eitaa logo
دانش تبلیغ دین | استاد علیرضا پناهیان
1.7هزار دنبال‌کننده
38 عکس
9 ویدیو
8 فایل
ادمین: @Mohammad110313 زمان کلاس: سه‌شنبه‌ها، بعد از نماز مغرب و عشاء مکان: مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه (سلام الله علیها)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام خدمت همه عزیزان🌹 ✅ان شاء الله امروز اولین جلسه از سلسله جلسات دانش تبلیغ دین با حضور استاد پناهیان برگزار می شود. 🔸زمان: دوشنبه ، بعد از نماز مغرب و عشا 🔹مکان: قم، خیابان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم (ع)، داخل مسجد ✅انشالله همه دوستان به موقع تشریف فرما شوند .
✅قابل توجه عزیزانی که در کلاس دانش تبلیغ دین ثبت نام کرده اند 🔸روز دوشنبه (25 بهمن ماه) مصادف با شب میلاد امیرالمومنین ع، جلسه دوم کلاس برگزار می شود. 🔹زمان کلاس: ساعت 19 الی 21 ⭕️لطفا هنگام حضور در کلاس، ماسک به همراه داشته باشید با تشکر
🌀راه حلی برای جذب حداکثری در تبلیغ دین 📌بسترهای تبلیغ حداکثری دین در جامعه: 1️⃣. رشد معنویت با طی قرون و اعصار در اثر زحمت اولیای دین و علماء 2️⃣. عدم محدودیت تبلیغ دین در جامعۀ ما 3️⃣. خلاء تئوریک در غرب 👈 پس چرا ما در تبلیغ دین، نتوانستیم جذب حداکثری کنیم⁉️ 💎 درس: «دانش تبلیغ دین؛ مبحث اول: مبانی و اصول تبلیغ؛ جلسۀ اول» ___________________ 🔻ما در اثر رشد معنویت طیّ قرون و اعصاری که پشت‌سر گذاشتیم، با مخاطبانی روبرو هستیم که دارای سابقۀ ارادت نسبت به اولیاء دین و دارای تواضع به قرآن کریم هستند. علماء پیشین حوزه هم، توانستند بسیاری از موانع را بردارند. 🔻بنابراین مخاطب ما امروز در اوج پذیرش دین است. اما از سوی دیگر شما در جامعه دو چیز را می‌بینید. یکی اینکه دین‌داران معمولاً به وضع مطلوب رشد نمی‌کنند. دوم اینکه دین‌گریزی هایی در لایه‌هایی از جامعه دیده می‌شود. از تمسخرهایی که به مظاهر دینی صورت می‌گیرد تا توهین‌ها و فرار از دین‌داری که به صورت‌های مختلف وجود دارد. 🔻از سوی دیگر، در جامعۀ خودمان، آسیب‌های اجتماعی نظیر آمار طلاق، کمی فرزندان و اعتیاد، را می‌بینیم و در عرصۀ سیاست، وجود مدیران و سیاستمداران نالایق، فریب‌هایی که برای افکار عمومی ایجاد می‌کنند؛ را شاهد هستیم. 🔻از طرفی ما هیچ محدودیتی برای تبلیغات دینی نداریم. در کشور ما این امکان وجود دارد که بهترین شبکه‌های تلویزیونی در بهترین زمان ها، در اختیار مبلغان باشد. بستر دیگری که در اختیار ما برای تبلیغ دین وجود دارد، این است که خلا تئوریک در غرب اتفاق افتاده. تمدن رقیب شما مضمحل شده است و دیگر حرفی برای گفتن ندارد. پس چرا ما نمی‌توانیم نیاز امروز جامعۀ خودمان را پاسخ دهیم؟ چرا ما در تبلیغ دین آنچنان موفق نیستیم؟! 🔻هر چه دین‌گریزی وجود دارد و بخشی از دین‌ستیزی‌ها، تا اعتیاد و ضدیت با انقلاب، تا جریان های سیاسی مخالف خط مقاومت، همه ناشی از ضعف ما در تبلیغ دین است. 🔻جدای از آمادگی که مخاطب در بستر گذر زمان برای پذیرش دین برای او پدید آمده است و بسیاری از موانع چه داخلی و چه خارجی وجود ندارد، اصلاً ما در هر زمانی داریم زندگی می‌کنیم، بدون ملاحظۀ مقتضیات زمانه، چگونه دین را باید آموزش داد؟ قرآن به ما چه اصولی را برای تبلیغ دین بیان می‌کند؟ اصول تبلیغ، برگرفته از قرآن و متون دینی، به ما شیوۀ صحیح تبلیغ دین را می‌آموزد. 👤علیرضا پناهیان 🚩قم؛ مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) - ۱۴۰۰.۱۱.۱۸ @danesh_tabligh
مستندات_جلسه_اول_درس_دانش_تبلیغ_18_بهمن_1400.pdf
118.6K
🔰مستندات جلسه اول درس دانش تبلیغ دین 🔹دوشنبه 18 بهمن .
خلاصه جلسه دوم - 1400/11/25 💠 خلاصه اصول و مبانی مطرح شده در جلسه این هفته: 1️⃣- رعایت فاصله ما با خدا در روش تبلیغ: خداوند متکبرانه صحبت می‌کند چون متکبر است اما انبیاء متواضعانه 2️⃣- لزوم ترکیب موضوعات دینی و ارائه بستۀ محتوایی برای مخاطب: قرآن کتاب علمی مصطلح نیست که علوم را تفکیک کند، بلکه معارف را با هم ترکیب می‌کند و یک غذای کامل به مردم می‌دهد. 3️⃣- لزوم تغییر نگرش به نحوۀ ارزیابی تبلیغ موفق: تبلیغ یعنی پیام به جان مخاطب بنشیند و لزوماً به معنای متقاعد کردن او نیست، گاهی باید کفر او دربیاید. 🔹 تعریف اصول و مبانی مبانی: هست‌های اولیه، هست‌های مهم در تبلیغ می‌شوند مبانی. اصول: بایدهای کلّی و کلانی که حاکم بر نوع فعالیت‌های تبلیغی است. مبانی و اصول هم خیلی به‌هم نزدیک هستند. شما هر مبنایی را مطرح می‌کنید خود به خود اصولی را ازش می‌توانید استنتاج بکنید. 👈 1. رعایت فاصله ما با خدا در روش تبلیغ کلام خداوند متکبرانه است چون خدا متکبر است، انسان هم مستکبر است، بین این خدای متکبر و انسان مستکبر لازم است یک واسطه‌ای باشد. به همین دلیل خداوند به انبیاءش می‌فرماید: «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ»(شعراء، 215)، یا در آن آیه به موسی(ع) در مقابل فرعون می‌فرماید: «فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى‏»(طه، 44) علمای تبلیغ دین هم باید همین نقش واسطه گری را بازی کنند. اینکه ما می‌گوییم از قرآن برای امر هدایت باید الگو بگیریم، مسلماً باید پرهیز کنیم از اینکه هر الگویی را از قرآن کریم بخواهیم بگیریم. یک‌وقت می‌فرماید این قرآن خودش تبیان کلّ شیء است، من خودم دارم بیان می‌کنم «هذا بیانٌ للنّاس»، یک‌وقت خودش می‌فرماید، یک‌وقت می‌فرماید نه تو بیان کن. هر دو وجه را دارد. آنجایی که «بیانٌ للّناس» است، همان جاهایی است که ما می‌توانیم مردم را در معرض این آیات قرار بدهیم خودشان بهره ببرند ازش. تعبیر قرآن در مورد آنجایی که «بیانٌ للنّاس» است و ما باید مردم را در معرض قرار بدهیم، «يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ» هست. آنجایی که باید بیان کند، تبیین کند پیامبر خدا، پیچیدگی دارد، «يُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ» هست. 👈 2. قرآن کتاب علمی نیست، کتاب تبلیغی است. لزوم ارائه بسته کامل محتوایی به مخاطب، نه تفکیک در آموزش، مانند کتاب‌های علمی. در کتب علمی متعارف تفکیک میکنند بین معارف و همه را دسته بندی می‌کنند، اما قرآن اینگونه نیست، مسائل را با هم ترکیب می‌کند. سوره‌ای مخصوص اخلاق فردی، سوره‌ای برای اخلاق سیاسی، سوره‌ای برای اخلاق اجتماعی، سوره‌ای مختص جامعه‌شناسی، سوره‌ای برای مباحث علم کلام پیدا نمی‌کنی. قاطی است همه‌اش. مثلاً شما نمی‌توانید برای مخاطب ویتامین ث را یا ویتامین د را جداگانه بدهید، مگر در قرص‌های شیمیایی که پیشنهاد نمی‌کنند خیلی از اهل فن. می‌گویند بهتر است اینها را ضمن غذا دریافت کنی. آن‌وقت غذا قورمه‌سبزی یا آبگوشت هر حکیمی این غذا را پخته باشد ترکیبی از آنها را داخل این غذا می‌ریزد. ما تعالیم دین را تفکیکی آموزش می‌دهیم. چرا باید یک آموزشی داشته باشیم به نام آموزش عقیدتی یا آموزش اخلاقی. ائمه کجا این کار را کردند؟ در علوم انسانی این تفکیک بین علوم ما را بدبخت کرده است، حقوق دان ها روانشناس نیستند، مثلا برای اینکه مرد به زن ظلم نکند، چهارتا قانون می‌گذارد بعد باعث می‌شود اصلا مرد ازدواج نمی‌کند. ما در مدرسه‌ها یک درس قرآن داریم، یک درس عقائد، یعنی می‌گوییم قرآن نمی‌تواند درس عقائد بدهد. سوال، آیا هیچ وقت نباید بین مسائل تفکیک کرد؟ چرا اما وقتی می‌خواهی مصرف کنی باید ترکیب کنی، و ترکیب کردن تخصص مبلغ است. کسی که می‌تواند حکیمانه یک ترکیب درست کند حکیم‌تر است یا اون کسی که دارو درست می‌کند، مثلا آبگوشت را می‌گویند شیخ بهائی را طراحی کرده است. مبلغ هم غذا برای مردم درست می‌کند نه دارو. بعضی ها هستند که ممکن است خوب ترکیب بکنند و در تبلیغ موفق بشوند، اما در اثر یک طبیعت و فطرت پاکی که خودش هم نمی‌داند دارد چه‌کار می‌کند. من به یکی از مبلّغین موفق یکبار گفتم: شما قواعد موفقیت کار خودت را می‌دانی؟ گفت نمی‌دانم. گفتم احسنت. آنهایی که نمی‌دانند دارند چه‌کار می‌کنند؟ فقط دارند همان طبع صفای باطن خودش را می‌دهد به شما، ترس‌هایش را با صفای باطنش به شما منتقل می‌کند و همۀ صفاتش هم به شما منتقل خواهد کرد. - جلسه دوم(بخش اول)
👈 3. ارزیابی درست از تبلیغ موفق این نیست که مبلغ بتواند مخاطب را تغییر بدهد یا مخاطب را متقاعد کند، تبلیغات به معنای رایج امروزی، می‌خواهد به هر قیمتی شده مخاطب را متقاعد کند. ولی قول بلیغ به معنای اسلامی و بر اساس دیگر آیات قرآن قولی است که اتفاقاً ممکن است لج مخاطب را دربیاورد. تبلیغ یعنی رسائی، یعنی در جان مخاطب بنشیند و برسد، قرآن می‌فرماید: «وَ قُلْ لَهُمْ في‏ أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَليغاً»(نساء، 63) قول موثر یعنی چه؟ قول موثر یعنی بر جان مخاطب اثر بگذارد و این اثر اتفاقا گاهی اوقات به این است که لج مخاطب را در می‌آورد. مبلغ موفق کسی است که برای خودش دشمن درست می‌کند، اگر مبلغی هیچ دشمنی نداشته باشد باید ببیند کجای کارش گیر دارد. ما طلبه ها را طوری آموزش می‌دهیم که دافعه نداشته باشند، خود قرآن می‌فرماید: «يُضِلُّ بِهِ كَثيراً وَ يَهْدي بِهِ كَثيراً»(بقره، 26)، نمی‌فرماید بعضی‌ها را گمراه می‌کند بعضی‌ها را هدایت، می‌فرماید یضل به کثیرا. پس ملاک موفقیت تبلیغ این نیست که حتماً قانع شود و حرف ما را قبول کند، بلکه ممکن است نتیجه برعکس داشته باشد، یعنی فی قلوبهم مرض باشد و گمراه‌تر بشود. حالا من از کجا بفهمم تبلیغ من مشکل داشته است و یا او مرض داشته است؟ این نیاز به دانش تبلیغ دارد. اوّلین آیۀ دستور به تبلیغ دادن خدا در قرآن کدام آیه است؟ کجا خدا به پیامبر دستور داد تبلیغ را شروع کن. آنجا که فرمود: «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ»(حجر، 94) «فَاصْدَعْ» یعنی بگو ولو موجب درگیری بشود. یعنی از اوّلش خدا پیش‌بینی می‌کرده شما این را بگویی درگیری ایجاد می‌شود، زد و خورد ایجاد می‌شود، اختلاف ایجاد می‌شود، مخالفت باهات خواهند کرد. پیش‌بینی خدا؛ در آیه بعد می‌فرماید: «إِنَّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ»(حجر، 95) تو را مسخره خواهند کرد. در جای دیگری هم فرمود: «يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ»(یس، 30) خیلی عجیب است. انبیاء چرا مسخره می‌شدند؟ 📚 من از شما علاقه‌مندان به تبلیغ بلکه مبلغین موفق می‌خواهم که بگویید علّت تمسخر انبیاء الهی چی بوده؟ بروید مقاله بنویسید بیاورید. یکی از وجوه تمسخر انبیاء الهی این است که انبیاء الهی چشم‌انداز زندگی متّقیانه را بیان می‌کنند. وقتی چشم‌انداز می‌گویند که به مردم امید بدهند اینها به مؤمنین روحیه و امید می‌دهد و کافران استهزاء می‌کنند. مثلا در جنگ خندق وقتی پیامبر ص در حال کندن خندق بودند، با هر ضربه‌ای که به آن تخته سنگ می‌زدند یکبار می‌فرمودند، فتح روم را می‌بینم و یکبار می‌فرمودند فتح ایران را می‌بینم ... اینجا منافقین مسخره می‌کردند و می‌گفتند: از ترس دشمن دارد دور خودش خندق می‌کند، آنوقت از فتح روم و ایران می‌گوید. ما آخوندها ولی هوشیاریم، ما اصلاً اشتباه پیامبر اکرم(ص) را تکرار نمی‌کنیم، هیچ‌ از آینده امید نمی‌دهیم و مردم دارند در یأس نابود می‌شوند و ما مرض داریم که امید نمی‌دهیم. هوای خودمان را داریم. آن‌وقت امید، شده محور بیانیۀ گام دوم حضرت آقا. محور تبلیغات دشمن ناامید کردن. جهاد تبیین برای امیدوار کردن. درست است؟ چرا برخی مبلغین موفق اصلا مسخره نمی‌شوند؟ اگر کسی درست مثل انبیاء الهی صحبت کند باید مسخره بشوند. 👌 بعد چی می‌شود این مسخره کردن جمع می‌شود، وقتی که شما قوی بشوید و کثرت طرفدار پیدا کنید که اینجا حتما باید در خفاء باز مسخره بکنند، قرآن می‌فرماید: «وَ إِذا لَقُوا الَّذينَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى‏ شَياطينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ»(بقره، 14) - جلسه دوم(بخش دوم)
✅قابل توجه عزیزانی که در کلاس دانش تبلیغ دین ثبت نام کرده اند 🔸روز دوشنبه (2 اسفند ماه) جلسه سوم کلاس برگزار می شود. 🔹شروع کلاس: ساعت 19 (انشالله راس ساعت در کلاس حضور داشته باشید) ⭕️لطفا هنگام حضور در کلاس، ماسک به همراه داشته باشید با تشکر
🔰تحقیق استاد: «علت استهزاء انبیاء الهی چه بود؟» 🔹اگر از عزیزان کسی این تحقیق را انجام داده است، برای ادمین ارسال بفرماید. 🔸شناسه ادمین: @Mohammad110313 باتشکر
با عرض سلام و ادب 🔹همانگونه که وعده داده بودیم، انشالله به زودی کارگروه های علمیِ جلسات «دانش تبلیغ دین» از میان فضلای حاضر در جلسه تشکیل خواهد شد. ✅مزایای کارگروه ها عبارتند از: 1⃣نقد و بررسی مباحث: با توجه به اینکه مباحثی که در این جلسات توسط استاد بزرگوار مطرح می شود، پیش از این کمتر در حوزه علمیه مورد توجه قرار گرفته و دارای رویکردی جدید است، زوایای آن پنهان بوده و نیاز به بررسی تحلیلی و عمیق دارد. لذا کارگروه ها فرصتی مناسب برای بررسی و مباحثه جمعی درباره زوایای این مباحث است. 2⃣پی گیری سؤالات: بدیهی است که با توجه به زمان محدود جلسه و جمعیت زیاد حاضر در کلاس، امکان پاسخ به سؤالات بزرگوران محدود خواهد بود. اما کارگروه ها این امکان را می دهد که سؤالات، درون کارگاه ها مطرح و پاسخ داده شود و سؤالات باقی مانده توسط مسؤول کارگروه خدمت استاد بزرگوار برای پاسخگویی تحویل داده شود. 3⃣ بسط و گسترش دانش تبلیغ دین: کارگروه ها، تشکیلات و شبکه ای ارتباطی میان ده ها ذهن خلاق و نقّاد از طلاب و فضلای حوزوی است. به این صورت که مباحث مطرح شده در کارگاه ها، به صورت جمع بندی به سمع و نظر استاد و بقیه کارگروه ها خواهد رسید. به این ترتیب، مباحث مطرح شده توسط استاد، پردازش و بسط پیدا می کند و دانش تبلیغ دین که دانشی مهجور در حوزه است به صورت علمی مدون و منظم و متقن، تحویل جامعه علمی و تبلیغی می شود. 4⃣شناسایی افراد مستعد: فعالیت درون کارگروه ها، باعث شناسایی افراد مستعد و علاقه مند به این حوزه خواهد شد و در فعالیت های احتمالیِ آینده از میان این بزرگوران گزینش صورت خواهد گرفت. 5⃣ پویایی و انگیزه بخشی: فعالیت دو سویه در کلاس، باعث پویایی کلاس خواهد شد. جلسات یک سویه ای که بسیاری از سؤالات آن بی پاسخ بماند و افراد حاضر در جلسه نشاط علمی نداشته باشند، به صورت طبیعی خسته کننده خواهد بود. از سویی دیگر استاد نیز وقتی انگیزه و نشاط علمی و خروجیِ جلسه را مشاهده کنند، انگیزه برای پی گیری و تداوم جلسات را بیشتر خواهند داشت. 🔰 لازم به ذکر است که کارگروه ها به صورت مجازی و در پیامرسان ایتا تشکیل خواهد شد. 🔰توضیحات بیشتر در مورد چگونگی و سازوکار این گروه‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد. منتظر باشید🙏
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵توضیحات حجت الاسلام سیفی در خصوص ضروت تشکیل گروه های آموزشی برای کلاس دانش تبلیغ دین 🔹نحوه عضویت در گروه ها، به زودی اعلام خواهد شد. .
🔸با توجه به اهمیت بحث «انسان شناسی» برای ارتباط بهتر و موثرتر با مباحث استاد در درس «دانش تبلیغ دین» با هماهنگی واحد آموزش موسسه سخن سدید، تخفیف ویژه ای برای شرکت کنندگان در این کلاس، برای شرکت در پانزدهمین دوره مجازی انسان شناسی، در نظر گرفته شده است. 🔹لذا عزیزانی که مایل باشند با کد D173 می توانند از بیست درصد تخفیف برای ثبت نام در این دوره استفاده کنند. 🚫این کد مخصوص عزیزان عضو این کانال می باشد و ممنونیم اگر نشر عمومی نیابد. 👈اطلاعات بیشتر در مورد دوره از طریق کانال سخن سدید: @Mohammad110313 👈ثبت نام از طریق سایت: sokhanesadid.ir 🙏باتشکر
📣یادآوری 🔸چهارمین جلسه از سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» امروز دوشنبه؛ 9 / 12 / 1400 برقرار می باشد 🔹شروع کلاس: ساعت 19 ✔️چند نکته: 1️⃣جهت استفاده بیشتر از مباحث استاد، لطفا راس ساعت حضور بهم رسانید 2️⃣لطفا ماسک به همراه داشته باشید و در طول مدت کلاس استفاده بفرمایید 3️⃣لطفا گوشی های تلفن همراه را هنگام کلاس، روی حالت سکوت قرار دهید باتشکر🙏 با تشکر
✅ پیرو اطلاع رسانی های گذشته، عزیزانی که مایل هستند در گروه های مباحثاتی شرکت داشته باشند، مشخصات زیر را برای ادمین کانال سخن سدید به شناسه @Mohammad110313 ارسال بفرمایید: ➖ نام و نام خانوادگی ➖ سطح تحصیل حوزوی ➖ تلبس یا عدم تلبس ➖ شهر محل سکونت ➖ شماره تماس(ایتا) 🔰عزیزانی که مایل هستند با دوستانشان در یک گروه باشند، فقط یک نفر در قالب یک پیام، مشخصات خواسته شده را برای خود و سایر دوستانش ارسال نماید. (حتما مشخصات همه در یک پیام باشد که هنگام گروه بندی ها با مشکل مواجه نشویم) باتشکر -
🔹سلام و عرض ادب خدمت همه بزرگواران 🔰لطفا جهت تسریع در امر حضور و غیاب، کارت ملی خود را همراه داشته باشید یا کارت حوزه که بارکد داشته باشد. باتشکر
🔹سلام و عرض ادب و تبریک ایام 🔰انشالله امروز ساعت 19 پنجمین جلسه از سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» در مدرسه امام کاظم ع برقرار می باشد. .