eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
648 عکس
35 ویدیو
3 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
اولیاء خدا به مقام و منزلتی می رسند که فریاد می زنند (خدایااز آتش نجاتم بده) به جایی می رسند که اگر فریاد نزنند نمی شود مگر اینکه مانعی باشد و به سختی فریادشان را ضبط می کنند. امام حسین (ع) در آخر دعای عرفه اشک میریزد و ناله میزند که خدایا فقط یک چیز از تو میخواهم که اگر آنرابدهی کَاَنَّ همه چیز را بمن دادی و آن اینکه مرا از آتش نجات دهی. فکر های عامیانه را کنار بگذارید. گوشت و خون و پوست ما با افکارغلط و عامیانه رشد کرده، با انتظارهای بیجا رشد کرده. علی (ع)میفرماید بترس از اینکه مرگ در حالی به تو برسد که قلب تو به یک چیز از دنیا تعلق داشته باشد و هلاک شوی (یک چیز نه همه چیز) هیچ کس نجات پیدا نمیکند مگر اینکه به آنچه ایمان آورده عمل کند. چقدر من و شما از این چیزها بخوانیم و بشنویم.... Eitaa.com/darharameyar
سلام علیکم روز جمعه ۲۰ بهمن ماه کلاس تعطیل است
آیت الله محمد شجاعی (ره) : من یک وقتی می‌خواستم یک جلسه برای همه صحبت کنم و شواهد زیادی برای شما بگویم تا شما بفهمید کسانی که از مکارم و از خصوصیّات توحیدی یعنی همان مکارم خُلقی به معانی وسیع آن و قرآنی آن و خلاصه از عبودیّت و بندگی و عشق و محبّت خدای متعال و از توفیقات معنوی برخوردار نیستند، این‌ها،و آن‌هایی که می‌فهمند ساکت نمی‌نشینند. کسانی که می‌فهمند، وقتی دیدند از این مسائل محروم هستند، ساکت نمی‌نشینند. ساکت ننشینید. فرصت را از دست ندهید. ناله کنید و از خدا بخواهید که بگیرید. خیلی‌ها بودند مانند من و شما که هیچ حال و احوالی نداشتند، و از این مکارم برخوردار نبودند. یعنی بندگی نداشتند، توفیق عبودیّت نداشتند، از محبّت خدا بی‌خبر بودند، اسیر هواها و هوس‌ها و اوهام و خیال بودند، مانند من و شما از هیچ یک از این فضیلت‌ها برخوردار نبودند. ولی در حالات آنها هست که اول آن را با ناله گرفتند. اوّل آن را با چه گرفتند؟ یاد شما نرود با ناله. از خدا بخواهید. چگونه حوائج دیگر خود را از خدا می‌خواهید؟ تصمیم بگیرید این مسئله را مانند حوائج دیگر مدام از خدا بخواهید. و برای همین توسّل بکنید به حضرات معصومین (صوات الله علیهم أجمعین) بخواهید شفاعت کنند شما را که مانند آن‌ها دردمند بشوید. مانند اهل درد، دردمند بشوید. اگر درد ندارید گریه کنید از خدا بخواهید. من این توصیه‌ی خود را تکرار می‌کنم. دعا کنید از خدا بخواهید، توسّل هم بکنید و در توسّل هم تأکید می‌کنم که دست از دامن حضرت امیر صلوات الله علیه برندارید. بسیاری از دردمندان از آن حضرت همین حاجت خود را گرفتند. می‌دانید حضرت امیر (صلوات الله علیه) به اذن خدا ساقی هستند. زیارت او را بخوانید. زیارت مخصوص دارد و آن زیارت را که خواندید بعد از زیارت یک وقت مفصّلی به گریه بپردازید برای همین حاجت. چه می‌شود یک بار این کار را بکنید؟ من وشما چقدر از این وقت‌ها را برای کارهای بیهوده صرف کردیم؟ چه می‌شود که یک زیارت که خواندید یک ساعتی با تضرّع و گریه فقط بچسبید به دامن حضرت امیر، و این حاجت را بگویید و بخواهید. امیدوارم که ان‌شاءالله شما مشمول رحمت و عنایات خاصّه خدای متعال بشوید و از این به بعد برگردیم و ان‌شاءالله خدا ما و شما را از شیعه‌ی حضرت رسول و ائمّه طاهرین (صلوات الله علیهم أجمعین) قرار بدهد و در زمره‌ی آن‌ها محشور بکند. از شفاعت آن‌ها محروم نکند و ما را صاحبان آن فضائل و مکارم قرار بدهد که رسول الله برای آن‌ها مبعوث شد. Eitaa.com/darharameyar
اگر از خودروی ما یک صدای ناهنجار بیرون آمد ، بلافاصله یا خودمان موتور آنرا تنظیم میکنیم یا نزد یک مکانیک و اهل فن می بریم که اینکار را انجام بدهد و اصلاح کند. آیا وجود ما انسانها از یک موتور ماشین کمتر است ؟ آیا از این ساعتی که به دستمان می بندیم واقعا ارزش ما کمتر است که به ناهنجاری ها و بهم ریختگی های این توجه میکنیم ولی روی خودمان مطالعه ای نداریم ؟ مشکلی که ما الان گرفتار آن هستیم ، مشکل خود گم کردگی ، نگاه بی ارزش ، مبتذل و سبک به هویت خودمان است این است که خودمان را خیلی راحت می فروشیم ، این است که تن به لذات و مشغولیت هایی می دهیم که عمق وجود ما نمی خواهد و این لذت را تحمیلی به او میدهیم چرا ؟ آیا واقعا این را می خواهیم یا نه نا آگاهانه است اگر ما هویت انسانی را درست درک بکنیم ، خواهیم دید که گناه در تعارض بَیّن با هویت انسانی است اگر ما کرامت انسانی را متوجه بشویم ، دلیلی بر گناه وجود ندارد می دانید گناه برای کیست ؟ گناه برای کسانی است که امام عسگری (ع) می فرمود. چه می فرمود؟ می فرمود کسی که در نگاه خودش موجود بی ارزش است ، امید به او نداشته باشید . آدمی که نگاه بی هویتی به خودش دارد از شرش در امان نباشید . رابطه ی بین گناه و کرامت ، یک رابطه ی غیر مستقیم است هرچه که انسان کرامت بالاتری داشته باشد ، کمتر گناه می کند . مصونیت انسان وابسته به درک کرامت از خودش است . در جامعه ی انسانی (نه فقط اسلامی) هر انسانی که برای خودش نوعی شخصیت و ارزش انسانی قائل است ولو اینکه فضای اعتقادی اسلامی هم نداشته باشد ولی چون نگاه کریمانه به انسانیت خودش دارد ، هیچ گاه حاضر نیست که خلاف انجام بدهد . هیچ انسان عاقلی علی رغم اینکه گرسنه است و غذایی در منزل ندارد ، آیا حاضر است از زباله های غذایی بردارد و بخورد ؟ حتی به ذهنش هم خطور نمی کند چرا ؟ گرسنه نیست که هست غذا در منزل دارد که ندارد ، پس چرا این آشغال را نمی خورد ؟ چون آنرا در تضاد با کرامت نفس خودش میداند . حالا اگر همین نوع نگاه را که به شمکش دارد ، به شهوتش داشته باشد ، در اینجا عفت تقویت میشود . اینجا غزتش نمی گذارد که دست در سطل آشغال بکند ولو گرسنه باشد . به هرنقطه ای که برسد امکان ندارد دست به ابتذال بزند . حتی میداند که با حرکات منفی نمی تواند آبرویش را حفظ کند . پس در آن فضا ، باز کرامت را نمی شناسد و نمی داند در کدام فضا باید کرامت را فعال کرد . مثل بحث شهوت اگر نتواند این غریزه را کنترل بکند و نتواند عفت را در وجود خودش حاکم بکند تسلیم شهوت میشود و وقتی تسلیم شهوت شد ، عناصر آگاهی بشدت ضربه می خورند و چیزی بنام (غفلت) خودش را نشان می دهد. می گویند غفلت باعث گناه می‌شود. چیزی که باعث این حجاب شد ، بالا رفتن شهوت من بود ، آگاهی عقب نشینی کرد ، و در این فضا ، گناه خودش را جذاب نشان می دهد . بنابراین غلبه قوا ، احساسات منفی و غفلتی که از این مسئله حادث میشود ، اینها علل و عوامل گناه است که در قرآن و روایت ما گفته شده است. Eitaa.com/darharameyar
10.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج ع دعاگوی همه شما کاربران عزیز هستیم ان شاء الله 🌸
امام صادق ع می‌فرماید: خدای عزّوجلّ پیغمبری را مبعوث نکرده است مگر این‌که این دو خصلت را داشته باشد، یک راستگو بوده، ثانیاً «أَدَاءِ الْأَمَانَةِ» حق امانت را درباره‌ی همه چیز ادا کرده است؛ یعنی کسی به نبوّت نمی‌رسد مگر این‌که خیلی از فضیلت‌ها را داشته باشد از جمله‌ی این دو فضیلت را یکی این‌که صدق حدیث یعنی از دروغ اجتناب بکند، دوم این‌که امانت را ادا بکند، شنیده‌اید که از نام‌های معروف رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قبل از بعثت همان محمّدامین (ص) بود، بعد امام می‌فرماید: «إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ» امانت باید پیاده بشود، باید حق آن ادا بشود، انسان باید امین باشد، چه طرف برّ باشد، یعنی طرف مقابل آدم خوبی باشد چه فاجر باشد، فاجر هم باشد باید امانت را درباره‌ی او پیاده کرد، باید امین بود، این درست نیست که ما در برابر کسی که فاجر است یا کافر است یا بد است از امانت بگذریم و بگوییم بد است، نه خیر امین باید در برابر همه امین باشد «إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ» Eitaa.com/darharameyar