رونده است، ولي در مسيرهاي متعالي راه همان رونده است. انسان در بيرون از خود سير نمي كند، تا سالك از مسلك جدا باشد، زيرا انسان در عقيده و خُلق و عمل سير مي كند كه هر كدام از اينها مربوط به مرحله اي از مراحل سه گانه هستي انسان است. كمال انسان به عقيده و خُلق و عمل است، و اين سه از او جدا نيست، زيرا (و أن ليس للانسان الاّ ما سعي)[1] . 🔹️رابطه عمل و عامل چنان قوي است كه نه عمل عامل را رها مي كند و نه عامل از عمل مي تواند گريزان باشد: (إن أحسنتم أحسنتم لأنفسكم و إن أسأتم فلها)[2] 🔹️ عمل مخصوص عامل است و عامل در رهن عمل است و اين اختصاص هم وجودي است؛ قهراً سير انسان سالك، در عقيده و خُلق و عمل از حيطه هستي او بيرون نيست، و راه عين رونده است. 🔹️از طرفي خداوند دين را صراط مستقيم معرّفي كرده است: (قل انّني هداني ربّي إلي صراطٍ مستقيم ديناً قيّماً ملّة ابراهيم حنيفاً)[3] 🔹️ ولي پيمودن اين صراط مستقيم مستلزم اين است كه انسان به اصول اعتقادي آن معتقد و به فضايل اخلاقي آن متخّلق شود و به احكام آن عمل كند. پس صراط مستقيم چيزي جدا از حيطه نفس انسان نخواهد بود. قهراً انبيا كه حقايق اعتقادي و اخلاقي و عملي را به خوبي شناخته و به آن معتقد و متخلّق و به آنها عامل بودند، «اصحابُ الصّراط» هستند. 🔹️ عيساي مسيح از برجسته ترين چهره هايي است كه اين راه را طي كرده و به مقام قرب نايل شده است و خداي سبحان قرب او را تأييد كرده است: (اسمه المسيح عيسي ابن مريم وجيهاً في الدّنيا والآخرة ومن المقرّبين)[4]. 🔹️[1]ـ سوره نجم، آيه 39. 🔹️[2]ـ سوره إسراء، آيه 7. 🔹️[3]ـ سوره انعام، آيه 161. 🔹️[4]ـ سوره آل عمران، آيه 45. 🔷️{برگرفته از کتاب جلد 7، صفحه 371} 💠💠💠💠💠 💠💠💠💠💠💠💠 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی در صورت علم به جهت قبله آیا انحراف عمدی آن تا چند درجه بلا مانع است؟ در صورت علم به قبله انحراف از آن جایز نیست. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠💠💠💠💠💠💠💠 💠💠💠💠💠 🔹️ : 🔹️ ريشه همه اختلافات عملي را هواهاي نفساني و دوستي ها و دشمني هاي نابه جا و شيطاني مي داند. از اين رو، همراه ريشه يابي تلاش فراوان دارد كه انسان ها را از نظر اخلاقي به كمال نفس برساند تا از چاه و بيرون آمده، به اوج و كمال و نايل آيند. 🔹️خداي سبحان درباره مي فرمايد: ما هرگونه كينه و دشمني را از دل هاي آنان زدوديم؛ (ونزعنا ما في صدورهم من غلٍّ... )[2] . 🔹️ (مهاجر و أنصار) نيز همين صفت وارسته و مقام بلند را در دعاهايشان از خدا مسئلت مي كردند: (...يقولون ربّنا اغفرلنا ولإخواننا الذين سبقونا بالإيمان ولاتجعل في قلوبنا غِلاً للّذين امنوا... )[1] خدايا! ما و برادران ايماني ما را بيامرز و در دل هاي ما هيچ گونه كينه و عداوتي نسبت به آنان قرار مده. 🔹️يعني ديگران با مردن و ديدن و تحمّل مشكلاتِ آن و پاك شدن به مي روند و به اين صفت وارسته مي رسند كه بينشان اختلافي و كينه اي نيست، ليكن مردان الهي اين نعمت بزرگ بهشتيان را در دنيا از خداوند طلب مي كنند، چون زيباترين و لذّت بخش ترين زندگي در پرتو وحدت و اتحاد امكان پذير است. 🔹️بنابراين، اگر جامعه و باشند، هميشه در بهشت به سر مي برند، چنان كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) حكمت را به بهشت تفسير نمودند: «أنا مدينة الحكمة وهي الجنّة وأنت يا عليّ(عليه‌السلام) بابها... »[2] ؛ من شهر حكمتم كه است و تو اي علي دَرِ آن شهر هستي. چون گرفتاري ها از اختلافات دروني و داخلي است، وگرنه تلاش بيگانه أثر چنداني ندارد. 🔹️از اين رو، دعاي حفظ وحدت است، چنان كه مي گويند: مبادا كينه كسي در دل راه پيدا كند تا به وسيله آن، هم خودمان گرفتار شويم و هم آن شخص و مردم را به آتش اختلاف بسوزانيم. [1]ـ سوره نساء، آيه 35. [2]ـ سوره اعراف، آيه 43. 🔹️{برگرفته از کتاب ، صفحه 707} 💠💠💠💠 💠💠💠💠💠💠💠 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli