15 شهریور 1326
راه اندازی شرکت سهامی ریسندگی و برق سده
در این تاریخ اساسنامه شرکت سهامی ریسندگی و برق سده با سرمایه دو میلیون ریال در دو هزار سهم صد تومانی به تصویب رسید. این شرکت در محل فعلی مخابرات امام شمالی در خیابان در حال تکمیل ورنوسفادران یک موتور برق نصب و برای اولین بار برق را به سده وارد کرد و به سه محل سده برق رسانی نمود. در سالهای بعد این کارخانه توسعه یافت تا زمانی که شبکه برق به شهر رسید و دستگاهها به یکی از شهرهای اطراف فروخته و زمین کارخانه هم به مخابرات واگذار شد.
نقل از کتاب رخدادها از مهربین تا تشکیل شهرستان خمینی شهر، محمدعلی شاهین
http://daneshnam.ir
درشکه های سده در دهه 1311 نظامنامه داشتند. کرایه آنها و محل توقفشان هم مشخص بود. در این سند بخشی از این نظامنامه را که شهرداری سده ابلاغ کرده مشاهده می فرمایید
https://eitaa.com/danehnameh
20 شهریور 1317
وقوع سیل و طوفان در سده
در این ماه سیل بی سابقه و طوفان در سده به خصوص محله ورنوسفادران به وقوع پیوست. اتفاق مذکور خسارات زیادی به خانه ها، قناتها و مزارع کشاورزی 18 هزار سکنه ورنوسفادران وارد کرد. به دنبال آن اهالی شکواییه های چندی به عنوان مقامات کشوری نوشتند و حتی فرماندار اصفهان را وادار به دیدار از منطقه نمودند. در شکواییه های مذکور این شرایط ناشی از برداشته شدن سد تاریخی در غرب ورنوسفادران هدایت کننده سیلاب ها به رودخانه ذکر شده است.تخریب سد تاریخی توسط صارم الدوله که اراضی اصغرآباد در تصرف وی بود انجام گرفته بود که سیلابهای پی در پی را طی چند سال به دنبال داشت. در نهایت خاسته اهالی برای ساخت یک سیل بند با اعزام یک گروه مهندسی پیگیری شد.https://eitaa.com/danehnameh
آبادیهای ماربین
منطقه ماربین روزگاری متشکل از حداقل 58 آبادی بود. امروزه حدود نصف این آبادیها به نواحی شهرداریهای اصفهان پیوسته و مابقی شهرستان خمینی شهر با اضافه شدن محلات جدید را به وجود آورده اند. به تدریج و به ترتیب حروف الفبا پیشینه آنها معرفی می شود. البته در کتاب نام ها و نشانه ها، نگارش محمدعلی شاهین وسایت دانشنامه خمینی شهر به طور مفصل به این موضوعات پرداخته شده است.
{{{{{{
دهنو
پیشینه و موقعیت جغرافیایی
یکی از آبادیهای ماربین بوده که در اسنادی که نام های قریه های ماربین را ذکر کرده اند آمده است تا دهه 1360 از روستاهای شهرستان خمینی شهر بود. اکنون
اين منطقه در۱۲ كيلومتري شمال غربي اصفهان بين راه اصفهان تهران در ضلع غربی میدان استقلال یا همان میدان انوشیروان و روبروی امامزاده سید محمد (ص) خمینی شهر و حاشیه جنوبی بلوارآزادگان قرار دارد. حمام قديمي دهنو با قدمتي چهارصد ساله و مسجدي قديمي با بافتي كهن و شبستان هاي زيبا از آثار تاریخی آن است.
ریشه نام دهنو
استاد مهریار در این باره می نویسد: بسياری از اوقات ايرانيان قديم و بانيان دهات خوش داشته اند نام ده را برروی آبادی خود بگذارند. معنای ده در روزگار گذشته با معنايی كه ما امروزه به يك قريه كوچك اطلاق مي كنيم، فرق داشت، ده در کار برد قدیمی معنی وسیعی داشته است و در اسامی صدها منطقه در ایران به کار برده شده است. دهنو به معنی ده جدید است که دراستان اصفهان بر روی سه روستا وجود دارد. ازلحاظ واژه شناسي نيز علت وجه تسميه اش اين است كه بانی آن می خواهد با اين تسميه بگويد من ديهی از نو ايجاد كرده ام و به همين علت اين نام گذاری در اطراف ايران فراوان است.
نقل از کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین
https://eitaa.com/danehnameh
تالیفات محمدعلی شاهین
با منابع تاریخ منطقه آشنا شویم
1- راهنمای گردشگری و سفر به خمینی شهر
2- هزار سال خمینی شهر
3- چهل پسینه، اشتراکی با خانم لیلا پیمانی
4- راویان ماربین جلد ، اشتراکی با خانم لیلا پیمانی
5- نام ها و نشانه ها
6- راویان ماربین جلد 2
7- راویان ماربین جلد 3
8- زبان اسناد، جلد اول
9- مروری بر تاریخ سده و همایون شهر، از مشروطیت تا پیروزی انقلاب اسلامی
10- سرزمین مهر
11- رخدادهای مهربین
12- راویان ماربین جلد 4
13- سرگذشت پزشکی
14- راویان ماربین جلد پنجم (انقلاب)
15- رخدادهای خمینی شهر، از تشکیل شهرستان تا پایان سال 1400
16- جاذبههای خمینی شهر
17- راویان ماربین جلد 6
18- آدم دوسره
برای آشنایی مختصر از موضوع هرکدام از کتابها به سایت دانشنام خمینی شهر به نشانی http://daneshnam.ir /
ستون سوم ردیف سوم مراجعه بفرمایید
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر 2
شاعران ماربین در تذکره نصرآبادی
این اثر را در سال 1040 خورشیدی نوشته شده و حاوی شرح حال صدها تن از شاعران و عالمان و خوشنویسان و ادبای قرن ۱۱ قمری از جمله از اهالی ماربین است.
ملا علی عشرتی فروشانی
شاعر حکیم
نام پدر: حاج عینعلی فروشانی
تخلص: ملاعشرتی
دوره: صفوی
مدفن: مشهد مقدس
محمد ابراهیم فارغا
نام پدر: حاج عينعلی
دوره: صفوی
از شاعران ماربینی مقیم هند، برادرملاعشرتی
مولانا عبدالحق
وفات:1032 ه.ش( 1063 ه.ق)
دوره: صفوی
عناوین: موسیقی دان، شاعر
میرزا امین نصرآبادی
دوره: قرن یازدهم قمری
• شاعر، ریاضی دان، منجم و خطاط
محمد نصرآبادی
نام پدر: میرزا اسد
دوره: صفوی، معاصر میرزا طاهر نصرآبادی
• شاعر، خطاط، خط شکسته
کاظم نصرآبادی
تخلص: کاظما
دوره: صفوی، معاصر میرزا طاهر نصرآبادی
راهب رنانی
دوره: قرن یازدهم هجری
شاعر، ادیب
////
محمد شریف ورنوسفادرانی
نام پدر: استاد کلبعلی سنگ تراش
دوره : قرن یازده
درگذشت: حدود 1051 خورشیدی
شاعر، ادیب و سخنور شاگرد عبدالحق ورنوسفادرانی
///
محمّدباقر ورنوسفادرانی
در گذشت: حدود 1049 خورشیدی
آرامگاه: آرامستان تاریخی ورنوسفادران
• شاعر،ادیب و مکتبدار، استاد فن ترتیب، لغز، نظم و معما
https://eitaa.com/danehnameh
بیشتر ازhttp://daneshnam.ir /
درخواست مساعده برای کارمندان شهرداری
سال 1311
سند پیش رو نامه ای است از بلدیه سده خطاب به مقام حکومت اصفهان( استانداری) . در این نامه متصدی بلدیه( شهرداری) سده به دلیل بدهکای کارمندان به کسبه وپریشانی آنها درخواست می کند تا مبلغی در نظر گرفته شود تا به رسم مساعده بین کارکنان تقسیم شود.
https://eitaa.com/danehnameh
تاریخ تاسیس تعدای از مدارس درماربین وسده
سال 1302
گشایش اولین مدرسه به سبک جدید در سده
سال 1318
شروع اولین سال دوره متوسطه در سده
سال 1329
دبستان پرتو /فروشان/ اجاره ای/
دبستان منعم/جوی آباد/واگذاری توسط مختار محمدی
دبستان شاهکی/دینان سده/ واگذاری توسط سید جلال جزینی
دبستان معتمد/کوجان/ واگذاری موقت توسط اهالی
سال 1330
دبستان دخترانه ورنوسفادران/اجاره توسط اهالی
دبستان عفت سده
دبستان احمد آباد/ احمد آباد ماربین/ واگذاری توسط جلال الدین جزینی
سال 1331
دبستان دخترانه فروشان
دبستان سروش/ ورنوسفادران/ساخت توسط اداره
سال 1334
گشایش دبستان در محله اندآن
سال 1337
راه اندازی «مرکز تعلیمات اساسی» در قریه رهنان
https://eitaa.com/danehnameh
کدام کتابها ما را با تاریخ دفاع مقدس شهرمان آشنا می کند؟؟؟
برای آشنایی با نقش خمینی شهریها در طول هشت سال تاریخ دفاع مقدس از منابع مختلفی می توان استفاده کرد. با خواندن کتابهایی زندگی شهدای دفاع مقدس کم و بیش اطلاعاتی از این دوران به دست می آید اما علاوه برآنها چندین کتاب هست که اطلاعات بیشتری را به خواننده می دهد از جمله:
1- جبهه ذوالفقاریه، نقش سپاه و بسیج خمینی شهر در دفاع مقدس نگارش قاسمعلی کرمی هرستانی
2- نبرد شوش، تاریخنامه دفاع مقدس شهرستان خمینی شهر، و نبرد محرم، نگارش عزیزاله پورکاظم
3- واقعه، مروری بر جهاد سازندگی شهرستان خمینی شهر در دفاع مقدس نگارش مهدی نوری.
واقعه کوششی است برای ثبت نقش جهاد سازندگی شهرستان در دوران دفاع مقدس شامل شش فصل. در بخش شهداء و جانبازان 34 شهید جهاد سازندگی همراه با وصیتنامه و خاطراتی از آنهامعرفی شده اند.
4- جامانده از قافله، بر پایه دست نوشته ها و خاطرات یدالله آقا بابایی، نگارش زیبا پریشانی
کتاب در برگیرنده بخش هایی از تاریخ مبارزات و فعالیتهای مذهبیون از سال 1342 تا پایان جنگ تحمیلی است و اطلاعات مستندی از حوادث مختلف این دوران از جمله جنگ و اعزام نیروهای خمینی شهری در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.
5- راویان ماربین جلد 6، نگارش محمدعلی شاهین
پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا اواخر سال 1369 بخش ماربین به مرکزیت همایونشهر، شاهد تحولات متعددی بود. مهمترین آن شرکت گسترده اهالی در دفاع مقدس است. در این جلد از راویان، سعی شده ابعادی از رویدادهای 12 ساله بعد پیروزی انقلاب اسلامی از جمله دفاع مقدس مستند شود.
https://eitaa.com/danehnameh
قپانداری گندم.jpg
85K
سندی از دریافت عوارض قپانداری در سال 1310 توسط بلدیه اصفهان این عوارض از بدو تاسیس بلدیه در سده دریافت می شد.
مطالب تاریخ شهر را از صفحه (خانه تاریخ) دوهفته نامه فرصت پی بگیرید
///
در دور جدید دوهفته نامه فرصت صفحه ای با عنوان (خانه تاریخ) چاپ می شود. این صفحه مباحث مختلف مستند از تاریخ و پیشینه شهر را منتشر می کند. علاقه مندان به تاریخ منطقه می توانند اطلاعات مفید و مستندی را از آن بدست آورند. از جمله مطالب این صفحه، تاریخ شهرداری از بدو تاسیس است که تا کنون سه قسمت آن چاپ شده است. در آخرین شماره (خانه تاریخ) گذشته محل اندان چاپ شده است.
https://eitaa.com/danehnameh
آبادیهای ماربین
منطقه ماربین روزگاری متشکل از حداقل 58 آبادی بود. امروزه حدود نصف این آبادیها به نواحی شهرداریهای اصفهان پیوسته و مابقی شهرستان خمینی شهر با اضافه شدن محلات جدید را به وجود آورده اند. به تدریج و به ترتیب حروف الفبا پیشینه آنها معرفی می شود. البته در کتاب نام ها و نشانه ها، نگارش محمدعلی شاهین وسایت دانشنامه خمینی شهر به طور مفصل به این موضوعات پرداخته شده است.
{{{{{{
رهنان
پیشینه
رهنان جزو بلوک ماربین در همسایگی قرای جعفرآباد، بابوکان، جوی آباد به حساب میآمد. رنان، رِینون و رنان با ضّم اول هم گفته اند. در گذشته کشاورزی و دامداری در آن رواج داشت. نام آن درطومار شیخ بهای آمده و سهم کل آن از آب زاینده رود ۲۴ سهم بوده است. تا سال ۱۳۸۲ مستقل از اصفهان و جز شهرستان خمینی شهر محسوب میشد. براساس گفته های شفاهی رهنان از چهار قلعه در مجاورت کهندژ مربوط به دوره ساسانیان تشکیل شده بود که امروزه از این قلعهها هیچ اثری باقی نمانده است. مسجد جامع قبلتین و دو حمام کوچک و بزرگ در مجاورت یکدیگر، موسوم به حمام چهل ستون از آثار تاریخی رهنان است که تنها نشانهای از آن باقیمانده است. حمام رهنان که بانی آن حاج آقا محمد رنانی بوده و در دوره زندیه ساخته شده به موزه هنرهای آیینی تبدیل شده است.
موقعیت جغرافیایی
رهنان در شمال اصفهان به مساحت۱۰۹۷ هکتار حد فاصل بین خمینی شهر و مرکز شهر اصفهان قرار گرفته است. ۶۱۴۷۶ نفر جمعیت در سال 1395 داشته است و در حوزه شهرداری ناحیه11 شهرداری اصفهان قرار گرفته است.
شمال: جاده بابوکان
جنوب: بلوار کهندژ
غرب: منطقه جوی آباد
شرق: خیابان امام خمینی
رهنان به وسیله پنج معبر اصلی خیابانهای شریف شرقی، درخشان، امام رضا (ع)، شهید بهشتی و فلکه کهندژ با مناطق همجوار در ارتباط میباشد. محلات چهارشاه، زاجان، طاحونه و ماشاده از محلات قدیمی رهنان می باشند.
ریشه نام رهنان
وجه تسمیه این شهر را دو گونه ذکر کردهاند، یکی اینکه در یکی از خشکسالیهای قدیم، به دلیل کاشتِ زیادِ گندم، آردِ موردِ نیازِ استان، از این منطقه تاًمین میشده و به همین سبب به اینجا "راهِ نان" یا "ره نان" گفته شده عدهای هم معتقدند که بخاطر مرغوب بودنِ خاک آن، و خوب بودنِ محصولاتِ این ناحیه، و به اصطلاحِ محلیها "رِ " داشتنِ گندم و برنج، آن را "رنان" گفتهاند البته "رِ ینون"خواندنِ محلی ها؛ دلیلِ دوم را بیشتر درست مینماید.
استاد مهریار استدلال های آورده شده را درست نمی داند و در مورد وجه تسمیه رهنان با آوردن ادله و تشابهات در اسامی دیگر، می نویسد:«رهنان به کسراول درلغت نامه آن را (رنان) با ضّم اول یاد میکند. درمعجم البدان یاقوت نیز به ضّم اول آمده است. جابری انصاری آن را (رنان) به کسر اول یاد میکند. در تداول عامه آن را رینان و به گویش خاص اصفهان رینون یا رنون تلفظ میکنند. ترکیب این واژه ازسه جزءِ ((ره ــ ن ــ ان)) است. ((ره)) تخفیف یافته کلمه ((ر با کسر مبدل از ن)) تخفیف یافته کلمه (نا) است نا به معنی آب است؛ و (ن) حرف زینت است برای سهولت تلفظ و (ان) علامت نسبت وکثرت است».
///
نقل از کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین
https://eitaa.com/danehnameh
ریشه نام بابا فضلگاه
امو فلاکا
نامش را از بابا فضل گرفته و به معنی جایگاه بابا فضل است. در قرن هفتم و هشتم هجری به عرفایی که هفت مرحله عرفان را پشت سر میگذاشتند، عنوان «بابا» داده میشد.
باباها چه در زمان حیات خود و چه بعد از آن مریدانی داشتند که آنان نیز افرادی زاهد بوده و معمولا دور از شهر و در بناهای ساده و یا در باغهای اطراف شهر زندگی می کردند. عده ای براین باورند که یکی از این بابا ها با نام (فضل) در این منطقه که بیرون شهر بوده زندگی می کرده و به همین دلیل منطقه به (بابا فضلگاه) یعنی حایگاه بابا فضل معروف شده است که در محاوره به عمو فضل گاه و به تدریج اموفلکا تبدیل شده است.
نقل از کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین
https://eitaa.com/danehnameh
مروری بر یک رخداد مهر ماهی
افتتاح رسمی پایگاه انتقال خون خمینی شهر
در دهه اول مهر 1394 پایگاه انتقال خون در سه طبقه با اختصاص قطعه زمینی به مساحت180 مترمربع در خیابان امام شمالی گشایش یافت. زمین آن توسط شهرداری اهدا و هزینه عمده ساخت آنرا یکی از خیرین به نام حاج محمد صمدی پرداخت.احداث چنین مرکزی از سال 1360 توسط مردم مطالبه گری می شد.
ستاد هماهنگی اهدای خون در ایام تاسوعا و عاشورای سال 1360 برای اولین بار در شهرستان با همت انقلابیون شهر شروع به کار کرد و چادری در میدان امام برای خون گیری سرپا شد و در همان سال 150 واحد خون اهدا گردید. اوایل دهه 60 به همت نماینده وقت؛ آیت اله احمدی پایگاهی ثابت در درمانگاه جنب بیمارستان شهید اشرفی برپا شد اما چند ماه بیشتر دوام نیاورد. در اواخر دهه 70 زمانی که خیریه ولیعصر (عج) از ساختمان واقع در خیابان امام شمالی به محل فعلی تغییر مکان داد ساختمان قبلی آن در اختیار اداره کل انتقال خون استان قرار گرفت و پایگاه انتقال خون شهرستان طی مراسمی در دهه فجر همان سال افتتاح و با تامین 2 نیرو شروع به کار کرد اما این پایگاه هم چند ماه بیشتر دوام نیاورد و به تعطیلی انجامید. سرانجام پایگاه انتقال خون ساخته شده در حالی که از اواخر مرداد خونگیری از داوطلبین را آغاز کرده بود در این تاریخ با حضور رییس وقت سازمان انتقال خون کشور دکترعلیرضا پور فتح اله و مسولان محلی در سالن بصیرت شهرداری افتتاح رسمی شد.
نقل از کتاب رخدادهای خمینی شهر، محمدعلی شاهین
https://eitaa.com/danehnameh
سابقه تهیه کتابچه راهنمای گردشگری به چه زمانی بر می گردد؟
..................
امروزه گردشگر به یک صنعت تبدیل شده و هر کشور شهر و روستایی می کوشد با روشهایی گوناگون جاذبه های منطقه خود را به دیگران معرفی کند .یکی از ابتدایی ترین این روشها تهیه کتابچه راهنما برای گردشگران می باشد. دو سند از سال 1343 در مرکز اسناد اصفهان نشان می دهد که شهرداری ها موظف به انتشار کتابچههای راهنمای نقاط و ابنیه تاریخی برای استفاده جهانگردان شدند.
پس ازآن. بعضی سالها روابط عمومی شهرداری منطقه نقشه ای همراه متن منتشر می کرد. پس از تاسیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری خمینی شهر، یک کتابچه گردشگری با نگرش جدید به شهر و نگاه جامع به جاذبه های آن چاپ و از آن پس هرساله با تغییراتی چاپ می شود. در حال حاظر کتاب جاذبه های خمینی شهر تالیف و در دسترس است.
تحولات نیروهای انتظامی از سده به خمینی شهر
////
در منطقه ماربین ایستگاه و یا پایگاه مستقلی برای نیروهای ذکر شده حداقل تا اواسط دهه 1310 وجود نداشت، اما گزارشاتی از فعالیت امنیهها و ژاندارمها در این منطقه از سال 1294 در بین اسناد وجود دارد
سال 1314 در خواست اعتبار جهت تاسیس نظمیه در قصبه سده و مخالفت با آن
اواخر دهه 1310 تشکیل امنیه در سده
پاسگاه در اماکن مختلفی مانند درب محکمه، خیابان و محله ورنوسفادران، مکانهایی را اجاره و مرتب جابجا میشد. امنیه سده در اواسط دهه 1330 یک استوار و 12 ژاندارم داشت و در یک خانه استیجاری خیابان ورنوسفادران(امام شمالی فعلی)، مقابل مسجد هاشمیه فعلی مستقر بود.
14 بهمن 1319
مخالفت با درخواست احداث شهربانی در سده
سال 1353 تشکیل ژاندرمری در در روستاهای بخش همایونشهر
دهه 1350 احداث ساختمان ژاندارمری همزمان با احداث دانشگاه صنعتی ساختمانی مقابل آن
اوایل دهه 1340 دایر کردن شهربانی در همایونشهر
سال ۱۳۴۶، مطرح شدن ساخت زندان در منطقه و درخواست زمین از شهرداری. پرونده احداث این ساختمان از سال 1353 تا 1359 در آرشيو ملي ايران موجود است.
یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل کمیته در همایونشهر
اوایل دهه 1370 ادغام ژاندارمری، شهربانی و کمیته و تشکیل نیروی انتظامی
نقل از کتاب تحولات از سده به خمینی شهر، محمدعلی شاهین
https://eitaa.com/danehnameh
«این عید پلو، اون عید پلو» و سده ایهای نود سال پیش
/////
سندی از دهه 1310 سده، وجود دارد که موضوع آن مصرف برنج سالانه اهالی قصبه سده و بلوک ماربین است.
سند مربوط به میزان مصرف این محصول در سه سال پشت سرهم از سال 1314 تا 1316 است. گزارش نشان میدهد در این سالها هر ساله 390 من برنج از مبداء رشت و تهران به سده وارد شده است. برنجها از نوع صدری و گرده بود. قیمت یک خروار برنج صدری در سال 1314 مبلغ 465 ریال و یک خروار گرده 375 ریال ذکر شده. اما در سال 1315 قیمت یک خروار برنج صدری به 575 ریال و گرده به 450 ریال افزایش یافت. برای رسیدن به میزان مصرف سرانه باید به جمعیت ماربین رجوع کرد که طبق اسناد همین سالها در حدود 60 هزار نفر است. در گزارش میزان مصرف سالانه حدود 390 خروار بوده که با احتساب هر خروار 300 کیلو 117 هزار کیلو می شود. به این ترتیب هرنفر، سالانه حدود 2 کیلو برنج می خورده است. با فرض هر خانواده 5 نفر، هر خانواده سدهی ده کیلو برنج در سال مصرف می کرد و که بین یک دهم تا یک پانزدهم این دوران است. آیا این آمار مثل معروف «این عید پلو، اون عید پلو » را تایید می کند؟
https://eitaa.com/danehnameh
آبادیهای ماربین
منطقه ماربین روزگاری متشکل از حداقل 58 آبادی بود. امروزه حدود نصف این آبادیها به نواحی شهرداریهای اصفهان پیوسته و مابقی شهرستان خمینی شهر با اضافه شدن محلات جدید را به وجود آورده اند. به تدریج و به ترتیب حروف الفبا پیشینه آنها معرفی می شود. البته در کتاب نام ها و نشانه ها، نگارش محمدعلی شاهین وسایت دانشنامه خمینی شهر به طور مفصل به این موضوعات پرداخته شده است.
{{{{{{
زهران
پیشینه و موقعیت جغرافیایی
زهران دهی از دهستان ماربین است که در بخش سده شهرستان اصفهان واقع است و 1109 تن سکنه دارد.
منطقه ای حاصلخیز و پر درخت در بلوک ماربین در غرب اصفهان بوده است که پس ازجدایی از فرمانداری خمینی شهر اکنون از محلات اصفهان و در شهرداری ناحیه9 واقع است. گورتان و آشنستان و آپاران از همسایگان هستند.
محله زهران با ۱۰ هزار و ۵۷۷ نفر بیشترین جمعیت و محله گورتان با ۳ هزار و ۲۱۰ نفر کمترین جمعیت را در منطقه ۹ دارند.
ریشه نام زهران
زهران از سه جزء (زه +ر+ ان )تشکیل شده (زه )به معنی آب که از زمین بیرون می آید و قنات (ر) برای وقایه و(ان) پسوند نسبت وکثرت است که در مجموع منسوب به آب می شود.
///
نقل از کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین
https://eitaa.com/danehnameh
هدایت شده از ایران نژاد
شهر شعر
یادآمد شاعران آسمانی : استاد اصغر حاج حیدری (خاسته)، استاد عبدالعلی صادقی، استاد خلیل بلدی (باغبان)، علی پورکاظم، علی اکبر باقری (لاله).
تجلیل از خدمات ارزشمند فرهنگی و ادبی استاد علی آقامحمدی
سخنران : دکترسیدمحمدجواد هاشمی
چهارشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۷
خیابان ۱۷ شهریور، فرهنگسرای بعثت خمینیشهر
در یک حرکت مردمی در تاریخ 2 آبان 1403 طی مراسمی پاسداشت و یادآمد پنج نفر از شاعر درگذشته شهر برگزار شد. در این مراسم که در محل فرهنگسرای بعثت به همت هیئت مدیره و جمعی از شاعران برگزار شد از خدمات فرهنگی استاد علی آقا محمدی طی سی سال گذشته تجلیل به عمل آمد با این شخصیت فرهنگی دیارمان آشنا شویم:
علی آقامحمدی
متولد 1336
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
دبیر سرشناس ادبیات خمینی شهر، مدرس دانشگاه
کتابشناس، مثنوی پژوه، قرآن پژوه
فعال حوزه کتاب و فرهنگ
سوابق فرهنگی استاد آقا محمدی
دایر کردن انتشارات در خمینی شهر با عنوان کهندژ
انتشار حدود بیست عنوان کتاب
تدوین و انتشار دو اثر سروش با عنوان روضه الاسرار و سرشک غم.
دایر کردن کتابفروشی به منظور وارد کردن کتابهای مفید به شهر و دسترسی شهروندان به کتاب
عضو سابق انجمن کتابخانه های شهرستان خمینی شهر
شرکت و پیشرانی ساخت و تجهیز کتابخانه عمومی مخروبه شهر که اکنون به کتابخانه الغدیر معروف است.
عضو هیئت مووسس مرکز فرهنگی باقرالعلوم خمینی شهر و هیئت مدیره مرکز
عضو فعال احداث کتابخانه و فرهنگسرای بعثت به لحاظ جذب منابع مالی از طروق مختلف و انتخاب و خرید کتاب
عضویت در اولین هیئت مدیره فرهنگسرای بعثت
عضو کمسیون نامگذاری معابر شهر و انتخاب نام های مناسب برای آنها
عضویت در چندین مووسسه فرهنگی و خیریهای و پیشرانی تاسیس آنها
برگزارکننده کلاسهای مستمر در حوزه ادبیات به ویژه مثنوی، قرآن و موضوعات مناسبتی از 20 سال پیش تا کنون که همچنان هفته ای سه جلسه در باقرالعلوم دایر است
تشکیل کتابخانه شخصی کم نظیرhttps://eitaa.com/danehnameh
آیا کتابخانه عمومی شهر مخروبه بود؟
تاریخ چه می گوید؟
چند روز پیش مراسمی در بزرگداشت چند شاعر آسمانی و مرد فرهنگ شهر استاد آقا محمدی در کتابخانه بعثت برگزار شد. معلوم است وقتی از کسی تجلیل می شود باید خدماتی در پرونده خود داشته باشد با وجود مخالفت استاد تنها بخشی از خدمات ایشان رسانهای شد. در یکی ازبندهای معرفی ایشان آمده بود
(شرکت و پیشرانی ساخت و تجهیز کتابخانه عمومی مخروبه شهر که اکنون به کتابخانه الغدیر معروف است.)
فردی در واکنش به این متن این پیام را فرستاده است:
ادبیات این نوشته توهین آمیز است.
«کتابخانه مخروبه شهر»!!!
به «کتابخانه الغدیر » معروف است!!!
کتابخانه الغدیر، کتابخانه مرکزی شهر است و با بهترین کتابخانه های استان رقابت می کند. به عنوان عضو کتابخانه که در کتابخانه های زیادی رفت و آمد کرده ام به این نگارش معترضم.
شاید برای شما کتابخانه الغدیر ناشناخته باشد ولی برای اهل مطالعه کاملا شناخته شده است
به نظر می رسد شما خصومت شخصی با کتابخانه برتر شهرستان دارید حتی با فرض خصومت شخصی شما نباید سعی در تخریب جایگاه یک نهاد فرهنگی و اجتماعی بکنید.
چون شما نیز در عرصه فرهنگی فعالیت می کنید و ضرر این کار ابتدا متوجه خودتون می شود)
برای آشنای با تاریخ کتابخانه های شهر و تفکیک کتابخانه عمومی و الغدیر، بخشی از گفتگو با یکی از اعضای انجمن کتابخانه های وقت شهر را بخوانید
«پویش دانش آموزی در دهه هفتاد
راوی: دکتر محمدرضا عشقی
تاریخ مصاحبه: 1396
مکان مصاحبه: فرهنگسرای بعثت
محورهای گفتگو: نامه بیش از هزار دانش آموز خمینیشهری به رئیس جمهور
اشاره: در اوایل دهه 1370 صدها دانشآموز شهر به دفتر رئیس جمهورآیتالله رفسنجانی از وضعیت نابسامان کتابخانه عمومینامهنگاری میکنند.1 و علیاکبر اشعری معاون وقت وزیر ارشاد در پاسخ نامهنگاریها ازشهر و کتابخانه بازدید میکند که منجر به تخریب ساختمان قدیمی کتابخانه عمومی واقع در خیابان شهید صدوقی و احداث ساختمان جدیدی با عنوان کتابخانه الغدیر میشود. برای اطلاع از جزییات این اتفاق با دکتر محمدرضا عشقی یکی از افرادی که مدیریت این طرح را به عهده داشت گفتگوی پیشرو انجام شده است.
چرا دانشآموزان خمینیشهری به رئیس جمهور نامه نوشتند؟
25 سال از تاسیس کتابخانه عمومی همایونشهر2 میگذشت. سردر کتابخانه تخریب شده بود و خطر ریزش سقف وجود داشت. کتابهای فرسوده و پاره پوره این تنها کتابخانه شهر هم که داستان خودش را داشت. انجمن عمومی کتابخانهها متشکل از مسئولان دستگاههای دولتی و چهار عضو به نمایندگی از شهروندان آقایان مجید زهتاب3، علی آقامحمدی4 و اصغر فخاری و اینجانب بر آن شدیم تا یا کتابخانه عمومیشهر را بازسازی کنیم یا کتابخانهای در نقطهای دیگر از شهر دایر کنیم.........
زمانی گذشت و نمایندگان مردم در انجمن عمومی کتابخانهها لازم دیدند فکری به حال کتابخانه عمومیشهر بکنند.
چه فکری؟
فکری که منجر به تجدید بنای کتابخانه شهر بشود از آنجا که دبیر ادبیات دبیرستانهای شهر بودم دبیران ادبیات را گرد آورده و مسئله را طرح کردیم وبه این فکر افتادیم با یک پویش دانشآموزان شهر را به واکنش واداریم.
چگونه، راه پیشنهادی چه بود؟
از دانشآموزان کمک بگیریم و ازهمه دانشآموزان سال سوم و چهارم دبیرستان بخواهیم نامهای به رئیس جمهور بنویسند و از وضعیت فرهنگی شهر به ویژه کتابخانه عمومی گلایه کنند. قرار بر این شد که هر دانشآموزی که نامه را نوشت و رسید پست سفارشی را به ما تحویل داد نمره انشای ثلث دومش 20 بشود.
و دانش آموزان ازاین طرح استقبال کردند؟
بله هزار و 50 دانشآموز از این طرح استقبال کردند و رسیدهای پست سفارشی یکی بعد از دیگری به دست دبیران رسید و آنها هم رسیدها را به من رساندند.
شما با این رسیدها چکار کردید؟
سراغ فرماندار وقت رفتیم و رسیدها را نشانش دادیم تا وی در جریان حرکت دانشآموزان باشد.
بازخوردی هم این نامه نگاری دسته جمعی داشت؟
بله سه هفته از آن ماجرا گذشته بود و بنده در یکی از کلاسهای هنرستان شهید رجایی مشغول تدریس بودم که آقای فضلالله کریمی مدیر هنرستان صدایم کرد و گفت که دو نفر با یک ماشین بلیزر آمدهاند و سراغ شما را میگیرند.نزد آنها رفتم، وقتی خودشان را معرفی کردند متوجه شدم آقای جزایری از نهاد ریاست جمهوری است که همراه معاون فرماندار برای پیگیری نامه نگاریها سراغ من آمدهاند.
ماموریت نماینده رییس جمهور چه بود؟
در پاسخ به پویش دانشآموزان برای بازدید از کتابخانه عمومی شهر. آمده بودند نامهها کار خودش را کرده بود و رئیسجمهور نمایندهاش را برای بررسی صحت و سقم موضوع فرستاده بود، بنابراین به اتفاق به بازدید کتابخانه رفتیم.
واکنش نماینده رییس جمهور چه بود؟
آقای جزایری با مشاهده وضعیت اسفبار ساختمان و کتابهای پاره پوره، بسیار شگفتزده شد و پرسید این کتابخانه عمومی شهری با این جمعیت است؟!
وی باور نمیکرد که اینجا کتابخانه عمومی خمینیشهر باشد تا اینکه آقای غفاری به عنوان کتابدار این کتابخانه مهر کتابها را نشانش داد. بعد هم به او گفت که صبحها در کتابخانه هستم و عصرها بقالی میکنم.
بعد از این بازدید چه اتفاقی افتاد؟
بعد از بازدید جلسهای در فرمانداری باحضور نماینده رییسجمهور برگزار کردیم و وی گزارشی تهیه و آنرا برای دفتر ریاست جمهوری برد.
از طرف مرکز بعد از آن اقدامی صورت گرفت؟
بله هنوز یک ماه از بازدید آقای جزایری نگذشته بود که آقای اشعری از وزارت فرهنگ و ارشاد به خمینیشهر آمد. وی در جلسهای با حضور مسئولان شهر از جمله آیتالله احمدی امام جمعه و نماینده وقت مجلس، فرماندار لطفی، شهردار نجفی، دکتر صلواتی5، حاجآقا نورالله جبلعاملی و... در مسجدهاشمیه6 شرکت کرد. نماینده وزارتخانه در این نشست گفت که رئیس جمهور از این وضع اسفناک بسیار ناراحت شده و نامه تندی به وزارتخانه نوشته است. او گفت که 50 درصد ساختمان با ما و بقیه با خودتان، و رو کرد به حضار و گفت در این جمع کسی پیدا میشود نصف دیگر هزینه ساخت را تقبل کند؟».
بعد این ماجراها عاقبت کتابخانه عمومی شهر(مخروبه) تخریب شد و با پیگیریهای مستمر همین افراد به جای آن کتابخانه الغدیر(اکنون) در خور شان مردم ساخته و افتتاح شد حال این کتابخانه که اینگونه به آن عشق می ورزید به همت چه کسانی بنا شده است و چه کسانی بدون سر و صدا حدود 1000 جلد کتاب را مجانی به آن هدیه میکنند به امید اینکه....
برای اطلاع بیشتر به این منابع مراجعه فرمایید
سایت دانشنامه خمینی شهر اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خمینی شهر
و رخدادها از مهربین تا تشکیل شهرستان خمینی شهر و رخدادهای خمینی شهر از تشکیل شهرستان تا پایان سال 1400 مراجعه فرمایید
هدایت شده از محمدعلی شاهین
آدم دوسره
مجموعه داستان کوتاه
نویسنده: محمدعلی شاهین
شرح
داستانها بر پایه سبک زندگی و باورهای مردم برخی از مناطق ایران در دهههایی اولیه قرن 14 نگارش شده است. آدم دوسره شامل 29 داستانک است که در 150 صفحه با این عناوین نگارش شده است
باز هم تابستان
پا به پای ننه جون
پاداش برف روبی
پالان دوز
پیش آهنگی
جذامی
چون سواری
خانم های پایین باغچه
خفاش سرگردان
در انتظار نوروزعلی
دردسرهای فیلم دیدن
دودی های محله
آدم دوسره
سلام خان
سلام علیک کلافکنی
سوتک های امامزاده
شرط بندی های عجیب
غلوم عباس
قصه های نا تمام بابا
کتک چُوق
کُرکُری
گیتی نورد
لجبازی های علی کلاه مال
نان و پنیر و سبزی
نذر بادام
نسخه شیر
نوجوان مهاجر
هیاری
یک سر و دو گوش
https://eitaa.com/danehnameh