eitaa logo
دانشنامه شهرستان خمینی شهر
279 دنبال‌کننده
72 عکس
1 ویدیو
1 فایل
این کانال با هدف انتشار تحقیقات و پژوهش ها در خصوص تاریخ و پیشینه شهرستان خمینی شهر و منطقه ماربین ایجاد گردیده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
تشکل‏های سیاسی در پیشینه خمینی شهر http://daneshnam.ir / ///////// به نظر بعضی محققین نخستین تشکل سیاسی به وسیله عبدالخالق سدهی هم زمان با تشکیل کمیته انقلاب در سه محله سده آن زمان و در روستاها و محلات مختلف به وجود آمد تشکل‏ بن اصفهان (ورنوسفادران) چهل، خوزان 20، فروشان سی و پنج عضو داشت. تشکل در بابوکان، امین‏آباد و هرستان هم فعال بود(مقاله تاريخچه احزاب و تشكل هاي سياسي در سده، اکبر آذربایجانی). در سالهای مشروطیت تشکل فداییان سده تشکیل و در حوادث مختلف مشروطیت پیوسته از مشروطه خواهان حمایت می‏کرد. از جمله فداییان سده در طوماری با حدود سیصد امضاء از انجمن ولایتی درخواست کرده بودند که: «نماینده مخالف مشروطه، اعزامی از تهران را رفع نموده یا آنکه خود آنان درصدد رفع آن برآیند»(روزنامه انجمن مقدس ملی اصفهان). تاریخچه هرکدام از احزاب در پیشینه شهر در دانشنامه خمینی شهر موجود است.
مروری بر تاریخ قیام امام حسین(ع) کتابشناسی و منابع همه روزه تا عصر تاسوعا مکان: مرکز فرهنگی باقرالعلوم(ع) خیابان جانبازان زمان: ساعت 6 تا 7 بعد از ظهر
عناوین برخی رخدادهای مردادماه در پیشینه شهر ///////////////////////// 4 مرداد 1390 افتتاح مرکز دوم موسسه محمودیه ............... 5 مرداد 1286 (1325ه.ق) تجمع مشروطه خواهان در چشمه منظر .......... 9مرداد1390 تصویب تبدیل روستای اصغرآباد به شهر ................. 13 مرداد 1346 انتخابات دوره 22 مجلس شورای ملی ................... 14 مرداد 1361 تذکر نماینده شهرستان در مجلس به وزیر راه در مورد احداث جاده کمربندی حجت الاسلام احمدی نماینده وقت شهرستان در این تاریخ در مورد احداث جاده کمربندی به وزیر راه تذکر داد. ................... 17مرداد1389 تجلیل از خبرنگاران شهرستان برای اولین بار ............ 18 مرداد 1363 انتخابات میاندوره ای دوره دوم مجلس شورای اسلامی نماینده منتخب: محمدجعفر سعیدیان فر ............. 19 مرداد 1394 ثبت موسسه خیریه همیاران بهزیستی ............... 20 مرداد 1358 صدور حکم اولین امام جمعه همایون‏شهر بعد از انقلاب .... 22 مرداد 1357 اعلام حکومت نظامی در همایون‏شهر ........ 25 مرداد 1325 راه اندازی حزب دمکرات در سده ................ 26 مرداد 1358 تغییر نام ورزشگاه اصلی شهر به ورزشگاه قدس ......... 26 مرداد 1369 آغاز بازگشت 370 آزاده خمینی‌شهری همزمان با سراسر کشور به موطن خویش ........ 29 مرداد 1358 راه اندازی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همایون‏شهر .......... 31 مرداد 1325 درگیری بین افراد حزب توده و دمکرات ........... 31 مرداد 1384 تاسیس سازمان تاکسیرانی خمینی شهر
تعزیه در‏گذر در فهرست آثار ملی معنوی کشور //// تعزیه خوانی در محلات مختلف خمینی‌شهر به شکل گذر به گذر اجرا می‌گردد. به اين ترتيب که براي اجراي نمايش، چند گذر در نظر گرفته و آماده مي‏شود. این گذرها هميشه ثابت‏اند، يعني گذر اول هميشه حسينيه محل یا فضای جلوی آن است و گذر‏های بعدي در محله‏های بعدي به ترتیب نزدیگی به گذر اول قرار دارند. بازيگران تعزيه به چند گروه تقسيم شده و هر گروه یک شبیه خوانی را برعهده دارد. مثلا گروه اول وارد گذر اول شده و خداحافظي امام حسين (ع) را با اهل حرم نشان مي‏دهد. سپس گروه اول به طرف گذر دوم حرکت کرده و همانند همين برنامه را در گذر دوم اجرا می‏کند و به اين ترتيب اين شبیه خوانی تا گذر آخر اجرا می‏شود. بعد از رفتن اولين گروه از گذر اول، دومين گروه وارد گذر اول می‏شوند و تعزیه دیگری اجرا می‏کنند و به همين ترتیب تا آخر واقعه عاشورا در همه گذرها نمايش داده می‏شود. این آیین به دلیل روش انحصاری اجرا در فهرست آثار ملی معنوی کشور در تاریخ 7 دی 1390 با شماره 434 به ثبت رسیده است.
دژهای باستانی مهربین ////////////// برخی منابع به وجود حداقل چهار دژ مستحکم باستانی به نام‏های مهربین، کهندژ، گاردژ و دیمتری‏دژ در منطقه اشاره کرده‏اند. بر اساس گفته‏ها سه دژ در حمله اسکندر تخریب گردیده است. در بین سه دژ مذکور، کهندژ از معروفیت بیشتری برخوردار است و معتقدند بخشی از شهر باستانی مهربین و بنایی نظامی و اداری بوده است. دژ دیواری بلند داشته و از سایر نقاط مجزا و توسط راهرویی زیر‏زمینی به کوه آتشگاه متصل بوده است. از این دژ چیزی باقی نمانده است و تنها محله‏ای در خوزان به نام کهندژ نامیده می‏شود. دژ دیگر گاردمیر یا گاردژ نام داشته است. محله‏ای از ورنوسفادران گاردر نامیده می‏شود که در زمین‏های همین دژ بنا شده است از این دژ هم آثاری باقی نمانده است. از بین این چهار دژ، آثار دژ مهرین به شکل قلعه خشتی كهنی در كنار آتشگاه هنوز وجود داد. در دهه 1350 آزمایش کربن توسط دانشگاه رم بر روی مصالح آن قدمتش را بیش از 2500 سال نشان داد. در برخی از متون قدیمی از جمله محاسن مافروخی از این دژ به عنوان حصن و قلعه نام برده شده است. دکتر شفقی معتقد است از این مکان علاوه بر آتشكده در مواقع نا‏امنی به عنوان قلعه منطقه نيز استفاده می‏شده است، زيرا كه از آن در منابع با عنوان قلعه ماربين نام برده شده است. نقل از کتاب جاذبه های خمینی شهر https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
دباغ خانه ‏ها‏ """"" چرم‌سازی یا دباغی فن آماده‌سازی و پرداخت پوست حیوانات برای تبدیل آن به چرم است. دباغی در گذشته با استفاده از مواد قسمت‌های مختلف گیاه یعنی پوست، تنه، برگ، شاخه، میوه و ریشه گیاهان انجام می شد. در دوران اخیر اینکار با مواد شیمیایی انجام می‏گیرد. زمانی دباغی درکنار مادی ها منظقه انجام می‏شد. اما دردوره‏ای، اماکنی به عنوان دباغخانه در منطقه احداث گردید که این عملیات در آن اماکن انجام می‏شد. خرابه‏ ها‏یی از این دباغخانه ‏ها‏ هنوز وجود دارد. ///// https://eitaa.com/danehnameh
ناژوان /////// پیشینه و موقعیت جغرافیایی ناژوان، دهی است از دهستان ماربین بخش سده شهرستان اصفهان، در10هزارگزی جنوب شرقی سده، متصل به راه نجف آباد به اصفهان، در جلگه معتدل هوائی واقع است و 478 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه و محصولش غلات و پنبه و تنباکو و میوه است. مردمش به زراعت مشغولند، صنعت دستی زنان کرباس بافی است. ناژبان یا ناژوان جزء اراضي جنوبي بلوك ماربين محسوب می شده است. اراضی اين قسمت اكثر باغ بوده، انواع و اقسام ميوه جات به حد بسيار عالی درآن وجود داشته است. بيشه هاي انبوه از درختان ناژ و كبوده و زبان گنجشك داشته است. امروزه این منطقه در حوزه شهرداری منطقه 9 اصفهان قرار دارد. به دلیل واقع شدن محل در حاشیه زاینده رود درآن پارک و جاذبه های مانند باغ پرندگان، باغ موزه پروانه ها، تله سيژ، آكواريوم، باغ خزندگان، شهربازي و موزه صدف ها ایجاد شده است. ریشه نام ناژوان از لحاظ واژه شناسي از دوجزء (ناژ+وان) تشكيل شده است. ناژ در لغت نامه دهخدا به معني درخت كاج، درخت صنوبر ذكرشده است.و (وان) همان معادل پسوند (بان ) است. به معنای صاحب و دارنده. كه روی هم رفته به معنای جايگاه درختان كاج و صنوبر و ساير درختان می باشد. نقل از کتاب نامها ونشانه ها فضل دوم آبادیهای ماربین. **** https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
عنوان کتاب: سرزمین مهر پدید آورنده: محمدعلی شاهین تعداد صفحات:. 270 صفحه‏ رقعی سال انتشار: 1400 طراح جلد: مریم مویدی ناشر: گفتمان اندیشه معاصر. موضوع: پژوهشی در مهرورزی، نیکو‏کاری و موقوفات از آبادی‏های ماربین به خمینی‏شهر. فصل نخست: پیشینه نیکوکاری ساکنان آبادیهای ماربین از دوران صفوی تا اوایل دهه 1350. فصل دوم: معرفی 158 خیریه ثبت شده بر اساس حوزه فعالیت در شش گروه. فصل سوم: 23 گفتگو با افراد مطلع در خصوص خیریه های فراگیر. فصل چهارم: معرفی 44 وقفنامه از منطقه ماربین از سال 1078 خورشیدی (دوران صفوی) تا زمان نگارش کتاب https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
با (خرند) آشنا شویم ///// در لغت نامه دهخدا در معنی خرند آمده است«گیاهی باشد مانند اشنان که بدان هم رخت شویند و هم از آن اشخار و قلیا سازند. همچنین خِشتکاری اطراف باغچه و کنار صفه و ایوان را نیز گویند». مولوی در مثنوی سروده است: اولاً خرگاه سازند و خرند ترک را ز آن پس بمهمان آورند در گویش مازندرانی ایوان چیده شده با آجرهای قائم، آب راهه باریک دور حیاط را خرند می گویند . اما در منطقه ماربین و اصفهان به حیاط خانه ها در قدیم خرند می گفتند. در خانه های قدیمی هشتی با راهرویی به خرند، مرکز خانه وصل می شد. در اطراف خرند اطاقهای سه دری و پنج دری ساخته بنا می گردید. خرند معمولا راهی به مطبخ و باربند داشت. در وسط آن حوض ساخته شده و باغچه ها تعبیه می‏شد. دور تا دور دیوارهای اطراف خرند و نیز ایوانها را با سنگ هزاره می پوشاندند. &&&&& https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
عرضه تعدادی از کتاب های تاریخ شهر با 50 درصد تخفیف مکان: سالن بیمارستان ساعی زمان: تا 10 شهریور
راه اصفهان به نجف آباد کی به بهره برداری رسید؟؟ ؟؟؟؟ راه اصفهان به نجف‏آباد (جاده آتشگاه) در مرداد 1318 به بهره برداری رسید. اولین گام‏ها برای احداث جاده‏ای از اصفهان به منار‏جنبان و آتشگاه و نجف‏آباد در سال‏های اولیه قرن 14 برداشته شد و اعتبار احداث آن در شهریور 1314 تامین و نهایتا در سال 1318 به پایان ‏رسید. در همان سال‏ها سده از طریق خیابان جنوبی آن به این مسیر اتصال پیدا کرد و عملا راه رفت و آمد اصلی بین سده و اصفهان از این مسیر ممکن شد. مدتی بعد راه سده، شوسه شد.اما آسفالت آن در پایان دهه 1330 انجام شد.یعنی بیست سال پساز احداث. نقل از کتاب رخدادهای مهربین //// https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
معرفی آثار نویسندگان و شعرای خمینی‏شهری عنوان کتاب: هزارسال خمینی شهر پدید آورنده: محمدعلی شاهین تعداد صفحات:.382 وزیری سال انتشار: 1396 ناشر: گفتمان اندیشه معاصر. موضوع: این کتاب روزشمار و سال شمار رخدادهای منطقه از ماربین به خمینی شهر است. زیر تاریخ و عنوان هر رخداد توضیحات مختصری از رخداد داده شده است. هدف این کتاب ثبت رخدادهای تاریخ منطقه است. شرح مفصل تعدادی از این رخدادها در دیگر کتابهای نویسنده مانند جلدهای مختلف راویان ماربین و مروری بر تاریخ سده و همایونشهر آورده شده است. https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
بیمه در پیشینه خمینی ‏شهر >>>> بیمه تامین اجتماعی همایون‏شهر در اوایل دهه 1340 در خیابان بوعلی بنا نهاده شد. برای احداث این مرکز یک باغ هشت جریبی متعلق به شخصی به نام محمود نوری به متری 10 تومان خریداری گردید. در آن دوران در غیاب مراکز درمانی شبانه روزی خدمات درمانی ارایه می‏کرد ودر مقطعی اورژانس شهر درآن دایر بود. این ساختمان تا دهه 1380 دایر و در این زمان به ساختمان تازه تاسیس در خیابان آزادگان منتقل شد. تاسیس بیمه تقریبا همزمان با شروع فعالیت شیر و خورشید در این منطقه است. از سید محمدعلی ابطحی که بعدها رئیس کل بیمه کشور شد به عنوان بنیانگذار بیمه در همایون‏شهر نام برده شده است(گفتگو با سیدمجتبی لقمانی داروخانه‏ داردر دهه 1340). دفتر بیمه خدمات درمانی در خیابان طالقانی دایر و به پاسحگویی به بیمه شدگان از جمله تمدید اعتبار و تعویض دفترچه می‏پرداخت. در دهه 1390 دو خدمت گفته شده به دفتر پیشخوان خدمات دولت سپرده شد و در تحول آخر دفترچه بیمه حذف شد. سابقه تاسیس شرکت‏های بیمه در پیشینه شهر به سال 1348 برمی‏گردد. در این سال مرحوم عبدالرحمان صادقپور نمایندگی بیمه ایران را در خیابان امام شمالی فعلی با کد 7054 دایر نمود.( گفتگو با.... از بیمه ملت). در طی این سالها اغلب شرکتهای بیمه فعال در کشور در شهرستان خمینی شهر هم دفتر دایر کردند که البته از تعدادی از آنها استقبال بیشتری شد. نقل از کتاب سرگذشت توسعه و عمران ءءءءءء https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
زمانی سِبری سِبری یکی از انوع گلابی است که روزگاری در باغات آبادی های ماربین وجود داشت و امروزه به ندرت دیده می شود. از انواع دیررس گلابی است مهر ماه محصول آن برداشت می شود و در صورتی که آن را درست از شاخه بچینند و لای پنبه و در جای خنک قرار دهند تا ایام عید نوروز سالم می‏ماند. روزگاری که باغداران این میوه را از باغات خود برداشت می نمودند در شب چله و ایام عید و مراسم دیگر مصرف و با آن از میهمانان خود پذیرایی می کردند.سیبری سده از طعم و عطری منحصر به فرد برخوردار است و جزو میوه های کمیاب و گران قیمت به شمار می رود. زمانی که محصول آن قابل توجه بود به دیگر شهرها و استان ها صادر می شد. در سال 1375 برداشت سیبری در خمینی شهر به اوج خود رسید اما از آن به بعد رو به کاهش نهاد به گونه‏ای که کارشناس مسوول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان در دهه 1390 میزان برداشت سیبری را «غیرقابل ملاحظه» اعلام کرد.. وی در رابطه با علل پایین آمدن تولید این میوه در شهرستان گفت: خشکسالی تنها یکی از دلایل نابودی درختان سیبری است. این میوه بسیار حساس است و بعضی عناصر مثل بی کربنات و برخی سموم به آن آسیب می رساند و این در حالی است که چون درختان سیبری معمولا میان درختان دیگر پراکنده هستند، باغداران ناگزیر از استفاده از سمومی هستند که به سیبری آسیب می زند. این کارشناس باغبانی در ادامه از خاک باغات به عنوان یکی از عمده دلایل عمل نیامدن سیبری یاد کرد و گفت: وقتی یک دوره زمانی می گذرد خاک دیگر قادر به عمل آوردن گونه همیشگی نیست. بیشتر ازhttp://daneshnam.ir
طراح جلد ریحانه مویدی صحیح است
به بهانه روز پزشک //// بی شک یکی از مردمی ترین پزشکان شهرمان مرحوم دکتر میرحامد حسین سیادت است وی در اسفند ماه سال 1287 ه.ش- به دنیا آمد و در آبان ماه 1370 دار فانی را با انبوهی از خدمت به جامعه بشری و دست خالی از اموال دنیوی وداع گفت. خاطره ای از او کافی است تا حکیم فرزانه را معرفی کند\: اوایل دهه 1360 بود. در یکی از بیمارستان‏های تهران کنار تخت یکی از بستگانم که در جنگ مجروح شده بود نشسته بودم. کسی در زد و وارد شد، مردی که پالتویی پوشیده و کلاهی بسر داشت وارد اطاق شد. سلام و علیک گر‏می ‏‏کرد و مشغول معاینه بیمار شد. پرسیدم شما پزشک ایشان هستید؟ گفت: بنده حامد سیادت هستم، خبردار شدم یکی از همشهریانم در این بیمارستان بستری است گفتم حالی از او بپرسم. نمی‏‏توانستم باور کنم کسی که الان کنارش ایستاده‏ام همان همشهری مان است که در حرفه پزشکی شهرت جهانی دارد و من وصفش را بسیار شنیده‏ام. وقتی خداحافظی کرد که برود گفتم اجازه ‏می‏‏دهید تا پای ماشینتان همراهی‏تان کنم؟ چند تا بلیط اتوبوس تهران از جیبش بیرون آورد و گفت: اتومبیل من این است. /// نقل از کتاب سرگذشت پزشکی صفحه 116 /// https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
آبادیهای ماربین ^^^^^^ ورزان پیشینه و موقعیت جغرافیایی ورزان یا برزان یکی از آبادیهای ماربین بوده که اکنون به اصفهان پیوسته است. ریشه نام ورزان در اصل ورزان است. در تقطیع به دوکلمه (ورز+ وان ) می رسیم. (ورز) از ریشه ورزیدن به معنی کار کردن و پروریدن است. عمده معنی کلمه زراعت است. و جز دوم آن صفت فاعلی از همین فعل است. پس ورزان جایی است که فعالیت کشاورزی درآن در جریان بوده است. خیابان شهيدان اصفهان درميان دو محله برزان و آفاران احداث گرديده و شوراي نامگذاري به جهت تجليل ازشهداي زياد اين دو محل به نامگذاري آن به نام خيابان شهيدان اقدام نموده است. ميان اين دو محل مقبره امامزاده عبدالله قرارگرفته و در شمال آن گورستان برزان و در جنوب مقبره گورستان قريه آفاران بوده كه هم اكنون به حسينيه آفاران تبديل شده است. خيابان شهیدان ازخيابان آيت الله كاشاني به سمت غرب منشعب شده و تا ميدان شاهد در رهنان امتداد مي يابد. به لحاظ موقعيت مكاني اين خيابان در غرب اصفهان و در حوزه شهرداری منطقه 11 می باشد. //// نفل از کتاب نام ها و نشانه ها
با یک کاشی کار معرق سنتی شهرمان آشنا شویم &&&& سید نوراله میردامادی نام پدر:سید ابوالحسن نوه حکیم سدهی تولد:1317 درگذشت : 15 اردیبهشت 1368 برخی آثار: گلدسته های حضرت زینب(س) سوریه بخشهایی از حرم امام حسین(ع) سر در بانک تجارت دهه 1340 سردر وحاشیه زایشگاه ساعی دهه 1340 بانک ملی مرکزی دهه 1340 مسجد اعظم فروشان مسجد نوی شمس آباد خوزان تابلوهای کاشی معرق به سفارش افراد در خانه ها و اماکن https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
ثبت ازدواج و طلاق در دفاتر رسمی از چه تاریخی اجباری شد؟ ))))))) تا قبل از دایر شدن دفاتر ازدواج و طلاق در قرای مختلف ماربین ثبت ازدواج نزد روحانیون محلات انجام می‏گرفت از 15 شهریور 1311 ثبت ازدواج و طلاق در دفاتر رسمی اجباری شد.پس از آن دفاتر ثبت ازدواج و طلاق یکی پس از دیگری درآبادیهای ماربین تاسیس شدند. تارخ برخی از آنها عبارتند از: در قریه رنان ماربین. توسط میرزا ابراهیم فیض.1312 در قریه ورنوسفادران توسط میرزا علی‏محمد میردامادیان معروف به صدر‏الشریعه و آقا صدر. 1313 درچه توسط سید ابوالمعالی درچه‏زاده. 1313 قریه فروشان توسط سید محمد برکات دیباجی. 1313 قریه کارلادان توسط سید جمال عالم کارلادانی. 1313 قریه رزان توسط میرزا محمد روضاتی. 1313 قریه رنان توسط محمد صادق عاملی رنانی. 1313 قریه ورنوسفادران توسط سیدحسن قریشی ورنوسفادرانی 1314 کفالت دفتر ازدواج و طلاق و معاملات محدوده سده قریه ورنوسفادران توسط میرزا ابراهیم فیض(دفتر 13). 1315 دفتر اسناد توسط ابوالحسن سیادت( دفتر 36) خرداد 1317
راویان ماربین جلد اول پدید آورندگان: محمدعلی شاهین و لیلی پیمانی تعداد صفحات: 151 صفح رقعی سال انتشار: 1398 ناشر: گفتمان اندیشه معاصر موضوع:تاریخ شفاهی راویان ماربین عنوان کلی یک مجموعه است که موضوع آن تاریخ شفاهی منطقه ماربین، سده، همایونشهر و خمینی شهر از قدیم به جدید میباشد.که تاکنون 5 جلد آن چاپ شده است. در جلد اول این مجموعه در 23 گفتگو با پژوهشگران و شاهدان به موضوعات مختلف از جمله موضوع هفت برادران، ماجرای پیمان، چگونگی تاسیس مریضخانه سده، حاج‏علی ایران نژاد، گذشته جوی‏آباد و اسفریز، پیشینه قحطی و گرانی‏های منطقه، دوران درشکه‏ها، چوبداری و فرقه گرایی‏ها پرداخته شده است. +++++ https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
گوشه‏هایی از تاریخ اصفهان $$$$$$$ فتح اصفهان به دست مسلمانان گشودن اصفهان و سرزمین‌های اطراف آن، در سال 23 یا 24 ه ق و در زمان عمربن خطاب، رخ داد. یکی از سرداران اصفهان به نام «شهربراز جادویه» با وجود سالخوردگی به جنگی تن به تن با «عبداله بن ورقاء وارد و جان باخت. با کشته شدن وی، شیرازه‌ نیروهای مدافع اصفهان از هم گسست و ناگزیر از تسلیم شهر بر پایه یک قرارداد شدند. از میان سه گزینه‌ی معروف اعراب، یعنی اسلام آوردن، جزیه پرداختن و یا ترک شهر و دیار، به جز حدود سی نفر، که شهر خود را ترک کردند و راهی کرمان شدند، تقریباً دیگر مردم شهر، پرداخت جزیه را برگزیدند. بلاذری گزارش کرده است که عبدالله بن بدیل، پس از مختصری نبرد، جى را فتح کرد، البته این فتح با این شرط بود که ساکنان این شهر، خراج و جزیه بپردازند و کسی بر جان و مال ایشان متعرض نگردد. سپس عبدالله بن بدیل، احنف بن قیس را که در سپاه او بود، به یهودیه فرستاد و اهالی یهودیه همان طور که مردم جی صلح کرده بودند و با همان شرایط، تن به صلح دادند. پس از آن هر از گاهی نافرمانی و شورش مردم اصفهان علیه اعراب رخ می‏داد که در یکی از آنها به پادگان اعراب حمله شد و فرمانده‌ عرب کشته شد. خلیفه‌ی دوم، ابوموسی اشعری را برای سرکوب شورش اصفهان فرستاد. وی به کمک عثمان بن ابی‌العاص، در سال 23 هجری و پس از سه ماه شهربندان، یک بار دیگر اصفهان را گشود. شهر کاشان نیز، به روایت برخی منابع، توسط شخص ابوموسی اشعری تسخیر شد. خلیفه اول، سائب بن الأقرع را به حکومت اصفهان گماشت که تا دوره‌ی خلیفه‌ چهارم نیز بر این شهر حاکم ماند. تا سال 132 ه. ق، حاكمان منتخب امويان در اصفهان حكومت ‏كردند. در این زمان جنگ‌های مشهور به خونريزی ميان بنی‌اميه و بنی‏عباس در حوالی اصفهان رخ و خرابی بسياری در اين شهر و اطراف آن به بار آورد. سرانجام سپاه بنی‌عباس توانست به كمك سردار بزرگ ايرانی، ابومسلم خراسانی، بر قوای بنی‌اميه چيره شده، سپاه مروان حمار، آخرين خليفه اموی را شكست دهد و به این ترتیب به حدود یک قرن حکومت امویان در منطقه پایان دهد. https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
شفیع خوزانی و وقف کتاب &&&&& محمد شفیع خوزانی، در دوران ، شاه عباس دوم، می زیست. هنرمند، واقف و خیّر.بود مدرسه شفیعیه اصفهان (1035خورشیدی) را بنا نهاد از جمله اقدامات جالب وی حفظ کتاب از طریق سفارش کتابت آنها و وقف کردنشان بود. از باب نمونه او نسخه ای از کتاب (إحقاق الحق وإبطال الباطل) نگارش قاضی نور الله مرعشی حسینی شوشتری (م: 1019 ق).را در 1063 ق وقف کرده است. اطلاعات بیشتر در خصوص وی از پایگاه مجازی دانشنام خمینی‏شهر، http://daneshnam.ir/49d
آبادیهای ماربین ^^^^^^ ولدان پیشینه و موقعیت جغرافیایی ولدان دهی از دهستان ماربین بخش سده شهرستان اصفهان در ۹ کیلومتری خاور سده. جلگه معتدل ۱۳۵۶ تن سکنه دارد. محصولش غلات صیفی پنبه تنباکو و صنایع دستی زنان کرباس بافی است. ولدان منطقه ایی بود کوچک و قشنگ و صحرایی دلکش و منزّه، پر ازدرختان گل و پرورشگاه گل رُز. این قسمت در شمال اصفهان. گوشه باریکی ازآن تا نزدیکی کارخانه روغن نباتی ناز در راه اصفهان تهران می رسد. امروزه در محدوده شهر اصفهان است و در حوزه شهرداری ناحیه دو قرار دارد و ۱۰۴۶۴ نفر جمعبیت در سال 1395 داشته است. ولدان از شمال به رهنان و محله سودان از جنوب به جاوان بالا و برزان و خیابان صمدیه لباف و از شرق به خیا بان امام خمینی از غرب هم به خیابان کهندژ محله لادان و محله جنیران متصل است. ریشه نام ولدان از لحاظ واژه شناسی درزبان پهلوی حرف (ر) و (ل) یک علامت دارد. و لذا در زبان پهلوی (ولدان) و (وردان) هر دو یک کلمه است. (ورد) به معنای گل یک لغت فارسی است و از زبان فارسی به عربی رفته است. (وردان) یک صورت صحیح جمع کلمه پهلوی است به معنی محل پرورش گل و گلها. همچنین کلمه وردان معادل ولدان معادل (گلان ) هم جمع است و هم نسبت. بنابراین ولدان یعنی سرخ گلان آتشین و به این ترتیب از نام آن پیدا است که این دیه هم کهن هست و هم زیبا و متناسب با محصول آن. //// نفل از کتاب نام ها و نشانه ها https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
بانک سپه در همایون‏شهر کی تاسیس شد؟؟؟ ///////// با مرور تاریخ پیشینه خمینی شهر متوجه می شویم که مردم منطقه حداقل از دهه 1320 به دنبال تاسیس یک شعبه بانکی در شهر خود بودند اما تا اواخر دهه 1330 به خواسته خود نرسیدند. ده یالی بعد از اولین بانک، بانک سپه در شهریور سال 1346 در دوشنبه بازار، طبقه فوقانی مغازه‏های حاج رمضان صرامی مقابل مسجد جامع فروشان دایر شد. شخصی با نام خانوادگی قانع اولین رییس این بانک تازه بنیاد بود. بانک سپه مرکزی بعدا به ضلع شرقی میدان امام فعلی منتقل و شعبات دیگری نیز در شهر و شهرستان دایر شد. سال‏ها بعد ساختمانی برای بانک سپه مرکزی در ضلع جنوبی میدان امام بنا گردید. <<<< نقل از کتاب رخدادهای مهربین