eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
648 عکس
35 ویدیو
3 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب مقالات جلد دوم : ركن چهارم از اركان توبه صحيح در اول سلوك، عبارت است از قضاى فرايض و واجباتى كه به علل مختلف انجام نشده و يا بنحو صحيح انجام نيافته و بايد قضا و يا اعاده شود. سالك بايد در اول سلوك در مقام توبه هر فريضه‏اى را كه انجام نداده و يا اگر هم انجام داده، بنحو صحيح انجام نداده و شرعاً قضا و يا اعاده آن واجب مى‏باشد قضاء كند و در قضاء و اعاده آن قبل از هر چيز بكوشد و مترصد باشد تا از هر فرصتى استفاده نموده و فرصتها را از دست ندهد و اين امر را بر هر كار ديگرى مقدم بدارد. و در عين اشتغال به قضاى فرايض با حال انكسار و شرمندگى، و با اصرار و تضرع از خداى متعال بخواهد كه وى را در اين امر موفق بدارد، و همان طورى كه توفيق اصل اشتغال به قضاى فرايض را عنايت فرموده، در اتمام و در حسن عمل نيز او را مشمول رحمت خاصه خود كند. سالك بايد در اين مقام نيز به بررسى دقيق گذشته خويش بپردازد و از اول تا آخر را به نظر بياورد و ببيند كدام فريضه يا فريضه‏ها را ترك نموده و يا درست بجا نياورده و بايد قضا يا اعاده كند؟. نماز و روزه و هر يك از واجبات را به خوبى و به دقت بررسى بكند و سپس به قضاى همه نمازها و روزه ها و واجبات ديگر بپردازد و لازم است در مقام قضاى فوائت در حال خوف و رجاء و شرم و اميد باشد؛ خوف و شرم از اينكه فرايض الهى را در وقت خود و در جاى خود بجا نياورده و يا مسامحه نموده و امر پروردگار را ناديده و يا سهل گرفته است، و رجاء و طمع بر اينكه رأفت خداى متعال و رحمت و عفو او شامل حال خطا كاران است، و فضل و كرم او بى نهايت، مخصوصاً در خصوص آن بنده‏اى كه به جهل و خطاى خود معترف است، و از نافرمانى خويش نادم و شرمسار، و چاره‏اى جز روى آوردن به پروردگارش ندارد، و راهى جز التجاء به پيشگاه او نمى‏بيند. و هو الذى يقبل التوبة عن عباده و يعفوا عن السيئات و يعلم ما تفعلون (آيه 25 سوره شورى). Eitaa.com/darharameyar
هواي نفس به اندازه اي سعه دارد که خيلي از عبادات را وارونه مي کند ، عبادت مي کنیم اما وارونه است ، تا چه رسد به ساير امور غير عبادي . اگر اين اندازه انسان به هوای نفس ميدان دهد آخر عمر خطرناک است انسان بي ايمان از دنيا میرود ، يک وقت عرض کرديم امام رضوان الله تعالي عليه مي فرمودند که اين کارهايي را که يک دسته از ابناء بني آدم انجام مي دهند اين فساد ها و فسق ها و فتنه ها اين را شيطان هم بدش مي آيد لکن چون از نتيجه اش خوشش مي آيد بي ميل نيست ، که آن نتيجه اش گرفتن ايمان است در آخر عمر ، شيطان هم از فتنه و فساد و بهتان و افترا و فسق و فجور و زنا و ساير اعمال و شهوات و .....از همه اينها بدش مي آيد لکن نتيجه اش اين است که ايمان آدم سست مي شود ، دنبال این نتیجه است در معراج السعاده مثالي هست که درخت که ريشه های متعددی در زمین دوانده مانند خيمه اي است که عمودي دارد و طناب هايي از اطراف هست که این عمودی که وسط است با این طناب ها به اطراف به قلاب و به ديوار بند مي کنند و اين خيمه سرپا مي ماند اينطور نیست که فقط اين عمود خيمه را نگه داشته باشد بلکه آن طناب ها خيلي دخالت دارد اگر درختي در خاک ريشه دوانده است يک ريشه مستقيم دارد بنام شاه ریشه اگر کسي اره يا کلنگ يا بيل بياورد اين ريشه هاي اطراف را کم کم بزند و فقط ریشه وسط بماند آن را با يک تبر راحت مي شود انداخت اما مادامي که ريشه هاي اطراف وجود داشته باشد نمي شود آن درخت را از کار انداخت و از ريشه در آورد ، شيطان کاري که مي کند اين شاخ و برگ را خراب مي کند تا شاه ریشه سست شود شیطان به ما مي گويد حق باشما خداوند عالم حق است و بهشت و آخرت هم هست و خودش هم قبول دارد همه اين ها را ، از قرآن مجيد استفاده مي شود که آن مقدار علم و آن مقدار اعتقاد واقعي که شيطان داشت من ندارم شيطان همه را قبول داشت هم خدا را و هم صفات خدا را و هم قيامت و هم ضلالت و هم هدايت را ، اما علم به يک شيء غير زير بار رفتن يک شيء است ايمان يعني انسان زير بار برود نه اینکه بداند قيامت حق است ، دانستن که کار درست نمي کند خدا که شیطان را معرفي مي کند مي فرمايد از جمله کافرين بود و یا شد اگر صرف اعتقاد انسان را مسلمان و مومن کند شیطان نمی باید از کافرين باشد همه را که قبول دارد مبدأ و معاد و عزت و ذلت و عباد و بندگي و اخلاص و غير اخلاص همه را قبول دارد يک چنين موجودي از اول خلقت آدم که چنين تشکيلاتي بر هم زده قسم یاد کرده که با کمک نفس اجازه ندهد کسی به سلامت جان بدر ببرد بايد به خداى تعالى از شرّ مكايد نفس پناه ببريم كه مكايد آن خيلى دقيق است ولى اجمالا مى‏دانيم كه اعمال ما خالص نيست. اگر ما بنده مخلص خداييم، چرا شيطان در ما اين قدر تصرف دارد ؟ اگر شما مخلصيد، چرا چشمه‏هاى حكمت از قلب شما به زبان جارى نشده، با اينكه چهل «سال» است به خيال خود قربة إلى اللّه عمل مى‏كنيد، با اينكه در حديث وارد است كه «كسى كه اخلاص ورزد از براى خدا چهل «صباح»، جارى گردد چشمه‏هاى حكمت از قلبش به زبانش.» معرفت و حقایق الهی و حکمتها ازدرون به او میرسد ودر ظاهرش در اعمال ورفتارش نمایان میشود پس کو ؟؟؟ پس بدان اعمال ما براى خدا نيست و خودمان هم ملتفت نيستيم و درد بيدرمان همين جاست. واى به حال اهل طاعت و عبادت و جمعه و جماعت و علم و ديانت كه وقتى چشم بگشايند و خداي متعال خيمه بر پا كند، خود را از اهل معاصى كبيره، بلكه از اهل كفر و شرك، بدتر ببينند و نامه اعمالشان سياهتر باشد. واى به حال كسى كه با نماز و طاعتش وارد جهنم شود! امان از كسى كه صورت صدقه و زكات و صلاتش صورتهايى باشد كه زشت‏تر از آنها تصور نشود! امیدواریم خدای متعال در این ایام و جمعه های مبارکش همه ما را به شفاعت از نجات یافتگان قراردهد و توفیق توبه و استغفار و طلب خود را در وجود ما نهادینه کند و عاقبت همه ما و شما را از شر نفس و شیطان بخیر و سلامت گرداند ان شاء الله . Eitaa.com/darharameyar
آن‏گاه كه به حدّ بلوغ مي‏رسد، «» ناميده مي‏شود سرّ مذمّت از در طبيعيات و تمجيد آن در الهيات آن است كه (محبت كامل)، به تنهايي بها ندارد، بلكه ارزش آن به ارزش محبوب وابسته است، همان‏گونه كه ارزش علم به ارزش معلوم و ارزش هنر به متعلّق هنر است. بر اين اساس، اگر كسي سنگ و گياه را دوست دارد، محبت او به اندازه همان سنگ و گياه مي‏ارزد و چنانچه محبوب او بهشت باشد، به اندازه بهشت؛ امّا اگر محبت و علاقه عاشقي به ذات اقدس خداوندي تعلّق گرفت، ديگر اندازه‏اي نخواهد داشت عشق حيواني به مجرّد وصال سرد مي‏شود؛ ولي عشق الهي با وصال سوزنده‏تر مي‏شود، از اين‏رو عاشقان حق با سوز و گدازي وصف ناشدني مي‏گويند: و قلبي بحبّك متيّماً؛ ربّ زدني تحيّراً فيك. درخواست فزوني محبت در دعاها از آن روست كه اگر كسي لذّت محبت خدا را بچشد، سراغ محبت ديگري نخواهد رفت و از اين پس، عشقِ عاشقِ حق، افزون خواهد شد عبادت برخاسته از محبت، خستگي در پي‏ندارد، به همين جهت عبادت فراوان هرگز فرشتگان را خسته نمي‏كند: (فَالَّذينَ عِندَ رَبِّكَ يُسَبِّحونَ لَهُ بِالَّليلِ والنَّهارِ وهُم لايَسأمون) زيرا سخن گفتن، همنشيني، انس و حشر با دوستِ كامل لذّتبخش است نه ملال‏آور. احساس خستگي و عدم نشاط در عبادت، بر اثر نبود محبت است.... Eitaa.com/darharameyar
در بينش قرآن كريم اين است كه زن بايد كاملاً درك كند كه او تنها مربوط به خود او نيست تا بگويد من از حق خودم صرف‏نظر كردم، زن مربوط به مرد نيست تا مرد بگويد من راضيم، زن مربوط به خانواده نيست تا اعضاي خانواده رضايت بدهند، زن، حقي الهي است، لذا مي‏بينيد در جهان غرب و كشورهايي كه به قانون غربي مبتلا هستند اگر زن همسرداري آلوده شد و همسرش رضايت داد، قوانين آنها پرونده را مختومه اعلام مي‏كنند، اما در اسلام اين چنين نيست، حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه ويژه برادر و فرزندانش مي‏باشد، همه اينها اگر رضايت بدهند قرآن راضي نخواهد بود، چون حرمت زن و حيثيت زن به عنوان حق‏اللَّه مطرح است و خداي سبحان زن را با سرمايه عاطفه آفريد كه معلّم رقّت باشد و پيام عاطفه بياورد، اگر جامعه‏اي اين درس رقّت و عاطفه را ترك نمودند و به دنبال غريزه و شهوت رفتند به همان فسادي مبتلا مي‏شوند كه در غرب ظهور كرده است. لذا كسي حق ندارد بگويد من به نداشتن رضايت دادم، از اين كه قرآن كريم مي‏گويد هر گروهي، اگر راضي هم باشند، شما حد الهي را در برابر آلودگي اجرا كنيد، معلوم مي‏شود عصمت زن، حق‏اللَّه است و به هيچ كسي ارتباط ندارد. قهراً همه اعضاي خانواده و اعضاي جامعه و خصوصاً خود زن امين امانت الهي هستند... آیت الله جوادی آملی Eitaa.com/darharameyar
صیام رجب (گرسنگی حالت عشق به خدا میاورد محبت با گرسنگی پیش می آید ) رسول الله ص و امیرالمومنین ع هر چند روزی فقط یکبار طعامی میخوردند . مثلا وقتی به منزل می آمدند میفرمودند : من دوسه روزی است چیزی نخورده ام آیا در منزل چیزی هست که حضرت زهرا س میفرمودند در خانه چیزی نیست. رسول الله ص میفرمودند من از دنیای شما گرسنگی را دوست دارم. کسانیکه شکمشان همیشه سیر است در قیامت گرسنگی شدیدی دارند که سیر نمیشوند. خوبان اکثرا گرسنه هستند که البته گرسنگی ملایم همیشه سلامتی بدنبال می آورد.... Eitaa.com/darharameyar
نگرانی از مرگ نداشته باشیم . غصه مان از زندگی باشد . مرگ یک آینه است . اگر شما خودتان را مرتب کرده اید و یک آینه در مقابل شما قرار بدهند ، شما چه ترسی دارید ؟ ولی اگر در کثیفی و دود بروید نمی توانید خودتان را در آینه بینید و تا خودتان را در آینه می بینید وحشت می کنید اگر ما زندگی را زیبا انجام دادیم مرگ هم زیبا انجام می گیرد . بجای اینکه از مرگ بترسیم از گناهانی که انجام می دهیم بترسیم عمرمان رفت و سالیان سال ماه رجب و شعبان و رمضان آمد و ما همان هستیم که بودیم و چه بسا بدتر بعضی دوستان میگویند عمرمان گذشت و جوانی رفت و موفق نشدیم عرض کردم ملاک جوانی به سن نیست زیرا قرآن دلهای مومن را جوان می داند قرآن می گوید که اصحاب کهف جوان مردانی بودند ، جوان مردی مهم است در حالیکه روایت داریم که همه ی آنها پیر بودند ملاک طراوت ایمان است که در وجود انسان ایجاد شود . همین تاسفی که می خورید ،توفیقات الهی است . قدر این نعمت را بدانید و یک یا علی بگویید و برخیزید شیطان است که میگوید الان جوانی ات رفته است و توبه فایده ندارد . ما افرادی داشته ایم که در این سن بیدار شده اند و جزء عرفا و اولیاءالهی شده اند . به سمت خدا رفتن در هر سنی ارزشمند است و نجات بخش خود امیدوار بودن یکی از نشانه هایی است که خداوند ما را رها نکرده است . وقتی ما احساس ناامیدی کنیم ، اینجا نقطه ی قطع ارتباط ما با خداست اما وقتی به فضل خدا امید داریم و اگر چه خلافکار هستیم ، گناه کرده ایم و شرمنده هستیم اما وقتی ته دل ما امید به فضل پروردگار وجود دارد این حلقه ی اتصال رضایتمندی خدا نسبت به ماست به این معنا که بدانیم که خداوند هنوز ما را به طور کلی رها نکرده است همینطور بدانیم اگر خلافی مرتکب شدیم گردن کشی و گردن فرازی نکنیم . در پیشگاه خداوند اظهار گناه کنیم ، اعتراف و اقرار کنیم که بد کردیم و بپذیریم که در انجام وظیفه مقصر هستیم . خود پذیرش این مسئله و احساس شرمندگی نشان می دهد که خدا ما را رها نکرده است و منتظر است به آغوش او برگردیم و اینکه باز بدانیم عنصر اصلی ارتباط ما با خدا ولایت اهل بیت است هر چه نسبت به عشق اهل بیت در صحنه جدی تر حضور پیدا بکنیم ، یقیناً این عشق ما را بیشتر به سمت معشوقی می کشاند که ائمه دنبال آن بودند . مسیر سمت خدا هم همین است یعنی شما باید به دامن اهل بیت چنگ بزنید... و با برگشت به موازین قرآن و اهل بیت محبت خود را اثبات کنید و از شفاعت آنها بهره مند شوید ... Eitaa.com/darharameyar
✅اذن پدر در ازدواج دوشیزگان ناشی از رحمت خدا بر آنان است فلسفه اينكه دوشيزگان لازم است- يا لااقل خوب است- بدون موافقت پدران با مردى ازدواج نكنند، ناشى از اين نيست كه دختر قاصر شناخته شده و از لحاظ رشد اجتماعى كمتر از مرد به حساب آمده است. اگر به اين جهت بود، چه فرقى است ميان بيوه و دوشيزه هست؟؟ كه بيوه شانزده ساله نيازى به موافقت پدر ندارد و دوشيزه هجده ساله طبق اين قول نياز دارد!!! بعلاوه، اگر دختر از نظر اسلام در اداره كار خودش قاصر است، چرا اسلام به دختر بالغ رشيد استقلال اقتصادى داده است و معاملات چندصدميليونى او را صحيح و مستغنى از موافقت پدر يا برادر يا شوهر مى‏داند؟!!! پس در ازدواج فلسفه ديگرى مطرح است كه گذشته از جنبه ادله فقهى، از اين فلسفه نمى‏توان چشم پوشيد و به نويسندگان قانون مدنى بايد آفرين گفت. ✅اين مطلب به قصور و عدم رشد عقلى و فكرى زن مربوط نيست، به گوشه‏اى از روانشناسى زن و مرد مربوط است . به حس شكارچى‏گرى مرد از يك طرف و به خوش باورى زن نسبت به وفا و صداقت مرد از طرف ديگرمرتبط است. مرد بنده شهوت است و زن اسير محبت. آنچه مرد را مى‏لغزاند و از پا درمى‏آورد شهوت است، ولی زن صبر و استقامتش در مقابل شهوت از مرد بيشتر است. اما آن چيزى كه زن را از پا در مى‏آورد و اسير مى‏كند اين است كه نغمه محبت و صفا و وفا و عشق از دهان مردى بشنود. خوش باورى زن در همين جاست. ✅زن مادامى كه دوشيزه است و هنوز صابون مردان به جامه‏اش نخورده است، زمزمه‏هاى محبت مردان را به سهولت باور مى‏كند. خوشبختى براى يك زن يعنى به دست آوردن قلب يك مرد و نگهدارى او براى تمام عمر. ✅مردان شكارچى از اين احساس زن همواره استفاده مى‏كنند و دام «عزيزم از عشق تو مى‏ميرم» براى شكار دخترانى كه در باره مردان تجربه‏اى ندارند بهترين دامهاست. اينجاست كه لازم است دختر با پدرش- كه از احساسات مردان بهتر آگاه است و پدران جز در شرايط استثنايى براى دختران خير و سعادت مى‏خواهند- مشورت كند و لزوماً موافقت او را جلب كند.... Eitaa.com/darharameyar
یک وقتی صفت یک انسان است و بودن یعنی آب ونان ببخشد پولی ببخشد خانه ای ببخشد و....آن هم به قصد و غرضی یا جلب منفعتی یکی از اسامی خدا هم الجواد است خدا نیز به موجودات می‌بخشد و افاضه میکند آنچه که نیاز دارند اما آیا فقط آب و نان و غذا میدهد آیا برای جلب منفعت است ؟.. یعنی چه ؟ موجودات عوالم وجود اعم از ملائکه و اجنه و شیاطین و انسانها و حیوانها و نباتات و جمادات و هر آنچه که کلمه وجود به آن اطلاق شود تمام نیازهای خود را اعم از وجود و حیات و قوام و قدرت و هر نوع ارتزاقی را علی الاتصال به او می‌بخشد و این بخشش ساری و جاری است وگرنه موجودی باقی نبود لذا خدای جواد می‌بخشد هر آنچه موجود در جهت تکامل خود به آن نیاز دارد تا از نقص به کمال نزدیک شود و این جود حضرت حق از مجرای اولیاء الهي و مظهر تام این اسم صورت میپذیرد از وجودی که مجلای اتمّ و اکمل این اسم حق است اسم هر امامی از خصوصیات ذاتی آن امام و تجلی قوی آن اسم و انشاء آن اسم در عالم حکایت دارد لذا کدام شفیع و ولی حق است که مظهر تام اسم حضرت حق است و اتصال و وحدت کامل با الجواد حق تعالی دارد و هر چه عوالم وجود نیاز دارد به آنها افاضه میکند؟؟؟ امام جواد (ع) نه فقط جود حسی بلکه جود اشراقی یعنی وجود موجودات و قوام آنها و حیات آنها را به آنها می‌بخشد خدای متعال این شخصیت والا را برگزید برای بودن برای افاضه وجود فیاضیت خدا، جود خدا، افاضه وجود خدا، آن به آن از مجرای این ذات مقدس به موجودات می‌رسد.. Eitaa.com/darharameyar