eitaa logo
پژوهش‌های علم دینی و فقه نظام
204 دنبال‌کننده
117 عکس
28 ویدیو
96 فایل
گفتگو در مبانی و مسائل علم دینی (با تمرکز بر علوم اجتماعی) و فقه نظام رویکرد: بلاگری به آسیب بدنه انقلابی بدل شده؛ اولویت، «تولید علم» و «کنشگری میدانی»است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 «علم دینی، از چیستی تا چگونگی» اثر حجت الاسلام و المسلمین وکیلی استاد خارج فقه حوزه علمیه مشهد و از پیروان نظریه فقه فرایندی استاد عبدالحمید واسطی. 💬 بشخصه کتاب را مطالعه نکرده‌ام با وجود این، دکتر سوزنچی که از اساتید حوزه علم دینی به شمار می‌آید و ناقد کتاب بوده، نسبت به مطالعه این کتاب پیشنهاد داده است. به درخواست یکی از اعضای محترم کانال فهرست این کتاب و دو اثر ترویجی در حوزه علم دینی در ادامه می‌آید: @darsgoftar1
✅اولین سلسله نشست های انقلاب اسلامی و تحول در علوم اسلامی و انسانی 🔷با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه ⏱زمان: ۶ تا ۱۰ اسفند 🕌مکان برگزاری: حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، ساختمان شماره ۱ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی 🌐 شرکت مجازی در نشست: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/gharbshenasi @razaviac @darsgoftar1
درآمدی بر آسیب‌شناسی پژوهش در فقه فرهنگ مدتی است که قدری پژوهش‌ها در عرصه فقهی فرهنگ به اقتضای رویکردهای اجتماعی و حکومتی به فقه اوج گرفته است. هرچند ممکن است آغاز این فرایند را با دو کتاب فقه فرهنگ و ارتباطات و قواعد فقه فرهنگ و ارتباطات در دهه هشتاد تلقی کنیم که در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام رقم خورد. با وجود این، مواجهه‌هایی که بعضا با این پژوهش‌ها پیش می‌آید و حتی صورت درسی سطوح عالی به خود می‌گیرد نگرانی‌هایی را در آینده فقه فرهنگ به دنبال دارد. مشهودترین اشکال این‌جاست که حتی قلمرو فقه فرهنگ برای این محققین روشن نیست و گاه میان دو عرصه متمایز فرهنگ و مداخله در آن اشتباه می‌کنند. لذا تا نامی از فقه فرهنگ می‌آوریم انصراف به امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و از فرهنگ به عنوان یک نظام اجتماعی با مشخصه‌هایی که دارد غفلت می‌کنند. شاید ریشه این اشتباه سهل‌اندیشی در این حوزه باشد که ناشی از عدم ملاحظه پایگاه دانشی فرهنگ است. فرهنگ بما هو فرهنگ، یک مفهوم از سنخ علوم اجتماعی است و حتی قدمای علم الاجتماعی مسلمین هم همین نگاه ساختاری را داشته و از آن به صنایع و معارف بشری تعبیر می‌کردند. لذا فرهنگ از اساس یک امر کلان و نظام اجتماعی است و فقه فردی ندارد. لذا نمی‌توان بدون یک فهم علم‌الاجتماعی (و نه لزوما جامعه‌شناسی) وارد موضوع‌شناسی و طبعا حکم‌شناسی در فقه فرهنگ به عنوان بخشی از علم فقه شد. با این وصف نمی‌توان صرفا با تکیه بر سوابق تدریس سطوح عالی، از صلاحیت تدریس در فقه فرهنگ برخوردار بود و تا فرهنگی اندیشه نشود فقه فرهنگ هم وجود نخواهد داشت. به همین سبب است که گاه مسائل غیر فرهنگی در ذیل فقه فرهنگ جای می‌گیرند. چنان که آزادی بیان و آزادی اندیشه امر فرهنگی نیستند و در حوزه حقوق عامه و حقوق بشر جای‌ دارند. اگر قرار است که یک موضوع را از علوم انسانی اخذ کرده و موضوع فقه خود قرار دهیم باید ابتدا نسبت به خود موضوع از منظر علوم انسانی موضع تبیینی داشته باشیم و سپس وارد فقه شویم. @darsgoftar1