در مسیر وحی
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی خَلَقَ نُورَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) مِنْ نُورٍ اخْتَرَعَهُ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ وَ جَلَالِهِ وَ هُوَ نُورُ لَاهُوتِیَّتِهِ الَّذِی ابْتَدَأَ مِنْ لَاهٍ أَیْ مِنْ إِلَهِیَّتِهِ مِنْ أَیْنِیَّتِهِ الَّذِی ابْتَدَأَ مِنْه وَ تَجَلَّی لِمُوسَی بْنِ عِمْرَانَ (علیه السلام) بِهِ فِی طُورِ سَیْنَاءَ فَمَا اسْتَقَرَّ لَهُ وَ لَا طَاقَ مُوسَی (علیه السلام) لِرُؤْیَتِهِ وَ لَا ثَبَتَ لَهُ حَتَّی خَرَّ صَاعِقاً مَغْشِیّاً عَلَیْهِ وَ کَانَ ذَلِکَ النُّورُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) فَلَمَّا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ یَخْلُقَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) مِنْهُ قَسَّمَ ذَلِکَ النُّورِ شَطْرَیْنِ فَخَلَقَ مِنَ الشَّطْرِ الْأَوَّلِ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ مِنَ الشَّطْرِ الْآخَرِ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ (علیه السلام) وَ لَمْ یَخْلُقْ مِنْ ذَلِکَ النُّورِ غَیْرَهُمَا خَلَقَهُمَا اللَّهُ بِیَدِهِ وَ نَفَخَ فِیهِمَا بِنَفْسِهِ مِنْ نَفْسِهِ لِنَفْسِهِ وَ صَوَّرَهُمَا عَلَی صُورَتِهِمَا وَ جَعَلَهُمَا أُمَنَاءَ لَهُ وَ شُهَدَاءَ عَلَی خَلْقِهِ وَ خُلَفَاءَ عَلَی خَلِیقَتِهِ وَ عَیْناً لَهُ عَلَیْهِمْ وَ لِسَاناً لَهُ إِلَیْهِمْ قَدِ اسْتَوْدَعَ فِیهِمَا عِلْمَهُ وَ عَلَّمَهُمَا الْبَیَانَ وَ اسْتَطْلَعَهُمَا عَلَی غَیْبِهِ وَ جَعَلَ أَحَدَهُمَا نَفْسَهُ وَ الْآخَرَ رُوحَهُ لَا یَقُومُ وَاحِدٌ بِغَیْرِ صَاحِبِهِ ظَاهِرُهُمَا بَشَرِیَّهًٌْ وَ بَاطِنُهُمَا لَاهُوتِیَّهًٌْ ظَهَرَا لِلْخَلْقِ عَلَی هَیَاکِلِ النَّاسُوتِیَّهًِْ حَتَّی یُطِیقُوا رُؤْیَتَهُمَا وَ هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ لَلَبَسْنا عَلَیْهِمْ ما یَلْبِسُونَ فَهُمَا مَقَامُ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ حِجَابُ خَالِقِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ بِهِمَا فَتَحَ اللَّهُ بَدْءَ الْخَلْقِ وَ بِهِمَا یَخْتِمُ الْمُلْکَ وَ الْمَقَادِیرَ.
امام کاظم (علیه السلام)- خدای تبارکوتعالی نور محمّد (صلی الله علیه و آله) را از نوری آفرید که آن را از نور عظمت و بزرگی خود به وجود آورد و آن، نور لاهوتی او است که از «لاه» به وجود آورد یعنی از خداوندیاش، از وجودش که از آن به وجود آورد و در طور سینا بر موسیبنعمران (علیه السلام) تجلّی کرد و آرام و قرار نگرفت و موسی (علیه السلام) برای دیدن او تاب نیاورد و در جایش ثابت نماند تا اینکه مدهوش و بیهوش به زمین افتاد و آن نور محمّد (صلی الله علیه و آله) بود. هنگامی خداوند خواست محمّد (صلی الله علیه و آله) را از آن بیافریند، آن نور را به دو بخش تقسیم کرد و از بخش اوّل محمّد (صلی الله علیه و آله) و از بخش دیگر علیّبنابیطالب (علیه السلام) آفرید و از آن نور غیر آن دو را نیافرید. خداوند آن دو را با دست [قدرت] خویش آفرید و خودش، از خودش و برای خودش در آن دو دمید و آن دو را به شکل خودشان صورتگری کرد و آن دو را امانتدارانش، شاهدان بر خلقش، جانشینان بر مخلوقاتش و چشمش بر آنان و زبانش بهسوی آنها قرار داد. علمش را در وجود آنها به ودیعه سپرد و به آن دو، «بیان» آموخت و آن دو را بر غیبش آگاه کرد و یکی را جانش و دیگری را روحش قرار داد که هیچیک بدون رفیقش پابرجا نمیماند. ظاهرشان بشری و باطنشان الهی است. به صورت چهرههای طبیعی و بشری برای خلق ظاهر شدهاند تا دیدن آن دو را تحمّل کنند و آن کلام خداوند متعال است؛ وَ لَلَبَسْنا عَلَیْهِمْ ما یَلْبِسُونَ. آن دو، مقام و منزلت پروردگار جهانیان و حجاب آفرینندهی همهی خلایق هستند. خداوند بهوسیلهی آن دو، آفرینش خلق را آغاز کرد و بهوسیلهی آن دو، حکومت و اندازهها را پایان میدهد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۳۳۶ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۹۳
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
نجم۵.mp3
76.58M
حقیقت گناهان کبیره بخش اول
معنای درست لمم
↙️لینک کانال در مسیر وحی
#تفسیر_اهل_بیتی
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
نجم۶.mp3
73.92M
بخش دوم معنای گناهان کبیره و سرشت و خلط طینت و...
↙️لینک کانال در مسیر وحی
#تفسیر_اهل_بیتی
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
.
نجم اخر.mp3
87.8M
بخش اخر سوره نجم
و نکاتی درباره تفاوت دمع و بکا و عبره
↙️لینک کانال در مسیر وحی
#تفسیر_اهل_بیتی
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
عبس۱.mp3
95.13M
نکاتی درباره نهی برخورد تبعیضی
مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْيَا حَزِيناً، فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً؛ وَ مَنْ أَصْبَحَ يَشْكُو مُصِيبَةً نَزَلَتْ بِهِ، فَقَدْ أَصْبَحَ يَشْكُو رَبَّهُ؛ وَ مَنْ أَتَى غَنِيّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ، ذَهَبَ ثُلُثَا دِينِهِ؛ وَ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ، فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ، فَهُوَ مِمَّنْ كَانَ يَتَّخِذُ آيَاتِ اللَّهِ هُزُواً؛ وَ مَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ الدُّنْيَا، الْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَا بِثَلَاثٍ: هَمٍّ لَا يُغِبُّهُ، وَ حِرْصٍ لَا يَتْرُكُهُ، وَ أَمَلٍ لَا يُدْرِكُهُ.
ارزش ها و ضدّ ارزش ها (اخلاقى، اجتماعى):
و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه از دنيا اندوهناك مى باشد، از قضاء الهى خشمناك است،
و آن كس كه از مصيبت وارد شده شكوه كند از خدا شكايت كرده،
و كسى كه نزد توانگرى رفته و به خاطر سرمايه اش برابر او فروتنى كند، دو سوّم دين خود را از دست داده است♨️
و آن كس كه قرآن بخواند و وارد آتش جهنّم شود حتما از كسانى است كه آيات الهى را بازيچه قرار داده است،
و آن كس كه قلب او با دنيا پرستى پيوند خورد، همواره جانش گرفتار سه مشكل است، اندوهى رها نشدنى، حرصى جدا نشدنى، و آرزويى نايافتنى.
📚حکمت۲۲۸نهج البلاغه
↙️لینک کانال در مسیر وحی
#تفسیر_اهل_بیتی
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
عبس۲.mp3
70.98M
#روش_برخورد
مِن كِتابِهِ للأشتَرِ لَمّا وَلاّهُ مِصرَ ـ : و أشعِرْ قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ ، و المَحَبَّة لَهُم ، و اللُّطفَ بِهِم ، و لا تَكونَنَّ علَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم ؛ فإنَّهُم صِنفانِ : إمّا أخٌ لَكَ في الدِّينِ ، أو نَظيرٌ لَكَ في الخَلقِ ، يَفرُطُ مِنهُمُ الزَّلَلُ ، و تَعرِضُ لَهُمُ العِلَلُ ، و يُؤتى على أيديهِم في العَمدِ و الخَطأِ ، فأعطِهِم مِن عَفوِكَ و صَفحِكَ مِثلَ الّذي تُحِبُّ و تَرضى أن يُعطِيَكَ اللّه ُ مِن عَفوِهِ و صَفحِهِ ، فإنَّكَ فَوقَهُم ، وَ والِي الأمرِ علَيكَ فَوقَكَ ، و اللّه ُ فَوقَ مَن وَلاّكَ ! .[نهج البلاغة : الكتاب 53.]
امام على عليه السلام ـ در فرمان استاندارى مصر به مالك اشتر ـ نوشت : ❤️دل خود را آكنده از مهر و محبّت و لطف نسبت به مردم گردان و ❌🐗مبادا براى آنان چون جانور درنده اى باشى كه خوردنشان را غنيمت دانى؛ زيرا كه مردم دو دسته اند: 👳♂🧕يا برادر دينى تو هستند و يا همنوع تو👩⚕👨🎓👨🌾👩🍳🧑🏫.
در معرض لغزش و خطا قرار دارند و گاه از روى عمد يا خطا دست به گناه و تجاوز مى آلايند. پس همان گونه كه خود دوست دارى خداوند نسبت به تو بخشش و گذشت كند، تو نيز نسبت به آنان بخشش و گذشت داشته باش؛ زيرا تو بالا دست آنها هستى و فرمانرواى بر تو بالا دست تو مى باشد و خداوند بالا دست كسى است كه تو را به امارت گماشته است!
↙️لینک کانال در مسیر وحی
#تفسیر_اهل_بیتی
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
عبس۳.mp3
79.09M
طعام روح 📿
نعمت مرگ و قبر⚰
رشد درون🌱
↙️لینک کانال در مسیر وحی
#تفسیر_اهل_بیتی
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
هدایت شده از در مسیر وحی
#توصیه_تجربیات
سلام علیکم کانال بر اساس ترتیب نزول تفسیر بیان میشه
توصیه بنده این هست از همین ابتدا نیت ختم کل قرآن کریم به ترتیب نزول هدیه به امام زمان سلام الله علیه
کنید برای فهم و توفیق
عمل بهتر این کتاب عزیز
حمد
علق
قلم
مزمل
مدثر
و....
قدر۱.mp3
81.19M
توضیحات مقدماتی درباره سوره مبارکه قدر و خواص و نکات مهم و یک نمازی ک توصیه میشه
[الصحیفه الفاطمیه الجامعه - ۴ - أدعیتها علیهاالسلام لطلب الفرج، ودفع الهمّ - صفحه ۲۴]
قال کان لاُمّی فاطمة علیهاالسلام صلاة تصلّیها علّمها جبرئیل، رکعتان تقرأ فی الاُولی الحمد مرّة، و«اِنّا اَنْزَلْناهُ فیلَیْلَةِ الْقَدْرِ» مائة مرّة، وفی الثانیة الحمد مرّة، ومائة مرّة«قُلْ هُوَ اللّه ُ اَحَدٌ» فإذا سلّمت سبّحت تسبیح الطاهرة علیهاالسلام - و هو تسبیح الزهراء
دو رکعت نماز،رکعت اول ی حمد و ۱۰۰قدر و رکعت دوم ی حمد و ۱۰۰توحید و بعدش دعای زیر
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
[الصحیفه الفاطمیه الجامعه - ۴ - أدعیتها علیهاالسلام لطلب الفرج، ودفع الهمّ - صفحه ۲۴]
اَللّهُمَّ اِنّی اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِهِمْ، وَاَتَوَسَّلُ اِلَیْکَ بِحَقِّهِمُ الْعَظیمِ، الَّذی لایَعْلَمُ کُنْهَهُ سِواکَ، وَبِحَقِّ مَنْ حَقُّهُ عِنْدَکَ عَظیمٌ، وَبِاَسْمائِکَ الْحُسْنی وَکَلِماتِکَ التّامّاتِ الَّتی اَمَرْتَنی اَنْ اَدْعُوَکَ بِها، وَاَسْاَلُکَ بِاسْمِکَ الْعَظیمِ
الَّذی اَمَرْتَ اِبْراهیمَ - عَلَیْهِ السَّلامُ - اَنْ یَدْعُوَ بِهِ الطَّیْرَ فَاَجابَتْهُ
وَبِاسْمِکَ الْعَظیمِ الَّذی قُلْتَ لِلنّارِکُونی بَرْدا وَسَلاما عَلی اِبْراهیمَ فَکانَتْ، وَبِاَحَبِّ اَسْمائِکَ اِلَیْکَ، وَاَشْرَفِها عِنْدَکَ، وَاَعْظَمِها لَدَیْکَ
وَاَسْرَعِها اِجابَةً، وَاَنْجَحِها طَلِبَةً، وَبِما اَنْتَ اَهْلُهُ وَ مُسْتَحِقُّهُ وَمُسْتَوْجِبُهُ
وَاَتَوَسَّلُ اِلَیْکَ، وَ اَرْغَبُ اِلَیْکَ، وَاَتَصَدَّقُ مِنْکَ، وَاَسْتَغْفِرُکَ وَاَسْتَمْنِحُکَ، وَاَتَضَرَّعُ اِلَیْکَ، وَاَخْضَعُ بَیْنَ یَدَیْکَ، وَاَخْشَعُ لَکَ وَاُقِرُّلَکَ بِسُوءِ صَنیعَتی، وَاَتَمَلَّقُکَ وَاُلِحُّ عَلَیْکَ
وَاَسْاَلُکَ بِکُتُبِکَ الَّتی اَنْزَلْتَها عَلی اَنْبِیائِکَ وَرُسُلِکَ، صَلَواتُکَ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ، مِنَ التَّوْراةِ وَالاِْنْجیلِ وَالْقُرْانِ الْعَظیمِ، مِنْ اَوَّلِها اِلی اخِرِها، فَاِنَّ فیهَا اسْمُکَ الاَْعْظَمُ، وَبِما فیها مِنْ اَسْمائِکَ الْعُظْمی اَتَقَرَّبُ اِلَیْکَ، وَاَسْاَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَالِه، وَاَنْ تُفَرِّجَ عَنْ مُحَمَّدٍ وَالِه وَتَجْعَلَ فَرَجی مَقْرُوناً بِفَرَجِهِمْ، [وَتُقَدِّمَهُمْ فی کُلِّ خَیْرٍ] وَتَبْدَاَ بِهِمْ فیهِ، وَتَفْتَحَ اَبْوابَ السَّماءِ لِدُعائی فی هذَا الْیَوْمِ، وَتَأْذَنَ فی هذَا الْیَوْمِ وَ هذِهِ اللَّیْلَةِ بِفَرَجی، وَاِعْطائی سُؤْلی وَاَمَلی فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ، فَقَدْ مَسَّنِیَ الْفَقْرُ، وَنالَنِی الضُّرُّ، وَسَلَّمَتْنِی الْخَصاصَةُ وَاَلْجَأَتْنِی الْحاجَةُ، وَتَوَسَّمْتُ بِالذِّلَّةِ، وَغَلَبَتْنِی الْمَسْکَنَةُ، وَحَقَّتْ عَلَیَّ الْکَلِمَةُ، وَاَحاطَتْ بِیَالْخَطیئَةُ، وَهذَاالْوَقْتُ الَّذی وَعَدْتَ اَوْلِیاءَکَ فیهِ الاِْجابَةَ
فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَالِه، وَامْسَحْ مابی بِیَمینِکَ الشّافِیَةِ، وَانْظُرْ اِلَیَّ بِعَیْنِکَ الرّاحِمَةِ، وَاَدْخِلْنی فی رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ، وَاَقْبِلْ اِلَیَّ بِوَجْهِکَ الَّذی اِذا اَقْبَلْتَ بِه عَلی اَسیرٍ فَکَکْتَهُ، وَعَلی ضالٍّ هَدَیْتَهُ، وَعَلی
جَائِزٍ [۱] اَدَّیْتَهُ، وَعَلی فَقیرٍ [۲] اَغْنَیْتَهُ، وَعَلی ضَعیفٍ قَوَّیْتَهُ، وَعَلی خائِفٍ امَنْتَهُ، وَلاتُخْلِنی لِقاءَ عَدُوِّکَ وَعَدُوّی، یاذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ
یا مَنْ لایَعْلَمُ کَیْفَ هُوَ، وَحَیْثُ هُوَ وَقُدْرَتَهُ اِلاّ هُوَ، یامَنْ سَدَّ الْهَواءَ بِالسَّماءِ، وَکَبَسَ الاَْرْضَ عَلَی الْماءِ، وَاخْتارَ لِنَفْسِه اَحْسَنَ الاَْسْماءِ
یامَنْ سَمّی نَفْسَهُ بِالاِْسْمِ الَّذی بِه تَقْضی حاجَةَ کُلِّ طالِبٍ یَدْعُوهُ بِه.
وَاَسْاَلُکَ بِذلِکَ الاِْسْمِ، فَلاشَفیعَ اَقْوی لی مِنْهُ، وَبِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَالِ مُحَمَّدٍ [ اَسْاَلُکَ ] اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَالِ مُحَمَّدٍ، وَاَنْ تَقْضِیَ لی حَوائِجی، وَتُسْمِعَ مُحَمَّدا وَعَلِیّا وَفاطِمَةَ، وَالْحَسَنَ وَالْحُسَیْنَ وَعَلِیّا وَمُحَمَّدا، وَجَعْفَرا وَمُوسی، وَعَلِیّا وَمُحَمَّدا وَعَلِیّا، وَالْحَسَنَ وَالْحُجَّةَ - صَلَواتُکَ عَلَیْهِمْ وَبَرَکاتُکَ وَرَحْمَتُکَ - صَوْتی، فَیَشْفَعُوا لی اِلَیْکَ وَتُشَفِّعَهُمْ فِیَّ، وَلا تَرُدَّنی خائِبا، بِحَقِّ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ، وَبِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَالِ مُحَمَّدٍ، صَلِّ عَلی مُحَمِّدٍ وَالِ مُحَمَّدٍ، وَافْعَلْ بی «کَذا وَکَذا»، یاکَریمُ.
----------
[۱]: حائر، جائر، خ.
[۲]: مُقْتَرِّ، خ.
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00