eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
270 عکس
28 ویدیو
2 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
بزرگانى را سراغ داريم كه مقيد بودند هيچ وقت كوچكترين تجاوزى به حق كسى نكنند. اينها در داخل خانه حاضر نبودند حتى يك بار به صورت يك امر، از همسر يا فرزندشان چيزى بخواهند درباره مرحوم محمّد تقى شيرازى كه از مراجع تقليدبزرگ واستادآيت اله عبدالكريم حائرى بودند، نقل‏كرده‏اند كه هيچ وقت به اهل خانه فرمان نمى‏داد. حتى يك وقت كه مريض بودند و خانواده برايشان شوربا(آش برنج)تهيه كرده بودند،بچه‏ها آمده بودند و غذا را مقابل درب گذاشته و رفته بودند. ايشان هم مريض و در گوشه اتاق بسترى بود و نمى‏توانست از جا بلند شود. چند ساعت گذشت. وقتى آمدند ديدند غذا را نخورده است، چرا؟ براى اينكه مستلزم اين بود كه يكى از بچه‏ها را صدا كند و بگويد اين كار را براى ايشان انجام بدهد. شبهه مى‏كرد كه آيا شرعاً براى من جايز است همسرم را از آشپزخانه صدا كنم و بگويم اين كار را انجام دهد؟ حال اینکه اگر در آشپزخانه كارى انجام می‌دهد به ميل و رضاى خودش مى‏كند و من هم به او دستور نداده‏ام و خودش مى‏گويد كه مايلم كار كنم، اما كارى كه مستلزم اين باشد كه من به او فرمان دهم، نمى‏كنم. پس عاطفه آن وقت عاطفه است و ايثار آن وقت ايثار است که از روی خودنمایی وخودخواهی نباشد... Eitaa.com/darharameyar
بعضی ها مدعی هستند که با خدا رفیقند خدا را خیلی دوست دارند عاشق او هستند اما تعجب میکنم وقتی به مصائب و مشکلات می افتند با خدا قهر می‌کنند و در اولین اقدام نماز را کنار می‌گذارند جالب است و خنده دار تصور کرده که خدا محتاج نماز اوست یا تصور کرده با این حرکت ضربه محکم و تلافی جویانه به خدا وارد کرده یا هنوز در دوران کودکی خودش مانده و لج باز شده اما میبینم ارادت خودش را به امام حسین ع به حضرت زینب س هنوز دارد می‌گویم جای امیدواری است ببینید دوستان نکته ای را دقت کنید و اینکه دونفر که با هم دوست می شوند یک مقدار تابع عشق های مجازی و صوری هستند، شخصی که ابراز عشق و محبت می کند، طرف مقابل او را امتحان می کند که ببیند واقعاً او راست می گوید و صداقت دارد یا وقتی چهار تا مشکل سر راه او ایجاد کرد رها می کند و می رود یا اینکه نه ایستاده است آیا ما واقعاً در بندگی خود استقامت داریم ، یا اینکه تا چهار تا آرزو برای خود و فرزندان خود داریم که برآورده نمی شود زود قهر می کنیم و می رویم؟ در روایات و آیات داریم که اینها بستری برای آزمایش شما است و این آزمایش برای افزایش و رشد شما است یعنی می خواهیم شما را بالا ببریم . یک مقدار صبر و حوصله داشته باشید اگرچه اکثریت نابسامانی‌ها در زندگی محصول بی تدبیری خود ماست اما به هر جهت و فارغ از این موضوع در زندگی اولیای الهی وقتی ما نگاه می کنیم می بینیم چه سختی هایی متحمل شدند ولی یک بار هم گلایه نکردند آیا شما کسی را سراغ دارید که از حضرت زینب (س) بیشتر مصیبت دیده باشد ؟ آیا یک جا به خدا گفت ،که خدایا مگر من چه چیزی کم گذاشته ام ؟ برادرم و پسرهایم را جلوی چشم من سر بریدی . آنها را تکه تکه کردی مگر من چه چیزی کم گذاشته بودم که باید اینقدر مصیبت ببینم ؟ مگر من دختر امیرالمومنین نیستم ؟ مگر من فرزند پیغمبر نیستم ؟ چرا باید اینطور خوار و ذلیل دشمنان بشوم ؟ ببینید هیچ کدام از این اعتراضات را نمی کند . در همه ی سختی ها، ما رَأیتُ الا جمیلا. فضای عشق بازی است . لذا دو تعبیر از حضرت زینب است ، یکجا که این قلیل را از ما قبول کن و جای دیگر در باب مصیبت های حضرت زینب اینگونه آمده که وقتی مواجه می‌شود با آن مصیبت هایی که زمین و آسمان قدرت کشش آن را ندارد و می خواهد با خدا صحبت کند می گوید : خدایا این کم را از من بپذیر. یعنی وقتی با توهستیم و فضای عشق است اینکه چیزی نیست . برادرم رفت ، پسرم رفت ، پسر برادرم رفت . این همه عزیزانم جلوی چشم من تکه تکه شدند . اما در راه تو این چیزی نیست . به اسارت کشیده شدم ، به زنجیر کشیده شدم ، جلوی چشمم به بچه های یتیم بی احترامی شد.... اما در راه تو چیزی نیست ببینید کانون عاطفه این حرف ها را می زند نه یک آدم بی خیال و بی تفاوت . شخصیتی که به جهت تقربش به اسماء الهی و اسم رأفت خدا خودش کانون عاطفه است کانون عشق و عاطفه این حرفها را می زند اشک یتیم را می بینم ، می سوزم . سر برادرم را بالای نیزه می بینیم می سوزم اما وقتی که پای تو در کار باشد این چیزی نیست . این قلیل را از ما قبول کن . یعنی وقتی که ما حساب خدا و عشق الهی را درک کنیم و قبول داشته باشیم که بالاخره خدایی است که حکمت دارد و ما را درست اداره می کند و تا به الان هم نیازمندی های مقاطع گذشته ما را تامین کرده چطور باید برخورد کنیم؟؟ دشمنی کنیم؟ لج بازی کنیم؟ کودکانه رفتار کنیم؟ مشکلات نفهمی خودمان را به گردن او بیاندازیم؟ در روایت داریم که نگاه کنید وقتی شما در دوران جنینی بودید ، کدام تقاضایی را داشتید ؟ کدام قرآن ، دعا و سجاده ای را پهن می کردید ؟ خب چه کسی کریمانه و بدون توقع نیازمندی های شما را برطرف می کرد؟ وقتی شما متولد شدید و در دوران کودکی بودید کجا دعا و قرآن و سجاده ای را باز می کردید ؟ چه کسی نیاز شما را برطرف می کرد ؟ چه زیبا آغوش گرم مادر و پدری را قرار داده بود چه سخاوتمندانه مسئول حفظ و حراست و خوراک ما را تعیین کرده بود حالا چه شده الان که سر عقل آمده ایم همه ی اینها را فراموش کرده ایم ؟ یعنی برای ما کم گذاشته بود؟؟ آیا الان کم می‌گذارد؟؟ پس مطمئن باشید به اینکه یک جای کار ما گیر کرده است بجای اینکه پرونده ی خدا را بررسی کنید ، خود را بررسی کنید جالب است که بعضی از این مسائل با گذر زمان در همین دنیا مشخص می شود که اگر آن خواسته ای که من می خواستم شده بود امکان داشت زندگی من را نابود کند می‌گوییم الحمدالله که نشد آن موقع ناراحت بودم که چرا این اتفاق نیفتاده است ولی الان می گویم الحمداله که نشد حالا که یک مقدار زمان گذشته و واقعیت ها را من دیده ام می بینم که این لطف خدای متعال بوده است.. حرف بسیار است من متاسف میشوم از بعضی تفکرات جوان‌هایی که می‌دانم بدون غرض و از روی احساسات به مسائل نگاه می‌کنند.. Eitaa.com/darharameyar
اگر کسی مدعی است که به خدا محبت دارد، نشانه محبت اطاعت است و لازمه اطاعت هم علم و یادگیری احکام از واجبات دین است و درست عمل کردن احکام است . پس کسی که هنوز نمازش از نظر ظاهر دچار اشکال است و یا ظاهرِ وضو و طهارتش محل بحث است و یا در حقوق مالی که به گردن دارد مانند خمس و انفاق سست است و یا در رعایت نجاسات و مطهرات بی مبالات است ویا ........ پس مدعی کاذب است ، چون ابتدائی ترین خواسته معشوق خود را نفهمیده و محبوب او هنوز نفس اوست شیخ مرتضی انصاری میفرمایند کسی که یادگیری مسائل مورد ابتلایش را ترک کند و در پی یادگیری آنها نباشد فاسق است . عزیزان من این را هم میدانید که صرف یادگیری و علم به احکام به درد نمیخورد اگر قرار بود علم بدون عمل یا عمل ناقص و یا علم بی تقوی شرافت داشته باشد پس ابلیس باید اشرف مخلوقات باشد که علم و دانشش قابل مقایسه با من و شما نیست بهترین وسیله در سیروسلوک و اصلاح نفس برای یک مبتدی مانند من و شما تطبیق اعمال و رفتار و گفتار و پندار ماست با موازین و آداب و احکام دینی وگرنه صرف عبادت و ریاضت دادن به خود بدون اینکه آداب ظاهریه را درست کرده باشد به بیراهه رفتن است. Eitaa.com/Darharameyar
(ره) برزخیان در برزخ یا در نعمتند یا در جهنم یا بلاتکلیف بلاتکلیف از مؤمنان آنهایی هستند که ایمان ابتدائی را آوردند و چند رکعت نماز می‌خوانند و مانند کسانی که مهر بر آنها زده شده هیچ تغییری پیدا نمی‌کنند و همانطور مانده اند چندین سال از عمر می‌گذرد اما سعی نمی‌کنند که روز به روز منطبق به صراط باشند در تلخیص ایمان و در راهشان و روششان کوشا نیستند اینها بلاتکلیف ها هستند که روز به روز بهتر نمی‌شوند مانند امثال ما... صاف بگویم ما در پرتگاهیم سعی کنید از آنها باشید که روز به روز جدیت می‌کنند برای ارتقاء به صراط Eitaa.com/darharameyar
پسته ای که دربسته باشد هرچند مغزش سالم و خوش طعم باشدولی بکار نمی آید همینطور اگر پسته ای درباز باشد ولی مغز سالمی نداشته باشد باز به هیچ نمی ارزد کسی که ادعای ایمان وتقوی دارد و خود را مومن میداند اگر به بهانه سیروسلوک و مبارزه بانفس و ارتباط با خدا و درد دین همیشه بسته و عبوس و گرفته و غمگین باشد و یا با اهل و خانواده خود ودیگران کج خلق و ترش روی باشد اگرچه در دل درددین دارد ولی به بیراهه رفته و پسته دربسته است و بکار نمی آید و همینطور اگر گشاده روی وخندان باشد ولی درقلب خود درد اصلاح و تزکیه و استغفار و درد قرب خدا نباشد باز مانند پسته دربازی است که بی مغز است و به هیچ نمی ارزد . فلذا مومن را به پسته خندانی تشبیه می کنند که لبش تبسم دارد و برخوردش زیباست و دیگران را جذب میکند ولی دلش پر خون و پر درد. درد توبه، درد استغفار، درد اصلاح نفس، درد مومنین، درد خدمت به خانواده و.... اما لبش خندان و زیبا، نگاهش جذاب، اخلاقش نیکو ، صبرش مثال زدنی، عفو و غفرانش زبانزد ....... Eitaa.com/darharameyar
(ره) تحمّل خلق بد زن‌ها برای مردها با خود یک ساخته گی می‌آورد که این ساخته شدن و این وسعت وجودی پیدا کردن و این انشراح پیدا کردن هیچ جا مانند این‌جا پیش نخواهد آمد. انسان ممکن است در برابر همسایه، این و آن و سایرین تحمّل داشته باشد اما آن تحمّل‌ها جدا است. آن تحمّل که در برابر خلق بد زن دارد یا در برابر خلق بد اولاد دارد تحمل و ساخته گی دیگری است و همچنین متقابلاً آن تحمّلی که زن در برابر خلق بد شوهر یا اولاد خود دارد این تحمّل یک نوع تحمّل‌هایی است که اصلاً شبیه به تحمّل‌های دیگر نیست. قسمتی از عیوب و نقایص را از وجود انسان برطرف می‌کند که هیچ تحمّل کردن دیگری در برابر دیگران  آن عیوب را برطرف نمی‌کند حتّی خود انسان دلیل فلسفی و علمی آن را خوب می‌فهمد. یعنی شما خوب می‌یابید که انسان می‌تواند در برابر جهالت این و آن تحمّل کند امّا تحمل جهالت زن یا مرد شکل خاصّی دارد، سخت است حتّی خیلی‌ها هستند که تحمّل در برابر دیگران دارند امّا تحمّل در برابر زن و بچّه‌ی خود ندارند. معلوم است این تحمّل غیر از آن تحمّل هاست. این ساختگی بالاتر می‌خواهد. یعنی خیلی‌ها هستند که در برابر دیگران خوش‌خلق هستند امّا در برابر خانواده‌ی خود خوش‌خلق نیستند. پس معلوم است که این تحمّل جای آن تحمّل نمی‌نشیند. هنوز عیوبی در وجود انسان هست که آن عیوب را برطرف کردن در برخورد با دیگران برطرف نمیشود بلکه باید در صحنه خاص خود برطرف بشود. اصلاً خود این تحمل ریاضت است لحظه لحظه مجاهدت است مخصوصاً اگر انسان یک زن بدخلق داشته باشد و تحمّل بکند یا زن اگر شوهر بدخلق داشته باشد و تحمّل بکند که این تحمل انسان را از لحاظ روحی میسازد اما به شرطی که برای خدا باشد اگر مقصد اشتباه بود ساختگی ندارد، اگر برای مقاصد دنیا باشد ساختگی ندارد بلکه لحظه به لحظه برای خدا. این لحظه به لحظه ریاضت است. لحظه به لحظه ریاضتی است که در مسیر الی الله برای انسان مفید است. Eitaa.com/darharameyar
(وَما اَنفَقتُم مِن شَیئٍ فَهُوَ یُخلِفُه ) معروف است اگر سر بچه را از ته بتراشید رشدش بیشتر میشود و یا تحریک می‌شود و ضخیم تر میگردد یا اگر موها را کوتاه کنید رشد بهتری پیدا میکند وقتی سبزی را از سَرِش می چینند نه تنها آن سبزی در آن باغ کم نمیشود بلکه دوباره رشد میکند و پُرپُشت هم می‌شود و چندین بار از آن برداشت میکنند و اگر آنها را نتراشند دیگر سود خوبی ندارد وقتی شاخ و برگ های درخت را میزنند و هَرَس میکنند قویتر و محکم تر میشود بالاتر می‌رود واگر نزنند بهره وری خوبی ندارد پس از انفاق و احسان نهراسید، از قرض الحسنه دادن و صدقات نهراسید، از خمس و زکات و حق سائل و محروم شانه خالی نکنید و دین خدا را دور نزنید، که از یک منفعت بزرگ و سود بالاتری خودتان را محروم کردید و سرتان کلاه رفته و بهره وری و تجارت خودتان را خراب کردید پس هر چه شما از مال خود بگذرید و انفاق و احسان کنید نه تنها از مال شما کم نمی‌شود بلکه افزون میگردد و ریشه اش محکم تر میشود و خدا خودش وعده جایگزینی داده (یُخلِفُه) وعده افزونی داده (یُضاعِفُ) بقره ۲۶۱ حدید۱۸ سبأ ۳۹ و..... Eitaa.com/darharameyar