هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر 2
تاریخچه شعر و شاعری منطقه از صفویه تا سال 1402
********
شعر از دیرباز جایگاهی ویژه در میان مردم ماربین داشته است به گونه ای که در غم و شادی مردم و حتی در شرایط بسیار سخت همانند قحطی ها، بیماریها وهجوم دشمنان همواره در کنارشان بوده و ابزار بروز احساسات، اعتقادات و منطقشان قرار می گرفته است. تنها یک بیت شعر مواضع و یا شرایط موجود را به وضوح بیان می کرده و در برخی موارد همین یک بیت شعر یک دوره تاریخی را از پیوستن به ورطه فراموشی در امان داشته است. ......قدیمی ترین مستنداتی که در باب شعر و شاعری از این دیار موجود است به دوره صفویه می رسد. در تذکره نصرآبادی اسامی تعدادی از شاعران آبادی های ماربین چون ملاعشرتی، فارغا، مولانا عبدالحق و شاگردش ملامحمد شریف و مولانا محمد باقر ذکر شده و نمونه ای از اشعار آنان آورده شده است. در دوران مهاجرت شعرا به هندوستان تنی چند از شعرای منطقه به هندوستان سفر کرده اند. در عهد قاجار به سروش می رسیم که در شعر و شاعری چنان رشد می کند که در دربار قاجار جا باز کرده و ملک الشعرای دربار می شود. در همین دوره شاعر عدالتخواه پیمان درحالی که زندگی عادی خود را می کند به سرودن غزل و قصیده هم می پردازد. در ادامه این دوران به سید علی طاهری سدهی متولد سال 1280 خورشیدی بر می خوریم. وی که تخلص شیوا را بر می گزیند. با ورود به قرن 14 خورشیدی به شاعران دیگری در گوشه و کنار شهر برمی خوریم که قریحه شاعری داشته اند.
سید محمد باقر سدهی متخلص به محزون متوفی به سال 1324، نادعلی خرم که اولین اثر خود به نام مصیبت نامه را در سال 1311منتشر می کند.، عباس صفایی مرام ( 1303-1361) خلیل بلدی با تخلص باغبان(1318- 1382) از جمله آنها هستند .عمده اشعار این شاعران در مدح ائمه و مصیبت نامه و گاه مانند نصراله غفوریان در واقع نسخه تعزیه است. علی غفور زاده با تخلض قیام(1306-1372) و احمد غفور زاده با تخلص طلایی(1308-1381) دو برادر شاعری هستند که با شرکت در تاسیس انجمن سعدی در اصفهان در دهه 1320 زمانی که انجمنی در سده نبود و شرکت فعال در جلسات و انتشار اشعار خود در نشریات استانی و کشوری پا را از زادگاه خود فراتر گذاشتند. شاعران قدیم و معاصر منطقه در فضای ایجاد شده برای شاعران، در سایت دانشنامه خمینی شهر معرفی شده اند.
انجمن های ادبی
سابقه تاسیس انجمن های ادبی به دهه 1340 و تاسیس انجمن ادبی سروش می رسد. از اواسط دهه چهل تا اواخر دهه 60 سروش تنها کانون تجمع و گردهمایی شاعران شهر بود. پس از آن ادبستان صفا از اوایل دهه 1370 و انجمن ادبی باغبان و انجمن ادبی نسیم و انجمن زبان قلم در دهه هشتاد فعالیت خود را آغاز کردند.
در همین دوران کنگره میلاد آفتاب مصادف با شام ولادت امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل(ع) و امام سجاد(ع) به مدت سه شب همه ساله به مدت 18 سال بر گزار می شد اطلاعات این محافل در بخش کانونهای فرهنگی سایت دانشنامه خمینی شهر در دسترس است.
//////
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر 2
مروری بر یک رخدادها ماندگار
********
رخداد 23 فروردین 1331 که درآن روز زمینی برای ساخت اولین دبیرستان منطقه ماربین اختصاص رخداد مهمی در توسعه آمزش وپرورش در شهر است به این بهانه مرور مختصری بر تاریخچه دوره متوسطه در سده فراز و نشیب های تحصیلات را این دوره خیلی ساده قابل دسترس نشان می دهد
برای اولین بار در سال 1318 یعنی 16 سال بعد از شروع به کار اولین دبستان در شهر، کلاس اول متوسطه ضمیمه دبستان اسلامی شد و طی دو سال بعد کلاس های دوم و سوم نیز به آن اضافه شد اما در سال 1320 به دلیل تبلیغ علیه تحصیل در مدارس جدید و احتیاج خانواده ها به فرزندان خود در کار کشاورزی، ثبت نام دانش آموزان حهت کلاس سوم به حد نصاب نرسید و به این ترتیب دوره متوسطه ادامه نیافت....مجدد در سال1331 کلاس اول دبیرستان در دبستان اسلامی دایر شد.
در سال بعد دبیرستان از دبستان اسلامی جدا و به منزلی استیجاری در خیابان ورنوسفادران نزدیک چهارشنبه بازار متعلق به خانواده بختیاری انتقال یافت.
با افزایش تدریجی دانش آموزان و دایر شدن کلاسهای بعدی نیاز به یک ساختمان مجزا برای دبیرستان احساس شد. اهالی با تشویق و پیگیری معتمدین محلی قطعه زمینی در خیابان ورنوسفادران نزدیک بانک ملی مرکزی جنب کوی شهیدان دباغی فعلی به این امراختصاص دادند. پس از واگذاری زمین به اداره فرهنگ، ساخت دبیرستان شروع گردید. نقل است که مردم به هر شکل ممکن حتی به عنوان کارگر در ساخت دبیرستان کمک می کردند. این ساختمان در فروردین 1335 ه.ش پذیرای دانش آموزان شد. نام مدرسه به پاس خدمات مرحوم ابوالحسن سیادت بنیانگذار آموزش نوین در سده «عماد» گذاشته شد. در سال 1337 همزمان با سفر دکتر اقبال نخست وزیر و هیات دولت وقت به سده دستور دایر شدن کلاس ششم طبیعی در این دبیرستان صادر و چندی بعد این کلاس رسما افتتاح شد. اولین گروه در مقطع دیپلم از دبیرستان عماد تیر سال 1338 فارغالتحصیل شدند
در سال 1339 تعداد دانش آموزان دبیرستان عماد در کلاس های اول و دوم به 138 نفر رسید و 11 لیسانسه و سه دیپلمه در آن مشغول کار بودند. کتابخانه دبیرستان نیز از 700 جلد کتاب برخوردار بود. این دبیرستان در دوره فعالیت خود فارغ التحصیلان زیادی تقدیم جامعه کرد که بعضی به دانشگاه ها رفتند و بسیاری در آموزش و پرورش و دیگر ادارات استخدام شدند. در اواخر دهه 1380 این مکان تخریب و طی چند سال یک مجتمع فرهنگی، ورزشی و آموزشی با همان نام عماد در آن ساخته شد.
اگر اطلاعات بیشتری از پیشینه تعلیم و تربیت منطقه بخواهید در صفحه نخست سایت دانشنامه خمینی شهر به فضای تاریخچه ها وارد و در بخش ادارات مطالب آموزش و پرورش را بخوانید.
/////
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
اگر به بندگیت ماند، ماند ورنه به عالم / خدا کند که نماند ز من نشانی و نامی
///////
امیر حسین امینی متولد 1308 عضو انجمن شهر و ریاست انجمن و شهردار در نیمه دوم دهه 1330 چند روز پیش دارفانی را وداع گفتند. وی کنشگر اجتماعی و پیشران ساخت آموزشگاه امینی بود. مرحوم امیر حسین امینی همچنین سهم ارثیه خود از خانه سرتیپ را در دهه 1380 به شهرداری خمینی شهر اهدا نمودند. گفتگویی با وی در کتاب راویان ماربین جلد چهارم نگارش محمدعلی شاهین به چاپ رسیده است که بخشهایی از آنرا می خوانید کامل گفتگو از طریق دانشنامه خمینی شهر انتشار یافته است.
*یکی از اتفاقاتی که در دوران شما افتاد سفر نخست وزیر وقت دکتر اقبال و هیئت دولت به استان دهم و سده بود، این سفر در چه تاریخی اتفاق افتاد؟
سال 1337
چه خواستههایی را در آن سفر مطرح کردید؟
زیاد بود ... داشتن نماینده مستقل از حوزه ماربین در مجلس شورای ملی، تاسیس دادگاه و شهربانی و شعب بانکها بود.
* تحولات عمرانی که در دوران شهرداری و عضویت شما در انجمن شهر رخ داد چه بود؟
ادامه خیابان ولیعصر فعلی را که به مقابل شهرداری ختم میشد، تا کوه کوچک (کوکوچی) خراب کردیم و به جاده اصغرآباد رساندیم. از طرف دیگر خیابانی که به بلوار توحید تبدیل شده را کشیدیم. آخر خیابان ورنوسفادران (امام شمالی) که بنبست بود، فلکهای با کمک و همکاری آقایان صهری و صدرالشریعه احداث کردیم. فلکه زیبایی بود، چاه، حوض و فواره و روشنایی داشت.... فلکه کهندژ را در بخش خوزان احداث کردیم.
* چه زمانی این خیابانها آسفالت شدند؟
خیابانها ، شوسه بودند و با وجود پیگیریها آسفالت نمیشدند، با استاندار صحبت کردیم تا به کمک آنها خیابانها را آسفالت کنیم. استاندار وقت، تیمسار گرزن، در سال 1336 به سده آمد و در مراسمی نزدیک فلکه، کلنگ آسفالت خیابانها توسط وی زده شد.. در همین دوران ریگریزی معابر و کوچهها هم انجام شد.
*خیابانی که اکنون امیرکبیر نامیده میشود و قبلا به آن جاده سده میگفتند چگونه بنا شد؟
وقتی من شهردار شدم جاده باریک و ناهموار منشعب از جاده اصفهان به نجفآباد به طرف سده میآمد که آنرا به کمک یکی از نمایندگان وقت اصفهان و سده یعنی مرحوم حسامالدین دولتآبادی هموار و آسفالت کردیم.
* گفته شده الحاق اندان به سده در نیمه دوم دهه 1330 اتفاق افتاد، این موضوع درست است ؟
بله، بر حسب درخواست مکرر اهالی از یک سو و قرب جوار آن با بخش خوزان از سوی دیگر، و علاقهای که به توسعه شهر داشتم، با تصویب انجمن شهر و علیرغم پارهای مخالفتها، دستور الحاق آن به سده صادر شد و نسبت به تامین برق و ایجاد روشنایی آن اقدام کردیم.
*کشتارگاه بهداشتی همایونشهر هم در این سالها بنا گذاشته شد؟
بله کشتارگاهی جدید و بهداشتی احداث و مأمور گوشت جهت آزمایش لاشهها و رعایت بهداشت استخدام گردید.
*سندی دیدم که شهرداری به مستمندان کمک میکرده است همینطور بود؟
بله مبلغی از بودجه شهرداری جهت کمک به مستمندان شهر اختصاص مییافت تا با آن نان و ذغال تهیه و در زمستان بین آنها توزیع شود.
*جریان توسعه کارخانه برق چگونه بود؟
از قبل یک آسیابی که ژنراتوری بر آن نصب شده بود در خیابان ورنوسفادران وجود داشت که برق ضعیفی تولید میکرد. با سازمان برنامه و بودجه و شرکت زیمنس وارد مذاکره شدیم و یک کارخانه برق خریدیم و آنها هم کارخانه و هم تیرهای سیمانی را در اطراف خیابانها و بین درختان زیبای که آنزمان وجود داشت نصب کردند.
.....
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
اسنادی از نگاه به آثار تاریخی در پیشینه خمینیشهر
28 فروردین سال 1390 دفتر نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمینی شهر شروع به کار کرد. به این بهانه چند سند در خصوص جایگاه و اقدامات صورت گرفته پیرامون آثار تاریخی منطقه ماربین در این نوشته مرور می شود.
شاید قدیمی ترین توجه به میراث فرهنگی در منطقه به تعمیر و توسعه مسجد جامع خوزان در سال 1078 خورشیدی برگردد
در خصوص همین بنای با ارزش سندی از سال ۱۳۱۳ نشان می دهد که یک اروپایی در محل حاضر و به تحقیق و مطالعه بر روی مسجد می پردازد
چند سند و خبر منتشر شده در روزنامه های آن دوران در فاصله سالهای 1308 تا 1310 نشان می دهد که همزمان با شرایط نامناسب بناهای تاریخی عده ای پیگیر حفظ آثار بوده اند در همین راستا پروفسور پوپ مستشرق امریکایی در اردیبهشت 1308 به اصفهان سفر کرده و کارهای مطالعاتی روی بناها ی تاریخی را شروع می کند.
...جالب اینکه یک خبرنگار به نام( م.ح.سدهی.فروشانی) چندین مقاله از جمله در روزنامه اخگر شماره 147 مورخ تیر 1308 در خصوص تعرض به بناهای تاریخی و با عنوان ابنبه و آثار تاریخی اصفهان در شرف نابودی منتشر می کند. ....پس از این فراز و نشیبها از سال 1317 به چند سند امیدوار کننده در خصوص توجه به بناهای تاریخی از جمله در منطقه ماربین با این عناوین می رسیم
تعمیر منارجنبان و جلوگیری از تکان دادن آن.
سال ۱۳۱7، مرکز اسناد اصفهان.
12- راجع به ساختمان اماکن عمومی و آثار تاریخی و بهبود وضعیت آنها در سده.
سال ۱۳۱7، مرکز اسناد اصفهان.
13- راجع به سنگهای مقابر قدیمی سده.
سال ۱۳۱7، مرکز اسناد اصفهان.
14- تحقیقات پیرامون کشف دو خمره ، توسط اهالی اسفریز.
سال ۱۳۱8، آرشيو ملي ايران
در سال ۱۳22 پروفسوری آمریکایی، جهت تحقیق در باره فرهنگ و کشاورزی منطقه وارد سده می شود و شهرداری همکاریهای لازم را برای انجام مطالعاتش با وی انجام می دهد.
ظاهرا اولین بنایی که در فهرست آثار ملی ایران ثبت می شود ایوان گزیها است که در سال 1349 اتفاق می افتد. .....در اواخر دهه 1370 و اوایل دهه 1380 چند خانه تاریخی سرتیپ، مجیر و نیز برج کبوتر توسط شهرداری و همکاری ورثه تملک و عملیات ترمیم و باز سازی آنها شروع گردید که این اقدامات تحولی در توجه به آثار تاریخی و میراث گذشتگان به حساب می آید. البته این رویه در دهه 1390 ادامه یافت به گونه ای که در حال حاضر خانه های تاریخی چندی و برج کبوتر دستگرد و عصارخانه از بناهای تاریخی با ارزش شهر محسوب می شوند.
متن کامل مقاله در سایت دانشنامه خمینی شهر
....
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
چوگان در مسیر توسعه در خمینی شهر
>>>>>>>
چوگان ورزش مفرحی است که سابقه آن به دوران پیش از اسلام می رسد. خوشبختانه به همت افرد علاقه مند گام های بلندی در راه احیا و توسعه. این ورزش چند سالی است که برداشته شده است.
این فعالیتها از سال 1398 شروع شد و در 27 دی 1400 با تشکیل هیئت چوگان شهرستان رسمیت یافت.
مجموعه چوگان و سوار کاری شهرستان در حاشیه حمام تاریخی احمدآباد واقع در بلوار سردارکرمی مدتی است که راه اندازی شده و آماده خدمات رسانی آموزشی و عملی به علاقه مندان است.
هیئت اولین مسابقه رسمی بین چهار تیم چوگان در نوروزگاه 1401 در میدان نقش جهان برگزار کرد که در نتیجه تیم خمینی شهر مقام اول را به دست آورد.
///
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خمینی شهر
کتابخانه کودک
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در دی ماه 1344 در کشور بنا نهاده شد. درست یک سال بعد، ساختمانی جنب شهرداری همایونشهر براساس نقشه کشوری برای تاسیس شعبه ای از کانون مذکور ساخته شد. این کتابخانه و مرکز فرهنگی به جذب دانش آموزان مدارس برای انجام فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی و کتابخوانی پرداخت. برپایی اردوهای دانش آموزی، انتشار نشریه دیواری و اجرای نمایش از برنامه های کانون در این دوران بود. خانم ها نوربخش، ایهامی و عریضی از اولین کتابداران کانون و آقای شیروی سرایدار آن بود. با شروع ساخت درمانگاه تامین اجتماعی در این مکان کانون در سال 1382 به بلوار آیت اله صهری، پشت سالن مادر تغییر مکان داد.
منابع:
گفتگو با مسوولان وقت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خمینی شهر.
آرشيو ملي ايران، شناسه سند: ۳۹۵/۱۴۰۲.
/////
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر 2
انتشارکتابی جدید با موضوع خمینی شهر
رخدادهای خمینی شهر عنوان جدیدترین کتابی است که در باره تاریخ خمینی شهر آخر فروردین 1402 انتشار یافت.
کتاب مذکور وقایع منطقه را از تشکیل شهرستان تا پایان سال 1400 در چهار دهه به ترتیب زمان وقوع ثبت کرده است. پانزدهمین کتاب تاریخ منطقه نگارش محمدعلی شاهین در 292 صفحه در قطع رقعی به چاپ رسیده است. ریحانه مویدی طراح جلد و گفتمان اندیشه معاصر، ناشر رخدادهای خمینی شهر می باشد. 14عنوان کتابهای منتشر شده پیشین عبارتند از:
1- راهنمای گردشگری و سفر به خمینیشهر
2- هزار سال خمینیشهر: ، 1396.
3- چهل پسینه: چهل ناداستان از پیشینه منطقه در 152 صفحه، 1398.
4- راویان ماربین جلد 1: 23 گفتگو از تاریخ شفاهی منطقه در 151 صفحه، 1398
5- نامها و نشانهها: ریشه نامها در 384 صفحه، 1398.
6- راویان ماربین جلد 2: 28 گفتگو از دهستان ماربین تا تشکیل بخش در 198 صفحه، 1399
7- راویان ماربین جلد 3، از تشکیل بخش تا تغییر نام به همایونشهر در 170 صفحه، 1399
8- زبان اسناد، اسناد خمینیشهر در 46 گروه در 295 صفحه، 1400
9- مروری بر تاریخ سده و همایونشهر در 267 صفحه، 1400.
10- سرزمین مهر: نیکوکاری و موقوفات از آبادیهای ماربین به خمینیشهر، 270 صفحه، 1400.
11- رخدادهای مهربین: 412 رخداد از مهاجرت آریاییها تا تشکیل شهرستان در 393 صفحه، 1400
12- راویان ماربین جلد 4، 20 گفتگو از تغییر نام سده به همایونشهر، در 187 صفحه، 1400
13- سرگذشت پزشکی، سیر تحول بهداشت و درمان ، در 284 صفحه.
14- راویان ماربین جلد 5( انقلاب)، در 189 صفحه
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_
شکلگیری فوتبال در پیشینه خمینیشهر و سیر تحول آن
سالها کودکان و نوجوانانی بودند که با خرید توپ های دوخت بازارهای شهر از جمله درب محکمه در کوچه پس کوچه های شهر به دنبال توپ می دویدند اما در سال 1343فوتبال اصولی توسط فردی به نام محمود گرجی به صورت علمی و فنی به علاقه مندان در همایونشهر آموخته شد. وی فوتبال را در اهواز از فردی مجارستانی به نام ماسایژ آموخته بود. گرجی در این باره میگوید:
«قبل از انقلاب به من گفتند فوتبال این شهر را راه بینداز. اول قبول نکردم ولی بعد تعدادی شاگرد جمع کردند و کم کم فوتبال را پایه گذاری کردیم. با کمک مردم اول تیم تاج را راه انداختیم و بعد تیم خانه جوانان را. رئیس خانه جوانان رئیس شیر و خورشید اصفهان بود و پول و امکانات در اختیارمان
می گذاشت. صبح ها می رفتم اداره و عصرها می آمدم ورزشگاه (استادیوم). اولین مسابقه ما با تیم رهنان بود و 9 تا گل خوردیم. سه ماه بعدش سه تا گل خوردیم و شش ماه بعدش آن ها را شکست دادیم.» فعالیتها وتشویق های محمود گرجی در این سالها جوانان زیادی را به سمت ورزش به ویژه فوتبال سوق داد و به این ترتیب فوتبال طرفداران و علاقه مندانی در شهر پیداکرد. با افزایش تعداد بازیکنان فوتبال در دهه 1350باشگاه های چندی در سطح شهرستان شکل گرفتند و در دهه 1360 مسابقات منظم بین باشگاه های شهرستان در رده های دسته 2 ، دسته 3 ، منتخب روستاها ، جوانان ، 22 بهمن و جام حذفی برگزار می شد. تیم برگزیده در لیگ استان شرکت می کرد هنگامی که خمینی شهر بازی داشت 2 تا 3 هزارنفرتماشاچی خمینی شهری به ورزشگاه می رفتند.دریک دوره تیم پیام نماینده خمینی شهر در مسابقات قهرمانی استان با تیم تام اصفهان به بازی نهایی رسید .این دو تیم در خمینی شهر صفر صفر و در اصفهان در وزشگاه تختی یک یک کردند واین امکان پیدا شد که تیم خمینی شهری برای لیگ آزادگان انتخاب شود ولی به خاطر تیم های ذوب آهن و سپاهان چنین نشد. با حذف تیم خمینی شهری اعتراضاتی شکل گرفت که به سعیدیان فر نماینده وقت شهرستان در مجلس شورای اسلامی کشیده شد و حتی موضوع به تهران هم منتقل شد. باشگاه های فعال خمینی شهر در این دوران تام ، پیام ،استقلال و پرسپولیس محله خوزان، توحید و وحدت فروشان بودند.در سنوات بعدی به دلایل مختلف از جمله ایجاد وقف های متعدد در لیگ شهرستان و تخریب چمن ورزشگاه فوتبال جایگاه قبلی خود را از دست داد.
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر 2
سابقه دباغی در خمینی شهر
//////
بر پایه بعضی اظهارات و نیز شواهد در اوایل دوران قاجار دباغی توسط افرادی همچون آقا علیاکبر ورنوسفادرانی در منطقه رونق یافت و به همین سبب هم نام خانوادگی دباغی برخاندان وی مانده است. به علاوه وجود مخروبههایی از کارخانههای دباغی در نقاطی از شهر نشان از قدمت این حرفه در منطقه دارد. وجود نظام صنفی دباغان از دوران قاجار هم بر این امر تاکید دارد. دباغی از ابتدای رواج در سده به دلیل نیاز به آب در اطراف مادیها و قناتها انجام
عناوین برخی از اسناد مرتیط با دباغی:
1- تقسیم صنف دباغ به دو دسته عمده دباغ شهری و دباغ سدهی در دوران قاجار و پهلوی.
2- قرارداد شرعی بین دباغان اصفهان و دباغان سدهی برای مشخص شدن محدوده کاری.
سال 1281خورشیدی
3- ممنوعیت خروج پوست گوسفند و بز اصفهان و چهار بلوک آن توسط مجلس محترم ملی اصفهان.
سال 1285 خورشیدی
4- دستور ظل السلطان در جواب شکایت دباغان سدهی مبنی بر ممنوعیت دباغی بیش از5 نفر در سده و فروش بقیه پوستها به دباغهای شهری.
5- صادرات ده هزار من چرم سده به ارزش هشتاد هزار تومان در فهرست امتعه صادره اصفهان.
سال 1303 / کتاب الاصفهان.
6- جلوگیری از فعالیت دباغیها در کنار آبهای جاری بدلیل مسائل بهداشتی (استان دهم).
سال ۱۳۰۵ ۱۳۰۸ / ۱۰۹ برگ / مرکز اسناد اصفهان / شناسه سند ۹۷/۲۹۳/۷۵۵۷ .
7- نامه وزارت داخله مبنی بر رسیدگی به وضع دباغیهای سده و ضرر دباغیهای سده برای سلامت عمومی بدلیل آلودگی آب شرب منطقه و دستور رسیدگی به این موضوع.
سال ۱۳۰۷ / ۱ برگ / مرکز اسناد اصفهان.
بیشتر از:
کتاب زبان اسناد، شاهین، محمدعلی، اسناد گروه 8 و یا سایت دانشنانم
//
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
رادیو و تلویزیون در پیشینه خمینی شهر
پیشینه کشوری و استانی
اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران در ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ در شیراز با نام «رادیو تهران» گشایش یافت. از آنجا که برنامهها تنها در تهران قابل دریافت بود به رادیو تهران معروف شد. رادیو از پدیده های است که پس از تاسیس رادیو آهنگ نفود در خانه های مردم کرد. رادیو با واکنش های کدخدایان، روحانیون، ثروتمندان، متنفذین و جناح ها و گروه های سیاسی روبرو شد که یا در جهت تقویت و یا مقابله با آن بود. وقوع جنگ جهانی و دیگر حوادث دهههای 1320 و 1330 در نفوذ آن در خانه های مردم نقش موثری داشت.
رادیو اصفهان در بیستم دیماه 1328 در اصفهان با روزانه یک ساعت برنامه آغاز به کارکرد. نخستین گوینده آن شادروان رضا ارحام صدر بود.و در سالهای بعد حسین غزالی جذب رادیو اصفهان شد در سال 1337 برنامههای رادیو بهروزی 7 ساعت، صبح و عصر افزایش یافت( مقاله حسین غزالی:نویسنده، تهیهکننده و گوینده پیشکسوت رادیو و تلویزیون اصفهان).
رادیوهای اولیه
ابتدا رادیوها بسیار بزرگ بودند و با باطری و نفت کار می کردند. در رادیو نفتی زمانی که چراغ داخل رادیو روشن می شد پره ها را گرم و به حرکت در می آورد و با تولید برق رادیو شروع به کار می کرد. سال ها این گونه رادیوها استفاده می شدند. بعدها رادیو (آندریا) به بازار آمد که سنگین بود و با باطری کار میکرد و اولین رادیوی قابل حمل در ایران محسوب می شود. رادیو از همان ابتدا در قهوه خانه ها جا باز کرد.به همین دلیل در ساعات پخش برنامه قهوه خانه ها مملو از جمعیت میشدند. داشتن رادیو در خانه نیاز به احذ مجوز داشت و افراد متمول و با نفوذ اقدام به تهیه آن می کردند. معمولا خانوادههایی که رادیو نداشتند، در خانه همسایه صاحب رادیو جمع میشدند. جالب اینکه رادیوهای قدیمی آنتن داشتند و آنتن بر فراز هر خانه نشانه وجود رادیو در آن خانه بود.
تلویزیون نخستین بار در سال ۱۳۳۷ در ایران توسط بخش خصوصی و به صورت انحصاری شروع به کار کرد. یک شعبه ازتلویزیون ایران در جنوب، در آبادان، در سال ۱۳۳۸ افتتاح شد.
رادیو و تلویزیون در خمینی شهر پیشینه
در دهه 1320 در سده تعدادی کمی از متمولین و افراد با نفوذ رادیو داشتند. در این میانه بعضی قهوه خانه ها هم از این وسیله برای جذب مشتری بهره می بردند. افرادی که به دلایلی به شهرهای دیگر مثل اهواز و آبادان و تهران رفت و آمد داشتند در انتقال پدیده های جدید از جمله رادیو و تلویزیون به شهر تاثیر خاص خود را داشتند. در ساعت پخش برنامه از رادیو، قهوهخانهها مملو از جمعیت میشدند و خانوادههایی که رادیو نداشتند، در خانه همسایهها جمع میشدند. یکی از استفاده هایی که از رادیو می شد برای پخش اذان در وقت صحیح شرعی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان هنگام افطار و سحر بود.
رادیوهای آندریا لامپی و فیلیپس قوهای، از اولین رادیوهایی بودندند که به خانه ها راه یافتند. قدیمی ترین تلویزیونی که به شهر آورده شد، آر تی آی لامپی ساخت آمریکا و شاوب لورنس ساخت آلمان، بود. اندکی بعد پارس ساخت ایران هم به آنها اضافه شد. این تلویزیون ها بزرگ و درب دار بودند. فروشگاه و نمایندگی آنها در اصفهان در خیابان شیخ بهایی واقع بود. در همایونشهر اولین تعمیرگاه و فروشگاه رادیو و تلویزیون فروشگاه آقای توسلی در فلکه بود
///./
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
اتوبوس در پیشینه خمینی شهر
++++++
در سال 1318 برای فعالیت اتوبوس و حمل و نقل مسافر بین سده و اصفهان مجوز صادر شد و به این ترتیب علاوه بر درشکه چند دستگاه اتوبوس که از نوع اتوبوس های دماغدار و هندلی بودند بین سده و اصفهان فعال شدند و برای آنها ایستگاهی مشخص شد.
در اواخر دهه 1340 شرکت واحد اصفهان خط اتوبوس بین اصفهان و همایون شهر دایر کرد که البته با فواصل زمانی طولانی و ایستگاه های متعدد از خیابان شمسآبادی به ایستگاه رفت و آمد می کردند و بلیط آن دو ریال بود.
راه اندازی دفتر نمایندگی شرکت مسافربری در همایونشهر
در30 دی 1342 شرکت مسافربری گیتی نورد دفتر نمایندگی خود را توسط فردی به نام محمدحسین عشقیپور در میدان شهر دایر کرد. شرکتهای میهننورد و ترانسپورت جنوب هم به دنبال آن دفاتر خود را در همین میدان دایر کردند. نمایندگیها بلیطهای فروخته شده را از طریق تلفنخانه و یا از طریق رانندههای خط همایونشهر به اصفهان به اطلاع دفتر شرکت در اصفهان می رساندند.( کتاب راویان 4 گفتگو با محمدحسین عشقیپور.(
تاسیس سازمان اتوبوسرانی شهرداری خمینی شهر
آذر1370سازمان اتوبوسرانی خمینی شهر و حومه با چهار دستگاه بنز 302 در دو خط خمینی شهر اصفهان و خمینی شهر درچه تاسیس گردید که نقطه عطفی در تاریخچه حمل مسافر به حساب می آید.
اطلاعات بیشتر از دانشنامه خمینی شهر پیشینه حمل و نقل
***
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr