eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
661 عکس
35 ویدیو
3 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
گفته شده اول مظلوم عالم اميرالمومنين (س) است شايد يكي از علل آن برگردد به ناله هايي كه خود حضرت به كرات از دست مسلمانها داشتند و در نهج البلاغه شما ميتوانيد ببينيد، ناله هايى كه از بى تفاوتى ياران بود فريادهايي كه مى توانيد در خطبه هاى ۲۵ و ۲۹ و ۳۴ و ۷۰ و ۷۱و ۱۰۸ و ۱۲۱ و ۱۲۵ و ۱۲۷ و ۱۳۱ و ۱۸۲ و ۲۰۸ و... مشاهده كنيد. على(ع) مردى دشمن ساز و ناراضى ساز بود. اين يكى از افتخارات بزرگ او است. هر آدم سالك و هدفدار و مبارز مخصوصا انقلابى كه در پى عملى ساختن هدفهاى مقدس خويش است و مصداق قول خدا است كه: (يجاهدون فى سبيل الله و لايخافون لومه لائم ) دشمن ساز ميشود ناراضى درست كن ميشود. لهذا دشمنانش مخصوصا در زمان خودش, به مراتب بيشتر از دوستان بودند. اگر شخصيت على(ع) امروز تحريف نشود و آنچنانكه بوده ارايه داده شود; بسيارى از مدعيان دوستيش دررديف دشمنانش قرار خواهند گرفت اگر مسلمانان از آغاز از غيرت ديني برخوردار بودند و در برابر اين منكرات بزرگ, به نهى از منكر برمى خاستند و دنيا و رفاه و آسايش آن را با دين معامله نمى كردند و زندگى چند روزه را بر رضاى خداى متعال ترجيح نمى دادند و بالاخره بر سر متجاوزان فرياد مى كشيدند, بى ترديد امروز امت اسلام از وضعيت بهترى در همه ابعاد برخوردار بود... Eitaa.com/darharameyar
سالروز میلاد مسعود امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه‌السلام را به محضر مبارک آخرین بازماند‌ی خاندان عصمت و طهارت، قطب عالم امکان و منجی عالم بشریت، حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف و نیز همه‌ی مسلمانان عالم و شیعیان و پیروان جضرتش و شما کاربران محترم تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم. ولادتی بزرگ و تاریخی که در آن عصر همگان شاهد بودند چگونه دیوار کعبه شکافت و این مولود عظیم در خانه کعبه پا به عرصه این عالم ناسوت نهاد و زادگاه ولایت شد کعبه قبله ای که ظاهرش برای جهت‌گیری ظاهری و باطنش برای جهت‌گیری باطنی اهل ولایت است که روح باید برای عبادت بدان‌سو توجه کند... خداوند علیم و حکیم از انسان عاقل که اشرف است، نخواسته تا سنگ را قبله خود قرار دهد! روح کعبه و قبله‌ی موحدین، همان آدم و انسان کامل است، همان خلیفة‌الله است که همگان باید (مانند ملائکه) برای عبادت الهی بدان‌سو سجده کنند و اگر جهت را برگردانند (مانند ابلیس)، از مقام خود هبوط کرده و از جرگه عبادالرحمن و تسلیم شدگان امر الهی (مسلمانان) خارج می‌شوند از این روست که در زیارت‌ها نیز می‌خوانیم که «کعبه به علی شرف یافت – شَرّفَ بِهِ مَکّةَ وَ مِنا.... کعبه یک سنگ نشانیست که ره گم نشود – حاجی احرام دگر بند، ببین یار کجاست ما در این عالَم، بی‌امام، بی‌رهبر، بی‌پیشوا و بی‌الگو نیستیم و خداوند منّان را شاکریم که ما را از امّت و پیروان انسان کامل، امیرالمؤمنین، امام علی بن ابیطالب علیه السلام قرار داد. Eitaa.com/darharameyar
ميرابوالقاسم فندرسكى به يكى از ولايات كفّار رسيد و با اهل آنجا گفتگو و مخالطه نمود. روزى جمعى از اهل آن ولايت گفتند: از جمله امورى كه دلالت بر حقيّت مذهب ما و بطلان مذهب شما مى‏كند آن است كه معابد و كليساى ما كه قريب به دو يا سه هزار سال است كه بنا شده مطلقاً اثر خرابى و سستى در آن راه نيافته و اكثر مساجد شما به صدسال باقى نمى‏ماند و خراب مى‏شود و نظر بر اينكه حقيقت هر چيزى حافظ آنست پس مذهب ما برحقّ است. سيد در جواب گفته: كه بقاى معابد شما و خراب شدن معابد ما نه باين سبب است بلكه به جهت آن است در مسجد ما عبادات صحيحه بجا آورده مى‏شود و طاعت پروردگار در آنجا مى‏شود، و نام آفريدگار عظيم در آنجا مذكور مى‏شود وبدین جهت، بناء طاقت احتمال آن را ندارد و خراب مى‏شود و امّا معابد شما نظر بر اينكه از اينها خاليست و بعضى از اعمال فاسده و باطله در آن بعمل مى‏آيد باين جهت فتورى در آن بهم نمى‏رسد و اگر نه به جهت اين عبادات مى‏بود مساجد ما بيش از معابد شما و كنايس شما باقى مى‏ماند و اگر عبادات ما و نام پروردگار ما در معابد شما برده شود لحظه ای طاقت احتمال آنرا ندارد و خراب میشود گفتند: امتحان اين امريست سهل تو بيا و داخل در معابد ما شو، و در آنجا به طريق خود عبادتى كن تا صدق و كذب قول تو معلوم شود. سيّد قبول نمود، توكّل بر پروردگار نموده استمداد از ارواح طيّبه اجداد طاهرين خود جسته وضو ساخته و رفت در كنيسه اعظم ايشان كه در نهايت استحكام و متانت ساخته بودند و قريب به دو سه هزار سال بود كه مطلقاً اثر فتور وسستى در آن بهم نرسيده بود، و جمعى كثير از اهل آن ولايت بنظاره حاضر شدند و سيّد بعداز داخل شدن اذان و اقامه گفته مشغول نماز شد. و بعد از نيّت يكمرتبه دست را به جهت تكبيرةالاحرام بلند كرد و به آواز بلند گفت اللّه‏اكبر و از كنيسه بيرون دويد فى‏الفور سقف كنيسه فرود آمده ديوارهاى آن برهم ريختند. کتاب خزائن - استاد علامه حسن زاده آملی Eitaa.com/darharameyar
امروز جمعه ششم بهمن رأس ساعت 18/30 کلاس برقرار خواهد بود ان شاء الله مقالات آیت الله محمد شجاعی (ره) جلد سوم
گویند که الله اسم اعظم حق است که مستجمع همه اسماء و صفات و کمالات باریتعالی است. و چه نیکو آورده اند که: شخصی از عارف بسطامی پرسید اسم اعظم کدام است؟ گفت: تو اسم اصغر به من بنمای تا من اسم اعظم به تو بنمایم. آن شخص حیران شد و پس گفت: همه اسماءحق عظیم اند در تفسیر ابوالفتح رازی است که شخصی از امام جعفر صادق ع از مهمترین اسم اعظم حق تعالی سوال کرد. فرمودند داخل این حوض آب سرد وارد شو وقتی که فرو رفت هر چه خواست بیرون بیاید فرمود منعش کردند تا اینکه فریادکرد (یاالله اغثنی) فرمود این اسم اعظم است. پس اسم اعظم به حالت خود انسان است. بعضی ها پیوسته مترصد این هستند که ذکری یا وردی و یا اسمی را یاد بگیرندو تکرار کنند تا بلکه گره گشا باشد. در حالیکه وقتی قلب را از اغیار پاک کردی و مضطرِ فقط خدا شدی و جز او در عالم ندیدی با هر اسمی ندا کنی اعظم است و یکشف السوء خواهد بود ای دل به کوی دوست گذاری نمی کنی اسباب جمع داری و کاری نمی کنی مصدر به مَثَل ، هستی مطلق باشد عالم همه اسم و فعل مشتق باشد چون هیچ مثال خالی از مصدر نیست پس هر چه در او نظر کنی ، حق باشد Eitaa.com/darharameyar
چه قدر كميل همت و عزم داشت، چه قدر عشق و شوق داشت، چه قدر تشنه و طالب بود كه تا چيزى سراغ گرفت در راه تحصيل آن شد، و شب به خدمت امام رسيد و دعاى خضر را از آن جناب طلب كرد و از آن حسن طلبش و صفاى سريره و هدف مقدسش چنين سفره پر بركت دعاى خضر عليه السلام را براى همه اهل حال و دعا و مردم صاحبدل گسترده است و چنين اثر قيم و قويم را از خود به يادگار گذاشته است و دعاى خضر را دعاى كميل كرده است، آرى بايد گدائى كرد كه جواد گدا مى خواهد. بانگ می آید که ای طالب بیا جود محتاج گدایان چون گدا جود محتاج است و خواهد طالبی همچنان که توبه خواهد تائبی جود میجوید گدایان و ضعاف همچو خوبان کآینه جویندصاف روی خوبان زآینه زیبا شود روی احسان از گدا پیدا شود Eitaa.com/darharameyar
(ره) به شما توصیه می‌کنم همیشه از خدا بخواهید شما را از آن مومنانی قرار ندهد و از آنها نباشیم که ایمانشان عاریتی است اگر این را بفهمیم وحشت وجود انسان را برمی‌دارد یک دسته از مومنین داریم که از معارین هستند یعنی ایمان آنها و آنچه که به ایمان آنها می‌رسد به عاریت داده شده یا از او گرفته خواهد شد و یا تثبیت خواهد شد معارین دو دسته هستند در وجود ما چیزی دیدند و چیزی دادند زمینه‌ای دیدند و ایمانی دادند صلاحیتی دادند نوری تاباندند تا ببینند چطور می‌شود و این شخص چطور عمل می‌کند امکان این هست که آنچه که دادند حفظ کند یا نکند آن وقت طبعاً این جمع مؤمنین دو جور از آب در می‌آیند یا خوب عمل می‌کنند و آنچه که به آنها داده شده تثبیت می‌شود یا بد عمل می‌کنند و آنچه که داده شده بود از آن‌ها گرفته می‌شود این طبقه معارین هستند توصیه می‌کنم آنچه که به نام ایمان است و دارید به مقتضای آن عمل کنید خلاف مقتضای ایمان عمل نکنید که این یکی از نشانه‌های گرفته شدن ایمان معاری است این گرفته شدن هم در موقعیت های مختلف شکل میگیرد یا در حیات دنیاست یا در آخرت یا در لحظات مرگ از کجا بفهمیم که از معارین نیستیم؟ قرآن می‌فرماید آنها که قول ثابت در زندگی دنیوی داشتند و روی حرف خود ایستادند خدا ایمان آنها را تثبیت می‌کند یثبت الله الذین آمنو بالقول الثابت فی الحیاة الدنیا هر کس عملش با قولش (گفتارش) یکی بود او معار نیست و اگر عملش مطابق قولش نبود معار است مقصود از قول قول ایمانی است قولی که انسان در باب دین و ایمان می‌زند وقتی لا اله الا الله می‌گوید اشهد ان محمدا رسول الله می‌گوید اشهد ان علی ولی الله می‌گوید این ها را که گفت باید به مقتضای این‌ها عمل بکند توصیه می‌کنم به شما مطابق قول خود حتی‌المقدور عمل کنید و دعا کنید خدا ایمان شما را ثابت کند شما بسیاری از اطرافیان را از اقوام همسایه‌ها و آشناها دیده‌اید که اول ایمان داشتند ولی الان از آنها گرفته شده و خطرناک‌تر از همه در لحظات مرگ است که برای ما پوشیده است مومنان بسیاری در آنجا ریزش می‌کنند حالا ما تا اینجا می‌گوییم خدا ایمان ما را نگرفته عفو کرده هنوز مهلت داده و به این زودی هم نمی‌گیرد خدا رحمتش سبقت دارد بر غضب ولو می‌بیند ما یک عمر به مقتضای ایمان عمل نکردیم و عمل ما خلاف گفتارمان بوده اما هنوز نگرفته و هنوز مهلتش هست اما این مهلت تا لحظات مرگ است حساب آن طرف باید روشن شود وقتی انسان وارد آن سو می‌شود باید با حساب وارد شود این‌ها که می‌گوییم همه برای ما به منزله حرف است حقیقت‌ها را نمی‌شود گفت حقیقت‌ها یافتنی است برای اهلش است ایمان چیست؟... چطور می‌دهند؟... چطور می‌گیرند؟.... چیز عجیبی است ساده نیست به دل هم مربوط است صحبت‌ها در این باب تمام شدنی نیست.... Eitaa.com/darharameyar