eitaa logo
پژوهش‌های علم دینی و فقه نظام
204 دنبال‌کننده
117 عکس
28 ویدیو
96 فایل
گفتگو در مبانی و مسائل علم دینی (با تمرکز بر علوم اجتماعی) و فقه نظام رویکرد: بلاگری به آسیب بدنه انقلابی بدل شده؛ اولویت، «تولید علم» و «کنشگری میدانی»است.
مشاهده در ایتا
دانلود
46.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 فقه تربیتی و نظام آموزشی 🔰گفتاری از آیت الله علیرضا اعرافی در میان فعالان تعلیم و تربیت در سیزدهمین رویداد چهارسوق @darsgoftar1
هدایت شده از اجتهاد
9.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نخواندم ولی مخالف اسلامی سازی علوم انسانی‌ام!/ خطر جهالت علمی از جهالت دینی بدتر است! ✔️استاد خسروپناه: برخی از مدعیان فهم علوم مدرن، حتی حاضر نیستند از ده‌ها مجلد منتشر شده در باب علوم انسانی اسلامی حتی یک مقاله مطالعه کنند، ولی در عین حال بر مخالفت خودشان با علم دینی اصرار دارند...! 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✍ نسبت حکم «اعراض از جاهلان» با امر به معروف و نهی از منکر 🔰این مقاله در حوزه مبانی فقه فرهنگی قابل استفاده است: http://www.sijl.ir/article_165036_611643764a04c2cc94f033fcd370bd0f.pdf @darsgoftar1
پژوهش‌های علم دینی و فقه نظام
در آینده ان‌شاءالله نظریه فقهی خانواده را بر اساس فقه نظام خانواده مطرح خواهم کرد‌ که در ضمن آن الگو
🔰 در فقه نظام خانواده، سه نظریه تاکنون قابل بسط است: نظریه نظام جامع خانواده آیت الله سید منذر حکیم و نظریه نظام خانواده آیت الله محسن اراکی و نظریه مختار که مستندات آن ارائه خواهد شد. 👇👇فایل صوتی زیر شش جلسه ابتدای درس خارج فقه نظام خانواده استاد اراکی در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ است که در آن جلسات، نظریه خود را تبیین کرده است. @darsgoftar1
📌 فروش کتاب برای ترویج گفتمان دوستانی که زود تر واریز رو انجام بدهند در اولویت هستند نه دوستانی که زودتر پیام داده اند🌷🌷 ⚠️ برای تهیه کتاب به آیدی زیر مراجعه فرمایید 👇 🆔 @saeed_karimdadashi لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❓مفهوم مرکزی در آسیب‌های اجتماعی کنونی چیست؟ وقایع اخیر و حضور یک درصدی نوجوانان در اغتشاشات، نقطه آغازی برای گفتگوهای رسمی پیرامون این گروه سنی و جدی گرفتن آسیب‌های متوجه آنان بود که پیش از این پژوهشگران این حوزه بارها و بارها تاکید می‌کردند. در گروه های سنی نوجوانان و جوانان با آسیب‌های جدی مانند اعتیاد به کنش‌های انحرافی و التذادهای جنسی نامشروع مواجه هستیم. برخی از گفتگوها و یادداشت‌هایی که اخیرا منتشر شده را که مطالعه و ملاحظه می‌کردم این تبیین‌ها دچار نوعی گسست در تبیین به نظر می‌رسند‌. این گسست به این لحاظ است که با تاکید بر توصیف شبکه روابط اجتماعی و عوامل کلان هرکدام از این آسیب‌ها بررسی شده‌اند اما فلسفه اجتماعی این نظام روابط که مفهوم مرکزی (و نه دال مرکزی)و قدر مشترک این آسیب‌هاست به نظر مغفول شده است. بنابر نظریه موسوم به کشف نظام از مسأله که در موضوع‌شناسی فقه نظام اتخاذ شد و نیز لحاظ مقتضای نظریه تفسیر انسان به انسان علامه جوادی آملی در ارجاع متشابهات انسان به محکمات انسان، در روش تحقیق، محکمات و متشابهات انسان اجتماعی و انسجام منطقی در این روابط کشف می‌شود که از آن جمله، فلسفه اجتماعی هر جامعه در عاملیت و ساختار آن است. به لحاظ خاستگاه این آسیب‌ها که از مصاحبه‌های انجام شده و مشاهدات مشارکتی محققین این حوزه استفاده می‌شود، با فلسفه اجتماعی «در لحظه زیستن» مطابقت دارد که زندگی نئو لیبرال با آن مواجه است؛ زندگی‌ای که با تقسیم اوقات به وقت اشتغال و وقت فراغت، در وقت اشتغال، شامل افزایش بهره‌وری و تولید سرمایه به نفع طبقه سرمایه‌دار می‌شود و در وقت فراغت، برای فرار از این وقت اشتغال، فقط به اکنونِ زیستن نگاه می‌شود. یعنی در وقت فراغت هرچه میخواهی باش تا فشار کاری این روزهای قبل جبران شود که روز کاری بعد باید خوب کار کنی. این نوع فراغت‌گزینی التذاد بخش صرفا توجیه‌کننده آن سودجویی سرمایه‌داری است. با این تبیین، صرفا تغییر کنشگری در فضای مجازی از اینستاگرام و تلگرام به مشابه ایرانی‌اش هم نمی‌تواند سوژگی رسانه اجتماعی و میکرو سلبریتی‌ها را از بین ببرد‌؛ چنان‌که همان آسیب‌ها در پیام‌رسان‌های مشابه ایرانی هم بارها دیده شده است. با همین فضای فرهنگی است که تمایز ذکر اهل بیت علیهم‌السلام از دستگاه‌های موسیقی منظور نمی‌شود. بنابر این، آن‌چه مقتضی است وجود سیاست‌های فراغتی و برنامه‌ریزی فرهنگی در وقت نوجوان و جوان است. تا فلسفه «در لحظه زیستن» برای او درونی باشد امکان تغییر فرهنگی هم وجود ندارد؛ حال آن که ما به نصیحت مستقیم آنان به ذکر معایب آسیب‌ها بعضا اکتفا می‌کنیم. @darsgoftar1