eitaa logo
دانشنامه شهرستان خمینی شهر
277 دنبال‌کننده
76 عکس
1 ویدیو
1 فایل
این کانال با هدف انتشار تحقیقات و پژوهش ها در خصوص تاریخ و پیشینه شهرستان خمینی شهر و منطقه ماربین ایجاد گردیده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
قپانداری گندم.jpg
85K
سندی از دریافت عوارض قپانداری در سال 1310 توسط بلدیه اصفهان این عوارض از بدو تاسیس بلدیه در سده دریافت می شد.
مطالب تاریخ شهر را از صفحه (خانه تاریخ) دوهفته نامه فرصت پی بگیرید /// در دور جدید دوهفته نامه فرصت صفحه ای با عنوان (خانه تاریخ) چاپ می شود. این صفحه مباحث مختلف مستند از تاریخ و پیشینه شهر را منتشر می کند. علاقه مندان به تاریخ منطقه می توانند اطلاعات مفید و مستندی را از آن بدست آورند. از جمله مطالب این صفحه، تاریخ شهرداری از بدو تاسیس است که تا کنون سه قسمت آن چاپ شده است. در آخرین شماره (خانه تاریخ) گذشته محل اندان چاپ شده است. https://eitaa.com/danehnameh
آبادیهای ماربین منطقه ماربین روزگاری متشکل از حداقل 58 آبادی بود. امروزه حدود نصف این آبادیها به نواحی شهرداریهای اصفهان پیوسته و مابقی شهرستان خمینی شهر با اضافه شدن محلات جدید را به وجود آورده اند. به تدریج و به ترتیب حروف الفبا پیشینه آنها معرفی می شود. البته در کتاب نام ها و نشانه ها، نگارش محمدعلی شاهین وسایت دانشنامه خمینی شهر به طور مفصل به این موضوعات پرداخته شده است. {{{{{{ رهنان پیشینه رهنان جزو بلوک ماربین در همسایگی قرای جعفرآباد، بابوکان، جوی آباد به حساب می‌آمد. رنان، رِینون و رنان با ضّم اول هم گفته اند. در گذشته کشاورزی و دامداری در آن رواج داشت. نام آن درطومار شیخ بهای آمده و سهم کل آن از آب زاینده رود ۲۴ سهم بوده است. تا سال ۱۳۸۲ مستقل از اصفهان و جز شهرستان خمینی شهر محسوب می‌شد. براساس گفته های شفاهی رهنان از چهار قلعه در مجاورت کهندژ مربوط به دوره ساسانیان تشکیل شده بود که امروزه از این قلعه‌ها هیچ اثری باقی نمانده است. مسجد جامع قبلتین و دو حمام کوچک و بزرگ در مجاورت یکدیگر، موسوم به حمام چهل ستون از آثار تاریخی رهنان است که تنها نشانه‌ای از آن باقی‌مانده است. حمام رهنان که بانی آن حاج آقا محمد رنانی بوده و در دوره زندیه ساخته شده به موزه هنرهای آیینی تبدیل شده است. موقعیت جغرافیایی رهنان در شمال اصفهان به مساحت۱۰۹۷ هکتار حد فاصل بین خمینی شهر و مرکز شهر اصفهان قرار گرفته است. ۶۱۴۷۶ نفر جمعیت در سال 1395 داشته است و در حوزه شهرداری ناحیه11 شهرداری اصفهان قرار گرفته است. شمال: جاده بابوکان جنوب: بلوار کهندژ غرب: منطقه جوی آباد شرق: خیابان امام خمینی رهنان به وسیله پنج معبر اصلی خیابان‌های شریف شرقی، درخشان، امام رضا (ع)، شهید بهشتی و فلکه کهندژ با مناطق همجوار در ارتباط می‌باشد. محلات چهارشاه، زاجان، طاحونه و ماشاده از محلات قدیمی رهنان می باشند. ریشه نام رهنان وجه تسمیه این شهر را دو گونه ذکر کرده‌اند، یکی اینکه در یکی از خشکسالی‌های قدیم، به دلیل کاشتِ زیادِ گندم، آردِ موردِ نیازِ استان، از این منطقه تاًمین می‌شده و به همین سبب به اینجا "راهِ نان" یا "ره نان" گفته شده عده‌ای هم معتقدند که بخاطر مرغوب بودنِ خاک آن، و خوب بودنِ محصولاتِ این ناحیه، و به اصطلاحِ محلی‌ها "رِ " داشتنِ گندم و برنج، آن را "رنان" گفته‌اند البته "رِ ینون"خواندنِ محلی ها؛ دلیلِ دوم را بیشتر درست می‌نماید. استاد مهریار استدلال های آورده شده را درست نمی داند و در مورد وجه تسمیه رهنان با آوردن ادله و تشابهات در اسامی دیگر، می نویسد:«رهنان به کسراول درلغت نامه آن را (رنان) با ضّم اول یاد می‌کند. درمعجم البدان یاقوت نیز به ضّم اول آمده است. جابری انصاری آن را (رنان) به کسر اول یاد می‌کند. در تداول عامه آن را رینان و به گویش خاص اصفهان رینون یا رنون تلفظ می‌کنند. ترکیب این واژه ازسه جزءِ ((ره ــ ن ــ ان)) است. ((ره)) تخفیف یافته کلمه ((ر با کسر مبدل از ن)) تخفیف یافته کلمه (نا) است نا به معنی آب است؛ و (ن) حرف زینت است برای سهولت تلفظ و (ان) علامت نسبت وکثرت است». /// نقل از کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh
ریشه نام بابا فضلگاه امو فلاکا نامش را از بابا فضل گرفته و به معنی جایگاه بابا فضل است. در قرن هفتم و هشتم هجری به عرفایی که هفت مرحله عرفان را پشت سر می‌گذاشتند، عنوان «بابا» داده می‌شد. باباها چه در زمان حیات خود و چه بعد از آن مریدانی داشتند که آنان نیز افرادی زاهد بوده و معمولا دور از شهر و در بناهای ساده و یا در باغ‏های اطراف شهر زندگی می کردند. عده ای براین باورند که یکی از این بابا ها با نام (فضل) در این منطقه که بیرون شهر بوده زندگی می کرده و به همین دلیل منطقه به (بابا فضلگاه) یعنی حایگاه بابا فضل معروف شده است که در محاوره به عمو فضل گاه و به تدریج اموفلکا تبدیل شده است. نقل از کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh
مروری بر یک رخداد مهر ماهی افتتاح رسمی پایگاه انتقال خون خمینی شهر در دهه اول مهر 1394 پایگاه انتقال خون در سه طبقه با اختصاص قطعه زمینی به مساحت180 مترمربع در خیابان امام شمالی گشایش یافت. زمین آن توسط شهرداری اهدا و هزینه عمده ساخت آنرا یکی از خیرین به نام حاج محمد صمدی پرداخت.احداث چنین مرکزی از سال 1360 توسط مردم مطالبه گری می شد. ستاد هماهنگی اهدای خون در ایام تاسوعا و عاشورای سال 1360 برای اولین بار در شهرستان با همت انقلابیون شهر شروع به کار کرد و چادری در میدان امام برای خون گیری سرپا شد و در همان سال 150 واحد خون اهدا گردید. اوایل دهه 60 به همت نماینده وقت؛ آیت اله احمدی پایگاهی ثابت در درمانگاه جنب بیمارستان شهید اشرفی برپا شد اما چند ماه بیشتر دوام نیاورد. در اواخر دهه 70 زمانی که خیریه ولیعصر (عج) از ساختمان واقع در خیابان امام شمالی به محل فعلی تغییر مکان داد ساختمان قبلی آن در اختیار اداره کل انتقال خون استان قرار گرفت و پایگاه انتقال خون شهرستان طی مراسمی در دهه فجر همان سال افتتاح و با تامین 2 نیرو شروع به کار کرد اما این پایگاه هم چند ماه بیشتر دوام نیاورد و به تعطیلی انجامید. سرانجام پایگاه انتقال خون ساخته شده در حالی که از اواخر مرداد خونگیری از داوطلبین را آغاز کرده بود در این تاریخ با حضور رییس وقت سازمان انتقال خون کشور دکترعلیرضا پور فتح اله و مسولان محلی در سالن بصیرت شهرداری افتتاح رسمی شد. نقل از کتاب رخدادهای خمینی شهر، محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh
سابقه تهیه کتابچه راهنمای گردشگری به چه زمانی بر می گردد؟ .................. امروزه گردشگر به یک صنعت تبدیل شده و هر کشور شهر و روستایی می کوشد با روشهایی گوناگون جاذبه های منطقه خود را به دیگران معرفی کند .یکی از ابتدایی ترین این روشها تهیه کتابچه راهنما برای گردشگران می باشد. دو سند از سال 1343 در مرکز اسناد اصفهان نشان می دهد که شهرداری ها موظف به انتشار کتابچه‌های راهنمای نقاط و ابنیه تاریخی برای استفاده جهانگردان شدند. پس ازآن. بعضی سالها روابط عمومی شهرداری منطقه نقشه ای همراه متن منتشر می کرد. پس از تاسیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری خمینی شهر، یک کتابچه گردشگری با نگرش جدید به شهر و نگاه جامع به جاذبه های آن چاپ و از آن پس هرساله با تغییراتی چاپ می شود. در حال حاظر کتاب جاذبه های خمینی شهر تالیف و در دسترس است.
تحولات نیروهای انتظامی از سده به خمینی شهر //// در منطقه ماربین ایستگاه و یا پایگاه مستقلی برای نیروهای ذکر شده حداقل تا اواسط دهه 1310 وجود نداشت، اما گزارشاتی از فعالیت امنیه‏‏ها و ژاندارم‏ها در این منطقه از سال 1294 در بین اسناد وجود دارد سال 1314 در خواست اع‍ت‍ب‍ار ج‍ه‍ت‌ ت‍اس‍ی‍س‌ ن‍ظم‍ی‍ه‌ در ق‍ص‍ب‍ه‌ س‍ده‌ و مخالفت با آن اواخر دهه 1310 تشکیل امنیه در سده پاسگاه در اماکن مختلفی مانند درب محکمه، خیابان و محله ورنوسفادران، مکان‏هایی را اجاره و مرتب جابجا می‏‏شد. امنیه سده در اواسط دهه 1330 یک استوار و 12 ژاندارم داشت و در یک خانه استیجاری خیابان ورنوسفادران(امام شمالی فعلی)، مقابل مسجد هاشمیه فعلی مستقر بود. 14 بهمن 1319 مخالفت با درخواست احداث شهربانی در سده سال 1353 تشکیل ژاندرمری در در روستاهای بخش همایون‏شهر دهه 1350 احداث ساختمان ژاندارمری همزمان با احداث دانشگاه صنعتی ساختمانی مقابل آن اوایل دهه 1340 دایر کردن شهربانی در همایونشهر سال ‏ ۱۳۴۶، مطرح شدن ساخت زندان در منطقه و درخواست زمین از شهرداری. پرونده احداث این ساختمان از سال 1353 تا 1359 در آرشيو ملي ايران موجود است. یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل کمیته در همایونشهر اوایل دهه 1370 ادغام ژاندارمری، شهربانی و کمیته و تشکیل نیروی انتظامی نقل از کتاب تحولات از سده به خمینی شهر، محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh
«این عید پلو، اون عید پلو» و سده ‏ایهای نود سال پیش ///// سندی از دهه 1310 سده، وجود دارد که موضوع آن مصرف برنج سالانه اهالی قصبه سده و بلوک ماربین است. سند مربوط به میزان مصرف این محصول در سه سال پشت سرهم از سال 1314 تا 1316 است. گزارش نشان می‏دهد در این سالها هر ساله 390 من برنج از مبداء رشت و تهران به سده وارد شده است. برنج‏ها از نوع صدری و گرده بود. قیمت یک خروار برنج صدری در سال 1314 مبلغ 465 ریال و یک خروار گرده 375 ریال ذکر شده. اما در سال 1315 قیمت یک خروار برنج صدری به 575 ریال و گرده به 450 ریال افزایش یافت. برای رسیدن به میزان مصرف سرانه باید به جمعیت ماربین رجوع کرد که طبق اسناد همین سالها در حدود 60 هزار نفر است. در گزارش میزان مصرف سالانه حدود 390 خروار بوده که با احتساب هر خروار 300 کیلو 117 هزار کیلو می شود. به این ترتیب هرنفر، سالانه حدود 2 کیلو برنج می خورده است. با فرض هر خانواده 5 نفر، هر خانواده سدهی ده کیلو برنج در سال مصرف می کرد و که بین یک دهم تا یک پانزدهم این دوران است. آیا این آمار مثل معروف «این عید پلو، اون عید پلو » را تایید می کند؟ https://eitaa.com/danehnameh
آبادیهای ماربین منطقه ماربین روزگاری متشکل از حداقل 58 آبادی بود. امروزه حدود نصف این آبادیها به نواحی شهرداریهای اصفهان پیوسته و مابقی شهرستان خمینی شهر با اضافه شدن محلات جدید را به وجود آورده اند. به تدریج و به ترتیب حروف الفبا پیشینه آنها معرفی می شود. البته در کتاب نام ها و نشانه ها، نگارش محمدعلی شاهین وسایت دانشنامه خمینی شهر به طور مفصل به این موضوعات پرداخته شده است. {{{{{{ زهران پیشینه و موقعیت جغرافیایی زهران دهی از دهستان ماربین است که در بخش سده شهرستان اصفهان واقع است و 1109 تن سکنه دارد. منطقه ای حاصلخیز و پر درخت در بلوک ماربین در غرب اصفهان بوده است که پس ازجدایی از فرمانداری خمینی شهر اکنون از محلات اصفهان و در شهرداری ناحیه9 واقع است. گورتان و آشنستان و آپاران از همسایگان هستند. محله زهران با ۱۰ هزار و ۵۷۷ نفر بیشترین جمعیت و محله گورتان با ۳ هزار و ۲۱۰ نفر کمترین جمعیت را در منطقه ۹ دارند. ریشه نام زهران زهران از سه جزء (زه +ر+ ان )تشکیل شده (زه )به معنی آب که از زمین بیرون می آید و قنات (ر) برای وقایه و(ان) پسوند نسبت وکثرت است که در مجموع منسوب به آب می شود. /// نقل از کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh
هدایت شده از ایران نژاد
شهر شعر یادآمد شاعران آسمانی : استاد اصغر حاج حیدری (خاسته)، استاد عبدالعلی صادقی، استاد خلیل بلدی (باغبان)، علی پورکاظم، علی اکبر باقری (لاله). تجلیل از خدمات ارزشمند فرهنگی و ادبی استاد علی آقامحمدی سخنران : دکترسیدمحمدجواد هاشمی چهارشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ خیابان ۱۷ شهریور، فرهنگسرای بعثت خمینی‌شهر
در یک حرکت مردمی در تاریخ 2 آبان 1403 طی مراسمی پاسداشت و یادآمد پنج نفر از شاعر درگذشته شهر برگزار شد. در این مراسم که در محل فرهنگسرای بعثت به همت هیئت مدیره و جمعی از شاعران برگزار شد از خدمات فرهنگی استاد علی آقا محمدی طی سی سال گذشته تجلیل به عمل آمد با این شخصیت فرهنگی دیارمان آشنا شویم: علی آقامحمدی متولد 1336 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دبیر سرشناس ادبیات خمینی‏ شهر، مدرس دانشگاه کتابشناس، مثنوی پژوه، قرآن پژوه فعال حوزه کتاب و فرهنگ سوابق فرهنگی استاد آقا محمدی دایر کردن انتشارات در خمینی شهر با عنوان کهندژ انتشار حدود بیست عنوان کتاب تدوین و انتشار دو اثر سروش با عنوان روضه الاسرار و سرشک غم. دایر کردن کتابفروشی به منظور وارد کردن کتابهای مفید به شهر و دسترسی شهروندان به کتاب عضو سابق انجمن کتابخانه های شهرستان خمینی شهر شرکت و پیشرانی ساخت و تجهیز کتابخانه عمومی مخروبه شهر که اکنون به کتابخانه الغدیر معروف است. عضو هیئت مووسس مرکز فرهنگی باقرالعلوم خمینی شهر و هیئت مدیره مرکز عضو فعال احداث کتابخانه و فرهنگسرای بعثت به لحاظ جذب منابع مالی از طروق مختلف و انتخاب و خرید کتاب عضویت در اولین هیئت مدیره فرهنگسرای بعثت عضو کمسیون نامگذاری معابر شهر و انتخاب نام های مناسب برای آنها عضویت در چندین مووسسه فرهنگی و خیریه‏ای و پیشرانی تاسیس آنها برگزارکننده کلاس‏های مستمر در حوزه ادبیات به ویژه مثنوی، قرآن و موضوعات مناسبتی از 20 سال پیش تا کنون که همچنان هفته ای سه جلسه در باقرالعلوم دایر است تشکیل کتابخانه شخصی کم نظیرhttps://eitaa.com/danehnameh
آیا کتابخانه عمومی شهر مخروبه بود؟ تاریخ چه می گوید؟ چند روز پیش مراسمی در بزرگداشت چند شاعر آسمانی و مرد فرهنگ شهر استاد آقا محمدی در کتابخانه بعثت برگزار شد. معلوم است وقتی از کسی تجلیل می شود باید خدماتی در پرونده خود داشته باشد با وجود مخالفت استاد تنها بخشی از خدمات ایشان رسانه‏ای شد. در یکی ازبندهای معرفی ایشان آمده بود (شرکت و پیشرانی ساخت و تجهیز کتابخانه عمومی مخروبه شهر که اکنون به کتابخانه الغدیر معروف است.) فردی در واکنش به این متن این پیام را فرستاده است: ادبیات این نوشته توهین آمیز است. «کتابخانه مخروبه شهر»!!! به «کتابخانه الغدیر » معروف است!!! کتابخانه الغدیر، کتابخانه مرکزی شهر است و با بهترین کتابخانه های استان رقابت می کند. به عنوان عضو کتابخانه که در کتابخانه های زیادی رفت و آمد کرده ام به این نگارش معترضم. شاید برای شما کتابخانه الغدیر ناشناخته باشد ولی برای اهل مطالعه کاملا شناخته شده است به نظر می رسد شما خصومت شخصی با کتابخانه برتر شهرستان دارید حتی با فرض خصومت شخصی شما نباید سعی در تخریب جایگاه یک نهاد فرهنگی و اجتماعی بکنید. چون شما نیز در عرصه فرهنگی فعالیت می کنید و ضرر این کار ابتدا متوجه خودتون می شود) برای آشنای با تاریخ کتابخانه های شهر و تفکیک کتابخانه عمومی و الغدیر، بخشی از گفتگو با یکی از اعضای انجمن کتابخانه های وقت شهر را بخوانید «پویش دانش آموزی در دهه هفتاد راوی: دکتر محمدرضا عشقی تاریخ مصاحبه: 1396 مکان مصاحبه: فرهنگسرای بعثت محورهای گفتگو: نامه بیش از هزار دانش آموز خمینی‏شهری به رئیس جمهور اشاره: در اوایل دهه 1370 صدها دانش‏آموز شهر به دفتر رئیس جمهورآیت‏الله رفسنجانی از وضعیت نابسامان کتابخانه عمومی‏نامه‏نگاری می‏کنند.1 و علی‏اکبر اشعری معاون وقت وزیر ارشاد در پاسخ نامه‏نگاری‏ها ازشهر و کتابخانه بازدید می‏کند که منجر به تخریب ساختمان قدیمی‏ کتابخانه عمومی‏ واقع در خیابان شهید صدوقی و احداث ساختمان جدیدی با عنوان کتابخانه الغدیر می‏شود. برای اطلاع از جزییات این اتفاق با دکتر محمدرضا عشقی یکی از افرادی که مدیریت این طرح را به عهده داشت گفتگوی پیش‏رو انجام شده است. چرا دانش‏آموزان خمینی‏شهری به رئیس جمهور نامه نوشتند؟ 25 سال از تاسیس کتابخانه عمومی ‏همایون‏شهر2 می‏گذشت. سردر کتابخانه تخریب شده بود و خطر ریزش سقف وجود داشت. کتاب‏ها‏ی فرسوده و پاره پوره این تنها کتابخانه شهر هم که داستان خودش را داشت. انجمن عمومی ‏کتابخانه‏ها‏ متشکل از مسئولان دستگاه‏ها‏ی دولتی و چهار عضو به نمایندگی از شهروندان آقایان مجید زهتاب3، علی آقامحمدی4 و اصغر فخاری و اینجانب بر آن شدیم تا یا کتابخانه عمومی‏شهر را بازسازی کنیم یا کتابخانه‏ای در نقطه‏ای دیگر از شهر دایر کنیم......... زمانی گذشت و نمایندگان مردم در انجمن عمومی‏ کتابخانه‏ها‏ لازم دیدند فکری به حال کتابخانه عمومی‏شهر بکنند. چه فکری؟ فکری که منجر به تجدید بنای کتابخانه شهر بشود از آنجا که دبیر ادبیات دبیرستان‏ها‏ی شهر بودم دبیران ادبیات را گرد آورده و مسئله را طرح کردیم وبه این فکر افتادیم با یک پویش دانش‏آموزان شهر را به واکنش واداریم. چگونه، راه پیشنهادی چه بود؟ از دانش‏آموزان کمک بگیریم و ازهمه دانش‏آموزان سال سوم و چهارم دبیرستان بخواهیم نامه‏ای به رئیس جمهور بنویسند و از وضعیت فرهنگی شهر به ویژه کتابخانه عمومی ‏گلایه کنند. قرار بر این شد که هر دانش‏آموزی که نامه را نوشت و رسید پست سفارشی را به ما تحویل داد نمره انشای ثلث دومش 20 بشود. و دانش آموزان ازاین طرح استقبال کردند؟ بله هزار و 50 دانش‏آموز از این طرح استقبال کردند و رسیدهای پست سفارشی یکی بعد از دیگری به دست دبیران رسید و آنها هم رسیدها را به من رساندند. شما با این رسیدها چکار کردید؟ سراغ فرماندار وقت رفتیم و رسیدها را نشانش دادیم تا وی در جریان حرکت دانش‏آموزان باشد. بازخوردی هم این نامه نگاری دسته جمعی داشت؟ بله سه هفته از آن ماجرا گذشته بود و بنده در یکی از کلاس‏ها‏ی هنرستان شهید رجایی مشغول تدریس بودم که آقای فضل‏الله کریمی‏ مدیر هنرستان صدایم کرد و گفت که دو نفر با یک ماشین بلیزر آمده‏اند و سراغ شما را می‏گیرند.نزد آنها رفتم، وقتی خودشان را معرفی کردند متوجه شدم آقای جزایری ‏از نهاد ریاست جمهوری است که همراه معاون فرماندار برای پیگیری نامه نگاری‏ها سراغ من آمده‏اند. ماموریت نماینده رییس جمهور چه بود؟ در پاسخ به پویش دانش‏آموزان برای بازدید از کتابخانه عمومی ‏شهر. آمده بودند نامه‏ها‏ کار خودش را کرده بود و رئیس‏جمهور نماینده‏اش را برای بررسی صحت و سقم موضوع فرستاده بود، بنابراین به اتفاق به بازدید کتابخانه رفتیم. واکنش نماینده رییس جمهور چه بود؟
آقای جزایری با مشاهده وضعیت اسفبار ساختمان و کتاب‏ها‏ی پاره پوره، بسیار شگفت‏زده شد و پرسید این کتابخانه عمومی‏ شهری با این جمعیت است؟! وی باور نمی‏کرد که اینجا کتابخانه عمومی‏ خمینی‏شهر باشد تا اینکه آقای غفاری به عنوان کتابدار این کتابخانه مهر کتاب‏ها‏ را نشانش داد. بعد هم به او گفت که صبح‏ها‏ در کتابخانه هستم و عصرها بقالی می‏کنم. بعد از این بازدید چه اتفاقی افتاد؟ بعد از بازدید جلسه‏ای در فرمانداری باحضور نماینده رییس‏جمهور برگزار کردیم و وی گزارشی تهیه و آنرا برای دفتر ریاست جمهوری برد. از طرف مرکز بعد از آن اقدامی‏ صورت گرفت؟ بله هنوز یک ماه از بازدید آقای جزایری نگذشته بود که آقای اشعری از وزارت فرهنگ و ارشاد به خمینی‏شهر آمد. وی در جلسه‏ای با حضور مسئولان شهر از جمله آیت‏الله احمدی امام جمعه و نماینده وقت مجلس، فرماندار لطفی، شهردار نجفی، دکتر صلواتی5، حاج‏آقا نورالله جبل‏عاملی و... در مسجد‏ها‏شمیه6 شرکت کرد. نماینده وزارتخانه در این نشست گفت که رئیس جمهور از این وضع اسفناک بسیار ناراحت شده و نامه تندی به وزارتخانه نوشته است. او گفت که 50 درصد ساختمان با ما و بقیه با خودتان، و رو کرد به حضار و گفت در این جمع کسی پیدا می‏شود نصف دیگر هزینه ساخت را تقبل کند؟». بعد این ماجراها عاقبت کتابخانه عمومی شهر(مخروبه) تخریب شد و با پیگیریهای مستمر همین افراد به جای آن کتابخانه الغدیر(اکنون) در خور شان مردم ساخته و افتتاح شد حال این کتابخانه که اینگونه به آن عشق می ورزید به همت چه کسانی بنا شده است و چه کسانی بدون سر و صدا حدود 1000 جلد کتاب را مجانی به آن هدیه می‏کنند به امید اینکه.... برای اطلاع بیشتر به این منابع مراجعه فرمایید سایت دانشنامه خمینی شهر اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خمینی شهر و رخدادها از مهربین تا تشکیل شهرستان خمینی شهر و رخدادهای خمینی شهر از تشکیل شهرستان تا پایان سال 1400 مراجعه فرمایید
هدایت شده از محمدعلی شاهین
آدم دوسره مجموعه داستان کوتاه نویسنده: محمدعلی شاهین شرح داستانها بر پایه سبک زندگی و باورهای مردم برخی از مناطق ایران در دهه‏هایی اولیه قرن 14 نگارش شده است. آدم دوسره شامل 29 داستانک است که در 150 صفحه با این عناوین نگارش شده است باز هم تابستان پا به پای ننه جون پاداش برف روبی پالان دوز پیش ‏آهنگی جذامی چون‏ سواری خانم ‏های پایین باغچه خفاش سرگردان در انتظار نوروز‏علی دردسرهای فیلم دیدن دودی ‏های محله آدم دوسره سلام خان سلام علیک کلاف‏کنی سوتک‏ های امامزاده شرط بندی های عجیب غلوم عباس قصه ‏های نا تمام بابا کتک چُوق کُرکُری گیتی ‏نورد لجبازی ‏های علی کلاه مال نان و پنیر و سبزی نذر بادام نسخه شیر نوجوان مهاجر هیاری یک سر و دو گوش https://eitaa.com/danehnameh
هدایت شده از محمدعلی شاهین
عناوین رخدادهای نیمه اول آبان‏ماه از ماربین به خمینی شهر ///// آبان 1101(محرم۱۱۳۵ ) سقوط اصفهان به دست محمود افغان 2 آبان 1392 درگذشت دکتر مرتضی سیادت 3 آبان 1357 رهایی زندانیان سیاسی از زندان‌های رژیم پهلوی 3 آبان 1392 تاسیس کتابخانه عمومی علامه میرداماد خمینی¬شهر 4 آبان 1346 گشایش سازمان زنان ایران در همایون‏شهر 7 آبان 1367 انتخابات میاندوره ای دوره سوم مجلس شورای اسلامی 7 آبان 1392 در گذشت سید محمود ابطحی 7 آبان1370 درگذشت دکتر حامد سیادت 8 آبان 1345 دومین سرشماری عمومی نفوس و مسکن 8 آبان 1355 سومین سرشماری عمومی نفوس و مسکن 10 آبان 1335 اولین سرشماری عمومی نفوس و مسکن 10 آبان 1385 شروع سرشماری نفوس و مسکن مشروح رخدادها در کتابهای رخدادهای خمینی شهر و ماربین بیشتر ازhttp://daneshnam.ir /
نام بلوار باغبان چه مناسبتی دارد؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟ این بلوار در غرب خمینی شهر حد فاصل میدان پیوند تا میدان شیوا درحاشیه و در قسمت‏ هایی دل باغات خمینی شهر امتداد دارد. نام خود را از شاعر برجسته شهر، مرحوم خلیل بلدی متخلص به باغبان گرفته است و به مناسبت منطقه خیابان هم با نام انتخاب شده تناسب دارد. باغبان چه کسی بود؟ وی در سال 1315 در محله فروشان متولد شد از کودکی در کنار پدرش به باغبانی پرداخت و به سرودن اشعاری در مدح و مصائب ائمه اطهار بخصوص امام حسین(ع) پرداخت. در سال 1332 به انجمن ادبی کمال راه یافت و از محضر اساتید بزرگواری همچون صغیر اصفهانی و شکیب اصفهانی بهره ها برد. در سال 1338 مجموعه ای را با نام نغمه دل منتشر نمود. در دهه 1340 با همکاری وی انجمنی با نام انجمن ادبی سروش در همایونشهر تأسیس شد. استاد خلیل بلدی در سال 1344 انجمن ادبی سروش را در سده تاسیس نمود. استاد باغبان که شاگردان زیادی را تقدیم شهر کرد در اسفند 1382 دار‏فانی را وداع گفت. تعدادی از شاگردان وی پس از در گذشتش انجمن شعر باغبان را بنا نهادند. آثار: 1-مجموعه شعر «نغمه دل» 2-گلهای باغبان: مجموعه شعر http://daneshnam.ir/9q
به بهانه هفته کتاب <<<<<< تقویم سیر تحول کتابخانه‏های عمومی در کشور ///// سال ۱۳۰۵ تاسیس "كتابخانه بلدیه تهران"، شاید نخستین كتابخانه عمومی به مفهوم جدید سال ۱۳۴۰ تاسیس كتابخانه عمومی پارك شهر تهران. ۲۹ دیماه ۱۳۴۴ تصویب قانون تأسیس كتابخانه های عمومی در سطح شهرها تصویب پرداخت ۵/۱ درصد درآمد شهرداریها به تأسیس و اداره كتابخانه های عمومی تشکیل انجمن كتابخانه های عمومی در شهرها. سال ۱۳۵۲ تصویب توقف پرداخت ۵/۱ درصد كمك شهرداریها به كتابخانه ها و پرداخت بودجه از طریق وزارت فرهنگ و هنر وقت پیشنهاد ساخت ۱۰۰۰ باب كتابخانه عمومی در کشور تعداد كتابخانه های عمومی در كشور قبل از انقلاب اسلامی ۲۹۰ باب سال ۱۳۶۱ تغییر نام دبیرخانه هیأت امنای كتابخانه های عمومی كشور به "اداره كل كتابخانه های عمومی كشور" سال ۱۳۶۸ فعال شدن مجدد هیأت امنای كتابخانه های عمومی كشور از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ تاسیس و تکمیل کتابخانه های عمومی با بودجه های استانی رشد كمی كتابخانه ها در این مقطع به ۱۳۵۰ باب سال ۱۳۸۴ رسیدن تعداد كتابخانه ها به ۱۶۴۱ باب سال 1388 رسیدن تعداد كتابخانه ها به 1763 باب سال 1382قانون "تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی" درمجلس شورای اسلامی تبدیل کتابخانه های عمومی به "نهاد غیر دولتی"و جدا شدن از وزارت ارشاد و شکل گیری نهاد انجمن کتابخانه های کشور اعضای انجمن هر شهرستان عبارتند از: فرماندار(رییس انجمن)، شهردار(شخصیت حقوقی)، رییس ارشاد(دبیر انجمن)، 4 نفر عضو حقیقی و مسوول انجمن کتابخانه های عمومی. از آغاز سال 1388 این نهاد به طور کامل از ارشاد جدا شده و به صورت مستقل عمل می کند. از لحاظ بودجه وابسته به نیم درصد درآمد شهرداری می باشد. https://eitaa.com/danehnameh اطلاعات کامل از دانشنامه خمینی شهر
به بهانه هفته کتاب(2) ///// سیر تحول کتابخانه ها از سده به خمینی شهر ******* - سال 1312 تصویب انجمن بلدیه برای تاسیس قرائتخانه در بلدیه سده و خرید نشریات و کتاب برای آن - پیش از تاسیس کتابخانه عمومی تاسیس کتابخانه در مدارس از جمله دبستان سروش و هما - سال 1339 تاسیس کتابخانه‏ای در دبیرستان عماد با بیش از 700 جلد کتاب - سال 1344همزمان با تصویب قانون کتابخانه های عمومی، ساخت کتابخانه عمومی همایون شهر در زمینی در سمت شرقی شهرداری منطقه 2 فعلی - سال 1346 تاسیس کتابخانه کودک در سمت غربی همین شهرداری. - دهه 1350 تاسیس کتابخانه در تعدادی از مساجد شهر با کاربرد محلی - دهه1370 تخریب ساختمان قدیمی کتابخانه عمومی و ساخت کتابخانه‏ای در 3 طبقه با عنوان «الغدیر » - دهه دوم و سوم پس از پیروزی انقلاب و همزمان با فعالیت مجدداً هیأت امنا رشد کمی و ساخت و ساز کتابخانه ها در شهرستان خمینی‏شهر - تعداد کتابخانه های نهادی و مشارکتی عمومی خمینی‏شهر در شهریور 1392 به 30 باب افزایش یافت و در سال 1399 تعداد کتابخانه های عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان به.بیش از سی باب رسید. https://eitaa.com/danehnameh بیشتر ازhttp://daneshnam.ir
به بهانه هفته کتاب(3) ///// در سال 1370 ساختمان قدیمی کتابخانه عمومی شهر تخریب و با مشارکت اداره ارشاد و شهرداری کتابخانه ای در 3 طبقه ساخته شد و الغدیر نام گرفت. از اواخر دهه 1370 با ورود اهالی و خیران یکی پس از دیگری در نقاط مختلف شهرستان ساخته و به بهره برداری رسید، به شکلی که در سال 1397 کمتر محله ای است که کتابخانه نداشته باشد. تعداد این کتابخانه ها در این سال بیش از 30 باب می باشد. ثمره یکی از اولین های این حرکت فرهنگی، کتابخانه و فرهنگسرای بعثت واقع در خیابان 17 شهریور می باشد. در سال ۱۳۷۸ نخستین جلسه برای تاسیس فرهنگسرای برگزار و در سال ۱۳۸۳ مرحله نخست فرهنگسرا به مساحت ۹۱۰ متر مربع و مخزن کتاب با حدود ۲۰ هزارجلد کتاب و دو سالن مطالعه با حضور حدود ۱۶۵۰ نفر افتتاح شد. نام اکثر کتابخانه ها از نام ائمه اطهار(ع) و گاه محل و دیگر نام های مذهبی گرفته شده است. سال تاسیس برخی از کتابخانه‏های شهرستان خمینی ‏شهر کتابخانه دارالزهرا(س):1374 کتابخانه بعثت: 1378 کتابخانه فاطمیه: 1378 کتابخانه هاشمیه: دهه 1370 کتابخانه کوثرآدریان: 1378 کتابخانه باقرالعلوم: 1380 کتابخانه امام محمد باقر: 1389 کتابخانه دانش: 1389 کتابخانه علامه میردادماد:1392 منابع: نهاد کتابخانه های خمینی شهر شاهین، محمدعلی، هزارسال خمینی شهر،گفتمان اندیشه:1396 پیمانی، لیلا، مصائب کتابخانه ‏های خمینی ‏شهر فرصت آنلاین, 13 تیر 1396 30 باب کتابخانه تا پایان شهریور در خمینی شهر فرصت آنلاین, 25 تیر 1392 https://eitaa.com/danehnameh بیشتر ازhttp://daneshnam.ir
نام خیابان استاد طلایی از کجا گرفته شده است؟ ؟؟؟؟ این خیابان به نام احمد غفور زاده شاعر متخلص به طلایی مزین شده است با وی آشنا شویم تاریخ تولد: 13 فروردين 1308 شمسي ،درگذشت: 23 فروردين 1381،آرامگاه: امامزاده سید محمد تحصيلات خود را در دبستان هاي هما و اسلامي زير نظر استاد ابراهيم همايي برادر علامه جلال الدين همايي به پايان رساند و مقدمات عربي و تعليم خط را در مكاتيب قديم فرا گرفت. از 14 سالگي سرودن شعر را شروع كرد و در سال 1328 به انجمن هاي ادبي اصفهان راه يافت و در مكتب صغير اصفهاني به كسب فيض پرداخت فعالیت های استاد طلایی رامیتوان به چندین حوزه تقسیم کرد که برشمرده می شود. از سال 1329 شمسي همكاري خود را با جرايد و مطبوعات تهران، اصفهان و شهرستان ها آغاز كرد. اين همكاري ابتدا با مجله فكاهي "ماه" به مديريت اسداله شهرياري و سپس با روزنامه فكاهي-انتقادي "چلنگر"، روزنامه "توفيق" و همچنين روزنامه "اصفهان" به صاحب امتيازي نويسنده بزرگ اميرقلي اميني و روزنامه هاي "هاتف"، "شمع حقيقت"، "مكرم" و "اوليا"و نيز روزنامه "نويد اصفهان" به سرپرستي دكتر صلواتي بوده است كه با اين همكاري تنگاتنگ و مستمر با جرايد توانست قسمت قابل توجهي از آثار خود را به جامعه شعر و ادب تقديم كند. استاد طلايي در فروردين 1339 با همفكري و همت جمعي از نويسندگان، شعرا و هنرمندان اصفهان انجمن ادبي و هنري سعدي اصفهان را تاسيس كرد تالیفات: استاد بجز دیوان اشعار کتب تحقیقی ومقالات متعددی از جمله درباب گویش ولاتی نگارش کرده اند که متاسفانه تعدادی از آنها چاپ نشده است . بیشتر ازhttp://daneshnam.ir / https://eitaa.com/dane
عنوان کتاب: مردی از اسفریز مروری برزندگی جانباز قطع نخاع حاج علی فخاری نویسنده: علی هاشمی تعداد صفحات:.280 سال انتشار: 1403 ناشر: کاشف علم https://eitaa.com/danehnameh
با کتاب مردی از اسفریز آشنا شوید کتاب برپایه اظهارات حاج علی و چند نفر از راویان و شاهدان و همراهان وی در 20 گفتار تنظیم و نگارش یافته است. در روایت اول فخاری خاطرات زندگی مادرش را که حکایت از گوشه هایی از زندگی سخت مردمان و قحطی‏ها دارد مرور می کند و در بخشهای دیگر مروری بر زندگی و شغل وپیوستن به رزمندگان و قطع نخاع شدن برای خواننده نقل می نماید..در گفتارهای بعدی وی از چگونگی کنار آمدنش با شرایط سخت جانبازی قصه ها نقل میکند و اینکه چگونه به فعالیت در جامعه به جای گوشه نشینی می پردازد. در این روایتها وی بخشهایی از فعالیتهای ورزشی و خیرخواهانه خود را از ساختن باقرالعلوم، ورزشگاه شهدای خوزان، فعال کردن ورزش معلولین و... را به شیرینی مرور می کند. در بصفحاتی از کتاب راویان و شاهدان همراه وی از فعالیت‏ها وکارهای عام المنفعه این جانباز قطع نخاع داستانها می گویند. کتاب تاریخ شفاهی مردی از اسفریز خواننده را به دنبال خود می کشد تا بفهمد چگونه مردی از اسفریز راست قامت با همه مشکلات می جنگد و در این راه بسیاری از انسانهای چهارستون درست را پشت سر می گذارد. https://eitaa.com/danehnameh
آبادیهای ماربین منطقه ماربین روزگاری متشکل از حداقل 58 آبادی بود. امروزه حدود نصف این آبادیها به نواحی شهرداریهای اصفهان پیوسته و مابقی شهرستان خمینی شهر با اضافه شدن محلات جدید را به وجود آورده اند. به تدریج و به ترتیب حروف الفبا پیشینه آنها معرفی می شود. البته در کتاب نام ها و نشانه ها، نگارش محمدعلی شاهین وسایت دانشنامه خمینی شهر به طور مفصل به این موضوعات پرداخته شده است. {{{{{{ عاشق آباد عاشق آباد. دهی است از دههای ماربین بخش سده شهرستان اصفهان واقع در هفت هزارگزی (7کیلومتری) شمال خاوری سده و یک هزارگزی راه شوسه اصفهان به تهران. واقع در جلگه، و آب و هوای آن معتدل است و 2975 تن سکنه دارد. آب آن از قنات تامین میشود و محصول آن غله، پنبه، حبوب و تنباکو است. شغل اهالی زراعت و صنایع دستی زنان آنجا کرباس بافی است راه ماشین رو و دبستان دارد. (فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10). عاشق آباد در زمان نگارش این کتاب به شهر اصفهان پیوسته و در حوزه شهرداری ناحیه 12 قرار دارد. محدوده آن از خیابان امام خمینی تا خیابان کاوه و اتوبان اصفهان تهران است. /// نقل از کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh