eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
654 عکس
35 ویدیو
3 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
تناسخ.mp3
39.3M
پاسخ به شبهه تناسخ در کلاس جناب سیدعلی سیدعربی در سنوات گذشته Eitaa.com/Darharameyar
جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ رأس ساعت ۱۸/۳۰ سیزدهمین جلسه توحید برقرار خواهد بود ان شاء الله تهران خیابان آزادی چهارراه بهبودی خیابان شکاری . خیابان اردبیل ( نیایش غربی سابق) پلاک 75 منزل مرحوم سرهنگ صدف روز پیرو سوالات مکرر خواهران به اطلاع میرساند که محل استقرار بانوان مهیاست و خواهران محترمه حضور دارند https://maps.app.goo.gl/oQWgtkUPuuUUu2Pa7
(ره) مضمون روایات این است که وقتی (ص) می‌آید دین اسلام را به صورت جدید عرضه می‌کند مضمون این میشود که اسلام اوّلیه غریب بود غریب یعنی ناشناخته. ابتدائا برای مردمی که در زمان رسول الله (ص) عرضه شد ناشناخته بود والان هم برای مردم این زمان. بعلت اینکه در طول زمان رسول الله (ص) تا این زمان یعنی حضرت (ص) تحریف‌ها صورت گرفت ، یعنی آمیختگی‌ها پیش آمد برداشت‌هایی آمیخته شده با حق و حقیقت. قهراً چهره‌‌ی اسلام عوض می‌شود لذا کسی که برداشت خود را مناسب برداشت حضرت (ص) و آنچه او می‌گوید نمی‌بیند به مخالفت برمی‌خیزد در این بین یک عدّه هم عوام خواهند بود و بی‌خبر و در برابر تبلیغات غلط قرار خواهند گرفت. باید ترسید و دردمندانه‌ترین این دعا را داشته باشیم که خدایا ما را در صف موافقین قرار بده و نه در صف مخالفین. چون انسان شخصی را می‌بیند که دارد اسلام را عوض می‌کند و خب طبیعتا دفاع از اسلام هم واجب است بعد ... روش بسیار تند است و با روش رسول الله کاملاً تفاوت دارد هر کسی که در برابر حق ایستاد فقط کشتن است و السّلام .... یکی دیگر از جهات مخالفت مومنین عافیت طلبی و راحت‌طلبی است شما و ما راحت می‌نشینیم می‌گوییم مخصوصاً در روضه‌ها که «يَا لَيْتَنِا كُنْا مَعَك فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيما» این ها همه حرف است خیلی از مؤمنین در زمان خود حضرت سیّد الشّهداء (ص) بودند خیلی شیعه‌ها بودند امّا آن جمعی که عافیت‌طلب نبودند و به او پیوستند چند نفر بودند ؟؟؟ لذا با وضعی که ما داریم با این عافیت‌طلبی ها خیلی هم آرزوی را نکنیم مشکل‌ها می‌آید، آزمایش‌ها می‌آید، وظایف می‌آید، عافیت‌طلبی کار به دست شما می‌دهد امام رضا فرمود «لَوْ قَدْ خَرَجَ قَائِمُنَا عیه السّلام لَمْ يَكُنْ إِلَّا الْعَلَقُ وَ الْعَرَق‏ ...........» الآن راحت هستید، اگر قائم ما قیام بکند نخواهد بود مگر عرق و خون و همیشه سوار بر مرکب‌ها... لباس خود حضرت قائم (ص) بسیار لباس خشنی است. طعام او هم بسیار درشت و خشن است. لباس او و غذای او بسیار خشن است، یاران او هم همین‌طور یعنی همه‌ در سختی‌ها هستند. همه روی مرکب، همه در حال جنگ، همه در بین عرق و خون این مشکلات هست الآن راحت هستید زمان قیام (ص) مشکل‌ها خواهد افتاد و بعد کسی هم که با آن مشکل‌ها نساخت اصلاً خود نساختن او و تبعیّت نکردن او از امام و خود عافیت‌طلبی برای او جهنّم درست می‌کند «فَمُعَالَجَةُ الْأَغْلَالِ فِي النَّار» مطلب بعد اینکه انسان (ص) را هم دریافت می‌کند ولی به لحاظ گناهانی که دارد توفیق تصدیق را به دست نمی آورد. این هم یک جهت است. چون توفیق تصدیق توفیق بالایی است. یعنی خلاصه سزای گناهان گذشته‌ی خود را می‌بیند و آن روز از درک حقیقت و از نیل به حقیقت و از افتادن به صراط مستقیم محروم می‌ماند. این هم یکی از مخاطرات است که خیلی‌ها را تهدید می‌کند یعنی قبلاً آرزو داشتند، معتقد بودند اما وقت ظهور که شد چون اعمال ناصالحی داشتند، چون گناهان زیادی داشتند و از این جهت که باید سزای گناهان خود را در یک جایی ببینند همان زمان سزای گناهان خود را می‌بینند و (صلوات الله علیه) را رد می‌کنند..... Eitaa.com/Darharameyar
حضرت موسی ع، هشت یا ده سال برای حضرت شعیب ع چوپانی کردند، یک روز یکی از این بزهای دونده در دامنه کوه فرار کرد و رفت. موسای کلیم ع خیلی دنبال این بز دویدند و خیلی خسته شدند تا بالاخره این حیوان را گرفتند ، نوازشش کردند و بعد فرمودند: حیوان من برای تو می دَوم، گرگ که من را نمی خورَد، تو را می خورد کسی که از یک بز نمی گذرد از آدم می گذرد؟ انبیاء اینگونه بودند، خدا بی جهت به کسی نمی گوید که «النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»(احزاب/6)، حق ولایت را که خدا بی جهت نمی دهد بلکه اول یک محبت و یک رأفتی می گذارد. هرچه نبی اکرم (ص) را اذیت می کردند دعا می فرمود «اللّهم ارحم» خدایا ببخششان، «اللَّهُمَ‏ اهْدِ قَوْمِي‏ فَإِنَّهُمْ لَايَعْلَمُون‏» اگر سنگ می زنند ساق پای من مجروح می شود و خون جاری می شود، اگر بر سر من خار و خاشاک می ریزند «اللهم اهد قومی انهم لا یعلمون»؛ این می شود «أَدَّبَ نَبِيَّهُ عَلَى مَحَبَّتِهِ»، این پیغمبر از پدر و مادر مهربان تر است و هیچ کسی را هم رها نمی کند... Eitaa.com/darharameyar
دانستن علم اخلاق به تنهایی خیلی فضیلت نیست مثلاً من بدانم حسد بد است طمع بد است بخل بد است یا ایثار گذشت فداکاری و تواضع خوب است... این‌ها را بدانم ولی عمل نکنم پیاده نکنم فایده ندارد یا علم فقه همینطور علم احکام همینطور بدانم ولی عمل نکنم به درد نمی‌خورد یا طبابت به همین صورت اما توحید علمی است که دانستن آن خودش کمال است برای نفس انسان توحید علمی است که خود علمش ارزش دارد خود این علم نور است. Eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی(ره) درتفسیر سوره فجر: فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ  اگر بخواهیم یک بحث اخلاقی داشته باشیم این است که : امکانات و جریاناتی که در دنیا به عنوان آسایش در اختیار ماست و استفاده می کنیم و چیزی بیش از این اینها نمیفهمیم تک تک موجب حسرت فوق العاده خواهد شد که این را در قیامت متوجه میشویم فکر می کردم پولی خدا داده که بروم فرشی بخرم یا صحت بدنی داده  که خوب بخورم و خوب بخوابم ولی کاملا اشتباه بوده برای اینها نبوده چه خطایی کردیم ! در همه موارد این امکانات برای راحتی نبوده برای مسائل دیگری بوده زیرا در آیه میخوانیم که هیچ انعامی و هیچ فشاری از جانب خدا نیست مگر برای ابتلاء وآزمایش ابتلاء ها متفاوت است هوشیار باشید خودتان را در این عالم نجات دهید هیچ تعارفی نیست به اینکه ما در خطریم هیچ امیدوار هم نباشید اگر تلاش کردید امیدوار باشید وگرنه ، نه آزمایش ابعاد مختلف دارد مثلا می بینید  گرفتاری پیش می آید صحت بدن از دست رفت قبلا تصمیم داشتید در راه کمال و عبودیت قدم بردارید ولی با عدم صحت بدن همه چیز را کنار گذاشتید اینجا ادعا میکردید و خدا ادعای شما را آزمایش میکند که در ادعای خود صادق هستید یا نه مثلا صحت بدن را از دست میدهید و فکر میکنید که دیگر چگونه نماز بخوانم چگونه خدمت به خلق بکنم ... همه را کنار میگذارید ولی در عین حال فکر این را میکنید که چگونه منزل بخرم و چه ها بکنم و.... این را کم نمیکیند آزمایش خدا در اینجا خوب روشن میشود اگر ادعا درست بود پس در مورد کمالات چه طور شد ؟ خود را هیچ لحظه ای از آزمایش خدا دور ندانید مثلا تصمیم میگیرید خضوع داشته باشید فورا صحنه ای پیش می آید و می بینید نشد تصمیم میگیرید به حقوق دیگران تجاوز نکنید یکباره خدا زمینه هایی بوجود می آورد که در لحظات قبل بوجود نیاورده بود معلوم میشود از آزمایش به سلامت بیرون نیامدید از این موارد بارها بوجود می آید خدا مسلط به تمام وجود است خدا کند پای ما لنگ نباشد    Eitaa.com/darharameyar