✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه
بخش اول
👈 روز گذشته مقالهای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر #عکاشه عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی و رییس انجمن ارتوپدی به دستم رسید که در تاریخ سوم خرداد در روزنامه شرق منتشر شده بود این مقاله، پاسخی بود به مقاله "تبانی در اتاق عمل" .
در آن یادداشت عکاشه مقاله روزنامه شرق را ناشی از وجود "جریان ها و فشارهای پشت پرده علیه پزشکان" دانسته حال آنکه تبار سیاسی ایشان با رویکردهای سیاسی و اجتماعی روزنامه شرق کاملا همگن و این #توهم_توطئه، در ابتدای نوشتار ،بیش از هر چیز ناشی از فرافکنی و ... قلمداد میشود ؛ اظهارات صنف گرایانه ایشان البته مسبوق به سابقه است ،آنجا که در سال ۹۳ گفتند:
" پزشکان بخش دولتی بیشترین یارانه درمان را به مردم پرداخت میکنند" !!!
👈اما نقطه قابل تامل و شاید وحشتناک مقاله آنجاست که می نویسند:
" در جامعه ای که همه چیز بر روال عرضه و تقاضا است، نظارت بر رابطه #بیمار و #پزشک می تواند ایجاد فساد و زد و بند اقتصادی را در بخشی از همکاران نالایق رواج دهد، وقتی اجازه داده نمیشود که پزشک حق واقعی اش را در بخش خصوصی دریافت کند نتیجه آن میشود که جامعه پزشکی به بیراهه های میرود از این رو راه حل آن است که اجازه داده شود یک "معامله مرضی الاطرفین" بین بیمار و پزشک برقرار شود! و اگر چنین بود پزشکان از ترس وجدان آگاه خود جلوی تباهی ها را میگرفتند " .
👈 نمیدانم اگر این اندیشه ایشان به صورت عالمانه متاثر از نظرات نئوکلاسیک های اقتصاد مبنی بر "ورود حداقلی دولت به بازار و رها کردن آن به امید تعادل عرضه و تقاضا است"، باز این قاعده شامل حوزه هایی نظیر: سلامت ،امنیت و یا آموزش نمیشود و در کشورهایی که اقتصادشان را کاملاً بر اساس بازار آزاد و اندیشه های #آدام_اسمیت و #ریکاردو تنظیم کردهاند نیز #سیاستگذاری_سلامت با همه فرآیندهای اش یکی از حوزه های بسیار جدی برای حاکمیت محسوب می شود حال آنکه در ایران تمام ساحت های نظام سلامت از دستور گذاری ،تدوین،تصویب، تخصیص، اجرا، نظارت و بازخورد در اختیار یک صنف است .
مضافا آنکه در اندیشه باز آزاد تعابیر هنجار و ارزشی نظیر "وجدان آگاه" جایگاه عملی ندارد ،
و اگر بر اساس برداشتهای آزاد خودشان از نظام اقتصادی ایران است ، باز بعید است حتی همان اندک پزشکانی که به تعبیر استاد عکاشه "به بیراه " رفته اند نیز حاضر شوند سایر خدمات و خرید های زندگی شان را با مدل "معامله مرضی الطرفین " و بر اساس آنچه که خدمت دهنده آن را "حق واقعی خود " میداند، تنظیم کنند .
💠 ادامه دارد...
⚜درالسَّلام
⚜ @darossalamm
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه
- بخش دوم
👈تاکید استاد عکاشه، بر داشتن کرسی #اخلاق_پزشکی بی شک بار قانونی و علمی وی را در واکاوی مواضع شان سنگین تر میکند ،چه آنکه میزان تطابق این نگاه که عملا منجر به #تجاری_سازی و #کرامت_زدایی از جامعه پزشکی میشود؛ باید توسط علمای علم اخلاق سنجیده شود، بی شک واکاوی ریشه های این نگاه در جای خود میتواند مخاطبین را به علل عمیقِ بسیاری از معضلات در نظام سلامت نزدیک کند .
👈 اینکه ایشان برداشتن اندک نظارت دولتی و رواج قانونی تئوری "معامله مرضی الطرفین" را راه حل مشکل رفع زیر میزی و رفع فساد از نظام سلامت و زمینه ای برای ظهور پزشکانی میداند که به تعبیر ایشان حاضرند با "یک شاخه گل یا یک مشک ماست!" از حقوق مالی خود صرف نظر کنند،در خوشبینانه ترین تعبیر ناشی از "بی اطلاعی" ایشان از وجود خیل عظیمی از پزشکان است که هم اینک متعهدانه با پذیرش چارچوب های مالی و تعرفه های تعیین شده و بی اتکا به سهام های میلیاردی "بیمارستان های خصوصی" در همین زمانه جلوه های زیبایی از انسانیت را در مواجهه با بیماران ،در اردوهای جهادی ، مناطق محروم و حتی در بیمارستان های جبهه مقاومت رقم می زنند .
👈 #نظام_سلامت امروز برای اقتصاد بیمار سالانه حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خرج دارد و ۷۵ درصد این بودجه مستقیم از منابع عمومی یا "بیت المال سابق" تامین می شود،
جا دارد استاد عکاشه و برخی از دوستان این حلقه در جامعه جراحان که اغلب از دوستان قدیمی وزیر محترم بهداشت هستند ، امروز مثل منتقدان وزیر رفتار کرده و بنا را بر مصلحت عمومی و دامن نزدن بر مطالبات بی پایان صنفی بگذارند .
🔴 متن کامل این یادداشت را میتوانید در آدرس زیر -خبرگزاری فارس - مشاهده نمایید:
http://fna.ir/bn5m
⚜دارالسلام
⚜@darossalamm
🏴امشب شب شهادت امام #باقر ع است،
در سطور ذیل تلاس میکنیم قطره ای از دریای پر گوهرِ اندیشه و عمل آن بزرگوار را در حوزه سیاسی و اجتماعی مرور میکنیم :
🔅در آن غروب غریبانه سال ۶۳ ه ق که کودکی ۴ ساله را در جمع کاروانیان آل الله از کربلا به شام میبردند، هیچ کس را تصور نبود که این کودک قرار است تا پیش از رسیدن سال ۱۱۴ ه ق یعنی سال شهادتش، به این غربت خون بار پایان داده و وقتی با سَّم هشام به شهادت میرسد
عدد شیعه از چند تن ، به جمعیتی میلیونی مبدل گردد.
💠روزی که باقر العلوم ع به شهادت رسید هزاران شاگرد و امامزاده از نسل زهرای مرضیه ع تا اقصی نقاط جهان اسلام گسیل شده و #قدرت_نرم امامت-به ویژه در نیمه دوم امامت ایشان - به حدی رسید که تبلیغ و ترویج مبانی فکری شیعی نه در قالب صحیفه سجادیه و زبان ادعیه، بلکه به شکل کاملا شفاف و در حضور بزرگان نحله های فکری و اندیشه ای آن روزگار ، نهادینه شد؛
و این "قبول مرجعیت علمی و اجتماعی " امام ع، در سطح قدرت نرم ، حسب روایات میتوانست در برهه های بعد و در صورت همراهی خالصانه تر شیعیان ، منجر به انقلاب و اخذ قدرت کامل سیاسی شود؛
در همین بازه زمانی چندین جنبش اجتماعی به نام براندازی امویان و دفاع از اهل بیت ع رخ داد که مهمترین آنها قیام "بنی عباس" ، قیام خوارج و قیام های مقطعی نظیر "سادات حسنی" - نوادگان امام حسن ع بعد از شهادت زید ابن علی - بود،
اما امام باقر ع به دلیل بصیرت و درکعمیق از عقبه فکری این جریانات هیچ گاه موضع رسمی در حمایت از این قیام ها اتخاذ نکرد و حاضر به همراهی تاکتیکی با آنها نشد.
💠حجم بالایی از روایات به جا مانده از امام باقر ع به صورت شفاف مسلمانان را از همراهی با دستگاه ظلم برحذر داشته و آنها را به #اتحاد و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر دعوت میکند،هزاران روایتی که در آن به شکل آشکار به ارائه شاخص و معیار برای تنظیم رفتار های فردی و اجتماعی مسلمانان و بسط روحیه ستم ستیزی و عافیت طلبی میپردازد، و در کنار پند و اندرز حاکمان ،روایاتی نیز بر استفاده صحیح از روشهای قهر آمیز وجود دارد
چنانکه آن حضرت در کنار سفارش به #تقیه ،به صورت کارآمد و فعال به بازسازی و گسترش کمی و کیفی دامنه تشیع اقدام کردند.
💠بی شک محکم ترین روایات در خصوص امر به #ولایت از ایشان است ، دو روایت زیر نمونه ای متقن در پیوند جایگاه ولایت با سایر ارکان دین و شئونات اجتماعی و سیاسی در قاموس اندیشه امام باقر ع است ،آنجا که میفرماید:
💎 اسلام بر پنج رکن دارد: نماز، زکوه، روزه، حج، ولایت. و در هیچ چیز به قدر ولایت توصیه و تاٴکید نشده است (فروع کافى، ج ۴ ص ۶۲، ح ۱).
💎آنچه دستور دارند این است که: حج خود را انجام دهند و به نذر خود وفا کنند و نزد ما آیند و ولایت خود را بما خبر دهند و نصرت خویش را بر ما عرضه کنند (اصول کافى، جلد ۲، ص ۲۳۹).
پایان سخن انکه ، اگر هیچ حدیثی از ابوجعفر ع برای امروز پر مُخاطره ما نمانده بود جز این حدیث کوتاه، باز هم میشد با همین سه کلمه، مدلی قابل تکثیر برای همه ساحت های زندگی فردی ، اجتماعی و بین المللی تهیه کرد:
"الایمان ، حُب و بُغض"
⚜#دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
🔅 اندیشه سیاسی امام هادی ع
- بخش اول
⬅️ امام دهم شیعیان "علی بن محمد ع" در ۸ سالگی به امامت و در ۳۳ سالگی به شهادت رسید،
از ۶ خلیفه دوران عباسی تنها #منتصر ،طی ۶ ماه خلافتش سیاست فشار و تهدید را از ایشان برداشت و در این میان #متوکل_عباسی به دلیل دیکتاتوری محض در منش حکومتی خود ، به ظلمی مضاعف در حق حضرت #هادی علیه السلام شهرت دارد. فضای خفقان در دوران امامت امام هادی ع باعث شد ایشان برای حفظ کیان اسلام ، از تاکتیکهای مختلفی بهره جوید.
عناصر "زمان و مکان" همواره کلید فهم رفتارهای سیاسی ائمه به عنوان الگوی قابل تکثیر برای مفصل بندی اندیشه سیاسی اسلام اند.
⬅️ برخی از این تاکتیک ها عبارتند از:
۱- #تحریم همکاری و تعامل با حاکمان ظالم:
امام هادی ع بارها در پاسخ به سئوال شیعیان و محبین خود آنها ،را از کار کردن در دستگاه اداری و مشارکت در معاملاتی که منجر به سود اقتصادی به حکومت بنی عباس شود منع نمودند؛
اصل #تحریم ، یعنی هر کاری که باعث تحکیم پایه های حکومت ظلم میشود حرام است،
این اصل در سیاست مدرن به اشکال جدید نظیر: جنگ اقتصادی، جنگ ارزی ،تحریم اقتصادی ، مقاومت منفی تئوریزه شده است.
۲- صبر و بردباری:
تمرین و ترویج صفت #صبر و بردباری در اندیشه سیاسی امام هادی ع از جایگاه بالایی برخوردار است این شاخصه رفتاری در اندیشه سیاسی #مدرن تعریف خاصی ندارد و اگر برخی #رئالیست ها نظیر #ماکیاول ، شهریار را به صبوری تشویق میکند، در نهایت اقرار میکنند که هدف، اغوا و فریب مردم است ؛
امام ع ، هم حاکمان و هم مردم را در مسیر اصلاح به صبوری دعوت می کنند اما به نظر میرسد حاکمان بیش از مردم بر این اصل سفارش شده اند ، چنانکه در جایی امام ع حتی حاکم ستمکار را به حلم توصیه میکند - حلم مرتبه ایی بالاتر از صبوری است - و میفرمایند:
"چه بسا حلم و بردباری حاکم ستمکار ، موجب بخشیده شدن او میشود"
▪️ادامه دارد ....
⚜دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رقص نخست وزیرانگلیس با کودکان
آفریقایی
❓آیا در آفریقای جنوبی هم کسانی هستند که برای تطهیر استعمار پیر و رفو کردن نقش آن در عقب ماندگیهای امروز این کودکان، آتش به اختیار مجاهدت کنند؟
⚜ @darossalamm
⚠️ دروغ گویان بهارستان
🔍 انسان موجودی است نفع طلب ، مصداق نفع بر اساس باورها و ارزشهای هر جامعه متغیر است اما مجموعا جامعه شناسان کنش ها و رفتار های اجتماعی انسانها را بر سه دسته تقسیم میکنند:
۱- کنش مبتنی بر ارزش .
۲- کنش مبتنی بر ابزار .
۳-کنش مبتنی بر ابزار - ارزش
دست دوم همان دسته ای هستند که در جامعه ما با ابزارِ تظاهر به مردم دوستی، صداقت و دینداری می کوشند/
⬇️ا امه متن در پیام زیر
⚠️ دروغ گویان بهارستان
🔍 انسان موجودی است نفع طلب ، مصداق نفع بر اساس باورها و ارزشهای هر جامعه متغیر است اما مجموعا جامعه شناسان کنش ها و رفتار های اجتماعی انسانها را بر سه دسته تقسیم میکنند:
۱- کنش مبتنی بر ارزش .
۲- کنش مبتنی بر ابزار .
۳-کنش مبتنی بر ابزار - ارزش .
دست دوم همان دسته ای هستند که در جامعه ما با ابزارِ تظاهر به مردم دوستی، صداقت و دینداری می کوشند اعتماد مردم و حاکمیت را جلب نموده و از این راه به قدرت ،ثروت و منزلت دست یابند.
گسترش این شیوه مذموم در درازمدت باعث سرایت آن به لایههای مختلف اجتماعی و در نتیجه گسترش فرهنگ ریا، تظاهر و دروغ میشود،
رسمی که به آرامی شکاف های زیان باری در جامعه ایجاد نموده و نظیر یک ویروس که پس از درگیر کردن بیمار،بسترِ تکثیر انواع باکتریهای خطرناک را در آن محیط فراهممیکند، باعث بروز انواع ناهنجاریهای اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و اقتصادی میشود؛ قرآن کریم ده ها بار از این خطر اجتماعی با واژه #نفاق و #منافق نام برده است.
🕯امروز #مجلس شورای اسلامی با ۵۹ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع با یک فوریتِ طرح #شفافیت_آراء_نمایندگان مخالفت کرد ،این در حالی بود که به روایتی ۲۰۷ و به روایتی دیگر ۱۴۰ نماینده ،نامه موافقت با این طرح را امضا کرده بودند.
مخالفت با یک فوریت به این معنی است که این طرح به کمیسیون مربوطه فرستاده می شود اما از آنجا که طرح های چند فوریتی زیادی در کمیسیون آیین نامه داخلی وجود دارد، رسیدگی به این طرح به عمر این مجلس قد نمی دهد حال آنکه طرح #شفافیت_آراء_نمایندگان هفته هاست به ترند اول توییتر ایران و یکی از خواسته های اصلی فعالین اجتماعی و رسانه ای تبدیل شده بود و طی چند هفته گذشته تعداد زیادی از نمایندگان موسوم به اصلاح طلب و اصول گرا در حمایت از آن مصاحبه و سه فراکسیون اصلی مجلس از آن اعلامحمایت کرده بودند.
بی شک ۱۴شهریور۹۷ روز سیاهی در کارنامه مجلسیانی است که رفتار و گفتارشان بر اساس صداقت نبود ( و البته استعمال واژه صداقت برای حفظ حرمت مجلس و برخی مجلسیان صادق است وگرنه باید از همان واژه قرآنی منافق استفاده کرد)؛
این بی صداقتی البته طی یک سال اخیر در بزنگاه های مختلفی نظیر طرح های استیضاح و رای اعتماد به وزرا نمایان شد، این لایحه تا حدود زیادی به رفتارها و آراء نمایندگان مردم شفافیت میداد ، شفافیتی که سالهاست حتی پارلمان کشورهایی نظیر :عراق، افغانستان و کنیا آن را تجربه کرده اند.
🔐 توده های ملت ایران بیش از بسیاری از #نخبگان و #مسئولین خود به کنش های مبتنی بر ارزش پایبند هستند،
این را میشود در جای جای کتاب تاریخِ چند صد سال اخیر ایران مشاهده کرد و امیدواری همینجاست؛
به شرط آنکه قدری حافظه تاریخی مردم تقویت شده و باز در روز انتخاب و پای صندوق #رای ،این رخدادها و این روزهای سخت را فراموش نکنند.
⚜ #دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
✍ تفسیری کوتاه ، بر عبارتِ پایانی نامه ای که مسلم ابن عقیل سفیر آن بود
نامه ای که #امام_حسین ع توسط مسلم ابن عقیل به مردم کوفه میرساند، حاوی چند نکتهِ ناگفته و سند پر بهایی در حوزه #فقه_سیاسی شیعه است ، امام نوشتند :
" فَلَعَمری مَا الامامُ الا الحاکمُ بالکتابِ القائمَ بالقسطِ الدَّائنُ بدینِ الحقِ الحابسُ نفسهُ علی ذلکّ للهِ والسلام "
"امام و پیشوای راستین کسی نیست جز آن کسی که با کتاب خدا در میان مردم داوری کند و به #عدالت برخیزد و به دین خدا تکیه کند و بر عهد و پیمان الهی بایستد ، والسلام "
💎 برای اثبات اصل ارتباط "دین و سیاست" و "#حکومت_دینی" در کتب ما دلایل مختلفِ نقلی ذکر شده اما تا به حال کمتر ، از سند بالا به عنوان یکی از دلایل اثبات اصل ( رابطه دین و سیاست) و بالتبع در اثبات اصل #ولایت_فقیه نام برده شده در حالیکه امام ع صراحتا شرایط خاص امامی را نام میبرد که برای کسب مقامِ #حکمرانی بر مردم ،برخواسته (واژه قائم به معنای کسی است که برای کسب جایگاه حکومت نصیحت و نقد نمیکند،بلکه قیام میکند، و قیام و انقلاب برای کسب حکومت، لوازم خود را دارد) و صراحتا برای این حکمران ، شاخصه هایی را بیان مینماید:
🔅 کتاب خدا: برای قانونگذاری و تهیه قوانین بالادستی ، حل نیازمندیهای حقوقی و قضاوت(شاخصه اول حکومت دینی توحید است ، توحید تامین کننده نیاز معنوی انسان است )
🔅 قسط و عدل : شاخص دوم حکومت دینی عدالت است (عدالت تامین کننده نیازهای مادی انسان است) هر چند در ادبیات عرب، #قسط ،مفهومی فراتر از عدل و به معنای قانون عادلانه و نیز عمل و اجرا عادلانه آن قانون بدون تبعیض میباشد.
🔅 دین به مثابه محور و تکیه گاه : وقتی نگاه مسئولین به دین، #دین_حداکثری ، باشد آن وقت منابع دین، تامین کننده نیاز حاکمان برای نظام سازی و دولت سازی خواهد بود - حاکم دین محور، در سیاست بین الملل،#نرمش_قهرمانانه را به مثابه یک تاکتیک میپذیرد اما اتکایش به خداست نه کدخدا .
🔅 استقامت بر عهد الهی: خداوند با انسان عهدهای بسته ، بخشی از این عهدها در قالب "سنتهای الهی" در قرآن تصریح شده، جوامع بشری هم در طول تاریخ با خدا و حاکمان خود عهدهایی را بسته یا نقض کرده اند، نقص عهد با خداوند و حاکمانِ منصوب به او سیلی های سختی به آنها زده،
عاقبت قومبنی اسرائیل در نسبت با موسی ع و نیز اقوام مسلمان با محوریت کوفه در سال ۶۰هجری در نسبت با سیدالشهداء ع نمونه هایی از پایبندی حاکم به میثاق با خدا و عدمهمراهی ملت ،با حاکم و نقض پیمان میباشد.
🔅حبس نفس : بر خلاف مکاتب مدرن سیاسی، که تنها به دنبال سئوال " چگونه حکومت کنیم؟" هستند،
در اندیشه سیاسی اهل بیت ع، "چه کسی حکومت کند؟" نیز در وهله اول اهمیت است.حاکم اسلامی باید نفس خود را مهار کرده و بیش از مردم در این حوزه به خود سخت بگیرد .
💠متن فوق تفسیری کوتاه و ابتدایی از دریای مفاهیمی بود که سفیر باوفای سیدالشهداء ع ، حضرت #مسلم ع به بهای خون مطهر خود، به دست ما رسانیده است .
⚜ #دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
🚩هیات های مذهبی، کارگاه باز تولید سبک زندگی ایرانی
💠 #سبک_زندگی بزرگترین ،سخت ترین ، کندترین و آخرین راه تمدن رقیب برای پیروزی در نبرد ۱۴۰۰ ساله است و #محرم و صفر ، وحشتناک ترین ماه ها در تقویم اصحابِ " جِبتِ و الطّاغوت " است.
💠در این دو ماه بسیاری از عادات فراموش شده دینی در حوزه های عمومی و فردی احیا میشود و "ادب" یکی از از والاترین اصول اخلاقی این سبک زندگی است ،
آدم های که از هیات #امام_حسین ع خارج میشوند، ناخودآگاه بیش از قبل مودب و خوش خلق میشوند، و دامنه این مهربانی و اخلاق را میتوان در نسبت با فرزند، همسر، مردم ،خود ، خداوند ، #محیط_زیست و حتی با درختان و کبوترهای پشت پنجره احساس کرد .
💠سبک زندگیِ مدرن که #سند_۲۰۳۰ نمونه موجود و قابل مطالعه آن است، ادب و متانت را که پایهِ ارتباطات آدمها در سبک زندگی سنتی و ایرانی است با واژه های اتو کشیده و فریبنده نابود میکند ،
پسرانی که در هیات مذهبی با ادب و غیرتِ حضرت قاسم ، عبدالله و علی اکبر ع و دخترانی که با #ادب و #حیاء و عاطفه حضرت رباب ، رقیه و سکینه س آشنا میشوند ،
نمیتوانند در برابر پدر و مادر و بزرگتر حقیقی خود سرکشی و تندخویی کنند و تمرین همین اطاعت پذیری است که شخصیت رشد یافته یک انسان را به سبک زندگی حسین ع نزدیک میکند
این ادب ، در سطح فردی ،پایه انجام واجبات و ترک محرمات است، و در سطح اجتماعی پایه تربیتِ انسانی ؛ غیرمنفعل در عرصه اجتماعی و سیاسی را بنا میکند، انسانی که نه ظلم میکند و نه ظلم میپذیرد و در عین حال جامعه پذیری(Sociability) را بر اساس هنجارها و ارزشهای اصیل تمرین کرده است .
💠سبک زندگی مدرن ریشه در مبانی #معرفت_شناسی مادی (Materialism)، حسی و تجربی ( Empiricism) دارد و انسانها تمرین داده میشوند صرفا اموری را انجام دهند که در مقابلش نقدا پاداشی دریافت کنند ،از طرفی
فرزندان ما در این مسیر بر اساس انسان محوری مفرط (Humanism) به لاقیدی و بی توجهی به آداب و هنجارهای اصیلی که بنیانهای خانواده و جامعه ما بر گرده آن استوار شده، تشویق میشوند .
💠در حالیکه که در مکتب امامحسین ع ادب، زینت انسان معرفی شده ، #زیبایی_شناسی مدرن (Aesthetics) با دستورالعملهای که از آن سوی خلیج خوکها دیکته میکند ، ادراکمان از مفاهیمی نظیر: عشق ،کمک به هم نوع ،ایثار و عاطفه را تغییر میدهد، و محصول آن در رفتارهای برخی جوانان میشود آهن پرستی زن وقتی مردی را به اعتبار ماشینش انتخاب میکند و تن پرستی مرد، وقتی زیبایی را در کثرت ّبرهنگی و تبرُج جنسی زن می جوید.
💠در روزگاری که مدرنیسم یا همه مظاهر فریبنده خود به آوررگاه آخر رسیده، #هیآت_مذهبی همچنان میتوانند با اتکا به روحانیت اصیل و مقیدِ شیعه و منابع دست اول اخلاق اسلامی و بهره مندی از شور و عواطف فطری ،مبدا بازتولید سبک زندگی #ایرانی_اسلامی باشند ،
💠اغراق نیست اگر بگوییم میلیاردها دلار پول دشمن برای تدوین انواع دستورالعمل های استعماری نظیر #۲۰۳۰ و #پالرمو میتواند مثل چند دانه لپهء ناپز در دیگ قیمه هیات امام حسین ع حل و هضم شود .
⚜ #دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
🚩عباس الگوی کار تشکیلاتی
🔅راستی عباس ع که بود که کسی مثل حسین ابن علی (ع) همو، که همه عالم از مُلک و مَلکوت به وجودش محتاجند ، به وجود او محتاج بود؟
" یا اَخی، انتَ صاحبُ لِوائی، و اذا مَضَیتَ تَفرقَ عَسکری "
" ....اگر تو بروی سپاه من از هم خواهد پاشید" .
🔅قمر بنی هاشم چه جایگاهی در منظومه اندیشه و عمل #ابا_عبدالله ع داشت که با شهادتش فرمود "اِنکَسَر ظَهری"؟
جز آن که عباس یک #شخص نبود ،او به مثابه یک #نقش بود از این رو حدیث انکسارِ حسین روضه #تشکیلاتی بود؛ برای عاشورا شناسان ؛
و بیان این حقیقت که اگر حسین هم باشی باز به عباس ها برای پیشبرد مسیرت محتاجی ،
و بی عباس های پای کار و بصیر ،هم #سازمان حسینی دچار تشتت میشود و هم کمر #رهبر استوار آن میشکند؛
◀️ این سنت، همیشه در تکرار است :
" حسین ع نمی تواند نقش عباس را ایفا کند، نه عباس که نقش حبیب را ،که آن ذبیح الله پاس پیکر حبیب ابن مظاهر نیز قامتش خم شد :
"لَمّا وَقَعَ حَبیب علی الاَرض ؛بانَ الانکسار..."
🔆 #حسین ع برای #گفتمان_سازی و #تشکیلات_سازی به #عباس و #حبیب نیاز داشت چه آنکه این دو بزرگوار از ابتدای شروع نهضت او فعالانه به یارگیری، مباحثه ،مذاکره، تبلیغ و هر انچه در هر لحظه عمل درست و به هنگام بود ، پرداخته و خیمه این دو ،مامن و محل اجتماع و تواصی یاران حضرت ثارالله ع بود .
✅ آدم تشکیلاتی یعنی آن کسی که در راه #وَلّی ، هر چه میتواند انجام دهد و کار را به کسی دیگر وانگذارد :
" اَشهدُ اَنَّک لَم تَهِن و لَم تَنکُل ..."
"[یا عباس] شهادت میدهم که تو در راه نصرت سیدالشهداء ع هیچ سستی نکردی و کار به کسی واگذار نکردی .
⚜ #دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
http://fna.ir/bohto7
🏴پیرزن زرتشتی عقبِ دسته عزاداران اسفند دود میکند
🔆وقتی غاصبان وصی رسول خداص،شاهزادگان ایرانی را به بردگی آوردند،خدای ادب - علی ع- مسئولیت برخی ازآنها را بر عهده گرفت و سپس حضرت #شهربانو رو بارضایت خود و خانواده اش به همسری حسین ع درآورد...و آن دختر عفیف،از کاخ کسری عروج کرد و شد: عروس حضرت زهرا س/برخی #شیعیان_شناسنامه ای راباید سر کلاس ادبِ این #پیرزن_زرتشتی نشانید
#یزد
⚜ @darossalamm
💠امروز،در #کربلا و در حجم انبوه شیعیان انقلابیِ اباعبدالله ،بساط معرکه گیری مروجان #شیعه_انگلیسی گم بود،
قمه زنی شان که تمام شد آمدند پیش خودمان که سر و کتف شان را بخیه کنیم!
#جهالت_مذهبی
⚜ @darossalamm
💎 #سامرا را
"سُّرِ مَن رای ء" نامیده اند
-آنجا که چشم هر بیننده ای از دیدنش شاد می شود-
من اما در آن خاک چه دلگیری غریبی را احساس میکردم
گویی هنوز از ورای ۱۲۰۰ سال میشود حجم نفس گیر غربت امام #هادی و امامعسگری علیهماسلام را در افق خاکستری این شهر به نظاره نشست.
وقتی از جاده های ناهموار، خاکی و خسته در اولین میدان شهر رهایت میکنند ،
احساس میکنی هزار چشم نامحرم از لابلای دیوارهای بلند بتنی تو را تا دم خانه حضرت خورشید تعقیب میکنند،
خانه ای که ناموس های شیعه را در کنار دو امام مان صیانت میکند ؛
هر چند هنوز هم جای زخم کفتارها بر صحن و گلدسته های این بهشت کوچک مشهود است
کفتارها خوب میدانند قبرهای ائمه ما، مامن شیر های دنیا خواهد شد؛
و سرداب مقدس آن حرم، مهبط اسرار است
سِّر غیبت
سِّر ظهور
سِّر رجعت؛
وقتی پله ها را با بّهتی سیال طی میکنی، کسی را نمیبینی اما قلبت با اطمینان میگوید که "او" به تو خوش آمد میگوید و پاسخ سلامت را میدهد هر چند هزار توی حجاب ،
چشمت را از رویت حضرت خورشید باز داشته
و آنجاست که دوست داری جای خود را در سپاهش تثبیت کنی
سپاه آخرالزمان ، به پیش قراولی
میراث دار تورات و زبور و انجلیل و قرآن .
نوری که رسول خدا ص در خطبه غدیر این گونه توصیف اش میکند:
🔅مَعاشِرَالنّاسِ، أَلا و َإِنِّى رَسولٌ وَ عَلِىٌّ الْإِمامُ وَالْوَصِىُّ مِنْ بَعْدى،... أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِى .
آنجاست که با اطمینان میگویی:
🔅اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَى عِبَادِكَ حَتْماً مَقْضِيّاً، فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي مُؤْتَزِراً كَفَنِي شَاهِراً سَيْفِي مُجَرِّداً قَنَاتِي مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعِي فِي الْحَاضِرِ وَ الْبَادِي
🔅دجله، داغ خود را در گلدسته ویران شده حرم فرومینشاند و باد نوحه گر نوید طلوع عشق را از لابلای نخل های گیسو پریش به مسجد سهله میرساند و تو با بغضی شیرین، در انبوه زائران #اربعین گم میشوی؛
"گم شدنی" که ابتدای پیدا شدن است.
🔅#دلنوشته ای از زیارت #سامرا
۱۰ آبان ۹۷
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
🌿همه بضاعت پیرزن #عراقی ،در موکبش دو کتری چایِ ذغالی بود و یک سبد خرمای نیمه خشک و چند شانه تخم مرغ
💠گفتند در خیل خریداران یوسف، پیرزنی بود که سرمایه اش چند کلاف نخ بود وقتی خلق به او خندیدند:
پیرزن گفتا که دانستم یقین کین پسر را کس بنفروشد بدین لیک اینم بس که چه دشمن چه دوست گوید این زن از خریداران اوست...
🔅دل رئوف یوسف فاطمه را میشود با یک استکان چای به خود جلب کرد،اگر خلوص و همت بلند باشد
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
💎دیشب به دعوت دوست عزیزم مهندس حامد حکیمی در یزد به یک #نذر_فرهنگی دعوت شدم؛
نمایشی به نام #آزاد_راه که در آن کارگردان تلاش کرد از دریچه روزمرگی های چهار انسان متفاوت در عاشورای سال ۹۷ ، که مثل بسیاری از جوانان امروز درگیر روزمرگیها و مشکلات خودساخته یا حقیقی اند، نقبی به کربلای سال ۶۱ هجری بزند .
💎ضمن احترام به همه هنرمندان متعهد و جوان این اثر هنری، برای حقیر بازی دختر بچه شش ساله ، خانم #پریا_حکیمی بیش از سایرین من را به حِس تلخ و تَعب آور "دختران کربلا" نزدیک میکرد،
در آخرین صحنه های تاتر ، کودک از فریاد بلند "شمر" خود را در محاصره بینندگان مستأصل میبیند و به "بازیگر شمر " پناه میبرد
همو که در ابتدای نمایش یادآوری میکند که سالهت نقش عباس ع را روی سِن بازی میکرده و به سفارش پدر مرحومش نقش شمر را پذیرفته تا مظلومیت اهل بیت ع را در ذهن بیننده نمایش باورپذیری کند.
💎به نظر حقیر ایننمایش علاوه بر آغار یک سنت حسنه در حوزه هنرهای مدرن ، و ترویج عنوان فاخر #نذر_فرهنگی ، توانست در حوزه تخصصی نمایش ، جلوه های از زیبایی شناسی حادثه عاشورا را به زبان هنر برای #قشر_خاکستری جامعه که شاید کمتر توانسته باشند با هیات های مذهبی و یا #تعزیه ( که در ادبیات یزد به آن #شبی_خوانی میگویند) بازنمایی کند.
💎پر شدن کامل محل بینندگان و ازدحامشان در اطراف سِن ، نشستن آنها بر نیمکتهای چوبی تا پاسی از پایان نمایش در کنار اشک های پنهانی برخی از این جوانان و نوجوانان که بعضا ظواهر مذهبی هم ندارند ، همگی دلایل روشنی بر اثرگذاری مطلوب یک تلاش هنری از بعد سوژه و ابژه و تکنیک است ، بی شک حمایت واقعی دستگاه های عریض و طویل فرهنگی از این قبیل اقداماتِ #آتش_به_اختیار میتواند بخشی از پاسخ موثر به مسئله بغرنج "نحوه انتقال ارزشها و هنجارها به نسل چهارم" باشد.
⚜ @darossalamm دارالسلام#
وسط کانال گردی ها ناگهان عکس بالا میخکوبم کرد، یک سرباز آمریکایی در جمع دوستانش دارد برای تفریح شکم یک نوجوان ویتنامی را زنده زنده با چاقو باز میکند؛ دقت کنید یک ویتنامی در کشور خودش دارد توسط سرباز تمدن تراز اول غرب همان که منشور حقوق بشر را نوشته و پروتکل هایش در همه حوزه ها برای شبه لیبرالهای وطنی ما حکم وحی را دارد، به وحشیانه ترین شکل شکنجه میشود...وسط آن بهت، ناگهان یادم آمد امروز سالگرد شهادت کسی بود به نام #حسن_تهرانی_مقدم ،فکر میکنم برای آنکه عظمت و برکت وجود این ادم هاو سالگردهایشان را کمی درک کنیم ،خوب است چند عکس نظیر این نوجوان ویتنامی را در گوشیهایمان ذخیره کنیم،
برای تنهایی که فکر میکنند میشود با همه دنیا شب شعر برگزار کرد،شاید #ترس یکی از ابزارهای تنبه و هوشیاری باشد .
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
🔆 در سالگرد شهادت خورشید عالم افروز #سامراء ، حضرت ابن الرضا امام #حسن_عسگری ع دوستان خود را میهمان حدیثی بسیار امیدآفرین میکنم،
حدیثی که میتواند برای ما و به ویژه برای برخی مسئولین کشور که گاه همه نقطه امید و تدبیرشان را به ابزارها و الزامات مادی و قدرتهای دنیایی گره میزنند، و "باور به یاری خواستن از امام" را در پای آموزه های انسان محور ذبح میکنند ،عبرت زا باشد:
شیخ مفید در الارشاد صفحه ۳۲۳ مینویسد
ابوهاشم جعفری از نوادگان جعفر طیار می گوید از نظر مالی در مضیقه بودم خواستم وضع خود را طی نامهای به امام عسکری ع بنویسم و طلب کمک کنم ولی خجالت کشیدم و صرف نظر کردم وقتی وارد منزل شدم دیدم امام ع صد دینار برای من فرستاده و طی نامهای نوشته بودند:
💠 "هرگاه احتیاج داشتی خجالت نکش و پروا مکن از ما بخواه که به خواست خدا به مقصود خود می رسی " .
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
🖋"برشی از تاریخی که قابل تکرار است"
به بهانه سالگرد شهادت سردار نهصت جنگل ، میرزا کوچک خان .
🔅 #دارالسلام
⚜ darossalamm
✒️ "برشی از تاریخی که قابل تکرار است"
💡امروز سالگرد شهادت میرزاکوچک خان جنگلی است،
جنبشی ایدئولوژیک که در مدت کوتاه عمرش توانست دامنه نهضت خود را از تقابل صرف با استبداد رضا شاه به استعمار شوروی و انگلستان و آلمان بسط دهد،
در زمینه نهضت جنگل کتابی به نام
"خاطرات ژنرال دنسترویل: سرکوبگر جنگل" نوشته لایونل چارلز دنسترویل و ترجمه حسین انصاری - علی دهباشى موجود است،
در بخشی از این کتاب به حقایق تاریخی اشاره شده که میتواند برای امروز ما درس آموز باشد؛
"حقیقت تلخ عدم اعتماد به دشمن"
در سطور زیر به قلم ژنرال آلمانی به روشنی تصریح شده که گیلان در شرایطی که ایران دچار قحطی بود چگونه با مدیریت میرزا ،دچار قحطی نشد حال آنکه یکی از دلایل شکست #نهضت_جنگل ، #نفوذ ، استحاله و #خیانت حلقه اول یاران نهضت و نیز عملیات روانی بود که دستگاه تبلیغات #رضا_شاه با آن توانست پشتوانه مردمی نهضت را بشکند و نهایتا به اقرار تاریخ بین برخی طارمی ها و طالشی ها بر سر جدا کردن سر #میرزا در ارتفاعات طالش دعوا شد،
محور عملیات روانی این بود :
اگر به یاران میرزا پناه دهید ارتش قزاق شما را تحریم و دچار قحطی و جنگ خواهید شد.
تاریخ اثبات کرد که این بلاها پس از آن خیانت ها نازل شد.
👈ژنرال دنسترویل آلمانی در خاطراتش مینویسد:
...گیلان و مازندران به دلیل کنترل ارزاق به دست جنگلی ها و رهبری #میرزا_کوچک_خان به هیچ روی دچار مشکل مواد غذایی نبود، اما پس از شکست جنگلی ها در ژوئن 1918 از انگلیسی ها، رشت به دام #قحطی افتاد.
بروز قحطی در گیلان به طور کلی ناشی اجبار صادرات غله به باکو بوده . باکو به دلیل ملی شدن کشتیرانی از سوی بلشویک ها دچار وضعیت نا بسامانی شده بود، #انگلیسی ها برای مقابله با قحطی در باکو تصمیم می گیرند با رفع مانع میرزا، از گیلان مواد غذایی خریداری و به باکو ارسال کنند. این تصمیم در واقع سر آغاز محرومیت مردم گیلان از منابع غذایی خود، همچون برنج، هندوانه و حتی خاویار می شود و در این میان تصمیم دولتی ایران برای ممنوعیت صدور مواد غذایی از گیلان بی ثمر می ماند...در ماه های بعد نشانه های قحطی فراوان بوده و ما به کرات شمار زیادی از افراد فقیر، ژنده پوش و گرسنه را که تاب و توان از دست داده اند، در کنار جاده دیده ایم.
🔅#دارالسلام
⚜ @darossalamm
⚜ در محضر یک غواص کربلای چهار .
🖌در این روزهایے ڪه برخے جنگ ندیده هاے خوش نشین، همانهایے ڪه موزمار وار ڪنار گود زمانه مینشینند و پس از خوابیدن گرد و غبار معرڪه، پاپیون نقادے میبندند ،
افتخار آن را داشتم ڪه دقایقے از محضر نورانے یڪے از رزمندگان گردان غواصان عملیات #ڪربلای۴ بهره مند شوم،
او علاوه بر ڪسوت استادے دانشگاه علم و صنعت، سالهاست در حوزه نظریه پردازے در حوزه تمدن ایرانی_اسلامے مجاهدت میڪند ، جملات زیر تنها بخشهاے از این گفتگوے شبانه بود :
🌿 ما ۳۰۰ غواص عضو گردان حضرت رسول ص به فرماندهے شهید #احمد_الهیارے در لشڪر نجف اشرف بودیم، لشڪرے به فرماندهے شهید #احمد_ڪاظمے ،
بیش از ۸ ماه آموزشهاے طاقت فرسا طول ڪشید؛
بیشترین تفریح غواص ها بعد از آموزش، مطالعه #ڪتاب و مناجات و دعا بود ، من بیشتر از هر زمان در عمرم در آن مدت ڪتاب خواندم
"عشق به دانستن" و "شور ما در بحثهاے باز معرفتی" ...
من در آن ایام حتی رفتم کتابهای دست خطی آیت الله مصباح را کپی کردم و همراه با کتابهای تفسیر آیت الله #جوادی_آملی برای مطالعه خودم آوردم ، ما عاشق بودیم و سرخوش
شما امروز با کدام راه میتوانیم آن خوشی و حال را ایجاد کنیم؟ بچه ها در کمدشان انواع شیشه های عطر را داشتند
اگر آن روزها پیش از نزول قرآن بود بدون شک جز قصص قرآن میشد.
🌿در سیصد نفر گردان غواصان، چهل دانشجو ،دوازده #طلبه و شانزده خانواده دو برادری داشتیم
و حالا که جنگ ندیده ها از محاسبه صحبت میکنند، عرض کنم از این شانزده خانواده دو برادری، دقیقا یک برادر به #شهادت رسید و یکی ماند
و از آن خانواده ای که سه پسرشان در گروهان بود، هم دو نفرشان آسمانی شدند و یکی را "محاسبه گر اصلی" برای این روزها نگه داشت.
🌿 #دفاع_مقدس تبلور عینی نظام #مدیریت #شایسته_سالار بود؛
نظامی که باید به اصرار فرد شایسته را متقاعد میکردی مسئولیتی را بپذیرد
همه ما دوست داشتیم یک رزمنده ساده باشیم تا راحت و آزاد سرِ گروهان به خط بزنیم اما حالا #قدرت ،
طعمه شده و پاسخگویی هم در قبالش وجود ندارد.
میگویند کربلای ۴ فلان تعداد تلفات داد، آنها تلفات نیستند
ما تلفاتیم ... میگویند محاسبات ، آیا قرار است همه محاسبات را ما بکنیم؟ خداوند کجای محاسبات شماست؟
اواسط دوره آموزشی بچه ها منتظر بودند در یک عملیات که پیش از کربلای ۴ بود شرکت کنند و شهید احمد کاظمی آمد و با سختی گفت که ما در این عملیات شرکت نمی کنیم
بچه ها کلی داد و فریاد و جیغ کشیدند که اگر ما را نبرید ما که سرباز وظیفه و نیروی نظامی نیستیم
ما از دوره خارج میشویم و میرویم در گردانی که بتوانیم در عملیات شرکت کنیم
شهید کاظمی گفت : من حرفم زو زدم و تشخیص ام رو بیانکردم اما تسلیم تشخیص شما هستم
بروید فکر کنید ... ما چند جلسه گرفتیم بچه ها با اتکا به مطالعات عمیق تاریخی و قرآنی و فلسفی استدلال میکردند که چه کنند ... آن روزها آنقدر بزرگ بود که نمیشود در مجادلات کوچک امروز جایش داد ....
🌿فرماندهان آن روز مگر چه کسی بودند؟ آقای #رضایی که بود یکی از متن همین جامعه ،او یک فرد نظامی نبود ،متن همین نبرد آنها را تربیت کرد ، زمانه را در نظر بگیرید:
آنها هم باید به جبهه میرفتند، هم نظامی نبودند هم باید با آن نبود امکانات و شرایط بغرنج آنقدر بهینه عمل میکردند که بعد از ۳۰ سال وقتی با ذره بین بگردی بتوانند به
همه سئوالات شما پاسخ بدهند...
این کجایش منصفانه است؟
آنها همه تلاش و محاسبه ممکن را انجام می دادند و مهم هم همین بود .
💠 دقایق صحبت با آن رزمنده نورانی تمام شد، و ساعت از ۲۲ گذشت،
رزمنده خوب میدانست ،دُّر های که او سی سال پیش از "شطِ جهاد اصغر" گرفته است را دشمنان زیادی است
از نفس اماره در خویش، تا دنباله نفوذی های که عملیات را لو دادند، تا آواکسهای که هنوز بالا سرمان میچرخند .
🔅 #دارالسلام
⚜ @darossalamm