eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
659 عکس
35 ویدیو
3 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
دین یعنی چه ؟ افرادی هستند که به ظاهر راه و روش دینی را اتخاذ می‌کنند یعنی هم اظهار عقیده می‌کنند و هم به وظایف صوری عمل می‌کند هم مستقل هستند و هم احکامی را انجام می‌دهند اما اثرات یک تربیت دینی در وجود آنها نمایان نیست از نتایج تربیت دینی محروم هستند از جان و مغز مسئله محروم هستند قرآن اينان را متدین به دین نمی‌داند اگرچه رفتارشان طبق موازین است اما این رفتار یک مسئله خشک و بی‌روح است اینان را قرآن تكذيب كننده دین بیان می‌کند نه متدین یعنی دین تنها داشتن یک سلسله عقاید خشک و بی‌جان و اتخاذ یک سلسله روش‌های خشک و بی‌روح نیست اگر عقاید و عمل، حرکتی در انسان ایجاد نکند و انسان را بسوی آن مقصدی که باید برود پیش نبرد و از غير حق جدا نكند و به حق نزديك نكند، این نامش دین نيست ما فکر می‌کنیم کسی که مانند ما عقيده دارد و به یک سلسله از احکام هم عمل می‌کند ولی یک اثری در وجودش، از این راه و روش اتخاذ شده پیاده نمی‌شود و هیچ تحولی پیش نمی‌آید و یا به كمالی نمی‌رسد این دیندار است و متدین درحالی‌که این‌طور نیست دین یعنی راه انسان به سوی خدا صحبت از راه است راهی كه ‌حرکت و محرک و رسیدن به مقصد را می‌طلبد راهی که برای هرموجودی که او را به خدا و کمال مطلق برساند مشخص شده است انسان ازخدا است و به سوی خدا هم می‌رود و راهی که به سوی خدا می‌برد هم وجود دارد راهی که به معنی صحیح پیش برنده است لذا دین چیزی غیر از این صراط نیست راهی که انسان در آن راه دو روزش یکی نیست درحال تقرب است اگرنه، نامش دین نیست هر راه و روشی که انسان را به خدا نزدیک‌ نکند از دایره مفهوم دین و روش دینی خارج است الان بسیار لطيف ونرم اسلام جديد درست ميكنند دين جديد و تديّن جديد میسازند و همه هم خوششان مي آيد در این مجامع فرهنگی و سیما و رسانه ها بسیاری از این دینداری های جدید را می‌بینیم.. تا ميتوانيد خوش باشيد هم بخنديدو هم كف بزنيد.. هم موسيقي آرام بخش گوش بديد زن ومرد باهم در مسابقات و سرگرمی ها شرکت کنید شادي كنيد کنارش حجابتان را هم حفظ میکنید باهمان حجاب بنشينيد نظاره کنید گاهی مداح بياوریم در مناسبت‌ها مداحي كند یعنی با حضورش مسلک ما را تایید کرده جانبازها ورزمنده ها را هم دعوت ميكنيم صف اول بنشينند يعني اين اقشار هم مارا تاييد كردند محجّبه ها هم ميايند شرکت دارند يعني اين اقشار هم ما را تاييد می‌کنند حجاب هم الحمدالله رفته به سمت (حجاب استایل) دو مفهوم متضاد به جای پوشش شده نمای به رخ کشیدن شده درآمد زایی برای بلاگرها ضربه ای که همین موج سواران در پوشش حجاب به حجاب و عفت و حیاء می‌زنندو... خب اسلام يعني اين همه با هم همه چی با هم همه را داریم با هم دنیا و آخرت باهم حالا ما بايد بخنديم يا به حال خودمان و غریبی امامان گریه کنیم با اين كج فهمي ها چرا آنهايي كه وظيفه دارند و قدرت دارند و ميتوانندهيچ عكس العملي نشان نميدهند سكوت ميكنند در برابر پرده دريها در برابر منكرات در برابر بدحجابيها در برابر اختلاط ها در برابر رسانه ها كه حتی در همين شهر قم نیز که از بعضی جهات قداست ویژه داشته شديدا رخنه كرده برخی اهل علم و معارف دینی دانسته یا ندانسته سطح حیاء را پایین آوردند یکی از مشکلات اساسی جامعه ما ترویج بی‎حیایی است یعنی قُبح اعمال قبیحه را در سه رابطه دیداری، گفتاری و رفتاری می‎شکنند پدر و مادردیندار با زحمت بچه را تربيت ميكند حجابش را درست ميكند نمازش را می‌سازد امّا آن فضاسازان، که فضای حاکم بر سطح کل جامعه را می‎سازند،می‎آیند با ترویج بی‎حیایی همه را تخریب می‎کنند قُبح قبیح را از بین می‎برند رسانه‎ها هستند که چه از نظر دیداری،چه گفتاری و چه رفتاری پرده‎دری می‎کنند و در جامعه مروّج بی‎حیایی هستند گاهی هم بعضي ترویج بی حیایی نمی‌کنند، یعنی اعمال زشت را ترویج نمی‏کنند، بلکه سکوت می‎کنند و با عمل زشتی که در جامعه واقع می‌شود برخورد نمی‎کنند این هم ترویج بی حیایی است کسانی که درجامعه موظف هستند که با هر عمل زشت در بُعد دیداری، گفتاری و رفتاری برخورد کنند، اگر به وظیفه‏شان عمل نکنند،این‏ها هم بی حیایی را ترویج داده‏اند یعنی بازگذاشتن میدان، درجامعه برای انجام کار زشت، ترویج بی‎حیایی است پیغمبر اکرم ص فرمود صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلُحَا صَلُحَتْ أُمَّتِي» دو گروه از امّت من هستند که اگر صالح و شایسته باشند، جامعه و امّت من هم رو به صلاح می‎رود، «وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي» اگر این دو گروه فاسد باشند، جامعه هم رو به فساد می‎رود، «الْفُقَهَاءُ وَ الْأُمَرَاءُ» دسته اوّل فقها یعنی علما و دانشمندانی که معارف و احکام شرعیّه را می‎دانند و دسته دوم هم اُمَرا یعنی کسانی که زمام امور اجرایی جامعه را در دست دارند. کجا هستند آمران به معروف و ناهیان از منکر... أین الرجبیون Eitaa.com/darharameyar
(ره) آیه ۱۲۵ سوره انعام می‌فرماید هر کسی را خدا اراده کند که هدایت کند به سوی صراط مستقیم او را شرح صدر در اسلام و تسلیم می‌دهد یعنی اسلام و تسلیم او را بالا می‌برد قلب او را برای تسلیم و اسلام باز می‌کند صلاحیت می‌دهد شرح صدر برای اسلام پیدا می‌کند روز به روز هرچه خدا بگوید عمل می‌کند و این مسیر را پیش می‌رود من و شما برای اسلام سینه مان تنگ است فهمیدید یا نفهمیدید؟ دستور خدا را که می‌شنویم و می‌خواهیم عمل کنیم می‌بینیم سخت است یعنی دل ما سینه ما تنگ است برای اسلام یعنی تنگ است برای تسلیم شدن در برابر خدا و این مصیبت ماست معلوم است که این نخواهد گذاشت ما به صراط نزدیک شویم من ۵۰ سال و شما هم در حد سن خود اهدناالصراط المستقیم گفتیم و به اجابت نرسیده چون خوب نگفتیم تا به اجابت برسد کسی که اهدنای او به اجابت رسید و خدا او را به صراط مستقیم هدایت کرد از همان وقت شروع می‌کند به این آدم شرح صدر می‌دهد در برابر خواسته‌های خود یعنی این شخص هر دستوری را که می‌شنود یا می‌فهمد یا می‌خواند شروع می‌کند که خاضع شود و می‌بیند که خاضع می‌شود در برابر آن دستور خدا اینطور شرح صدر می‌دهد و او را با این شرح صدر هدایت می‌کند به صراط مستقیم هرچه به لوازم ایمان عمل کردیم و به آنچه که خدا و رسول و ائمه می‌گویند گردن نهادیم به همان اندازه به صراط مستقیم هدایت شدیم و هرچه از این‌ها شانه خالی کردیم و برایمان سخت باشد و تبعیت نکنیم از صراط مستقیم بهره‌ای نخواهیم داشت و اگر عقب رفتیم که مصیبت است. Eitaa.com/darharameyar
نمیدانم ذوقتان میکشد یانه برای بهشتی ها و اولین و آخرین آرزوی جنتی ها عبارتست از شهود ذات مقدس پروردگار و جمال حق یعنی ذات مقدس حق را با جمال و جلال مشاهده کنند. بهترین آرزوی هر جنتی در هر طبقه جنت که باشد همین است. این را اینجا نمی شود فهمید. اهلش که این آرزو را داشتند بی هوش میشوند و مدتهای طولانی در بی هوشی مخصوصی قرار میگیرند که یک لذت خاصی است. برای بهشتیان گاهی خدا این تجلی را دارد و گاهی قطع می کند تا اینها در فراق شهود حق مدتی طولانی به عشق و سوز بیفتند. سخن سربسته گویم با رفیقان این را میدانید که شهود الله که علی (ع) آن را میخواست چه موقع لذت میدهد؟ آیا دائما یا هر گاه فراقی باشد؟ خدا که در بهشت این تجلی اش را قطع میکند ناله بهشتیان بلند میشود بعد خدا وعده میدهد که در فلان وقت باز تجلی میکند و اینها به انتظار آن وقت در عشق و سوز خواهند بود. فرصت از قهرش اگر آبستن است بهرِ قدرِ وصلِ وی دانستن است. Eitaa.com/darharameyar
تناسخ.mp3
39.3M
پاسخ به شبهه تناسخ در کلاس جناب سیدعلی سیدعربی در سنوات گذشته Eitaa.com/Darharameyar
جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ رأس ساعت ۱۸/۳۰ سیزدهمین جلسه توحید برقرار خواهد بود ان شاء الله تهران خیابان آزادی چهارراه بهبودی خیابان شکاری . خیابان اردبیل ( نیایش غربی سابق) پلاک 75 منزل مرحوم سرهنگ صدف روز پیرو سوالات مکرر خواهران به اطلاع میرساند که محل استقرار بانوان مهیاست و خواهران محترمه حضور دارند https://maps.app.goo.gl/oQWgtkUPuuUUu2Pa7
(ره) مضمون روایات این است که وقتی (ص) می‌آید دین اسلام را به صورت جدید عرضه می‌کند مضمون این میشود که اسلام اوّلیه غریب بود غریب یعنی ناشناخته. ابتدائا برای مردمی که در زمان رسول الله (ص) عرضه شد ناشناخته بود والان هم برای مردم این زمان. بعلت اینکه در طول زمان رسول الله (ص) تا این زمان یعنی حضرت (ص) تحریف‌ها صورت گرفت ، یعنی آمیختگی‌ها پیش آمد برداشت‌هایی آمیخته شده با حق و حقیقت. قهراً چهره‌‌ی اسلام عوض می‌شود لذا کسی که برداشت خود را مناسب برداشت حضرت (ص) و آنچه او می‌گوید نمی‌بیند به مخالفت برمی‌خیزد در این بین یک عدّه هم عوام خواهند بود و بی‌خبر و در برابر تبلیغات غلط قرار خواهند گرفت. باید ترسید و دردمندانه‌ترین این دعا را داشته باشیم که خدایا ما را در صف موافقین قرار بده و نه در صف مخالفین. چون انسان شخصی را می‌بیند که دارد اسلام را عوض می‌کند و خب طبیعتا دفاع از اسلام هم واجب است بعد ... روش بسیار تند است و با روش رسول الله کاملاً تفاوت دارد هر کسی که در برابر حق ایستاد فقط کشتن است و السّلام .... یکی دیگر از جهات مخالفت مومنین عافیت طلبی و راحت‌طلبی است شما و ما راحت می‌نشینیم می‌گوییم مخصوصاً در روضه‌ها که «يَا لَيْتَنِا كُنْا مَعَك فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيما» این ها همه حرف است خیلی از مؤمنین در زمان خود حضرت سیّد الشّهداء (ص) بودند خیلی شیعه‌ها بودند امّا آن جمعی که عافیت‌طلب نبودند و به او پیوستند چند نفر بودند ؟؟؟ لذا با وضعی که ما داریم با این عافیت‌طلبی ها خیلی هم آرزوی را نکنیم مشکل‌ها می‌آید، آزمایش‌ها می‌آید، وظایف می‌آید، عافیت‌طلبی کار به دست شما می‌دهد امام رضا فرمود «لَوْ قَدْ خَرَجَ قَائِمُنَا عیه السّلام لَمْ يَكُنْ إِلَّا الْعَلَقُ وَ الْعَرَق‏ ...........» الآن راحت هستید، اگر قائم ما قیام بکند نخواهد بود مگر عرق و خون و همیشه سوار بر مرکب‌ها... لباس خود حضرت قائم (ص) بسیار لباس خشنی است. طعام او هم بسیار درشت و خشن است. لباس او و غذای او بسیار خشن است، یاران او هم همین‌طور یعنی همه‌ در سختی‌ها هستند. همه روی مرکب، همه در حال جنگ، همه در بین عرق و خون این مشکلات هست الآن راحت هستید زمان قیام (ص) مشکل‌ها خواهد افتاد و بعد کسی هم که با آن مشکل‌ها نساخت اصلاً خود نساختن او و تبعیّت نکردن او از امام و خود عافیت‌طلبی برای او جهنّم درست می‌کند «فَمُعَالَجَةُ الْأَغْلَالِ فِي النَّار» مطلب بعد اینکه انسان (ص) را هم دریافت می‌کند ولی به لحاظ گناهانی که دارد توفیق تصدیق را به دست نمی آورد. این هم یک جهت است. چون توفیق تصدیق توفیق بالایی است. یعنی خلاصه سزای گناهان گذشته‌ی خود را می‌بیند و آن روز از درک حقیقت و از نیل به حقیقت و از افتادن به صراط مستقیم محروم می‌ماند. این هم یکی از مخاطرات است که خیلی‌ها را تهدید می‌کند یعنی قبلاً آرزو داشتند، معتقد بودند اما وقت ظهور که شد چون اعمال ناصالحی داشتند، چون گناهان زیادی داشتند و از این جهت که باید سزای گناهان خود را در یک جایی ببینند همان زمان سزای گناهان خود را می‌بینند و (صلوات الله علیه) را رد می‌کنند..... Eitaa.com/Darharameyar
حضرت موسی ع، هشت یا ده سال برای حضرت شعیب ع چوپانی کردند، یک روز یکی از این بزهای دونده در دامنه کوه فرار کرد و رفت. موسای کلیم ع خیلی دنبال این بز دویدند و خیلی خسته شدند تا بالاخره این حیوان را گرفتند ، نوازشش کردند و بعد فرمودند: حیوان من برای تو می دَوم، گرگ که من را نمی خورَد، تو را می خورد کسی که از یک بز نمی گذرد از آدم می گذرد؟ انبیاء اینگونه بودند، خدا بی جهت به کسی نمی گوید که «النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»(احزاب/6)، حق ولایت را که خدا بی جهت نمی دهد بلکه اول یک محبت و یک رأفتی می گذارد. هرچه نبی اکرم (ص) را اذیت می کردند دعا می فرمود «اللّهم ارحم» خدایا ببخششان، «اللَّهُمَ‏ اهْدِ قَوْمِي‏ فَإِنَّهُمْ لَايَعْلَمُون‏» اگر سنگ می زنند ساق پای من مجروح می شود و خون جاری می شود، اگر بر سر من خار و خاشاک می ریزند «اللهم اهد قومی انهم لا یعلمون»؛ این می شود «أَدَّبَ نَبِيَّهُ عَلَى مَحَبَّتِهِ»، این پیغمبر از پدر و مادر مهربان تر است و هیچ کسی را هم رها نمی کند... Eitaa.com/darharameyar