eitaa logo
دارالحکیم
954 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
898 ویدیو
437 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
غَسل به آب چشمه های مسخّن(مثل کبریتیه و مالحه) در ابتدا موجب گرمی بدن می شوند و بعد که نوبت تحلیل قوه رسید، موجب سردی بدن می شوند. بنابراین نبض در ابتدا قوی و سریع است و در انتها که به تحلیل قوه رسید بواسطه بازشدن مسام بدن و خروج حرارت غریزی و سرد شدن اعضا، نبض ضعیف و صغیر و بطیء متفاوت می شود. ــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
و نبض و تأثیرات مخرب این افزودن های قاتل 🔹👈با خوردن معدنیات و مجمودات مثل مس و آهن و... که در نان و قرص های آهن و... به بهانه کمبود بدن ما به آنها وجود دارد، نبض بطیء می شود. و رطوبات بدن خشک می شود. 💢👈چرا؟ 🔹👈چون با خوردن آنها بصورت قرص، موجب افنای رطوبت بدن می شوند(حتی رطوبت اصلی بدن را خشک و نابود می کنند). 🔹👈چون بنا بر تجفیف مائیت، جاذب هستند، و اکثرا سدّه قوی بنا بر جذب رطوبت و تحلیل آن ایجاد می کنند. 🔹👈 پس تحجّر باعث مسدود شدن مجرای عروق صغار می شود و روح را غلیظ می کند. 🔹👈یکی از علت هایی که عرض می کنیم نان بازاری ایجاد سدّه می کند، و موجب کسالت و غلظت خون می شود و عمر را کم می کند، همین است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
خوردن این معدنیات قاتل به افراط که توسط نان و قرص های به اصطلاح مولتی ویتامین و قرص آهن و... به خورد ما داده اند، علاوه بر موارد فوق،این معدنیات و جمادات، موجب احتقان روح و رطوبت در رگ های عضو که در آن سده ایجاد شده می شود، و بنا بر احتباس حرارت و رطوبت عفونت ایجاد می شود. و در این حال روح به عضو نمی رسد و مورث غانغرایا نیز می شود، یا موجب سردی شدید پا می شود. گاها سردی ها و یخ زدگی های دست و پاها که عموما همه را گرفتار کرده، یک سببش بنا بر عدم فعل روح و عدم نفوذ روح به عضو، استفاده از همین قرص ها و نان بازاری است. ــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
تا کی قرار است پزشکان و طبیبان ایرانی مقلد WHO باشند، و خودشان در طب اجتهادی نداشته باشند؟ البته این عدم اجتهاد، در طبیبان طب سنتی هم وجود دارد. اما در پزشکان طب رایج بیشتر است. متأسفانه عدم اجتهاد به طب ما را وابسته کرده است. و این بود که در زمان «فتنه کرونا» هیچ توجه ای به مقوله درمان با طب سنتی نداشتند، فقط به خود و استانداردها و پروتکل های وارداتی WHO به اندازه خدا اعتبار بخشیده بودند. و حرف دلسوزان و با تجربه های طب سنتی را گوش ندادند. و همه غیر از خودشان را بی سواد شمردند، در حالیکه خودشان هم فقط یک مقلد محض بودند. من بی سوادم، اما تو یک مقلدی، و سوادت وارداتی است.
بخش اعظمی از این یخ زدگی دست و پاها غلظت خون ها کم خونی ها تب ها عفونت ها انسدادها پیوندهای کبدی تخریب کبد و طحال گرفتگی عروق قلبی کسالت صبحگاهی درد استخوان ها گودی زیر چشم ها نان بازاری و قرص های آهن و مس و... است. من بی سوادم ولی تو یک مقلد محض هستی و سوادت وارداتی است. تو هیچ اجتهادی نداری.
نبض موجی دلالت بر رطوبت دارد. 🔹👈در استسقاء و لیثرغس و رطوبت مستوی، نبض موجی است، و آلت لین است(یعنی قوام الت لین است). 🔹👈در زمان استحمام بعلت رطوبی بودن بدن، نبص موجی می شود. در زمان استحمام رطوبت نه طبعی است، و نه مرضی است، بلکه عارضی است. 🔹👈هرگاه حمام به آب شیرین و به اعتدال استعمال شود، جرم شریان رطب می شود، و نبض موجی می شود. 🔹👈 و کلا در ابدان رطوبی که مرطب طبعیّه با غذاست، به قول علامه شیرازی در شرح قانون، که هر گاه جرم شریان به غذا اغتذا کند، چون رطوبت ایجاد می کند، مهیا به تمدد و قبول انغماز می گردد و همین موجب لین شدن رگ می شود. 🔹👈در استسقای لحمی ترطیب بدن ظاهر است، اما در استسقای زقی(زقی در لغت به معنای خیک و مَشک است)، با وجود رطوبت محصور غیر عام، بدن خالی از بورقیت نیست. 📕 بورقیت معرب بوره است. منظور از بورقیت در اینجا رطوبت بورقی است که با وجود رطب بودن ایجاد خشکی در بعض اعضای دیگر بدن می کند. ✅ در استسقای زقی با وجود تجمع آب در میان صفاق و مراق ممکن است اعضای دیگر دچار خشکی شوند. ـــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈اگر رگ در نبض گیری صلب بود، باید اشتباه با نبض قوی نشود،(از جهت کثرت نفوذ هر دو به سر انگشتان، و کثرت انغمار انامل از آنها). 🔹👈 فرق بین اینکه نبض قوی است یا بواسطه صلبی آلت به قوی شبیه شده، این است که اگر رگ از فشار سر انگشتان منغمز شود، و بعد انگشتان را با قوت دفع کند، پس قوی باشد، و اگر نبض قوی نبود و همینکار را با سر انگشتان انجام داد،پس رگ صلب است. 🔹👈بنابراین در قوی و ضعیف بودن نبض، صلبی و لینی رگ را در نظر بگیرید. ـــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈اگر جرم عروق متمدد گردد، نبض صلب می شود. 🔹👈مثلا در زمان بحران، از شدت مجاهدت در بدن، تمددی برای دفع ماده مرض به سر، یا معده یا مثانه یا روده ها ایجاد می شود. 🔹👈وقتی ماده به سبیل اسهال بخواهد دفع شود، تمددی در عروق حاصل می شود. پس نبض صلب می شود. ✅ بنابراین زمان استفاده از مسهلات قوی و زمان بحران، نبض باید صلب باشد. چون در تمام بدن تمددی در عروق به جهت دفع ماده ایجاد می شود. ــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
غَسل در آب حمّات مجفف( یعنی چشمه هایی که قوّت مجفّفه بر آن غالب است،خواه سرد باشد،خواه گرم،مثل آب شُبیّه و زاجیّه)، صلابت نبض را زیاد می کند. و به علت صلابتی که ایجاد می کند، در عِظَم نبض نقصان می آورد. ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈تعریف نبض از زبان ابن سینا : 🌹 النبض حرکة من أوعیه الروح مؤلفة من انبساط و انقباض لتبرید الروح بالنسیم. 🌹نبض عبارت است از حرکت اوعیه روح، و از انبساط و انقباضی تشکیل شده است تا روح را بوسیلهٔ نسیم خنک گرداند. ✅🔹👈جناب اعظم خان می فرماید: 💢علت غایی نبض تدبیر روح به نسیم است(نه تبرید روح به نسیم). 💢این تدبیر متضمن دو فعل است: 1⃣🔹 یکی ترویح روح به ادخال نسیم بارد و تعدیل مزاج و حفظ او از احتراق و فساد است. 2⃣🔹دوم اخراج چیزی از روح که محترق شده، به واسطهٔ مصاحبت هوای گرم به سبب تردد در باطن. 💢✅ نکته: در بعضی نسخ «تبرید»، عوض لفظ «تدبیر» مرقوم است. و تدبیر اصحّ است، زیرا که غرض از جذب هوا آن است که حرارت روح زیادتر از آنچه طبیعت اوست نشود، پس محترق و متحلل نگردد، نه آنکه بارد و سرد گردد، و اگر روح سرد گردد استعداد او از قبول قوه حیوانی باطل می شود. ✅جناب قرشی «لتعدیل روح» عوض «تدبیر الروح» مرقوم کرده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر ابن سینا http://eitaa.com/daralhakim
اسباب امتلاء در بدن 1⃣🔹خوردن غذاها و نوشیدنی های مرطوب 2⃣🔹اکثار حمام مرطب خصوصا بعد طعام 3⃣🔹 موانع تحلیل مثل دَعَت(راحت و تن آسایی) 4⃣🔹ترک ریاضت و ورزش 5⃣🔹ترک استفراغ 6⃣🔹 ضعف هاضمه 7⃣🔹 ضعف دافعه 8⃣🔹قوت ماسکه 9⃣🔹ضیق مجاری ــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
ابن الیاس سبب سدر(سیاهی رفتن چشم) و دوار(سرگیجه) را چه می داند؟ ـــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
معنی مرکب القوی ــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈تعریف نبض از زبان ابن سینا : 🌹 النبض حرکة من أوعیه الروح مؤلفة من انبساط و انقباض لتبرید الروح بالنسیم. 🌹نبض عبارت است از حرکت اوعیه روح، و از انبساط و انقباضی تشکیل شده است تا روح را بوسیلهٔ نسیم خنک گرداند. ✅🔹👈جناب اعظم خان می فرماید: 💢علت غایی نبض تدبیر روح به نسیم است(نه تبرید روح به نسیم). 💢این تدبیر متضمن دو فعل است: 1⃣🔹 یکی ترویح روح به ادخال نسیم بارد و تعدیل مزاج و حفظ او از احتراق و فساد است. 2⃣🔹دوم اخراج چیزی از روح که محترق شده، به واسطهٔ مصاحبت هوای گرم به سبب تردد در باطن. 💢✅ نکته: در بعضی نسخ «تبرید»، عوض لفظ «تدبیر» مرقوم است. و تدبیر اصحّ است، زیرا که غرض از جذب هوا آن است که حرارت روح زیادتر از آنچه طبیعت اوست نشود، پس محترق و متحلل نگردد، نه آنکه بارد و سرد گردد، و اگر روح سرد گردد استعداد او از قبول قوه حیوانی باطل می شود. ✅جناب قرشی «لتعدیل روح» عوض «تدبیر الروح» مرقوم کرده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
✅مسلک بخارات بدن به سوی مغز 📕جرجانی فرموده: 1⃣🔹مسلک بخار معده و مراق و مثانه و رحم و حجاب به سوی مغز، منافذ اعصاب است. 2⃣🔹مسلک بخار قلب و کبد و طحال و عروق و شرائین، پسِ گوش و گردن است. 📕شیخ الرئیس فرموده مشارکت معده با مغز، از طریق مشارکت عصب است. 📙اما گیلانی می فرماید: که این وقتی است که واصل از معده به سوی مغز کیفیت ساده باشد، و آنهم مفرط باشد، و عام به جمیع بدن باشد، پس مشارکت به معده تنها نباشد، بلکه به همهٔ بدن باشد. و اما اگر واصل به سوی مغز، ابخره و ادخنه باشد، پس در این شرط نیست که نفوذ آنها در عصب باشد، بلکه جمیع مسام اعضاء میان مغز و معده صلاحیت نفوذ آنها را در خود دارند. ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب https://eitaa.com/Neurology1401
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در حکمت 40 نهج البلاغه می فرمایند: زبان عاقل ، پشت قلب او قرار دارد، و قلب احمق ، پشت زبان او جاى گرفته است ( عاقل ،با انديشه سخن مى گويد و نادان بى فكر )   لسان العاقل وراء قلبه و قلب الاحمق وراء لسانه .  انسان عاقل ، وقتى بخواهد سخن بر زبان آورد، نخست به دل و انديشه خود مراجعه مى كند، معنى آن سخن و نيكى يا بدى آن را با عقل و شعور خود مى سنجد، نتيجه ایى را كه ممكن است از آن حاصل شود حساب مى كند، و هنگامى كه به درستى و خوبى سخن خود اطمينان يافت ، آن را بر زبان مى آورد.  پس عاقل ، قلب و انديشه اش را بيش از زبانش به كار مى اندازد، و زبانش را پشت سر عقل و شعور خود نگاه ميدارد. اما احمق ، بر عكس رفتار مى كند. يعنى هر سخنى كه به زبانش آمد، نسنجيده و بدون فكر و انديشه بيان مى كند، و پس از آن كه سخن او، در ديگران ، تأثير بد گذاشت ، تازه بفكر مى افتد كه آيا سخنش درست بوده يا نادرست . يعنى احمق ، نخست زبان خود را به كار مى اندازد و نسنجيده حرف مى زند، و بعد از آن ، به قلب و عقل خود مراجعه مى كند و درباره نيك و بد سخن خود و نتيجه و حاصل آن مى انديشد. به همين دليل است كه خردمندان ، از قديم گفته اند: سخنى كه درباره آن كاملا فكر نكرده اى ، بر زبان مياور.  پندهای کوتاه از نهج البلاغه ــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تو رفته‌ای و من همچنان مبهوت تو ام... 🖇 طنین حرف‌هایت هنوز هم گوشم را نوازش می‌دهد. هنوز هم که هنوز است با تکه کلام «کار کنید» تو انگیزه حرکت می‌گیرم تا شاید روزی به قول تو مرد شوم! تو رفته‌ای و من امروز تازه معنای «باید سختی بکشید» تو را می‌فهمم! تو رفته‌ای و من از یاد نبرده‌ام که تمام تلاشت این بود که پنجره جدیدی به روی‌مان باز کنی، شاید بفهمیم که "دنیا الان آماده شنیدن حرف‌های ماست." تو رفته‌ای و من همچنان در کلاس اخلاص تو شاگردی می‌کنم، آن‌گاه که می‌گفتی؛«خدا که پشتت باشه، حرف تو میشه حرف اول». تو رفته‌ای و من مبهوت باورهای توحیدی‌ات مانده‌ام که عصاره‌اش این جمله بود؛"ما از خودمان چیزی نداریم" تو رفته‌ای و من هم همچنان در آن روزگار مانده‌ام.. 📝 @FarajNezhad110
طبق نظر ارسطو افعال قوای نفسانی وقتی کامل می شود که روح اول داخل در بطن مقدم دماغ شده، در آنجا نضج و طبخ بیابد، و از آنجا به بطن اوسط رفته، طبخی دیگر در آنجا یافته، به بطن مؤخر رود و در آنجا نیز طبخی دیگر بیابد. پس اگر به همین نحو باشد، افعال نفسانیه کامل و تام خواهد بود. و اگر به این وجه نباشد، موجب اختلال و بطلان افعال خواهد شد. ــــــــــــــ 🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب دارالحکیم https://eitaa.com/Neurology1401
درمان تومورهای مغزی از دیدگاه طب ایرانی ــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢جناب حکیم عقیلی خراسانی در کتاب مجمع الجوامع(بیماری های سر) می فرمایند : 🔹👈خواب شب نافع تر است برای بدن از خواب روز به سه جهت : 1⃣🔹یکی عادت 2⃣🔹دوم آنکه حرارت بدنی به سبب سردی هوای شب به ضدّیّت میل به باطن و غُوص به داخل می نماید، و باعث اتمام هضم و نُضج و تولید بخار رطب ماده نوم(خواب) و معین آن می گردد. 3⃣🔹سوم آنکه به تاریکی شب حواس ساکن و استراحت می یابند در داخل، به خلاف روز که به سبب روشنی و گرمی، میل به ظاهر می نماید، و خواب غرق نیکو حاصل نمی گردد، و هضم جیّد و بخار رطب جالب نوم تولید نمی یابد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب دارالحکیم https://eitaa.com/Neurology1401
📌استاد خوب کیست؟ استاد خوب کسی است که تمامی شاگردانش را به خوبی می شناسد و متناسب با نیاز های هر یک با آن ها رفتار می کند. استاد خوب کسی نیست که بگوید و برود، استاد خوب بعد از رنجِ رسیدن، رنج رساندن را هم می کشد. استاد خوب کسی نیست که یافته ها و ضرورت های خود را برای دیگران گزارش کند و شاگردان خویش را داغ کند. بلکه استاد خوب در صدد ایجاد یک نظام شناختی تلاش می کند. استاد خوب کسی نیست که ذهن شاگردانش را انبار اطلاعات کند، استاد خوب کسی است که فکر شاگردش را به راه بیندازد... استاد خوب کسی نیست که بدون ایجاد ضرورت و طلب چیزی به کسی بدهد؛ چرا که آب دادن به سیراب، هم مایه اسرافِ مایه حیات می شود، هم موجب بیماری شاگرد... استاد خوب کسی است که کمک کند تا شاگردش روی پای خود بایستد و برای این کار تلاش می کند تا ابزارهای شناخت را به وی بدهد تا شناخت هایی بسته و محدود از موضوعات... استاد خوب کسی نیست که آن قدر کلاس بردارد تا آن که فرصت نکند شاگردان را بشناسد، چه برسد به این که بخواهد نیازهایشان را برطرف کند... استاد خوب آن گونه رفتار می کند که زمینه ی آلوده شدن محرک ها و نیت های رفتار شاگردش فراهم نشود... استاد خوب، مربیِّ خوبی است... ـــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢تب ایغیالوس 🔹👈منظور از ایغیالوس حالتی از تب است که بیمار در عمق بدن خود احساس سرما می کند، اما سطح بدنش گرم است. 🔹👈این حالتِ تب، ناشی از بلغم شیشه ای است، و چون جای بلغم در ژرفا قرار دارد، بعد از حالت تعفن بخارش منتشر شده و در بدن پراکنده می گردد، و سطح بدن را مشتعل می سازد. 🔹👈 علائم تب ایغیالوس عبارتند از: 1⃣🔹ادرار بیمار خام و ناپخته 2⃣🔹از ادرار بیماران مبتلا به سایر انواع تب گرم تر است. 3⃣🔹غالبا حالت تب هر روزه بسیار شدید است و اوایل و آخرش تفاوتی با هم ندارند(درجه حرارت یکسان است) 4⃣🔹 معمولا طول مدت دوام این تب از 4 تا 24 ساعت بوده، و اکثراً قبل از 24 ساعت خاتمه می یابد. 5⃣🔹 ✅و نکته مهم اینکه نبض بیمار مبتلا به تب ایغیالوس سست می زند و تفاوت دارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢کف روی ادرار 📕( کتاب الموجز فی الطب ابن نفیس) زیادی و بزرگی و پایداری کف روی ادرار، نشان دهنده وجود ماده غلیظ و لزج بوده، و این امر در صورت وجود بیماری های کلیوی، نوعی پیش آگهی بد به شمار می آید، و پیش آگهی مزمن شدن بیماری می باشد. ــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
📕 کتاب الموجز فی الطب ابن نفیس در مورد علل ایجاد نبض باید گفت 🔹👈هدف نبض، کاهش حرارت غریزی بدن است. 🔹👈 بدین ترتیب که هر گاه بدن نیازمند گرمای بیشتری باشد، و دستگاه گردش خون به خوبی کار کند، نبض درشت خواهد شد. 🔹👈هرگاه نیاز بدن افزایش یابد، نبض سریعتر گردیده. 🔹👈و در صورتیکه نیاز بدن بیش از حد افزایش یابد، نبض متواتر خواهد شد. 🔹👈از سوی دیگر در صورتیکه وضعیت دستگاه گردش خون مناسب نبوده، و رگها سفت تر از حد معمول باشند، نبض سریع و کوچک می گردد،و ممکن است حتی بصورت متواتر درآید. 🔹👈هرگاه قدرت دستگاه گردش خون، کمتر از حد معمول باشد، نبض متواتر و بسیار کوچک خواهد شد. 🔹👈از دیگر دلایل کوچک شدن نبض این است که دستگاه گردش خون تحت فشار غذا و یا خلط تولیدی قرار داشته باشد که این گونه موارد در آغاز تب های نوبه دیده می شود. 🔹👈در حالیکه دستگاه گردش خون اصولا قوی و کارآمد باشد، نرمی نبض نشانه رطوبت بدن و سختی آن حاکی از خشکی بدن است. 🔹👈در افراد مبتلا به بحران به سبب ریختن مواد در مسیر حرکت نبض، عروق کشیده شده و نبض سخت می گردد، و هرگاه این پدیده شدید باشد، نظم و آهنگ مناسب نبض از میان می رود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim