✍ تفسیری کوتاه ، بر عبارتِ پایانی نامه ای که مسلم ابن عقیل سفیر آن بود
نامه ای که #امام_حسین ع توسط مسلم ابن عقیل به مردم کوفه میرساند، حاوی چند نکتهِ ناگفته و سند پر بهایی در حوزه #فقه_سیاسی شیعه است ، امام نوشتند :
" فَلَعَمری مَا الامامُ الا الحاکمُ بالکتابِ القائمَ بالقسطِ الدَّائنُ بدینِ الحقِ الحابسُ نفسهُ علی ذلکّ للهِ والسلام "
"امام و پیشوای راستین کسی نیست جز آن کسی که با کتاب خدا در میان مردم داوری کند و به #عدالت برخیزد و به دین خدا تکیه کند و بر عهد و پیمان الهی بایستد ، والسلام "
💎 برای اثبات اصل ارتباط "دین و سیاست" و "#حکومت_دینی" در کتب ما دلایل مختلفِ نقلی ذکر شده اما تا به حال کمتر ، از سند بالا به عنوان یکی از دلایل اثبات اصل ( رابطه دین و سیاست) و بالتبع در اثبات اصل #ولایت_فقیه نام برده شده در حالیکه امام ع صراحتا شرایط خاص امامی را نام میبرد که برای کسب مقامِ #حکمرانی بر مردم ،برخواسته (واژه قائم به معنای کسی است که برای کسب جایگاه حکومت نصیحت و نقد نمیکند،بلکه قیام میکند، و قیام و انقلاب برای کسب حکومت، لوازم خود را دارد) و صراحتا برای این حکمران ، شاخصه هایی را بیان مینماید:
🔅 کتاب خدا: برای قانونگذاری و تهیه قوانین بالادستی ، حل نیازمندیهای حقوقی و قضاوت(شاخصه اول حکومت دینی توحید است ، توحید تامین کننده نیاز معنوی انسان است )
🔅 قسط و عدل : شاخص دوم حکومت دینی عدالت است (عدالت تامین کننده نیازهای مادی انسان است) هر چند در ادبیات عرب، #قسط ،مفهومی فراتر از عدل و به معنای قانون عادلانه و نیز عمل و اجرا عادلانه آن قانون بدون تبعیض میباشد.
🔅 دین به مثابه محور و تکیه گاه : وقتی نگاه مسئولین به دین، #دین_حداکثری ، باشد آن وقت منابع دین، تامین کننده نیاز حاکمان برای نظام سازی و دولت سازی خواهد بود - حاکم دین محور، در سیاست بین الملل،#نرمش_قهرمانانه را به مثابه یک تاکتیک میپذیرد اما اتکایش به خداست نه کدخدا .
🔅 استقامت بر عهد الهی: خداوند با انسان عهدهای بسته ، بخشی از این عهدها در قالب "سنتهای الهی" در قرآن تصریح شده، جوامع بشری هم در طول تاریخ با خدا و حاکمان خود عهدهایی را بسته یا نقض کرده اند، نقص عهد با خداوند و حاکمانِ منصوب به او سیلی های سختی به آنها زده،
عاقبت قومبنی اسرائیل در نسبت با موسی ع و نیز اقوام مسلمان با محوریت کوفه در سال ۶۰هجری در نسبت با سیدالشهداء ع نمونه هایی از پایبندی حاکم به میثاق با خدا و عدمهمراهی ملت ،با حاکم و نقض پیمان میباشد.
🔅حبس نفس : بر خلاف مکاتب مدرن سیاسی، که تنها به دنبال سئوال " چگونه حکومت کنیم؟" هستند،
در اندیشه سیاسی اهل بیت ع، "چه کسی حکومت کند؟" نیز در وهله اول اهمیت است.حاکم اسلامی باید نفس خود را مهار کرده و بیش از مردم در این حوزه به خود سخت بگیرد .
💠متن فوق تفسیری کوتاه و ابتدایی از دریای مفاهیمی بود که سفیر باوفای سیدالشهداء ع ، حضرت #مسلم ع به بهای خون مطهر خود، به دست ما رسانیده است .
⚜ #دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
🚩هیات های مذهبی، کارگاه باز تولید سبک زندگی ایرانی
💠 #سبک_زندگی بزرگترین ،سخت ترین ، کندترین و آخرین راه تمدن رقیب برای پیروزی در نبرد ۱۴۰۰ ساله است و #محرم و صفر ، وحشتناک ترین ماه ها در تقویم اصحابِ " جِبتِ و الطّاغوت " است.
💠در این دو ماه بسیاری از عادات فراموش شده دینی در حوزه های عمومی و فردی احیا میشود و "ادب" یکی از از والاترین اصول اخلاقی این سبک زندگی است ،
آدم های که از هیات #امام_حسین ع خارج میشوند، ناخودآگاه بیش از قبل مودب و خوش خلق میشوند، و دامنه این مهربانی و اخلاق را میتوان در نسبت با فرزند، همسر، مردم ،خود ، خداوند ، #محیط_زیست و حتی با درختان و کبوترهای پشت پنجره احساس کرد .
💠سبک زندگیِ مدرن که #سند_۲۰۳۰ نمونه موجود و قابل مطالعه آن است، ادب و متانت را که پایهِ ارتباطات آدمها در سبک زندگی سنتی و ایرانی است با واژه های اتو کشیده و فریبنده نابود میکند ،
پسرانی که در هیات مذهبی با ادب و غیرتِ حضرت قاسم ، عبدالله و علی اکبر ع و دخترانی که با #ادب و #حیاء و عاطفه حضرت رباب ، رقیه و سکینه س آشنا میشوند ،
نمیتوانند در برابر پدر و مادر و بزرگتر حقیقی خود سرکشی و تندخویی کنند و تمرین همین اطاعت پذیری است که شخصیت رشد یافته یک انسان را به سبک زندگی حسین ع نزدیک میکند
این ادب ، در سطح فردی ،پایه انجام واجبات و ترک محرمات است، و در سطح اجتماعی پایه تربیتِ انسانی ؛ غیرمنفعل در عرصه اجتماعی و سیاسی را بنا میکند، انسانی که نه ظلم میکند و نه ظلم میپذیرد و در عین حال جامعه پذیری(Sociability) را بر اساس هنجارها و ارزشهای اصیل تمرین کرده است .
💠سبک زندگی مدرن ریشه در مبانی #معرفت_شناسی مادی (Materialism)، حسی و تجربی ( Empiricism) دارد و انسانها تمرین داده میشوند صرفا اموری را انجام دهند که در مقابلش نقدا پاداشی دریافت کنند ،از طرفی
فرزندان ما در این مسیر بر اساس انسان محوری مفرط (Humanism) به لاقیدی و بی توجهی به آداب و هنجارهای اصیلی که بنیانهای خانواده و جامعه ما بر گرده آن استوار شده، تشویق میشوند .
💠در حالیکه که در مکتب امامحسین ع ادب، زینت انسان معرفی شده ، #زیبایی_شناسی مدرن (Aesthetics) با دستورالعملهای که از آن سوی خلیج خوکها دیکته میکند ، ادراکمان از مفاهیمی نظیر: عشق ،کمک به هم نوع ،ایثار و عاطفه را تغییر میدهد، و محصول آن در رفتارهای برخی جوانان میشود آهن پرستی زن وقتی مردی را به اعتبار ماشینش انتخاب میکند و تن پرستی مرد، وقتی زیبایی را در کثرت ّبرهنگی و تبرُج جنسی زن می جوید.
💠در روزگاری که مدرنیسم یا همه مظاهر فریبنده خود به آوررگاه آخر رسیده، #هیآت_مذهبی همچنان میتوانند با اتکا به روحانیت اصیل و مقیدِ شیعه و منابع دست اول اخلاق اسلامی و بهره مندی از شور و عواطف فطری ،مبدا بازتولید سبک زندگی #ایرانی_اسلامی باشند ،
💠اغراق نیست اگر بگوییم میلیاردها دلار پول دشمن برای تدوین انواع دستورالعمل های استعماری نظیر #۲۰۳۰ و #پالرمو میتواند مثل چند دانه لپهء ناپز در دیگ قیمه هیات امام حسین ع حل و هضم شود .
⚜ #دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
🚩عباس الگوی کار تشکیلاتی
🔅راستی عباس ع که بود که کسی مثل حسین ابن علی (ع) همو، که همه عالم از مُلک و مَلکوت به وجودش محتاجند ، به وجود او محتاج بود؟
" یا اَخی، انتَ صاحبُ لِوائی، و اذا مَضَیتَ تَفرقَ عَسکری "
" ....اگر تو بروی سپاه من از هم خواهد پاشید" .
🔅قمر بنی هاشم چه جایگاهی در منظومه اندیشه و عمل #ابا_عبدالله ع داشت که با شهادتش فرمود "اِنکَسَر ظَهری"؟
جز آن که عباس یک #شخص نبود ،او به مثابه یک #نقش بود از این رو حدیث انکسارِ حسین روضه #تشکیلاتی بود؛ برای عاشورا شناسان ؛
و بیان این حقیقت که اگر حسین هم باشی باز به عباس ها برای پیشبرد مسیرت محتاجی ،
و بی عباس های پای کار و بصیر ،هم #سازمان حسینی دچار تشتت میشود و هم کمر #رهبر استوار آن میشکند؛
◀️ این سنت، همیشه در تکرار است :
" حسین ع نمی تواند نقش عباس را ایفا کند، نه عباس که نقش حبیب را ،که آن ذبیح الله پاس پیکر حبیب ابن مظاهر نیز قامتش خم شد :
"لَمّا وَقَعَ حَبیب علی الاَرض ؛بانَ الانکسار..."
🔆 #حسین ع برای #گفتمان_سازی و #تشکیلات_سازی به #عباس و #حبیب نیاز داشت چه آنکه این دو بزرگوار از ابتدای شروع نهضت او فعالانه به یارگیری، مباحثه ،مذاکره، تبلیغ و هر انچه در هر لحظه عمل درست و به هنگام بود ، پرداخته و خیمه این دو ،مامن و محل اجتماع و تواصی یاران حضرت ثارالله ع بود .
✅ آدم تشکیلاتی یعنی آن کسی که در راه #وَلّی ، هر چه میتواند انجام دهد و کار را به کسی دیگر وانگذارد :
" اَشهدُ اَنَّک لَم تَهِن و لَم تَنکُل ..."
"[یا عباس] شهادت میدهم که تو در راه نصرت سیدالشهداء ع هیچ سستی نکردی و کار به کسی واگذار نکردی .
⚜ #دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
http://fna.ir/bohto7
🏴پیرزن زرتشتی عقبِ دسته عزاداران اسفند دود میکند
🔆وقتی غاصبان وصی رسول خداص،شاهزادگان ایرانی را به بردگی آوردند،خدای ادب - علی ع- مسئولیت برخی ازآنها را بر عهده گرفت و سپس حضرت #شهربانو رو بارضایت خود و خانواده اش به همسری حسین ع درآورد...و آن دختر عفیف،از کاخ کسری عروج کرد و شد: عروس حضرت زهرا س/برخی #شیعیان_شناسنامه ای راباید سر کلاس ادبِ این #پیرزن_زرتشتی نشانید
#یزد
⚜ @darossalamm
💠امروز،در #کربلا و در حجم انبوه شیعیان انقلابیِ اباعبدالله ،بساط معرکه گیری مروجان #شیعه_انگلیسی گم بود،
قمه زنی شان که تمام شد آمدند پیش خودمان که سر و کتف شان را بخیه کنیم!
#جهالت_مذهبی
⚜ @darossalamm
💎 #سامرا را
"سُّرِ مَن رای ء" نامیده اند
-آنجا که چشم هر بیننده ای از دیدنش شاد می شود-
من اما در آن خاک چه دلگیری غریبی را احساس میکردم
گویی هنوز از ورای ۱۲۰۰ سال میشود حجم نفس گیر غربت امام #هادی و امامعسگری علیهماسلام را در افق خاکستری این شهر به نظاره نشست.
وقتی از جاده های ناهموار، خاکی و خسته در اولین میدان شهر رهایت میکنند ،
احساس میکنی هزار چشم نامحرم از لابلای دیوارهای بلند بتنی تو را تا دم خانه حضرت خورشید تعقیب میکنند،
خانه ای که ناموس های شیعه را در کنار دو امام مان صیانت میکند ؛
هر چند هنوز هم جای زخم کفتارها بر صحن و گلدسته های این بهشت کوچک مشهود است
کفتارها خوب میدانند قبرهای ائمه ما، مامن شیر های دنیا خواهد شد؛
و سرداب مقدس آن حرم، مهبط اسرار است
سِّر غیبت
سِّر ظهور
سِّر رجعت؛
وقتی پله ها را با بّهتی سیال طی میکنی، کسی را نمیبینی اما قلبت با اطمینان میگوید که "او" به تو خوش آمد میگوید و پاسخ سلامت را میدهد هر چند هزار توی حجاب ،
چشمت را از رویت حضرت خورشید باز داشته
و آنجاست که دوست داری جای خود را در سپاهش تثبیت کنی
سپاه آخرالزمان ، به پیش قراولی
میراث دار تورات و زبور و انجلیل و قرآن .
نوری که رسول خدا ص در خطبه غدیر این گونه توصیف اش میکند:
🔅مَعاشِرَالنّاسِ، أَلا و َإِنِّى رَسولٌ وَ عَلِىٌّ الْإِمامُ وَالْوَصِىُّ مِنْ بَعْدى،... أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِى .
آنجاست که با اطمینان میگویی:
🔅اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَى عِبَادِكَ حَتْماً مَقْضِيّاً، فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي مُؤْتَزِراً كَفَنِي شَاهِراً سَيْفِي مُجَرِّداً قَنَاتِي مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعِي فِي الْحَاضِرِ وَ الْبَادِي
🔅دجله، داغ خود را در گلدسته ویران شده حرم فرومینشاند و باد نوحه گر نوید طلوع عشق را از لابلای نخل های گیسو پریش به مسجد سهله میرساند و تو با بغضی شیرین، در انبوه زائران #اربعین گم میشوی؛
"گم شدنی" که ابتدای پیدا شدن است.
🔅#دلنوشته ای از زیارت #سامرا
۱۰ آبان ۹۷
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
🌿همه بضاعت پیرزن #عراقی ،در موکبش دو کتری چایِ ذغالی بود و یک سبد خرمای نیمه خشک و چند شانه تخم مرغ
💠گفتند در خیل خریداران یوسف، پیرزنی بود که سرمایه اش چند کلاف نخ بود وقتی خلق به او خندیدند:
پیرزن گفتا که دانستم یقین کین پسر را کس بنفروشد بدین لیک اینم بس که چه دشمن چه دوست گوید این زن از خریداران اوست...
🔅دل رئوف یوسف فاطمه را میشود با یک استکان چای به خود جلب کرد،اگر خلوص و همت بلند باشد
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
💎دیشب به دعوت دوست عزیزم مهندس حامد حکیمی در یزد به یک #نذر_فرهنگی دعوت شدم؛
نمایشی به نام #آزاد_راه که در آن کارگردان تلاش کرد از دریچه روزمرگی های چهار انسان متفاوت در عاشورای سال ۹۷ ، که مثل بسیاری از جوانان امروز درگیر روزمرگیها و مشکلات خودساخته یا حقیقی اند، نقبی به کربلای سال ۶۱ هجری بزند .
💎ضمن احترام به همه هنرمندان متعهد و جوان این اثر هنری، برای حقیر بازی دختر بچه شش ساله ، خانم #پریا_حکیمی بیش از سایرین من را به حِس تلخ و تَعب آور "دختران کربلا" نزدیک میکرد،
در آخرین صحنه های تاتر ، کودک از فریاد بلند "شمر" خود را در محاصره بینندگان مستأصل میبیند و به "بازیگر شمر " پناه میبرد
همو که در ابتدای نمایش یادآوری میکند که سالهت نقش عباس ع را روی سِن بازی میکرده و به سفارش پدر مرحومش نقش شمر را پذیرفته تا مظلومیت اهل بیت ع را در ذهن بیننده نمایش باورپذیری کند.
💎به نظر حقیر ایننمایش علاوه بر آغار یک سنت حسنه در حوزه هنرهای مدرن ، و ترویج عنوان فاخر #نذر_فرهنگی ، توانست در حوزه تخصصی نمایش ، جلوه های از زیبایی شناسی حادثه عاشورا را به زبان هنر برای #قشر_خاکستری جامعه که شاید کمتر توانسته باشند با هیات های مذهبی و یا #تعزیه ( که در ادبیات یزد به آن #شبی_خوانی میگویند) بازنمایی کند.
💎پر شدن کامل محل بینندگان و ازدحامشان در اطراف سِن ، نشستن آنها بر نیمکتهای چوبی تا پاسی از پایان نمایش در کنار اشک های پنهانی برخی از این جوانان و نوجوانان که بعضا ظواهر مذهبی هم ندارند ، همگی دلایل روشنی بر اثرگذاری مطلوب یک تلاش هنری از بعد سوژه و ابژه و تکنیک است ، بی شک حمایت واقعی دستگاه های عریض و طویل فرهنگی از این قبیل اقداماتِ #آتش_به_اختیار میتواند بخشی از پاسخ موثر به مسئله بغرنج "نحوه انتقال ارزشها و هنجارها به نسل چهارم" باشد.
⚜ @darossalamm دارالسلام#
وسط کانال گردی ها ناگهان عکس بالا میخکوبم کرد، یک سرباز آمریکایی در جمع دوستانش دارد برای تفریح شکم یک نوجوان ویتنامی را زنده زنده با چاقو باز میکند؛ دقت کنید یک ویتنامی در کشور خودش دارد توسط سرباز تمدن تراز اول غرب همان که منشور حقوق بشر را نوشته و پروتکل هایش در همه حوزه ها برای شبه لیبرالهای وطنی ما حکم وحی را دارد، به وحشیانه ترین شکل شکنجه میشود...وسط آن بهت، ناگهان یادم آمد امروز سالگرد شهادت کسی بود به نام #حسن_تهرانی_مقدم ،فکر میکنم برای آنکه عظمت و برکت وجود این ادم هاو سالگردهایشان را کمی درک کنیم ،خوب است چند عکس نظیر این نوجوان ویتنامی را در گوشیهایمان ذخیره کنیم،
برای تنهایی که فکر میکنند میشود با همه دنیا شب شعر برگزار کرد،شاید #ترس یکی از ابزارهای تنبه و هوشیاری باشد .
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
🔆 در سالگرد شهادت خورشید عالم افروز #سامراء ، حضرت ابن الرضا امام #حسن_عسگری ع دوستان خود را میهمان حدیثی بسیار امیدآفرین میکنم،
حدیثی که میتواند برای ما و به ویژه برای برخی مسئولین کشور که گاه همه نقطه امید و تدبیرشان را به ابزارها و الزامات مادی و قدرتهای دنیایی گره میزنند، و "باور به یاری خواستن از امام" را در پای آموزه های انسان محور ذبح میکنند ،عبرت زا باشد:
شیخ مفید در الارشاد صفحه ۳۲۳ مینویسد
ابوهاشم جعفری از نوادگان جعفر طیار می گوید از نظر مالی در مضیقه بودم خواستم وضع خود را طی نامهای به امام عسکری ع بنویسم و طلب کمک کنم ولی خجالت کشیدم و صرف نظر کردم وقتی وارد منزل شدم دیدم امام ع صد دینار برای من فرستاده و طی نامهای نوشته بودند:
💠 "هرگاه احتیاج داشتی خجالت نکش و پروا مکن از ما بخواه که به خواست خدا به مقصود خود می رسی " .
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
🖋"برشی از تاریخی که قابل تکرار است"
به بهانه سالگرد شهادت سردار نهصت جنگل ، میرزا کوچک خان .
🔅 #دارالسلام
⚜ darossalamm
✒️ "برشی از تاریخی که قابل تکرار است"
💡امروز سالگرد شهادت میرزاکوچک خان جنگلی است،
جنبشی ایدئولوژیک که در مدت کوتاه عمرش توانست دامنه نهضت خود را از تقابل صرف با استبداد رضا شاه به استعمار شوروی و انگلستان و آلمان بسط دهد،
در زمینه نهضت جنگل کتابی به نام
"خاطرات ژنرال دنسترویل: سرکوبگر جنگل" نوشته لایونل چارلز دنسترویل و ترجمه حسین انصاری - علی دهباشى موجود است،
در بخشی از این کتاب به حقایق تاریخی اشاره شده که میتواند برای امروز ما درس آموز باشد؛
"حقیقت تلخ عدم اعتماد به دشمن"
در سطور زیر به قلم ژنرال آلمانی به روشنی تصریح شده که گیلان در شرایطی که ایران دچار قحطی بود چگونه با مدیریت میرزا ،دچار قحطی نشد حال آنکه یکی از دلایل شکست #نهضت_جنگل ، #نفوذ ، استحاله و #خیانت حلقه اول یاران نهضت و نیز عملیات روانی بود که دستگاه تبلیغات #رضا_شاه با آن توانست پشتوانه مردمی نهضت را بشکند و نهایتا به اقرار تاریخ بین برخی طارمی ها و طالشی ها بر سر جدا کردن سر #میرزا در ارتفاعات طالش دعوا شد،
محور عملیات روانی این بود :
اگر به یاران میرزا پناه دهید ارتش قزاق شما را تحریم و دچار قحطی و جنگ خواهید شد.
تاریخ اثبات کرد که این بلاها پس از آن خیانت ها نازل شد.
👈ژنرال دنسترویل آلمانی در خاطراتش مینویسد:
...گیلان و مازندران به دلیل کنترل ارزاق به دست جنگلی ها و رهبری #میرزا_کوچک_خان به هیچ روی دچار مشکل مواد غذایی نبود، اما پس از شکست جنگلی ها در ژوئن 1918 از انگلیسی ها، رشت به دام #قحطی افتاد.
بروز قحطی در گیلان به طور کلی ناشی اجبار صادرات غله به باکو بوده . باکو به دلیل ملی شدن کشتیرانی از سوی بلشویک ها دچار وضعیت نا بسامانی شده بود، #انگلیسی ها برای مقابله با قحطی در باکو تصمیم می گیرند با رفع مانع میرزا، از گیلان مواد غذایی خریداری و به باکو ارسال کنند. این تصمیم در واقع سر آغاز محرومیت مردم گیلان از منابع غذایی خود، همچون برنج، هندوانه و حتی خاویار می شود و در این میان تصمیم دولتی ایران برای ممنوعیت صدور مواد غذایی از گیلان بی ثمر می ماند...در ماه های بعد نشانه های قحطی فراوان بوده و ما به کرات شمار زیادی از افراد فقیر، ژنده پوش و گرسنه را که تاب و توان از دست داده اند، در کنار جاده دیده ایم.
🔅#دارالسلام
⚜ @darossalamm
⚜ در محضر یک غواص کربلای چهار .
🖌در این روزهایے ڪه برخے جنگ ندیده هاے خوش نشین، همانهایے ڪه موزمار وار ڪنار گود زمانه مینشینند و پس از خوابیدن گرد و غبار معرڪه، پاپیون نقادے میبندند ،
افتخار آن را داشتم ڪه دقایقے از محضر نورانے یڪے از رزمندگان گردان غواصان عملیات #ڪربلای۴ بهره مند شوم،
او علاوه بر ڪسوت استادے دانشگاه علم و صنعت، سالهاست در حوزه نظریه پردازے در حوزه تمدن ایرانی_اسلامے مجاهدت میڪند ، جملات زیر تنها بخشهاے از این گفتگوے شبانه بود :
🌿 ما ۳۰۰ غواص عضو گردان حضرت رسول ص به فرماندهے شهید #احمد_الهیارے در لشڪر نجف اشرف بودیم، لشڪرے به فرماندهے شهید #احمد_ڪاظمے ،
بیش از ۸ ماه آموزشهاے طاقت فرسا طول ڪشید؛
بیشترین تفریح غواص ها بعد از آموزش، مطالعه #ڪتاب و مناجات و دعا بود ، من بیشتر از هر زمان در عمرم در آن مدت ڪتاب خواندم
"عشق به دانستن" و "شور ما در بحثهاے باز معرفتی" ...
من در آن ایام حتی رفتم کتابهای دست خطی آیت الله مصباح را کپی کردم و همراه با کتابهای تفسیر آیت الله #جوادی_آملی برای مطالعه خودم آوردم ، ما عاشق بودیم و سرخوش
شما امروز با کدام راه میتوانیم آن خوشی و حال را ایجاد کنیم؟ بچه ها در کمدشان انواع شیشه های عطر را داشتند
اگر آن روزها پیش از نزول قرآن بود بدون شک جز قصص قرآن میشد.
🌿در سیصد نفر گردان غواصان، چهل دانشجو ،دوازده #طلبه و شانزده خانواده دو برادری داشتیم
و حالا که جنگ ندیده ها از محاسبه صحبت میکنند، عرض کنم از این شانزده خانواده دو برادری، دقیقا یک برادر به #شهادت رسید و یکی ماند
و از آن خانواده ای که سه پسرشان در گروهان بود، هم دو نفرشان آسمانی شدند و یکی را "محاسبه گر اصلی" برای این روزها نگه داشت.
🌿 #دفاع_مقدس تبلور عینی نظام #مدیریت #شایسته_سالار بود؛
نظامی که باید به اصرار فرد شایسته را متقاعد میکردی مسئولیتی را بپذیرد
همه ما دوست داشتیم یک رزمنده ساده باشیم تا راحت و آزاد سرِ گروهان به خط بزنیم اما حالا #قدرت ،
طعمه شده و پاسخگویی هم در قبالش وجود ندارد.
میگویند کربلای ۴ فلان تعداد تلفات داد، آنها تلفات نیستند
ما تلفاتیم ... میگویند محاسبات ، آیا قرار است همه محاسبات را ما بکنیم؟ خداوند کجای محاسبات شماست؟
اواسط دوره آموزشی بچه ها منتظر بودند در یک عملیات که پیش از کربلای ۴ بود شرکت کنند و شهید احمد کاظمی آمد و با سختی گفت که ما در این عملیات شرکت نمی کنیم
بچه ها کلی داد و فریاد و جیغ کشیدند که اگر ما را نبرید ما که سرباز وظیفه و نیروی نظامی نیستیم
ما از دوره خارج میشویم و میرویم در گردانی که بتوانیم در عملیات شرکت کنیم
شهید کاظمی گفت : من حرفم زو زدم و تشخیص ام رو بیانکردم اما تسلیم تشخیص شما هستم
بروید فکر کنید ... ما چند جلسه گرفتیم بچه ها با اتکا به مطالعات عمیق تاریخی و قرآنی و فلسفی استدلال میکردند که چه کنند ... آن روزها آنقدر بزرگ بود که نمیشود در مجادلات کوچک امروز جایش داد ....
🌿فرماندهان آن روز مگر چه کسی بودند؟ آقای #رضایی که بود یکی از متن همین جامعه ،او یک فرد نظامی نبود ،متن همین نبرد آنها را تربیت کرد ، زمانه را در نظر بگیرید:
آنها هم باید به جبهه میرفتند، هم نظامی نبودند هم باید با آن نبود امکانات و شرایط بغرنج آنقدر بهینه عمل میکردند که بعد از ۳۰ سال وقتی با ذره بین بگردی بتوانند به
همه سئوالات شما پاسخ بدهند...
این کجایش منصفانه است؟
آنها همه تلاش و محاسبه ممکن را انجام می دادند و مهم هم همین بود .
💠 دقایق صحبت با آن رزمنده نورانی تمام شد، و ساعت از ۲۲ گذشت،
رزمنده خوب میدانست ،دُّر های که او سی سال پیش از "شطِ جهاد اصغر" گرفته است را دشمنان زیادی است
از نفس اماره در خویش، تا دنباله نفوذی های که عملیات را لو دادند، تا آواکسهای که هنوز بالا سرمان میچرخند .
🔅 #دارالسلام
⚜ @darossalamm
🔍 سیاستگذارے سلامت در دوران پسا هاشمے .
💠 شماره اول .
#سیاست_گذارے در بخش #سلامت به اذعان اساتید این حوزه در جهان، "فرایندے عمیقاً سیاسی" است و تحلیل سیاست هاے سلامت از عینک سیاسے جزء بسیار مهم ، در #چرخه_سیاست_گذارے باید باشد اما پاسخ به این پرسش ڪه آیا در ابتداے تدوین طرح_تحول_نظام_سلامت ابعاد سیاسے این طرح بررسے شده است یا نه پرسشے است ڪه در چند یادداشت با تشریح به آن پرداخته خواهد شد.
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
🔍 سیاستگذارے سلامت در دوران پسا هاشمے .
💠 شماره اول .
#سیاست_گذارے در بخش #سلامت به اذعان اساتید این حوزه در جهان، "فرایندے عمیقاً سیاسی" است و تحلیل سیاست هاے سلامت از عینک سیاسے جزء بسیار مهم ، در #چرخه_سیاست_گذارے باید باشد اما پاسخ به این پرسش ڪه آیا در ابتداے تدوین طرح_تحول_نظام_سلامت ابعاد سیاسے این طرح بررسے شده است یا نه پرسشے است ڪه در چند یادداشت با تشریح به آن پرداخته خواهد شد.
🔐 منتقدان معتقد هستند تدوین ڪنندگان #اصلاحات_سلامت در ایران با چالشهاے سیاسے این طرح آشنا نبوده و امروز در نیمه راه دولت یازدهم براے تغییر آنچه طے چند سال گذشته در قالب طرح تحول نظام سلامت اجرا شده ،اےن امر قدرے دیر و پر هزینه اما "شدنے و بایسته" است.
❓ آیا آنچه جزء ۸ هدف اصلے طرح تحول بیان و اجرا شده همگے بر آمده از نیاز عمومے و پاسخے به خواسته هاے اصلے مردم در بخش سلامت بوده است؟
❌ حقایق همیشه به سادگے خود را در تعیین اولویت هاے مربوط به اصلاحات نشان نمے دهند؛
عوامل مختلفے نظیر موارد زیر بر چرخه مسئله-توجه (issue-attention cycl) موثرهستند:
🔹 ۱- رسانه هاے جمعے :
رسانه ها مے توانند مشڪلات یک صنف یا طبقه را به #مسئله_عمومے تبدیل ڪنند، رسانه ها غالباً به درآمدهاے حاصل از انتشار،تبلےغ و آگهے وابسته اند از سویے دیگر مالڪیت آنها و ارتباط با احزاب و چهره هاے سیاسے خاص، نقش مهمے در سوگیرے یک رسانه دارد . نگاهے به آرشیو رسانه هاے ڪشور در نسبت با طرح تحول گویاے بسیارے از ارتباطات سیاسے و فردے است حتے بسته بودن باب نقد عالمانه در صدا و سیما نسبت به این طرح طے سال اول اجرا، میتواند ریشه در سابقه دوستے دو فرد مهم در وزارت بهداشت و صدا و سیما داشته باشد. بسیارے از قلم ها و رسانه ها در سالهاے اول طرح تحول به راحتے برچسب سیاسے خورده و بدین سان از اعتبار سخنشان در آن زمان ڪاسته شد.
🔹 ۲- در دسترس بودن راه حل هاے پیشنهادی:
گاهے تعریف مشڪل به خاطر وجود راهحل اتفاق مے افتد و جلو میرود و به یک سیاستگذارے ختم میشود .
- آیا راه حل مشڪل زیرمیزے برخے پزشڪان تنها با افزایش چند صد درصدے تعرفه ها ختم میشد؟
- آیا راه حل دسترسے به #پزشڪ_مقیم در #بیمارستان ها ڪه از اهداف طرح تحول بود صرفا گذاشتن مشوق هاے بالاے مالے بود؟
ےا نه، دسترسے به آسانترین راه حل در ڪنار شرایط مساعد به منابع مالے این سیاستگذاران را به سمت آسانترین و مر هزینه ترین راه حل هاے در دسترس سوق داد؟
👈 ادامه دارد ...
⚜ دارالسلام
⚜@darossalamm
🔍 سیاستگذارے سلامت در دوران پَسا هاشمے .
💠 قسمت دوم .
⚜ #دارالسلام
⚜ @darossalamm
🔍 سیاستگذارے سلامت در دوران پَسا هاشمے .
💠 قسمت دوم.
در ادامه به دیگر عوامل موثر بر تنظیم چرخه برنامه ریزے نظام سلامت ، میپردازیم :
🔸۳- سازمانهاے بین المللی:
اگر قرن بیستم زمان نزاع فلسفه ها بود، قرن بیست و یڪم قرن نزاع #ساختارها است، تمدن مهاجم غرب در این قرن میڪوشد با تحمیل ساختارهاے مطلوب خود به جهان در حال توسعه، آنها را به انقیاد خود در آورد، این ساختارها ریشه در فلسفه و ایدئولوژے غرب دارد و خیلے واضح است ڪه وقتے نهاد سازے و محتویات نهاد از آنها باشد ، بالتبع ڪارڪرد و برون ده آن نهاد چه خواهد بود و دیگر خیلے تابلوها و شعارهاے روے دیوار آن سازمان و وزارتخانه یا اضافه ڪردن چند بخش ڪوچک به عنوان بخش هاے انقلابے و ارزشے، اتفاق خاصے در ڪلان آنچه خروجے آن نهاد است ، نخواهد گذاشت.
در این راستا سازمانهایے نظیر who نقش ڪلیدے در متمرڪز ساختن توجه سیاستگذاران سلامت ایران به راه حل هاے خاص داشتند؛
و در این راه از ابزارهاے مختلفے نظیر وام ها، جایزه هاے هدفمند، ڪمڪهاے مشروط ،دعوت از مسئولین و نخبگان ما به سفرها و دوره هاے آموزشے خارج از ڪشور و ابلاغ چارچوبهاے سیاستے نظیر #حاڪمیت_بالینے و.... استفاده ڪرده اند.
❓آیا #طرح_تحول_نظامت_سلامت بر اساس مطالعات بومے و بافتار ایران نوشته و به اجرا در آمد؟ آیا نهادهاے بین المللے -با آن ادبیات زیبا و به ظاهر خنثی- در تدوین این رفرم حوزه اے، نقش داشتند؟ و اگر پاسخ مثبت است، این نقش تا چه میزان بوده است؟
🔹 ۴- ڪارآفرینان سیاستی(Policye entrepreneurs)
#ڪارافرینان_سیاستے براے نظام سلامت هم میتوانند یک گروه باشند و هم نهادها؛
این افراد در بسترها و پیش زمینه هاے ڪشور تلاش میڪنند بر اساس قدرتے ڪه دارند توجه سیاستگذاران را به موضوع مد نظر خود سوق دهند،
یکی از قویترین ڪارآفرینان سیاستے نه در حوزه سلامت بلڪه در سایر حوزه هاے اجتماعے ایران، #پزشڪان هستند، آنها به راحتے در سطح ملے امڪان توصیه گرے و اثرگذارے دارند،
تلاش برخے اصناف دیگر در نظام سلامت نظیر فعالین صنفے #پرستاران هرگاه با درک صحیحے از چرخه سیاستگذارے همراه بوده، به نتیجه رسیده و حتے منجر به #نهادسازے شده است،
موفقےت نسلے از پرستاران در تاسیس #سازمان_نظام_پرستارے و #معاونت_پرستارے یڪے از این نمونه هاے قابل تڪثیر است.
👈 ادامه دارد ...
⚜ دارالسلام
⚜@darossalamm
🕯تحلیلے بر عمل سیاسیِ حضرت فاطمه (س)، در آخرین ماه هاے حیات . شماره ۱ .
💠در روند شناسایے برخے چهره هاے تاریخے، طول عمر ،مفهوم خود را از دست داده و باید به متغیر "عرض عمر" توجه نمود؛
چرا ڪه فهم تاثیرات عمیقِ اجتماعے ڪه گاه منجر به ایجاد نهضت هاے مختلف و حتے ساخت نظام هاے سیاسے بر اساس پارادایم فڪرے آنها شده را؛ نمے تواند با طول عمر ڪوتاه این چهره ها فهم نمود.
💠 آیا میتوان حضرت #زهرا (س)، را فارغ از ادراک عاطفے و صرفا به عنوان تنها دختر پیامبرے ڪه انقلاب ڪرد و حڪومت تشڪیل داد و همسر ڪسے ڪه داعیه وصایت پیامبر را داشت ،مورد بررسے روش شناسانه قرار داد؟
⚜ #دارالسلام
@darossalamm
🕯تحلیلے بر عمل سیاسیِ حضرت فاطمه (س)، در آخرین ماه هاے حیات . شماره ۱ .
💠در روند شناسایے برخے چهره هاے تاریخے، طول عمر ،مفهوم خود را از دست داده و باید به متغیر "عرض عمر" توجه نمود؛
چرا ڪه فهم تاثیرات عمیقِ اجتماعے ڪه گاه منجر به ایجاد نهضت هاے مختلف و حتے ساخت نظام هاے سیاسے بر اساس پارادایم فڪرے آنها شده را؛ نمے تواند با طول عمر ڪوتاه این چهره ها فهم نمود.
💠 آیا میتوان حضرت #زهرا (س)، را فارغ از ادراک عاطفے و صرفا به عنوان تنها دختر پیامبرے ڪه انقلاب ڪرد و حڪومت تشڪیل داد و همسر ڪسے ڪه داعیه وصایت پیامبر را داشت ،مورد بررسے روش شناسانه قرار داد؟
💠 ظاهر امر آن است ڪه ۲۲۰ ماه، طول عمر ڪوتاهے براے ایجاد یک منظومه فڪرے است اما در این نوشتار تنها به روشهاے سیاسی-اجتماعے سه ماهه پایانے فاطمه (س) میپردازیم،
این مقطع، یڪے از لولاهاے مهجور تاریخے است
شایان ذڪر است؛ راه اندازے جریان ویژه اے در توجه به ایام شهادت حضرت فاطمه (س) طے دو دهه اخیر ، اینک در قالب برگزارے فاطمیه هاے اول و دوم توانسته است در سطح اول تبلیغات، منشا توجه بیشتر جهانیان به چهره غریب حضرت شود؛ اما همچنان بیش از جسم مطهرش، این حقیقت وجودے #فاطمه زهرا (س) است ڪه از دسترس فهم و اجتهاد ناقص ما دور مانده است.
💠 حضرت زهرا (س) ، در ۳ ماهه آخر عمرشان با محوریت اصل #عدالت_خواهے و توحید محورے، و استفاده از برخے راهبردها تلاش ڪرد به عنوان یک ڪنشگر فعال ، تڪلیف مدارانه به #عمل_سیاسے دست بزند - در بیان مفاهیم ذیل از پژوهشهاے عالمانه برادر گرامے دڪتر احمد مزینانے اقتباس شده است- برخے از این راهبردها عبارتند از:
↩️ ۱- مطالبه :
حضرت زهرا (س)،با تاڪتیک هاے مختلف راهبرد #مطالبه را سامان داد، یڪے از این روشها بیان شفاف وے در صف بندے خود با جریان حاڪم زمان بود، عمق این شفافیت آنجاست ڪه تا ڪنون هیچ یک از مخالفان وے در طول تاریخ نتوانسته اند سند یا حتے اماره اے مبنے بر تساهل و تسامح ایشان در مواجه با جریان سیاسے حاڪم ارائه دهند. گزاره "مطالبه" را میتوان روش حضرت در برابر "سیاست مصادره" دانست، مصادره فدک ، مصادره یک باغ نبود، بلڪه تلاش حاڪمان وقت در راستاے منزوے نمودن و شڪستن جایگاه ویژه اجتماعے بود ڪه رسول خدا (ص) براے بالا بردن آن بسیارے از تابو هاے فرهنگے زمانه خود را شڪست و به ڪرّات مورد هجمه آشڪار و پنهان ڪسانے قرار گرفت ڪه جایگاه اجتماعے زهرا (س) را مانع نیل به اهداف سیاسے خود می دانستند.
🖋 ادامه دارد.......
🔅 دارالسلام
⚜ @darossalamm
💠عمل سیاسیِ حضرت فاطمه س، در آخرین ماه هاے حیات شان - شماره ۲ .
⚜ #دارالسلام
🆔 @darossalamm
🕯عمل سیاسیِ حضرت فاطمه س، در آخرین ماه هاے حیات شان - شماره دوم
↩️ ۲- مجاهده:
#مجاهده اوج عمل سیاسے و تبلیغے حضرت صدیقه طاهره و بر اساس معرفت شناسے اسلامے بود ڪه ایشان بے واسطه از سنت و وحے آموخته بود؛
ماجراے حضور حضرت زهراس در پشت درب خانه علے ع و در هنگامه ایے ڪه ڪه رجاله هاے حاڪمان وقت تلاش میڪردند با تهدید و تهمت، از علے ع و یارانش بیعت گرفته و مشروعیت مخدوش خود را ترمیم ڪند، بخشے از راهبرد مجاهده است؛
نقطه اوج #مجاهده با "اصحاب شمشیر" را سالهاست ،
در قالب روضه ها و در ڪلید واژه هاے دل آشوب آتش ، مسمار ، پهلوے شڪسته ، غلاف شمشیر و ڪوچه بنے هاشم و... به تڪرار شنیده و گریسته ایم، اینها در حقیقت پوسته ظاهرے از عمل سیاسے آن حضرت است ڪه اغلب در بعد عاطفے میماند در حالے ڪه همین ها نیز بخشے از تلاشهاے حضرت مرضیه س در عمل به "تڪلیف سیاسے اجتماعی" بود.
در خطبه فدڪیه نیز حضرت چند بار از مردم خواست مجاهده ڪنند و نسبت به "انحراف تاریخی" ڪه غاصبان خلافت رقم زدند، ساڪت ننشینند.
↩️ ۳- مخاطبه:
حضرت زهرا س چند مرتبه در مسجد، در جمع مسلمانان و حتے در هنگامه حمله به خانه علے ع -یعنے ساعاتے ڪه برخے از صحابه از سلمان ع تا زبیر در آن خانه تحصن ڪرده بودند- حاڪمان وقت را مورد خطاب و عتاب قرار داد ؛
#جدال_احسن زهراے مرضیه (س) ،یکی از سنتهاے سیاسے و اجتماعے فراموش شده در جامعه اسلامے است- اتمامحجت، نفے انفعال، تولی- مرز بندے شفاف - تاڪتیڪهاے در هم آمیخته ایشان در راهبرد #مخاطبه بود ،آن حضرت با خطاب قرارداد مستقیم حاڪمان و مردم ،آنها را به بازگشت به سنت پیامبر (ص) دعوت ڪرد و در ڪنار آن خواص جامعه(الےت ها) ڪه به دلیل منافع شخصے و یا تن دادن به گفتمانهاے ڪور قومے و عصبیت هاے جاهلے دچار سڪوت یا انفعال شده و نیز توده هاے مردم را ڪه در #سقیفه_بنی_ساعده مغلوب مهندسے تبلیغ قرار گرفته بودند را به گفتمان خود و حمایت از حق حڪومت علے ع دعوت ڪرد،
#خطبه_فدڪیه سندے بے بدیل در راهبرد مخاطبه است، گفتگویے بلیغ و مستدل با مولفه هاے اخلاقے و دینے و عاطفے توسط یک زن ،
در جامعه ایے ڪه ظهور زن در حوزه اجتماع و سیاست همچنان امرے نڪوهیده قلمداد مے شد.
🔅دارالسلام
⚜ @darossalamm
📌عدم تخصیص بودجه جهت اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری ، فرصتی برای تامل.
⚜ #دارالسلام
⚜darossalamm