May 11
🔆 نرده ها را زودتر برداریم
🔅امروز میهمان جشن روز پرستار بودم در اریکه ایرانیان ،از همان جاهایی که کمتر از ۵درصد مردم در آن جشن عروسی و تولدشان را برگزارمیکنند،
مثل همه مراسم مرسوم این سالها ، این برنامه هم ۲قسمت اصلی داشت:
سخنرانی+موسیقی زنده
🔅دکتر #آدابی رئیس نظام پرستاری روی سن از پیر بوردیو و سرمایه اجتماعی اش گفت و از هانتیتگتون در ایجاد شکافها و پس از او خانم دکتر #حضرتی معاون پرستاری از برنامه های پیش رو در جهت ارتقا جایگاه پرستاری .....
گلایه های رقیقی رد و بدل شد ،اما سوت و کف ها سنجه های خوبی برای شناخت حقیقت نیستند،
شاید خالصانه ترین تشویق ها از طرف حضار که اغلب متولدین دهه ۷۰ بودند، همانهایی بود که برای "خواننده مراسم" انجام شد؛
از صف اول، سرم را که به عقب چرخاندم شکاف بین نسل ها را میشد به چشم دید؛
از تریبون تا ردیف دوم همان vip ها هستند، همان مهمان ویژه ها ، همان نرده هایی که حالا نهضت برداشتنش از مصلای جمعه تبریز کلید خورده....
اغلب دانشجویان، شعرهای آن خواننده را حفظ حفظ بودند، و با او میخواندند اما من از دو بزرگواری که در دو طرفم بودند (همان آدمهای این طرف نرده) نام خواننده را پرسیدم و آنها حتی نام او را هم نمیدانستند !
🔅 #تغییر در ذات همه جوامع زنده وجود دارد، مهم آن است که نبض تغییر در کجا نواخته شود و ساز این همخوانی را چه کسانی کوک کنند؛
یادم آمد سال قبل در #بسیج_جامعه_پزشکی جشنی برگزار کردیم با نظام پرستاری و معاونت پرستاری، همان دانشجویان ترم اولی که با #موسیقی سنتی آنگونه اظهار هیجان و نشاط میکردند چند دقیقه بعد با اشعار مذهبی صابر خراسانی گریستند؛
این نسل با همه مختصاتش باید بار #انقلاب را به دوش بکشد و اصحاب انقلاب را گریزی از این نیست که به این نسل #اعتماد کنند
کافی است نرده های حقیقی و مجازی را زودتر برداریم
بدون ترس و با اطمینان و البته #هوشیاری.
⚜ @darossalamm
🔍 آدمها را در لحظه نقد کنیم
آخرین مصاحبه تلوزیونی #رئیس_جمهور بار دیگر فضای روزنامه ها و سایتهای حامی دولت را به صحنه نقدهای تند علیه ایشان تبدیل کرد،
و ابراز #ناامیدی_سیاسی پس از #بلواهای اخیر در چند شهر، مجددا بر ادبیات این جریان سیاسی حاکم شد،
در این فضا آیا طرح این ادعا توسط مخالفان انتخاباتی دکتر #روحانی منطقی و عادلانه است که بگویند:
" ما از اول هم می گفتیم ایشان توان اجرای شعارهایش را ندارد ، و ....." و ده ها سئوال طعنه وار و لجاجت آور دیگر که میشود از متن انتقادات حامیان دیروز و منتشر کنندگان امروز هشتک #پشیمانیم ، پرسید...
و این در حالی است که اغلب فعالین جریان موسوم به #اصلاحات و #اعتدال پس از هر شیرین کاری! #احمدی_نژاد و چند یار غارش ، دقیقا با همین مغالطه حامیان دیروز احمدی نژاد را مورد سرزنش و طعنه قرار میدهند ...
انصاف ، همان گوهر کمیاب بازار #سیاست حکم میکند که آدم سیاسی را متناسب با پیج و تابهایشان در دسته بندی های مجزا زمانی و مکانی تحلیل و نقد کنیم،
↩️ نقادی #درهم یکی از آفات رفتاری ماست.
⚜ @darossalamm
❄️ برف و فردگرایی
💠 فردگرایی یا individualism مکتب اخلاقی و سیاسی است که به مرور تاثیر آن را در اجتماع و فرهنگ و عادات مردم میشود دید،
شعار این مکتب آن است که بر ارزش های اخلاقی فرد تأکید و #فردیت و حریم خصوصیِ فیزیکی و روانی و عقاید افراد احترام میگذارد اما در حقیقت انسانها را از روح جمعی و هویت اجتماعی و انسانی خود دور کرده و به انزوا میکشد ؛ مکتب فردگرایی یکی از مدافعان سرسخت #لیبرالیسم به ویژه (لیبرالیسم کلاسیک) است و بسیاری از #نئولیبرال ها کوشیده اند این "نکبت اجتماعی" که همان فردگرایی افراطی است را با نسخه های مختلف درمان کنند.
💠در کشور ما نیز هر چه به ساحت شهرهای بزرگ تر که از فضای #قلمرومداری به #بخش_مداری رسیده اند میرویم ؛ رگه های قوی تری از فردگرایی را در رفتار انسانها مشاهده میکنیم و این یکی از محصولات اجتماعی #سیاستگذاری و اجراء از سوی #لیبرالهای_وطنی است، کسانی که در ساختار نظام جمهوری اسلامی دقیقا بر اساس دستورالعمل های غربی عمل میکنند، این عزیران غالبا طی سالهای اخیر تبحُر بالایی در کشیدن پوستینی از اسلام بر مبانی لیبرال پیدا کرده اند بگذریم ،
💠کافی است به برخی شعارهای تبلیعاتی بر روی کالاهای بازار خودمان دقت کنیم:
- به فکر خودت باش.
- در لحظه زندگی کن.
- خودت را شاد کن
و.....
در شهر فردگرایان کسی به داد کسی نمیرسد،وقتی برجی فرو میریزد یا وقتی قاتلی با چاقو بالای سر مقتول ایستاده اولین کار اکثریت ،درآوردن تلفنها همراه و ثبت تصاویر برای لایک گرفتن است.
💠 دو شب پیش همان ساعتها که اولین #برف ، زمین سیاه شهر را سپیدپوش کرد فرزندانم را کنار دریاچه شهدای خلیج فارس بردم؛
در اینجا و در آن ساعت ها احساس میکردم روح جمعی با نشاطی آرام در چشم های مردم موج میزند و پنبه دانه های سبک برف، توانسته برای اندک زمانی هم که شده، این فردیت متکبر را منجمد کند،
مردم به هم لبخند میزدند، برای هم عکس میگرفتند، ماشین باتری زده همدیگر را مشتاقانه هل می دادند و .....
این رخدادها اگرچه با تکراری شدن یا آب شدن برف! میتواند تاثیری کوتاه مدت فرض شود ؛ اما میتواند #نشانه های خوبی برای کسانی باشد که در پی #نشانه_شناسی در جامعه متکثر ما هستند.
💠 انسان بر پایه فطرت واحد آفریده شده و مخاطب عام انبیاء و اولیاء همین فطرت است،
این فطرت با طبیعت انس دارد و #مدرنیسم از طریق #کارگزارانی که در بالا بدان اشاره شد با #سبک_زندگی که برای ما به ارمغان آورده روز به روز انسان را به دوری از طبیعت و تنگ تر شدن حلقه فردیت سوق داده است ،
این نکبت اجتماعی برای نوجوانان و جوانان وقتی با توقع مهار نشده و اقتصاد بیمار و جنگ روانی دشمن گره میخورد آماده تبدیل شدن به مخاطرات #امنیتی خواهد بود.
⚜ @darossalamm
🖌" جدال احسن در دانشگاه علوم پزشکی تهران"
↙️ ۱- توانایی با هم #حرف_زدن ، در عین این که سادهترین توانایی بشر و اصولا فصل اختلاف ما با حیوانات قلمداد میشود، در روزگار ما عنصری کمیاب است.
در ایران، نه تنها دانشگاه -به معنای آن دانشگاه روشنگریساز و یا حتی حاصل روشنگری- نداشته و نداریم، که حتی هنوز فاقد یک میز گفتگو هستیم که بتوانیم پشتاش بنشینیم و با هم گفتگو کنیم.
موضوع هم خیلی مهم نیست و این وضع شامل حال تقریباً همه مسائل میشود.
برای آسیب شناسی #گفتگو باید به سنت ایرانی و دوران افول خردورزی و تولد بیمار مدرنیسم در جغرافیای ایران و بسط شکاف های نو در عرصه نظر اندیشه بازگشت اما در دهه اخیر گره های جدیدی بر این کلاف افزوده شده:
لشکر عظیم بزرگان، استادان و شبه روشنفکرانی که خود در ساختار حکومت دارای مسئولیت اند و هر یک در جایی از این پایتخت مُلک طلقی دارند و انبوه خَدم و حشَم های آنها ،باعث شده کسی را شایستهی اظهار نظر و مباحثه ندانند، و اگر هم در شبه گفتگویی منولوگ حاضر میشوند ، ساحت نظراتشان با آنچه در عمل بدان مشهورند باعث بی اعتمادی افکار عمومی به اصل گفتگو میشود
بخش ثابتی از این جماعت را میتوان در همه دولت های ایران دید.
در این فقدان مدیریت گفتگو ، توده های جامعه نیز بیش از آنکه پیگیر و تابع مواضع نخبگان باشند، نگاهشان به مواضع جماعت #سلبریتی هایی است که اغلب از حداقل ( اطلاعات/دانش ) بی بهره اند.
↙️ ۲- عصر ۵شنبه گذشته به همت جمعی از نخبگان دانشگاهی نظیر استاد #قناعتی از #بسیج_جامعه_پزشکی مباحثه ایی با محوریت دکتر #شکوری_راد ( به نمایندگی از جریان موسوم به #اصلاحات ) و دکتر علیرضا #زاکانی (به نمایندگی از جریان موسوم به #اصولگرا ) در طبقه نهم ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد؛
مباحثه ایی که اگر چه گاه طرفین یکدیگر را به عدم صحت حرف های هم متهم می کردند اما میشد در آن تلاش هر دو جریان را برای مفاهمه و مباحثه اقناعی لمس کرد ،
بی شک کنار زدن پیش فرض های تحلیلی و بایسته های سیاسی برای هر بیننده ایی نظیر بنده ، کاری بسیار سخت است تا بتوانم از "جدال دو زبان و اندیشه" بازتابی عادلانه ارائه کنم، اما این را به جرات میتوانم بیان کنم که چنانچه این گونه رخدادها به سنتی جاری و مستمر در بطن دانشگاه و #حوزه تبدیل شود، میتوان بازتابهای فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی آن را در کوتاه مدت در سطح نخبگان و در میان مدت در سطح جامعه مشاهده کرد ؛
#جدال_احسن ، بر اساس اصول و منافع مشترک همان اصل وحیانی و فراموش شده است.
⚜ @darossalamm
🕯عمل سیاسیِ فاطمه (س)، در آخرین ماه های حیات شان - شماره ۱ .
💠در روند شناسایی برخی چهره های تاریخی، طول عمر ،مفهوم خود را از دست داده و باید به متغیر "عرض عمر" توجه نمود؛
چرا که فهم تاثیرات عمیق فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی که گاه منجر به ایجاد نهضت های مختلف و حتی ساخت نظام های سیاسی بر اساس پارادایم فکری آنها شده را؛ نمی تواند با طول عمر کوتاه این چهره ها فهم نمود.
💠 آیا میتوان حضرت #زهرا (س)، را فارغ از نگاه سنتی و ادراک عاطفی و تقلیدی، و صرفا به عنوان چهره ایی منحصر به فرد در جایگاه دختر پیامبر(ص) و همسری اولین امامشیعیان که داعیه ولایت و حکومت داشته مورد بررسی روش شناسانه قرار گیرد؟
💠ظاهر امر آن است که ۲۲۰ ماه، طول عمر کوتاهی برای ایجاد یک منظومه فکری است اما در این نوشتار تنها به روشهای سیاسی-اجتماعی سه ماهه پایانی فاطمه س میپردازیم،
این مقطع، یکی از لولاهای مهجور تاریخی است
شایان ذکر است؛ راه اندازی جریان ویژه ایی در توجه به ایام شهادت حضرت فاطمه س طی دو دهه اخیر ، اینک در قالب برگزاری فاطمیه های اول و دوم توانسته است در سطح اول تبلیغات، منشا توجه بیشتر جهانیان به چهره غریب حضرت شود؛ اما همچنان بیش از جسم مطهرش، این حقیقت وجودی فاطمه زهرا س است که از دسترس فهم و اجتهاد ناقص ما دور مانده است.
💠زهرا (س) ، در ۳ ماهه آخر عمرشان با رعایت اصل #عدالت_خواهی و توحید محوری، با استفاده از برخی راهبردها تلاش کرد به عنوان یک کنشگر فعال ، تکلیف مدارانه به #عمل_سیاسی دست بزند - در بیان مفاهیم ذیل از پژوهشهای عالمانه برادر گرامی دکتر احمد مزینانی اقتباس صورت گرفته است- برخی از این راهبردها عبارتند از:
↩️۱- مطالبه :
حضرت زهرا (س)،با تاکتیک های مختلف راهبرد #مطالبه را سامان داد، یکی از این روشها بیان شفاف وی در صف بندی خود با جریان حاکم زمان بود، عمق این شفافیت آنجاست که تا کنون هیچ یک از مخالفان وی در طول تاریخ نتوانسته اند سند یا حتی اماره ایی مبنی بر تساهل و تسامح ایشان در مواجه به جریان سیاسی حاکم ارائه دهند. گزاره "مطالبه" را میتوان روش حضرت در برابر "سیاست مصادره" دانست، مصادره فدک ، مصادره یک باغ نبود، بلکه تلاش حاکمان وقت در راستای منزوی نمودن و شکستن جایگاه ویژه اجتماعی بود که رسول خدا (ص) برای بالا بردن آن بسیاری از تابو های فرهنگی زمانه خود را شکست و به کرات مورد هجمه آشکار و پنهان کسانی شد که جایگاه اجتماعی زهرا س را مانع نیل به اهداف سیاسی خود میدانستند.
🖋 ادامه دارد.......
🔅 دارالسلام
⚜ @darossalamm
🕯عمل سیاسیِ فاطمه س، در آخرین ماه های حیات شان - شماره دوم
↩️ ۲- مجاهده:
#مجاهده اوج عمل سیاسی و تبلیغی حضرت صدیقه طاهره و بر اساس معرفتی شناسی اسلامی بود که ایشان بی واسطه از سنت و وحی آموخته بود؛
ماجرای حضور حضرت زهراس در پشت درب خانه علی ع و در هنگامه ایی که که رجاله های حاکمان وقت تلاش میکردند با تهدید و تهمت، از علی ع و یارانش بیعت گرفته و مشروعیت مخدوش خود را ترمیم کند، بخشی از راهبردی مجاهده است؛
نقطه اوج #مجاهده با "اصحاب شمشیر" را سالهاست ،
در قالب روضه ها و در کلید واژه های دل آشوب آتش ، مسمار ، پهلوی شکسته ، غلاف شمشیر و کوچه بنی هاشم و... به تکرار شنیده و گریسته ایم، اینها در حقیقت پوسته ظاهری از عمل سیاسی آن حضرت است که اغلب در بعد عاطفی میماند در حالی که همین ها نیز بخشی از تلاشهای حضرت مرضیه س در عمل به "تکلیف سیاسی اجتماعی" بود.
↩️ ۳- مخاطبه:
حضرت زهرا سلام الله چند مرتبه در مسجد، در جمع مسلمانان و حتی در هنگامه حمله به خانه علی ع -یعنی ساعاتی که برخی از صحابه از سلمان ع تا زبیر در آن خانه تحصن کرده بودند- حاکمان وقت را مورد خطاب و عتاب قرار داد ؛
#جدال_احسن زهرای مرضیه (س) ،یکی از سنتهای سیاسی و اجتماعی فراموش شده در جامعه اسلامی است- اتمامحجت، نفی انفعال، تولی- مرز بندی شفاف - تاکتیکهای در هم آمیخته ایشان در راهبرد #مخاطبه بود ،ان حضرت با خطاب قرارداد مستقیم حاکمان، آنها را به را به بازگشت به سنت پیامبر (ص) دعوت کرد و در کنار آن خواص جامعه(الیت ها) که به دلیل منافع شخصی و یا تن دادن به گفتمانهای کور قومی و عصبیت های جاهلی دچار سکوت یا انفعال شده و نیز توده های مردم را که در #سقیفه_بنی_ساعده مغلوب مهندسی تبلیغ قرار گرفته بودند را به گفتمان خود و حمایت از حق حکومت علی ع دعوت کرد،
#خطبه_فدکیه سندی بی بدیل راهبرد مخاطبه است، گفتگویی بلیغ و مستدل با مولفه های اخلاقی و دینی و عاطفی توسط یک زن در جامعه ایی که ظهور زن در حوزه اجتماع و سیاست همچنان امری نکوهیده قلمداد می شد.
🖋 ادامه دارد.......
🔅دارالسلام
⚜ @darossalamm