eitaa logo
استاد آیت الله نیکزاد
374 دنبال‌کننده
42 عکس
69 ویدیو
287 فایل
این کانال توسط شاگردان و دوستداران فقیه، مفسر و فیلسوف معاصر استاد عباس نیکزاد ایجاد شده است؛ در این کانال تلاش می‌شود نظرات، اندیشه‌ها و جلسات علمی استاد به اشتراک گذاشته شود. آدرس ایتا: https://eitaa.com/darseostadnikzad آیدی مدیر کانال: @shm1901
مشاهده در ایتا
دانلود
حد زنا(۵).mp3
8.2M
👆مروری برکتاب کتاب الحدود، حد زنا(۵) از تحریر الوسیله. از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
اسفارجلد۶(۳۲).mp3
11.41M
👆درس اسفار ملاصدراجلد۶ جلسه سی ودوم، منهاانه قد مر آن العلم قدیکون نفس المعلوم الخارجی (ص۱۵۵). از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
تفسیر سوره قیامت ۳.mp3
17.34M
👆تفسیر سوره قیامت (۳) از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
اسفار جلد ۶( ۳۳).mp3
15.71M
👆درس اسفار ملاصدراجلد۶ جلسه سی وسوم، (منها آن النفس کما تدرک ذاتها بنفس صورة ذاتها) ص(۱۵۷). از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
1_530359294.mp3
1.69M
گزارش کوتاهی از مناظره کاپلستون و راسل در باب اثبات وجود خدا و نقد سخن راسل از استاد نیکزاد جدید 🆑 @darseostadnikzad
نقد و بررسی هرمنوتیک.mp3
13.43M
👆نقد و بررسی هرمنوتیک از استاد نیکزاد جدید 🆑 @darseostadnikzad
شرایط اصول(۹).mp3
14.68M
👆 خارج اصول (۴۶)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، شرایط اصول عملیه(۹). از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۴۶).mp3
14.9M
👆درس خارج فقه(۴۶)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۴۶) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
2024_12_13_22_07_35.mp3
11.98M
👆 خارج اصول؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، بررسی حجیت سیره عقلاء از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
شرایط اصول(۱۱).mp3
17.56M
👆 خارج اصول (۴۷)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، شرایط اصول عملیه(۱۰). از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۴۷).mp3
13.23M
👆درس خارج فقه(۴۷)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۴۷) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
*صرفا جهت اطلاع* 🔺 *آیت الله بیات زنجانی: حجاب را آزادانه می‌پذیرم* آیت الله بیات زنجانی، از مراجع عظام قم، تاکید کرد: من معرفت را با آزادی می‌پذیرم، توحید را آزادانه می‌پذیرم، معاد را آزادانه می‌پذیرم، حجاب را آزادانه می پذیرم. اگر آزادی نباشد که پذیرش معنا پیدا نمی‌کند. به گزارش انصاف نیوز، مشروح سخنان آیت الله بیات زنجانی در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در پی می‌آید: در اسلام اصولی داریم که هیچ استثنا ندارد. علم و تعلم یکی از آن اصول است. در تعلم، پرسش، یادگیری و یاد دادن هیچ استثنا وجود ندارد. رسول اکرم (ص) می‌فرمایند که شما علم را از چین هم شده یاد بگیرید. طبعا رفتن به چین برای قرآن خواندن و فقه نیست. پس تعلم و یادگیری از همه جا مطلوب است، ولو اینکه آن کشورْ کشوری مارکسیستی باشد. تعلم قید و شرط ندارد. اصل دیگر که هم پشتوانه‌ی کلامی دارد، هم پشتوانه‌ی فلسفی، هم پشتوانه‌ی عرفانی، هم پشتوانه‌ی قرآنی و هم پشتوانه‌ی رواییْ آزادی است. آیا آزادی حق است؟ ما می‌گوییم آزادی فوق حق است. آزادی بالاتر از حق است. چرا؟ برای این‌که آزادی را نمی‌شود حذف کرد. طرف می‌تواند بگوید من از حقم می‌گذرم، اما کسی نمی‌تواند بگوید من از آزادی‌ام می‌گذرم. آزادی قابل گذشت نیست. من این‌گونه تعبیر می‌کنم که آزادی مقوّم ذات انسان است. آزادی جزء ذاتیات انسان است. آزادی را اگر از انسان بگیرید، دیگر خبری از انسان نخواهد بود. نمی‌توان گفت او انسان است ولی آزاد نیست. انسان غیرآزاد انسان نیست. به او می‌گویند روبات. آزاد یعنی چی؟ یعنی خودش باید برای خودش تصمیم بگیرد و نه دیگری. آزادی نه قابل سلب است و نه قابل ازدیاد و کم کردن و اضافه کردن. آزادی خدادادی است. خدا من را جبراً آزاد خلق کرده است. بحثی در کفایه مطرح است که آیا انسان در آزادی آزاد است یا آزاد نیست. خیلی از آقایان معتقدند که انسان در آزادی آزاد است. ما معتقدیم که انسان در آزادی مجبور است. انسان نمی‌تواند آزاد نباشد. نمی‌تواند بگوید من می‌خواهم آزاد باشم یا نباشم چراکه آزاد آفریده شده‌. دین مبنایش بر آزادی است. دلیل؟ آیه‌ی مبارکه‌ی آیت الکرسی. دین با اکراه نمی‌سازد. به همین دلیل در سوره‌ی مبارکه‌ی نور آمده است که «قل للمومنین».به کسانی که ما را قبول دارند بگو. نمی‌گوید خودت بکن. نمی‌گوید خودت به سرشان چادر کن. شما به آنها بگو خدا می‌گوید شما این‌گونه خودتان را حفظ کنید. «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ.» به مؤمنین بگویید، به مؤمنات بگویید. مؤمنین یعنی کسانی که شما را قبول دارند. ما یک بحث فنی داریم که این «لا اکراه» اخباری است یا انشائی. اگر به معنی اخبار باشد، معنی‌اش این است که اسلام خبر می‌دهد که در ذات دین اکراه نیست. نگاه دیگر می‌گوید «لا اکراه» معنایش «لا تکره» است، یعنی مجبور نکنید، اجبار نکنید مردم را، مردم را با اجبار به مسئله‌ای سوق ندهید. پس چه به معنی اخبار باشد و چه به معنی انشا، در هر دو صورت، اکراه با آزادی نمی‌سازد. اساس دین بر آزادی است. من وقتی پیامبر را قبول می‌کنم که بشناسمش و دلیل بر صدقش داشته باشم. من حق ندارم همین جوری پیامبر را بپذیرم. وقتی می‌پذیرم که او را صادق بدانم، گذشته‌اش را بشناسم، برایم دلیل بیاورد که راست می‌گوید. من معرفت را با آزادی می‌پذیرم، توحید را آزادانه می‌پذیرم، معاد را آزادانه می‌پذیرم، حجاب را آزادانه می پذیرم. اگر آزادی نباشد که پذیرش معنا پیدا نمی‌کند. من دموکراسی را هم این‌گونه معنا می‌کنم: جایی که انسان می‌تواند آزادی خودش را دست‌نخورده نشان بدهد. این دموکراسی است. ظهورش هم با انتخابات است. من باید آدم خودم را بشناسم و این با آزادی است. همیشه این را گفته‌ایم و باز هم عرض می‌کنم که ما بهشت و جهنم اجباری نداریم بلکه بهشت و جهنم انتخابی است. انسان خودش انتخاب می‌کند. انسان جوهره‌اش با این چند چیز متقوم است: فهمیدن، ارزیابی کردن، مقایسه کردن، علاقه‌مند شدن و خواستن. اگر این‌ها شد، آزادی معنا پیدا کرده است. انصاف نیوز